Bild
Nästa artikel

Opel Astra - blir en stjärna

Provkörning

Ett par timmars provkörning med en hemlig, kamouflerad prototyp är tillräckligt för att bli övertygad. Nya Opel Astra kommer nog att bli en stjärna.

Det var med visst hyssh-hyssh som vi togs emot vid Opels huvudkontor i Rüsselsheim en åskblå kväll i juni. Jag och en kollega var där för att förevisas nya Astra som inte presenteras offentligt förrän vid bilsalongen i Frankfurt i september.

Biltillverkarna gör så ibland för att liksom känna hur vinden blåser runt en ny modell - om motorjournalisterna gillar den eller ej. Och kanske få lite tid att rätta till det som inte pressen tycker är så bra.

Men Opelfolket behöver nog inte oroa sig. Det är lätt att gilla nya Astra!

Inne i designcentrets allra hemligaste drog chefsingenjör Thomas Kiefer bort täckelset. Det var en snygg bil som blottades.

I fjol höst kom Insignia, den första bilen med Opels nya designstil som är betydligt spänstigare och sportigare än tidigare. Succén var given. Insignia blev Årets Bil 2009 och har på ett halvår köpts av cirka 130 000 europeer. Det är nästan lika många köpare som Opel hade räknat med att hitta under hela 2009.

Mera passion
Nu hoppas Opel göra om tricket. Det är inte omöjligt. Gamla Astra (som kom 2003) ser hopplöst bedagad och slätstruken ut bredvid nya bilens skarpt utmejslade och strömlinjeformade kaross.

- Vi har försökt tillföra Astra en massa passion, sa Thomas Kiefer.

Och en massa centimetrar, kunde han tillägga. Nya Astra är större överallt (se tabell i faktarutan). Det märktes när vi provsatt baksätet. Tre vuxna får plats med axlarna och knäna har långt till framstolarna. Även om taket ser ut att slutta bakåt räcker höjden gott och väl för passagerare på över 180 centimeter.


Bredare spårvidd och längre hjulbas ger i sig en stadig väghållning, men Opels tekniker har också jobbat hårt med chassit. Bakaxeln ser ut som ett rör som  tryckts ihop till en u-form. Genom att variera axelns diameter och längd och materialets tjocklek kan chassiteknikerna relativt enkelt och billigt förändra Astras vägegenskaper.

- Vi har 18 kombinationer, avslöjade Thomas Kiefer.
En watt-länk fixerar bakaxeln i sidled och gör bakvagnen extra stadig vid hård kurvtagning. Hur bra arrangemanget fungerar fick vi prova när trafiken lugnat ned sig framåt kvällen.

Ställbara dämpare

Det gick fort söderut på Autobahn. Vår Astra hade fartresurser. I fronten satt värsta maskinen: en 1,6 liters turbomotor med 180 hk. När bilen börjar säljas sent i höst får köparna tre andra bensinmotorer att välja mellan. Den minsta är på 1,4 liter och ger 100 hk. Fyra dieslar, 95 - 160 hk, står också på programmet. Vad de olika motorerna förbrukar är ännu hemligt.

Vi lotsades till en av traktens krokigaste vägar. Före körde en av Opels testförare och han trissade upp farten med sin fyrhjulsdrivna Insignia V6. Men det gick att hänga med. Astra kilade stadigt runt svängarna - men när kurvorna nöp till ville framhjulen ibland kana lite på den regnvåta asfalten.

Även om grundchassit är pålitligt, kan Astra också förses med ställbara stötdädmpare. "Flex Ride" kan varieras mellan mjuk "tour"- och hård "sport"-dämpning. I det sportiga läget ändras instrumentbelysningen från vit till argt röd, precis som på Insignia.

Provkörningen var visserligen bara ett par timmar lång, men övertygande. Nya Astra är säker att köra och komforten kunde vi inte klaga på. Ljudnivån var låg - på tyska vägar. Hur väldämpad Astra egentligen är får vi veta först när bilen rullar ut på svensk grov asfalt.

Ryckig styrning
Bara på en punkt gav vi de tyska teknikerna kritik. Nya Astra har elektrisk servostyrning och den var inte så välkalibrerad. Kontakten med framhjulen var diffus och ibland ryckte det nervöst i ratten, som om bilen ville dra åt sidan och plötsligt ändrade sig.

Men den bil vi körde var inte färdig. Inredningen bestod till vissa delar av blank prototyp-plast och vi fick inte fotografera den. Men Astra blir lika uppgraderad inuti som utanpå med snygga material och spännande former och färger, bland annat en smarrigt klarblå instrumentbräda. En hel del detaljer, bland annat ratt, instrument och knappar, kommer från Insignia.

I mörker lyser små varma röda lampor runt om i kupén. Runt växelspakens konsol glöder en ljusramp. Det är både fräckt och läckert.

Opel har fått till sin nya bil, det är säkert. Att den blir dyrare än dagens Astra kan man räkna med, men hur mycket är en fråga som inte besvarades vid första provkörningen.
FAKTA/ Opel Astra

Modell: Halvkombi med fem dörrar.
Säljstart: I höst.
Mått, cm, Nya Astra  till vänster Gamla Astra till höger
:
Längd                            442    425
Bredd                            181    175
Höjd                               149    146
Axelavstånd                 269    262
Spårvidd fram              154    149
Spårvidd bak                156    149
Motorer: Fyra bensinmotorer från 1,4 liter och 100 hk till 1,6 liter och 180 hk. Fyra dieslar 95-160 hk.
Prestanda: Hemliga.
Bränsleförbrukning: Hemlig.
Konkurrenter: Ford Focus, Renault Mégane, Peugeot 308, Citroën C4, Kia Ceed, Hyundai I30, Toyota Auris med flera.

Taggar: Provkörning

Kommentarer

#1
pg
2009-09-03 16:08

ingen tycks ge den här bilen någon kommentar.
Jag tror inte heller att återförsäljarna kommer att lägga manken till. Hellre låter man företagen gå i konkurs än att man säljer en Opel. Se bara på Norrlandskusten.
Där har man levt på Saabförsäljning, och någon ströbil från Opel. Men när Saab inte säljer längre, och inga annonser i tidningarna om att det finns ett företag som säljer Opel, blir det ju så att även Opelägarnas intressen avtar.
En del bilhandlare väljer att lägga krut på andra och nya märken. De medverkar med andra ord till att själva bidra till att lägga ner Saab samt att ta bort Opelförsäljningen i Sverige.
Det är bara i Sverige Opel går den här pesten till mötes, i övriga länder håller Opel ställningen någorlunda, men här i sveige återfinns snart inte Opel pland de 50 bästsäljande.
Hur kan Opel tillåta en så passiv säljarkår?

