Bild
Nästa artikel
Toyota Avensis, en nygammal lastvagn.
Toyota Avensis, en nygammal lastvagn.

Direktrapport – Toyota Avensis 2015

Provkörning

Toyota Avensis fräschas upp med nya motoralternativ och bättre komfort. Vi Bilägares Tommy Wahlström rapporterar direkt från provkörningen.

Avensis dras med en grundstomme från 2009 och Toyota gör nu sitt bästa för att hänga med konkurrenterna. Vi Bilägares Tommy Wahlström rapporterar direkt från provkörningen av uppdaterade Toyota Avensis i Schweiz.
 
Hej Tommy, det såg nästan ut som om Avensis skulle bli första Toyotan på nya plattformen. Men så blev det inte?
– Nej, det här är gamla karossen som Toyota kokat ihop lite nytt inuti och gett några nya stildrag på utsidan. Delvis nya och uppdaterade drivlinor och aktiva säkerhetssystem är största nyheterna.
 
Vad har hänt med motorerna?
– Toyota Avensis finns nu med två bensinare på 1,8 eller 2,0 liter med antingen 147 eller 152 hk samt med en 1,6-liters dieselmotor med 112 hk. Den sista är nyast och billigast, alla motorer är nu även Euro6-klassade.
 
Finns det några andra nyheter?
– Ja, bland annat så har den elektriska servostyrningen justerats för att ge lite ”sportigare” körkänsla och så har Toyota försökt dämpa bullret i bilen. Mer om detta och om bilens nya säkerhetsutrustning får ni läsa i nästa nummer av Vi Bilägare!

Vilka bilar kommer nya Toyota Avensis att konkurrera mot?
– Toyota siktar kanske främst in sig på exempelvis Hyundai i40 men även Volkswagen Passat, Ford Mondeo och Skoda Supreb kan hamna i skottgluggen. Instegpriset är 224 900 kronor, något som borde göra den i grunden äldre bilen ganska attraktiv.

Läs hela provkörningen av Toyota Avensis i Vi Bilägare 10/2015 som utkommer den 2 juli. Prenumeranter får tidningen en vecka tidigare och dessutom till lägre pris. Läs mer om prenumeration här.
 
Diskutera: Vad tycker du om uppdaterade Toyota Avensis?

Kommentarer

#1
2015-06-08 14:22

147 eller 152 hk? Måste väl vara felskrivet? Fem (5) hästkrafters skillnad?

#2
2015-06-08 14:31

Ska bli intressant att se vad som skrivs, nu kommer ju inte allt fram här och kommentaren "det här är gamla karossen som Toyota kokat ihop lite nytt inuti och gett några nya stildrag på utsidan" är nog inte riktigt hela sanningen, jag vet att chassit är omarbetat och att detta är den dyraste facelift som Toyota gjort på någon bil, men det framkommer antagligen i papperstidningen får man ju hoppas :)

För övrig är jag tveksam till brun färg :)

Var och provade denna bil igår men med manuell låda, den är ett lyft mot den gama men egentligen mest förfinad, gillade framför allt de nya stolarna och multimedian, jag har ju beställt en men uppgraderat en hel del så nu är det bara att vänta :)

#3
2015-06-08 14:44

Simon vad har du beställt för motor och vilken utrustning har du tagit på nya bilen?

#4
2015-06-08 14:51

@Swemba. Inget skrivfel, 147 resp. 152 hk är det som gäller. Kanske motorerna har lite olika karaktär..

#5
2015-06-08 14:51

Jag har personligen väldigt svårt för Toyotas design. Den är vidrig i fallet Lexus och denna vagn ser väldigt slätstruken ut. Brun dessutom:-).,..Här borde som jag påtalat tidigare Toyota köpa upp hela PSA-koncernen och lyfta över deras designteam . Resterande delar av PSA-verksamheten kan man sedan avveckla - eller sälja iväg i delar för vad det är värt (inte många ören förvisso, men då skulle nog Toyota kunna börja tjäna pengar i EU..:-)

Men positivt att man uppdaterar säkerheten och ljudisolerar den!

MVH AL

#6
2015-06-08 14:55

En skillnad mellan bensinarna är skillnaden i hur mycket man får hänga på dragkroken.

#7
2015-06-08 14:57

@Grosser, verkar ju helt snurrigt i så fall. Hur förklarar man det för köparna? Den stora skillnaden i "karaktär" är mellan bensinaren och dieseln. Mellan bensinarna kan skillnaden bara vara högst marginell, både i karaktär och effekt, så varför inte helt sonika bara erbjuda ett alternativ?

#8
2015-06-08 15:18

Avensis kan möjligtvis jämföras med Octavia,inte Superb,skärpning!
Ser väl hyfsad ut,tråkigt med lampornas dragning likt Hyundai,ser gammaldags ut,en design som ej åldras med värdighet..
Designrätt bakdel,anskrämlig front.
Ospecade bensinare..vridmomentskurvor är väl hemliga på bensinarna.0-100 likaså,förmodligen "höga 10".
Dieseln är ju superslö,men BMW kanske står för bra maskiner ändå.

