Bild
Nästa artikel
Testvärden: Toyota Corolla, Kia Ceed, Hyundai i30 (2019)

Testvärden: Toyota Corolla, Kia Ceed, Hyundai i30 (2019)

Nybilstest

Här kan du läsa mer om bland annat bränsleförbrukning, bilekonomi, kupébuller, barnsäkerhet, prestanda, kupé- och lastmått, krocksäkerhet och utrustning i de fem testade bilarna.

Testvärden: Toyota Corolla, Kia Ceed, Hyundai i30 (2019)
Hyundai: Fristående skärm, omgiven av rejäla tryckknappar och vred som tillsammans med pekfunktionerna gör det lätt att ställa in efter önskemål.
Hyundai: Fristående skärm, omgiven av rejäla tryckknappar och vred som tillsammans med pekfunktionerna gör det lätt att ställa in efter önskemål.
Kia: Har (förstås) samma system som Hyundai, men inställningsvreden återfinns ett stycke ned på panelen. Snabb bluetoothkoppling i både i30 och Ceed.
Kia: Har (förstås) samma system som Hyundai, men inställningsvreden återfinns ett stycke ned på panelen. Snabb bluetoothkoppling i både i30 och Ceed.
Toyota: Vred och tryckknappar fungerar bra i sig, värre är det med själva menyerna som är virrigt ordnade och ser gammaldags ut. Telefonspegling saknas.
Toyota: Vred och tryckknappar fungerar bra i sig, värre är det med själva menyerna som är virrigt ordnade och ser gammaldags ut. Telefonspegling saknas.
Testvärden: Toyota Corolla, Kia Ceed, Hyundai i30 (2019)
Testvärden: Toyota Corolla, Kia Ceed, Hyundai i30 (2019)
Testvärden: Toyota Corolla, Kia Ceed, Hyundai i30 (2019)
Testvärden: Toyota Corolla, Kia Ceed, Hyundai i30 (2019)
Testvärden: Toyota Corolla, Kia Ceed, Hyundai i30 (2019)
Testvärden: Toyota Corolla, Kia Ceed, Hyundai i30 (2019)
Testvärden: Toyota Corolla, Kia Ceed, Hyundai i30 (2019)
Testvärden: Toyota Corolla, Kia Ceed, Hyundai i30 (2019)
I Hyundai har passagerarna (en stor och tre små) egna symboler.
I Hyundai har passagerarna (en stor och tre små) egna symboler.
I Toyota finns en enkel strömbrytare för passagerarkrockkudden.
I Toyota finns en enkel strömbrytare för passagerarkrockkudden.
Testvärden: Toyota Corolla, Kia Ceed, Hyundai i30 (2019)

Är du tidningsprenumerant? Skapa din digitala inloggning.

Registrera
Digital prenumeration
Läs allt – Testa en månad för 1 krona!

Det här är en del av vårt premium-innehåll. För att läsa vidare behöver du starta en prenumeration eller logga in ifall du redan har ett konto.

Läs mer

Fakta och betyg (1-5)

 

Hyundai i30 Kombi
1,4T Premium

Grundpris: 229 900 kr
Milkostnad: 34,30 kr
Körkänsla: 3/5 
Ekonomi: 4/5 
Komfort: 2/5 
Säkerhet: 5/5 
Miljö: 3/5

Kia Ceed SW 
1,4T-GDI GT-line

Grundpris: 251 000 kr
Milkostnad: 37,30 kr
Körkänsla: 3/5 
Ekonomi: 4/5 
Komfort: 2/5 
Säkerhet: Ej testad
Miljö: 3/5

Toyota Corolla Touring Sports 
2,0 Executive

Grundpris: 335 400 kr
Milkostnad: 38,70 kr
Körkänsla: 3/5 
Ekonomi: 3/5 
Komfort: 2/5 
Säkerhet: 5/5 
Miljö: 4/5

 

 

Hyundai

 

Hyundai har samma bensinmotor och växellåda som Kia men samspelet är inte lika distinkt som i Ceed. Bra fart och lägre förbrukning ger pluspoäng.

Inramningen är lite enklare i Hyundai än i Kia, med snudd på gammaldags engelsk instrumentkänsla. Trevligt!

Stolens former är snarlika dem i Kia men alla förare föredrog Hyundais sittkomfort. Skönt sträv men murrig tygklädsel.

Fack, fack, fack – de finns överallt i de koreanska bilarna och låter pinaler försvinna simsalabim. Här bagagenätets egen plats under golvet där bak.

Kia

I Kia ”lirade” samspelet mellan motor och den sjuväxlade dubbelkopplingslådan bättre. Närmast identiska fartresurser med i30 men högre förbrukning.

Samma grafik och uppläggning av informationen från visare och färddator som i i30, men omslutet av kromringar.

GT-lineklädseln är trevlig att titta på, men de grå kantskoningarna solkas snabbt.

I Kia blir vi hela tiden påminda om hur skönt ratten är utformad jämfört med de andra testbilarnas. Det råder inte lika stor enighet om nyttan av avfasad underkant på kringlan.

Toyota

Starkversionen av Corollas hybriddrift är en trevlig bekantskap. Snabb i starten, snål, rimligt tyst under gaspådrag, mjukt samspel med transmissionen.

Tre rundlar där den stora kan skifta information via knapptryck på ratten. Varvräknare är ovanligt i en hybridbil.

Skalstolar i Corolla? Nja, jätte-konstruktionerna är sköna att sitta i men skymmer framåtsikten för dem där bak.

Låg vikt och smidig skötsel präglar testbilarnas detaljer. Toyotas insynsskydd och lastförskjutningsnät är superlätta att hantera även för ovana.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.