Bild
Nästa artikel

Nya Volvo S80 - en lyckad föryngring

Provkörning

Vi Bilägares Marianne Sterner har provkört uppfräschade Volvo S80.  Och testchefen rapporterar nu om en lyckad föryngring. Storvolvon har blivit snålare och snyggare.

Mitt i en bils liv görs sällan dramatiska förändringar, men designerna har jobbat efter principen "många bäckar små". En list här, en ram där, en liten söm…det har räckt för att vässa elegansen både utanpå och inuti. Målet har varit att bilen ska se lägre, bredare och lite elakare ut.

- Vi har liksom skruvat upp den visuella volymen på S80, säger designern Pontus Fontaeus.

Dieselfemman största förändringen

Största förändringen syns emellertid inte utanpå, men den hörs när jag accelererar uppför bergen norr om Nice i Frankrike. Nya dieselfemman blir lite grov i rösten när den får hård gas.

Det är en motor som Volvos tekniker är stolta över och det med all rätt. Jag har aldrig kört en turbodiesel som drar så starkt och tåligt. I provbilen får den visserligen hjälp av en sexstegad automatlåda, men på manuella läget kan jag gå ned nästan till tomgångsvarv utan att motorn tappar orken.

Motorn har sysselsatt teknikerna
Nya D5-motorn är ingen ombyggd gammal maskin. Den har sysselsatt Volvos tekniker i tre år och det finns knappt ens en liten bricka kvar från gamla 185-hästaren. Ägaren Ford var först avig till ett svenskt motorprojekt, men övertygades av reda siffror.

-Nya motorn är så kostnadseffektiv så Ford kunde inte säga emot, avslöjar motoringenjören Hans Göran Milding.

Kostnaderna för D5:an är låga för både tillverkaren (Skövdeverken) och kommande bilägare. Effekten är 205 hästar och de klarar sig på 0,62 liter/mil om bilen har manuell låda; 0,67 med automat.  Koldioxidutsläppen hamnar på 164 gram/kilometer.


- Vi är nästan bäst i klassen vad gäller koldioxidutsläpp i förhållande till hästkrafter, säger Hans Göran Milding stolt.

Nytt hjärta - nya leder

S80 får inte bara ett nytt hjärta. Även lederna har bytts ut. Från och med i sommar finns två nya chassin. Komfortsättningen är standard och för 2 900 kr extra levereras bilen med ett sportchassi, vilket betyder att den är två centimeter lägre fram och sänkt 1,5 centimeter bak.

Fjädrar, stötdämpare och krängningshämmare är hårdare, bakfjädringen har automatisk nivåreglering och styrningen är mer direkt. Det är värt att kosta på.

Nya S80 börjar säljas i mars och köpare som är på hugget kan få sina bilar levererade före semestern.

Texten är hämtad från Marianne Sterners provkörning av Volvo S80. En längre och mer detaljerad version kommer i Vi Bilägare #5. Där får du även mer information om Volvos nykomling. Missa inte detta!
Taggar: Provkörning

Kommentarer

#1
Tommy
2009-03-12 11:37

Det låter bra för Volvo att de ligger på topp. Fin svensk motor. Kul vore om de nu kunde bli svenskägda också.
Att välja sportchassi för att det är värda pengarna kan man ju diskutera. Speciellt när man inte får veta hur komforten påverkas. Jag vill inte ha en bil med styv fjädring. Jag skulle hellre betala för en mjukare. Dessutom är inte det inte bra med en sänkt bil på sämre vägar. Jag har varit med om att köra sönder ett oljetråg.

#1
B Englund
2009-03-12 12:01

Hoppsan, ett kvartals leveranstid mitt i värsta bilkrisen! Har valt bort Volvo tidigare p g a för långa leveranstider.

#1
Lägerleffe
2009-03-12 12:42

Kan det rent av vara så att Volvo börjat leda lite teknisk utveckling? Nya motorn verkar ju vara en riktig hit.
Sen gör det väl inte saken sämre att den hittat ner under huven på en redan snygg bil som blivit ännu snyggare. Med järnmärket och de svängda bakljusen som flottaste markörer.

#1
Calle
2009-03-12 13:39

Vicken gubbil !! Vem köper en S80....? Känns som en helt förlegad modell som dessutom har en stor och skitig diselmotor, 164g CO2 är ju katastrof! Att inte ni journalister fattar bättre och försöker driva (fram) miljövänliga bilar / frågor.
Detta är inte framtiden, bara nåt som Volvo beslutat 'utveckla' för 5 år sen - hopplöst fel i tiden!!

#1
Daniel
2009-03-12 14:07

Anledningen till att man inte kan få den tidigare än till semestern är väll för att volvo byter modellår just då och de blir av årsmodell 2010. Normalt sett är väll leveranstiden 6-8V, jag vet inte hur dåligt det är mot konkurenterna?

#1
Rutger
2009-03-12 17:27

Gammal gubbabil är väl inget att satsa på! Nä tacka vet jag BMW som bygger de bästa bilarna i världen idag! Till och med Teknikens värld erkände detta i senaste numret och på webbtv! Gött och reta Svensson på gatan! Köp en, jag har en själv!

#1
Krille
2009-03-12 18:25

Jättekul och intressant. Det är dags att byta bort den krånglande A6an men först så måste de nya ägarförhållandena vara klara. Om det blir kinesiska ägare så väljer jag tyvärr bort Volvo.

#1
Messerschmitt
2009-03-13 12:44

Jag håller med, i S80 ser man 60+are, i XC60 sitter 55+are.
-
Och alla Volvos bilar har fyrkantig inredning, som man var tillbaka på 80-talet. Kolla in deras fyrkantiga mitt konsol.
-
I en S80/V70 om man ställer in förarsätet efter sin egen längd (normal) och sätter sig bakom sig själv så får man knappt plats med knäna utan får vika ner dem på var sida om framsätet.
-
Ska det vara stor lyxbil det?
-
Och varför är det samma pris på S80/V70, en Audi A6 Avant version kostar 16000kr mer än A6 Sedan.
-
Volvo, sänk priset på S80 med 16000kr !!! Så pensionärerna har råd att köpa bilen.

#1
Krille
2009-03-13 21:07

Så vitt jag kan bedöma av utseende och framkomna fakta kan jag verkligen tänka mig att byta bort min 4 år gamla Toyota mot en ny Volvo. Den nya S80 och V70 är faktiskt riktigt snygga och inte minst förvånansvärt bränslesnåla. Tack Volvo!

#1
mctar
2009-03-20 14:26

Krille: Har du beslutsångest om vilken bil du skall byta bort? Audi eller Toyota...

#1
Krille
2009-03-20 18:12

MCTAR: Vi har totalt 3 bilar i familjen. En Toyota Avensis -06, Audi A6 -04 och en gammal men felfri SAAB 9-3 -99 som rullat snart 23000 i stort sett felfria mil. SAAB:en är så pass gammal att det är den som vi behåller då den har det lägsta värdet. Ngn av de andra bilarna ska bort troligen Toyotan om frun får bestämma!

#1
lars
2009-03-27 18:35

Långkörde en relativt ny S80 D5 hyrbil för ett år sedan. Spontan reaktion var att bilen var instabil på vägen och ständigt behövde kurskorrigeras ungefär som en Standard Vanguard på 50-talet. Vi var två gamla yrkeschaufförer som turades om med samma resultat. Det vare sig blåste eller var fel på hjulinställningen.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.