Bild
Nästa artikel
Testvärden: BMW i3, Hyundai Ioniq Electric, Nissan Leaf (2017)

Testvärden: BMW i3, Hyundai Ioniq Electric, Nissan Leaf (2017)

Nybilstest

Här kan du läsa mer om bland annat bränsleförbrukning, bilekonomi, kupébuller, barnsäkerhet, prestanda, kupé- och lastmått, krocksäkerhet och utrustning för BMW i3, Nissan Leaf och Hyundai Ioniq.

Testvärden: BMW i3, Hyundai Ioniq Electric, Nissan Leaf (2017)
Utöver ett annat färgtema delas menysystemet med övriga BMW-modeller och styrs av ett vred på mittkonsolen. Klart enklast i testtrion att sköta under färd.
Utöver ett annat färgtema delas menysystemet med övriga BMW-modeller och styrs av ett vred på mittkonsolen. Klart enklast i testtrion att sköta under färd.
Åttatumsskärmen känns igen från flera nya Hyundai- och Kia-modeller. Ioniq Electric har dock flera extrafunktioner kopplade till el-driften.
Åttatumsskärmen känns igen från flera nya Hyundai- och Kia-modeller. Ioniq Electric har dock flera extrafunktioner kopplade till el-driften.
Det är inget fel på funktionerna som styrs från Nissans sjutumsskärm. Men layouten är otydlig och har små knappar.
Det är inget fel på funktionerna som styrs från Nissans sjutumsskärm. Men layouten är otydlig och har små knappar.
Testvärden: BMW i3, Hyundai Ioniq Electric, Nissan Leaf (2017)
Testvärden: BMW i3, Hyundai Ioniq Electric, Nissan Leaf (2017)
Testvärden: BMW i3, Hyundai Ioniq Electric, Nissan Leaf (2017)
Testvärden: BMW i3, Hyundai Ioniq Electric, Nissan Leaf (2017)
Testvärden: BMW i3, Hyundai Ioniq Electric, Nissan Leaf (2017)
Testvärden: BMW i3, Hyundai Ioniq Electric, Nissan Leaf (2017)
Testvärden: BMW i3, Hyundai Ioniq Electric, Nissan Leaf (2017)
Testvärden: BMW i3, Hyundai Ioniq Electric, Nissan Leaf (2017)
BMW har bara Isofix bak. En småbil behöver det även i framsätet.
BMW har bara Isofix bak. En småbil behöver det även i framsätet.
I Hyundai är det lätt att fästa barnstolsremmar under framstolen.
I Hyundai är det lätt att fästa barnstolsremmar under framstolen.
Testvärden: BMW i3, Hyundai Ioniq Electric, Nissan Leaf (2017)
Testvärden: BMW i3, Hyundai Ioniq Electric, Nissan Leaf (2017)
Testvärden: BMW i3, Hyundai Ioniq Electric, Nissan Leaf (2017)
Testvärden: BMW i3, Hyundai Ioniq Electric, Nissan Leaf (2017)
Testvärden: BMW i3, Hyundai Ioniq Electric, Nissan Leaf (2017)

Rostskydd (Bilarna är besiktigade av Rostskyddsmetoder AB.)

BMW
BMW i3 kan inte rosta. Huv, baklucka, skärmar och dörrar är av plast och understrukturen är uppbyggd av kolfiberförstärkt plast. Batterimodulen och bakvagnen är av aluminium. Även framvagnen hänger i en bastant aluminiumram (bild 1). Hela underredet täcks av en kraftig, slät aluminiumplåt och rostfri lättmetall har också använts till mindre komponenter som fästen. Till de få plåtdetaljerna hör bärarmarna bak och fjäderbenen fram. Länkarmarna i framvagnen är av lättmetall.

– En risk är förstås att aluminiumet drabbas av galvanisk korrosion, men det problemet har säkert BMW förutsett och motverkat, säger Vi Bilägares rostskyddsexpert. Rostskyddsgaranti: 12 år.

HYUNDAI
Huv, baklucka och länkarmar är av aluminium, resten plåt. Dörrarna är dock bra behandlade på insidan. Bilens underrede är täckt med ovanligt stora plastsköldar men därunder saknas slitskydd.

Skarvar är överlag vältätade och både balkar och trösklar har god invändig behandling.

Skärmkanterna är bra utformade och samlar inte på sig smuts. Innerskärmarna fram är av plast, men bak är de av filt.

Bakom de främre innerskärmarna finns fuktansamlande skumgummi (bild 2). Stänkskydd saknas och det framdörrarna är utsatta för blästerrisk. Betyg: en stark trea.

NISSAN
Hela karossen är gjord av plåt. I huv och baklucka finns spår av fläckvis sprutat rostskyddsmedel. Dörrarna är invändigt skyddade med vax och de har ordentligt tätade skarvar.