#9
2015-06-08 15:16

Peugeote-Pär, det blev en 1,8 Sedan igen, men en Business+ med uppgradering av GPS/ljudsystemet och med den steglösa automatlådan, jag kommer väl att sakna några finesser från min Premium jag kör idag men den nya som i Sverige kallas för Executive har endast svart klädsel med mörkbrunn träimitation i dagsläget så den föll bort

Jag valde svart/grått skinn, tyvärr får jag vänta tills Augusti innan den kommer, jag hade gärna sett lite nya motoralternativ på bensinsidan men det kommer inga nya i år och jag har ju varit riktigt nöjd med min 1,8:a så det fick bli favorit i repris, det är ju sanslöst bra priser nu vid introt så jag passade på :)

Alternativet hade varit att vänta med bilbytet tills nästa år då Rav4 kommer som hybrid med 1650 kg dragvikt, den hade suttit fint men jag får väl byta igen om jag skulle ångra mig när den kommer :)

#10
2015-06-08 15:22

Swemba, som någon sagt tidigare, det skiljer bara 5hkr mellan 1,8 och 2,0 men det är en hel del skillnad på motorkaraktär, 1,8 är mer varvvillig och känns lite rappare på gasen, 2,0 har lite mer vrid och orkar något mer, i mitt fall som väljer den steglösa lådan så är 1,8 perfekt då man inte märker av vridmomentet då den alltid väljer rätt utväxling, min husvagn väger 1600 kg och visst har jag varit sugen på 2,0 för dragviktens skull, den får dra 1800 med CVT

Men så säger man att 1,8 kan man köra riktigt snålt med om man vill medans 2,0 får man kämpa betydligt mer för att köra snålt med, nu har de gjort om en hel del på den motorn men jag är tveksam att den går lika snålt som 1,8:an, så mitt val blev 1,8

#11
2015-06-08 15:51

Den säljs väl även med en 2 liters diesel på 143hk. Som även den är från BMW. Om nu Toyota ska bli mycket roligare igen, som Toyota bossen har sagt. Varför finns det ingen motor med i alla fall lite klipp i? Om dom nu ändå köper in 2 liters Dieslar från BMW, kunde dom ju haft en variant med lite högre effekt också. Tycker jag.

#12
2015-06-08 16:20

@Swemba: Ja, jag är glad att jag inte är Toyota-återförsäljare och behöver förklara skillnaden mellan de två bensinmotorerna för kunderna. :)
Det är tråkigt att Avensis inte kommer med hybrid-drivlinan för den är ju Toyotas stora bidrag till mänskligheten.

#13
2015-06-08 16:26

Suck, återigen gör man fel. Hålla på och "smådutta" med förändringar, mest kosmetiska sådan håller inte. Att man sedan håller på med dessa 2 motor alternativ som slår endast på ett par hästkrafter känns konstigt. Jag är besviken, de bör komma med en helt uppdaterad Avensis, dvs en helt ny generation eftersom denna konstruktion nu är 6 år gammal. Släng gärna in hybrid drivlina i nästa version. Förstår inte varför det finns så få riktiga kombi bilar med hybrid alternativ...borde snart vara standard om vi skall värna mer om miljön.

#14
2015-06-08 17:28

Simon - har rattjusteringen i längsled blivit bättre? Du nämner stolarna... Är det bättre komfort i dom nya och har dom fler inställningar än tidigare som standard? Kan man t.ex. ändra lutning på sittdynan nu, eller krävs det fortfarande elstolar för det? Synd att ingen turbomotor kom som alternativ... Eller hybrid.

#15
2015-06-08 17:35

Nuvarande Avensis kombi är bland de fränaste kombi bilarna exteriört som gjorts tycker jag. Däremot har jag aldrig tyckt om Avensis instrumentpanel så extremt tråkigt plastig. Nu ser instrumentpanelen ut att bli betydligt Snyggare tycker jag. Däremot gillar jag verkligen inte den nya fronten på den uppdaterade bilen. Så den går ändå bort.... Alltid är det nåt

#16
2015-06-08 17:50

Rutger, jag gjorde ingen noggrannare koll igår jag skulle egentligen bara ta lite mått, men hann starta upp på inhägnaden så jag har inte kört många meter, men han få några första intryck, stolarna har bättre sidostöd och kändes riktigt bekväma, men för att få svar på det måste man köra lite långresa :)

Orsaken att de gör ytterligare en uppdatering är att det ryktas om en helt ny bil i Avensis storleksklass som ska släppas så småningom, men visst hade det suttit fint med vassare motorer eller hybrid :)

#17
2015-06-08 17:55

Jag funderar på om det kanske är så att Toyotas nya design (tänker på fronten) gör sig mkt bättre i verkligheten än på bild. Eller så är det som med många tillverkare att man försöker tona ner övergången till den helt nya modellen som lanseras om några år. Och då blir det lite osymmetriskt när man försöker blanda nytt och gammalt.
Däremot känns färgen lite udda, brunt kommer aldrig bli sexigt men det funkar ovanligt bra på många bilar, speciellt på lite större modeller.

#18
2015-06-08 17:59

Den nya 1.2T-motorn som hittar till faceliftade Auris kanske skvallrar lite om att det ändå finns en framtid för turbomotorer inom Toyota. Vi kan ju bara hoppas på en ny modell i klassen, för denna facelift räcker max 2-3 år.
Ang. färg så tycker jag att den blåa som finns på några pressbilder är mycket läcker.

