
Testvärden: Toyota Corolla, Kia Ceed, Hyundai i30 (2019)
Här kan du läsa mer om bland annat bränsleförbrukning, bilekonomi, kupébuller, barnsäkerhet, prestanda, kupé- och lastmått, krocksäkerhet och utrustning i de fem testade bilarna.














Redan registrerad? Logga in för att fortsätta läsa.
Logga inÄr du tidningsprenumerant? Skapa din digitala inloggning.
Registrera
Det här är en del av vårt premium-innehåll. För att läsa vidare behöver du starta en prenumeration eller logga in ifall du redan har ett konto.
✅ Tillgång till alla artiklar ✅ Digital tidning ingår ✅ Exklusivt nyhetsbrev
Hyundai i30 Kombi
1,4T Premium
Grundpris: 229 900 kr
Milkostnad: 34,30 kr
Körkänsla: 3/5
Ekonomi: 4/5
Komfort: 2/5
Säkerhet: 5/5
Miljö: 3/5
Kia Ceed SW
1,4T-GDI GT-line
Grundpris: 251 000 kr
Milkostnad: 37,30 kr
Körkänsla: 3/5
Ekonomi: 4/5
Komfort: 2/5
Säkerhet: Ej testad
Miljö: 3/5
Toyota Corolla Touring Sports
2,0 Executive
Grundpris: 335 400 kr
Milkostnad: 38,70 kr
Körkänsla: 3/5
Ekonomi: 3/5
Komfort: 2/5
Säkerhet: 5/5
Miljö: 4/5
Hyundai har samma bensinmotor och växellåda som Kia men samspelet är inte lika distinkt som i Ceed. Bra fart och lägre förbrukning ger pluspoäng.
Inramningen är lite enklare i Hyundai än i Kia, med snudd på gammaldags engelsk instrumentkänsla. Trevligt!
Stolens former är snarlika dem i Kia men alla förare föredrog Hyundais sittkomfort. Skönt sträv men murrig tygklädsel.
Fack, fack, fack – de finns överallt i de koreanska bilarna och låter pinaler försvinna simsalabim. Här bagagenätets egen plats under golvet där bak.
I Kia ”lirade” samspelet mellan motor och den sjuväxlade dubbelkopplingslådan bättre. Närmast identiska fartresurser med i30 men högre förbrukning.
Samma grafik och uppläggning av informationen från visare och färddator som i i30, men omslutet av kromringar.
GT-lineklädseln är trevlig att titta på, men de grå kantskoningarna solkas snabbt.
I Kia blir vi hela tiden påminda om hur skönt ratten är utformad jämfört med de andra testbilarnas. Det råder inte lika stor enighet om nyttan av avfasad underkant på kringlan.
Starkversionen av Corollas hybriddrift är en trevlig bekantskap. Snabb i starten, snål, rimligt tyst under gaspådrag, mjukt samspel med transmissionen.
Tre rundlar där den stora kan skifta information via knapptryck på ratten. Varvräknare är ovanligt i en hybridbil.
Skalstolar i Corolla? Nja, jätte-konstruktionerna är sköna att sitta i men skymmer framåtsikten för dem där bak.
Låg vikt och smidig skötsel präglar testbilarnas detaljer. Toyotas insynsskydd och lastförskjutningsnät är superlätta att hantera även för ovana.