Bild
Nästa artikel
Provkörning: BMW 218i Gran Coupé (2020)

Provkörning: BMW 218i Gran Coupé (2020)

Provkörning

Slank, sportig och former som utmanar sin betraktare. Med 2-serie Gran Coupé tar BMW upp kampen med Mercedes CLA. Vi tar en provtur i bilvärldens Mona Lisa.

Den senaste blomman i BMW:s modellbukett heter 2-serie Gran Coupé. Nyutslagen i sin fulla prakt lämnar den automotiva botanister en smula förbryllade.

Det är lurigt att artbestämma nytillskottet. Namnmässigt tillhör den familjen 2-serie Coupé men inget i dess arvsmassa är gemensamt med den bakhjulsdrivna sportmodellen. 

Gran Coupé är istället en avknoppning från BMW:s framhjulsdrivna gren, närmast besläktad med senaste 1-serien. Jämfört med halvkombimodellen har 2 Gran Coupé vuxit rejält i längd (+21 cm) till över 4,5 meter. Längst bak på karossen sitter en sedanlucka men detta är inte sedanversionen av 1-serien.

Inte förrän man öppnar den karmlösa förardörren faller myntet ned. 

– Aha! Du är en sån där fyradörrarscoupé.

 

Förarmiljö från 1-serien, mätartavlorna ser analoga ut men skenet bedrar. Allt är digitala skärmar.
Förarmiljö från 1-serien, mätartavlorna ser analoga ut men skenet bedrar. Allt är digitala skärmar.

Designteamet, under ledning av tysk-kroaten Domagoj Dukec, tycks ha hämtat inspiration i historien. Långt bak i historien. Aktern bär linjer som sprungna från mästermålaren Leonardo Da Vinci.

Varje minut med den Melbourneröda provbilen tvingas hjärnan bearbeta intrycken och överväga huruvida karossformen är vacker eller ej. Likt Mona Lisas mystiska leende, som bara kan uppfattas ur vissa vinklar, ändras bilens former och utstrålning beroende från vilket håll man betraktar den.

På plats i förarstolen lugnar designintrycken ned sig. Förarmiljön är välbekant. Allt är i det närmaste identiskt med 1-serien.

Väl i fart känns den ovanligt lätt i steget med en härligt medryckande karaktär. Den lilla trecylindriga 1,5-litersmotor bidrar med låg vikt över framhjulen. Effekten är adekvat. Inte riktigt sportbilsprestanda, men 18i-motorn har gott om kraft i mellanregistret samt en uppeggande ljudkuliss.

Elbilen BMW i3s har donerat sitt blixtsnabba antispinnsystem för att undvika understyrning vid gaspådrag. Det ger också ett lätt bromsingrepp på innerhjulen i svängarna för att bidra till en neutral kurvbalans. 

Styrningen och hjulinställningarna är fokuserade för att ge kvicka reaktioner. Kurvglädjen är hög på slingriga landsvägar eller genom stadens rondeller. Medaljens baksida är nervös riktningsstabilitet på motorvägsetapperna.

BMW håller på att förnya sitt designspråk. Den pianosvarta ribban är ett nytt formelement för märket.
BMW håller på att förnya sitt designspråk. Den pianosvarta ribban är ett nytt formelement för märket.
Tyvärr ingen halvkombilucka. 430 liter bagage får plats. Det dubbla lastgolvet kan smidigt stuvas ihop längst in mot baksätets ryggstöd.
Tyvärr ingen halvkombilucka. 430 liter bagage får plats. Det dubbla lastgolvet kan smidigt stuvas ihop längst in mot baksätets ryggstöd.

Som vanligt i en BMW har ratten god justeringsmån och utrymmena fram är goda. Det är lätt att hitta en skön körställning. Spontant upplevs bullernivån som snäppet bättre än i 1-seriens halvkombikaross.

Den utdragna siluetten ger fullgott benutrymme för baksätespassagerarna, men den låga taklinjen passar bara kortare ungdomar. Redan en person i medellängd upplever takhöjden rejält begränsad. 