#19
2015-06-08 18:02

Ser ut att var en helt ok interiör med undantag av samma sak jag alltid reagerar på när jag hoppar in i en Toyota. Det blandas friskt av senaste design, gränssnitt och 80 tals detaljer. Ta reglaget till ACC med tillhörande LCD display. Hur kan någon vara nöjd med den mixen (tänker på Toyotas utvecklingsavd). Visst, det är säkert praktiskt osv men får vibbar till min fars Auris som var en supertrevlig bil men som hade fått en LCD klocka a´la 80-tal med gröna siffror mitt på instrumentpanelen.

Och får hålla med grosser, den blåa färgen på pressbilderna är riktigt snygg. Passar modellen.

#20
2015-06-08 18:01

Simon - Tack för snabbt svar! OK. Det blir väl snart visning, så får jag möjlighet testa själv. ;-) Jo, jag har också förstått att det kommer en helt ny bil, så denna lär väl bara finnas kvar max 2-3 år...

#21
2015-06-08 18:04

Det här är väl nästan en karbonkopia på förra passatens facelift. Även om VW ljög och påstod att det var en helt ny bil. EuroNcap gick dock inte på det, då det var samma grundkontruktion. Så dom räknade bara om poängen, enligt det då nya sättet att räkna. Toyota är ju alla fall ärliga och säger kraftigt facelift.

#22
2015-06-08 20:49

Lär inte öka Toyotas marknadsandel. Vem vid sina fulla sinnes bruk köper denna istället för en modern Passat eller V90?
Motorutbudet är inget annat än ett stort skämt.

De har hittat konkurrenten i Huyndai i40 som är ännu äldre (och ännu fulare).

#25
2015-06-08 22:01

SiggeNm, jag tillexempel som vill köra tre problemfria år till, har inte bytt ens en glödlampa, det är tryggt och när man sen kan köra denna bil med bensinmotor och automat på strax över 0,6 så var valet inte så svårt, jag har varit jättenöjd med min nuvarande och den här lär ju inte vara sämre, så nu är det bara att vänta till Augusti :)

#26
2015-06-08 22:17

Rutger, visning 12-14 Juli men smyg ner innan om du vill kolla och testa i lugn och ro :)

#27
2015-06-08 22:18

Simon No1...min förra bil körde jag 7 år och bytade inte en endast del inte ens en glödlampa...jag köpte en ny av samma märke. Dock en helt ny modell ;-)

Det är nog dags att kliva ur bubblan.

#28
2015-06-08 22:24

SiggeNm, vadå kliva ur bubblan? Bara för att du väljer att köra i 7 år så betyder det inte att andra behöver tycka eller tänka likadant, jag har aldrig ägt en bil i tre år innan, men den här har varit så bra att jag inte har haft någon anledning eller velat byta, nu gör jag det för att det kommer ny teknik och för att jag inte har något intresse av att ha en gammal bruksbil, jag har min Celica från -75 om jag vill mecka ;)

#30
2015-06-08 22:36

Det jag inte kan förstå är vad problemet egentligen är att Simon vill byta till nya Avensis? och att han gillar Toyota, är väl bra att han har hittat ett märke som han gillar... Själv så gillar jag Skoda av någon lustig anledning.
Eller är det den klassiska Svenska avundsjukan som spökar hos vissa? Gillar själv att byta bil vid ca 3-4 år eftersom det är mitt dyra intresse.

#31
2015-06-08 22:43

Tack Peugeote-Pär, vi delar åsikt även om vi har olika bilmärken, kanske är det som du säger avundsjukan som spökar?

#32
2015-06-08 23:04

Jag var på Ac-utbildning i Arlandastad förra veckan där det fanns flera nya Avensis, den såg trevlig ut speciellt i den blåa snygga färgen. Stolar samt övriga inredningen var klart mer påkostad än tidigare och ljudisoleringen samt chassi sägs vara bättre. Långtidskvaliten lär vara minst lika bra som tidigare.
Trots detta samt Toyotas aktiva antikrocksystem "safety-sens" så börjar nya Avensis på 214 900kr i Sedan eller 224 900kr i kombi, det känns väldigt prisvärt! Vad startar som en jämförelse Vw Passat på Sigge som du nämner?
Man hade produktjämförelser där på Trainingcenter i Arlandastad med bla. Volvo V60, Opel Insigna, Skoda och Ford Mondeo för att nämna några jag såg man jämförde Avensis mot.

Synd bara att ingen prisvärd hybridversion kommit ännu men det är ju samma sak hos konkurrenterna.
Bensinmotorerna räcker väl bra för de flesta och är riktigt problemfria och bränslesnåla med underhållsfria kamkedjor. Men visst hade man säkert haft möjlighet att sälja än mer med en turbomaskin eller hällre en hybrid men det är säkerligen på gång liksom att öka produktionskapaciteten på de hybriddrivlinor man redan har i flera andra modeller (som säljer riktigt bra) som man teoretiskt hade kunnat använda, men hällre då att man avvaktar lite än att stressa fram produktionen för att spotta ut hybrider som sen inte visar sig hålla i längden.

#33
2015-06-08 23:14

Enda felet för mig är att Toyota inte erbjuder Avensis med awd.. Annars så!