#1
Roy
2009-09-04 16:34

Jag tycker att bilen verkar mycket attraktiv.
Betydligt snyggare och personligare än nya Golf - sen är frågan vad man ändå väljer i slutänden...

#1
Jono
2009-09-07 17:02

Komiskt att Marianne Sterner i fakta rutan inte nämner VW Golf som en konkurrent till Astra, borde väl vara den närmaste konkurrenten.

#1
Petter
2009-09-08 03:39

Jag håller helt och hållet med dig PG. Jag är också oroad över Opels tillstånd i Sverige. Jag minns när Astra G låg på 5:e plats ett tag på försäljningslistan någon gång 1998-99. Astra har i princip jämnt legat kring plats 10 sedan dess. Och nu senast precis innanför topp 50! Det är anmärkningsvärt :-/
Jag hoppas på Insignia, men det verkar inte vilja lossna riktigt...? Kanske beroende på att de svenska motorjournalisterna skrivit en del negativt om modellen på sistone? Framförallt kombin. Sedanen fick till en början en del fina vitsord bl.a. av ViBilägare... Men efter Robert Collins totalsågning (i vanlig ordning) i Aftonbladet Bil har jag börjat få negativa vibbar :(

#1
pg
2009-09-08 21:15

Ja ibland undrar man vad som är på gång. GM s bilförsäljarorganisation i Sverige låter hellre företagen gå omkull, än att satsa på Opelförsäljning. Se bara på modellutbudet av Astra, som bara har 2 motoralternativ i Sverige. Hos GM ljuger man, och påstår att det inte går att få fler motoralternativ att få för den svenka marknaden.
I så gott som alla andra länder finns alla motoralternativ för samtliga modeller av Astra.
Man undrar om denna ledning består av individer som gett sig fan på att knäcka Opel till förmån för Saab. Dessutom undrar jag om Svensk press har blivit köpt av den maffian.
Något liknande förekommer inte i några andra länder.
Dessutom börjar en del firmor att sälja Seat, andra Fiat. Några ska börja sälja något Japanskt märke. etc.
Har återförsäljarna hittills inte satsat på Opel, lär de inte lägga manken till i fortsättningen heller.
Jag ger mig den på att dessa företag kommer att ösa reklam för dessa bilar. Opel kommer att bli ett glömt märke i Sverige. Det krävs en förändring om Opelägande ska bli tryggt i framtiden.

#1
Q
2009-09-12 01:10

Ja PG att Opel säljer så dåligt är stygga Saabssäljarnas fel!! Nog har väl opelägarna större integritet o självständighet så att de köper Opel fast än att de hemska saabförsäljarna försöker sätta käppar i hjulen för Opel!!
Och visst har jag sett anonser för Opel i G-P och hallandsposten tillexempel. Slå upp dom så får du se! Eller är det av ren bitterhet som du kastar ur dig sådana floskler?? Sanningen är snarare den att märkesbilden har förändrats "märkesmångfald" och att folk föredrar att köpa ex en Cia Ceed eller en Renault clio som är billigare i inköp än vad opel är!! och vem vill betala en massa onödiga pengar för en tysk bulkbil när man kan köpa en annan från Korea mycket billigare. Speciellt som den från Korea redan från början har en massa extrautrustning som man får betala dyra pengar för på motsvarande Opel. Hur jag vet detta?? Jo föräldrarna skulle ha tag i en ny behändig shopingbil och vi åkte runt och jämförde priserna bl.a. så tittade vi på en corsa men också på Kia, Ford, Polo, Skoda. men valet föll på en Renault Clio med bra med utrustning för 126.000, Motsvarande Opel Corsa gick på 165.000 så kom inte och dravla om att Saabförsäljarna e stygga mot Opel!! Opel straffar ut sig själva och det är helt och hållet deras eget fel!! Nästan 40.000 kr skilnad är en rejäl semester som man sparar genom att köpa Renault istället för Opel!! Opel skulle inte tro det!! Ge mig närmsta resa till något varmt och härligt land i vinter!!

#1
pg
2009-09-12 16:57

Dina föräldrar har gjort ett val som jag aldrig skulle göra, med den kännedom jag har av Renault idag. En bil som måste till verkstad bara för en sådan enkel sak som att byta batteri.
Sedan måste jag ta tillbaka kritiken mot Saab/Opel handlarna. Det är tydligen deras bank som sätter käppar i hjulen för dem. Det är genom den banken som transaktionerna mellan generalagenten och handlarna går.
Genom denna konstellation, har det blivit så, att handlarna inte fått de bilar de velat ha, om de fått några överhuvudtaget. Detta fenomen ska inte bara ha drabbat Opel utan även Saab.
Dessbättre är en helt ny organisation på gång, efter vad jag ryktesvis hört. GM s bank upphör ju nu i och med GM s upplösning.

#1
pg
2009-09-12 16:59

Tillägg!
Handlarna kan ju inte annonsera ut bilar lokalt om man inte har några att visa upp och sälja.
Handlarna sitter i en rävsax, och inte är det underligt att även Saab tappar mark.

#1
Q
2009-09-12 20:39

PG.
Det låter mer troligt det du säger.
Angående Renaulten. Visserligen behövs det enligt dig o din erfarenhet att man måste ta in Renaulten till verkstaden för byte av ett simpelt batteri. Men nästan 40000 mer för en Opelmed likvärdig utrustning är ju att " råna kunden lagligt" på pengar oförsvarbart. Och vad jag kan säga för övrigt om Renaulten är att föräldrarna stortrivs med sin andrabil. Deras Merca E-klasse 07:a blir stående mer och mer. Nu till saken som artiklen här egentligen handlar om. Jag tror också att Astran kan bli en storsäljare om den ligger på 130.000 kronorsnivån med 10.000 kronor i miljöpremie. Om inte detta görs så tror jag att Astran än en gång får se sig omsprungen av Koreanerna försäljningsmässigt. Storleksmässigt är detta ett mycket tufft segment att tävla om kunderna i. Och råkar man lägga sig aningen för högt så är risken stor att Audi A3 kniper kunderna. Prisskillnaden får inte vara för liten för en bulkbil som opeln till premiumbilarna i segmentet som Audi A3 BMW 1 serie och Mercedes.

