Bild
Nästa artikel
En blickmagnet som låter meddela sin ankomst med avgasknallar som hörs på flera hundra meter.

Provkörning: Aston Martin Vantage (2019)

Provkörning

Billigare än så här kommer man inte undan om man är ute efter en ny Aston Martin. Nya Vantage är en exklusiv leksak med mycket tyskt innehåll.

Säg Aston Martin och många får något drömskt i blicken. Många svävar iväg i tankarna och kanske mot filmens värld. James Bond har visserligen kört BMW, Lotus och Ford, beroende på vem som betalat för produktplaceringen, men mest av allt har han rattat Aston Martin. Sean Connery i 1964 års ”Goldfinger” med en silverfärgad DB5 med katapultstol och utfällbar sågklinga är en minnesbild som är svår att sudda ut.

Den bilden får jag ändå lov att lägga åt sidan när jag nu står framför Aston Martins senaste modell, nya Vantage. Kolla på den bara! En låg sportbil med stora lufthål inbyggda i framskärmarna, trådsmala strålkastare och en brett gapande kylargrill. Framtoningen känns mer som en giftig körmaskin än en klassiskt elegant gentlemannabil. Visst är den snygg på bild men i verkligheten – wow!

Handtagen är infällda i dörrarna, för att öppna trycker man i framkant och drar sedan i bakkant. Annorlunda – men en Aston Martin ska väl inte vara som andra bilar. Kupén är fullkomligt dränkt av svart alcantara, det mockaliknande materialet finns överallt: i taket, över instrumentbrädan, på dörrarna, mittkonsolen och stolarna. Kanske inte så elegant men sportbilsmässigt – absolut. Det är mörkt och tajt och känslan är att bilen omsluter en och att man sitter en hårsmån över backen. Varför ratten är fyrkantig förstår vi inte alls men britterna kan ju vara lite speciella…
 

"Det skriker, pangar och gurglar ur de fyra rören och volymen är uppskruvad så att alla ska höra. Och som motorn sätter fart på bilen!"

Att detta är märkets ”instegsmodell” och ändå kostar från 1,6 miljoner är svårt att smälta när man klämmer och känner på inredningen. Vissa detaljer skulle kunna höra hem-ma i vanliga mellanklassbilar och vi noterar några missar: dörrarna är monterade på olika höjd och bagageutrymmets inklädnad håller på att lossna.

Kuriosa är att fabriken i Gaydon bara har en robot och att varje bil tar 250 arbetstimmar att skruva ihop. Flera prylar är bekanta från annat håll: styrplattan, mittvredet, blinkersspaken och p-bromsen är hämtade rakt av från Mercedes. Multimediasystemet kommer från samma adress men det är den förra, nu utgående versionen.

Mercedes äger faktiskt fem procent av Aston Martin och det också är tyskarnas prestandadivision AMG som levererar motorn, en fyraliters V8 med dubbla turbo och 510 hk som sitter fram men väl bakom framaxeln för viktfördelningens skull. Automatlådan är monterad bak och kommer från tyska ZF.

Ljudet är halva grejen. Det skriker, pangar och gurglar ur de fyra rören och volymen är uppskruvad så att alla ska höra. Och som motorn sätter fart på bilen! Accelerationen är en sådan dynamitsmäll att det gäller att hålla hårt i tyglarna, kapaciteten är fjärran av vad vanliga vägar tillåter.

Varför måste ratten vara rund? Här är styrdonet nästan fyrkantigt. Flera inredningsdetaljer kommer från Mercedes lagerhyllor.

Den stora sensationen är ändå styrningen. Maken till snabba och känsliga utslag är svårt att hitta, hjulen är som lindade runt fingerspetsarna. Det märks att Aston Martin pressat ned vikten, mycket är gjort av aluminium. På släta vägar är fjädringen fast och följsam men när underlaget blir sämre förvandlas varje ojämnhet till ett slag i ryggen och bilen börjar röra sig oroligt. 

