Bild
Nästa artikel
Testvärden: Hyundai Ioniq, Toyota Prius Volkswagen Golf GTE (2017)

Testvärden: Hyundai Ioniq, Toyota Prius Volkswagen Golf GTE (2017)

Nybilstest

Här kan du läsa mer om bland annat bränsleförbrukning, bilekonomi, kupébuller, barnsäkerhet, prestanda, kupé- och lastmått, krocksäkerhet och utrustning för Hyundai Ioniq, Toyota Prius och Volkswagen Golf GTE.

Testvärden: Hyundai Ioniq, Toyota Prius Volkswagen Golf GTE (2017)
Systemet känns igen från andra Hyundai/Kia. Ioniq är ensam i testet om ett vanligt vred till kartzoom och att bläddra i listor, men peka går också bra.
Systemet känns igen från andra Hyundai/Kia. Ioniq är ensam i testet om ett vanligt vred till kartzoom och att bläddra i listor, men peka går också bra.
Till Prius har Toyota gett sitt Touch 2 Go en översyn, men grafiken är grynig och skärmen reagerar irriterande långsamt ibland.
Till Prius har Toyota gett sitt Touch 2 Go en översyn, men grafiken är grynig och skärmen reagerar irriterande långsamt ibland.
Toppversionen Discover Pro har navigation, 9,2-tum pekskärm och pekknappar. Vi föredrar den enklare 8-tum skärmen med två vred för volym och menyval.
Toppversionen Discover Pro har navigation, 9,2-tum pekskärm och pekknappar. Vi föredrar den enklare 8-tum skärmen med två vred för volym och menyval.
Testvärden: Hyundai Ioniq, Toyota Prius Volkswagen Golf GTE (2017)
Testvärden: Hyundai Ioniq, Toyota Prius Volkswagen Golf GTE (2017)
Testvärden: Hyundai Ioniq, Toyota Prius Volkswagen Golf GTE (2017)
Testvärden: Hyundai Ioniq, Toyota Prius Volkswagen Golf GTE (2017)
Testvärden: Hyundai Ioniq, Toyota Prius Volkswagen Golf GTE (2017)
Testvärden: Hyundai Ioniq, Toyota Prius Volkswagen Golf GTE (2017)
Testvärden: Hyundai Ioniq, Toyota Prius Volkswagen Golf GTE (2017)
Testvärden: Hyundai Ioniq, Toyota Prius Volkswagen Golf GTE (2017)
Ingen har elektriska barnlås, bara mekaniska. Här Hyundais bakdörr.
Ingen har elektriska barnlås, bara mekaniska. Här Hyundais bakdörr.
Symbolerna till Toyotas tvåsitsiga baksäte är långt från föraren.
Symbolerna till Toyotas tvåsitsiga baksäte är långt från föraren.
Testvärden: Hyundai Ioniq, Toyota Prius Volkswagen Golf GTE (2017)
Testvärden: Hyundai Ioniq, Toyota Prius Volkswagen Golf GTE (2017)
Testvärden: Hyundai Ioniq, Toyota Prius Volkswagen Golf GTE (2017)
Testvärden: Hyundai Ioniq, Toyota Prius Volkswagen Golf GTE (2017)

Rostskydd (Bilarna är besiktigade av Rostskyddsmetoder AB.)

HYNDAI
Ioniq har aluminium i huv, baklucka och länkarmar, resten i plåt. Dörrarna har bra invändig behandling. Undersidan är täckt med stora plastsköldar men där under saknas slitskydd. Skarvarna har bra tätning och både balkar och trösklar har bra invändig behandling.

Skärmkanterna är bra utformade och samlar inte på sig smuts. Innerskärmarna fram är av plast, men filt bak. Minus blir det för fuktsamlande skumgummi (bild 1) bakom innerskärmarna. Likaså är framdörrarna utsatta för blästring från framhjulen. Här finns en klar rostrisk.

Totalt får Ioniq en väldigt stark trea i rostbetyg.

TOYOTA
Baklucka i plast och huv av aluminium, resten plåt. Ingen aluminium i länkarmar och både bränsleröret samt hela avgassystemet är i plåt. Dörrarna har god invändig behandling men hörnen är dåligt tätade. Innerskärmarna är av plast fram, filt bak.

Underredet täcks av stora plastsköldar men har mycket sporadiskt slitskydd. Skarvarna på bottenplattan är dock bra tätade, till skillnad från den nedåtvikta tröskelskarven.

Skärmkanterna fram är utsatta för blästring från framhjulen och på testexemplaret har lacken redan tagit skada. Även dörrarna är utsatta för blästerrisk. Slutbetyget blir en trea.

VOLKSWAGEN
Kaross och chassi är av plåt med noggrant tätade skarvar i karossen. Dock har bara dörrarna invändig vaxbehandling. Underredet täcks av stora plastsköldar och där bakom samlas mycket grus och fukt (bild 3). Skarvarna under plastsköldarna är emellertid vältätade och balkarna har god invändig behandling. De delar som inte täcks av plastsköldarna har ett rejält slitskyddslager.

Bakre ljuddämpare och slutrör är rostfria, övrigt avgassystem av stålplåt. Innerskärmarna är av plast fram, men filtbeklädda bak. Liksom Ioniq har Golf fuktsugande skumgummi under främre dörrstolpe. Betyget blir en stark trea.