#1
pg
2009-09-14 14:07

Prisskillnaden är inte så stor som 40000, dessutom är det väldigt stor skillnad kvalitetsmässigt. Jag betalar gärna de merpengar det är frågan om när det gäller att välja Opel eller Renault. Hade det varit ett annat märke ex Japanskt hade frågan varit relevant även för mig.

#1
Q
2009-09-14 14:47

Jo den var så stor när man skulle lägga på lite exrtrautrustning på Opeln jämfört med Renaulten.
Vad du hade gjort är helt upp till dig själv. Men en bilaffär är ju sällan den bästa affär man gör i sitt liv. Så varför vill man förlora ytterligare pengar i onödan? Och mina föräldrar är förövrigt mycket mycket nöjda med sitt franska förvärv.

#1
pg
2009-09-14 23:11

Efter 25000 mil kommer dina föräldrar att inse att snålheten bedrar visheten. Har 2 döttrar med varsin Astra -99 och -01. Bägge har gått som firmabilar, och ca 22-24000 mil, utan andra fel än en värmefläkt som slutade fungera på grund av en kvist!
Båda är totalt skrammelfria, inte tillstymmelse till rost. Vare sig bromsar framvagn eller avgassystem har behövt åtgärdas. Och detta trots att bliarna gått som hyrbilar de första 2-3 åren.

#1
Q
2009-09-15 00:22

Vem behåller en bil 22-24000 mil??
Dessutom kan man ju stoppa undan 40000 och placera pengarna. Om det också skulle visa sig att Renaulten är snålare än Oplen när det gäller bensinförbrukningen kan man ju också lägga undan ett par tusen till. Såg att gourmetresorna till Azorerna inte är så farligt dyra.

#1
pg
2009-09-16 12:21

Där har du fel, kankse om de köpte en fjolårsmodell!
Prisbilden börjar för båda bilarna av samma årsmodell och motorval vid 124- 126 tusen för Renault och 126000 för Corsan. Renault finns i priser upp mot 170000 liksom Opel. Det är möjligt att vissa tillbehörspaket är billigare hos Renault, men hur man än räknar på bilbyggarsaiterna blir inte prisskillnaden mer än ca 20000 till Renaults fördel

#1
pg
2009-09-16 12:36

Vi var föresten på semester i Spanien i fjol. Vi hyrde där en Opel Corsa. Tidigare år vi varit där har vi hyrt Renault.
Jag frågade varför man bytt in till Opel, och fiick till svar att man nu använde sig av enbart Opel och VW på grund av tilllförlitligheten. Många av hyrbilarna blir stående utanför hotellen, utan att hyrföretagen hinner gå igenom dem inför nästa kund.
Och jag minns alla de elektriska fel som vi fick dras med tidigare år, som fönserhissar som inte fungerar, radio ur funktion, Ac fungerar när den vill etc Men det gälllde inte bara Renault utan även andra Franksa fabrikat vid den tiden. Anmärkningsvärt att det fanns så många fel på nästan nya bilar som inte gått mer än 1000 - 2000 mil.
De senaste åren efter att företagen bytt bilpark, har varit helt felfria. Det är man glad för när man hyr.

#1
Q
2009-09-16 17:13

PG
Vi snackar inte Corsa mot Renault Clio. Den här artiklen handlar ju om den nya Astran och grundpriset för en Astra är 149 000 enligt Opel Sverige. Motsvarande grundpris för nya Clion är 122 500 Alltså 26 500 kronors skillnad. Sedan tillkommer extrautrustning och då är också Opel dyrare än Renault på det området. Jag sade att det är UNGEFÄR 40 000 som skiljer men ok låt oss säga att Opeln är ungefär 35 000 kronor dyrare än Renaulten med en del extrautrustning.
35 000 räcker fortfarande för ett par gourmetresor till Azorerna. Eller ekonomisk placering. VW:s berömda kvalitet ja. Hmmm...
Min kompis föräldrar har en 4 år gammal golf som redan börjat rosta strax framför framdörrarna trots extra rostskydd och lackbehandling. När han påpekade detta för verkstaden sade de att detta problemet var välkänt hos VW.Men ok är det det de menar med kvalitet så lär kunderna föredra den sämre kvaliteten där bilen inte rostar bort mitt framför ögonen på ägaren. Frågan är om den spanska firman hade sagt lika dant om den legat i Sverige.

#1
pg
2009-09-16 22:31

Om jag skulle välja ett annat märke än Opel, skulle jag absolut inte välja en Renault. Renault har ju bottenplaceringar i samtliga länders kundenkäter. Opel ligger på medelbilens och ibland över medelbilen i dessa undersökningar.
På senare år även bland de bättre.
Alltså om jag skulle välja ett annat märke än Opel, skulle det bli någon av de bilmärken som ligger bland de 5-6 första, och absolut inte Renault.
Men det är ju klart, att vill man byta bil varje år eller vartannat, är det ju till var och en. En sak är dock klar, och det är att se till att man har reservdels/reparationspengar för merkostnaden.
Astran håller minst 10 år mellan bytena utan nämvärda reparationer. Hur dyrt blir det när man "måste" byta med kortare intervall.
Fakktum är ju att 10 år gamla bilar har betydligt lägre värdeminskning per år än 2-3 år gamla.
Det är ju just dessa år som är dyra ur värdeminskningssynpunkt.
Återigen snålheten bedrar visheten.
Säkerhet vid älgkollissioner får man på köpet hos Opel, som haft tekniker från Volvo och Saab som hjälpt till med den säkerheten.
Själv vägrar jag att åka i en Fransk bil, fram tills dess de bevisar att de klarar en älg på taket.
Och Eurocaps stjärnor betyder i det fallet ingenting.

#1
Q
2009-09-16 23:57

Alltså PG.
vem sjutton behåller en modern bil i tio år?? Inte jag i alla fall eller mina föräldrar.
I så fall måste det vara en veteran från 50 60 talet.
Så värdeminskningen bryr jag mig inte så mycket om. Även om Renaulten inte skulle hålla lika länge som en Opel så har man ju ändå 26 000 som man kan låta förränta sig tills nästa bilköp plus att man kan lägga undan pengar under tiden. Låt oss säga 5000/ månad under 5 år vilket blir 300 000 + 26 000 som blir 326 000 (utan förräntningen). vad gäller krocksäkerheten med älg så tror jag faktiskt att Renault klarar en sådan. Man har ju faktiskt haft samarbete med Volvo. Värdeminskning ja. Renaulten har väl ändå rätt hyfsat andrahandsvärde även om det kanske inte är lika bra som Opels. Förra Clion sålde man också för omkring 120 000. Har sett att andrahansvärdet efter 4 år ligger på ca: 60-70 000. Låt oss säga att föräldrarna får 60 000 för Clion om tre år. Så blir 60 000 + 26 500
86 500. Då är det 36 000 som fattas. Inte så dum mellanskillnad
på ett nybilsköp kontra inbyte av begagnad bil.

