Bild
Nästa artikel

Provkörning: Audi A4 Avant 2,0 TDI

Provkörning

Nya Audi A4 Avant kommer med all säkerhet att bli mycket populär bland svenska tjänstebilsförare som prioriterar flärd framför lastutrymme. Komforten är fin, köregenskaperna spänstiga och baksätet rymligare än tidigare. Men den eleganta profilen med kraftigt sluttande bakruta stjäl en hel del volym från bagageutrymmet.

Audi A4 Avant har vuxit till sig. Den nya modellen är nästan tolv cm längre än modellen den ersätter. Samtidigt har vikten bantats med tio procent för att minska bränsleförbrukningen.  

De flesta tekniska lösningar delar Avant med den tidigare presenterade sedanversionen av Audi A4. Liksom i A4 sedan är klimatanläggningen av en ny typ som sägs arbeta mer effektivt än tidigare och som därmed också sparar bränsle.

Resultatet har blivit en riktigt snål bil. Med den provkörda dieselmotorn på 170 hästkrafter drar A4 Avant bara 5,8 liter diesel/100 km. Det är väldigt lågt med tanke på motorstyrka och prestanda.

Mot slutet av året kommer en ännu snålare variant med 120 hästkrafters dieselmotor som bara drar 5,3 l/100 km vid blandad körning.

Versionen med 170 hk passar annars A4 mycket bra. Dieselknattret försvinner så snart man kommit upp i fart och under landsvägskörning är motorn i det närmaste ljudlös. Den låga bränsleförbrukningen har delvis nåtts tack vare hög utväxling.

En omkörning i 90 km/tim låter sig knappast göras utan nedväxling till femmans eller kanske fyrans växel. Inget större problem alldenstund A4 har en ovanlig smidig och lättarbetad växellåda.

Riktigt körglad
Överlag är A4 Avant trevlig på vägen. Fin styrning, pigg motor (på rätt växel), och spänstiga köregenskaper gör den riktigt körglad. Audi kan också konsten att bygga in en känsla av hög kvalitet och "finbil" i sina produkter. Därmed inte sagt att den faktiska byggkvaliteten skulle vara så mycket högre än andra tillverkares.


Hjulbasen är 17 cm längre än föregående modell och en stor del av dessa har kommit baksätet tillgodo. Tillsammans med en finurlig urgröpning av framstolarnas ryggstöd ger det gott om knäutrymme även för riktigt långbenta. Här finns också gott om plats för huvudet men baksätets är lågt och sittdynan ger inte riktigt så bra lårstöd som vuxna baksätespassagerare önskar sig.

Fram sitter man desto bättre. Stolarna ger bra stöd och kan justeras så de passar både långa och korta. Fjädringskomforten är utmärkt så länge man håller sig till standardchassiet och undviker det tokhårda sportchassiet som är tillval. Motorbuller och vindbrus är mycket väl dämpat.

Hur det blir med vägbullret på svensk asfalt får vi återkomma till, men sedanversionen av A4 har i alla fall inte visat sig bullrigare än sina konkurrenter.

Kombiversionen A4 Avant rymmer 490 liter bagage med baksätet på plats. Med baksätet nedfällt ryms 1 430 l bagage. Bakluckan kan fås med elektrisk manövrering och även ett lastsäkringssystem för att hålla väskor på plats finns som tillval.

Lång tillvalslista
En uppsjö av motoralternativ finns att välja mellan. Redan från försäljningsstarten erbjuder Audi en fyrcylindrig bensinmotor på 160 hk samt en sexcylindrig bensinmotor på 255 hk i kombination med fyrhjulsdrift. För dieselvännerna finns hela fyra motorer att välja mellan.

Två fyrcylindriga på 140 respektive 170 hk, en framhjulsdriven sexcylindrig diesel på 190 hk samt en fyrhjulsdriven sexcylidrig dieselmotor på 240 hk. Den svenska importören tror att den lilla bensinmotorn samt 170 hk dieseln blir bästsäljare hos oss.

Fler bensin- och dieselmotorer, med eller utan fyrhjulsdrift och automatlåda, kommer att introduceras senare under året.

Tillvalslistan är lång. Här återfinns spännande detaljer som aktiv fjädring, aktiv styrning, adaptiv farhållare, varningssystem som slår larm när bilen byter körfält utan att föraren blinkar, en mängd olika stereoanläggningar med mera.

För den som vill är det inga problem att utrusta sin A4 till ett pris långt över en halv miljon kronor.

Bilen går att beställa redan nu men den som vill provköra innan affär får vänta tills mitten av maj innan de första bilarna levereras till Sverige.

Testinformation

Modeller i det här testet:

Audi A4 Avant 2,0 TDI 170

Betyg

  • 5 = Utmärkt
  • 4 = Mycket bra
  • 3 = Bra
  • 2 = Godkänt
  • 1 = Underkänt
Audi A4 Avant 2,0 TDI 170

Pris, kr från: 293 900.
Modell: Femsitsig kombi.   
Säljstart: Maj. 
Mått, cm: L 470/B 182 /H 144.
Tjänstevikt, från: 1 680 kg.
Släpvagnsvikt: 1 700 kg.
Motor: 4-cyl turbodiesel. Common Rail direktinsprutning. Cylindervolym: 1 968 cm3. Max effekt 170 hk vid 4 200 varv/min. Max vridmoment  350 Nm från 1 750 varv/min. Partikelfilter.
Prestanda: Acc 0–100 km/tim på 8,7 s.
Toppfart 222 km/tim.
Bränsleförbrukning, blandad körning: 5,8 l diesel/100 km.
CO2-utsläpp: 154 g/km.
Konkurrenter: Mercedes C-klass kombi, BMW 3-serie Touring, Cadillac BLS Wagoon.

Vad nytt? Kombiversion av nya Audi A4.
För vem? Kommer att bli storfavorit bland tjänstebilsförarna.
Bra köp? Ja, behöver man inte en traditionell storkombis bagageutrymme kan man säkert leva lycklig många år i en A4 Avant.

Plus: Låg bränsleförbrukning, hög upplevd kvalitetskänsla, komfort.
Minus: Begränsat lastutrymme.

Läs mer om:

Provkörning: Audi A4 Avant 2,0 TDI
Provkörning: Audi A4 Avant 2,0 TDI

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.