Bild
Nästa artikel

Insignia - designen går ut över användbarheten

Provkörning

Opel Insignia är snygg. Men användbarheten får stå tillbaka för utseendet. Vi Bilägares Marianne Sterner har provkört nykomlingen - och är inte helt nöjd.

- Designen har till viss del gått ut över användbarheten. Bilen har framför allt blivit trängre, säger Marianne Sterner till Vibilagare.se.

Opel Vectra har varit både bra och praktisk. Men Vectra har inte lockat kunder med  någon lyxig känsla. Därför lanserar Opel nu ersättaren Insignia. Och den nya designen får pluspoäng av Vi Bilägares testchef.

- Den stora fördelen med Insignia är att den är en mycket snyggare Opel-mellanklassare än på länge, säger Marianne Sterner.

Designen är den främsta styrkan. Men också en svaghet då den försvagar användbarheten -  eftersom ett mer sluttande tak gör att passagerarna bak i bilen får mindre plats.

- Taket är ganska lågt över baksätet i halvkombin och sedanmodellen. Men i kombin, som jag senare fått titta på, har man höjt taket och där är utrymmena riktigt användbara.

Så du rekommenderar snarare ett köp av kombin?

- Ja. Dels för därför att den är praktisk att lasta i och för att det är bättre utrymmen i den. Dessutom är den väldigt snygg.

Men det finns en marknad för Insignia i Sverige?
- Ja, det tror jag.Det finns många människor i Sverige som gillar Opel men som kanske inte tycker att Vectra har varit den mest roliga bilen. Så jag tror Insignia kan ge Opel ett uppsving.

Läs hela provkörningen i Vi Bilägare nr 15
Taggar: Provkörning

Kommentarer

#1
Gunnar
2008-10-07 15:47

Ingen av de utländska provkörarna har påpekat att den nya Insignian skulle vara mindre invändigt än gamla Vectran. Med större yttermått borde den vara rymligare,men de nya framstolarna tar mer plats, därför blir utrymmet i baksätet ca 2 cm kortare.
Jag undrar hur det är ställt med svensk motorpress, som uttalar sig negativt så snart en ny Opel dyker upp.
Är det månne så, att de är köpta av Saab, eller GM sverige, vars ledning helst ser att Opel överhuvudtaget inte säljs i Sverige.
Man envisas till att påstå att man endast har bottenplattan gemensamt med Opel. Detta är en ren och skär lögn eftersom hela drivlinan kommer från GM powertrain, vilka levererar samma produkter till både Saab och Opel. Sak samma med fram o bakvagn, bromsar stötdämpare mm.
Dessutom flyttar man Saabs tillverkning till Tyskland.
Förmodligen kommer Insignian att gömmas undan på samma sätt som Vectran.
Nej en bojkott av GM Sverige vore på sin plats, det finns andra fabrikat

#1
Ola Andersson, Vibilagare.se
2008-10-07 16:16

Gunnar// Jag har ändrat i artikeln, för det handlar om att folk i baksätet har svårt att få plats i bilen på höjden. Detta eftersom modellen har ett mer sluttande tak än tidigare. Det handlar alltså inte om plats för benen. Det kanske var lite oklart tidigare, och jag ber om ursäkt för missförståndet.

#1
Anders
2008-10-07 18:45

Om den ändå hade varit snygg! Kanske gör bilderna inte bilen rättvisa, men snygg tycker inte jag den är. Det skulle kunna vara vilket fabrikat som helst, Nissan, Toyota, Chevrolet eller vad man vill. Ingen karaktär. Jag slår vad om att den inte slår mer än nuvarande Vectra!

#1
Morgan
2008-10-07 19:51

Tycker Bilen verkar snygg och hoppas det är samma kvalité som övriga Oplar.Annars håller jag
fullständigt med Gunnar.
Tycker Opel säljer bra i Sverige, med tanke på den marknadsföring som GM Sverige fördelar mellan Opel och Saab,skulle tro ca: 20-80.

#1
Saabnisse
2008-10-07 21:55

Lugn Gunnar, varför blanda in Saab?
De har ju inte presenterat någon ny modell, eller hur?
Det här handlar ju om Insignia och jag tycker den ser trevlig ut, men vad jag tycker om den väntar jag med uttala mig om tills jag sett och kört den.

