Bild
Nästa artikel

Provkörning: BMW 5-serie (2013)

Provkörning

Omarbetat front- och bakparti, mer utrustning, uppgraderat multimediasystem, finputsat chassi och en ny instegsversion – 518d. Det är de viktigaste förändringarna när BMW 5-serien i höst får en ansiktslyftning.

BMW 5-serien är klassens populäraste bil, en bit före prestigekonkurrenter som Audi A6 och Mercedes E-klass. För att hålla liv i den nuvarande modellen ännu några år har BMW lagom till hösten uppgraderat sin guldklimp.

En hel del krut har lagts på multimediasystemet, som i sin mest påkostade version bokstavligen gör BMW:n till en rullande kommunikationscentral. Uppkopplingen till nätet sköts via bilens eget SIM-kort.

Även chassit och den elmekaniska servostyrningen har fintrimmats.

BMW 530d är i de flesta situationer en magnifik bil, både att köra och att åka i. Registret är brett och bilen är både nätt, rapp och underhållande att svischa runt med på provslingans kurvigaste partier. Samtidigt är den imponerande bekväm och stabil på snabba landsvägs- och Autobahnetapper.

Enda anmärkningen är att det långt utdragna nospartiet (och storleken i sig) gör att 5-serien kan upplevas som lite otymplig att hantera i trånga miljöer, typ p-hus och smala stadsgator.

Förutom 530d sedan hann vi också med en provtur i halvkombin 535i GT (med bensinsexa på 306 hk). Den kändes något tyngre och ovilligare att lotsa runt teststräckans värsta krökar, sannolikt beroende på högre tyngdpunkt och större vikt. GT:n är tio centimeter högre och väger drygt 200 kilo mer än sedanversionen.


I matchen mellan de båda provkörda motorerna går segern ganska klart till den mustiga dieseln i 530d. Den är len, urstark, snabb i gensvaret och förvånansvärt snål.

Men den allra snålaste nyheten fanns tyvärr inte på plats vid provkörningen, en tvåliters fyrcylindrig dieselturbo på 143 hk/360 Nm. Den sitter i nya instegsmodellen 518d, som med stor sannolikhet blir en kommande favorit bland Sveriges tjänstebilsåkare. 518 fanns redan från mitten av 1970-talet och till och från under av 80- och 90-talen. Men då var motorn en fyrcylindrig bensinare.

En nyhet som gäller hela 5-serien är att standardutrustningen blivit bättre. Xenonstrålkastare, rattvärme, p-sensorer fram och bak, 2-zons klimatanläggning, fällbart bakre ryggstöd i sedanversionen (takrelingar på kombin) ingår numera i priset på samtliga modellversioner. Däremot kostar aktiv säkerhetsutrustning som autobroms extra.

Generellt sett har priserna ökat i samband med uppgraderingen och spannet sträcker sig från 351 000 kronor (518d) till 934 000 kronor (M5). Nuvarande Sverigefavoriten 520d kostar i uppgraderad version från 368 000 kronor och tillägget för kombin (Touring) är 18 900 kronor.

Diskutera: Vad tycker du om BMW 5-serie?

Testinformation

Modeller i det här testet:

BMW 530D

Betyg

  • 5 = Utmärkt
  • 4 = Mycket bra
  • 3 = Bra
  • 2 = Godkänt
  • 1 = Underkänt
BMW 530D

PRIS, KR FRÅN: 481 000 kr.
MODELL: 5-dörrars, 5-sitsig sedan.
SÄLJSTART: September.
MÅTT, CM: L 491/B 186/H 146.
TJÄNSTEVIKT, KG: 1 785.
MAX SLÄPVIKT, KG: 2 000.
MOTOR: Rak sexcylindrig turbodiesel, 2 993 cm3. Maxeffekt 258 hk (190 kW) vid 4 000 v/min. Max vridmoment 560 Nm vid 1 500–3 000 v/min.
KRAFTÖVERFÖRING: Bakhjulsdrivning, åttastegad automatlåda standard.
PRESTANDA: Toppfart 250 km/tim. Acceleration 0–100 km/tim på 5,8 s.
FÖRBRUKNING: 5,1 l/100 km.
CO2-UTSLÄPP: 134 g/km.
KONKURRENTER: Audi A6, Mercedes E-klass, Volvo S80, Lexus GS m. fl.

Plus: Finfin dieselsexa, härlig långfärdsvagn, utsökt automatlåda.
Minus: Dyr, ingen autobroms som standard, klunsig på trånga ytor.

Vad nytt? Finslipningar på ut- och insida.
För vem? Den som söker en snabb, bekväm och rymlig asfaltsslukare.  

