Nästa artikel
Peugeot 3008 – rapport från provkörningen
Provkörning

Peugeot 3008 – rapport från provkörningen

Publicerad 10 oktober 2016 (uppdaterad 10 oktober 2016)
Nya Peugeot 3008 utmanar VW Tiguan och Kia Sportage med fransk designlusta. Nils Svärd har provkört i Danmark.
Just nu pågår världens största biltest i danska Tannis och Vi Bilägare direktrapporterar om de bilar vi kör. Först ut: Peugeots nya suv i C-segmentet.
Hej Nils, hur är det i Danmark?
– Hej, det är bara bra. Småmysigt höstväder och som ni kanske sett på våra sociala medie-kanaler så pågår världens största biltest i Tannishus, norra Jylland just nu. Jurymedlemmarna i Årets Bil kör alla årets nyheter och jag passar på att provköra de hetaste debutanterna.
 
Vad har du kört idag?
– Just nu har jag precis kört Peugeot 3008 - en av höstens stora nyheter och en C-segments SUV med massor av designlusta! 
 
Första intryck av bilen?
– Det är en bil som utstrålar självförtroende. Oväntat kaxiga linjer exteriört för att vara en fransk produkt. Det största intrycket är ändå interiören. Den liknar inget annat. Man kan tro att bilen fortfarande befinner sig på konceptstadiet, men detta är faktiskt den produktionsfärdiga bilen.
 
Vad är det som är så speciellt?
– Dels fortsätter Peugeot med sin lilla ratt och högt placerad mätartavla. Dels är mittkonsolen avskalad med kraftigt skulpterade linjer och infogade knappar. Det mesta på bilen styrs emellertid av den stora menyskärmen eller på den digitala mätartavlan som är rätt häftig att titta på.
 
Hur fungerar det?
– Lyckligtvis är det en design som inte har kompromissat med användbarheten. Både show och go. Personligen gillar jag upplägget med en liten, låg ratt och mätartavlan nära siktfältet. Dessutom fungerar det bättre i denna bil som har en större interiör än 308 och 208. En nackdel är att temperatur och andra klimatfunktioner är gömda i menyskärmen, så som på övriga koncernsyskon från Peugeot/Citroën.
 
Hur är 3008 att köra?
– Hittills har jag bara kört GT-versionen med största dieselmotorn på två liter och 180 hk. Peugeot har fått till en bra kompromiss mellan sport och komfort. Bilen svarar väl på förarens input men blir inte överdrivet sportig eller stötig utan rullar bekvämt på dålig väg. Mer berättar jag i en provkörningsrapport i nästa nummer av Vi Bilägare.
 
När kommer den till Sverige och vad kommer den att kosta?
– Peugeot 3008 börjar levereras innan årsskiftet och grundpriser är 199 900 för en 130-hästars bensinmotor. Billigaste dieselversionen med 120 hk är 30 000 dyrare.
 
Diskutera: Vad tycker du om Peugeot 3008?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2016-10-10 17:20
Puggento

Riktigt snygg. Jag älskar min 308 men denna är ännu snyggare!

#2 • Uppdaterat: 2016-10-10 20:55
Peugeote-Pär

Enligt mig så är detta en av dom snyggaste och mest vågade SUV:modeller på marknaden för tillfället, detta är en mycket het kandidat till att bli min nästa bilmodell.

#3 • Uppdaterat: 2016-10-11 12:07
Styggavargen

Peugeot och du får gå, har liknande erfarenheter av märket. Aldrig mer en Peugeot för min del.

#4 • Uppdaterat: 2016-10-11 18:11
Peugo

Strunprat! En bil med problem är tyvärr normalt. PSA bästa verkliga kvalitet i Europa i dagens läge.

#5 • Uppdaterat: 2016-10-12 08:56
Raphael

För min smak så har den nya en för kantig och skarp formgivning, men den kommer säkert gå hem i Sverige. Vettiga priser och snåla motorer.

Det är många som har kört länge med franskt utan problem. Min egen C3 Picasso har gått över 13 000 mil och fortfarande utan driftstörningar. Har bara behövt byta vanliga slitagedelar som glödlampor, torkarblad och bromsbelägg. Besiktigad ua varje gång.

