Bild
Nästa artikel
Test: Tesla Model 3, BMW 3-serie, Volvo S60

Test: Tesla Model 3, BMW 3-serie, Volvo S60

Nybilstest

Inga omsvep, inga fingrar emellan, inga ursäkter. Det är dags för Tesla Model 3 att möta verkligheten. Har ”folkelbilen” det som krävs för att utmana senaste generationen av mellanklassens tyskaste tysk, BMW 3-serie, och hemvändaren från USA, Volvo S60? Nu kör vi!

Uppmärksamheten runt elbilstillverkaren Tesla saknar motstycke. Grun-dare och vd Elon Musks personliga engagemang i sociala medier har inte bara satt Tesla på kartan, det har även lyckats få honom avsatt som bolagets ordförande och fått amerikanska myndigheter att varna Musk för otillåten aktiekurspåverkan. Att multientreprenören går sin egen väg är i allra högsta grad något som genomsyrar Teslas bilar.

Bara att öppna dörren ger en aha-upplevelse. Tryck med tummen i bakkant av handtaget. Med handens lediga fingrar, dra i handtaget. Elmotorer surrar till, rutan sänks några centimeter och dörren öppnas. Instrumentpanelens dekorlist av obehandlat trä löper rak som en linjal över kupéns bredd. Ingen instrumentholk, inga effektsökande samurajsvärdslinjer, inte ett synligt ventilationsgaller, inte en knapp, bara en stor pekskärm med diskret mattgrå aluminiumram. Sobert, stramt och nyskapande.

BMW 3-Serie, 330i M-Sport. Grundpris: 444 400 kr
BMW 3-Serie, 330i M-Sport. Grundpris: 444 400 kr
Sportstol ingår i testbilens M Sport-paket. Manuellt justerbart lårstöd men svankstöd och ryggens skålning justeras elektris
Sportstol ingår i testbilens M Sport-paket. Manuellt justerbart lårstöd men svankstöd och ryggens skålning justeras elektris
Under plastkåporna vilar den längsmonterade fyrcylindriga modulmotorn, det är ”bara” att lägga till två cylindrar för att få den sexcylindriga motorn i den kommande 340i.
Under plastkåporna vilar den längsmonterade fyrcylindriga modulmotorn, det är ”bara” att lägga till två cylindrar för att få den sexcylindriga motorn i den kommande 340i.
Digital instrumentering, men det går inte att växla design på mätarna. Displayen kan visa navigationskartan.
Digital instrumentering, men det går inte att växla design på mätarna. Displayen kan visa navigationskartan.
BMW M Sports färger infläta-de i säkerhetsbältet är en trevlig detalj som betingar ett pris av 3 100 kronor.
BMW M Sports färger infläta-de i säkerhetsbältet är en trevlig detalj som betingar ett pris av 3 100 kronor.

I jämförelse med Model 3 känns BMW 3-serie som ett nervöst sammanbrott av linjer, högtalargaller, effektsökande konstraststygn och blinkande dioder. Märkets enkla och tilltalande Braunlinjer från de gyllene inredningsåren känns avlägsna.

När den initiala formchocken har lagt sig är BMW-panelen inte så tokig. Men det finns detaljer BMW:s inrednings-ansvarige bör fundera över. Varför är växelväljaren så plastig? Hela kulissen med tryckknappar till de olika körprogrammen känns billig. Hoppades designavdelningen på pekskärm men ekonomiavdelningen gjorde tummen ned? De breda och väl synliga gummilisterna längs dörrkarmarna är tveklöst ekonomiavdelningens beslut.

I Volvo finns den formstringens som fattas 3-serien. Detaljarbetet är utmärkt i allt från de dämpade dörrhandtagen till friskluftsvredens solida känsla. Volvo ser och känns dyr på ett sätt konkurrenterna inte matchar – wow Volvo! Testbilens R-designutförande begränsar kraftigt utbudet av interiörfärger. Klädseln blir svart och dekorpanelerna av aluminium.

