Bild
Nästa artikel
Citycarver har 3,5 centimeter högre markfrigång än vanliga A1 Sportback. Större hjul, andra fjädrar samt stötdämpare hjälper till att höja bilen.
Citycarver har 3,5 centimeter högre markfrigång än vanliga A1 Sportback. Större hjul, andra fjädrar samt stötdämpare hjälper till att höja bilen.

Provkörning: Audi A1 Citycarver (2020)

Provkörning

Hur dyr kan en Audi bli innan bilköparna överger de fyra ringarna? A1 Citycarver ställer frågan på sin spets med gammal drivlina som sminkats upp med hårdplast och höjd kaross.

Andra generationens Audi A1 fick en rejäl uppdatering när den presenterades för två år sedan. Även denna gång stod Volkswagen Polo för grundkomponenterna och på plattformen MQB A0 byggs förutom A1 och Polo även Seat Ibiza.

Provkörda Citycarver har funnits hos svenska handlare sedan hösten förra året. Audi Sverige räknar med att modellversionen kommer att stå för cirka tio procent av totalförsäljningen. Bilköparna ska övertygas av större fälgar och bättre komfort tack vare ett högre insteg på 3,5 centimeter. Exteriört har modellen annan front, markerade hjulhus i plast, andra trösklar samt ett underkörningsskydd i tunn hårdplast. 

Ni som har längtat efter en Q1 eller ännu hellre en ny A1 Quattro (2012) kan sluta drömma. Någon ny fyrhjulsdriven S1 kommer inte heller se dagens ljus enligt Audi. Biltillverkaren anser att förra generationen blev alldeles för dyr att producera och inte sålde i tillräckligt stor volym. 

Trots framhjulsdrift hade möjligen A1 Allroad varit ett mer passande namn än valda Citycarver. Ett modellnamn som ska antyda att bilen är ”som klippt och skuren för stadskörning”.  Motsägelsefullt när bilens exteriör har designats för – citat – ”utflykter längs grusvägar och ojämn terräng”.

Även om majoriteten av Sveriges bilköpare aldrig haft en aktiv livsstil skadar det inte att bilen utstrålar äventyr. En livsstil som biltillverkarna har vett att ta betalt för, i Audis fall är prispåslaget för en Citycarver 25 000 kronor. 

Plus: Pigg bensinmotor och sportigt chassi.
Minus: Bristande samspel mellan motor och koppling.

Vad nytt? A1 Sportback har fått 3,5 centimeter högre kaross.
För vem? Audinördar med dålig rygg och för mycket pengar.

Växlingarna sker med hjälp av Volkswagens otursförföljda DQ200 med torr kopplingskonstruktion. En dubbelkopplingslåda som presenterades redan 2008 och uppdaterades 2010.

Tack vare torrkopplingens direkta friktion är effektförlusterna minimala men lådan klarar inte lika mycket vridmoment som VW:s dubbelkopplingslådor med våtkoppling där kraften förmedlas via lamellplattor i oljebad. 

Vi Bilägare har krititserat DQ200-lådan tidigare för sin ryckighet. Vid acceleration från låg hastighet är kopplingsingreppet abrupt samtidigt som gasen är alltför känslig. På torr asfalt resulterar det i obekvämt ryckig igångkörning.

Att köra bilen ryckfritt är en konst och även när bilen är ”på halvrull” blir den bristande harmonin mellan motor och koppling besvärande.

Med tanke på alla år av kritik och prislappen på A1 Citycarver är det dags att hitta en bättre lösning – framför allt inte ta 20 000 kronor betalt för något som gör bilen sämre. En enkel lösning är att välja den sexväxlade manuella lådan som fick beröm för sina ”behagligt lättfunna lägen med fin känsla” när vi provkörde A1 Sportback som ny.

Android Auto och Apple Carplay fungerar trådlöst och den senare har nu även kalendern synlig. Framför växelväljaren finns laddplats för mobilen.
Android Auto och Apple Carplay fungerar trådlöst och den senare har nu även kalendern synlig. Framför växelväljaren finns laddplats för mobilen.
Front och akter har ny design. Hjulhusen är inklädda med hårdplast.
Front och akter har ny design. Hjulhusen är inklädda med hårdplast.

