Bild
Nästa artikel
Hänt i vecken – så här mycket vinklar och vrår har inte funnits på Audi A3 tidigare. Yttermåtten är annars ganska oförändrade på nykomlingen.
Hänt i vecken – så här mycket vinklar och vrår har inte funnits på Audi A3 tidigare. Yttermåtten är annars ganska oförändrade på nykomlingen.

Provkörning: Audi A3 Sportback (2020)

Provkörning

Fjärde generationens Audi A3 är här och den tidigare så diskreta designen har blivit djärvare. Här är nyheterna du behöver ha koll på med nykomlingen som är en av Audis absolut viktigaste modeller.

Tre tidigare generationer Audi A3 har framgångsrikt fyllt en lucka i det som i brist på bättre kallas Golfklassen.

Någon skulle säkert beskylla A3-generationerna för fantasilös design, eller åtminstone för särdeles återhållna former. Fem miljoner köpare sedan A3-debuten 1996 kan man i alla fall inte snacka bort, inte heller att Audi kom före Mercedes A-klass och BMW 1-serie till den där luckan där dyrare Golfklassare konkurrerar.

Audi A3 har ju lämpat sig för såväl timida instegsversioner på drygt 100 hästkrafter som veritabla RS-monster med flerdubbelt högre effekt och ändå haft viss stil och klass i behåll.

Med generation fyra, just introducerad i Sverige, är de vattenkammade linjerna borta. Nu gäller veck och vinklar på ut- och insida samtidigt som helheten – om än bekant förstås, det är ju en Audi – har blivit mer närvarande.

Audis formgivare och marknadsförare menar att linjerna kan erinra betraktaren om, och håll i dig nu, den i tid och rum förhistoriska koncernkollegan Lamborghini Countach från det färgglada 1970-talet. Tro det!

Utgångspunkten i teknik är förstås den samma som i nyvisade Golf generation åtta och måtten är i stort sett hämtade från den nyss utgångna A3-generationen, främst axelavståndet. Det gör att utrymmen och praktikalitet knappast har förändrats, fortfarande är A3 en ganska rymlig bil jämfört med Mercedes A-klass och BMW 1-serie, huvudkonkurrenterna.

Att Audi A3 i det avseendet är chanslös mot exempelvis Skoda Octavia spelar ingen roll, koncernkusinerna har olika roller att spela.

»Fem miljoner A3-köpare sedan debuten 1996 kan man i alla fall inte snacka bort.«

Plus: Bra instrumentering, bränslesnål och stark motor, sköna stolar.

Minus: Bullrig, stötig provbil. Bitvis billig plastkänsla.

Vad nytt? Fjärde generationen A3, nu MQB-baserad.

För vem? Golf-förare som vill upp en klass i klass – och pris.

Stark karaktär och ändå supersnål. Vi hade faktiskt inga problem att hamna under halvlitern milen.
Stark karaktär och ändå supersnål. Vi hade faktiskt inga problem att hamna under halvlitern milen.

Provbilen, som är av en specialutrustad lanseringsversion kallad »Edition One«, har den välbekanta 2,0-turbodieseln men ingen mildhybridteknik. En sådan kommer i sommar, tillsammans med en 110-hästars bensinare, en gasdriven g-tron och en S3.

I skrivande stund finns också en bensinare med 150 hk och en 2,0-turbodiesel med 116 hk på programmet, samt sedanversioner.

Provbilens grundpris är 340 000 kronor men med hjälp av utrustningsnivån S line à 32 000 kronor (främst utseendedetaljer, samt ställbart sportchassi och adaptiva LED-strålkastare), Evolutionspaket à 24 200 kronor (adaptiv farthållare, »virtual cockpit«, utökad navigationsanläggning etcetera), samt en svärm enstaka detaljer (18-tumshjul, 40/20/40-ryggstöd bak, eljusterbar stol förare, S line interiörpaket med speciell klädsel med mera) hamnar slutnotan på hela 486 900 kronor.

Mycket krut har lagts på att medie- och säkerhetsutrustning ska kunna vara i nivå med större Audimodellers, men många av de detaljerna kostar extra. Autobroms vid backning, filbytesassistent, helljusassistent, vägmärkesidentifiering, parkeringsassistent etcetera är på extrautrustningslistan.

Digital instrumentering, 10,1-tums multimediaskärm, trådlös mobilladdning och Audis körprogramväljare är dock standard, liksom filhållningsvarning och undanmanöverassistent och elmanövrerat barnsäkerhetslås – bland annat.

Digitalinstrumenteringen är lik den gamla och varför inte när så mycket information presenteras så tydligt.
Digitalinstrumenteringen är lik den gamla och varför inte när så mycket information presenteras så tydligt.