Men när jag säger detta, och när andra lyfter sina goda erfarenheter av dessa bilar så kallas det alltid för "anektdoter" som ingen ska lyssna på. Samtidigt som de som avfärdar positiva erfarenheter själva lyfter fram sina anekdoter om problem.. "Lev som jag lär inte som jag lever".

Många gånger i detta forum har det länkats till empirisk evidens som visar PSA-bilarnas höga driftsäkerhet, höga kvalitet och låga reparationskostnader. Dessa undersökningar och statistik avfärdas alltid av anti-PSA lägret som ständigt visar en oförmåga att diskutera ämnet seriöst.

Faktum kvarstår, de flesta är nöjda med sina franska bilar som rullar problemfritt i många år. Ett fåtal högröstade kritiker med negativa anektdoter förändrar inte det.

#6 • Uppdaterat: 2016-10-12 13:38
Puggento

Angående driftsäkerheten. De som har erfarenhet av sämre sådan har förmodligen en Pega från 2003-2007. Under denna period var försäljningsframgångarna stora men kvaliteten halkade efter. Gäller främst Peugeot 307 och 407 och 607. Bilar som kanske släpptes ut innan de var riktigt färdiga.

Men tittar man sedan på statistiken på nyare modeller så har driftsäkerheten förbättrats avsevärt. Volymmodeller som 208, 308 och 508 har väldigt god driftsäkerhet och få problem. Peugeot har lärt sig sin läxa och avsätter numera betydande del av utvecklingen i kommande modeller på driftsäkerhet. Redan år 2008 (?) var dåvarande Peugeot 308 ViB enda felfria bil i långtestet det året vilket är ett mycket bra betyg.

Men såklart, hade man någon 307 eller 407 som krånglade ofta och detta var ens första Peugeot så präglar det såklart hela upplevelsen av märket negativt, än idag, 10 år senare. Dessa bilar finns fortfarande i stor mängd ute på vägarna och till försäljning på begmarknaden vilket kommer att resultera i negativ statistik.

Samtidigt kommer nu 208/308/508 ut i större mängder på begmarknaden som också höjer betyget på driftsäkerhet.

Alla biltillverkare gör lyckade och mindre lyckade lanseringar av bilmodeller. Peugeot är inget undantag. Förhoppningsvis tar biltillverkarna lärdomar av alla erfarenheter, bra som mindre bra till utvecklingen av kommande modeller.

#7 • Uppdaterat: 2016-10-12 13:40
Raphael

Sociala forum är till för att lyfta problem, de är alltid problemorienterade oavsett om det handlar om bilar, datorer, kameror eller något annat. De som vill diskutera problem har större benägenhet att söka sig till internetforum än de som inte har problem. Problembeskrivningar i internetforum är inte representativt för den stora massan. De allra flesta är nöjda med sina bilar och få har problem, det är verkligheten utanför internetforum. Jag går mot strömmen här, jag bryter det vedertagna problemfokuset genom att säga att min bil funkar, är problemfri och jag är nöjd.

#8 • Uppdaterat: 2016-10-12 13:44
Raphael

Jag tror att nya generationen 3008 blir en storsäljare här, och för den som söker 4-hjulsdrift så väntar en laddhybrid runt hörnet. PSA presenterade sin el- och hybridstrategi i mars i våras, 2018 kommer de nya drivlinorna i produktionsmodeller. Förbränningsmotor på framhjulen och elmotor på bakhjulen har provats förr av Peugeot och det kommer en ny variant av detta koncept.

#9 • Uppdaterat: 2016-10-12 17:18
Pi

Puggento - hoppas du har rätt för bilarna är i sig trevliga men detta att den nya generationen är mycket bättre än den förra är nåt som vi som hängt med länge har hört otaliga gånger speciellt avseende franska bilar. Så det är nästan lite kul att det upprepas gång på gång...

#a • Uppdaterat: 2016-10-12 21:06
Lars_A

Det finfina med internet är att man i stort sett kan hitta det resultat man vill. Här har t ex Audi Q5 uppenbara problem med framkomligheten. Fast det hör egentligen inte alls hemma i den här råden ...

https://www.youtube.com/watch?v=mkQ5yBnS4SU

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.