Bild
Nästa artikel
Provkörning

Provkörning: BMW 530e

Publicerad 2 april 2018 (uppdaterad 23 september 2019)
BMW 5-serie som laddhybrid bjuder på mjukt arbetande hybridsystem. Räckvidden är dock begränsad, batteriet stjäl utrymme och prislappen är fet.
Om en elbils räckvidd är tillräcklig eller inte beror naturligtvis helt på hur man använder den. Ska dock köparen av en ny BMW 530e klara hela vägen till resmålet på el får inte sträckan överstiga två–tre mil. När Vi Bilägare testade bilen i några minusgrader krympte den deklarerade fossilfria räckvidden på 50 km till under 30 km. Kylan sänker i sig kapaciteten på litium-jon batteriet och dessutom ökar energiförbrukningen markant när kupévärmen kopplas in.

Lyckligtvis är nu inte 530e enbart beroende av sin eldrift. En turboladdad, bensindriven fyrcylindrig motor står ständigt beredd och kopplas automatiskt in när det behövs.

Samspelet mellan el- och förbränningsmotor är smidigt och sker ibland nästa omärkligt. Bensinmotorn är helt vibrationsfri och på låga varvtal dessutom väldigt tystlåten. Det krävs ett vaket öga på instrumenten för att se när motorn startar.

Trampar man gaspedalen i botten visar 530e upp en annan sida. Drivsystemet lämnar en total effekt på 252 hk och mycket kraft finns tillgängligt redan från låga varvtal. Det fina bottendraget trollar bort känslan av vikt och bakom ratten är det svårt att förstå att det är en 1,8 ton tung klump man kör.

”Klump” är för övrigt en dålig benämning på nya 5-serien. Sällan har väl en stor sedan känts så lätthanterlig som här.  Komforten är förstklassig med sköna säten, låg ljudnivå och väl avstämd fjädring.
 

"För att få plats med batteriet har man tvingats krympa bensintanken till 46 liter från ordinarie 68 l. Dessutom har man knaprat på bagageutrymmet."

Förarmiljön tillhör de bästa på marknaden och raden av tillval är nästan oändlig. För den som kryssar flitigt i tillbehörslistan kommer dock ett astro-nomiskt slutpris som ett brev på posten. Grundpriset är 46 500 kr högre än 530i med lika stark bensindriven motor men i ärlighetens namn ingår då också mer utrustning i hybridversionen.

Hybridiseringen har tyvärr inneburit några kompromisser. För att få plats med batteriet har man tvingats krympa bensintanken till 46 liter från ordinarie 68 l. Dessutom har man knaprat på bagageutrymmet. Volymen har minskat från 530 liter i den vanliga 5-serien sedan till 410 liter i laddhybriden. Glöm inte att du dessutom ska släpa med dig ett antal laddkablar som kräver utrymme.

När det gäller själva laddningen har BMW ett ess i rockärmen. Under året ska induktiv laddning introduceras som tillval, en välkommen revolution för alla elbilister som tröttnat på att svära över och slåss med skitiga laddkablar. Bilen parkeras över en laddplatta som trådlöst skickar ström till bilens batteri. Full laddning ska ta cirka 3,5 timmar. Priset för tekniken är ännu inte bestämt.

Diskutera: Vad tycker du om BMW 530e?
BMW 530e Sedan iPerformance

Pris, från kr: 529 000.
Säljstart: Säljs nu.
Mått, cm: L 494/B 187/H 148.
Bagagevolym, l: 410.
Tjänstevikt, kg: 1 845.
Motor: Fyrcylindrig tuboladdad bensinmotor + elmotor. Volym 1 998 cm3. Max effekt 184/113 hk (bensin/el). Max vridmoment 320/250 Nm. Max systemeffekt 252 hk samt 420 Nm.
Batteri: Litium-jon. 9,2 kWh.
Laddningstid: Under fem timmar 240 V. Under tre timmar 3,7 kW laddbox.
Kraftöverföring: Bakhjulsdrift, åttastegs automatlåda.
Prestanda: Toppfart 235 km/tim. Acceleration 0–100 km/tim på 6,2 s.
Deklarerad förbrukning: 1,9 l/100 km (NEDC). CO2-utsläpp: 44 g/km.
Räckvidd på el: Max 50 km.
Konkurrenter: Volvo S90 T8, Mercedes E350 e Sedan.

Plus: Smidig drivlina, kommer med trådlös laddning.
Minus: Pris, begränsad räckvidd, bagageutrymme.

Vad nytt? Laddhybridversion av 5-serien.
För vem? Elbilsentusiaster med kort pendlingsavstånd.   
 

Kommentarer

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.