
Testvärden: Opel Karl, Smart Forfour, Toyota Aygo (2016)
Här kan du läsa mer om bland annat bränsleförbrukning, bilekonomi, kupébuller, barnsäkerhet, prestanda, kupé- och lastmått, krocksäkerhet och utrustning för Opel Karl, Toyota Aygo och Smart Fourfour.


















Rostskydd (Bilarna är besiktigade av Rostskyddsmetoder AB.)
OPEL
Karl har kaross helt av stålplåt. Huven är sparsamt limmad, något mer frikostigt tätade skarvar i baklucka båda utan invändig behandling. Innerskärmar saknas baktill, men skärmkonstruktionen är bra och har bra slitskydd. Dörrarna är behandlade inuti och har en tunn, exakt dator-applicerad tätning. Vänster dörrpar låg innanför karosslinjen i bakkant, vilket innebär en blästringsrisk. Höger dörrpar var korrekt monterade.
Karl har ett bra slitskydd undertill utan plastsköldar (bild 1). Den nya bottenplattan är förhållandevis slät och med få skarvar. Hålrum och vissa balkar är behandlade, också här på exakt rätt plats. Tank och påfyllningsrör av plast.
SMART
Forfour har huv och framskärmar av plast och en plastklädd baklucka. I övrigt är karossen av stålplåt. Bakluckan har bra medelst limning tätade skarvar. Skärmkanten baktill är bra utförd. Smart har plastinnerskärmar både bak och fram. Undertill har Smart de mest heltäckande plastsköldar vi hittills sett (bild 2). Under sköldarna saknas slitskydd men karosskarvarna är tätade.
Smart har bra invändig behandling i hålrum och balkar. Den yttre balken har dessutom ett bra slitskydd. En tejpbit skyddar bakskärmen mot däcksprut. Ett ljuddämpande filtliknande material är limmat i bakkant av bakskärmarna. Tank och påfyllningsrör av plast.
TOYOTA
Aygo har kaross helt av stålplåt. Bakluckan har endast en plåtvinkel där gångjärn och resten av luckan i glas är fäst vid. Huven är delvis behandlad i framkant, tätad i fram- och bakkant, men inte i hörnen. Huvens insida, gångjärn och motorrum är inte fullvärdigt lackerade, vilket ger ett billigt intryck. Aygo har bra plastinnerskärmar fram som skyddar nedre skärmkanten, men saknar innerskärmar bak. Där finns dessutom en smutsamlande hylla (bild 3). Dörrarna har bra limmade plåtskarvar.
Aygo har inga plastsköldar undertill, utan ett delvis täckande slitskydd. Flera skarvar är oskyddade. hårumsbehandling saknas. Tank och påfyllningsrör av plast.
*samtliga bilar har en rostskyddsgaranti på 12 år.
Redan registrerad? Logga in för att fortsätta läsa.
Logga inÄr du tidningsprenumerant? Skapa din digitala inloggning.
Registrera
Det här är en del av vårt premium-innehåll. För att läsa vidare behöver du starta en prenumeration eller logga in ifall du redan har ett konto.
✅ Tillgång till alla artiklar ✅ Digital tidning ingår ✅ Exklusivt nyhetsbrev
TILLVERKNINGSLAND: Korea.
MOTOR: Trecylindrig bensinmotor. Cylindervolym 999 cm3. Borrning/slag 74,0 x 77,4 mm. Kompression 10,5:1.
EFFEKT/VRIDMOMENT: Maxeffekt 75 hk (55 kW) vid 6 500 v/min. Max vridmoment 95 Nm vid 4 500 v/min.
KRAFTÖVERFÖRING: Tvärställd motor med framhjulsdrivning och femväxlad manuell växellåda.
HJULUPPHÄNGNING: Fram fjäderben med undre triangellänk och krängningshämmare. Torsionsbakvagn med skruvfjädrar.
HJUL: 165/65 R14 på 5 tum breda fälgar.
STYRNING: Kuggstång med elektrisk styrservo och cityläge för lättare styrning vid stadskörning.Vänddiameter 9,6 m.
BROMSAR: Skivbromsar (solida) fram. Trumbromsar bak. Mekanisk p-broms.
PRESTANDA: Toppfart 170 km/tim. Acceleration 0–100 km/tim på 13,9 s (fabriksuppgifter).
ÖVRIGA VERSIONER: Opel Karl Essentia med 3-cylindriga motorn och basutrustning för 99 900.
TILLVERKNINGSLAND: Slovenien.
MOTOR: Trecylindrig bensinmotor. Sugmotor med stopp/startsystem.Cylindervolym 999 cm3. Borrning/slag 72,2 x 81,3 mm. Kompression 10,5:1.
EFFEKT/VRIDMOMENT: Maxeffekt 71 hk (52 kW) vid 6 000 v/min. max vridmoment 91 Nm vid 2 850 v/min.
KRAFTÖVERFÖRING: Tvärställd motor över bakvagn med bakhjulsdrivning och femväxlad manuell växellåda.
HJULUPPHÄNGNING: Fram fjäderben med undre triangellänk och krängningshämmare. Torsionsbakvagn med skruvfjädrar.
HJUL: Fram: 165/65 R15 på 5 tum breda fälgar. Bak: 185/60 R15 på 5,5 tum breda fälgar.
STYRNING: Kuggstång med elektrisk styrservo. Vänddiameter 8,65 m.
BROMSAR: Skivor (solida) fram. Trumbromsar bak. Mekanisk p-broms.
PRESTANDA: Toppfart 151 km/tim. Acceleration 0–100 km/tim på 16,9 s (fabriksuppgifter).
ÖVRIGA VERSIONER: Forfour Base och Passion med 61, 71 alt 90 hk. Grundpriser från 110 000 till 136 000 kr.
TILLVERKNINGSLAND: Tjeckien.
MOTOR: Trecylindrig bensinmotor med elektronisk bränsleinsprutning. Cylindervolym 998 cm3, VVT-i ventilstyrning. Borrning/slag 71 x 84 mm. Kompression 11,5:1.
EFFEKT/VRIDMOMENT: Maxeffekt 69 hk (51 kW) vid 6 000 v/min. Max vridmoment 95 Nm vid 4 300 v/min.
KRAFTÖVERFÖRING: Tvärställd motor med framhjulsdrivning och femväxlad manuell växellåda.
HJULUPPHÄNGNING: Fram fjäderben med undre triangellänk och krängningshämmare. Torsionsbakvagn med skruvfjädrar.
HJUL: 165/60 R15 på 4,5 tum breda fälgar.
STYRNING: Kuggstång med elektrisk styrservo. Vänddiameter 10,2 m.
BROMSAR: Skivor (ventilerade) fram. Trumbromsar bak. Mekanisk p-broms.
PRESTANDA: Toppfart 160 km/tim. Acceleration 0–100 km/tim på 14,2 s (fabriksuppgifter).
ÖVRIGA VERSIONER: Toyota Aygo X (grundmodell), X-play, X-wave, X-clusiv med manuell/automat och grundpris från 110 900 till 137 900 kr.