Överlag är intrycket av finish bra, samtidigt som det nog har snålats här och var både jämfört med tidigare A3 och faktiskt också gentemot nya Golf. Vissa plastytor är just väldigt plastiga, dörrsidor och dörrfickor känns knappast som »en halv mille«, trots de konstfulla vinklar som använts i handtag och avgränsningar.

Stolarna, körställningen och instrumenteringen förtjänar höga betyg – allt fungerar logiskt och rätt. Långväxta kan glädjas åt rejäl skjutmån och ordentligt ryggstöd i förarstolen. Motorn och växellådan är utmärkta.

Det finns gott om kraftreserver i alla lägen och några spår av DSG-lådornas gamla ryckighet vid lågfartsmanövrer kunde jag inte finna under provtiden. Förbrukningen blev glädjande låg, trots bitvis ganska hård körning. Provturen varade inte mer än kanske 50 mil men under dem hamnade jag klart under halvlitern milen.

På minussidan – och det märktes precis direkt efter avfärd – finns alltför hög ljudnivå och alltför stötig gång. Det förklaras antagligen delvis av 18-tumshjulen och sportchassit. Ljudnivån blir intressant att mäta vid ett kommande test av en (förhoppningsvis) mer normalutrustad bil.

 

Audi har träffat rätt i blandningen av pek- och knappreglage. Flera funktioner som i nya Golf har fått touchkontroller, har i A3 enklare hantering och  rattreglagen har behållit sin logiska utformning från föregångaren.
Audi har träffat rätt i blandningen av pek- och knappreglage. Flera funktioner som i nya Golf har fått touchkontroller, har i A3 enklare hantering och rattreglagen har behållit sin logiska utformning från föregångaren.

Nya A3 känns som en riktig mönsterelev i det mesta, färdigutprovad, lätthanterlig även under press, genomtänkt – at a price. Om den också fått en tydlig karaktär så som linjespelet låter påskina är väl mer tveksamt.

Stolarna i Prolineutrustningen (standard) förtjänar beröm. De höga ryggstöden passar även långväxta.
Stolarna i Prolineutrustningen (standard) förtjänar beröm. De höga ryggstöden passar även långväxta.
FAKTA AUDI A3 SPORTBACK 35 TDI PROLINE

PRIS, FRÅN KR: 339 500, provbilen 486 900.

SVENSK LANSERING: Nu.  

MÅTT, CM: L 434/B 182/143.

BAGAGEVOLYM, L: 380–1200.

TJÄNSTEVIKT, KG: 1 550 (provbilen).

MOTOR: Tvärställd 4-cylindrig rak turbodiesel. Volym 1968 cm3. Max effekt 150 hk (110 kW) vid 3 000–4 000 v/min. Max vridmoment 360 Nm vid 1 600–2 750 v/min.

KRAFTÖVERFÖRING: Framhjulsdrift, sjuväxlad dubbelkopplingslåda. 

PRESTANDA: Toppfart 224 km/tim, acceleration 0-100 km/tim 8,4 s. 

DEKLARERAD FÖRBRUKNING:
4,8 l/100 km. CO2-utsläpp: 127 g/km.

KONKURRENTER: BMW 1-serie, Mercedes A-klass, VW Golf.

Tre tidigare generationer Audi A3 har framgångsrikt fyllt en lucka i det som i brist på bättre kallas Golfklassen.

Någon skulle säkert beskylla A3-generationerna för fantasilös design, eller åtminstone för särdeles återhållna former. Fem miljoner köpare sedan A3-debuten 1996 kan man i alla fall inte snacka bort, inte heller att Audi kom före Mercedes A-klass och BMW 1-serie till den där luckan där dyrare Golfklassare konkurrerar.

Audi A3 har ju lämpat sig för såväl timida instegsversioner på drygt 100 hästkrafter som veritabla RS-monster med flerdubbelt högre effekt och ändå haft viss stil och klass i behåll.

Med gen

Är du tidningsprenumerant? Skapa din digitala inloggning.

Registrera
Digital prenumeration
Läs allt – Testa för endast 19 kr!

Det här är en del av vårt premium-innehåll. För att läsa vidare behöver du starta en prenumeration eller logga in ifall du redan har ett konto.

Läs mer

Kommentarer

#1
2020-05-26 10:31

Sååå stenålders.....

#2
2020-05-26 14:56

Audi-ägare gillar nog buller och stötighet. Då är man ju sportig...

#3
2020-05-26 17:09

Fantasilös och plastig men snål motor.

#4
2020-05-26 21:31

Zzzzz....

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.