Bild
Nästa artikel
Test: Mazda CX-30, Skoda Karoq och Volvo XC40 (2020)

Test: Mazda CX-30, Skoda Karoq och Volvo XC40 (2020)

Nybilstest

En del bilköpare kan inte tänka sig en suv – andra drömmer om en. För den som vill köra Volvo till lägsta nypris är det numera framhjulsdrivna XC40 T2 som gäller. Hur står den sig mot Mazda CX-30 och Skoda Karoq?

En och annan kanske minns reklamkampanjen från generalagenten Philipsons i mitten av 1970-talet?

”Sista chansen att köpa en ny Mercedes under 100 000 kronor” lockade man med när den gamla ”Compact-modellen” som debuterade 1968 skulle läggas ned till förmån för den kommande W123-serien.

Hösten 2020 är Volvo där Mercedes var då, men billigaste modellen kostar inte under 100 000 längre utan strax under 300 000 kronor. Framhjulsdrivna Volvo XC40 T2 i det ganska avskalade men ändå inte torftiga utförandet Momentum Core kan köpas från 282 000 kronor och uppåt.

En suv-modell alltså, någon ordinär halvkombi finns ju inte hos Volvo sedan V40 lades ned. T2-versionen har samma motor som den cirka 20 000 kronor dyrare XC40 T3, en trecylindrig 1,5-liters bensinare med turbo. I testbilen ger motorn 129 hk och är kopplad till en manuell sexväxlad låda. Den som vill ha automat får lägga till 20 000 kronor. T3 har 163 hk ur samma maskin som T2.

Grundpris är emellertid en sak, slutpris en annan. När alla extragrejer klätts på testets T2 – diverse paket, panoramaglastak, dragkrok et cetera – stannar inte prislappen förrän på 376 200 kronor. Ännu kan man alltså köpa en Volvo under 400 000 kronor …

Mazda har inga problem att hänga på Volvo och Skoda i fartresurser, inte heller att köra om dem.
Mazda har inga problem att hänga på Volvo och Skoda i fartresurser, inte heller att köra om dem.

Testutmanarna är också bensindrivna och har enbart framhjulsdrift. Mazda CX-30 Skyactiv-G är en fyrcylindrig så kallad mildhybrid där den kompletterande lilla elmotorn mest har till uppgift att stötta vid start. Cylinderavstängning för att spara bränsle är bilen ensam om i sällskapet.

Testutförandet är det välmatade Cosmo, motorn på två liters volym ger 150 hk och grundpriset är knappt 330 000 kronor. CX-30 finns från strax under 270 000 kronor i det enklare utförandet Sky för den som vill komma billigare undan.

Skoda Karoq med blott enliters trecylindrig bensinare, framhjulsdrift och 115 hk kan köpas från strax över 240 000 kronor men testbilen är av det mer välutrustade utförandet Style och betingar drygt 260 000 kronor i grundpris. Testbilen inklusive utrustning går lös på 279 100 kronor, klart konkurrenskraftigt.

Bitvis kan man märka ”lågpriset”, klädseln och detaljerna på dörrarna är till exempel av en ganska rå och obearbetad typ. Å andra sidan finns det gott om typiska ”Skodavettigheter” som standard, ett paraply och en väl utformad isskrapa till exempel. 

Ingen av bilarna som sådan är ny på marknaden utan välbekanta syner i trafiken, särskilt Volvo som snabbt blev en av de populäraste över huvud taget. Alla tre finns med fyrhjulsdrift om man så önskar, samt också med dieselmotor.

Receptet med en liten men ändå tillräcklig maskin och enbart framhjulsdrift kan säkert göra en och annan köpare som annars inte är så förtjust i själva biltypen en smula nyfiken.

Karosserna är runt 440 centimeter långa men har olika karaktär. Mazdas yttre och inre design är snarlik märkessyskonens, profilen är låg (tolv centimeter lägre kaross än Skoda, 15 cm lägre än Volvo), framtoningen mer sportig än utpräglat praktisk. ”En GTI-crossover” försökte en testförare etikettera CX-30. Kanske det, kvickheten i reaktionerna och en förhållandevis låg sittställning finns i alla fall där för att motivera etiketten.

