Bild
Nästa artikel
Test: Renault Captur, Skoda Kamiq och Volkswagen T-Cross (2020)

Test: Renault Captur, Skoda Kamiq och Volkswagen T-Cross (2020)

Nybilstest

Småbilar på höjden utan möjlighet till fyrhjulsdrift – är de verkligen suv-klassare? Oavsett vilket är nya Renault Captur, Skoda Kamiq och Volkswagen T-Cross både vuxna och vettiga varianter. Men kostnaden drar iväg, visar vårt test.

Inte ens den mest förhärdade suv-motståndare kan väl hävda att testtrion denna gång utgörs av otympliga klumpar på fyra hjul? Visst, typiska ”terrängattribut” finns på alla tre men pinfärska Renault Captur, Skoda Kamiq och Volkswagen T-Cross bygger i hög grad på sina småbilssyskon Clio, Fabia/Scala och Polo och ger överlag ett nätt intryck, karosshöjderna till trots. 

Jämfört med nya Renault Clio är Captur 18 centimeter längre, har sex centimeter större axelavstånd och rymmer nästan 200 dm3 mer bagage enligt VDA-metoden. Helheten ser ”kralligare” ut än på förra generationens Captur men linjeföringen är snarlik.

Skoda Kamiq, en av otaliga variationer på VW-koncernens MQB-arkitektur, befinner sig mellan Fabia och nästan nya Skoda Scala i storlek. Kamiq är 19 centimeter längre än Fabia men tolv kortare än Scala. Bagageutrymmet hamnar också mellan syskonen i storlek medan markfrigången är markant högre i Kamiq (testbilen har dessutom speciellt terrängpaket som ger 1,5 cm ytterligare markfrigång och ett särskilt underredesskydd, pris 1 900 kronor).

Karosslinjerna som helhet är knappast suv-lika för det, Kamiq ser ut som en ”fyllig” familjebil av ungefär samma karaktär som Subaru Outback, fast mindre. VW T-Cross har samma axelavstånd som en normal Polo (och nästan en decimeter kortare än Captur och Kamiq). Karossen är bara sex centimeter längre än Polos, bagageutrymmet är blott marginellt större än småbilsversionens. Helhetsintrycket är upprätt och funktionellt. 

Test: Renault Captur, Skoda Kamiq och Volkswagen T-Cross (2020)

Ingen i trion erbjuds med fyrhjulsdrift, ytterligare ett suv-attribut som faller bort. Dubbelkopplingslåda finns till alla tre (standard i testversionen Intense av Captur), liksom baksäten som kan skjutas i längsled och bagageutrymmesgolv som kan regleras i höjdled. Baksätenas ryggstöd kan förstås delas i alla tre men sittdynorna är fasta. Därmed uteblir de helt plana lastgolven. I Captur sitter man ganska högt, i Kamiq något lägre men ändå högre än i en Fabia och i T-Cross (faktiskt) lägst. Så långt inga konstigheter.

Testets Renault Captur är 36 000 kronor dyrare än en ny Clio med motsvarande utrust-ningsnivå och motor/växellåda. Skoda Kamiq i grundutförande av testversionen kostar knappt 17 000 kronor mer än en motsvarande Scala men hela 70 000 kronor mer än en Fabia, som dock inte kan beställas med exakt samma motor/växellåda utan med en något svagare variant och manuell växellåda. Den jämförelsen haltar således. 

VW T-Cross i testversion kan inte heller jämföras rakt av med en motsvarande Polo när det gäller motor/låda. Det närmaste man kommer är en prisskillnad på cirka 15 000 kronor mer för en T-Cross med minsta 95-hästarsmotorn och manuell låda, mot en Polo med samma maskin men med sjuväxlad DSG-låda.