Testvärden: Hyundai Ioniq, Toyota Prius Volkswagen Golf GTE (2017)

Är du tidningsprenumerant? Skapa din digitala inloggning.

Registrera
Digital prenumeration
Läs allt – Testa för endast 19 kr!

Det här är en del av vårt premium-innehåll. För att läsa vidare behöver du starta en prenumeration eller logga in ifall du redan har ett konto.

Läs mer

Hyundai Ioniq plug-in premium eco plus

TILLVERKNINGSLAND: Sydkorea.

MOTOR: Direktinsprutad bensinfyra med Atkinson-cykel. Volym 1 580 cm3. Borrning/slag 72 x 97 mm. Kompression 13,0:1. Elmotor: permanent magnet synkron.

EFFEKT/VRIDMOMENT:
Bensin: 105 hk (77 kW) vid 5 700 v/min. Max vridmoment 147 Nm vid 4 000 v/min. El: 61 hk (45 kW) och 170 Nm. Total systemeffekt: 141 hk och 265 Nm.

Batteri: Litiumpolymer 8,9 kWh, 360 V. Maximal laddeffekt 3,3 kW.

KRAFTÖVERFÖRING: Sexstegad dubbelkopplingslåda (torrlameller). Framhjulsdrift.

HJULUPPHÄNGNING: Skruvfjädring, krängningshämmare. MacPherson fram, multilänk bak.

HJUL: 205/55 R 16 på 6,5 tum breda fälgar

STYRNING: Elmekanisk styrservo. Vändcirkel 10,6 m., 2,7 rattvarv.

BROMSAR: Skivbromsar, ventilerade fram. Fotmanövrerad p-broms.

PRESTANDA: Toppfart 178 km/tim. Toppfart elmotor 120 km/tim.
Acceleration 0–100 km/tim på
10,6 s (fabriksuppgifter).

ÖVRIGA VERSIONER: Hybrid från 239 900 kr. Electric från 331 900 kr (inkl supermiljöbilspremie).

Toyota Prius PHV solar pack

TILLVERKNINGSLAND: Japan.

MOTOR: Fyrcylindrig bensin med Atkinson-cykel. Volym 1 798 cm3. Borrning/slag 80,5 x 88,3 mm. Kompression 13,0:1. Elmotor: permanent magnet synkron.

EFFEKT/VRIDMOMENT:
Bensin: 98 hk (70 kW) vid 5 200 v/min. Max vridmoment 142 Nm vid 3 600 v/min. El: 72 hk (53 kW) och 163 Nm. Total systemeffekt: 122 hk, vridmoment i.u.

Batteri: Litiumjon 8,8 kWh, 352 V. Maximal laddeffekt 3,3 kW.

KRAFTÖVERFÖRING: Steglös CVT-låda med planetväxel. Framhjulsdrift.

HJULUPPHÄNGNING: Skruvfjädring, krängningshämmare. MacPherson fram, dubbla triangellänkar bak.

HJUL: 195/65 R 15 på 6,5 tum breda fälgar.

STYRNING: Elmekanisk styrservo. Vändcirkel 10,2 m., 2,9 rattvarv.

BROMSAR: Skivbromsar, ventilerade fram. Fotmanövrerad p-broms.

PRESTANDA: Toppfart 162 km/tim. Toppfart elmotor 135 km/tim.
Acceleration 0–100 km/tim på
11,1 s (fabriksuppgifter).

ÖVRIGA VERSIONER: Hybrid från 285 900 kr.

VW Golf GTE DSG6 plus

TILLVERKNINGSLAND: Tyskland.

MOTOR: Fyrcylindrig direktinsprutad bensinturbo. Volym 1 395 cm3. Borrning/slag 74,5 x80 mm. Kompression 10,5:1. Elmotor: permanent magnet synkron.

EFFEKT/VRIDMOMENT:
Bensin: 150 hk (110 kW) vid 5 000–6 000 v/min. Max vridmoment 250 Nm vid 1 500–3 500 v/min. El: 102 hk (75 kW) och 330 Nm. Total systemeffekt: 204 hk och 350 Nm.

Batteri: Litiumjon 8,7 kWh, 352 V. Maximal laddeffekt 3,6 kW.

KRAFTÖVERFÖRING: Sexstegad dubbelkopplingslåda (våtlameller). Framhjulsdrift.

HJULUPPHÄNGNING: Skruvfjädring, krängningshämmare. MacPherson fram, multilänk bak.

HJUL: 225/40 R 18 på 7,5 tum breda fälgar. Standard 205/50 R17.

STYRNING: Elmekanisk styrservo. Vändcirkel 10,9 m., 2,6 rattvarv.

BROMSAR: Skivbromsar, ventilerade fram. Elektrisk p-broms.

PRESTANDA: Toppfart 222 km/tim. Toppfart elmotor 130 km/tim.
Acceleration 0–100 km/tim på 7,6 s (fabriksuppgifter).

ÖVRIGA VERSIONER: Bensin 110–310 hk. Diesel 115–184 hk. Gas 110 hk. Etanol 125 hk. El 136 hk.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.