#1
pg
2009-09-18 01:08

Har volvo någonsin kunnat påverka Renault i säkerhetsfrågor? Man har fortfarande inte godkänt pisksnärtskydd på någon av sina modeller.
Fick väldigt dåligt omdöme i Folksams undersökning av just pisksnärtskydd.
Jag kör ca 6 - 8000 mil per år och ser både det ena och andra. Dessutom har jag förflutet i räddningstjänsten, visserligen för 10 år sedan.
Var på en reservdelskonferens härom veckan tillsammans med ett försäkringsbolag, (inte Folksam). Där förekom det uppgifte om att Franska bilar var överlägset sämst när det gällde just viltolyckor. Hade själv en Citroén som jag tänkte byta. Såg då på en olycksbil, att de inte gjort något åt A-stolpen. Jag skickade ett brev till samtliga Franska fabrikandter där jag ville ha reda på vilka förstärkningar som gjorts det senaste åren.
Jag visade svaret för en ingenjör vid Volvo. Han sålde sin Renault redan dagen efter.

#1
pg
2009-09-18 16:51

Det kan väl hända att somliga tycker att priset på en Opel är allt för högt. Detsamma gäller även VW som ligger i samma prisklass, där för övrigt de flesta andra märken ligger. Att just Clion är billigare än Astra och Golf tex har även med storlek att göra. Astran och Golfen är större än Clion som i sin tur är större än Corsa och Polo.
En sak är fullständigt klar. Jag köper hellre en av de här dyrare bilarna som begagnad än att jag köper en Renault.
På köpet får jag Bättre andrahandsvärde, Bättre och mer bil för pengarna. Dessutom färre reparationer och reparationskostnader.
Nackdelen är att den ev. nybilsgarantin gått ut.
Man har endast 6 mån. trafiksäkerhetsgaranti.
Man får inte glädjas åt att ha en splitter ny bil.
En till sak som är betänkvärd i det här sammanhanget, är att oavsett vilket märke man än väljer, så är det melllanskillnaden som räknas, inte nypriset. Sedan är det lite olika beroende på vilka fabrikat, men den skillnaden är minde än prisskillnaden bilarna emellan.
Dessutom, hur går det den dag man inte har råd att hålla sig tyll nya bilar vart annat eller vart tredje år. Då är man nog glad åt att man valde kvalitet i stället för pris.

#1
Q
2009-09-18 21:01

Priset på en Opel är för högt och även på ex Polo.
Men skillnaden storleksmässigt mellan en Clio och en Corsa är inte allt för stor. Och jag kör ca: 11 mil/dag och även jag har sett älgkrockar där olika märken har varit inblandade ja alla sorters olyckor och Renaulterna såg inte nämnvärt mer demolerade ut än andra bilar. Man får kör efter bilens förutsättningar. Såg en helmosad v70 och en Skoda som dragit rätt in i en bergvägg. Ingen vaker syn må jag säga. Undrar hur det gick med förarna och bilarna? Nosen instrumentbrädan intryckt. Skodan såg dock ut att ha klarat sig bättre. Kombinationen fart och förarens chanstagande tycks öka ju säkrare han eller hennes känsla av säkerhet är. Vidrigadte omkörningarna har jag sett att volvoägare (raggar 850:s) generellt är benägna att göra av de omkörningarna som jag råkar ut för dagligen.
Nu talar jag inte om mig som potentiell andrahandsköpare. Själv kör jag förövrigt inte Renault om någon nu skulle tro det. Själv kör jag Saab och kan efter en del bilägande inte tänka mig något annat märke med erfarenheten i åtanke. Älskar allt med bilen. snart 11000 felfria mil. har aldrig haft ett märke som fungerat så bra inkluderat VW, Opel, Honda, Toyota, Bmw, Volvo m.m.
Och än en gång. Vem behåller en bil i över 20000 mil eller tio år?
Ja PG mellanpriset spelar en viss roll eller en rätt stor roll. Men kommer man undan med ca: 20000 för en renault så är den mellanskillnaden VÄLDIGT tilltalande jämfört med (skall inte racka ner på Opel nu speciellt) vilket dyrare bilmärke som helst än Renaulten.
Ta tillexempel mitt märke 200 000 upp till en ny Saab av samma modell och motsvarande motorstyrka. Om man som Renault ägare får pytsa ut med 20-30 000 kronor i inbyte till en ny Renault så har man faktiskt om än inte gjort en bra men hyfsad affär. Nytt är alltid nytt. Då avskräcker det faktiskt de flesta att köpa ex en ny Polo nästa gång man skall köpa nytt. Att då betala låt oss säga nästan hälften av nybilspriset emellan sitt inbyte och den nya bilen är ocker. Varför kasta pengar i sjön i onödan??? Jag förstår mina föräldrars resonemang. Bilen är de hur belåtna med som helst och Mercan är nu förpassad till garagets dunkla vrå i väntan på en söndagstur.
PG tro mig. Föräldrarna har så gott ställt att de inte behöver bekymra sig för eventuella prisökningar i framtiden. Och jag är säker på att med det historiska facit i hand att Renaulten fortfarande kommer vara lika prisvärd både nu och i framtiden och att mellanskillnade mellan en begagnad Renault Clio och en ny inte utgör en ekonomisk avgrund. Resorna till Azorerna ser väldigt lockande ut. Har du varit där? ;)

#1
pg
2009-09-19 01:50

Mycket skit ska man höra innan öronen trillar av. Man får hoppas att dina föräldrar inte blir påkörda bakifrån. Har de så gott om pengar kan de gott köpa sig en riktig bil

#1
Q
2009-09-19 04:14

Så automatiskt så menar du att Opel är skit då??
Visst kan föräldrarna köpa nästan vilket märke som helst. Men nu råkade de faktiskt fastna för Renaulten.