I Tesla går det att välja mellan vit eller svart klädsel, med träpanel eller vitlackerad metall.

BMW har en avdelning för ”personliga önskemål” som gör att det teoretiskt går att få 3-seriens interiör i alla regnbågens färger, men det kommer inte att vara gratis.

Tesla Model 3, Dual Motor L.R. Grundpris: 644 600 kr.
Tesla Model 3, Dual Motor L.R. Grundpris: 644 600 kr.
Model 3 kan ”självköra” efter navigatorns instruktioner. Uppstår behovet kan bilen själv byta fil för att passera framförvarande bilar och välja rätt avfart på motorvägen. Fungerar (hjälpligt) på motorväg.
Model 3 kan ”självköra” efter navigatorns instruktioner. Uppstår behovet kan bilen själv byta fil för att passera framförvarande bilar och välja rätt avfart på motorvägen. Fungerar (hjälpligt) på motorväg.
Spegelskyddet påminner om de skärmskydd som används till surfplattor. Solskyddet dras ut för att täcka i sidorutans längd.
Spegelskyddet påminner om de skärmskydd som används till surfplattor. Solskyddet dras ut för att täcka i sidorutans längd.
Mjukt stoppad men något smal stol. Nackstödet är inte justerbart.
Mjukt stoppad men något smal stol. Nackstödet är inte justerbart.
Det främre lastutrymmet kallas i Tesla-kretsar för ”Frunk”, en sammandragning av engelskans Front Trunk.
Det främre lastutrymmet kallas i Tesla-kretsar för ”Frunk”, en sammandragning av engelskans Front Trunk.

Den 15-tum stora pekskärmen är Model 3:s nav. Där finns klimatanläggning, radio, bilens inställningar, förarstödssystem och självkörande funktioner. Till och med bilens vindrutetorkare, sidospeglar och ratt justeras med hjälp av pekskärmen och rattens kontrollrullar. Det låter omständligt men testlaget överraskades av hur smidigt och intuitivt det fungerar. Exempel: säger skyltavläsningen att hastighetsgränsen är 70 km/tim räcker det med ett klick på symbolen för att farthållaren ska sättas till 70. Stänga av passagerarkrockkudden? Ett klick på symbolen som alltid visas i skärmens övre högra hörn och man leds direkt in i bilens säkerhetsinställningar. Men visst, är man inte van vid pekskärmar finns en inte oväsentlig inlärningströskel. Bara en sådan sak som att friskluftsutblåsens vinkling sköts med svep- och nyprörelser förutsätter att man fingrar flytande pekskärmska.

Även Volvo använder pekskärmsgränssnittet, men då  kompletterat med fysiska knappar för bland annat defroster och ljudvolym. BMW är konservativare, klimatanläggning och stereo har fysiska vred. Pekskärmen kan skötas med rullhjul eller pekskärm, smidigt. Likt i Volvo kan adresser matas in i navigatorn  med handstil, en funktion Tesla saknar.

Test: Tesla Model 3, BMW 3-serie, Volvo S60
Test: Tesla Model 3, BMW 3-serie, Volvo S60
Test: Tesla Model 3, BMW 3-serie, Volvo S60
Test: Tesla Model 3, BMW 3-serie, Volvo S60
Test: Tesla Model 3, BMW 3-serie, Volvo S60

Model 3 har fått en del kritik för att inte ha de större syskonens halvkombilucka, men sedd som traditionell sedan  står den sig bra. Med en lastvolym på 542 liter sväljer den utan bekymmer vår stadiga Brio Go-barnvagn på längden och tvären. I Volvo ryms vagnen på tvären.

Trion har fin sittkomfort, BMW har den stramaste stolen, Volvo och framför allt Tesla har mjukare inställning till passagerarna. Bra justermån på stolar och rattar gör att de flesta kroppskonstitutioner bör hitta en tillfredsställande körposition.

