Bild
Nästa artikel
Provkörning

Direktrapport – Volkswagen Touran 2015

Publicerad 7 juli 2015 (uppdaterad 7 juli 2015)
VW Touran har ISOFIX-fästen på alla passagerarplatser.
Vi Bilägares Tommy Wahlström rapporterar direkt från provkörningen av Volkswagen Touran. Flexbilen ska nu blivit lättare och rymligare.
Touran är ytterligare en VW-modell som nu kommer på nya MQB-plattformen.  Vi Bilägare rapporterar direkt från provkörningen!

Hej Tommy, vart håller du hus i dag?
– Ja, då var det dags för Amsterdam och nya VW Touran. Ännu en smart familjebil på MQB-plattform, ISOFIX-fästen på alla säten och 47 förvaringsutrymmen i kupén är exempel några praktiska detaljer.

20150707124002.jpg?itok=dWDI6nKE
 
Men det är väl inte helt unikt i klassen, varför ska man välja VW Touran?

­– Touran är väldigt trevlig att köra, lätt i steget på det vis som är typiskt för senaste generationen VW-bilar. Den här generationen Touran ska vara cirka 60 kilo lättare än sin föregångare. Dessutom finns det massor av utrymme för fem personer plus bagage, eller sju personer och några tunna väskor.

20150707124013.jpg?itok=8sZSgJ9V
Hur ser det ut med motoralternativen?
Det blir tre bensindrivna och tre dieslar, alla motorer är 4-cylindriga och turboladdade. TDI-motorerna finns med 110, 150 eller 190 hk. För TSI-motorerna är det 110, 150 eller 180 hk som gäller.

Har du fått några priser?
– Bilen kommer till oss i oktober och storsäljaren förväntas bli 1,4 TSI 150 hk med DSG-växellåda. Den kostar några hundralappar över 272 000 kronor.

https://youtu.be/qmUsN6OkoX0
 
Läs provkörningen i Vi Bilägare nummer 11/15. Prenumeranter får tidningen en vecka tidigare och dessutom till lägre pris. Läs mer om prenumeration här.

Diskutera: Vad tycker du om Volkswagen Touran?

Kommentarer

#1 • 2015-07-07 16:03
Roy J

Det här kan mycket väl vara den mest genomtänkta i sin klass. Lite dyrare och inte den roligaste, men totalt sett kanske ändå den bästa.
C4 Picasso har högre mysfaktor, men...

#2 • 2015-07-07 16:41
Raphael

C4 Picasso har bättre motorer och är väldigt genomtänkt och praktisk. Kanske smartaste motorn om vi talar om komfort, fart och bränsleförbrukning samt låga utsläpp, det är Blue HDI 120, som finns med manuell 6-växlad låda eller den nya 6-växlade EAT6-automaten som har utvecklats i samarbete med Aisin. Nya Touran ser ju i princip ut som den gamla. I en bil som man sitter högt i så är det dessutom särskilt viktigt med instrumentering som är placerad längre upp på instrumentpanelen och närmare vindrutan, detta därför att det helt enkelt blir för långt avstånd och därmed obekvämt och trafikfarligt med instrument mellan ratten - för att kolla instrumenten måste ögat färdas en längre väg och det gör att ögat är onödigt länge från vägen. C4 Picasso har inte det problemet.

#3 • Uppdaterat: 2015-07-07 19:15
Audi A5 SB

Ja, det var ju kul att Raphael bekräftar att Renault Espace är trafikfarlig. Det trodde jag aldrig jag skulle få läsa;-)

http://www.vibilagare.se/test/biltester/provkorning/provkorning-renault-espace-2015

Där kan man se att Espace har en fullt normal instrumentering - lika nya Touran.

#4 • 2015-07-08 02:44
ENTJ1

Mycket fin bil.
En C4..är lite som att jämföra Champagne med Chapel Hill.

#5 • 2015-07-08 09:53
Peter E

Förmodligen den bästa bilen i klassen!
Förmodligen står det en sådan på min uppfart i oktober.

#6 • 2015-07-08 12:16
Roy J

Raphael, sifferpresentation kan aldrig bli bättre än visare.
Jag har dragit argumenten (än en gång) här:
http://www.vibilagare.se/klassiska-bilar/klassikern-saab-900-turbo

#7 • 2015-07-08 12:40
Diesel

Raphael C4 Picasso och C4 Grand picasso är två utmärkta MPV-bilar men när vi talar om trafikfaror skulle jag säga att ett icke användarvänligt och segt infotainmentsystem i kombination med en pekskärm är en trafikfarlig kombination.

#8 • 2015-07-08 21:02
L West

Ja men enligt vissa är C4 Picasso världens bästa bil - alla kategorier!

#9 • 2015-07-08 23:22
ENTJ1

Varför skall alla "Tyskbilsdiskussioner" smutsas ned av skräpbilsälskare?
De kan väl hålla på och hylla sitt skräp med sina likasinnade.
Homoerotisk fransk dynga..
VW öl hade varit jättegott såklart!
Tyska renhetslagarna har Fransoserna inget hum om.

#a • 2015-07-09 10:12
Swemba

@Raphael, du har tyvärr fel i ditt påstående. Både Peugeot och Citroen är fel ute.

Ögat och hjärnan fungerar som så att saker som händer nära har högre prioritet än det som händer längre bort. Ju mer saker som händer i synfältet desto svårare är det att koncentrera sig på en sak.

Enligt en ny studie från University of Toronto så orsakar HUD's en försämring i reaktion på upp till 200% av just denna anledning. http://news.utoronto.ca/digital-messages-windshields-make-driving-less-safe

Det är samma sak med instrument för nära vindrutan. Ögat kommer naturligt att söka sig till dessa vid minsta förändring och det blir en intressekonflikt om uppmärksamheten. Det viktigaste när man kör bil är att ha koll på vägen och vad som händer längre fram, inte om man kör i 70 eller 75km/h.

En så ren och mörk instrumentbräda som möjligt med minimalt med reflektioner i vindrutan och utan störande instrument, är därför att föredra.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.