Kommentarer

#1
2013-09-15 11:33

Det här är en formidabel bil. Tyst, komfortabel och med en härlig drivlina där växlingarna går mjukt och obemärkt (åttastegad låda). Att däremot BMW snålar in på viktig säkerhetsutrustning är skandal. Men ställer man rätt fråga till försäljaren så ordnar hon nog fram en bil med sådan utrustning i grundpriset, trots att tekniken i sig är dyr.

I övrigt får man klassens bästa bil, i alla fall prestandamässigt. Jag ser som sagt fortfarande fram emot snön och halkan så att jag skall få pröva x-drive ordentligt.

#2
2013-09-15 11:34

Betydligt snyggare än på Bangles tid.

#3
2013-09-15 16:25

Att BMW gör körglada bilar är inget nytt. (Nej, AL, det är ingen egenskap som bilen åtnjuter, endast föraren.) Numer gör de även komfortabla bilar. (Något Audi också börjar kunna.)
Håller med Hackenbush om att de fått bättre ordning på linjerna. Vecken verkar nu ha samlats ihop ovanpå motorhuven.
Kan man hoppas på att de fått ner ljudet från dieslarna? Andra har åtminstone tidigare lyckats bättre på den punkten.

#4
2013-09-15 17:15

Kan bara hålla med om att det är en fantastiskt fin bil i många avseenden. Bla så är ju designen på denna ljusår bättre än hemska Bangles skapelser. Faktum är ju att den slår MBs design också enligt mitt tycke flera ggr om. MB har tappat i design de senaste generationerna. Nuvarande E-klass i kombi version ser dock bra ut i mina ögon. Men hur är kvaliten avseende rost m.m? Det vet vi inte än.

#5
2013-09-15 18:26

Bara att stämma in i hyllningskören. En mycket bra bil har (sannolikt) blivit ännu bättre. Vagnen i artikeln, fast men 4WD, hamnar på min önskelista. Prislappen är väl dock något hög.... en halv miljon. Det kostar att ligga på topp;-)

AL, vad blev slutpriset på din nya vagn?

#6
2013-09-15 18:40

Med mina 7000 kronor i månaden blir det nog svårt att få igenom lånet tror jag

#7
2013-09-15 19:51

Jag tycker Bangle ritade många snygga bilar. E60 var kronan på verket.
Bangles bilar hade lagom mycket attityd och förmedlade prestanda och körglädje.

F10 är också snygg, men den ger ett mycket tamare intryck än tidigare och lämnar mig ganska oberörd.

Både E-klass och A6 känns djärvare och modernare i formspråket. Läser man recensioner verkar 5-serien även tappat lite av sin viktigaste usp - körglädjen - till sina konkurrenter ...

#8
2013-09-15 20:17

Men genomgående tycker i alla fall jag att dom är för "trögstyrda" OCH JAG ÄR INTE SVAG! Utan det är känslan jag snackar om.

#9
2013-09-15 21:22

Håller med Shogun när det gäller designen, vilket lyft jämfört med Bangles skapelser!

Däremot blev jag väldigt besviken när jag i häromdagen åkte i en nästan ny 3-serie, det var ju knappt någon fjädring i den! Dessutom var sätena väldigt hårda, så minsta ojämnhet i vägen förmedlades ända upp i kroppen, väldigt tröttande. Definitivt inte min kopp te.

Man får hoppas att 5-serien är bekvämare, som en MB E-klass.

#10
2013-09-15 21:46

Det vågar jag inte skriva ut Audi, i fall min fru skulle få för sig att gå in och läsa våra debatter här:-)....Men det var "några" tusenlappar till över det du skrev. Sedan är det en leasingbil, men det förstod du nog.

MVH AL

#11
2013-09-15 21:54

För övrigt var jag nog en av dem som avskydde Bangels design mest. Jag kallar därför E60 för fulfemman, och det vidhåller jag. F10 är dock mycket snygg.

hultarn: Det klart att en 3-serie är lite fastare i hullet. Det är faktiskt de flesta tyska bilarna. Jag tycker inte man skall kalla dem för obekväma, men de har en tydlig fjädring om man säger så. De måste ju vara stabila på autobahn. Jag förutsåg detta och beställde därför min komfortrysare med aktiv fjädring och komfortstolar. Dessutom tvingade jag BMW att plocka bort run-flat och avböjde 19-tummare till förmån för 18. På så vis fick jag en mycket trevlig fjädringskomfort, väl i paritet med min f.d XC60 som var försedd med det aktiva chassit 4C.

Så testa gärna en femserie med aktiva dämpare och komfortstolar. Då lär du ändra uppfattning.

MVH AL

#12
2013-09-15 22:42

AL : smaken är som baken som bekant. Hans bil hade kanske sportchassi eller så, i vart fall var den inte gjord för svenska knaggelvägar. Nästan lika stötig som Prius...

