
Testvärden: Ford Mondeo Elhybrid, Skoda Superb, Toyota Camry Hybrid (2019)
Här kan du läsa mer om bland annat bränsleförbrukning, bilekonomi, kupébuller, barnsäkerhet, prestanda, kupé- och lastmått, krocksäkerhet och utrustning i de fem testade bilarna.













Redan registrerad? Logga in för att fortsätta läsa.
Logga inÄr du tidningsprenumerant? Skapa din digitala inloggning.
Registrera
Det här är en del av vårt premium-innehåll. För att läsa vidare behöver du starta en prenumeration eller logga in ifall du redan har ett konto.
✅ Tillgång till alla artiklar ✅ Digital tidning ingår ✅ Exklusivt nyhetsbrev
Ford Mondeo Kombi Elhybrid Titanium B.
Tillverkningsland: Spanien.
Motor: Fyrcylindrig direktinsprutad bensinmotor. Cylindervolym 1 999 cm3. Borrning/slag 87,5/83,1 mm. Kompression 12.3:1.
Effekt/vridmoment: Bensin: 143 hk (105 kW) vid 5 700 v/min. Max vridmoment 173 Nm vid 4 000 v/min. El: 48 hk (35 kW). Systemeffekt: 187 hk (137 kW).
Kraftöverföring: Framhjulsdrift. Steglös automatlåda (CVT). 2 000 v/min vid 110 km/tim.
Hjulupphängning: Skruvfjädring, krängningshämmare. Fram MacPherson fjäderben, bak multilänk.
Hjul: Fälgbredd 8 tum. Däck 235/40 R19.
Styrning: Kuggstång, elservo. Vändcirkel 11,6 meter. 2,7 rattvarv mellan fulla hjulutslag.
Bromsar: Skivor fram (ventilerade) och bak. Elektrisk p-broms.
Prestanda: Toppfart 187 km/tim. Acceleration 0–100 km/tim 9,4 s (fabriksuppgifter).
Övriga versioner: Bensin: 1,5 EcoBoost 165 hk. Diesel: 2,0 EcoBoost 150 hk. 2,0 EcoBlue 190 hk. 2,0 EcoBlue AWD 190 hk.
Skoda Superb combi TDI 190 4x4 L&K
Tillverkningsland: Tjeckien.
Motor: Fyrcylindrig direktinsprutad turbodiesel. Cylindervolym 1 968 cm3. Borrning/slag 81,0/95,5 mm. Kompression 16,5:1.
Effekt/vridmoment: Max effekt 190 hk (140 kW) vid 3 500 v/min. Max vridmoment 400 Nm mellan 1 900–3 300 v/min.
Kraftöverföring: Fyrhjulsdrift. Sjuväxlad automatlåda av dubbelkopplingstyp. 1 600 v/min vid 110 km/tim.
Hjulupphängning: Skruvfjädring, krängningshämmare. Fram MacPherson fjäderben, bak multilänk.
Hjul: Fälgbredd 8 tum. Däck 235/40 R19.
Styrning: Kuggstång, elservo. Vändcirkel 11,7 meter. 2,7 rattvarv mellan fulla hjulutslag.
Bromsar: Skivor fram (ventilerade) och bak. Elektrisk p-broms.
Prestanda: Toppfart 223 km/tim. Acceleration 0–100 km/tim 8,1 s (fabriksuppgifter).
Övriga versioner: Bensin: 1,5 TSI 150. 2,0 TSI 190. 1,4 TSI iV PHEV 218 hk. 2,0 TSI 272 4x4. Diesel: 2,0 TDI 150. 2,0 TDI 190.
Toyota Camry 2,5 VVT-i HSD Executive
Tillverkningsland: Japan.
Motor: Fyrcylindrig direktinsprutad bensinmotor. Cylindervolym 2 487 cm3. Borrning/slag 87,5/103,4 mm. Kompression 14.0:1.
Effekt/vridmoment: Bensin: Max effekt 177 hk (131 kW) vid 5 700 v/min. Max vridmoment 221 Nm mellan 3 600– 5 200 v/min. El: 121 hk (88 kW). Max vridmoment 202 Nm. Systemeffekt: 218 hk (160 kW).
Kraftöverföring: Framhjulsdrift. Steglös automatlåda (CVT). 1 800 v/min vid 110 km/tim.
Hjulupphängning: Skruvfjädring, krängningshämmare. Fram MacPherson fjäderben, bak multilänk.
Hjul: Fälgbredd 8 tum. Däck 235/45 R18.
Styrning: Kuggstång, elservo. Vändcirkel 11,6 meter. 2,7 rattvarv mellan fulla hjulutslag.
Bromsar: Skivor fram (ventilerade) och bak. Elektrisk p-broms.
Prestanda: Toppfart 180 km/tim. Acceleration 0–100 km/tim 8,3 s (fabriksuppgifter).
Övriga versioner: Inga andra motoralternativ.