Från vänster till höger. Renault:  Den helt digitala visningen är standard och kan varieras en del. Utmärkt justering av instrumentbelysningen med vipptangent till vänster om ratten. | | Skoda: Instrumenthus med bland annat navigation och valbara utseenden kostar 4 200 kronor. Snudd på overkill i funktioner men ”färddatorn” för olika förbrukningsmått är genomtänkt. | | Volkswagen:  T-Crossinstrumenten har samma funktioner som Kamiqs men utseendet är något varierat – en smaksak! Active Info Display kostar också här 4 200 kronor.
Från vänster till höger. Renault: Den helt digitala visningen är standard och kan varieras en del. Utmärkt justering av instrumentbelysningen med vipptangent till vänster om ratten. | | Skoda: Instrumenthus med bland annat navigation och valbara utseenden kostar 4 200 kronor. Snudd på overkill i funktioner men ”färddatorn” för olika förbrukningsmått är genomtänkt. | | Volkswagen: T-Crossinstrumenten har samma funktioner som Kamiqs men utseendet är något varierat – en smaksak! Active Info Display kostar också här 4 200 kronor.
Från vänster till höger. Renault: Renaults dubbelkopplingslåda fungerar bra i fart men vid trafikljusstarter finns en ovanligt kraftig fördröjning. Växelväljaren missar ofta när man ska skifta från läge D till R. | | Skoda: Laddkoja för mobilen för 2 900 kronor extra. Kompaktstandard för usb-uttag – varför? | | Volkswagen:  P-broms med ”gammal hederlig” spak i både Volkswagen och Skoda. Vänner av handbromsvändningar i halka gläds!
Från vänster till höger. Renault: Renaults dubbelkopplingslåda fungerar bra i fart men vid trafikljusstarter finns en ovanligt kraftig fördröjning. Växelväljaren missar ofta när man ska skifta från läge D till R. | | Skoda: Laddkoja för mobilen för 2 900 kronor extra. Kompaktstandard för usb-uttag – varför? | | Volkswagen: P-broms med ”gammal hederlig” spak i både Volkswagen och Skoda. Vänner av handbromsvändningar i halka gläds!
Från vänster till höger. Renault: Sköna, skålade stolar med behaglig tygklädsel och fasta, slanka nackskydd. Rejäl elvärme! | | Skoda: Eljusterbara förarstol i testbilen à 5 900 kronor. Elegant men smutskänslig ljus dekorrand. | | Volkswagen:  Både stolsdesign och sittkomfort är närmast utbytbara i de tre testbilarna, men till skillnad från i Kamiq kan inte i T-Cross beställas med eljustering.
Från vänster till höger. Renault: Sköna, skålade stolar med behaglig tygklädsel och fasta, slanka nackskydd. Rejäl elvärme! | | Skoda: Eljusterbara förarstol i testbilen à 5 900 kronor. Elegant men smutskänslig ljus dekorrand. | | Volkswagen: Både stolsdesign och sittkomfort är närmast utbytbara i de tre testbilarna, men till skillnad från i Kamiq kan inte i T-Cross beställas med eljustering.
Från vänster till höger. Renault: Renaults angivelse för bagagevolym i normalläge förefaller tilltagen – i praktiken ryms mindre än i Skoda men mer än i VW. | | Skoda: Störst och bäst utformat bagageutrymme i Kamiq – och ingen Skoda utan rejäla krokar för matkassar etcetera på sidorna. Elbaklucka ingår i paket à 9 900 kronor. | | Volkswagen:  Elstyrd baklucka finns inte heller till T-Cross och bagage-utrymmet är något mindre än i de båda andra.
Från vänster till höger. Renault: Renaults angivelse för bagagevolym i normalläge förefaller tilltagen – i praktiken ryms mindre än i Skoda men mer än i VW. | | Skoda: Störst och bäst utformat bagageutrymme i Kamiq – och ingen Skoda utan rejäla krokar för matkassar etcetera på sidorna. Elbaklucka ingår i paket à 9 900 kronor. | | Volkswagen: Elstyrd baklucka finns inte heller till T-Cross och bagage-utrymmet är något mindre än i de båda andra.

Knäckfrågan är förstås om de här versionerna är smartare köp än grundmodellerna Clio, Fabia/Scala och Polo? I många avseenden skulle vi svara ”Absolut!”, men inte i alla.

Captur är en succé-Renault med över 1,5 miljoner exemplar sålda på bara sex år och man ser den mest överallt, även i Sverige. Den nya versionen är omgjord från grunden och upp, med en baskonstruktion som delas med nya Clio (en av våra långtestbilar 2020).

