Nästa artikel
Provkörning: Audi Q2 (2016)
Provkörning

Provkörning: Audi Q2 (2016)

Publicerad 24 september 2016
Matthias Fink har med enkla men djärva drag givit Q2 betydligt hetare linjer än övriga modeller i Q-serien. Designen spikades redan 2012.
Q2 har djärvare linjer än Audis större suv-modeller. Designen är ett tydligt frieri till yngre köpare, precis som möjligheterna till uppkoppling. Karossformen gör Q2 komfortabel vilket säkert uppskattas av fler.
Jag blev verkligen överraskad av hur bra Audis 1,0-liters trecylindriga bensinmotor fungerade i nya Q2. Att få ut 118 hästar ur en enda liter motorvolym är i och för sig inte så märvärdigt numera, men det är ändå en skaplig litereffekt. Problemet med bantade motorer brukar vara bristen på kraft vid låga varvtal och att förbrukningen inte blir särskilt låg vid verklig körning. Q2 1,0 orkade i vart fall med att utan större besvär dra två medeltunga svenska journalister uppför några av de schweiziska alptopparna.

En yngre kollega beskrev lite beskt Q2:s minsta motor som  lika spännande som inlandsisen. Instegsmodellens lilla motor fungerar kanske inte som lockbete för den yngre generationen. Vi ”gamlingar” blev däremot imponerade av motorns smidiga egenskaper. Den räcker gott till om man inte har fullt så bråttom. Däremot kanske den trecylindriga maskinen känns lite trött om man kombinerar den med automatlådan S tronic. 

Q2:s design var verkligen en positiv överraskning. Jag hade väntat mig ännu en stinn, rund skapelse – typ en Q3 fast fem procent mindre. Det är ju så de andra modellerna skiljer sig från varandra, främst storleksmässigt. Tråkigt nog.

Men det stämmer inte alls in på nya Q2. Den har en betydligt skarpare design, utan att den välkända formen är särskilt annorlunda. Det ser ut som om Matthias Fink, designchef för Q2, tagit en stor osthyvel och skurit bort de mjuka sidorna. Resultatet är mycket lyckat. Bilen har betydligt mer karaktär och attityd än Audis övriga Q:n. Fronten är hög och grillen har  formen av en oktagon, som med karossens skarpa linjer ger ett stramt utseende såväl framifrån som från sidan och bakifrån.
 
Man kan med all rätt ha en hel del invändningar mot suv-konceptet. Men när det gäller Q2 är det till att börja med befriande bekvämt att kliva i och ur bilen. Det är dessutom inte mycket kvar av terrängegenskaperna, förutom fyrhjulsdrivning, om man nu plussar på Quattro, eller siktar på någon av de två dyraste versionerna.

Quattro är närmast ett begrepp för permanent fyrhjulsdrift, men nu har Audi ruckat en aning på detta. Q2 uppges ha permanent 4WD, men det sker via en hydraulisk lamellkoppling. Det innebär att en så ytterst liten del av drivkraften, om ens någon, ligger på bakhjulen vid normal körning att man knappast kan kalla det för permanent fyrhjulsdrivning.
 
Markfrigången är i nivå med en vanlig bil – måttliga 14,5 cm enligt Audi. Men den ser faktiskt högre ut. Fyrhjulsdrift är heller inte tillgängligt för alla versioner, bara de med starkare motorer. Så nog är det tydligt att suv inte längre är synonymt med bil för skogsåka – utan mer handlar om just en sportig och praktisk bil, eventuellt med drivning på alla hjul.

Bensinmotorn på 150 hästar stänger av cylinder nummer två och tre vid låg belastning. Systemet fungerar snabbast i kombination med dubbelkopplingslådan S tronic. Tillägget är dessvärre hela 20 800 kr. S tronic är 7-stegad och är effektivare än tidigare version genom förbättrad oljetillförsel och lägre friktion. Den är bara standard i de två toppversionerna med största bensin- respektive dieselmotorn.

Bensinmotorn på 190 hästkrafter bygger på Atkinsonprincipen – kortare insugstakt och längre utblåstakt. Det åstadkoms med anpassade ventiltider och ger lägre förbrukning vid lätt belastning. Progressiv styrservo är standard och ger snabba styrreaktioner med bara två rattvarv mellan fulla styrutslag.
 