#1
Q
2009-09-19 11:43

PG.
Bara en upplysning. Har en vän som har jobbat på utvecklingsavdelningen som ingengör på SAAB. När Opelfolket var på besök i Sverige så begärde de speciellt att få åka 9-5. Den ende som inte åkte Saab var chefen för Opel men det berodde på att han inte kunde åka med sina anställda p.g.a. att om man umgås med sina underställda i Tyskland förlorar sin auktoritet.

#1
pg
2009-09-19 19:08

Nu har du trampat riktigt i klaveret Q. Detta är en skröna och förbannad lögn. Råkar vara personligen bekant med en av cheferna vid provkörningsgruppen. Det var inte på grund av att Tyskarna ville åka Saab, utan det faktum att man som brukligt är åker i den bil som det företag som besöks tillverkar. I Tyskland åker Saabfolket Opel vare sig man vill eller ej. Det vore oartigt att inte åka i den bil som företaget tillverkar, så det gör sig själv.
Av vad jag förstått är du Saabfantast. Hur kan det då komma sig att du "tillåter" dina föräldrar att åka i en liten bil, som inte tillnärmelsevis är så säker som en Saab. Även om 9-3 an är lite större, borde du väl kunna påverka dem till ett bättre bilval!
Mycket skitprat om Opel, kommer tyvärr från vissa inom Saab. Att Opel på senare år fått högre kvalitet som väl matchar Saab, sticker i ögonen på Saabfolket.
Från vissa håll hävdar amn fortfarande att 2,0 liters turbon är en Saabmotor. Detta är en av osanningarna. DEt är GM powertrain som hela tiden tillverkat dem. Under utvecklingsarbetet av den forna bensinmotorn från Opel, hade visserligen Saab huvudansvaret för att utveckla just Turbon.
Man fann emellertid att motorn måste vidareutvecklas. Därför sammanfördes utvecklingskoceptet till GM powertrain 2år senare.
Följden av detta var att vissa bilar som redan fått nya Turbon 2001, Dock inte Saab och Opel, men väl Chevrolet och pontiac m.fl amerikandka bilmärken inom GM, hade kamrem. Generation 2 blev sedermera den motor som kom i Saab och Opel, och då med kamkedja. Med andra ord ganska långt ifrån en Saabmotor. Saab fick dock tillåtelse att på egen hand vidareutveckla 2 litermotorn. Men den fick inte heta 2,0 utan 1,8, orsaken till detta har jag hört, men glömt.
Det var ju denna motor som Saab gjorde till etanolmotor med powertrain Sweden som stod för anpassningen av motorn till etanoldrift.

#1
Q
2009-09-19 21:18

Vet inte om jag kan ta åt mig äran av att ha klampat i klaveret här? Det är i så fall min bekant som har gjort det. Min far har dock jobbat med mycket plasttillverkning och gjort verktyg till alla prestigemärken i tyskland BMW AUDI MERCEDES och han har berättat utförligt om hur hierarkin fungerar på åtminstone Audi ( som säkerligen inte är ett undantag gällande tysk företagskultur). Arbetarna satte på spartanska bänkar i en enkel kantin, när man kom upp en våning så kom man till en resturang som var lite som en lyxigare lunchresturant. Där satte lite lägre chefer o tjänstemän sedan fortsatte han upp en våning till och där satte tjänstemännen och lite högre mellanchefer. Där var det kypare med vita dukar champange och femrätters. Så jag har svårt att tro att min bekant har helt fel. Kanske sanningen finns ngn stans mittemellan? Deras chef tog i alla fall enligt min bekant en Opel för att han inte kunde bli fri från sin prestige. Vilket verkar rätt troligt efter vad far min berättat. Och han har gjort en hel del verktyg åt alla tyska bilmärken som jag tidigare nämnt.
Hur jag kan "tillåta" mina föräldrar att köra. I deras fall är valet "fritt" eftersom de också har en Mercedes E-klass av 2005 års modell. Som saabfantast måste jag gratullera Opel till att man "tydligen" och "äntligen" lärt sig av Saab.
Personligen föredrar jag den 2,0 litersmotorn som satt i förra 9-3:an
Som jag upplever som en rappare och starkare motor. Saab är ju det märket eller ett av dom som anger eller har angett mindre hästkrafter än vad motorn levererar tidigare i alla fall. Synd att Opel inte lärde sig av Saab där. ;)

#1
pg
2009-09-20 00:32

Finns ingenting i dina omdömen när det gäller Opel som stämmer. Som bekant blir ju sanningen modifierad ju längre från källan man kommer.
Visst har Saab och Volvos tekniker, vilka flyttat till GM powertrains fabriker i Tyskland haft sitt finger med. Den gamla Saabmotorn som du tycker är bättre än den nya, vart har du fått ifrån att den har bättre egenskaper än den nya? Sanningen är ju den att just denna motor har väldiga problem med oljesludge, samtidigt som den drar mer bränsle än 2,3 litermotorn, (samma hk/antal).
Den nya som kommer från Opel har inga av dessa problem. Där har tekniker från såväl Saab som Opel jobbat sida vid sida. Andelen Saabingejörer var ca 15 % under utvecklingsåren
Då denna Tyck till sida gäller just Opel Astra, kan man visst tycka vad man vill. Att Saabanhängare ger sig på Opel är fäörståeligt men inte värdigt alla de ingenjörer och medarbetare som bidragit till dessa kvalitetsbilar som Saab och Opel är. De är visserligen inte bäst utan håller medelnivå, men har avsevärt mycket högre kvalitet idag än igår. Man ser vid varje års undersökningar att såväl Saab som Opel fått färre fel, och mindre verkstadstimmar.
Att nu Saab inte längre deltar i matchen om bilköpare från Svenska medelklassen, och riktar sig till köpare med större plånbok, är en sak. Men Saabanhängarna väljer att hata Opel, för har inte Saab en småbil, så ska fan i mig ingen köpa en Opel istället för Saab. Jag tror att du tillhör den kategorin Q. du är genomskådad, jag har sett dina inlägg i betydligt fler bilmärkesbloggar.

