
Testvärden: Citroën C5 Aircross, Honda CR-V Hybrid och Toyota RAV4 (2019)
Hur står sig Citroën C5 Aircross mot Honda CR-V Hybrid och Toyota RAV4? Här kan du läsa om utrustning, ekonomi, barnsäkerhet, mediefunktioner, bränsleförbrukning och mycket mer.
Modellfakta
Citroën C5 Aircross 1,6T:
TILLVERKNINGSLAND: Frankrike.
MOTOR: Tvärställd 4-cylindrig rak bensinturbo. Två överliggande kamaxlar, fyra ventiler per cylinder. Kompression 10,5. Borrning/slag 77/85,8 mm. Volym 1 598 cm3.
EFFEKT/VRIDMOMENT: Maxeffekt 180 hk (133 kW) vid 5 500
v/min. Max vridmoment 230 Nm vid 1 750 v/min.
KRAFTÖVERFÖRING: Motorn fram, framhjulsdrift. Åttaväxlad automatlåda. Varvtal vid 110 km/tim högsta växeln: 2 000.
HJULUPPHÄNGNING: Skruvfjäd-ring, krängningshämmare. Fram fjäderben med undre triangellänk, bak multilänk.
HJUL: Fälgbredd 7 tum, däck 235/55 R18.
STYRNING: Kuggstång, elservo. Vändcirkel 10,7 m. 2,5 rattvarv.
BROMSAR: Skivor fram (ventilerade) och bak. Elektrisk p-broms.
PRESTANDA: Toppfart 219 km/tim. Acceleration 0–100 km/tim
8,2 s (fabriksuppgifter).
ÖVRIGA VERSIONER: ”Feel” bensin 180 hk: 339 900 kronor. ”Feel” diesel 130 hk: 359 900 kronor, ”Shine” diesel 180 hk: 399 900 kr.
Honda CR–v Hybrid AWD
TILLVERKNINGSLAND: Japan.
MOTOR: Tvärställd 4-cylindrig rak bensinmotor. Två överliggande kamaxlar, fyra ventiler per cylinder. Kompression 13,0. Borrning/slag 81/96,7 mm. Volym 1 993 cm3.
EFFEKT/VRIDMOMENT: Max
effekt 145 hk (107 kW) vid 6 200
v/min. Max vridmoment 175 Nm vid 4 000 v/min. Elmotor: 184 hk (135 kW), 315 Nm. Systemeffekt 184 hk, 315 Nm.
KRAFTÖVERFÖRING: Motorn fram, fyrhjulsdrift. Direkttransmission. Varvtal vid 110 km/tim högsta växeln: ingen uppgift.
HJULUPPHÄNGNING: Skruvfjäd-ring, krängningshämmare. Fram fjäderben med undre triangellänk, bak multilänk.
HJUL: Fälgbredd 7 tum, däck 235/60 R18.
STYRNING: Kuggstång, elservo. Vändcirkel 11,9 m. 2,3 rattvarv.
BROMSAR: Skivor fram (ventilerade) och bak. Elektrisk p-broms.
PRESTANDA: Toppfart 180 km/tim. Acceleration 0–100 km/tim
9,2 s (fabriksuppgifter).
ÖVRIGA VERSIONER: Comfort FWD 325 900 kronor, Elegance FWD 350 900 kr, 4WD 371 900 kr, Lifestyle FWD 386 900 kr, 4WD 407 900 kr.
Toyota RAV4 hybrid FWD:
TILLVERKNINGSLAND: Japan.
MOTOR: Tvärställd 4-cylindrig rak bensinhybrid. Två överliggande kamaxlar, fyra ventiler per cylinder. Kompression 14,0. Borrning/slag 87,5/103,5 mm. Volym 2 487 cm3.
EFFEKT/VRIDMOMENT: Max
systemeffekt 218 hk (160 kW). Max vridmoment 221 Nm vid 3 000–5 200 v/min. Elmotor max effekt 48 kW.
KRAFTÖVERFÖRING: Motorn fram, framhjulsdrift. Steglös kraftöverföring. Varvtal vid 110 km/tim högsta växeln: ingen uppgift.
HJULUPPHÄNGNING: Skruvfjäd-ring, krängningshämmare. Fram fjäderben med undre triangellänk, bak multilänk.
HJUL: Fälgbredd 7 tum, däck 225/60 R18.
STYRNING: Kuggstång, elservo. Vändcirkel 11,8 m. 2,8 rattvarv.
BROMSAR: Ventilerade skivor fram och bak. Elektrisk p-broms.
PRESTANDA: Toppfart 180 km/tim. Acceleration 0–100 km/tim
8,4 s (fabriksuppgifter).
ÖVRIGA VERSIONER: Totalt åtta versioner, från Life FWD grundpris 295 900 kronor, till Executive AWD (fyrhjulsdrift) grundpris 365 900 kr.


















