Bild
Nästa artikel
Testvärden: Ford Mondeo Elhybrid, Skoda Superb, Toyota Camry Hybrid (2019)

Testvärden: Ford Mondeo Elhybrid, Skoda Superb, Toyota Camry Hybrid (2019)

Nybilstest

Här kan du läsa mer om bland annat bränsleförbrukning, bilekonomi, kupébuller, barnsäkerhet, prestanda, kupé- och lastmått, krocksäkerhet och utrustning i de fem testade bilarna.

Testvärden: Ford Mondeo Elhybrid, Skoda Superb, Toyota Camry Hybrid (2019)
»En tidsfråga innan hipster-maffians trendkänsliga tentakler hittar CD-skivan.«
Ford: Sync 3 står sig bra. Tydliga ikoner men systemet är inte gjort för mer omfattande bilinformation. Grafiken för hybriddrivlinan hittas därför under ”appar”.
Ford: Sync 3 står sig bra. Tydliga ikoner men systemet är inte gjort för mer omfattande bilinformation. Grafiken för hybriddrivlinan hittas därför under ”appar”.
Skoda: Gnekande från infästningen var ett klagomål som framfördes på den högupplösta skärmen. Pekytor för volym etcetera men de tidigare fysiska vreden var smidigare.
Skoda: Gnekande från infästningen var ett klagomål som framfördes på den högupplösta skärmen. Pekytor för volym etcetera men de tidigare fysiska vreden var smidigare.
Toyota: Ordningen på hur information ska presenteras på skärmen kan anpassas efter förarens tycke och smak, trots det upplever vi mediaenheten som svåröverblickbar.
Toyota: Ordningen på hur information ska presenteras på skärmen kan anpassas efter förarens tycke och smak, trots det upplever vi mediaenheten som svåröverblickbar.
Testvärden: Ford Mondeo Elhybrid, Skoda Superb, Toyota Camry Hybrid (2019)
Testvärden: Ford Mondeo Elhybrid, Skoda Superb, Toyota Camry Hybrid (2019)
Testvärden: Ford Mondeo Elhybrid, Skoda Superb, Toyota Camry Hybrid (2019)
Testvärden: Ford Mondeo Elhybrid, Skoda Superb, Toyota Camry Hybrid (2019)
Testvärden: Ford Mondeo Elhybrid, Skoda Superb, Toyota Camry Hybrid (2019)
Testvärden: Ford Mondeo Elhybrid, Skoda Superb, Toyota Camry Hybrid (2019)
Testvärden: Ford Mondeo Elhybrid, Skoda Superb, Toyota Camry Hybrid (2019)
Testvärden: Ford Mondeo Elhybrid, Skoda Superb, Toyota Camry Hybrid (2019)
Testvärden: Ford Mondeo Elhybrid, Skoda Superb, Toyota Camry Hybrid (2019)
Testvärden: Ford Mondeo Elhybrid, Skoda Superb, Toyota Camry Hybrid (2019)
»En tidsfråga innan hipster-maffians trendkänsliga tentakler hittar CD-skivan.«

Är du tidningsprenumerant? Skapa din digitala inloggning.

Registrera
Digital prenumeration
Läs allt – Testa för endast 19 kr!

Det här är en del av vårt premium-innehåll. För att läsa vidare behöver du starta en prenumeration eller logga in ifall du redan har ett konto.

Läs mer

Fakta testade bilar:

Ford Mondeo Kombi Elhybrid Titanium B.

Tillverkningsland: Spanien.
Motor: Fyrcylindrig direktinsprutad bensinmotor. Cylindervolym 1 999 cm3. Borrning/slag 87,5/83,1 mm. Kompression 12.3:1.
Effekt/vridmoment: Bensin: 143 hk (105 kW) vid 5 700 v/min. Max vridmoment 173 Nm vid 4 000 v/min. El: 48 hk (35 kW). Systemeffekt: 187 hk (137 kW).
Kraftöverföring: Framhjulsdrift. Steglös automatlåda (CVT). 2 000 v/min vid 110 km/tim.  
Hjulupphängning: Skruvfjädring, krängningshämmare. Fram MacPherson fjäderben, bak multilänk.
Hjul: Fälgbredd 8 tum. Däck 235/40 R19.
Styrning: Kuggstång, elservo. Vändcirkel 11,6 meter. 2,7 rattvarv mellan fulla hjulutslag.
Bromsar: Skivor fram (ventilerade) och bak. Elektrisk p-broms.
Prestanda: Toppfart 187 km/tim. Acceleration 0–100 km/tim 9,4 s (fabriksuppgifter).
Övriga versioner: Bensin: 1,5 EcoBoost 165 hk. Diesel: 2,0 EcoBoost 150 hk. 2,0 EcoBlue 190 hk. 2,0 EcoBlue AWD 190 hk.
 

Skoda Superb combi TDI 190 4x4 L&K

Tillverkningsland: Tjeckien.
Motor: Fyrcylindrig direktinsprutad turbodiesel. Cylindervolym 1 968 cm3. Borrning/slag 81,0/95,5 mm. Kompression 16,5:1.
Effekt/vridmoment: Max effekt 190 hk (140 kW) vid 3 500 v/min. Max vridmoment 400 Nm mellan 1 900–3 300 v/min.
Kraftöverföring: Fyrhjulsdrift. Sjuväxlad automatlåda av dubbelkopplingstyp. 1 600 v/min vid 110 km/tim.
Hjulupphängning: Skruvfjädring, krängningshämmare. Fram MacPherson fjäderben, bak multilänk.
Hjul: Fälgbredd 8 tum. Däck 235/40 R19.
Styrning: Kuggstång, elservo. Vändcirkel 11,7 meter. 2,7 rattvarv mellan fulla hjulutslag.
Bromsar: Skivor fram (ventilerade) och bak. Elektrisk p-broms.
Prestanda: Toppfart 223 km/tim. Acceleration 0–100 km/tim 8,1 s (fabriksuppgifter).
Övriga versioner: Bensin: 1,5 TSI 150. 2,0 TSI 190. 1,4 TSI iV PHEV 218 hk. 2,0 TSI 272 4x4. Diesel: 2,0 TDI 150. 2,0 TDI 190.

Toyota Camry 2,5 VVT-i HSD Executive

Tillverkningsland: Japan.
Motor: Fyrcylindrig direktinsprutad bensinmotor. Cylindervolym 2 487 cm3. Borrning/slag 87,5/103,4 mm. Kompression 14.0:1.
Effekt/vridmoment: Bensin: Max effekt 177 hk (131 kW) vid 5 700 v/min. Max vridmoment 221 Nm mellan 3 600– 5 200 v/min. El: 121 hk (88 kW). Max vridmoment 202 Nm. Systemeffekt: 218 hk (160 kW).
Kraftöverföring: Framhjulsdrift. Steglös automatlåda (CVT). 1 800 v/min vid 110 km/tim.
Hjulupphängning: Skruvfjädring, krängningshämmare. Fram MacPherson fjäderben, bak multilänk.
Hjul: Fälgbredd 8 tum. Däck 235/45 R18.
Styrning: Kuggstång, elservo. Vändcirkel 11,6 meter. 2,7 rattvarv mellan fulla hjulutslag.
Bromsar: Skivor fram (ventilerade) och bak. Elektrisk p-broms.
Prestanda: Toppfart 180 km/tim. Acceleration 0–100 km/tim 8,3 s (fabriksuppgifter).
Övriga versioner: Inga andra motoralternativ. 

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.