Fram sitter täckande innerskärmar men i bakre hjulhusen är konstruktionen rostkänslig. Plåten bildar dubbla fickor där lorten ligger tjock (bild 3),
ur en öppen skarv går det att gräva ut vått grus och de breda skärmkanterna är fulla av smuts. Innerskärmar saknas. Underredet täcks av sköldar och under dessa är behandlingen obefintlig. Vid framskärmarna sitter ljuddämpande material som dryper av fukt. Bilen saknar stänklappar och det finns risk för att delar av karossen blästras av hjulsprut.

Testvärden: BMW i3, Hyundai Ioniq Electric, Nissan Leaf (2017)

Är du tidningsprenumerant? Skapa din digitala inloggning.

Registrera
Digital prenumeration
Läs allt – Testa för endast 19 kr!

Det här är en del av vårt premium-innehåll. För att läsa vidare behöver du starta en prenumeration eller logga in ifall du redan har ett konto. ✅ Tillgång till alla artiklar ✅ Digital tidning ingår ✅ Exklusivt nyhetsbrev

Läs mer

BMW i3 rex 94Ah Comfort Advanced

TILLVERKNINGSLAND: Tyskland.

MOTOR:  Elektrisk synkronmotor samt tvåcylindrig bensinmotor på 647 cm3 (driver endast generatorn).

EFFEKT/VRIDMOMENT: Elmotor: maxeffekt 170 hk (125 kW). Max vridmoment 250 Nm. Bensinmotor: 34 hk (25 kW) och 55 Nm.

Batteri: Litiumjon, 33 kWh. Kapacitet på ombordladdare 3,7 kW (11 kW tillval).

KRAFTÖVERFÖRING: Bakhjulsdrift. Enväxlad automatlåda med reduceringsväxel.

HJULUPPHÄNGNING: MacPherson fjäderben fram. multilänkaxel bak.

HJUL: Däck fram 155/70 R19, bak 175/60 R19. Vinterdäck: 155/70 R19 runt om. Fälgbredd 5 tum.

STYRNING: Elektrisk servo.
Vändcirkel 9,9 meter.

BROMSAR: Skivor runt om, ventilerade fram. Elektrisk p-broms.

PRESTANDA: Toppfart 150 km/tim. Acceleration 0–100 km/tim på 8,1 s. (Fabriksuppgifter.)

ÖVRIGA VERSIONER: i3, 299 900 kr. i3 REX, 355 900 kr. i3 94Ah, 314 900 kr. (Alla priser är inkl. supermiljöbilspremie.)

Hyundai Ioniq Electric Premium Plus Eco

TILLVERKNINGSLAND: Sydkorea.

MOTOR:  Elektrisk synkronmotor.

EFFEKT/VRIDMOMENT: Max effekt 120 hk (88 kW). Max vridmoment 295 Nm.

KRAFTÖVERFÖRING: Framhjulsdrift. Enväxlad automatlåda med reduceringsväxel.

Batteri: Litiumjon polymer, 28 kWh. Kapacitet på ombordladdare 6,6 kW.

HJULUPPHÄNGNING: MacPherson-fjäderben fram. Halvstel torsionsaxel bak.

HJUL: Däck 205/55 R16. Fälgbredd 6,5 tum.

STYRNING: Elektrisk servo.
Vändcirkel 10,6 meter.

BROMSAR: Skivor runt om, ventilerade fram. Elektrisk p-broms.

PRESTANDA: Toppfart: 165 km/tim. Acceleration 0–100 km/tim
9,9 s. (Fabriksuppgifter.)

ÖVRIGA VERSIONER: Utrustningnivåer: Comfort Eco 331 900 kr*. Premium Eco 349 900 kr*. Ioniq finns även som hybrid (249 900 kr) och kommer senare i år som laddhybrid. (*Inkl. supermiljöbilspremie.)

Nissan Leaf 30 kWh Tekna

TILLVERKNINGSLAND: England.

MOTOR:  Elektrisk synkronmotor.

EFFEKT/VRIDMOMENT: Max
effekt 109 hk (80 kW). Max vridmoment 254 Nm.

Batteri: Litiumjon, 30 kWh. Kapacitet på ombordladdare 3,3 kW (6,6 kW som tillval).

KRAFTÖVERFÖRING: Framhjulsdrift. Enväxlad automatlåda med reduceringsväxel.

HJULUPPHÄNGNING: MacPherson-fjäderben fram. Halvstel torsionsaxel bak.

HJUL: Däck 205/55 R16. Fälgbredd 6,5 tum.

STYRNING:  Elektrisk servo.
Vändcirkel 10,4 meter.

BROMSAR: Skivor fram, trummor bak. Elektrisk p-broms.

PRESTANDA: Toppfart 144 km/tim. Acceleration 0–100 km/tim 11,5 s. (Fabriksuppgifter.)

ÖVRIGA VERSIONER: Leaf 30 kWh finns även i utrustningsnivå Visia, 296 490 kr, och Acenta, 321 590 kr. Leaf 24 kWh börjar på 277 490 kr. (Alla priser är inkl. supermiljöbilspremie.)

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.