Bild
Nästa artikel
Stads- och lågfartstrafik är hybridbilarnas hemmaplan medan Citroën helst kryssar på landsväg.

Testvärden: Citroën C5 Aircross, Honda CR-V Hybrid och Toyota RAV4 (2019)

Nybilstest

Hur står sig Citroën C5 Aircross mot Honda CR-V Hybrid och Toyota RAV4? Här kan du läsa om utrustning, ekonomi, barnsäkerhet, mediefunktioner, bränsleförbrukning och mycket mer.

Modellfakta

Citroën C5 Aircross 1,6T:

TILLVERKNINGSLAND: Frankrike.

MOTOR: Tvärställd 4-cylindrig rak bensinturbo. Två överliggande kamaxlar, fyra ventiler per cylinder. Kompression 10,5. Borrning/slag 77/85,8 mm. Volym 1 598 cm3.

EFFEKT/VRIDMOMENT: Maxeffekt 180 hk (133 kW) vid 5 500
v/min. Max vridmoment 230 Nm vid 1 750 v/min.

KRAFTÖVERFÖRING: Motorn fram, framhjulsdrift. Åttaväxlad automatlåda. Varvtal vid 110 km/tim högsta växeln: 2 000.

HJULUPPHÄNGNING: Skruvfjäd-ring, krängningshämmare. Fram fjäderben med undre triangellänk, bak multilänk.

HJUL: Fälgbredd 7 tum, däck 235/55 R18.

STYRNING: Kuggstång, elservo. Vändcirkel 10,7 m. 2,5 rattvarv.

BROMSAR: Skivor fram (ventilerade) och bak. Elektrisk p-broms.

PRESTANDA: Toppfart 219 km/tim. Acceleration 0–100 km/tim
8,2 s (fabriksuppgifter).

ÖVRIGA VERSIONER: ”Feel” bensin 180 hk: 339 900 kronor. ”Feel” diesel 130 hk: 359 900 kronor, ”Shine” diesel 180 hk: 399 900 kr.

 

Honda CR–v Hybrid AWD

TILLVERKNINGSLAND: Japan.

MOTOR: Tvärställd 4-cylindrig rak bensinmotor. Två överliggande kamaxlar, fyra ventiler per cylinder. Kompression 13,0. Borrning/slag 81/96,7 mm. Volym 1 993 cm3.

EFFEKT/VRIDMOMENT: Max
effekt 145 hk (107 kW) vid 6 200
v/min. Max vridmoment 175 Nm vid 4 000 v/min. Elmotor: 184 hk (135 kW), 315 Nm. Systemeffekt 184 hk, 315 Nm.

KRAFTÖVERFÖRING: Motorn fram, fyrhjulsdrift. Direkttransmission. Varvtal vid 110 km/tim högsta växeln: ingen uppgift.

HJULUPPHÄNGNING: Skruvfjäd-ring, krängningshämmare. Fram fjäderben med undre triangellänk, bak multilänk.

HJUL: Fälgbredd 7 tum, däck 235/60 R18.

STYRNING: Kuggstång, elservo. Vändcirkel 11,9 m. 2,3 rattvarv.

BROMSAR: Skivor fram (ventilerade) och bak. Elektrisk p-broms.

PRESTANDA: Toppfart 180 km/tim. Acceleration 0–100 km/tim
9,2 s (fabriksuppgifter).

ÖVRIGA VERSIONER: Comfort FWD 325 900 kronor, Elegance FWD 350 900 kr, 4WD 371 900 kr, Lifestyle FWD 386 900 kr, 4WD 407 900 kr.

 

Toyota RAV4 hybrid FWD:

TILLVERKNINGSLAND: Japan.

MOTOR: Tvärställd 4-cylindrig rak bensinhybrid. Två överliggande kamaxlar, fyra ventiler per cylinder. Kompression 14,0. Borrning/slag 87,5/103,5 mm. Volym 2 487 cm3.

EFFEKT/VRIDMOMENT: Max
systemeffekt 218 hk (160 kW). Max vridmoment 221 Nm vid 3 000–5 200 v/min. Elmotor max effekt 48 kW.

KRAFTÖVERFÖRING: Motorn fram, framhjulsdrift. Steglös kraftöverföring. Varvtal vid 110 km/tim högsta växeln: ingen uppgift.

HJULUPPHÄNGNING: Skruvfjäd-ring, krängningshämmare. Fram fjäderben med undre triangellänk, bak multilänk.
HJUL: Fälgbredd 7 tum, däck 225/60 R18.