Formgivningens helhet har man inte tallat på så mycket eftersom den varit bilens starkaste köpargument. I två tidigare ViB-tester har Captur erhållit dels en seger, dels en andraplats mot konkurrenterna. Ekonomin och rostskyddet har talat för Captur. Kritiken har främst gällt en smäckigt utförd interiör och brister i säkerhetsutrustningen, bland annat avsaknad av autobroms. 

Den nya generationen är väsensskild i de senare avseendena. Säkerhetsutrustningen är komplett så långt man kan begära och interiören som helhet och i detalj har fått ett tämligen remarkabelt lyft i utförande och känsla.

Panelerna är både robust tjocka och inbjudande fingertoppsvänliga, instrumenteringen är redig med en välvald blandning av vred och lättanvända tangenter mitt på panelen och till vänster om ratten. Testbilen har till och med värme i vindrutan, aktiverad med en knapp som är enkel att nå när man står i dörröppningen redo att skrapa sidorutorna. 

»Äntligen har Renault placerat alla farthållar-reglage i ratten.«

Mitt på panelen finns en stående, ganska stor medieskärm som fungerar godkänt när det gäller grafik och gränssnitt men som ändå haltar jämfört med vad VW-koncernens bilar erbjuder. Dubbelkopplingslådan sköts med en välplacerad väljare på toppen av en ”svävande” konsol. Under den finns ett stort förvaringsfack. Äntligen har Renault placerat alla farthållarreglage i ratten, inte planlöst strött ut dem mellan stolarna som förr.

Utrymmena är något men inte avgörande större än tidigare. Fyra åker utan vidare med och särskilt stolarna fram fick beröm av testförarna, liksom värmekapaciteten i dem. Baksätet är förvisso okej för två, men axelbredden är mindre än i Skoda och VW. Nominellt sett ska bagageutrymmet vara klart större än tidigare (den gamla rymde 377/1 235 dm3, jämfört med 536/1 275 för den nya) men i praktiken fick vi in lika många läskbackar i den nya som i den gamla. Framför allt är lasttröskeln obekvämt hög.

Test: Renault Captur, Skoda Kamiq och Volkswagen T-Cross (2020)

Motorn är en konstruktion som delas med Mercedes-Benz (och Dacia!). Vi har kört versioner med 155 hk och 130 hk (utan respektive med dubbdäck) och båda sätter bra fart på Captur, samtidigt som förbrukningen hålls i schack. Testförbrukningen blev för övrigt närmast identisk mellan de tre bilarna. 

Den enda missen är hur Capturs motor och dubbelkopplingslåda samarbetar – snudd på inte alls vid starter från rödljus. I körläge ”Normal” finns ett irriterande slack innan bilen skjuter fart, då med alldeles för mycket kraft för att det ska vara bekvämt. I läge ”Sport” fungerar det bättre men långt ifrån så bra som det borde. När Captur fått fart sker växlingarna i alla fall snudd på omärkligt, färden går dessutom behagligt tyst om än inte tystast i testet. 

»Är de här versionerna smartare köp än grundmodellerna Clio, Fabia/Scala och Polo?«
1. Värme även i baksätet är inte längre förbehållet stora bilar. Till Kamiq kostar den 2 900 kronor. 2. Praktiska krokar för matkassar är ett signum för Skodas bagageutrymmen. I Kamiq finns också en löstagbar lampa. 3. Redan i grundversion är VW T-Cross utrustad med en vettig lastfiness: passagerarstolens ryggstöd kan fällas framåt för transport av långa föremål. 4. Pluspolen till batteriet är svår att missa i Capturs motorutrymme. Men spola inte med högtryck här! 5. Det gäller att ta vara på de centimeter som erbjuds. De tre testbilarna har skjutbart baksäte som ökar flexibiliteten ytterligare.
1. Värme även i baksätet är inte längre förbehållet stora bilar. Till Kamiq kostar den 2 900 kronor. 2. Praktiska krokar för matkassar är ett signum för Skodas bagageutrymmen. I Kamiq finns också en löstagbar lampa. 3. Redan i grundversion är VW T-Cross utrustad med en vettig lastfiness: passagerarstolens ryggstöd kan fällas framåt för transport av långa föremål. 4. Pluspolen till batteriet är svår att missa i Capturs motorutrymme. Men spola inte med högtryck här! 5. Det gäller att ta vara på de centimeter som erbjuds. De tre testbilarna har skjutbart baksäte som ökar flexibiliteten ytterligare.

