Bild
Nästa artikel
Testvärden: Kia XCeed, Skoda Scala, Toyota Corolla, Volkswagen Golf (2020)

Testvärden: Kia XCeed, Skoda Scala, Toyota Corolla, Volkswagen Golf (2020)

Nybilstest

Här kan du läsa mer om bland annat bränsleförbrukning, bilekonomi, kupébuller, barnsäkerhet, prestanda, kupé- och lastmått, krocksäkerhet och utrustning i de fem testade bilarna.

Testvärden: Kia XCeed, Skoda Scala, Toyota Corolla, Volkswagen Golf (2020)

Kia XCeed 1,4T DCT Advance Plus

Grundpris: 291 400 kr
Milkostnad: 37,55 kr
Körkänsla: 3/5
Ekonomi: 2/5
Komfort: 3/5
Säkerhet: 5/5
Miljö: 2/5

I Plus-tillägget utöver grundnivån Advance ingår digital instrumentering med 12,3-tumsskärm. Få inställningsmöjligheter men föredömlig tydlighet.

Stort lastgolv gör XCeed till en av de rymligaste fraktbilarna i testet. Flack baklucka stjäl dock utrymme för hög, skrymmande last.
I Plus-tillägget utöver grundnivån Advance ingår digital instrumentering med 12,3-tumsskärm. Få inställningsmöjligheter men föredömlig tydlighet. Stort lastgolv gör XCeed till en av de rymligaste fraktbilarna i testet. Flack baklucka stjäl dock utrymme för hög, skrymmande last.
Gott om plats för både ben och huvud. Mjuk stoppning och ryggstöd med bekväm lutning. Lågt dragen övre fönsterlinje i bakkant irriterar en smula.

Kias sjuväxlade dubbelkopplingslåda växlar naturligt och fint i alla situationer. Snygg aluminiumkuliss.
Gott om plats för både ben och huvud. Mjuk stoppning och ryggstöd med bekväm lutning. Lågt dragen övre fönsterlinje i bakkant irriterar en smula. Kias sjuväxlade dubbelkopplingslåda växlar naturligt och fint i alla situationer. Snygg aluminiumkuliss.
Testvärden: Kia XCeed, Skoda Scala, Toyota Corolla, Volkswagen Golf (2020)

Skoda Scala 1,5 TSI DSG Style

Grundpris: 234 800 kr
Milkostnad: 33,11 kr
Körkänsla: 4/5
Ekonomi: 4/5
Komfort: 3/5
Säkerhet: 5/5
Miljö: 2/5

Med Premiumpaketet följer digitalt instrumentkluster som har en rörig utformning. Vi föredrar de analoga mätartavlorna.
Bagaget i Skoda är rymligast av alla. Lättlastat med låg tröskel.
Med Premiumpaketet följer digitalt instrumentkluster som har en rörig utformning. Vi föredrar de analoga mätartavlorna. Bagaget i Skoda är rymligast av alla. Lättlastat med låg tröskel.
Testets bästa benutrymme, Hård sits men skön rygglutning och lång sittdyna som ger bra lårstöd och avlastande knävinkel.  Med sportstolarna försvinner de fiffiga klaffborden som annars erbjuds i Scala. Rejält tilltaget glastak förhöjer mysfaktorn.
Skodas sjuväxlade DSG-låda är svår att köra mjukt med i stadstrafik och vid parkeringsmanövreringar.
Testets bästa benutrymme, Hård sits men skön rygglutning och lång sittdyna som ger bra lårstöd och avlastande knävinkel. Med sportstolarna försvinner de fiffiga klaffborden som annars erbjuds i Scala. Rejält tilltaget glastak förhöjer mysfaktorn. Skodas sjuväxlade DSG-låda är svår att köra mjukt med i stadstrafik och vid parkeringsmanövreringar.
Testvärden: Kia XCeed, Skoda Scala, Toyota Corolla, Volkswagen Golf (2020)

Toyota Corolla 2,0 Hybrid Executive

Grundpris: 329 500 kr
Milkostnad: 38,75 kr
Körkänsla: 3/5
Ekonomi: 2/5
Komfort: 3/5
Säkerhet: 5/5
Miljö: 3/5

I Toyotas digitala instrument byts den blå bakgrundsfärgen till röd i körprogram ”Sport”. Plottrig och svåravläst färddator.

Kort bagagegolv. Här ryms inte resväskan med kortsidan utåt. Smalt mellan hjulhusen. Sväljer minst last i gänget.
I Toyotas digitala instrument byts den blå bakgrundsfärgen till röd i körprogram ”Sport”. Plottrig och svåravläst färddator. Kort bagagegolv. Här ryms inte resväskan med kortsidan utåt. Smalt mellan hjulhusen. Sväljer minst last i gänget.
Nej tack, här vill ingen vuxen sitta. Efter ett trångt insteg väntar en hård sits, onödigt rak sittposition, begränsat benutrymme och dålig sikt.