#34
2015-06-08 23:26

Nix då är det Rav4 som gäller i Sverige. I Japan fanns åtminstone tidigare en modell som hette Caldina som byggde på Avensis men fanns både med fyrhjulsdrift och turbomotor på runt 260hk. Men man kanske inte hade produktionskapacitet att tillverka den i Europa och vid import av Japantillverkade modeller så tillkommer tyvärr dyra EU tullavgifter på nypriset, en anledning till varför tex Prius är såpass mycket dyrare än Engelskbyggda Auris hybrid.

#35
2015-06-08 23:46

Surt att Toyota inte gör som Mazda 6...

#36
2015-06-09 08:06

Gillar allt på denna bilen utom fronten.
Det verkar som om designerna började designa bakifrån och jobbade hårt och lyckades bra men när de kom till fronten tog orken slut och det blev bara ett hopkok.
Synd på så rara ärtor.

#37
2015-06-09 10:36

Grann-blaskan Teknikens Värld rapporterar att: "Tyst är den däremot, tystast i klassen till och med?!"
Det låter lovande! Men schweizisk asfalt kanske är något slätare än svensk..

#38
2015-06-09 17:50

Ja du "Sigge",..det finns nog rätt många fler än jag som anser att man nog är "vid sina sinnens fulla bruk" om man köper en bil för 225.000kr istället för drygt 280.000kr. Att sen dessutom börja jämföra med en bil som inte finns föder inte heller någon logik. ( eller du kanske pratar om en Volvo ifrån -98? )
Vi väljer alla bil efter olika behov, tycke och smak samt ekonomiska förutsättningar. Att Toyota kommer att utöka sina andelar i Sverige ser jag som en självklarhet men att nyare modeller oavsett fabrikat skulle hålla bättre än tidigare kan vi bara drömma om.

#39
2015-06-09 18:09

Kanske till och med tystast i klassen? Ni ser Sigge och Gäsp, det kanske finns några anledningar att välja Avensis istället för Passat trots allt. Förutom den högre verkliga kvaliten, bättre verkstäder och det betydligt lägre priset (60 000kr) alltså även ljudkomforten, sånt finns det faktiskt folk som uppskattar.

#41
2015-06-09 21:46

Av de få bilderna på interiören så verkar det som att Toyota har förbättrat detaljkvaliten i interiören, i förra generationen Avensis så var detaljkvaliten i interiören gräsligt låg. Om man detaljstuderade interiören i förra generationen kunde man hitta glapp mellan plastpanelerna. Till skillnad från Lexus modeller så har Avensis en harmonisk karossdesign, däremot så tycker jag att fronten inte är så speciellt lyckad. Nya Avensis kommer säkerligen hitta sin kundgrupp, däremot tror jag att nya Avensis kommer att få det tufft mot tjänstebilsfavoriten och familjeanpassade Passat som är en komfortabel storlastare.

#42
2015-06-09 22:53

Det jag tror att vissa (inte bara Gäsp) måste börja förstå är att allt vid ett bilbygge handlar om kompromisser och vilken kvalitet och egenskaper man får för pengarna. Toyota har självklart inga problem att bygga en Rolls så länge man inte behöver ta hänsyn till priset, men Toyota bygger bra bilar till folket och då måste man tänka på att få fram en bra bil för vettigt nypris av god kvalitet som skapar nöjda kunder.
Lexus har ett högre nypris i likhet med exempelvis tyska konkurrenter och kan därför även kostas på mer.
Jag tycker att många här gör misstaget att rakt av jämföra en Toyota med tex. nära dubbelt så dyra Mercedes, Bmw eller Audi utan att tänka på/ta hänsyn till att dessa bilar ligger i olika prisklasser och även borde vara dubbelt så bra.
I detta fall kanske Avensis trots lägre nypris exempelvis har väl så bra ljudkomfort, säkerhet och kvalitet som tex Passat eller V60/V70 och andra klart dyrare konkurrenter och det är nog i det läget man kan bedöma om man lyckas eller inte, vad man får för pengarna helt enkelt.

Du får åka på premiären i helgen och kolla med egna ögon om Avensis är acceptabel då Jes/Gäsp, men jag gissar att du inte ens behöver kolla för att veta om Passat är drygt 60 000kr bättre? :-)

#43
2015-06-09 22:27

Toyota är ett stort företag också. De lär kunna använda sin storlek när de köper in grejer från leverantörer. Det tror jag påverkar. Sedan vet jag inte om avensis var så bullrig tidigare. Men är den nya tystare lär nog ingen klaga heller. Toyota vet hur man bygger tysta bilar. Kolla lexus. Denna bil håller på att bli en favo hos mej. Bra kvalitet, hyfsad design och bra komfort. Sedan har man byggt bättre säkerhet också. Mycket bra anser jag.

#44
2015-06-09 22:48

Hanzzon. Bra skrivet! Vem kommer upp i toyotas felfrihet? Det e typ bara några japsar till om man frågar mej.

#45
2015-06-09 23:24

Avensis kan inte jämföras mot en dyrare Passat,jämför hellre mot en Octavia.
En sur Octavia tdi 110 kan väl matcha Toyotan då denna dessutom lätt fås för 215kkr.
(Korr.har snurrat runt på Toyotas hemsida och letat efter specar,toppfart,förbrukning,effekt syns överallt,men 0-100 och vridmoment är noga gömt..letar ännu.)