BMW: Klassisk. Skärm och reglage är svagt vinklade mot föraren. BMW kallar instrumentpanelens struktur för ”Sensatec”. Äkta läder kostar 12 100 kr.
BMW: Klassisk. Skärm och reglage är svagt vinklade mot föraren. BMW kallar instrumentpanelens struktur för ”Sensatec”. Äkta läder kostar 12 100 kr.
480 liter och testets näst största bagageutrymme. BMW är ensam om att fälla ryggdynan i 40/20/40 profil. Fyra ordentliga lastsäkringsöglor håller koll på lasten. Under bagagerumsmattan finns bilens batteri.
480 liter och testets näst största bagageutrymme. BMW är ensam om att fälla ryggdynan i 40/20/40 profil. Fyra ordentliga lastsäkringsöglor håller koll på lasten. Under bagagerumsmattan finns bilens batteri.
Tesla: Avskalad. Spalten mellan träpanel och instrumentbrädans övre del är ett friskluftsutblås som kontrolleras med pek- och nyprörelser på skärmen.
Tesla: Avskalad. Spalten mellan träpanel och instrumentbrädans övre del är ett friskluftsutblås som kontrolleras med pek- och nyprörelser på skärmen.
Model 3 fäller baksätet från kupén. 60/40-delning. Under bagagerumsgolvet finns ett stort lastfack för exempelvis laddsladdar och den avtagbara dragkroken. Lastsäkringsöglor saknas. Lastvolym: 542 liter.
Model 3 fäller baksätet från kupén. 60/40-delning. Under bagagerumsgolvet finns ett stort lastfack för exempelvis laddsladdar och den avtagbara dragkroken. Lastsäkringsöglor saknas. Lastvolym: 542 liter.
Volvo: Välbekant. En förarmiljö utan överraskningar, men Volvos formspåk uppskattas av många. Pekskärmens storlek förtas lite i allt det svarta.
Volvo: Välbekant. En förarmiljö utan överraskningar, men Volvos formspåk uppskattas av många. Pekskärmens storlek förtas lite i allt det svarta.
442 väldisponerade liter lastutrymme. Likt BMW använder Volvo klassiska gångjärn, Tesla har en mer utrymmeseffektiv lösning med gasdämpare. Av någon outgrundlig anledning går det bara att fälla baksätet från dess vänstra sida.
442 väldisponerade liter lastutrymme. Likt BMW använder Volvo klassiska gångjärn, Tesla har en mer utrymmeseffektiv lösning med gasdämpare. Av någon outgrundlig anledning går det bara att fälla baksätet från dess vänstra sida.

Måttbandet säger att BMW:s baksätespassagerare har några centimeter mindre att röra sig på, i praktiken är skillnaderna små. Sittdynan är fast och ger trions bästa lårstöd. Bred kardantunnel och ett ryggstöd vilsamt som betong gör att man till varje pris bör undvika mittplatsen. För att få anständig takhöjd har Tesla en påfallande låg sittdyna. Benvinkeln är brant och lårstöd värt namnet saknas. Bakdörrarna öppnas elektriskt, något som förutsätter att det finns ström i bilens 12-voltsbatteri. Skulle bilen bli strömlös vid en olycka och situationen är sådan att det inte går att ta sig ut via framdörrarna, vilka har mekaniska backuplås, är enda vägen ut genom bagageluckan och dess nödöppning. Har man en sådan sinnesnärvaro i en så stressad
situation? Vad händer om bagageutrymmet är fullt med bagage? En nödhammare i dörrfickorna kan vara en bra idé.

Mörk inredning, hög fönsterlinje och förhållandevis små sidorutor, utan testbilens glastak hade känslan av kolkällare varit påtaglig i Volvo. Likt BMW har baksätespassagerarna en egen klimatzon (tillval). Volvo har friskluftsutblås i mittkonsol och B-stolpar. På tal om B-stolpe: att justera säkerhetsbältets höjd är lite omständligt i Tesla.

