Bild
Nästa artikel
Provkörning

Provkörning: Audi A7 (2018)

Publicerad 7 oktober 2018 (uppdaterad 7 oktober 2018)
Bekant profil men skarpare veck och ännu större grill än tidigare. 20-tumsfälgar ingår i paketet S Line (31 000 kr).
Lyxigt förpackad och rustad till tänderna med ny teknik. Audi A7 är en häftig bilupplevelse men en miss förvånar.
Det finns sämre platser att vara på när man tar sig fram genom Stockholms morgonrusning. Kupén i nya Audi A7 fullkomligt osar av bekvämlighet och lyxkänsla.

Provbilen är extrautrustad för 282 900 kr och kostar närmare miljonen men den kan faktiskt bli dyrare om man lägger till ”avancerad 3D-stereo” (73 800 kr), framstolar med massage och kylning (54 200 kr), eller varför inte mörkerkamera (26 200 kr).

Kötrafiken visar sig dock ställa till vissa problem. En liten men tydlig fördröjning i samspelet mellan motor och växellåda gör det svårt att köra mjukt, ingreppet vid start blir onödigt abrupt. Även i andra situationer, till exempel inför en omkörning, finns en tvekan i kraftöverföringen. Körsmidigheten som man borde kunna förvänta sig i en bil av den här kalibern finns inte riktigt. 

Fartresurser finns däremot så det räcker och blir över och på snabba småvägar får Audin sträcka ut ordentligt. Bilen rör sig stadigt och väldigt smidigt med tanke på storleken, fyrhjulsstyrningen (23 100 kr) bidrar säkert på ett hörn. Åkkomforten är verkligen skön, luftfjädringen (19 100 kr) silar bort de flesta vägknölarna. Samtidigt är ljudnivån behagligt låg, dörrarna har eleganta ramlösa fönster men sluter tätt och håller bruset ute.
 

"400 inställningar ska gå att justera efter tycke och smak, varför man nu skulle vilja det."

Utöver det vanliga elsystemet på 12 volt finns ett extra ”mildhybridsystem” på 48 volt som, förenklat, består av en elmotor på 12 kW (17 hk) och ett litet batteri. Det är inte tillräckligt för att driva bilen men systemet kan ladda batteriet vid inbromsning och tillåter frirullning i upp till 40 sekunder med avstängd dieselmotor.

Vill man hellre tanka bensin finns en treliters V6 på 340 hk som kostar sex tusen mindre än den provkörda dieseln. Framåt hösten tillkommer en tvåliters bensin på 245 hk, vilket borde sänka priset med åtminstone 100 000 kr.
Mycket mer digitalt än så här blir det inte, pekskärmar styr det mesta.
Designen verkar göra intryck på många, ”snygg bil” får vi höra flera gånger under provperioden. Men A7 är också förvånansvärt praktisk med elmanövrerad halvkombilucka, tredelat ryggstöd i baksätet, och tilltaget bagageutrymme. Den sluttande taklinjen gör sig dock påmind i baksätet, jag som är 187 cm lång får sitta med framåtböjd backe. Tre bälten finns där bak men mittplatsen är hård och kardantunneln är i vägen för fötterna.

Mycket teknik har redan nämnts men det finns så mycket mer. Laserhelljus, automatisk fjärrparkering och den hittills mest avancerade autopiloten ingår i arsenalen. 400 inställningar ska gå att justera efter tycke och smak, varför man nu skulle vilja det. Vad som lyser med sin frånvaro är en eldriven version men en laddhybrid ska komma så småningom.

Diskutera: Vad tycker du om Audi A7?
Audi A7 Sportback 50 TDI Quattro

Pris, från kr: 668 000 (provbilen: 950 900).
Säljstart: Nu.
Mått, cm: L 497/B 191/H 142.
Bagagevolym, l: 535–1 390.
Tjänstevikt, kg: 1 955.
Motor: V6-dieselturbo, volym 2 967 cm3, max effekt 286 hk (210 kW) vid 3 500–4 000 v/min, max vridmoment 620 Nm vid 2 250–3 000 v/min. 48 volts mildhybrid.
Kraftöverföring: Fyrhjulsdrift, åttaväxlad automatlåda.
Prestanda: Toppfart 250 km/tim. Acceleration 0–100 km/tim på 5,7 s.
Deklarerad förbrukning: 5,8 l/100 km. CO2-utsläpp: 150 g/km.
Konkurrenter: Mercedes CLS, BMW 6-serie Gran Coupé.

Plus: Åkkomfort, teknik, finish, bagageutrymme.
Minus: Körsmidighet, takhöjd bak, högt pris.

Vad nytt? Andra generationen av Audis flotta halvkombi.
För vem? Välbärgade som gillar design och teknik.   
 

Kommentarer

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.