#1
Lelle
2008-10-08 10:27

Hej Morgan, och jag hoppas inte att det är samma kvalitè som i övriga Oplar ! m.v.h Lelle

#1
Kim Jansson
2008-10-08 11:15

En döläcker Opel helt enkelt, men jag erkänner att man måste ruska lite på sig för att inse att det är en Opel, har inte vant mig, men det kanske kommer.
Såg någon sötsur kommentar om kvaliten på Opel i allmänhet och jag håller inte med, har kört ett antal, 9 st Omegor och en Vectra som tjänstebilar och alla har fungerat utan minsta fel bara servat och kört.

#1
Gunnar
2008-10-08 21:10

Jo visst kan man blanda in Saab i debatten! Det är ju nämligen så att sedan det blev en gemensam säljarorganisation, har Opelförsäljningen rasat. Detta beror på GM ledningen i Sverige som inte gett en krona till annan marknadsföring än internet.
Sedan detta med kvalitén. Det har varit bra kvalitet på Opel sedan 90-talet. Egen erfarenhet som både ägare och tjänstebilsinnehavare. Visst har det förekommit en del elfel åren kring -03, men där har Saab exakt samma problem, liksom ett flertal andra märken.
Jag har även arbetat som bilbesiktare, och kan bara tillägga att t.o.m. rost på bärande delar inte är mer omfattande hos Opel än hos många andra märken, vilka är sämre men aldrig kommenteras

#1
Petter
2008-10-09 05:00

Ja, det är tämligen märkligt att Opel har i Sverige hela tiden ska påminnas om "gamla synder". D.v.s. rosten från 80-talet och en bit in på 90-talet.
En intressant jämförelse kan göras med Skoda. Felician och pick-upen från sent 90-tal har ju numera rostats bort. Samtidigt som kvalitén på senare Skodor är god, rosten är försvunnen. Men inte häcklas Skoda för sina äldre "problemmodeller"?
Men men, samtidigt kan man småle när man inhandlar en i princip ny Opel på andrahandsmarknaden. Eftersom omgivningen tror att märket är sämre än det egentligen är blir priset lågt!

#1
Ludde
2008-10-09 09:29

Jag har sedan många år fått lära mig att i bilbranchen är en golf av vanlig 5-dörrars modell en halvkombi. Den har samma typ av baklucka som en vanlig kombi men är kortare. Hälften så stort bagageutrymme, alltså en halvkombi.
Bilar med sedankaross eller kaross designad som en coupé men där hela bakrutan öppnas typ gamla Saab 900, Skoda Octavia och nu nya Insignia med sådan kaross är en kombicoupé. Ganska så logiskt tycket jag. Ändå så envisas motorjounarlister att skriva halvkombi om bilar som enligt mig har kombicoupé kaross. Vad är egentligen rätt?

#1
gmo
2008-10-14 15:28

Jag är uppväxt med Opel, men skulle aldrig skaffa en nu när jag har barn av ett enda skäl:
- Man kan inte stänga av krockkudden fram.
Varför?
- Jo för att Opel har bestämt det centralt - i Tyskland.
Ett företag som inte fattat att går man inte kunderna till mötes, så får man inga, vilket syns i registreringsstatistiken.

#1
pg
2008-10-15 00:41

kuddarna går visst att stänga av, men tyvärr endast hos akuoriserad Opelverkstad. Detta av säkerhetsskäl av samma typ o omfattning som gäller i USA, där bilfirmor stämts.
visst kan man tycka att det borde finnas nyckel, men då får man ju ingen kvittens på att man verkligen stängt av kudden.

#1
gmo
2008-10-16 15:42

Hej PG,
Sen när fungerar det.
Jag var spekulant på astra kombi ifjol fram till dess att säljaren sa att krockkudden inte gick att stänga av.

#1
pg
2008-10-20 12:35

Det har alltid gått att stänga av krockkuddarna.
Det är ett märkligt beteende av försäljarna att påstå detta, att det inte skulle gå att stänga av dessa.
Alla kuddar går att avakivera vilket är ett måste vid reparationer eller tillsyn av kuddarnas funktion var för sig.
Jag tror att det rör sig om någon slags illvilja från försäljaren, som kanske hellre vill se en Saab såld än en Opel.
Det du kan göra, är att ta kontakt med Opel i Tyskland. GM Sverige litar jag inte längre på eftersom de verkar vara helt styrda av Saab.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.