#1
Q
2009-09-20 14:39

Ojoj PG.
Du är duktig på att kasta ogrundade floskler omkring dig. Speciellt om man inte är överrens med dig om Opel vilket i så fall gör dig till en lika god kolsupare som mig.
Du efterlyser att vi skall diskutera Astra här. Okej låt oss göra det då. Men glöm inte att det var jag som fick påminna dig om att du avvek från artikelns ämne först. Angående min källa som har jobbat på Saab så var han med och anpassade tekniken för 9-3:an (och han kör Volvo) i Trollhättan. Jag har även en källa som jobbat på Opels utvecklingscenter i Tyskland. Plus att min egen far har gjort verktyget till airbagskåporna till Opel plus en del andra plastdetaljer. Han har även gjort verktygen utöver redan nämda biltillverkare till både Saab och Volvo. Och hans omdömme om Tyska företagen är inte nådig. Speciellt BMW var arrogantast att ha att göra med. Kräva att han skulle avbrytta byggandet av redan påbörjade plastgjutningsformar till andra tillverkare inom hela plastindustrin bara för att de tyckte de var viktigast. Det slutade med att han talade om för dem att antingen så fick de snällt vänta på deras tur eller också så fick de gå till någon annan.Det var mycket gny men de tog skeden i vacker hand och ställde sig i kön.
Min har faktiskt vunnit förstapris för ett verktyg på världsverktygsmässan , han gjorde för ett plastgjuteriföretag för Audis räkning.
Så då menar du att turbogjutgärnsmotorn med rötter i 1985 är en opelprodukteller samarbete? Hur jag vet att motorn är mycket bättre. Jag har haft den gamla 93:cabben med just den motorn så jag kan bara jämföra ed min nya Saabcabs. Dessutom har motortidningarna mätt antalet hästkrafter i testbänk och även hur stor förlusten blir när kraften förs över till hjulen. Saabens motor låg närmare 200 hk än 185 i bänken.
Dessutom verkar du ha svårt för att tåla ironi. Vilket är lite synd. Att du skulle ha genomskådat mig och att jag skulle hata Opel är bara en grov ogrundad anklagelse.
Är det fel att en Renault clio är billigare redan i baspris? Är det falskt att man får en hel del extrautrustning för mellanskillnaden på basprisskillnaden till Renaults fördel? Är det fel att man kan lägga undan mellanskillnaden till ett par resor eller sätta in dom på banken? Men om du skulle betrakta dig själv om jag nu skall sänka mig till din nivå så verkar du drivas av ett Renault hat. Försöka att övertala mig att tala om för föräldrarna att de har gjort fel bilval och dessutom att jag skall tvinga dem att byta. Det har jag aldrig gjort med någon.
Och skulle aldrig ens drömma om att göra det. Ransaka dig själv före du dömmer andra. Och förövrigt tycker jag om det mesta som inte känns för billigt . Skulle faktiskt kunna tänka mig en Opel om jag skulle finna den okej kvalitets och finishmässigt. Men jag betackar mig för någon övertalningskampanj från dig PG.
För mig får människor välja att åka vill. Så Sherlock Holmes. Du har inte genomskådat mig du har bara avslöjat dig själv.

#1
pg
2009-09-20 16:29

Du blandar korten Q, ibland väl och ibland mindre bra. Beträffande motorer är du rejält ute och cyklar. Den 2,0 litersmotor som kom i Saab 1985 har inget att göra med Opel. Inte heller den som lancerades samtidigt med föregångaren till dagens 9-3. Dagens 9-3 har däremot den motor som ursprungligen kommer från Opel.
Givetvis ska inte jag pådyvla dina föräldrar en Opel, inte dig heller, men jag vill påvisa fördelarna. Kanske det sammantaget blir bra val i slutändan, vem vet. Du står ju för nackdelarna.
Men jag undrar hur u skulle ha ställt dig, om det vore så att Saab lanserat en bil i Astraklassen, eller att Astran fått Saabemblem. Priset skulle med all sannolikhet blivit ungefär i nivå med dagens Astra, eller till o med större.
Det du nämner om hk. som är högre än angivet, förstår jag inte vad du menar med. Är det en 185 hk motor enligt regbevis, har den effekten om den inte manipulerats på något sätt, Tillåten avvikelse är om inte jag minns fel 5%. Men däremot har jag läst någonstans att effekten ut till drivhjulen skiljde markant mellan de olika växellådorna som fanns till just de årgångar det då är fågan om.
När det gäller Nybilspriserna, så håller jag med dig om att det är frestande att betala mindre och få pengar över till resor.
Men det är den enkla anledningen. Dock måste man ha i åtanke, att det alltid är mellanpriset som räknas. Det är ju i det här fallet förmånligt att köpa en Renault, men om man sedan vill byta till andra märken som är dyrare. DÅ blir det dyrt att byta. Men hur man gör är var och ens ensak, tycker även jag.

#1
Q
2009-09-20 17:30

PG.
Jag tror att du har misstolkat mig när du tror att jag någonsin påstått att jag menar att Opel har varit inblandad i framtagningen av motorn i 1985 års Saab. Vad du förmodligen tolkade fel var att jag sade att jag tyckte att den 2,0 l turbomotorn som satte i min gamla Saabcab kändes bättre både gällande rapphet och styrka. Det var nämligen en motor som hade rötterna i den 185 hk motor som producerades på 80-talet. Min cab var förövrigt en 97:a. den var nyinköpt. Det var därför jag skrev som jag gjorde. Och den utvecklade faktiskt mer hästkrafter än vad den tekniska datan sade. Min nuvarande cabs hästkraftsantal är enligt papprena 175 hk. Jag måste säga att det verkade som om min förra cab hade ca: 25-30 hk mer när man drog på. Enligt prestandauppgifterna så var den gamla cabben nästan sekunden snabbare än min nuvarande. Man måste välja 210 hkr motorn för att få samma prestanda och kraftflöde. Vilket jag tycker pekar på att motorn lämnade närmare 200 hk istället för 185.
Det fanns ju faktiskt en del olika motoralternativ på gamla 9-3:an 133(ingen turbo), 150,185,205 och Viggens 250 hk.
PG du kan vara lugn. Jag hade inte favoriserat saaben framför opeln. Vad som hade avgjort var vilken känsla, finish och intryck bilen förmedlade. Min far har tillexempel haft över 70 bilar i sitt liv. Det började med en Buick supereight när han var i tonåren. Och han har varit mycket intresserad av bilar där av det stora antalet. Så han har haft allt från Buick till Landrover discovery (som var ett sorgligt kapitel problemmässigt).
De var faktiskt och kollade på en Opel Astra men den gick bort. Det var min mor som inte tyckte om körställning och att man satt för lågt enligt henne. Så Opeln var med i gemet. De tyckte också att det var ett oskäligt högt pris man fick betala i förhållande till vad bilen erbjöd. kanske hade det varit annorlunda med Insignian? Men den var för stor. De var ute efter just en småbil.