Fjädringskomforten får klart godkänt. Upphängningarna är snarlika i de tre testbilarna, med enkel torsionsaxel bak som (till en viss gräns) tillsammans med fjädring/stötdämpning förmår svälja vägens förtretligheter. 

Alla tre har trygg körstabilitet med en dragning åt understyr-ning i böjarna. Fjädringsavstämningen är dock klart hårdare i Captur än i Clio, bland annat för viktökningens skull (det skiljer cirka 240 kg mellan Captur och Clio med motsvarande utrustning). Styrningen, tidigare en tämligen död punkt i många Renault, har i nya Captur/Clio fått en klart förbättrad känsla och även dämpning mot hål och skarvar. 

Några undanmanövertester kunde vi inte göra, temperatur och däckutrustning satte p för de övningarna, liksom för bromstesterna.

»T-Cross känns bitvis förvånansvärt ’billig’ för att vara en Volkswagen.«

Skodas program riskerar måhända kannibalism mellan den nästan nya Scala och alldeles nya Kamiq. Ingen av dem är karaktärer som omedelbart sticker ut, men med aldrig så lite skrap på den korrekta ytan finner man att Kamiq är en ovanligt komplett och vettig vardagsbil.

Yttermåtten är närmast en kalkering av Capturs, men Skodas förpackning är lite effektivare i varje vrå, rymligheten för de åkande och bagaget lite bättre. Det gäller särskilt baksätet som är bekvämast och rymligast i trion. Kupén i övrigt ger det mest ombonade och välarbetade intrycket här, måhända lite oväntat med tanke på Skodas ”rang” i VW-koncernen, men testexemplaret är också utrustat upp till tänderna.

Bland all tillvalsutrustning skulle man önska att dödvinkelvarnare och varning för korsande trafik vid backning skulle ingå som standard. Nu kostar dessa vettiga detaljer 4 500 kronor extra.

Motorn är en 115-hästars enliters, direktinsprutad bensintrea med turbo, kopplad till en sjuväxlad DSG-låda (manuell finns inte till denna motor, däremot till bensinfyran med 150 hk). Kombinationen sätter bättre sprätt på bilen än man kanske tror, men bottendraget kan kännas lite tamt.

Kamiq är lättast i trion och accelererar kvickare än testets T-Cross som har exakt samma drivning. Gång- och växlingskulturen är tydligt bättre än i Captur, men den allra bästa avstämningen mellan motor och låda har sparats till VW T-Cross – där går växlingarna i princip ryckfritt från start, vilket Skoda inte helt lyckas med.

Kommentar: Renaults strålkastare imponerar, särskilt det slösaktiga halvljusets sken gör mörkerkörning behaglig. Skoda och VW får godkänt halvljus medan helljuset är både smalt och kort i båda bilarna.
Kommentar: Renaults strålkastare imponerar, särskilt det slösaktiga halvljusets sken gör mörkerkörning behaglig. Skoda och VW får godkänt halvljus medan helljuset är både smalt och kort i båda bilarna.
Test: Renault Captur, Skoda Kamiq och Volkswagen T-Cross (2020)

Kamiq har den överlag bästa åkkomforten, bilen rullar tystast oavsett underlag och har den mest följsamma fjädringen. Karaktären är också här en aning hårdare än i motsvarande standardmodell (Scala) och registret blir med nödvändighet en smula begränsat av den enkla konstruktionen; vid tvärslåar och gropar slår det rätt osnyggt också i Kamiq. Styrkänslan är bäst i trion och maken till lättkörd bil finns knappast.

T-Cross är också smidig och lätt att hantera, inte så konstigt eftersom drivningen är exakt den samma som i Kamiq, men VW har som nämnts en fördel av bästa samarbetet mellan motor och växellåda. Kupémåtten är inte riktigt lika bra som Skodas men man sitter upprätt och utrymmeseffektivt. Bagageutrymmet är klart mindre. Vi fick bara in sju läskbackar med baksätet i normalläge, 24 med baksätet nedfällt (mot 11/28 i Kamiq). 