Vardagsegenskaperna grumlas också litegrann av den ständigt höga ljudnivån. För biltypen är utrymmena i alla fall förvånansvärt generösa. Handskfack och kurvhandtag för passageraren saknas dock.

Det är inget snack om att nya Vantage är en otroligt häftig bil men kanske att den blivit lite mindre exotisk av allt det tyska innehållet. Ska inte en Aston Martin vara genombrittisk?

Diskutera: Vad tycker du om Aston Martin Vantage?

Aston Martin Vantage

Pris, från kr: 1.600.000 (2,2 miljoner med alla tillval).
Säljstart: Nu.
Mått, cm: L 447/B 194/H 127.
Bagagevolym, l: 350.
Tjänstevikt, kg: 1 605.
Motor: V8–bensin, dubbelturbo, volym 3 982 cm3, max effekt 510 hk (375 kW) vid 6 000 v/min, max vridmoment 685 Nm vid 2 000–5 000 v/min.
Kraftöverföring: Åttastegad automatlåda, bakhjulsdrift.
Prestanda: Toppfart 314 km/tim. Acceleration 0–100 km/tim på 3,6 s.
Deklarerad förbrukning: 10,5 l/100 km. CO2-utsläpp: 245 g/km.
Konkurrenter: Porsche 911, Jaguar F-Type, Mercedes-AMG GT, Audi R8 med flera.

Kommentarer

#1
2019-02-24 10:55

Vilken sjukt läcker bakdel! Kan hålla med om att AM egentligen bör ha liiite mer Brittisk charm invändigt blandat med sportbilskänsla.....men utsida...så vacker, och ljudet från den motorn....

#2
2019-02-24 11:30

Ja den var då riktigt otäck invändigt!

#3
2019-02-24 11:56

Jag tycker den var läcker invändigt helt klart, men inte tillräckligt "AM", gillar mer Vanquish interiör.
Så läcker ratt med den formen med....eller hur Saabnisse? ;)

#4
2019-02-24 13:15

Nix, en ratt ska vara rund! Den här ratten är enbart effektsökeri.
Lionel roterar nog som en turbofläkt efter det här skamgreppet!

#5
2019-02-24 13:27

Och varför måste en ratt vara rund? Särskilt om det är i en bil med väldigt lite rattutslag för att styra som det ju oftast är i såna här bilar?

#6
2019-02-25 11:09

"Ljudet är halva grejen. Det skriker, pangar och gurglar ur de fyra rören och volymen är uppskruvad så att alla ska höra." Detta oväsen/buller gillas som härligt V8-muller av många här. Samma som kallar ljudet från en varvande motor med CVT-låda som ylande...

#7
2019-02-25 13:09

I en 150-hästars personbil är en avkapad ratt kanske lite löjligt. Men här är det ingen nackdel. Sen har man, utan att titta på ratten, mycket bättre koll på exakt hur den är vriden. Lite som att ha det färgade bandet längst upp, men ännu mindre behov av att titta.

#8
2019-02-25 14:21

Harry Metcalfe kör den:
https://youtu.be/xqWih_GP3Z4

Och som bilentusiast så är det ju skillnad på motorljud och motorljud. Här får jag lite rysningar medans det nog aldrig hänt av en Toyota. Men Lexus LFA däremot...Wow!

#9
2019-02-26 11:51

Det är nåt med själva instrumentbrädan som andas billigt garagebygge. Britternas vurmande för att täcka in spånskivor i dyrt läder för att det ska se lyxigt ut lever vidare - men med alcantara. Plasten har de dock fått ording på. Ser inte ut som de plockat nåt från nån annan bil iallafall. Men hela passagerarsidan med dess intetsägande design förstör den. Likaså det trista i att ha exakt samma material på brädan och dörrarna. Ser ut som en velourgrotta.

Utsidan var rätt trevlig dock. Skönt att den inte har de fula framskärmarna som övriga Astons har. Enda jag har att klaga på utvändigt är väl att baken kunde haft lite högre hållning. Piporna var lite taniga med.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.