Bortsett från drivlinan är Citycarver lätt att tycka om. Även för personer utan aktiv livsstil är det trevligt att hoppa in i en bil som är aningen högre än normalt. Chassit är hårt satt vilket ger sportiga köregenskaper. Audis MMI-system lyfter körupplevelsen med sitt lättbegripliga gränssnitt. 

A1 Citycarver kunde ha varit den perfekta storstadsbilen, men automatlådan går inte att rekommendera till någon. Bilägare som inte vill växla själva bör välja ett annat bilmärke.

Dubbelkopplingslådan DQ200 är känd för sina bryska växlingsingrepp.
Dubbelkopplingslådan DQ200 är känd för sina bryska växlingsingrepp.

Andra generationens Audi A1 fick en rejäl uppdatering när den presenterades för två år sedan. Även denna gång stod Volkswagen Polo för grundkomponenterna och på plattformen MQB A0 byggs förutom A1 och Polo även Seat Ibiza.

Provkörda Citycarver har funnits hos svenska handlare sedan hösten förra året. Audi Sverige räknar med att modellversionen kommer att stå för cirka tio procent av totalförsäljningen. Bilköparna ska övertygas av större fälgar och bättre komfort tack vare ett högre insteg på 3,5 centimeter. Exteriört har modellen annan front, markerade hjulhus i plast, andra trösklar samt ett underkörningsskydd i tunn hårdplast. 

Ni

Är du tidningsprenumerant? Skapa din digitala inloggning.

Registrera
Digital prenumeration
Läs allt – Testa för endast 19 kr!

Det här är en del av vårt premium-innehåll. För att läsa vidare behöver du starta en prenumeration eller logga in ifall du redan har ett konto.

Läs mer

AUDI A1 CITYCARVER 30 TFSI

PRIS, FRÅN KR: 275 500 kr.

SVENSK LANSERING: Säljs nu.  

MÅTT, CM: L 405/B 176/H 148. Bagagevolym, l: 335.

TJÄNSTEVIKT, KG: 1 296.

MOTOR: Längsmonterad trecylindrig bensinmotor med turbo. Volym 999 cm3. Max effekt 116 hk (85 kW) vid 5 000–5 500 v/min. Max vridmoment 200 Nm vid 2 000–3 500 v/min. 

KRAFTÖVERFÖRING: Framhjulsdrift,  sjuväxlad automatlåda av dubbelkopplingstyp. 

PRESTANDA: Toppfart 198 km/tim. Acceleration 0–100 km/tim på 9,9 s. 

DEKLARERAD FÖRBRUKNING:
6,5 l/100 km. CO2-utsläpp: 146 g/km.

KONKURRENTER: Ford Fiesta Active, Fiat Panda, Suzuki Jimny.

Kommentarer

#1
2020-04-10 10:05

Jag "rekommanderar" inte deras grill.

#2
2020-04-10 11:20

Så "gammal" är väl inte denna drivline-kombination trots allt ? och jag känner inte riktigt igen att DSG-lådan skulle ha ett abrupt kopplingsingrepp. Däremot har jag vid provkörningar konstaterat att det kan kännas lite åt det hållet om bilen är utrustad med elektrisk handbroms och man har Autohold-funktionen aktiverad och handbromsen varit aktiverad vid start. Men med bilar med konventionell handbroms har jag inte upplevt detta. Men jag kanske haft tur...

#3
2020-04-10 12:58

Från 275500..

#4
2020-04-10 17:54

När ska VAG erkänna att DSG inte är den allena saliggörande typen av automatlåda för sina bilar?

#5
2020-04-11 10:17

Kommer sälja som smör, det gör nästan allt som VAG dekaltrimmar.

#6
2020-04-12 11:49

Smidigt att de lånar ut en svart bil där inget av det extra på utsidan syns ordentligt.

#7
2020-04-17 20:00

Det är ju inte första gången som funktionen i DSG lådan kritiseras av bl a Vib, men jag har samma motor och förmodar samma DSG låda i Octavian, jag antager att det är viss skillnad i motorernas och växellådornas optimering i VAG familjen. Jag och hustrun och våra syskon som provkört vår bil har inga negativa erfarenheter av DSG lådans funktion-tycker att den arbetar mycket bra. Hustruns bror är dessutom bilnörd och har lång erfarenhet av automatlådor i sina bilar-olika märken.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.