Bild
Nästa artikel
Förlängd kaross, nytt krompynt och överlag en omisskännlig profil av snabb statusbil.
Förlängd kaross, nytt krompynt och överlag en omisskännlig profil av snabb statusbil.

Provkörning: BMW 745Le xDrive iPerformance (2020)

Provkörning

En laddhybrid i jätteformat men långt ifrån en kaskelot på hjul. Vi provkör BMW:s lyxlimousin 745Le xDrive iPerformance.

En mycket svart, förlängd limousine med insynsskyddade rutor glider ljudlöst och effektivt fram mellan höga, svagt upplysta husfasader längs breda, öde stadsgator. En flock kajor skränar upp från trottoaren när limousinens laserstrålkastare reflekteras i en vattensamling, trafiksignalerna slår om till grönt på rad när bilen närmar sig och lika fort som den dök upp är den sinistra skepnaden plötsligt ute ur staden, borta som en hägring.

Nordkorea och hemlig förflyttning av politisk dignitär? Nej, centrala Uppsala en onsdagkväll i mars 2020 när virus, om uttrycket tillåts, är på allas läppar och folk på befallning kurar skymning i slott och koja. 

Lyser det alltför mycket inne i högtalargallren? Lugn, ljusstyrkan kan tonas ned.
Lyser det alltför mycket inne i högtalargallren? Lugn, ljusstyrkan kan tonas ned.
Kylargallren är fem centimeter högre än tidigare och … ja, fem centimeter högre än tidigare.
Kylargallren är fem centimeter högre än tidigare och … ja, fem centimeter högre än tidigare.
Vindrutevisningen är krispig i konturerna och mängden information som visas kan man välja själv.
Vindrutevisningen är krispig i konturerna och mängden information som visas kan man välja själv.
Baklampornas utformning är däremot slankare än förr men skenet inte mindre synligt för det.
Baklampornas utformning är däremot slankare än förr men skenet inte mindre synligt för det.

Jag borde förstås ha suttit i baksätet, vräkt ut mig i det förlängda axelavståndets veritabla hav av utrymme. Jag borde ha fingrat på det i mittarmstödet infällda multimediesystemets alla härligheter, kanske tittat på en film. Jag borde ha låtit fingrarna löpa längs det quiltade, handskmjuka nappalädret i den svällande, skålade soffan. Eller också borde jag ha lekt med rullgardinerna, låtit dem åka upp och ned i den absoluta tystnad som de drygt fem millimeter tjocka sidorutorna bidrar till.

Jag borde ha kliat en rottweiler vid mina fötter bakom öronen ty sådant är utrymmet att den ledigt hade fått plats. Jag hade kunnat sitta där och jäsa som en despot, lagom upplyst av mittstolparnas ljusramper som effektivt ramar in hela härligheten bakom föraren där framme.

Men det är inte så dumt bakom ratten heller. För sakens skull har jag händerna på den, givetvis under sidorutornas linje. Jag hade förstås kunnat låta bilen styra framfarten själv på moderna bilars vis, men det är ju så förbenat tråkigt. 

"Aldrig för ett ögonblick får jag en känsla av att ratta en kaskelot på hjul, bilen rör sig hur vigt och nätt som helst, som vore den liten."

Vindrutetorkarna sveper plötsligt till. Det sker utan tillstymmelse till ljud, som på stumfilm, och när jag bara snuddar vid gaspedalen skjuter den svarta fart som om en lavin startar. 

Det sker mjukt, en BMW 745Le xDrive har inte bara en rak treliters sexcylindrig bensinmotor på 286 hästkrafter, den har också en elmotor på motsvarande 113 hk och ett batteri på tolv kWh. Systemeffekten motsvarar 394 hk. En laddhybrid, i jätteformat. Man kan åka drygt fem mil på bara strömmen, ända upp till 140 knyck om så behövs. 

Drivningen är perfekt avstämd, ned i minsta förbrukad fossildroppe och utskickad elstöt. Starter från stillastående och alla fartökningar därefter sker absolut sömlöst. Det är en märklig känsla, bilen startar inte så mycket som den snarare låter de resande drömma sig i rörelse. Sedan skjuter det fart, kopiöst. Utan så mycket som ett knirk i asfalten från de fyra drivande hjulen har den 526 centimeter långa, tyska fläsklimousinen avverkat 0-100 på 5,1 sekunder utan att ens ha höjt ena ögonbrynet. 