ROSTSKYDDSPROGNOS (Bilarna är besiktigade av Rostskyddsmetoder AB.)
Citroën:
Karossdelarna är av stålplåt, med två undantag: motorhuven är av aluminium (dessutom väl tätad i framkant) och bakluckan är av plast. Dörrarna är bara tätade i nederkant och en decimeter uppåt. Skärmkanter och trösklar har plastskydd, blästringsrisk föreligger inte. Underredet har några få täckskivor av plast. Vissa balkar har bra vaxbehandling och skarvarna i bottenplattan är väl tätade. Slitskyddet är godkänt, fram till bakvagnsupphängningen. Fjäderfästena bak är utformade som smuts- och fuktsamlande ”koppar” (bild). Trösklarnas skarvar är nedåtvända men har välgjorda tätningar. Plastinnerskärmar fram och bak.
Rostskyddsgaranti: 12 år
Betyg: 3

Honda:
CR-V:s kaross är av stålplåt. Baklucka, huv och dörrar har alla dåligt tätade hörn. Bakluckan saknar helt invändig behandling medan dörrar och huv har duttbehandlats med vax, den skyddande effekten är liten. Behandling i balkar saknas helt. Plastsköldar i nederkanten på dörrar och tröskellådor ger visst slitskydd. Hjulhusen fram skyddas av innerskärmar i hårdplast, bak är de gjorda av filtmaterial. Bottenplattan har delvis klätts i filtmaterial, det ger en ljuddämpande effekt men är inte ett slitskydd i traditionell bemärkelse. Sparklådorna (dörrtrösklarna) har en nedåtvänd, illa tätad skarv som är utsatt för smuts och sprut.
Rostskyddsgaranti: 12 år
Betyg: 2

Toyota:
Motorhuv, framskärmar och baklucka av aluminium. Dålig tätning av fogar i dörrarnas och motorhuvens hörn, samt risk för blästring av framskärmarnas nederkanter. Dörrtrösklar med nedåtvända skarvar utan tätning. Underredet täcks av plastsköldar, väl tätade skarvar och bra slitskydd från bakvagnen och bakåt. Samtliga innerskärmar är av filtmaterial. Vissa av balkarna undertill har väl utförd vaxbehandling. Dörrarnas insidor har mer punktvis vaxbehandling och det finns dessutom en smutssamlande nederkant i dem (bild). Alla komponenter i underredet är av kolstål, utom en främre krockbalk som är av aluminium.
Rostskyddsgaranti: 12 år
Betyg: 3




Redan registrerad? Logga in för att fortsätta läsa.
Logga inÄr du tidningsprenumerant? Skapa din digitala inloggning.
Registrera
Det här är en del av vårt premium-innehåll. För att läsa vidare behöver du starta en prenumeration eller logga in ifall du redan har ett konto.
✅ Tillgång till alla artiklar ✅ Digital tidning ingår ✅ Exklusivt nyhetsbrev