Bild
Nästa artikel
Provkörning

Provkörning: Alfa Romeo Giulia Veloce (2016)

Publicerad 11 februari 2017 (uppdaterad 11 februari 2017)
Inga fyrklöverblad i luften. Fyrhjulsdrivna Veloce är lillebror till snabba Quadrifoglio Verde, ändå är den ett mycket bättre val.
Alfa Romeo Giulia finns nu med en upptrimmad tvålitersfyra och fyrhjulsdrift. Veloce är namnet, dess väsen en modern skapelse där det historiska arvet är påtagligt.
Inför 2017 kommer Alfas lyckade mellanklassare med mer effekt och fyrhjulsdrift. Samtidigt dammar man av det klassiska tilläggsnamnet Veloce. Det användes för första gången 1956 när den dåvarande Giulietta Sprint kom med en kraftfullare 90-hästarsversion. Nutidens Giulia Veloce – snabba Giulia – kommer med två olika motorer. En diesel på 210 hk och en bensinare med 280 hk. Vi provkör den senare.

Förarmiljön går tvärs emot den moderna inredningsskolan. Panelen är ovanligt låg med fri sikt över motorhuven och rattens omkrets är stor med en tunn kringla. Inte falukorvstjock, likt vissa sportpaketsförsedda vagnar från Tyskland.

Under skalet följer Alfa bilmodet slaviskt med en fyrcylindrig turbomotor, åttastegad automatlåda och fyrhjulsdrift. En tvålitersfyra låter kanske föga lockande, men maskinen passar utmärkt. Vikten över framaxeln är låg och kraften är tillräcklig – 280 hk och 400 Nm gör att 100 km/tim är nåbart på blott 5,2 sekunder.

"Och så namnet. Tänk att få svara Alfa Romeo Giulia Veloce på frågan: vad kör du för bil? Bara det är ett bärande köpargument…"

Motorljudet är den behagligaste sången från fyra cylindrar i dag. Tonen är klar och klingar metalliskt över hela registret. Trots överladdning och automatlåda är gasresponsen direkt. Styrningen likaså. Färdvägen bestäms av små handledsrörelser och även med den ovanligt kvicka styrutväxlingen är vägkänslan god.

Den nyutvecklade fyrhjulsdriften är lätt (60 kg) och bibehåller Giulias bakhjulsdrivna karaktär. I extremfall kan 60 procent av kraften överföras till framhjulen men enligt Alfa-ingenjörerna blir det sällan mer än 30 procent när bilen väl är på rull. Oftast driver inte framhjulen alls.
 
Provexemplaret är förärat ett prestandapaket (23 000 kr) med bland annat adaptiva dämpare och komforten imponerar. Trots trimmad sportversion är sättningen inte hård utan följsam och vårdar drivgreppet ömt. Körupplevelsen är en uppfriskande antites till de tyska prestandaversionerna.

Personligen finner jag att detta är den största Alfaupplevelsen i Giuliafamiljen. Det är så här jag vill att en modern Alfa Romeo ska kännas – en utsökt kombination av historielektion och nutidsorienteringstest.

Och så namnet. Tänk att få svara Alfa Romeo Giulia Veloce på frågan: vad kör du för bil? Bara det är ett bärande köpargument…
 
Diskutera: Vad tycker du om Alfa Romeo Giulia Veloce?
Alfa Romeo Giulia veloce 2,0 280 Q4

Pris, från kr: 415 000.
Modell: Sedan i mellanklassen.
Säljstart: Nu.
Mått, cm: L 464/B 186/H 145.
Tjänstevikt, kg: 1 605
Motor: Fyrcylindrig bensinturbo, volym 1 995 cm3, maxeffekt 280 hk (206 kW) vid 5 250 v/min, max vridmoment 400 Nm vid 2 250 v/min.
Kraftöverföring: Fyrhjulsdrift. Åttastegad automatlåda.
Prestanda: Toppfart 240 km/tim. Acceleration 0–100 km/tim på 5,2 s. 
Deklarerad förbrukning: 6,4 l/100 km.
CO2-utsläpp: 152 g/km.
Konkurrenter: Audi A4 2,0 TFSI 252 q, BMW 330i xDrive, Cadillac ATS 2,0T AWD, Jaguar XE 25t, Mercedes C 300, Volvo S60 T6 AWD.
 

Plus: Styrning, komfort, motor, körkänsla.
Minus: Varför ingen Guilia kombi?

Vad nytt? Guilia får fyrhjulsdrift och mer effekt.
För vem? Den med stort bilhjärta och som väljer körkänsla före utrymmen.
 

Kommentarer

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.