#1
pg
2009-09-20 18:35

Nu börjar jag hänga med i din "kortlek". Jag missuppfattade lite. Den tidigare Turbomotorn var rappare, det kan inte förnekas. Men man ska komma ihåg att du har en helt ny utväxling på 9-3 an som fick den då för Saab nya lådan. Jag kommer inte ihåg från vilken årsmodell lådan byttes ut, men tror att det var i samband med att 9-3 an lanserades. Utväxlingen på den är avsevärt högre på samtliga växlar, därav får man känslan av att bilens motor verkar "slöare". Det skiljer ca 400 varv vid 90 km/tim. Har haft tillgång till bägge, så jag har jämfört.
Motorernas styrteknik har utvecklats under alla år sedan lanseringen -03. T.ex. den 220 hk motor som sitter i Insignia och Saab har lika stort vridmoment som gamla 2,3 liters ca 36 kpm och 220 hk.
Beträffande Astran, så är ju stolen höj och sänkbar, ratten likaså. En av mina döttrar är 155 lång och hon sitter väldigt bra i sin Astra. Hon köpte en av mina Saabtjänstebilar och körde den några år. Hon vill inte byta till en Saab igen. Den var för stor och klumpig, och drog för mycket bensin. Ändå hade jag 0,76 i snitt på den när jag hade den.

#1
pg
2009-09-20 18:46

9-3 sportcupe är skiljelinjen beträffande drivlinan. Uppgift som jag fick per telefon i skrivande stund.

#1
Q
2009-09-20 19:45

Misstänkte det PG.
Mycket riktigt tidigare turbomotorn var rappare+ starkare än motorn som kom efter. Förutom dett var toppfarten 230 (97:an) mot 220 (04:an) i toppfart. Men förövrigt är min nuvarande ljusår bättre än min förra cab.
Skulle helst av allt velat ha en motor med samma rapphet och kraft som i den förra cabben. Då hade bilen varit fulländad. Men nu till Opel Astran som ju artiklen handlar om. Jag tycker faktiskt om den men det var inte jag som var spekulant. Skulle mycket väl valt den som vinterbil och köra Saaben på sommrarna. Det var främst för morsans skull som Renaulten köptes. Men även farsan tyckte om Renaulten. Kanske har jag mer medbestämmandeinflytande nästa gång det blir nytt bilköp? Det finns ju väldigt många märken i Astrasegmentet. Astran är faktiskt en av favoriterna till nästa gång. Snygg också. Om man kör mycket bil i vardagen så är det viktigt att man trivs med bilen annars kan vardagen lätt bli lite av en tristess. Och dottern din har ju hittat "sitt" märke. Så då är det ingen som skall ha någon invändning. Vilket jag inte gör och aldrig kommer göra.
Kul att hon trivs med bilen.

#1
pg
2009-09-21 13:55

Det här stämmer till en viss del
. B 207 motorn är i sitt grundutförande betydligt slöare än den föregående. Men det är inte hela sanningen. B 204 motorn hade mycket riktigt 185 hk typad och klar. Emellertid hade man strypt den allt för mycket, vilket ledde till att man modifierade motorn om inte jag minns fel, mellan 25 och 30 gånger under den tid som motorna användes. När man gick förbi och fick undantag från omtypning, blev det så att vissa motorer fick 210 hk motorn trots att det stod 185 hk i regbeviset. Nya 220 hästarsmotorn råder bot på detta, och den bygger på 207 som den heter hos Saab.
För att återknyta till tråden, och Opels försäljare, så vill jag nämna att ett flertal återförsäljare jag varit i kontakt med, inte haft en enda Opel inne i försäljningslokalen under de senaste 3 månaderna. man har haft 1 demobil av 3 modeller hos en av dessa.
När jag frågar varför, säger de att de inte får några bilar, och att det är GM s bank som sätter käppar i hjulen för återförsäljarna.
Enligt generalagenten är det en lögn. Återförsäljarna har inte beställt bilarna enligt dem.
Uppenbarligen ljuger någon. Antingen bilförsäljarna, eller generalagenten. Och genaralagenten är GM Sweden vilket är liktydigt med Saab. Det verkar allst vara Saab som är och har varit generalagent för Opel de senaste åren.
Kan det vara därför Opel rasat ut ur topplistorna i Sverige. I andra länder håller ju Opel ställningen som det verkar.
Inte är det väl att undra på att Opelägare som är nöjda med sina bilar, blir lite förbaskad på Saab/Opelsäljarna. Säljare som uppmanar sina kunder som vill köpa Insignia, att vänta tills nya 9-5 an kommer!!
Detta tycks nu gå till historien. Förändringar är på gång, och GM s återförsäljare kommer troligen inte att få ha några andra märken än GM bilar.
Saab och Opels generalagenturer kommer att skiljas åt. På vilket sätt vet man inte i dagsläget, men klart är att förhandligar inleds i Oktober.
Nu kanske du Q och några andra förstår min frustration. Men att jag lät denna gå ut på det sätt jag framförde den på, ber jag om ursäkt för.
Jag har alltid vurmat för Svenska produkter, handlar Svenska vitvaror och köks/hushållsprodukter, och är mycket stolt för det, liksom att jag ofta köper lokalproducerat.
Men när det gäller Saab, har det blivit så att jag gillar Opel bättre trots att jag dagligen växelvis åker i bägge märkena. Vi har idag inga 9-5 or, som jag gilllade bättre än 9-3. Anledningen till att jag gillar Opel före Saab får väl ses som en liten protest. Om det varit så, att Saab varit den kvalitetsbil som man vill göra gällande att den är, skulle den väl återfinnas avsevärt bättre till i kundenkäter än Opel. Som det är idag skiljer det bara marginaler mellan märkena.
I Sverige ligger ex Vectra några tiondelar under Saab, men svaren från Opelägare har varit allt för få, för att få ett säkerställt resultat statistiskt sett.
Samma är förhållande i länder där Opel säljer mer än Saab, som där är ett minoritetsmärke. Där hamnar Saab långt efter Opel.
Men i framtiden, kan Saab bli intressant, men först när de har presenterat en helt ny bil, med en helt egen drivlina, gärna i mellanklassen.
Då blir Saab en Saab och inte en Opel som den är idag. Därmed menar jag att Saab ingalunda är en dålig bil eftersom det i grund och botten är samma bil som Opel. Det är pressen och vissa illsinnade personer som vill se det på det viset.
Men har man som vi, bägge märkena i koncernen, ser man ju att skillnaden endast är kosmetisk.
Jag vill framhålla att både Saab och Opel håller väldigt hög kvalitet, men att Saab som märke inte blir intressant på allvar förrän man har fått en helt ny drivlina.
Det är synd på sätt och vis, eftersom man har en väldigt bra drivlina idag. Det kommer att ta tid innan Saab är med i matchen på allvar.
Fram tills dess kan jag mycket väl tänka mig att köpa en Astra när jag går i pension.

