Nästa artikel
Provkörning: Audi A3 e-tron
Provkörning

Provkörning: Audi A3 e-tron

Publicerad 17 september 2014 (uppdaterad 17 september 2014)
För cirka 70 000 kronor extra får man sin Audi A3 som laddhybrid. Mycket pengar för privatföraren men A3 e-tron kan bli en god affär för den som har möjlighet att få den som tjänstebil.


Audi är ett populärt märke på den svenska marknaden för tjänstebilar. Med laddhybriden Audi A3 e-tron får man ytterligare ett starkt kort i spelet om företagskunderna.

E-tron är i grunden en A3 Sportback med TFSI-motor på 1,4 liter och 150 hk samt 6-stegs automatiskt växlande DSG-låda som modifierats kraftigt. En elmotor på 75 kW har tillkommit mellan bensinmotorn och växellådan. Ett 125 kg tungt litiumjonbatteripack med 8,8 kW/h kapacitet (varav 7,6 kan användas) ligger under baksätet och ovanpå bakaxeln finns en 40 liter stor bensintank. Hastigheten i eldriftsläget är begränsad till 130 km/tim och vid stark kyla eller hög värme startar också bensinmotorn för att ge mer energi till klimatanläggningen.

En provtur i och kring Wien visar att en räckvidd kring 40 km helt utsläppsfritt på el är mer realistisk i vanlig trafik. Vid högre hastigheter samt mer extrema vädersituationer än de plus 15–17 grader vi hade under provkörningen, kommer man inte ens så långt.
När batteriet laddats ur övergår bilen automatiskt till hybriddrift. Det mesta av framdrivningen sköts då av bensinmotorn men vid inbromsning tas en del av rörelseenergin tillvara och lagras i batteriet för att sedan kunna plockas ut och via elmotorn hjälpa till när det åter blir dags att accelerera. Enligt Audi är bränsleförbrukningen låga 4,5 l/100 km när e-tron rullar i hybridläget.  

Men det finns också en annan sida av A3 e-tron. Om man drar ned DSG-lådans växelväljare ytterligare ett steg kommer man till sportläget. Elmotor och bensinmotor samarbetar då och lämnar en gemensam systemeffekt på 204 hk och hela 350 Nm vridmoment nästan från start.
Vi når den krokiga delen av vår teststräcka och provar den sportiga sidan av e-tron. Visst känns det att vikten ökat med cirka 300 kg jämfört med den enbart bensindrivna 1,4 TFSI. Däcken gnyr plågat när vi trycker på med gasen i de tvära kurvorna men bilen håller stadigt spåret. När vi trampar gasen i botten är vikten som borttrollad och A3 e-tron accelererar oerhört villigt. E-tron är helt enkelt en ovanligt körglad supermiljöbil.

A3 Sportback är ganska trång även om konkurrenten Opel Ampera är ännu trängre. A3 är femsitsig men fler än två vuxna ska nog inte åka i baksätet. Även förarplatsen känns tajt och beroende på körställning kan mittkonsolen inkräkta på förarens utrymme för högerbenet. Bagagets 280 liter närmar sig småbilsklass och kan vara ett hinder för den som ofta behöver köra mycket last.

På el rullar e-tron helt ljudlöst men även med bensinmotorn i drift är kupébullret lågt. Instrument och reglage håller hög klass men vissa funktioner kräver tillvänjning. Det finns många möjligheter till information från diverse olika instrument och det tar en stund innan man lärt sig var man hittar vad. Bilen kan också kopplas ihop med en smartphone via appen ”Audi Connect”. Det ger möjlighet att följa statistik över energiförbrukning och körsträcka, att spåra var bilen för tillfället befinner sig samt att fjärrstyra klimatanläggning och laddning.

Diskutera:  VAd tycker du om Audi A3 e-tron?