#46
2015-06-09 23:45

Intressant uttalande från Expressens test av bilen om ekonomi: "Priset är väldigt långt och kommer att vinna köpare till Toyota från många andra bilmärken. Andrahandsvärdet är också bra och Toyota är ett av världens starkaste varumärke. Det var längesedan jag körde en lika prisvärd bil"

#47
2015-06-10 00:54

ENTJ1, Har du redan kollat in och testat nya Avensis eller gissar du bara?
Octavia saknar vad jag sett utrustning som Avensis har som exempelvis autobroms som standard och Octavia tillhör väl knappast de tystaste i klassen, då får man gå upp i prisklasserna över Avensis.

Förhandsinfo gäller nog på hemsidan tills premiären men jag hittade 0-100 tiderna du var så intresserad av, 1,8 bensin =9,4sek,(förbrukning blandat 0,59l/mil) med Cvt 10,4 sek. 2,0 bensin Cvt =9,4 sek, 1,6D= 11,4sek, 2,0D=9,5 sek, alla motorer uppfyller även Euro 6 kraven.

#48
2015-06-10 01:10

Hanzzon,har inte provkört.
Gillar att se effekt/momentkurvor innan jag ens bemödar mig provköra,men skall köra o kolla närmre när tillfälle ges,bensinaren då.
9,4 är ju ändå ok,men hur är det med segdragningen,kör jag över Stallbackabron på 6an i 70 så får den OK..
Bagagemässigt är Octavian större,ljudmässigt?
Knäkrockkuddar o sånt har jag ingen koll på,orkar jag skall jag speca dem mot varandra,bromsarna på Octavian lär oprövat vara överlägsna Avensisen,o sånt är prio för mig.
(som du nog har gissat skall jag inte i dagsläget köpa en Avensis,utan om något en Superb.)
Är kluven till Toyota,gillar instrumentlayouten men inte den digitala biten som känns lite gammaldags,det synkar inte helt,sugmotorer går bort med o fronten gillar jag inte heller.
Men vem vet vad man kan tänkas köpa,klämmer de i en av BMWs "180 hp dieslar"så kanske man kan ha överseende med vissa missar...

#49
2015-06-10 01:26

Vridmomentet har jag nu hittat Hanzzon,ingen kurva men väl en uppgift på maxvrid,180 resp 196 Nm vid 4000 varv.
Mediokert, men som sagt sugisar är på väg ut,på min gamla 1,8T hade jag 210 Nm vid 1750 varv,detta var 1996..

#52
2015-06-10 12:52

ENTJ1, Manuella växellådor är väl isåfall minst lika mycket på väg ut? Med en bra steglös automatlåda (Cvt) har vridmoment mindre betydelse då motorn alltid kan ligga på optimala varvtal även i din viktiga testbacke. :-) Lådan har på köpet även bra hållbarhet som bonus.
Hur vet du förresten i förväg att bromsarna är så mycket bättre på Octavia när de troligen kommer från samma leverantör(Bosch)?

#53
2015-06-10 13:02

Säger som Christian,"Inget CVT-gegg" för mej.
:-)
Sedan detta med olika motorkaraktärer,Octavian med 140 hp motorn är nära sekunden snabbare än Avensisen,markant skillnad.
Skall provköra Avensisen som sagt,utan Gegglåda.
100-0 på 32-33 meter ger mig troligen rätt angående Octavias gissningsvis överlägsna bromsar.

#55
2015-06-10 20:38

Provsatt den idag.
Har ju Avensis CVT 2014 just nu och älskar CVT!

Mina omdömen om den nya:
Det som är sämre:
Ventilationsgallren och funktion är 80-tal, mycket sämre!
Plasten runt displayen i mittkonsollen är av riktigt låg kvalitet, vissa knappar skyms också av ratten.
Fronten är INTE snygg.

Bättre:
Inredningen i övrigt i kupèn
Utseendet bakifrån och sidan
Display framför föraren
Större navigatordisplay

Övrigt ungefär som föregångaren.

#56
2015-06-10 20:40

ENTJ1, CVT-lådorna har uppgraderats för varje version och dom är riktigt trevliga idag, vet att lådan är uppgraderad även i denna nya Avensis och det ska bli intressant att köra den nya, skulle aldrig välja något annat idag, har man kört den så känns det patetiskt att en låda ska växla

Jag har haft 2 som provkört min bil som definitivt inte ville ha automat, men efter en provtur så slutade bägge med att de beställde CVT, den är underbar att åka med

#57
2015-06-10 20:44

junkers, du missar att man gjort den nya betydligt tystare och att man har höjt säkerheten, kul att du också gillar CVT, jag skulle ha svårt att vara utan, så mjuk och fin låda som aldrig växlar

#58
2015-06-10 22:14

De hade ingen att provköra så det kan jag inte säga ngt om, säkerhetssystemen är självklart ett efterlängtat tillskott till utrustningen.

#59
2015-06-11 10:12

Jag skulle vilja påstå att vridmomentet har extra stor betydelse på CVT-lådor. Inte för prestanda, men för komfort och körbarhet. Lågt vrid innebär att högre varvtal krävs för att leverera effekt och det blir både jobbigt för öronen och ökar "gummisnoddskänslan".