Alla Toyotas hybrider kommer standardutrustade med en steglös automatlåda. I den starkare 2,0-litersversionen finns växelpaddlar, men dessa verkar inte påverka varvtalet nämnvärt...
Nej tack, här vill ingen vuxen sitta. Efter ett trångt insteg väntar en hård sits, onödigt rak sittposition, begränsat benutrymme och dålig sikt. Alla Toyotas hybrider kommer standardutrustade med en steglös automatlåda. I den starkare 2,0-litersversionen finns växelpaddlar, men dessa verkar inte påverka varvtalet nämnvärt...
Testvärden: Kia XCeed, Skoda Scala, Toyota Corolla, Volkswagen Golf (2020)

Volkswagen Golf 1,5 eTSI DSG First Edition

Grundpris: 309 300 kr
Milkostnad: 38,24 kr
Körkänsla: 4/5
Ekonomi: 2/5
Komfort: 5/5
Säkerhet: 5/5
Miljö: 2/5

Golfs digitala instrument är standard och det går att anpassa vyer och färger i oändlighet. Rätt inställt är läsbarheten bättre än i förra generationens digitala kluster.

Hela 13 centimeter kortare lastgolv än i Skoda Scala. Vår resväska måste placeras på tvären för att bakluckan ska gå igen.
Golfs digitala instrument är standard och det går att anpassa vyer och färger i oändlighet. Rätt inställt är läsbarheten bättre än i förra generationens digitala kluster. Hela 13 centimeter kortare lastgolv än i Skoda Scala. Vår resväska måste placeras på tvären för att bakluckan ska gå igen.
Bekvämast! Hög sittposition med skönt skålade sittgropar, mjuk stoppning och bra lårstöd. Därtill god sikt och flera praktiska fack på framstolarnas ryggstöd. 

Diskret och platsbesparande växelväljare. Så varför så bred konsol?
Bekvämast! Hög sittposition med skönt skålade sittgropar, mjuk stoppning och bra lårstöd. Därtill god sikt och flera praktiska fack på framstolarnas ryggstöd. Diskret och platsbesparande växelväljare. Så varför så bred konsol?
Testvärden: Kia XCeed, Skoda Scala, Toyota Corolla, Volkswagen Golf (2020)
Testvärden: Kia XCeed, Skoda Scala, Toyota Corolla, Volkswagen Golf (2020)
Till vänster: Isofixfäste fram ger fler säkra sittplatser för barnstolar. Här Skoda.
Till höger: Som enda testbil har VW sidokrockkudde bak –  dock tillval.
Till vänster: Isofixfäste fram ger fler säkra sittplatser för barnstolar. Här Skoda. Till höger: Som enda testbil har VW sidokrockkudde bak – dock tillval.
Testvärden: Kia XCeed, Skoda Scala, Toyota Corolla, Volkswagen Golf (2020)
Testvärden: Kia XCeed, Skoda Scala, Toyota Corolla, Volkswagen Golf (2020)
Testvärden: Kia XCeed, Skoda Scala, Toyota Corolla, Volkswagen Golf (2020)
Testvärden: Kia XCeed, Skoda Scala, Toyota Corolla, Volkswagen Golf (2020)
Testvärden: Kia XCeed, Skoda Scala, Toyota Corolla, Volkswagen Golf (2020)
Testvärden: Kia XCeed, Skoda Scala, Toyota Corolla, Volkswagen Golf (2020)
Testvärden: Kia XCeed, Skoda Scala, Toyota Corolla, Volkswagen Golf (2020)
Testvärden: Kia XCeed, Skoda Scala, Toyota Corolla, Volkswagen Golf (2020)
Testvärden: Kia XCeed, Skoda Scala, Toyota Corolla, Volkswagen Golf (2020)
Kia: XCeed har en bred 10,25-tumsskärm som standard. God upplösning men grafiken borde haft större symboler.
Kia: XCeed har en bred 10,25-tumsskärm som standard. God upplösning men grafiken borde haft större symboler.
Skoda: Tillvalssystemet ”Amundsen” har krispig upplösning och tydlig grafik. Dock är knapparna intill svårare att hantera.
Skoda: Tillvalssystemet ”Amundsen” har krispig upplösning och tydlig grafik. Dock är knapparna intill svårare att hantera.
Toyota: Tillkrånglat menysystem utan logik i uppbyggnaden med yxig grafik. Lättnådd pekskärm är enda glädjeämnet.
Toyota: Tillkrånglat menysystem utan logik i uppbyggnaden med yxig grafik. Lättnådd pekskärm är enda glädjeämnet.
Volkswagen: Grafiken i det nya menysystemet har rensats upp och har god översikt med tydliga ”knappar”. Lättast att använda.
Volkswagen: Grafiken i det nya menysystemet har rensats upp och har god översikt med tydliga ”knappar”. Lättast att använda.
Testvärden: Kia XCeed, Skoda Scala, Toyota Corolla, Volkswagen Golf (2020)

Kia XCeed 1,4T DCT Advance Plus

Grundpris: 291 400 kr
M

Är du tidningsprenumerant? Skapa din digitala inloggning.

Registrera
Digital prenumeration
Läs allt – Testa en månad för 1 krona!

Det här är en del av vårt premium-innehåll. För att läsa vidare behöver du starta en prenumeration eller logga in ifall du redan har ett konto.

Läs mer

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.