"Jaså, du vill köra på det här sättet. Då gör vi väl det då."

Med kvidande däck tar sig S60 genom undanmanöverbanan på Lunda flygfält i 70 km/tim. ”Tryggt, förutsägbart och redigt” konstaterar rattdomptör Calle Carlquist sakligt och tillägger. ”Bromsarna är suveräna. Från 100 km/tim till noll behöver den bara 35 meter. För tio år sedan var det Porsche 911-klass.”

BMW klarar konbanan i 70 km/tim, Tesla i 75 km/tim. Trots Teslas något snabbare styrning är den bättre på att behålla styrgreppet än BMW.

På flygfältets salsgolvssläta asfalt rullar bilarna tyst, men Tesla utmärker sig med att släppa in en hel del vindbrus. På grövre asfalt blir däckljudet uttalat. Skillnaden mellan BMW och Volvo upplevs som större än vad ljudmätaren gör gällande.

Snabb styrning, välavstämt ESP och 480 kilo batterier i bottenplattan, vessellikt rinner Model 3 genom konbanan i 75 km/tim.
Snabb styrning, välavstämt ESP och 480 kilo batterier i bottenplattan, vessellikt rinner Model 3 genom konbanan i 75 km/tim.
Snabb styrning gör att föraren vrider bort greppet och BMW understyr.
Snabb styrning gör att föraren vrider bort greppet och BMW understyr.

Slingriga, tjälskottsskadade Roslagsvägar är en utmaning för bilar med fast avfjädrade chassin och lågprofilsdäck. Volvo hanterar underlaget med ro. Ju raskare kurskombinationerna attackeras ju mer övertygar chassit. Det är som om bilen svarar: ”Jaså, du vill köra på det här sättet? Då gör vi väl det då.” Jämfört med BMW fattas den sista gnuttan styrskärpa, men S60 har en större total följsamhet mot underlaget.

Tesla är mjukare avfjädrad än konkurrenterna, det ger ett behagligt ”flyt” på slätare vägar, men över de vresigaste tjälskotten och broskarvarna får Tesla det tufft och stumnar betänkligt. Batteriets placering ger en låg tyngdpunkt, det maskerar effektivt bilens matchvikt på nära två ton. På grusväg står den fyrhjulsdrivna Model 3 i en klass för sig. Antispinnsystemet arbetar reptilsnabbt samtidigt som antisladdsystemet tillåter lagom mycket sladd för att både underhålla och hålla föraren på kurs. Kalaskul!

Tiden då ”330i” var synonymt med sexcylindrig sugmotor är sedan länge förbi. Under huven på BMW vilar en fyrcylindrig bensinmotor på två liter. Aluminiumkonstruktionen ger 258 hästkrafter och kombineras med bakhjulsdrift och automatlåda. Körbarheten gränsar till svartkonst. Maximalt vridmomentet är tillgängligt från 1 550 v/min upp till 4 400 v/min. Vid vardagskörning är det sällan varvräknarnålen hinner passera 1 600 v/min innan automatlådan växlar upp. Kraftigt överladdade motorer kan tappa spets på höga varv, 330i håller flåset uppe hela vägen mot rödmarkeringens 7 000 v/min.

Volvos tvålitersfyra ska på papperet bara vara åtta hästkrafter kort men skillnaden är avsevärd. Eller som en förare noterade: ”Det måste vara några särdeles pigga bayerska varmblod eller några riktigt trötta nordsvenskar. Det skiljer ju över en sekund i 0–100 km/tim sprinten. Växellådan är inte lika sportigt kvick som BMW.”

Trött är det sista ord man förknippar med Tesla, 0–100 km/tim är en affär på under fem sekunder.