T-Cross och Kamiq, förutom en smaksak som design, fann vi i hur detaljer och finish framstod. T-Cross känns bitvis förvånansvärt ”billig” för att vara en Volkswagen, som länge skämt bort köpare med en om inte märkvärdig så i alla fall robust kvalitetskänsla i interiören. T-Cross däremot har hårda, repkänsliga paneler och ytor här och var, kurvhandtag för passageraren saknas och dörrsidorna känns över måttan plastiga. Det ”lirar” inte riktigt mellan den käcka exteriören och den budgetartade interiören. I nästan allt annat är T-Cross och Kamiq från egenskapssynpunkt snudd på utbytbara.

Test: Renault Captur, Skoda Kamiq och Volkswagen T-Cross (2020)
Test: Renault Captur, Skoda Kamiq och Volkswagen T-Cross (2020)
Test: Renault Captur, Skoda Kamiq och Volkswagen T-Cross (2020)
Test: Renault Captur, Skoda Kamiq och Volkswagen T-Cross (2020)
Test: Renault Captur, Skoda Kamiq och Volkswagen T-Cross (2020)
Test: Renault Captur, Skoda Kamiq och Volkswagen T-Cross (2020)
Test: Renault Captur, Skoda Kamiq och Volkswagen T-Cross (2020)
Test: Renault Captur, Skoda Kamiq och Volkswagen T-Cross (2020)
Test: Renault Captur, Skoda Kamiq och Volkswagen T-Cross (2020)

Viss revansch tar VW i förväntat andrahandsvärde, den tyngsta posten i driftekonomin. Tappet de tre första åren beräknas till måttliga 40 procent, något bättre än för Skoda (42 procent) och ett tydligare avstånd till Renault (46 procent, vilket i och för sig också är ett hyggligt värde).

I reda pengar utslaget på tre år handlar det om 20 000 kronors skillnad mellan Renault och VW, men då är att märka att Renault redan från början är tämligen välutrustad i nivån Intense. Den sammanlagda milkostnaden blir alltså lägst i T-Cross, högst i Captur. Skillnaden i kronor och ören är antagligen försumbar för spekulanterna, valet mellan de tre är mer av en smaksak.

Testlaget har dock en given vinnare: Skoda.

Test: Renault Captur, Skoda Kamiq och Volkswagen T-Cross (2020)

27 VW T-Cross såldes under 2019 i 3 723 exemplar, plats 27 i statistiken. Renault Captur såldes i 2 791 exemplar, plats 38, medan helt nya Skoda Kamiq såldes i 147 exemplar före årets slut, plats 185. 

Inte ens den mest förhärdade suv-motståndare kan väl hävda att testtrion denna gång utgörs av otympliga klumpar på fyra hjul? Visst, typiska ”terrängattribut” finns på alla tre men pinfärska Renault Captur, Skoda Kamiq och Volkswagen T-Cross bygger i hög grad på sina småbilssyskon Clio, Fabia/Scala och Polo och ger överlag ett nätt intryck, karosshöjderna till trots. 

Jämfört med nya Renault Clio är Captur 18 centimeter längre, har sex centimeter större axelavstånd och rymmer nästan 200 dm3 mer bagage enligt VDA-metoden. Helheten ser ”kralligare” ut än på förra generationens Captur men linjeföringen är snarlik.

Skoda Kamiq, en av

Är du tidningsprenumerant? Skapa din digitala inloggning.

Registrera
Digital prenumeration
Läs allt – Testa en månad för 1 krona!

Det här är en del av vårt premium-innehåll. För att läsa vidare behöver du starta en prenumeration eller logga in ifall du redan har ett konto.

Läs mer

Modellfakta Renault Captur TCe 130 EDC

TILLVERKNINGSLAND: Spanien.

MOTOR: Tvärställd 4-cylindrig rak bensinturbo med två överliggande kamaxlar, fyra ventiler per cylinder. Kompression 10,5. Borrning/slag 72,2/81,3 mm. Volym 1 333 cm3.