Volvos vinkling av solskyddet är ett onödigt irritationsmoment – solen tycks alltid vara där skyddet inte täcker.
Volvos vinkling av solskyddet är ett onödigt irritationsmoment – solen tycks alltid vara där skyddet inte täcker.
Skodas paraply är standard och bor i ett eget fack under passagerarstolen.
Skodas paraply är standard och bor i ett eget fack under passagerarstolen.
Eleganta rattknappar i Mazda men i dagsljus syns symbolerna i undre raden inte alls.
Eleganta rattknappar i Mazda men i dagsljus syns symbolerna i undre raden inte alls.
CX-30 erbjuder en rätt exklusiv känsla här och var i inredningen, exempelvis i den fingertoppsvänliga instrumentpanelen.
CX-30 erbjuder en rätt exklusiv känsla här och var i inredningen, exempelvis i den fingertoppsvänliga instrumentpanelen.
Fiffig lösning håller ordning på bältena bak i Skoda.
Fiffig lösning håller ordning på bältena bak i Skoda.
I säljtoppen

Till och med oktober i år låg Volvo XC40 på plats 4 i säljlistan, 7 797 bilar. Skoda Karoq fanns på plats 74, 726 bilar, och Mazda CX-30 på plats 77, 689 bilar.

Skoda är lådformad, utstrålar praktisk användbarhet och robusthet snarare än elegans, samtidigt som Karoq faktiskt är drygt 200 kg lättare än Volvo.

XC40 å sin sida är klossigt hög och har största axelavståndet, men därmed inte sagt de bästa utrymmena. De finns i Skoda, som förutom en allmänt spatiös känsla fram och bak också har bäst varierbarhet av kupén.

De separata bakre stolarna kan skjutas i längsled, de bakre ryggstödens vinkel kan justeras och stolarna lyftas ur eller i en i taget. Det ger oöverträffade möjligheter att lasta last och frakta folk i olika konstellationer. Hur ofta man verkligen använder finesserna är väl en annan fråga, men de finns där.

Mazda är konventionell, en halvkombi rätt och slätt, inte särskilt rymlig heller men i alla fall klart bättre än kompakta lillasyskonet CX-3. Föraren och passageraren fram har gott om armbågsbredd men i baksätet är det trängre på bredden och för ben och fötter.

Situationen räddas av ett ovanligt bekvämt baksäte, två (inte särskilt långa) sitter ypperligt. ”Jag skulle absolut välja Mazda före Volvo om jag var tvungen att sitta bak på långfärd” skrev en testförare i sitt protokoll. Ryggstödsdelningen är 1/3 resp. 2/3, genomlastningslucka finns inte.

Volvos baksäte är inte särskilt rymligt sett till bilens totala mått, men för dem där framme är storbilskänslan påtaglig. Där finns knappast någon avgörande skillnad gentemot XC60, vare sig i faktiska mått eller i rumskänsla. 

Mazda är också den klart piggaste att köra i trion, men kombinationen med elmotorn och cylinderavstängningen gör körningen en smula speciell. Bilen sticker raskt iväg från start, ofta helt ryckfritt, och vill helst ha gott om varv för att behålla fartökningen.

”Bottendraget” är ganska tomt, men samspelet med den sexväxlade automatlådan löper helt friktionsfritt – utom vid finmanövrering i krypfart. Det finns ett sportläge i automatlådan men det behöver man knappast aldrig använda, reaktionen mellan motor och drivning är påtagligt pigg i alla fall.

Reglage och kontroller ligger väl till hands, Mazda är mer än de bådas andra förarens bil.

»Den utstrålar praktisk användbarhet och robusthet snarare än elegans«

På vår speciella fjädringssträcka med krävande kurvor och ovanligt illa underhållet asfaltunderlag glänser CX-30. Chassisättningen är tight men inte särskilt stötig för det. Styrningen reagerar snabbt och exakt, man har närmast total kontroll över skeendena och spårhållningen är trygg även i fula gupp och över djupa tvärslåar.

Mazda är helt enkelt kul att köra. Den smiter runt kroppen på ett helt annat sätt än de båda andra. Känslan av suv eller crossover är noll och intet, den spänstiga linjen från flera andra Mazdamodeller är tydlig, noterade en testförare i sitt protokoll.

