Bild
Nästa artikel
Provkörning: Audi e-tron Sportback (2020)

Provkörning: Audi e-tron Sportback (2020)

Provkörning

Med sluttande taklinje ser Audis elsuv bättre ut än någonsin. En närmare titt avslöjar dock att skönheten i det här fallet har ett pris.

Nej, det är inte det faktum att den elegantare taklinjen medför att man tappat två centimeter huvudutrymme i baksätet jämfört med vanliga Audi e-tron. Två normallånga vuxna reser i högsta komfort i baksätet även på e-tron Sportback. Mittplatsen gör däremot ingen glad.

Det är inte bara utrymmet som gör resan behaglig. Testbilen är utrustad med extra dämpande akustikglas vilket bidrar till att göra bilen mycket tyst.

Att sätta sig i Audi e-tron Sportback är lite som att ta på sig ett par bullerdämpande hörlurar. När servostängningen mjukt drar dörren i lås känns det som om det plötsligt slår lock för öronen. Effekten hänger kvar när man kör iväg då även vägljudet är väl dämpat.

Audis elmotorer hörs lite under acceleration men det är knappast något som stör. Det är nästan lite skönt att det här i alla fall finns något som upplyser om att det är en speciell bil man åker i.

När vi ändå är inne på ämnet komfort så måste jag passa på att än en gång hylla luftfjädringen som väldigt fint förmår att filtrera bort potthål såväl som små asfaltsskarvar och ojämnheter.    

Mindre bagageutrymme

Nej, det är inte heller att lastvolymen krympt med 45 liter i bagageutrymmet som stör mig. Audi e-tron Sportback rymmer fortfarande 615 liter last med uppfällt baksäte så väldigt få kommer att tycka att Audis elektriska suv blivit trång i coupéutförandet.

Om det nu till äventyrs skulle finnas någon som vill använda sin 1,2 miljonerssuv till att köra skräp till återvinningscentralen så är det bara att fälla fram baksätet och ösa in det du hittar i källarförrådet. Nästan 1,7 kubikmeter får plats så du kan förmodligen ta med grannens skräp på samma resa. Sedär, ännu en miljövinst!

Provkörning: Audi e-tron Sportback (2020)
Provkörning: Audi e-tron Sportback (2020)

Längre räckvidd

Priset stiger en smula med den elegantare taklinjen men det överraskar säkert inte någon och prishöjningen inskränker sig till måttliga 28 000 kronor. Förutom exklusivare profil får man dessutom ca 10 km extra räckvidd.

Audi säger att lägre luftmotstånd gör att e-tron Sportback klarar 446 km med fulladdat batteri, jämfört med 436 km för vanliga e-tron. För Sportback är den deklarerade förbrukningen upp till 26,3 kWh/100 km enligt normen WLTP.

Under en lugn dagsutflykt med närmare 56 lugna behagliga mil runt Sörmland visade färddatorn en snittförbrukning på 27,2 kWh/100 km. Audi e-tron gillar ström vilket förstås är helt logiskt med tanke på att vi här talar om en 2,5 ton tung suv. Det får till följd att man får räkna med ett och annat laddstopp på långresan, trots ett batteri med modiga 86,5 kWh användbar kapacitet.

Inga krokar

Det som retar mig med Sportback är att i samband med att Audi gjorde om bakpartiet har man också tagit bort inredningen i bagageutrymmet. Där finns inte längre några krokar att hänga upp matkassar på. Jag har förstås ingen aning om detta beror på besparingar, tidsbrist eller att de som designar Audis interiör får all sin mat hemkörd med bud.

Det må låta som en petitess men jag lovar att efter första resan från mataffären kommer den e-tron Sportback-ägare som fått klättra runt i bagageutrymmet för att samla matvaror vara beredd att byta bil.