STYRNING: Kuggstång, elservo. Vändcirkel 11,8 m. 2,8 rattvarv.

BROMSAR: Ventilerade skivor fram och bak. Elektrisk p-broms.

PRESTANDA: Toppfart 180 km/tim. Acceleration 0–100 km/tim
8,4 s (fabriksuppgifter).

ÖVRIGA VERSIONER: Totalt åtta versioner, från Life FWD grundpris 295 900 kronor, till Executive AWD (fyrhjulsdrift) grundpris 365 900 kr.

Enklare skötsel än i tidigare Citroënmodeller, tack vare en rad med snabbvals-tangenter under medieskärmen. Vissa funktioner ligger dock djupt i menyerna.
Själva skärmen är stor men visningen testets minsta. Uppläggningen är minst sagt rörig och grafiken känns gammaldags, funktionerna är ändå okej.
Tangenter för snabbval kombinerade med pekskärm, som i Citroën. Helheten fungerar fint och två rattreglage är bra – men talfunktionen klarar bara engelska.
Kommentar: *Endast till RAV4 Executive. Till C5 Aircross finns inga särskilda paketutrustningar utöver versionerna Feel och Shine. Utrustningspaket Honda: Style Pack med lackerade nedre dekordetaljer i front, på sidorna och i bakpartiet, 9 995 kronor. Aero Pack, spoilerpaket och fotsteg, 24 995 kr. Illumination Pack, belysning i fotutrymme fram och på tröskellister, 4 995 kr. Utrustningspaket Toyota: JBL ljudpaket 12 000 kronor, Teknikpaket (döda vinkel-varnare, digital innerbackspegel, varning för bakomvarande, korsande trafik, sidospeglar med instegsbelysning, trådlös mobiltelefonladdare) 16 000 kr.
Kommentar: Bra ”familjeutrymmen” i alla tre, utan större praktiska skillnader mer än att Citroën har lite sämre maximal benplats i baksätet. De tre sittplatserna bak kan dock justeras i både längsled och ryggstödslutning.
ommentar: *Golv i nedre läge. Toyotas lastutrymme är större än i föregångaren, räknat i total volym. Utformningen gör dock att antalet läskbackar vi lyckades klämma in är det samma som tidigare.
Kommentar: Alla tre är ganska väl anpassade för barn i bil, men Hondas generösa dörrvinklar är föredömliga och nästan värda en extra stjärna. I alla tre sker urkopplingen av passagerarkrockkudden med nyckel, verkstadsbesök behövs inte.
Kommentar: Runt nollstrecket och regnväder under mätningarna. Cit-roën är ovanligt känslig för körsättet, lite tyngre gasfot resulterar genast i markant högre förbrukning. Hybridversionen av CR-V förbrukar enligt WLTP 1,5 l/100 km mindre än den 1,5 T vi testade i nummer 2/2019. I vår testkörning krympte skillnaden till 0,7 l/100 km och förbrukningen hamnade under WLTP:s angivelse, en högst försumbar skillnad i ljuset av att hybridversionen kostar från cirka 40 000 kronor extra. Testförbrukningen i RAV4 hamnade över WLTP-siffran, men bilen var ändå testets snålaste.
Kommentar: Citroën är klart tystare än Honda och Toyota. Väl dämpat vägljud, bara ett svagt vindbrus hörs i landsvägsfart och bensinmotorn arbetar tyst och nästan vibrationsfritt. Hondas drivning är näsan ljudlös, utom under laddning då bensinmotorn hörs en hel del, men bilen är mycket känslig för vägbeläggningen och det finns resonans kring baksätet. Även RAV4 har åtskilligt resonans- och vägljud och motorn låter kraftigt under acceleration. Sammantaget har Toyota den sämsta ljudkomforten i trion.
Citroën: Fullspäckat av former framför föraren, men det mesta är enkelt att sköta och finishen är bra överlag. Stenhårda dörrsidor drar ned helhetsintrycket.
Honda: Luftigaste intrycket i trion, parat med det mest påkostade kvalitetsintrycket – nya CR-V erbjuder en fräsch och utrymmeseffektiv miljö för föraren.
Honda: Även RAV4 har en bra och mycket lättskött förarmiljö, men känslan är inte lika påkostad som Hondas. Utmärkt sikt med dörrmonterade backspeglar.
Kommentar: Med Shine har Citroën Bi-LED. Helljuset når längst i trion och halvljuset har bra bredd. LED ingår i CR-V Hybrid som får minuspoäng för hög bländfaktor på halvljuset. Helljuset lyser brett men kort. Från Style-nivå kommer RAV4 med Bi-LED. Halvljuset ger långt sken precis utanför vägkanten men helljuset får knappt godkänt.