#60
2015-06-11 10:32

Swemba tvärtom så är en CVT väldigt lite beroende av vridet då den alltid har rätt utväxling, så fort den känner belastning så ändras utväxlingen, det är det som är själva finessen, när jag drar min 1600 kg husvagn så ka man ställa farthållaren på 90 och det ända som händer i backarna är att varvtalet ändras, motorn går aldrig tungt och därför sparas bensin eftersom motorn inte behöver belastas, motorns varvtal med min lilla 1,8 är lägre vid normal körning än den är på de manuellt växlade bilarna, att motorn skulle vara ör klen märks inget av, jag har inga problem att ligga ens i hundra med husvagnen, CVT:n funkar klockrent

#62
2015-06-11 12:16

Simon no1, läs igen vad jag skriver. Ju bättre vrid desto mindre behöver motorn varva upp.

#63
2015-06-11 18:02

Swemba jag läste vad du skrev och det lät som att CVT skulle vara ett problem med liten motor (mindre vrid), jag har nu ägt och kört CVT i 4 år i 3 olika bilar och jag kan säga att inte ens med husvagnen efter i uppförsbacke varvas det något speciellt.

Har man manuell så ändras ju inte utväxlingen beroende på hur mycket du gasar, därför upplever kanske den som för första gången kör att den varvar mycket för att man gasar för mycket, på en CVT kan man i princip hålla jämngas så sköter växellådan resten, man har ingen nytta av att gasa för fullt, man får helt enkelt vänja om sig

Sen har CVT:n blivit bättre för varje uppdatering och därför finns inget allternativ för mig, min 1,8 har inga problem med några höga varv ens med husvagn efter så jag vet ärligt talat inte vad du syftar på, och vridet räcker gott och väl, varför tror du annars att jag byter till en likadan?

#65
2015-06-11 18:30

Jag har haft två bilar med CVT; en bensinturbo och en dieselturbo. Utmärkta kombinationer. Däremot var den Honda Jazz (sugmotor) med CVT jag körde en ren plåga. Men det är klart, tycker man om höga varvtal, så varför inte;-)

#66
2015-06-11 18:57

Jag tycker Swempa, Simon och Spirou har lite rätt allihopa. Naturligtvis skulle det inte skada med mer vridmoment, vilket skulle hålla nere varvet ännu mer. Därför skulle ju en turbo passa fint till Avensis! Fast 1.2T tycker jag låter alldeles för klent i en så stor bil. Såna blir oftast bara snåla i EU:s körcykel och inte i verkligheten. Dessutom blir dom ofta kalla vintertid… Sen är väl frågan hur mycket vrid CVT-lådan klarar? Klarar den en 2.0T? På dieslarna har man, så vitt jag vet, en vanlig momentomvandlar automat. Samtidigt måste jag säga, efter att ha kört föregående 2.0 CVT, att jag hade inget att anmärka på. Vid normal körning upplevde jag varken seghet eller brum. Gjorde även en omkörning på 90-väg och det fungerade fint. Naturligtvis har den inte samma snabbhet som en turbomotor, men jag skulle kunna leva med den. Och då är jag ändå bortskämd med flera turbobilar.

Däremot provkörde jag nyligen två Lexus, eftersom en roadshow besökte trakten. Det var en NX och en IS, bägge hybrider. Fina bilar båda två, men där upplevde jag en fruktansvärd seghet vid acceleration! För det första tog det ca3 sekunder från det jag tryckte ner gaspedalen tills den överhuvudtaget bestämde sig för att reagera på detta! Sen tog det ytterligare ca6 sekunder från 70 till 100km/h! Och detta även med IS! Detta ska sägas med reservation för att jag i broschyren senare läste att det finns ett reglage där man kan välja mellan EVO, Eco, Normal och Sport. Har tyvärr ingen aning om i vilket läge detta stod eftersom jag inte kände till det, men om det (förhoppningsvis) stod i Eco så kan den förmodligen bli lite piggare.

#68
2015-06-11 19:17

Ja Spirou, 2.0T från NX tror jag skulle passa i Avensis! En motor kan aldrig bli för stark! ;-) Sen är ju Avensis en ganska stor bil, så jag tror 2.0T blir alldeles lagom och mest ekonomisk. Jag har idag en 1.6T i min V70 och även om den går bra så tycker jag den är för liten. Den överförbrukar med ca2dl/mil jämfört med deklarationen och är törstigare än den 2.4 jag hade i min förra S60. Dessutom är värmen sämre på vintern. Om jag fortsätter med Volvo så blir det med den nya 2.0T på 190 eller 245hk. NX 2.0T är på 238hk och det tycker jag inte är för mycket för Avensis. Toyota och Avensis skulle behöva en sån motor, tror jag, för att "pigga upp" varumärket!

#70
2015-06-11 19:57

Konstigt att ägarna är möjda med CVT, jag är en av dem, medan dem som aldrig provat eller provat enstaka gång beklagar sig.

1,8 med CVT funkar extremt bra. En kompis som provade min kör nu en exakt likadan!

Virtuella växlar finns redan om man vill växla manuellt eller fullgasaxa som om det vore en manuell.
Min kan köras på 0,50 i lugn landsvägsfart i 70-80. I 110 tar den 0,65 och i stan 0,85 och det är verkliga uppmätta siffror under 7000 mil.

Vad gäller varvtal på CVT ligger det på 1050 upp till 60 och sedan ökar det till 2100 i 110.
Alltså låga varvtal!