 

Induktionsladdning i 3-serien.
Induktionsladdning i 3-serien.
”Kommer de inte snart!?” Så länge det finns minst 20 procent batterikapacitet kvar har Karo det svalt och skönt i Model 3.
”Kommer de inte snart!?” Så länge det finns minst 20 procent batterikapacitet kvar har Karo det svalt och skönt i Model 3.

Testlaget har några frågetecken kring testbilarnas kvalitet. Teslan hade bitvis tveksam karosspassning, en textilremsa mot vindrutan hade börjat släppa, bakdörrarnas tätningslister veckade sig på ett sätt som konstruktören omöjligt kan ha avsett. Under testet slutade regnsensor, filhållningsassistent, autopilot, farthållare och helljusassistenten fungera. Fel som säkert kan rättas till med mjukvaruuppdateringar av fabrik och bil, men oacceptabla brister på en helt ny bil.

BMW:s dörrar skramlade som om det låg en näve lösa muttrar i dörrbladen. Färddatorn tenderade att ”frysa fast”. Volvo S60 var felfri, men mediasystemet har svårt att läsa den senaste generationen Androidtele-foner.

"Ett superstabilt andra-handsvärde räddar kostnadskalkylen."

Så till den något dystra men intressanta ekonomibiten. BMW 330 i M Sport-utförande har ett grundpris på 444 400 kronor, då ingår tre års fri service. Andrahandsvärdet förutspås bli bra, efter tre år återstår 53 procent av bilens nypris. Beräknat på vår testförbrukning blir milkostnaden 51,77 kronor.

Tesla Model 3 Dual Motor har ett grundpris på 644 600 kronor. Tillverkaren anger inte något specifikt serviceintervall men bilen är ständigt uppkopplad mot Tesla. När det finns ett servicebehov meddelas ägaren. Tesla Sverige räknar med att servicekostnaden över en sexårsperiod blir omkring 8 700 kronor. Drivmedelskostnaden på knappt 5 500 kronor är en stor del av förklaringen att milkostnaden stannar på 53,18 kronor. Bortser vi från miljöbonusens 60 000 kronor stiger kostnaden till cirka 63 kronor per mil.

Volvo S60 T5 i R-Design-utförande kostar från 421 800 kronor. Servicekostnaden är den högsta i testet, men ett superstabilt andrahandsvärde räddar kostnadskalkylen och ger S60 testets lägsta milkostnad, 50,64 kronor.

Över helåret skiljer det 5 000 kronor mellan Volvo och Tesla. I den här klassen är det en försumbar skillnad. Det är mer troligt att det är hjärtat som kommer att fälla avgörandet vilken bil som passar dig bäst, men rent sakligt är det Volvo S60 som står överst på pallen.

Väl synliga avgasutblås för Volvo och BMW. Av förklarliga skäl saknar Tesla den detaljen ...
Väl synliga avgasutblås för Volvo och BMW. Av förklarliga skäl saknar Tesla den detaljen ...
Vi tycker

1, Volvo är i sitt livs form. Både hemma i Sverige och runt om i världen går försäljningen som tåget. Att S60 låg bra till för testseger kanske inte var så förvånande, när vi för knappt ett år sen testade V60 mot Audi A4 och VW Passat avgick V60 med segern. S60 lockar med karaktärsstark karossform och samma genomtänkta interiörkoncept och påkostade materialval som vi ser i övriga 60- och 90-serien. I S60 har Volvo fått till en lyckad kompromiss mellan spänstiga och trygga vägegenskaper utan att komforten har blivit alltför lidande. Motor och växellåda har inte samma skärpa som 3-serien och interiören är inte lika nyskapande som Teslas, men helheten övertygar.

2, Tesla utmanar de etablerade premiumtillverkarna, men det märks att Model 3 är en produkt av programmerare mer än bilbyggare. Elektronik och elbilsteknik är förstklassig, men för att stå överst på pallen behöver Tesla få ordning på det mekaniska finliret.

