Bild
Nästa artikel
Provkörning: Audi A8 (2013)

Provkörning: Audi A8 (2013)

Provkörning

Audi A8 är statusåk för yngre miljonärer. Under den diskreta framtoningen finns kraft och lyx som kan mätta den mest kräsne.

Audi A8 är inte precis en vardagsbil. Verkligen inte heller för oss som jobbar på Vi Bilägare. Men bilar som A8 ger oss ett viktigt perspektiv. Det här är det yttersta som Audi i dag kan erbjuda. Så vad får man om köper bil för en miljon?

Interiören är välgjord in i minsta detalj med högklassiska material och byggprecision – det hade jag väntat mig.
Ändå kan man inte låta bli att fingra och känna här och där – inte bara på reglage och knappar. Är det mahogny eller är det plast? Nej, plast kan aldrig se så bra ut! Ett exklusivt handbygge är målet och känslan finns där. Här prutas inte på något.
När vi rullar ut från parkeringen slås jag omedelbart av hur extremt tyst och vibrationsfritt motorn arbetar. Det gå inte att urskilja att det är en diesel. Däckljudet är extremt lågt på slät väg.
4,2-litersdieseln är en grym maskin. Den går lent och mjukt när man bara glider fram. Men när jag trycker gasen i botten växlar lådan mjukt och så skjuter tvåtonsbilen fart otroligt snabbt. Head up-displayen, som tycks hänga i luften framför mig, bläddrar kvickt upp mot 200, ungefär lika snabbt som tjänste-Golfen klarar sig upp till 100. Kanske. Faktum är att V8-dieseln inte är långt efter sportversionen S8. Nåja, 4,7 eller 4,2 sekunder. Who cares?
Det som verkligen imponerar är att den här tunga bilen känns så otroligt lätt att hantera. Den reagerar kvickt och precist på rattrörelser och flyttar sig lydigt i sidled. Kan en sportbil väga 2,1 ton?
Vi valde att köra 4,2 TDI mest eftersom den förväntas bli den version som de flesta svenska kunderna väljer. Den har inte cylinderavstängning vid låg belastning eller systemet som skapar motljud. Behövs inte. Däremot är den här bilen utrustad med ställbar sportdifferential, som S8.
Ett körsystem som styr luftfjädringen och stötdämparna är standard. Man kan dessutom få fjädringen med en sportinställning. Dynamisk styrning är mums och bland alla tillval som finns är nog keramiska bromsskivor inte så dumt. Det ger en fantastisk känsla och stabila bromsegenskaper.
Audi A8 är för de allra flesta en fullständigt galet dyr bil. Men den utgör också en orgie i intressant teknik som vi kanske får se i våra vardagsbilar längre fram. Att reducera vikt med aluminium, som i A8, är troligen för dyrt. Det gick tyvärr inte med A2 heller. Viktbesparing är annars ett mål för alla.
Det vi närmast får se i vanliga familjebilar från A8 är troligen det nya ljuset, Matrix. Det består av 25 LED-lampor. Ännu är dock tekniken dyr. Tillägget är hela 29 200 kronor.
Diskutera: Vad tycker du om Audi A8?

Testinformation

Modeller i det här testet:

Audi A8 4,2 TDI Quattro Tiptronic

Betyg

  • 5 = Utmärkt
  • 4 = Mycket bra
  • 3 = Bra
  • 2 = Godkänt
  • 1 = Underkänt
Audi A8 4,2 TDI Quattro Tiptronic

PRIS, FRÅN KR: 955 000.

MODELL: Sedan.

SÄLJSTART: Säljs nu. 

MÅTT, CM: L 514/B 195/H 146.

TJÄNSTEVIKT, KG: 2 115.

MOTOR: 4,2-liters diesel V8 med commonrail direktinsprutning, turbo och intercooler. 385 hk och 850 Nm. Stopp/start-system. Två oxidationskatalysatorer med partikelfilter. 

KRAFTÖVERFÖRING: Permanent fyrhjulsdrivning via 8-stegad automatväxellåda med sportdifferential. 

PRESTANDA: Toppfart 250 km/tim. Acceleration 0–100 km/tim på 4,7 s.  

FÖRBRUKNING: 7,4 l/100 km i blandad körning enligt EU -norm.

CO2-UTSLÄPP: 194 g/km.

KONKURRENTER: BMW 740d xDrive, Mercedes S-klass 500 4-matic. 

VAD NYTT? Facelift med snålare och starkare motorer.

FÖR VEM? Bilfreaks med fet plånbok.

PLUS: Komfortabel, kvick, sportig körkänsla, finns som hybrid.

MINUS: Pris efter prestanda. 

