Bild
Nästa artikel
Provkörning

Peugeot 508 – rapport från provkörningen

Publicerad 12 juni 2018 (uppdaterad 12 juni 2018)
Tommy Wahlström kör nya Peugeot 508 i Frankrike. Här är första intrycken.
Hej Tommy! Solen lyser över franska rivieran ser jag!
– Jajjamen! Och över riktigt snygga nya Peugeot 508. Den andra generationen av Peugeots stora sedan hade premiär på bilsalongen i Geneve i våras och nu är det dags för provkörning! 
 
Det finns en hel del fina vägar där, hur går den?
– Väldigt bra faktiskt! 508 bygger på plattformen EMP2 som PSA använder till sina mellanstora och stora modeller och mycket av egenskaperna känns igen. Fjädringen är fint avstämd, bilen är svängvillig och känns tajt på de slingriga asfaltsvägarna runt bergen här. Vi kör en ny 225 hk stark bensinmotor som är en riktig pärla.
 
Sedan sa du men är inte nya 508 en halvkombi?
– Alldeles riktigt! Å som alla gamla Saab-ägare vet är ju det en oerhört smart karossform som ger bra med utrymme OCH en snygg profil på en och samma gång! 508 kommer dock som vanlig kombi i slutet av året och hösten 2019 ska den också komma som fyrhjulsdriven laddhybrid.
Finns det något du inte gillar?
– Peugeot använder sin digitala instrumentering i-cockpit också i den här modellen. Jag tycker instrumenten är bra men reglagen är bitvis ganska röriga. Peugeot har heller inte lockats att låta den nya bilen svälla utan tvärtom krympt den med 8 cm jämfört med föregångaren. Den känns inte så rymlig i kupén som exempelvis konkurrenter som Opel Insignia eller VW Passat. Men mer om det i min provkörning i nr 10.
 
Och när kommer bilen till Sverige?
– I september blir det premiär hos Peugeothandlarna. Några priser är ännu inte klara men jag gissar att listan kommer att börja från ca 260 000 kr.

Läs hela provkörningen i Vi Bilägare 10/2018 som kommer ut den 3 juli. Prenumeranter får tidningen en vecka innan det. Läs mer om prenumeration här!
 

Kommentarer

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.