3, En tredje plats för BMW:s trea. Den gör inte bort sig, tvärtom. 330i är en mycket kompetent bil med vettiga utrymmen, fina kör-egenskaper och en inte orimlig milkostnad. Med ett mer ekonomiskt motoralternativ kan den mycket väl bli en vinnare.

Kommentar från Calle Carlquist, testförare: Tesla är min vinnare, trots dess brister och finnar. Somligt är undermåligt, finishen inte minst, och priset är bort i tok. Samtidigt är mycket imponerande bra. Tesla är kul och säker att ratta och har godkänd fjädringskomfort utom i riktigt tvära slåar. Accelerationen är bedövande men lätthanterlig. Utrymmena räcker. Volvo hamnar tvåa, hög nivå utan överraskningar. BMW är kalas att ratta och motorn förträfflig men helheten är inte riktigt homogen.

Kommentar från Anders Helgesson, testledare: Model 3 är inte samma genomtänkta bygge som Volvo och BMW, men med tanke på att Tesla byggde sin första bil 2008 går det inte annat än att bli imponerad över resultatet. Model 3 blir mitt val, lika mycket för den tekniska prestationen som köregenskaperna och märkets klacksparksattityd. För vilken annan tillverkare skulle komma på tanken att kombinera sportbilsacceleration, inbyggd pruttkudde och farthållare med referenshumor?
 

Uppmärksamheten runt elbilstillverkaren Tesla saknar motstycke. Grun-dare och vd Elon Musks personliga engagemang i sociala medier har inte bara satt Tesla på kartan, det har även lyckats få honom avsatt som bolagets ordförande och fått amerikanska myndigheter att varna Musk för otillåten aktiekurspåverkan. Att multientreprenören går sin egen väg är i allra högsta grad något som genomsyrar Teslas bilar.

Bara att öppna dörren ger en aha-upplevelse. Tryck med tummen i bakkant av handtaget. Med handens lediga fingrar, dra i handtaget. Elmotorer surrar till, rutan sänks några centimeter och dörren öppnas. Instrumentpanelens dekorlist av obehandlat trä löper rak so

Är du tidningsprenumerant? Skapa din digitala inloggning.

Registrera
Digital prenumeration
Läs allt – Testa en månad för 1 krona!

Det här är en del av vårt premium-innehåll. För att läsa vidare behöver du starta en prenumeration eller logga in ifall du redan har ett konto.

Läs mer

Ägarna tycker:

Volvo kom på 4:e och BMW på 6:e plats bland 23 märken vid Auto-Index 2019 där privata bilägare tycker till om sitt bilinnehav. Tesla finns inte med på grund av för litet statistiskt underlag.

I bilenkäten, kvalitet/egenskaper, rankades Volvo som 3:e och BMW som 5:e märke.

Lojalitetsenkäten gav Volvo 3:e, och BMW 5:e plats. Bedömningen av återförsäljarna resulterade i 2:a plats för Volvo och 5:e för BMW. I verkstadsenkäten kom Volvo på 5:e och BMW på 14:e plats.

Undersökningen genomfördes januari–mars 2019 och gäller årsmodellerna 2012–2018.

Kommentarer

#1
2019-10-01 14:51

Volvon är den snyggaste av dem i mina ögon. Tesla 3:an får mig alltid att tänka på Familjen Jetson när jag möter dem.

#2
2019-10-01 17:01

Att beräkna andrahandsvärdet på Tesla måste vara väldigt svårt idag, det kan ju gå hur som helst beroende på vad konkurrenterna kommer med den närmaste tiden.
När det gäller användandet av bilen tror jag den kräver en hel del tillvänjning eftersom den skiljer sig så markant från alla andra, men det kanske är en frisk fläkt som behövs.
Tesla verkar ändå vara den ljusaste och luftigaste invändigt av de här tre och utan att ha kört någon av dem är det än så länge min favorit.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.