Bensintanken är dock snart alldeles tom så jag svänger av för att tanka maximalt 46 liter – mer ryms inte – vid en mack där det ser närmast igenbommat ut. Tid att läsa igenom specifikationen för just detta exemplar, en diger lunta.

Förarmiljöns disposition är bekant genom BMW-serierna och finishen inget annat än perfekt. Bland mängder av möjligheter kan nämnas att mysbelysningen kan ställas in för att lysa med en färg i överdelen av panel och dörrar och en annan i underdelen.
Förarmiljöns disposition är bekant genom BMW-serierna och finishen inget annat än perfekt. Bland mängder av möjligheter kan nämnas att mysbelysningen kan ställas in för att lysa med en färg i överdelen av panel och dörrar och en annan i underdelen.

Om jag av någon guds försyn befunne mig i köparkategorin hade jag luggats på 1 136 800 kronor bara för att jag bestämt mig för en BMW 745Le XDrive iPerformance i grundutförande och ingenting annat i klassen. Sedan kunde jag börja kryssa för, låt se här:

M Sport-paket 64 900 kronor, absolut. Av alla ingående grejer i det, förutom för chassit (luftfjädring är standard), skulle jag då också få interiörlisten ”Ädelträ Fineline i svart med metalleffekt” och det har jag alltid önskat mig. Tvåfärgade lättmetallhjul 20-tummare för 13 100 kronor, självklart (fast just nu rullar bilen på futtiga 18-tums vinterdäck). Aktiv integralstyrning 14 600 kronor, japp hit med den. Sky Lounge panoramaglastak 22 600 kronor, lyser som en stjärnhimmel om nätterna och just så vill jag ha det. Solskyddsgardiner 6 600 kronor, vad annars? Bowers & Wilkins Diamond surround sound system 56 900 kronor, ett måste. Night Vision med utökad funktion 22 200 kronor, jag tar det. BMW Laserlight 17 600 kronor, för hur skulle det se ut utan? 

Så häller vi ned lite annat lösgodis i påsen och slår in slutsumman 1 461 000 kronor. Mycket pengar, absolut, men rena västanfläkten jämfört med exempelvis den Polestar 1 jag rattade några dagar tidigare. I ljuset av BMW:s totala och perfekt utförda lyx framstår Kina-Volvon närmast som påver i allt. Att man steglöst och separat från all annan belysning kan justera ljusintensiteten inne i BMW-högtalargallren säger något om den livets nödtorft som erbjuds, förutom all fart och kraft.

Den stora medieskärmen är en rejäl limpa med lättskötta menyer och knivskarp grafik.
Den stora medieskärmen är en rejäl limpa med lättskötta menyer och knivskarp grafik.
Extra klimatpanel för dem där bak, en självklarhet.
Extra klimatpanel för dem där bak, en självklarhet.
Extra medieskärm infälld i mittarmstödet bak, en annan självklarhet.
Extra medieskärm infälld i mittarmstödet bak, en annan självklarhet.
BMW:s instrumenthus med elektroniska displayer är både informationsspäckade och enkla att ta till sig – och snygga!
BMW:s instrumenthus med elektroniska displayer är både informationsspäckade och enkla att ta till sig – och snygga!

Trots allt detta överdängeri i utrustning, pillerigrejer och specifikationer är det ändå själva körningen som gör störst intryck på mig där jag sitter som en liten Legogubbe längst fram och har väldigt mycket bil bakom mig.

Aldrig för ett ögonblick får jag en känsla av att ratta en kaskelot på hjul, bilen rör sig hur vigt och nätt som helst, som vore den liten. Upphängningar, styrning, motorrespons – samverkan är perfekt. Luftfjädringen suger upp alla potentiella problem och gör om dem till vispgrädde, ljudnivån är alldeles borttonad. Nästan oavsett hastighet och underlag rullar bilen knäpptyst, tystare än jag minns att till och med Rolls-Royce Phantom gjorde när den var ny. Vikten känns knappt heller, 7-serien har ju en dyr och närmast unik konstruktion med ”bur” och strukturer under ytan tillverkade av kolfiber. Bilen ser ut att väga tre ton men det är trots allt inte mer än 2,27 ton för alltihop. Det finns en halvmeter kortare bilar som väger mycket mer.