Under bagagerumsgolvet finns som tidigare en praktisk plastlåda där man i och för sig kan ställa en konsumkasse eller två men det finns inget sätt att förankra golvet i uppfällt läge.   

Provkörning: Audi e-tron Sportback (2020)
Provkörning: Audi e-tron Sportback (2020)
Provkörning: Audi e-tron Sportback (2020)

Värdelösa digitala backspeglar

När jag ändå är på gnällhumör så måste jag få säga en sak om de virtuella ytterbackspeglarna; De är fullständigt värdelösa! Finns det någon enda e-tronägare i världen som är nöjd med sina speglar och tycker de är bättre än vanliga backspeglar skulle jag vilja uppmana hen att ge sig till känna i kommentarsfältet härintill!

Audi e-tron är en fantastisk elbil med all rätt vann den stortestet av exklusiva elektriska suvar tidigare i år här i Vi Bilägare. Men köp den med originalkaross och vanliga backspeglar.

Provkörning: Audi e-tron Sportback (2020)
Provkörning: Audi e-tron Sportback (2020)

Plus: Fantastisk komfort, höga prestanda, snygg, rymlig.

Minus: Kostnader, saknar kasskrokar i bagageutrymmet, urusla virtuella backspeglar.

Vad nytt? Coupefierad taklinje på Audis stora suv.

För vem? Esteter som får maten hemburen.

Provkörning: Audi e-tron Sportback (2020)
Provkörning: Audi e-tron Sportback (2020)
Provkörning: Audi e-tron Sportback (2020)
Provkörning: Audi e-tron Sportback (2020)

Nej, det är inte det faktum att den elegantare taklinjen medför att man tappat två centimeter huvudutrymme i baksätet jämfört med vanliga Audi e-tron. Två normallånga vuxna reser i högsta komfort i baksätet även på e-tron Sportback. Mittplatsen gör däremot ingen glad.

Det är inte bara utrymmet som gör resan behaglig. Testbilen är utrustad med extra dämpande akustikglas vilket bidrar till att göra bilen mycket tyst.

Att sätta sig i Audi e-tron Sportback är lite som att ta på sig ett par bullerdämpande hörlurar. När servostängningen mjukt drar dörren i lås känns det som om det plötsligt slår lock för öronen. Effekten hänger k

Är du tidningsprenumerant? Skapa din digitala inloggning.

Registrera
Digital prenumeration
Läs allt – Testa en månad för 1 krona!

Det här är en del av vårt premium-innehåll. För att läsa vidare behöver du starta en prenumeration eller logga in ifall du redan har ett konto.

Läs mer

Audi e-tron Sportback 55 Quattro Proline Advanced

Pris, kr: 1 245 500.

Svensk lansering: Säljs nu.

Mått, cm: L 490/B 194/H 162.

Bagagevolym, L: 615/1 665 bak + 81 fram.

Tjänstevikt, kg: 2 305.

Motor: Tvärmonterad permanentmagnitiserad synkron elmotor fram och bak.

Effekt/vridmoment: Max effekt 360 hk (265 kW), upp till 408 hk (300 kW) under 8 sekunder. Max vridmoment 561 Nm, upp till 660 Nm under 8 sekunder.

Batteri: Litiumjon i 36 moduler med totalt 432 celler. 95 kWh kapacitet (86,5 kWh netto), 396 V. Snabbladdning med upp till 150 kW.

Kraftöverföring: Motor fram och bak, fyrhjulsdrift. Reduktionsväxel.

Prestanda: Toppfart 200 km/tim. Acceleration 0 – 100 km/tim på 5,7 s.

Deklarerad förbrukning: 21,6 – 26,3 kW/100 km WLTP.

Räckvidd, km: 446.

Konkurrenter: Tesla Model X, Jaguar I-Pace, Mercedes EQC.

Kommentarer

#1
2020-07-10 18:15

Ja, det är dumt att köpa en jättedyr elbil, när man kan få en billigare fossildriven bil.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.