Bild
Nästa artikel
Knubbgulliga former med tydlig suv-ambition. Färgen ”Blue Lagoon” är unik för Kona Hybrid.
Knubbgulliga former med tydlig suv-ambition. Färgen ”Blue Lagoon” är unik för Kona Hybrid.

Prov: Hyundai Kona Hybrid (2019)

Provkörning

Hyundai har lanserat en hybridversion av kompaktsuven Kona, som kompletterar bensinmodellen och den helt eldrivna versionen. En bra kompromiss?

Att glida iväg helt ljudlöst är en fascinerande upplevelse. Hybriddrivlinans elmotor ger 43,5 hästkrafter och 170 newtonmeter och rätt hanterad kan elmotorn hålla rull på Hyundai Kona även i landsvägshastighet.

För att nå dit utan att förbränningsmotorn ska tuffa igång måste en synnerligen återhållsam högerfot koordineras med lämpliga vägförhållanden (läs nedförsbacke). Bensinmotorn på 1,6-liter, ger 105 hästkrafter och har 147 newtonmeter. Motorn arbetar enligt Atkinsoncykeln. Hyundai anger systemeffekten till 141 hästkrafter och 265 Nm, fullt tillräckligt i den 416 centimeter långa och 1 453 kg tunga bilen.  

Hybridsystemets litiumjonpolymerbatteri är på 1,56 kWh. Batteriet laddas under inbromsning eller när förbränningsmotorn arbetar med sådan belastning att laddning av batteriet kan ske bränsleeffektivt.

För att hitta den bästa balansen mellan el- och förbränningsmotor används höjddata från bilens navigator. Närmar sig bilen en brant backe laddas batteriet på för att elmotorn ska kunna assistera så mycket som möjligt.

Bilen kan även instruera föraren att lätta på gasen inför korsningar och hastighetssänkningar, allt för att maximera bromskraftsåtervinningen. För att funktionerna ska fungera fullt ut måste resmålet programmeras in i bilens navigator.

Likt Ioniq har Kona fått ny uppkopplad mediaskärm. Mer överskådlig och väsentligt bättre upplösning jämfört med tidigare. Snygg växelväljare.
Likt Ioniq har Kona fått ny uppkopplad mediaskärm. Mer överskådlig och väsentligt bättre upplösning jämfört med tidigare. Snygg växelväljare.

I kupén är det ”business as ususal”, skillnaden jämfört med vanliga Kona är minimal. Utöver vita dekorpaneler runt friskluftsutblåsen är det mest framträdande förändringen varvräknaren som nu ersatts av en energimätare.

Färddatordisplayen mellan energi- och hastighetsmätare är i minsta laget för den omfattande information som visas. På tal om information: mediaskärmen är ny och kombinerar pekskärmsfunktion med fysiska knappar för funktioner som radio och navigation.

Likt Kia finns numera en app för att kontrollera fordonsstatus och exempelvis låsa och låsa upp bilen.

Hyundai Kona är relativt rymlig för sin storlek, att bagageutrymmet har prioriterats ned till förmån för kupéutrymmena är rimligt. Enkelt insteg är ett plus och stolen bör passa de flesta kroppar.

Fjädringskomforten är åt det stramare hållet, bilen blir lätt ”nickig” över fartgupp. Styrningen går stadsbilsmässigt lätt men lämnar en hel del att önska i känsla. Vid landsvägskörning blir bullernivån oklädsamt hög. För att Kona ska kännas riktigt lyckad ska den gå på el. Bara el.

Mycket form. Blinkers, dimljus och backljus i stötfångaren.
Mycket form. Blinkers, dimljus och backljus i stötfångaren.

Plus: Bekvämt in- och ursteg, hög utrustningsnivå.
Minus: Vägljud, mycket svart hårdplast, syntetisk styrkänsla. 

Vad nytt? Ny hybriddrivlina från koncernsyskon Kia Niro. 
För vem? Den förbrukningsmedvetne.

Hyundai Kona Hybrid

Pris från, kr: 234 900.
Svensk lansering: Januari 2020.
Mått, cm: L 416, B 180, H 157.
Bagagevolym, l: 361–1 143.
Tjänstevikt, kg: 1 453.
Motor: Fyrcylindrig bensinmotor. Volym 1 580 cm3. Max effekt 105 hk vid 5 700 v/min. Max vridmoment 147 Nm vid 4 000 v/min. El: 43,5 hk, 170 Nm. Systemeffekt: 141 hk, 265 Nm.
Kraftöverföring: Sexväxlad automatlåda av dubbelkopplingstyp. Framhjulsdrift.
Prestanda: Toppfart 160 km/tim. Acceleration 0–100 km/tim på 11,6 s. 
Deklarerad förbrukning: 3,9. l/100 km.
CO2-utsläpp: 90 g/km. (OBS, siffror enligt NEDC-körcykeln.)
Konkurrenter: Toyota C-HR, Kia Niro, Renault Captur, bilar utan hybridteknik VW T-Cross med flera.

Att glida iväg helt ljudlöst är en fascinerande upplevelse. Hybriddrivlinans elmotor ger 43,5 hästkrafter och 170 newtonmeter och rätt hanterad kan elmotorn hålla rull på Hyundai Kona även i landsvägshastighet.

För att nå dit utan att förbränningsmotorn ska tuffa igång måste en synnerligen återhållsam högerfot koordineras med lämpliga vägförhållanden (läs nedförsbacke). Bensinmotorn på 1,6-liter, ger 105 hästkrafter och har 147 newtonmeter. Motorn arbetar enligt Atkinsoncykeln. Hyundai anger systemeffekten till 141 hästkrafter och 265 Nm, fullt tillräckligt i den 416 centimeter långa och 1 453 kg tunga bilen.  

Hybridsystemets

Är du tidningsprenumerant? Skapa din digitala inloggning.

Registrera
Digital prenumeration
Läs allt – Testa en månad för 1 krona!

Det här är en del av vårt premium-innehåll. För att läsa vidare behöver du starta en prenumeration eller logga in ifall du redan har ett konto.

Läs mer

Kommentarer

#1
2020-01-22 18:37

Hyundai Kona verkar smart och snål.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.