Låter som en god idé att ha variabel fjädring, hade variabel dämpning på min 605 -91, mycket bra! Komfortabel men ändå skarp om det behövdes.

#13
2013-09-16 10:06

Undrar om de har uppdaterat designen på Check Engine-varningslampan med? ;)

Skämt o sido. Ja gillar också F10 långt mer än E60. F30 är dock inte lika lyckad.. Och 5-serie GT!? Den ser extra hemsk ut på bilden där när man ser hur jätteliten bakrutan är jämfört med resten av bilen...

#15
2013-09-16 18:29

Kommunicerar? Hur då? Jag har inte konverserat vare sig verbalt eller via teckenspråk med någon av mina BMW:s. Vill jag snacka med någon så gör jag det, vill jag förflytta mig så gör jag det (och då gärna säkert och bekvämt).

Men vi upplever som bekant alla saker och ting olika...

MVH AL

#16
2013-09-16 19:19

"En BMW kommunicerar med dig". Haha, vilket skämt. Varför inte ta bort fjädring helt då? Då kan din bil prata ordentligt med dig.

#17
2013-09-16 20:39

Här borde AL gå in och förbjuda de BMW som säljs utan autobroms, i enlighet med vad han tidigare sagt.
Nå, hur är det med att vara konsekvent?

#18
2013-09-16 21:26

hultarn; så här skrev AL i början av tråden: "Att däremot BMW snålar in på viktig säkerhetsutrustning är skandal. Men ställer man rätt fråga till försäljaren så ordnar hon nog fram en bil med sådan utrustning i grundpriset, trots att tekniken i sig är dyr."

I övrigt har jag inte sett honom vilja förbjuda bilar utan autobroms. Har du?

#19
2013-09-16 21:31

Audi: japp, föga förvånande var det en fransk bil det handlade om då...

#20
2013-09-16 21:33

Var då?

#21
2013-09-16 21:50

Audi: jadu., det lär väl ta lite tid att rota fram det bland alla hundratals (tusentals?) inlägg han har producerat.
Kanske var det den gången han först bestämt hävdade att autobroms inte fanns på en viss fransk bil, vilket sedan visade sig vara helt fel?

#22
2013-09-16 21:59

hultarn; jag håller en slant på att han sa att man borde förbjuda nykonstruerade bilar som inte kan levereras med autobroms (och då med en pekning åt Peugot 308, vilket var fel). Men nu var det ju inte det du påstod?

Möjligen har jag ånyo fel. Igen;-)

#23
2013-09-16 22:21

Det jag skrev i nämnd tråd Audi och hultarn var att brukarna till bilar utan autobroms, såsom Peugeot 308, borde få en högre fordonsskatt (eller motsvarande internalisering) som motsvarar den högre olyckskostnaden, helt i linje med det fullständiga kostnadsansvar för bilägande som vi tillämpar i Sverige.

På så vis skulle efterfrågan på preventiv teknik öka - och fler bilar skulle då också få tekniken installerad redan i grundpriset, såsom BMW 5-serie exempelvis.

Men hultarn har som bekant inte alltid det så lätt med nyanserna utan verkar mest klara av enkla svart-vita resonemang, så det klart att han misstolkar även det.

MVH AL

#24
2013-09-16 22:38

AL: nu är det ju så att det inte är standard på BMW 5-serie vilket du själv påpekade. Har du redan glömt det eller är det bara en nyans?

#25
2013-09-17 00:36

Nej hultarn, jag har inte glömt det. Jag skrev tvärtom att BMW saknar sådan teknik i början av denna tråd.

Nyansen gällde dock huruvida hultarn kan visa att jag uttryckt ett förbud mot bilar utan autobroms i nämnd tråd om Peugeot 308. Det står nämligen inte så där. Vad som istället står är att bilar utan autobroms borde få ett ökat betalningsansvar - väl i paritet med sina högre olyckskostnader och den fullständiga kostnadstäckning som Sverige har i fallet vägtrafik.

Att hultarn sedan tolkar det som ett förbud och omnämner det i en tråd om BMW visar att han inte förstått vad jag skrivit, eller så tar han medvetet fel/förstorar upp saker för att provocera.

MVH AL

#26
2013-09-17 01:47

Eller så kan bilar utan autobroms betala precis som de brukar. För de har ju inte blivit farligare än de var innan ;) Sen kan de ge bilar MED system rabatt ;) Kruxet är ju att det fungerar olika bra på olika bilar. Ska Mercedes få lite mindre rabatt än Volvo då deras system är lite sämre? ;)

Nej trams. På sin höjd bör man få lägre försäkringspremie. Det ska inte straffa sig att inte ha råd med en ny bil.

#27
2013-09-19 22:39

Det går tydligen hysteri i detta med autobroms nu. Vad blir det här näst?

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.