CVT stadskörning min 1,8 med rödljus ibland:
https://youtu.be/eATdzkA1mGI
CVT acceleration steglöst och senare i videon virtuella växlar, det är min 1,8:
https://youtu.be/hSdGbTSdaxQ

#72
2015-06-11 22:45

Lite svårt att köra annorlunda i bilköer va?
Hur ofta maxaxar du som i vide två?
När du gör det med andra bilar stiger väl också varvtalet eller?

#73
2015-06-12 09:00

Jag var inne på att byta min Avensis generation 2 till en nyare generation 3 med CVT-lådan. Tyckte den "surrade" mer än vad den gick. Kanske borde man kanske testkört bilen längre? Hoppade in i en Skoda med DSG låda och blev tagen hur rask och kvick bilen svarade vi gaspådrag. Ville egentligen köpa en Avensis till men den gick bort pga CVT-lådan. Kanske det är en vanesak och körstil som måste till för att man skall vänja sig med CVT lådan? Avensis är förövrigt en av de bästa bilar jag ägt, felfri och skön att åka i ... men tyvärr dyr i drift pga bränsleförbrukning och höga servicekostnader.

#74
2015-06-12 09:10

Någon som vet varför man måste gå så långt med "downsize" på motorerna, måste man nästan ner till 1 liter, hade det inte räckt att göra en kompromiss på ca 1,6 liter eller nåt i den stilen?

#75
2015-06-12 10:03

Styggavargen - intressant att du nämner höga servicekostnader för din förra Toyota. Jag har också ägt en ny Toyota, dock en Corolla kombi -03, och jag har flera gånger påpekat att det var höga servicekostnader men de Toyota-trogna har inte riktigt trott på mig har det känts som. Trots att det är ca: 10 år sedan så är servicekostnaden på min nuvarande Golf avsevärt lägre. Bara 6000-mila på Toyotan kostade strax under 5000 kr runt år 2006 (anmärkningsvärt tyckte jag då) och då skall man dessutom tillägga att den krävde service var 1500:e mil - och varannan service var definitivt inte bara en enkel oljebytesservice - i alla fall inte om man bedömde efter priset vid den tiden. Sen kan jag säga att Toyota var bra att ha att göra med när det gällde garantiåtaganden för det förekom ett antal sådana också under de 4 år jag ägde bilen. Efter Toyotan köpte jag en Focus kombi som till min stora förvåning inte hade ett enda garantiåtagande eller nån reparation överhuvudtaget fast jag körde den 3000 mil längre än Toyotan.

#77
2015-06-12 20:30

Har idag provsuttit nya Avensis. Positivt var kvalitetskänslan som fått sig ett lyft, ratten var skön att greppa, men som vanligt är det för dålig/snålt tilltagen skjutmån på ratten in och ut, varför inte ett par tre centimeter till? Stolarna var sköna.

Grillen/fronten ser bättre ut i verkligheten än på bild, om än ingen skönhet vid första besiktningen, men man kanske vänjer sig.......

#78
2015-06-12 22:49

Men Spirou så bra då att jag lade upp ett klipp med mer normal acceleration från 0-100.
Lite drygt 3000 varv och relativt kvickt, bra va!
https://youtu.be/Ne1VdYmUKkY
Når 80 på 9 sekunder och 100 på ca 13 utan att gå över 3500 varv och mestadels runt 3000, fattar du nu vad jag menar att det är inga problem att köra normalt?
Andra klippet i första posten var ju absolut max acceleration dels med steglös inställning och dels med virtuella växlar där jag lät den växla vid varvtalsstopp, jag kunde självklart själv ha växlat tidigare.

Shogun, ventilationsgallren var det noll kvalitetskänsla i, de gamla var betydligt bättre.
Det som stör mig mest i nuvarande är annars att infotainmenten är föråldrad och det är den även i den nya även om skärmen är större.

Servicekostnaden är ca 12000:- till och med 6000-mila och det är högt.
BMW bjuder på det vilket faktiskt kan göra att det är billigare att äga en BMW än Toyota!

#79
2015-06-13 11:08

Intressant test från vårat västra grannland.

http://www.dinside.no/933913/vi-har-kjort-fornyet-toyota-avensis

Måste säga att fronten ser bättre ut i denna färg i artikeln ovan än den blå färgen jag såg i går hos Toyotahandlaren.

#81
2015-06-13 16:41

Spirou.

Vet ej var det finns någon bild på Avensis i svart, men Simon no1 har en bild på Avensis i svart på forumet i en tråd som han photoshopat med fälgar och är väl den färg han valt till sin nya Avensis.

#83
2015-06-13 16:53

Problemet med turbomotorer är att de överförbrukar enormt mot deklarationen medan en sugmotor oftast går att köra nära deklarationen.

#84
2015-06-13 17:41

Avensis fick bra beröm i DN motors provkörning idag, med ett frågetecken för ljudnivån på svenska vägar.