Apple CarPlay gör det enkelt att ta hjälp av mobiltelefonen för att exempelvis navigera. Internetuppkoppling ingår i ett så kallat Cockpit-paket som också innehåller MMI Navigation Plus, digital instrumentering med valbara visningslägen med möjlighet att exempelvis prioritera karta före instrumentgruppen. Suveränt när man ska hitta rätt i okända trakter.

Diskutera: Vad tycker du om Audi Q2?
Audi Q2 1,4 TFSI COD S tronic

Pris, från kr: 231 000.
Modell: Femdörrars femsitsig suv.
Säljstart: Nu (lanseras i november).
Mått, cm: L 419/B 179/H 151.
Markfrigång, cm: 14,5.
Tjänstevikt, kg: 1 355.
Motor: Fyrcylindrig bensinturbo, volym 1 395 cm3, max effekt 150 hk vid 5 000–6 000 v/min, max vridmoment 250 Nm vid 1 500–3 500 v/min.  
Kraftöverföring: Sjustegad dubbelkopplingslåda (tillval), framhjulsdrift.
Prestanda: Toppfart 212 km/tim. Acceleration 0–100 km/tim på 8,5 s.
Förbrukning: 5,2–5,5 l/100 km.
CO2-utsläpp: 119–125 g/km.
Konkurrenter: Mercedes GLA, Volvo XC40.

Plus: Utseende, kompakt lyx och hög säkerhet.
Minus: Högt pris för en liten bil även med minsta motorerna och 2WD.

Vad nytt? Helt ny modell.
För vem? De som vill ha en trendig, liten suv med tillgång till många utrustningspaket.

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • 2016-09-24 11:27
Simon no1

Nu måste väl till och med Audientusiasterna hålla med om att fronten inte är väl utformad längre, stora grillar är okej om de har en snygg design men det här var inte snyggt

#2 • 2016-09-24 11:38
Peter i Sydney

Jag tycker den är snygg för att vara en Audi. Även jag tycker priset verkar högt. För klart mindre pengar än så kan jag i alla fall här i Australien köpa toppmodellerna av Honda HR-V eller Mazda CX 3 med AWD och dieselmotor.

#3 • 2016-09-24 11:54
Hackenbush

Inte så många unga tar körkort idag.

#4 • 2016-09-24 13:32
Gäst (ej verifierad)

Fulaste trynet någonsin på en Audi, (vilket säger rätt mycket). Ser ut som en oblyg Kina -kopia på märket med allt krom där framme.

Sen så gillar jag biltypen ändå men det finns många bättre val i klassen som är billigare, snyggare och många som dessutom är lika bra eller bättre än denna.

#5 • 2016-09-24 14:07
Peter E

"...många som dessutom är lika bra eller bättre än denna."

Åh tusan, har du redan hunnit provköra den?
Imponerad.

#6 • Uppdaterat: 2016-09-24 14:10
Peter E

Den här ska bli intressant att provköra(för oss andra) när den dyker upp.

#7 • 2016-09-24 15:02
Gäst (ej verifierad)

Ta av dig "märkesbrillorna" Peter så upptäcker du kanske att det finns andra tillverkare som också kan bygga bra bilar.

Vissa är inte ens tyska ;-)

#8 • 2016-09-24 15:09
Peter E

Rålle G: Jag vet att det finns andra märken som bygger bra bilar, det jag undrade över var hur du kunde veta att det fanns/finns andra som är bättre när du inte ens kommit i närheten av en Q2.

Ta av dig dina egna brillor..

#9 • 2016-09-24 15:21
Simon no1

Peter E, man behöver nog inte vara raketförskare för att inse att det finns bättre bilar än denna.

#a • Uppdaterat: 2016-09-24 15:28
Gäst (ej verifierad)

Sluta tramsa . Jag har naturligtvis bildat mig en uppfattning efter att ha läst flera provkörningar på nätet. JAG anser att dess största nackdelar är: Designen, stötig fjädring och att den för priset också är ganska trång. Den har naturligtvis också många fördelar så jag är tyvärr inte någon "audi-hatare" eller vad du nu definierar mig som.

Eller ska vi bara ha åsikter om bilar som vi själva kört minst 100 mil? Frågan i artikeln var "Vad tycker du om Audi Q2". Då ska alltså ingen kommentera artikeln enligt dig....

Men är man enögd så är man vilket är tydligt när man aldrig kan medge att det "egna" märket ibland kanske inte är bäst på allt.

Otroligt tröttsamt.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.