#1
Q
2009-09-21 21:12

Hur som helst så var det bättre klipp i min gamla saabcabs motor.
Vad är det för region du bor i efter som jag har haft precis helt andra erfarenheter av Opelmörkningen? De Saab/Opelförsäljarna som jag har varit hos i Småland (Gislaved), Halland (Halmstad och Kungsbacka) Västra Götaland (Göteborg) har haft ett rätt brett utbud av olika opelmodeller och inte undanhållit dom för kunden. Jag vet inte varför Opel rasat utanför toppförsäljningslistan. Kanske är det en sammansvärjning bland saabförsäljarna? Eller inte? Men det måste ju vara som att bita sig i svansen. De lever ju på att sälja bilar oavsett märke. Man måste ha en djupare insyn i det hela. Men jag förstår dina spekulationer. Kännt är det i alla fall att GM har haft för lite återförsäljare för Saab åtminstone i USA. För att inte tala om Kina. En annan orsak som jag nämnt tidigare så tror jag att en bidragande orsak är att Koreanerna har kommit in på marknaden med bilar i samma storlek som Astran. Dessutom håller ju de nya märkena en lägre prisnivå samma kvalitet och är rejält utrustade redan från grunden. vanliga löntagare väljer en billigare Korean eller annat märke framför Opel. De som kör tjänstebil behöver inte bry sig om bilen kostar 160.00 eller 460.000 om man tittar vad som man kör om av dagligen. Kanske är det som så att Opel har hamnat i ett vaacum här? Dock förstår jag din frustration. En iaktagelse som jag gjort sedan en tid tillbaka är att antalet BMW har ökat markant på vägarna främst 3-seriedislar. Om man tittar på de som kör bilarana ser de ut som typiska tjänstebilsförare. Om det är så att försäljarna ber kunderna vänta tills nya 9-5 kommer är det under all kritik. Jag kan bara referera till våra erfarenheter av bilägande i min familj under åren och den Saaben jag har nu är den mest felfria bil jag har ägt hittills och vi har ju haft Opel också. Så vi är av vitt skilda uppfattningar på detta området. Visst har både Opel och Saab mycket gemensamt. Men enligt testerna uppträder de på olika sätt beroende på om det är svenska eller tyska ingenjörer som varit inblandade i färdigställandet av produkten. Jag har erfarenhet av detta genom att jag har provat både 9-3 cabben och Astracabben. Jag har även testat andra cabbar och jämfört dom med saaben. Saaben var den bästa för mig. Astracabben kändes vek och sladrig chassimässigt jämfört med Saaben.
Faktum var att de andra cabbarna i det segmentet gjorde det också. Detta skall tydligen bero på någon slags inbyggd triangel i Saaben (Porschestyvehet,enligt pressen 04) som gör den både vridstyvare och stadigare och krocksäkrare än andra motsvarande cabbar. Kanske vet du något om detta? Kolla också Youtube där krocktesterna för cabbarna finns dokumenterad. Vill väl inte sträcka mig så långt som att Saab är en Opel i alla fall inte utvecklingen av cabben som Saab tycks ha haft?
Saab och Opel är ju faktiskt först och främst GM-produkter.
Hoppas att du blir nöjd med din pensionärsinvestering.

#1
pg
2009-09-22 22:53

Jag vet att västkusten på sina håll gjort om och fått eget återförsäljarnät för Opel. Men I Stockholm och på en del ställen utmed norrlandskusten, samt i Östersund har det på vissa ställen inte funnits en ny Opel i utställningshallarna under hela sommaren!

#1
Q
2009-09-23 10:29

PG.
Det låter ju riktigt riktigt lågt om det förhåller sig på det sättet. Du kan ju alltid kontakta konkurrensverket så de kan utreda om det skulle vara så som du misstänker. Jag skulle själv bli väldigt frustrerad om en Opel/Saabförsäljare hade gjort det omvända mot mig.

#1
Styrbjörn Lüning
2009-10-15 18:39

Opel som är ett gammalt och välkänt märke här i Sverige skulle må väldigt bra av att ha provkörardagar och god information gällande den fina kvalitet som Opel står för idag. Opel är och borde vara den perfekta bilen för vårt klimat och täcka de flesta behov vi som köpare har vad det gäller modeller. Det räcker inte med att ha snygga bilar och bra kvalitet utan man måste också marknadsföra detta på ett förnuftigt och atraktivt sätt! Kom igen Opel ni har framtiden för er bara ni vill!
Vetlanda 15 oktober 2009/Styrbjörn

#1
pg
2009-10-21 14:57

Det hänger tydligen på GM Sweden, som ger dåliga lånevillkor för bilhandlarna. Man har favoriserat Saab tidigare, och nu när även Saab krisar drabbar samma fenomen även Saab. En ljusning för Opel i sverige är att en ny organisation är på väg. Saab och Opel skilljs åt så att det blir Opel Sweden och Saab Sverige som egna organisationer. Detta sker nu i månadskiftet.
Bilhandlarna jag talat med ser mycket fram emot detta, även om man är oroliga för att Opel kommer med kravspecifikationer.
Det är kanske dags att gräva ner stridsyxan, som jag tog fram när man försökte få mig att inte beställa en ny Opel utan vänta till nya Saaben!!

#1
Tobbe
2009-10-24 11:27

Tycker det ser ut som om det inte finns någon strålkastarspolning på nya Astra. Varför denna miss av Opel? Eller är den så väl dold?

#1
pg
2009-10-25 09:55

Jodå spolning finns, infälld i stötfångaren. När anordningen utsätts för tryck åker den upp och munstyckena blir synliga. Man ser dem tydligt på Opel.se.

#1
Q
2009-10-28 22:10

Tycker bilen har schysta linjer men väntar på opc:n som bör bli häftigare designmässigt!! :)

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.