Audi A3 Sportback e-tron

Pris: 372 500 exklusive 40 000 kr supermiljöbilspremie.
Modell: 5d halvkombi.
Säljstart: November.
Mått: L 431/B 178/H 142.
Tjänstevikt: 1 615.
Motor: Tvärställd 4-cyl bensinmotor. Direktinsprutning, turboladdning och dubbla överliggande kamaxlar. 4 vent/cyl. Volym 1 395 cm3. Max effekt 150 hk vid 5 000 v/min. Max vridmoment 250 Nm frän 1 600 v/min. 75 kW elmotor. Max vrid 330 Nm. Systemeffekt bensin+el = 204 hk. Max vrid 350 Nm.
Kraftöverföring: 6-stegs DSG dubbelkopplingslåda. Framhjulsdrift.  
Prestanda: Toppfart 222 km/tim. Acceleration 0–100 km/tim på 7,6 s.
Deklarerad Förbrukning: 1,5 l/100 km.
CO2-utsläpp: 35 g/km.
Konkurrenter: Opel Ampera, Toyota Prius Plug-in, Volvo V60 Plug-in hybrid.

Vad nytt?
Laddhybridversion av mellanklassaren Audi A3 Sportback.
För vem?
Kommer att bli en eftertraktad tjänstebil hos dem som inte kräver stort bagageutrymme.

Plus:
Snabb, utsläppsfri upp till fem mil, billig som tjänstebil.
Minus:
Dyr i inköp.

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2014-09-17 10:15
Reverend Benny

Äntligen kommer den...
Ser verkligen fram emot att få testköra denna kärra när den väl finns i hallarna.
Visst, priset kommer sannolikt springa iväg när man lagt på den utrustning man vill ha, men ändå.
Hoppas att VAG nu testat denna plattform/lösning rejält och inte stressat ut den på marknaden så att man slipper barnsjudomar.

#2 • Uppdaterat: 2014-09-17 11:13
Swemba

Så hybridlinan stjäl inget utrymme vare sig i kupé eller bagage? Det är positivt!

#3 • Uppdaterat: 2014-09-17 14:48
McTar

Hur ter sig funktionen att skjuta undan audi-ringarna när fronten är täckt med snö/is alt snöslask?
Måste finnas nån bättre lösning, som kanske inte är lika "häftig".

#4 • Uppdaterat: 2014-09-17 15:27
Reverend Benny

@McTar
Kanske ska vänta och se om det behövs en "bättre lösning" tills att bilen vintertestats.

#5 • Uppdaterat: 2014-09-17 15:51
McTar

Kanske det? Jag tänker bara på hur min bil ser ut i fram när det tinar och fryser om vartannat på vintern. Är ju knappt så man får tag i motorhuvslåset när man skall fylla spolarvätska pga allt is/snö.

#6 • Uppdaterat: 2014-09-17 18:12
Swemba

Så elmotorn sitter innan växellådan? Mao, den växlas den också? Det måste väl vara ganska unikt? och onödigt? Hade det inte varit bättre att sätta den efter?

#7 • Uppdaterat: 2014-09-21 13:14
Reverend Benny

@Swemba
Jag tror hybridlinan stjäl lite utrymme, normalt har A3 SB 380 liter ledigt utrymme i trunken, denna nämner dom har 280. VIlket är rätt litet och kan jämföras med tex Mini Clubman. (om vi nu bara pratar utrymme)
Det borde ju då vara samma grej med Golfen (samma drivlina men finns inte i SB utförande) men kollar man på bilder där så ser trunken relativt intakt ut.
Så vet inte om 280 är en typo och ska vara 380 eller om det faktiskt är så att batterierna tar plats.

Den som googlar får veta :-)

#8 • Uppdaterat: 2014-09-17 19:55
milkylainen

urk så ovärt.
370k för en liten fläskig sardinburk på hjul.
Hybrider kommer aldrig bli aktuellt för mig.
För korta räckvidder. Antingen en full elbil med tillräckligt stort batteri för daglig drift i ett par dagar + lite vintervärme... eller så en vanlig bil.
Hybrider är så överskattat.
Komplexitet från båda världarna, inga direkta vinster...
Mycket bättre med en renodlad elbil isf.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.