#85
2015-06-13 18:43

Var och "kände o klämde" på Avensis idag. Håller med Shogun - kvalitetskänslan har fått sig ett lyft, ratten var skön att greppa, men fortfarande lite för kort justering i längsled... Skinnstolar i den jag provsatt, med manuell justering och glastak, var bättre än tidigare. Men helt nöjd var jag ändå inte... Tyckte ändan hamnade som i en grop och svankstödet var fortfarande lite för mycket "uppblåst" även i sitt lägsta läge. Glastaket gjorde att jag (1.80 lång) tvingades pumpa ner stolen i botten för att slippa slå skallen i taket. Men så var det även tidigare. Med stolen i botten tyckte jag sitsen lutade för mycket bakåt. Varför kan inte Toyota sätta i en stol med ställbar lutning på dynan? Krävs elstolar för att få det. Men utan glastak blir det säkert bättre, då man kan ha stolen lite högre. Exakt hur bra den nya stolen är måste ju testas under en längre resa innan man kan säga säkert. Kände även på ventilationsgallren, som junkers klagade på, men kunde inte hitta något att klaga på. Dom duger åt mig.

Blev ingen provkörning idag, eftersom dom bara hade en diesel med manuell låda och det var två före som väntade på att få köra. Hade ingen lust vänta på en bil med fel drivlinekombination... 1.8 CVT är den jag vill provköra.

Personligen har jag svårt att likt Spirou tro att en liten 1.2T vare sig skulle fungera bättre eller gå snålare än 1.8. Så snål som 1.8 är vid verklig körning har jag svårt att tro att en liten mini-turbo skulle kunna vara bättre. Möjligen i "EU-ladan", med allt elektriskt avslaget och utan motvind. Men vid verklig körning lär en så liten motor få jobba häcken av sig och turbon lär få stötta hela tiden, vilket knappast gör den snålare. Däremot skulle en turbo göra bilen roligare, men då krävs det minst en 1.8T och en sådan behöver inte heller bli så mycket törstigare vid normal körning.

#87
2015-06-14 23:58

Spirou - jag tror inte på downsizing och det gör inte Mazda heller. Jag tror mer på deras metod och dom kör som bekant med 2-liters motorer, eftersom dom bedömer det vara den optimala storleken på en motor. Volvo kör också med 2-litersmotorer numer, men med turbo och jag har ingenting emot turbomotorer. Tvärt om, jag gillar turbomotorer. Men inte allt för små. Se t.ex. på Fords prisbelönta 3-cyl. 1.0T. Downsizing när den är som bäst? Väldigt snål i EU-cykeln, men i alla tester jag läst har dom svårt att få den under 0,7/mil. Det klarade jag med lätthet att köra min 5-cyl. S60 2.4 på! Varför ska jag då åka med en ynklig 1.0 motor, när jag ändå inte spar någon bensin? Ska kanske tillägga att jag kör mest landsväg. I stan är säkert 1.0an snålare... Sen tror jag säkert det fungerar med en 1.2T som instegsmotor i Avensis, men jag vill inte ha den. Men det som gör den intressant jämfört med andra turbomotorer är detta med Atkinsons cykel vid låg belastning! Men gör inte även den nya 2.0T som sitter i Lexus det? Osäker, men i så fall skulle jag hellre satsa på den i en så stor bil som Avensis. Jag tror mer på den motorn, för då får man dels en snål motor vid ex. jämn landsvägsfart, men har även rejäl kraft för omkörningar. Turbomotorer går att köra snålt, om man kör på rätt sätt. Men dom flesta har nog lättare att få en låg förbrukning med en sugmotor, även om den naturligtvis inte blir lika pigg. Men detta är mer en smaksak och du får gärna föredra en 1.2T i Avensis. Sen utvecklas ju tekniken hela tiden, så jag kanske ändrar mig i framtiden, om någon ny motor överraskar mig positivt. (Kan tillägga att jag har kört både Fords 1.0T och VW med 1.4T.) Men tills vidare vill jag ha större motorer, så länge det är möjligt.

#89
2015-06-15 16:05

Spirou - jodå, jag kommer garanterat att prova Auris 1.2T vad det lider. Min fru kör ju en Auris 1.6, som hon gillar och när det blir dags att byta ut den kommer vi garanterat att testa den med 1.2T motorn! Nu är ju Auris en mindre bil och i den tror jag 1.2T kan fungera bättre. Det var mer att sätta en så liten motor i en så stor bil som Avensis som jag vände mig emot. Jämfört med den 1.6 sugmotor som idag sitter i Auris så är skillnaden ändå inte så stor. 1.6 har 132hk, 160Nm vid 4400rpm. 1.2T har 114hk, 185Nm mellan 1500-4000rpm. 18 färre hästar men 25Nm bättre vrid och på lägre varv och ca1 sekund snabbare till 100km/h. Återstår att se om värmen kommer lika snabbt och effektivt vintertid i 1.2T som i nuvarande 1.6 och hur den känns, låter och beter sig rent allmänt...

Ja, Volvos 3-cylindriga 1.5 ska bli intressant att testa framöver! Med större volym än dom flesta andra 3-cylindriga motorer ska det bli intressant se hur den känns och hur hög/låg förbrukningen blir! Sugmotorer tycker jag kan vara trevliga förutsatt att dom är tillräckligt stora och starka. Men turbomotorer är roligare och gör omkörningar snabba och säkra!

#90
2015-07-02 17:13

Största missen Toyota importören gjort är ju att man inte tar in dieselmotorerna med automatlådor till Avensis, pga dålig efterfrågan på tidigare modeller, hur resonerar man då om man vill växa på tjänstebilsmarknaden?! De (tjänstebilsförarna)om några vill väl ha automatlådor till dieselmotorn........en stor miss där.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.