Kommentarer

#1
2013-12-16 11:48

Jag har kört både A8 och S8 och kan intyga att Erik inte far med osanning när han säger att denna koloss är oerhört lättfotad. Man blir faktiskt häpen över att en bil som väger över 2 ton kan hanteras som den gör.

Man blir även häpen över hur uselt litet bagageutrymmet är. Det är mindre än i en A4! Baksätesryggstödet är nämligen närmare en halvmeter tjockt! Undrar vad som finns i detta?

#3
2013-12-16 13:48

@Audi A5,

njae, inte riktigt. A4 rymmer 480 liter. A8 rymmer 510 liter.
Däremot är bagageutrymmet mindre än hos A6.

#4
2013-12-16 13:52

Varför Diesel i en så dyr bil? Bränslekostnaden utgör bara några procent av milkostnaden efter avskrivning. Att först kosta på aluminium för att spara vikt och sedan plocka in en tung Dieselklump låter väldigt ointelligent. Diesel har just nu blivit en fluga.

#5
2013-12-16 14:08

Swemba; ja, du har rätt - men golvytan är betydligt mindre än i A4:an;-)

#6
2013-12-16 15:04

Den utmanar Mercedes S-klass. En jämförelse hade varit intressant. Vad är det som skiljer dem åt?

#8
2013-12-16 18:38

Varför diesel? För det första, vem säger att den är blytung? En modern dieselmotor är gjuten ur aluminium och är inte så våldsam mycket tyngre än en bensinare. Diesel eftersom den lugna karaktären och det maffiga vridet passar en lyxvagn perfekt. Och för att förbrukningen, för samma prestanda, faktiskt blir mycket lägre, lätt en skillnad på en halv liter milen i praktiken. När en vagn som denna lätt rullar 50000mil under sitt liv blir det ändå många hundratusen riksdaler som skiljer sig. Och då talar vi inte om koldioxidutsläppet...

#9
2013-12-17 12:26

Nej, diesel har inte "just nu blivit en fluga". Alltsedan partikelfilter, för många år sedan, började fungera tillfredsställande,har dieselbilar sålt (alltför?) bra. Dock, nu när miljöbilsregler och -förmåner ändrats, och det kommit små, starka och snåla bensinmotorer, så kommer antagligen diesel-intresset minska något. Iaf när det gäller mindre bilar. OBS, nere på kontinenten är dieselbilar av alla storlekar betydligt vanligare än i Sverige.

#10
2013-12-17 12:30

Den här är inte ens i närheten av en S-klass.
Audi är så frånåkta.
Titta på de enorma skillnaderna på interiörbilder så förstår man.

#11
2013-12-17 16:10

Milkylainen recenserar bilar genom att titta på bilder.
Jag väljer nog att lyssna på de som faktiskt kört bilarna.

#12
2013-12-17 18:52

Swemba; ja, det finns många som har åsikter om det mesta - genom att titta på bilder. Jag har (lika lite som de flesta som skriver här) kört eller ens sett nya S-klass, så att uttala sig om dess finish är väl lite udda. Vad gäller designen av interiören, så tycker jag nog att det går på ett ut.. Men det kanske var det milkylainen avsåg.

Däremot tror jag att A8 kan få det svårt mot nya S-klass i ett test. A8 är ju i grund och botten en mycket äldre grundkonstruktion, med allt vad det innebär i form av teknik och säkerhet.

#13
2013-12-19 15:58

Onehp @ Man kan inte jämföra vridmoment mellan en bensin och dieselmotor, det är som att jämföra Äpplen och Päron. Om man vill komma till 100 km/h så snabbt som möjligt så är det effekten eller momentet vid hjulen som gäller och givetvis bilen/motorns vikt i den andra vågskålen.

Vår V70D är 75 kg tyngre fram än vår V70 140, det är 10 % mer vikt på framhjulen vilket märks tydligt på däckslitaget. Motorn är väl då minst 20 % tyngre.

Man kan dessutom få ut en högre liter effekt från en bensinmotor än från en diesel p.g.a. lägre varvtal. En så dyr bil är säkerligen försedd med automatlåda. Vad har Du för nytta av ett högt vridmoment? Om du försöker ta ut det höga momentet så växlar lådan ner så att momentet blir lägre.

Du skriver: "lugn karaktär" betyder väl lågt varvtal. Ändå krävs det dyrare/effektivare ljudisolering för att dämpa det högre Dieselmotorljudet i en premiumbil.

Du räknar lite väl optimistiskt med 0,5 liter/mil under 50000 mil. Även om man kör dubbelt så mycket som medelsvenssons 1200 mil per år så skulle det ta över 20 år. På den tiden hinner det bli både förutsedda och oförutsedda kostnader som till stor del motverkar bränslebesparingen.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.