EFFEKT/VRIDMOMENT: Max effekt 130 hk (90 kW) vid 5 000 v/min. Max vridmoment 240 Nm vid 1 600 v/min.

KRAFTÖVERFÖRING: Motorn fram, framhjulsdrift. Sjuväxlad dubbelkopplingslåda. Varvtal vid 110 km/tim högsta växeln: 1 950.

HJULUPPHÄNGNING: Skruvfjäd-ring, krängningshämmare. Fram fjäderben med undre triangellänk, bak halvstel axel.

HJUL: Fälgbredd 7 tum, däck 215/55 R18.

STYRNING: Kuggstång, elservo. Vändcirkel 11,0 m. 2,6 rattvarv.

BROMSAR: Skivor fram (ventilerade), trummor bak. Elektrisk p-broms.

PRESTANDA: Toppfart 193 km/tim. Acceleration 0–100 km/tim
9,6 s (fabriksuppgifter).

ÖVRIGA VERSIONER: TCe 155 Zeb med sjuväxlad dubbelkopplingslåda, grundpris 239 900 kr.

Modellfakta Skoda Kamiq Style TSI 115 DSG

TILLVERKNINGSLAND: Tjeckien.

MOTOR: Tvärställd 3-cylindrig rak bensinturbo med två överliggande kamaxlar, fyra ventiler per cylinder. Kompression 10,5. Borrning/slag 74,5/76,4 mm. Volym 999 cm3.

EFFEKT/VRIDMOMENT: Max effekt 115 hk (85 kW) vid 5 000–5 500 v/min. Max vridmoment 200 Nm mellan 2 000 och 3 500 v/min.

KRAFTÖVERFÖRING: Motorn fram, framhjulsdrift. Sjuväxlad dubbelkopplingslåda. Varvtal vid 110 km/tim högsta växeln: 2 500.

HJULUPPHÄNGNING: Skruvfjäd-ring, krängningshämmare. Fram fjäderben med undre triangellänk, bak halvstel axel.

HJUL: Fälgbredd 7 tum, däck 215/45 R18.

STYRNING: Kuggstång, elservo. Vändcirkel 10,9 m. 2,5 rattvarv.

BROMSAR: Skivor fram (ventilerade) och bak. Mekanisk p-broms.

PRESTANDA: Toppfart 194 km/tim. Acceleration 0–100 km/tim
10,0 s (fabriksuppgifter).

ÖVRIGA VERSIONER: Från 1,0 TSI manuell Ambition 115 hk, grundpris 217 500 kronor, till 1,6 TDI 115 hk DSG 267 600 kr.

Modellfakta Volkswagen T-Cross 1,0 TSI 115 DSG

TILLVERKNINGSLAND: Spanien.

MOTOR: Tvärställd 3-cylindrig rak bensinturbo med två överliggande kamaxlar, fyra ventiler per cylinder. Kompression 10,5. Borrning/slag 74,5/76,4 mm. Volym 999 cm3.

EFFEKT/VRIDMOMENT: Max effekt 115 hk (85 kW) vid 5 000–5 500 v/min. Max vridmoment 200 Nm mellan 2 000 och 3 500 v/min.

KRAFTÖVERFÖRING: Motorn fram, framhjulsdrift. Sjuväxlad dubbelkopplingslåda. Varvtal vid 110 km/tim högsta växeln: 2 500.

HJULUPPHÄNGNING: Skruvfjäd-ring, krängningshämmare. Fram fjäderben med undre triangellänk, bak halvstel axel.

HJUL: Fälgbredd 7 tum, däck 215/45 R18.

STYRNING: Kuggstång, elservo. Vändcirkel 10,6 m. 2,5 rattvarv.

BROMSAR: Skivor fram (ventilerade) och bak. Mekanisk p-broms.

PRESTANDA: Toppfart 193 km/tim. Acceleration 0–100 km/tim
10,2 s (fabriksuppgifter).

ÖVRIGA VERSIONER: Från 1,0 TSI manuell Ambition 115 hk, grundpris 217 500 kronor, till 1,6 TDI 115 hk DSG 267 600 kr.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.