ROSTSKYDDSPROGNOS (Bilarna är besiktigade av Rostskyddsmetoder AB.)

Citroën:
Karossdelarna är av stålplåt, med två undantag: motorhuven är av aluminium (dessutom väl tätad  i framkant) och bakluckan är av plast. Dörrarna är bara tätade i nederkant och en decimeter uppåt. Skärmkanter och trösklar har plastskydd, blästringsrisk föreligger inte. Underredet har några få täckskivor av plast. Vissa balkar har bra vaxbehandling och skarvarna i bottenplattan är väl tätade. Slitskyddet är godkänt, fram till bakvagnsupphängningen. Fjäderfästena bak är utformade som smuts- och fuktsamlande ”koppar” (bild). Trösklarnas skarvar är nedåtvända men har välgjorda tätningar. Plastinnerskärmar fram och bak.

Rostskyddsgaranti: 12 år
Betyg: 3

Honda:
CR-V:s kaross är av stålplåt. Baklucka, huv och dörrar har alla dåligt tätade hörn. Bakluckan saknar helt invändig behandling medan dörrar och huv har duttbehandlats med vax, den skyddande effekten är liten. Behandling i balkar saknas helt. Plastsköldar i nederkanten på dörrar och tröskellådor ger visst slitskydd. Hjulhusen fram skyddas av innerskärmar i hårdplast, bak är de gjorda av filtmaterial. Bottenplattan har delvis klätts i filtmaterial, det ger en ljuddämpande effekt men är inte ett slitskydd i traditionell bemärkelse. Sparklådorna (dörrtrösklarna) har en nedåtvänd, illa tätad skarv som är utsatt för smuts och sprut.

Rostskyddsgaranti: 12 år
Betyg: 2

Toyota:
Motorhuv, framskärmar och baklucka av aluminium. Dålig tätning av fogar i dörrarnas och motorhuvens hörn, samt risk för blästring av framskärmarnas nederkanter. Dörrtrösklar med nedåtvända skarvar utan tätning. Underredet täcks av plastsköldar, väl tätade skarvar och bra slitskydd från bakvagnen och bakåt. Samtliga innerskärmar är av filtmaterial. Vissa av balkarna undertill har väl utförd vaxbehandling. Dörrarnas insidor har mer punktvis vaxbehandling och det finns dessutom en smutssamlande nederkant i dem (bild). Alla komponenter i underredet är av kolstål, utom en främre krockbalk som är av aluminium.

Rostskyddsgaranti: 12 år
Betyg: 3

Citroen: Sköna stolar och baksäte med särskild ”mjukstoppning” som påstås samspela med den unika fjädringens karaktär för en speciell helhetsupplevelse. Bra utrymmen överlag men i baksätet är det trängre för knän än i de båda andra bilarna.
Honda: Även i hybridversion känns och är CR-V:s kupé ovanligt spatiös. Särskilt benutrymmet i baksätet förtjänar en extra blomma, det är rymligt på alla ledder. Läderklädsel är standard i den dyraste versionen Executive.
Toyota: Mörkt innertak försämrar utrymmesintrycket av RAV4, men i praktiken är kupén snudd på lika rymlig som Hondas och takhöjden bak är klart bäst. Sitt-ytorna i ”syntetiskt halvskinn” är skönt sträva men helhetsintrycket av galon är ändå påtagligt.

Modellfakta

Citroën C5 Aircross 1,6T:

TILLVERKNINGSLAND: Frankrike.

MOTOR: Tvärställd 4-cylindrig rak bensinturbo. Två överliggande kamaxlar, fyra ventiler per cylinder. Kompression 10,5. Borrning/slag 77/85,8 mm. Volym 1 598 cm3.

EFFEKT/VRIDMOMENT: Maxeffekt 180 hk (133 kW) vid 5 500
v/min. Max vridmoment 230 Nm vid 1 750 v/min.

KRAFTÖVERFÖRING: Motorn fram, framhjulsdrift. Åttaväxlad automatlåda. Varvtal vid 110 km/tim högsta växeln: 2 000.

HJULUPPHÄNGNING: Skruvfjäd-ring, krängningshämmare. Fr

Är du tidningsprenumerant? Skapa din digitala inloggning.

Registrera
Digital prenumeration
Läs allt på Vi Bilägare från endast 29 kr

Det här är en del av vårt premium-innehåll. För att läsa vidare behöver du starta en prenumeration eller logga in ifall du redan har ett konto.

Läs mer

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.