Nästa artikel
Direktrapport: Peugeot 308 GTi
Provkörning

Direktrapport: Peugeot 308 GTi

Publicerad 10 oktober 2015
Hästkraftstinna Peugeot 308 GTi är framhjulsdriven med en speciell differential som gör att hjulen får bättre grepp.
Vi Bilägares reporter Erik Rönnblom har varit i Portugal för att provköra busbilen Peugeot 308 GTi.
Hej Erik, vad är nytt på GTi-versionen av Peugeot 308?
– Den har en 1,6-liters turboladdad motor på 270 hästar. Chassie och fjädring är förstås anpassad för alla hästarna. En Torsendifferential gör att framhjulen greppar bättre vid kurvtagning. Särskilda 19-tumshjul med rejält tilltagna bromsar ser till att man får hejd på ekipaget också.

Vad tycker du om bilen hittills?
– Det är en mycket välbalanserad, lättkörd och kvick bil. Ett stort plus är att det mesta ingår i priset, exempelvis GTi-Carbonfälgar i aluminium, sportmode, GTi-inredning i svart med röda detaljer, keyless, navi, sportstol, klimatanl, full LED belysning, med mera.

När kommer den till Sverige och vad kommer priset att vara?
– Efter årsskiftet. Priset är inte helt avgjort men hamnar mellan 300 000 och 320 000 kronor.
 
Läs hela provkörningen av Peugeot 308 GTI i ett kommande nummer av Vi Bilägare. Prenumeranter får tidningen en vecka tidigare och dessutom till lägst pris. Klicka här för att läsa mer om prenumeration.
 
Diskutera: Tror du att Peugeot GTi kan ge bilar som Seat Leon Cupra, Golf GTI och Civic Type R en match?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2015-10-10 10:06
Puggento

Visst habegär. Måste provköra den när den använder till bilhandlaren.

#2 • Uppdaterat: 2015-10-10 13:43
Reverend Benny

Riktigt skön färg på testbilen, passar modellen.
Däremot så känns priset som nämns i artikeln väl högt, hade man sagt mellan 260-280 tkr så visst, men över 300 tkr är det nog få förutom fanatikerna som vill betala.

#3 • Uppdaterat: 2015-10-11 11:42
Mistro

Visst sticker priset iväg när man vill ha så mycket effekt men det gäller ju alla bilar. Det är ju mer än motorn som är uppgraderad och det ingår även mycket utrustning som är unik för GTi.
308 GT kostar också en slant så GTi bör ju då vara dyrare. Som med andra vagnar i klassen så blir det inte många bilar sålda men gemensamt för de alla är att de är blivande "klassiker". ( om de får överleva diket )
Tror att fabrikaten har sina egna givna köpare så det är inte säkert att de konkurrerar så mycket. Effekten/körglädjen är nog ungefär den samma som i andra vassa modeller.

#4 • Uppdaterat: 2015-10-11 11:49
muskorv

Carbonfälgar i aluminium, är inte det lite motsägelsefullt?

Angående prisjämförelsen med en BMW 520D så är väl 335 000 kr knappast BMW:s listpris?

#5 • Uppdaterat: 2015-10-11 18:32
HT19

En fransk bil. Nej tack!

#6 • Uppdaterat: 2015-10-12 12:31
celef

Synd att den blir så dyr, när det begav sig, typ runt 80-talet, hur mycket mer kostade gti-modellerna jämfört med standardmodellerna?

#7 • Uppdaterat: 2015-10-12 16:32
Gäst (ej verifierad)

Säkert riktigt kul att köra och färgen på testbilen var särdeles lyckad.

För dyr? Mja, inte om man jämför med konkurrenterna iaf. Dessutom så har den ju tydligen i typisk fransk anda en generös utrustning där saker som man får betala extra för hos andra här är standard.

Peugeot har en lång och framgångsrik tradition att sälja såna här nichade GTI-liknande modeller och man är en av de ledande inom området. Inte snyggast i klassen kanske men förmodligen en av de bästa.

#8 • Uppdaterat: 2015-10-12 16:58
Oomkullrunkelig

Nej tack, aldrig mer en fransk bil. Hellre vilken japsare eller tysk som helst, ja till och med en sydkorean.

#9 • Uppdaterat: 2015-10-12 21:19
Axa

Fast AL, bilköpare är inte alltid rationella. Det är därför en del väljer att handla Ferarri, Alfa eller för den delen en fransk gti.

Jag tycker att 308 har bättre design än gamla varianten och nya gti:n kommer locka en del.
Själv hade jag valt Leon Cupra.

Edit: Gud va tråkigt att enbart välja bil efter ekonomisk kalkyl. Då skulle det billigaste vara en bättre begagnad som man kan serva och laga själv.

#a • Uppdaterat: 2015-10-12 23:01
Bilnerd

"Ja om vi nu skall göra en ekonomisk kalkyl över detta så kan vi konstatera:

Att en Peugeot och 320 000 i inköpspris ger

16 kr/mil i värdeminskning (givet förväntad körsträcka om 20 000 mil)
21333 kr/år (givet en förväntad livslängd om 15 år)

Använder vi Peugeots siffror så kan vi också beräkna motsvarande värde hos en Toyota, Volkswagen eller Volvo (givet Peugeot års/milkostnad fast med Toyota/ Volkswagens/Volvos förväntade livslängd och körsträcka)

Det blir:

Toyota:
16*25000=400 000
19,4*21333=413860

Volkswagen:
16*25000=400 000
18,4*21333=392 527

Volvo
16*35000=560 000
21,7*21333=462926

Toyota kan sätta ett pris på 400 000 - 413 816 kr
Volkswagen kan sätta ett pris på 392 527-400 000 kr
Volvo kan sätta ett pris på 462 926-560 000 kr

Som vi alla vet kostar inte en Toyota 400 000 kr,en Volkswagen kostar inte heller den 392 527 kr och Volvo begär inte några 462 926 kr för sina produkter. Samtliga av dessa bilar är därför exempel på billigare och mera rationella val än Peugeot.

Ja ekonomi är inte alltid så lätt att förstå eller ta till sig. Men även den mest blinda och irrationella märkesfanatiker torde kunna förstå denna mycket simpla logik (som bygger på en variant av grundläggande statistisk metod, s.k standardvägning- se länk nedan sidan 6), som alltså visar att Peugeot är dyrare än både Toyota, Volkswagen och Volvo.

http://www.dis.uu.se/filer/kursmapp369/formlertabeller.pdf

MVH AL"

Ja du brukar ju veta vad du snackar om men vem fan betalar över 400000 för en toyota. Inte ens volvo säljer många bilar för det priset. Så jag förstår inte vad du menar. Men du har säkert rätt. Peugeot är rätt kassa o struliga.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.