Mest storslagna är förstås frontens nystukade kylaröppningar, fem centimeter högre än på förra 7-seriemodellen och redo att svälja vad som än må komma i deras väg, på bredden eller på höjden. 

Av diskretionsskäl lämnar jag dem helt utanför min bedömning.

Trots formatet en förvånansvärt hanterlig bil att ratta och inte är den så blytung som man kanske tror heller.
Trots formatet en förvånansvärt hanterlig bil att ratta och inte är den så blytung som man kanske tror heller.
Fakta BMW 745Le xDrive iPerformance

Pris: Från 1 136 800 kronor. Provbilen 1 461 000 kr.
Säljstart: Nu. 
Mått, cm: L 526/B 190/H 148.
Bagagevolym: 420 liter.
Tjänstevikt, kg: 2 270.
Motor: Längsmonterad 6-cyl rak bensinturbo. Två överliggande kamaxlar, fyra ventiler per cylinder, direktinsprutning. Cylindervolym 2 998 cm3. Borrning/slag 94,6/82 mm. Max effekt 286 hk (210 kW) vid 5 000–6 000 v/min. Max vridmoment 450 Nm vid 1 500–3 500 v/min. Integrerad elektrisk synkronmotor. Effekt 113 hk vid 3 170 v/min, vridmoment 265 Nm vid 0–2 700 v/min. Litiumjon-batteri 12,0 kWh.
Kraftöverföring: Fyrhjulsdrift, åttaväxlad automatlåda. 
Prestanda: Toppfart 250 km/tim. Acceleration 0-100 km/tim 5,1 s. 
Deklarared förbrukning WLTP: 2,6 l/100 km. CO2-utsläpp 60 g/km.
Konkurrenter: Audi A8, Mercedes S-klass.

Plus: Åkkomfort, köregenskaper, utrymmen, finish, lyxkänsla.
Minus: Liten bensintank.

Vad nytt? Utseende- och komfortändrad BMW-toppmodell.
För vem? Lyxsökare som gärna rattar själva.

En mycket svart, förlängd limousine med insynsskyddade rutor glider ljudlöst och effektivt fram mellan höga, svagt upplysta husfasader längs breda, öde stadsgator. En flock kajor skränar upp från trottoaren när limousinens laserstrålkastare reflekteras i en vattensamling, trafiksignalerna slår om till grönt på rad när bilen närmar sig och lika fort som den dök upp är den sinistra skepnaden plötsligt ute ur staden, borta som en hägring.

Nordkorea och hemlig förflyttning av politisk dignitär? Nej, centrala Uppsala en onsdagkväll i mars 2020 när virus, om uttrycket tillåts, är på allas läppar och folk på befallning kurar skymning i s

Är du tidningsprenumerant? Skapa din digitala inloggning.

Registrera
Digital prenumeration
Läs allt – Testa en månad för 1 krona!

Det här är en del av vårt premium-innehåll. För att läsa vidare behöver du starta en prenumeration eller logga in ifall du redan har ett konto.

Läs mer

Kommentarer

#1
2020-04-09 10:54

Mer intressant än alla SUVar i världen, men ändå lite av en fornlämning.

#2
2020-04-09 12:22

Nej, det finns intressanta suvar/crossovers, med intressant teknik.

#3
2020-04-09 14:31

Den stora grillen förstör en i övrigt fin bil, ett förslag till BMW: lägg till en liten grill på tillbehörslistan för dem som vill slippa den hemska grillen,.

#4
2020-04-09 18:57

Volvo kommer aldrig upp i premiumstämpeln som bmw har.

#5
2020-04-10 11:39

Grannen har en sån där hemma idag. Den ser väldigt klunsig och ovig ut, inga linjer stämmer nån stans, långt från forna tiders linjesköna 7 serier, men det såg väldigt inbjudande ut att kliva in.
Ska se om jag kan tigga till mig en provtur.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.