Under sedanluckan ryms klart godkända 430 liter. Det långa lastgolvet är dubbelbottnat och avgränsningsskivan kan fällas ihop och smidigt gömmas undan längst in i det långa lastutrymmet. Praktiskt. 

Baksätesfällning har förhållandet 40/20/40 för extra lastflexibilitet. Men vi kan inte låta bli att sakna en halvkombilucka.

Genom att ympa in konceptet med en fyradörrarscoupé i  BMW:s minsta modellfamilj blir 2-serie Gran Coupé en betydligt mer prisvärd entrébiljett till ett formberikande ägande än märkets övriga Gran Coupéer i 4-, 6- och 8-serien.

Prislappen börjar på 283 100 kronor, vilket är 25 lakan upp från en 118i. Praktexemplaret M235i xDrive har ytterligare en cylinder (totalt fyra) och kostar från 475 200 kronor. Då ingår fyrhjulsdrift för att tygla de 306 hästarkrafterna.

Den minsta Gran Coupé-modellen är ingen klassisk skönhet. Men den har en design som berör. Det gör 218i GranCoupé märkligt attraktiv.

»Vi kan inte låta bli att sakna en halvkombilucka.«
BMW 218i GRAN COUPÉ

PRIS, FRÅN KR: 283 100.

SVENSK LANSERING: Nu. 

MÅTT, CM: L 453/B 180/H 142.

BAGAGEVOLYM, L: 430.

TJÄNSTEVIKT, KG: 1 425.

MOTOR: Tvärmonterad trecylindrig bensinturbo. Volym 1 499 cm3. Max effekt 140 hk vid 4 600–6 500 v/min. Max vridmoment 220 Nm vid 1 480–
4 200 v/min.  

KRAFTÖVERFÖRING: Framhjulsdrift. Sjuväxlad automat (dubbelkoppling).

PRESTANDA: Toppfart 215 km/tim. Acceleration 0–100 km/tim på 8,7 s.  

DEKLARERAD FÖRBRUKNING:
5,9 l/100 km. CO2-utsläpp: 134 g/km.

KONKURRENTER: Audi A3 Sedan, Hyudai i30 Fastback, Kia ProCeed, Mazda3 Sedan, Mercedes CLA.

Plus: Kurvaptit, sittkomfort, charmig motor. 
Minus: Takhöjd bak, riktningsstablitet på spårig väg.

Vad nytt? En fyradörrascoupé med framhjulsdrift från BMW. 

För vem? Konstsamlare med aktiv körstil.   

Den senaste blomman i BMW:s modellbukett heter 2-serie Gran Coupé. Nyutslagen i sin fulla prakt lämnar den automotiva botanister en smula förbryllade.

Det är lurigt att artbestämma nytillskottet. Namnmässigt tillhör den familjen 2-serie Coupé men inget i dess arvsmassa är gemensamt med den bakhjulsdrivna sportmodellen. 

Gran Coupé är istället en avknoppning från BMW:s framhjulsdrivna gren, närmast besläktad med senaste 1-serien. Jämfört med halvkombimodellen har 2 Gran Coupé vuxit rejält i längd (+21 cm) till över 4,5 meter. Längst bak på karossen sitter en sedanlucka men detta är inte sedanversionen av 1-serien.

Int

Är du tidningsprenumerant? Skapa din digitala inloggning.

Registrera
Digital prenumeration
Läs allt – Testa en månad för 1 krona!

Det här är en del av vårt premium-innehåll. För att läsa vidare behöver du starta en prenumeration eller logga in ifall du redan har ett konto.

Läs mer

Kommentarer

#1
2020-05-20 09:19

Det börjar bli dags för BMW att komma med 0,5-serien.

#2
2020-05-21 11:19

Det spottas ut nya bilmodeller hela tiden.

#3
2020-05-22 19:25

Urk, inte ett rätt.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.