Bilen går att, med fjäderlätt gasfot, köra på två cylindrar tämligen ofta. Generellt både vibrerar och låter motorn dock mer än trean i Skoda och Volvo. Undantaget är det dieselknattrande tomgångsljudet i XC40, medan Skodas knappt hörs alls på tomgång.

Ägarna tycker

I årets AutoIndex placerade sig Volvo 5:a, Mazda 7:a och Skoda på 9:e plats av 23 märken när svenska bilägare får tycka till om sitt bilinnehav.

I tyngsta delmomentet ”Bilen”, där köregenskaper, kvalitet och kostnader är avgörande, rankas Volvo högst med en 5:e plats samtidigt som Skoda (8) tar platsen före Mazda (9). Tappet beror främst på bottenbetyg för Mazdas lack- och rostskydd.

Däremot tar Mazda hem kategorin ”Verkstad” med en fin 5:e plats, följt av Volvo (8) och Skoda (14). Störst poängskillnad märks i verkstädernas förmåga att identifiera bilens servicebehov, här är Mazda i topp medan Skoda hamnar först på 16:e plats.

Volvo erbjuder bekvämast fjädring och lägst ljudnivå. Utan att vara det minsta ostadig eller slackig i karaktären rör sig bilen mjukt och väldämpat över de värsta utmaningar.

XC40 oavsett version är rätt körglad för biltypen och med den här lätta motorn under huven blir balansen lyckad. Bilen känns neutralbalanserad även under provokation.

Vår enda anmärkning är att fjädringens/dämpningens returrörelse är så kraftig. Bilen rör sig rätt ”hoppigt” i vertikalled på gropigt underlag. Det rimmar illa med dess annars så harmoniska karaktär.

Plus ger vi till den lättspakade manuella lådan liksom till testets lägsta ljudnivå. Volvomotorn har oväntat gott om drag från lågvarv, turboingreppet är väldoserat och närmast omärkligt, men bränsletörsten blev en besvikelse. Av deklarerade 7,0 l/100 km såg vi aldrig röken, vi hamnade nära 8,0 – alldeles för mycket.

Accelerationssiffran från fabrik var vi heller aldrig nära, men bilen (liksom de andra två) rullade på dubbfria vinterdäck med måttligt fäste på säsongens kalla (men torra) asfalt. Några undamanövertester eller bromstester gjorde vi aldrig eftersom resultaten inte blir representativa under de förhållandena.

»Bilen rör sig rätt ’hoppigt’ i vertikalled på gropigt underlag.«

Volvokarossen vore lättare att överblicka om man skippat knycken på bakdörren och gjort de bakre takstolparna smalare. Att de bakre nackskydden kan fällas med knapptryck från medieskärmen är väl bra men så mycket för sikten bakåt betyder det inte.

Skodas motor och växellåda ”lirar” närmast perfekt. Man betror först inte den lilla 115-hästaren med så mycket, men den visar sig vara en kämpe och alldeles tillräcklig i de flesta situationer. Bra bottendrag och jämn, tyst gång parat med modest bränsletörst och en ytterst smidig växelföring.

Spaken arbetar närmast med tankekraft genom växlarna. Snabb kan man inte beskylla testbilen för att vara men drivningen som helhet fungerar ännu bättre än i Volvon.

Åkkomforten delade testförarna. Alla var överens om att bilens fjädring (Karoq med framhjulsdrift har enkel torsionsaxel bak, de fyrhjulsdrivna en multilänk) arbetade ganska stumt och med en del slammer från hjulställen både fram och bak.

Lagningar och tvärslåar förmådde bilen inte filtrera lika effektivt som Mazda eller Volvo, men på kurshållningen var det inga fel, inte på styrningen heller.

”Sittställningen är lite lattjo när man kommer från de andra. Lite pinnstolsvarning, jag tittar verkligen ned på instrumenttavlorna men sitter bra och ratten skymmer inte några instrument. Mer vinkling av stolarna hade varit att föredra,” noterades i ett testförarblock.

Ljudmätningarna slutade med sistaplats för Skoda, utan att bilen är anmärkningsvärt bullrig annat än i hög fart på riktigt grov asfalt.  


  Mazda Skoda Volvo
Grundpris 328 800 kr 261 100 kr 282 000 kr
Milkostnad 41,60 kr 35,30 kr 40,70 kr
Körkänsla 5/5 3/5 4/5
Ekonomi 2/5 5/5 3/5
Komfort 3/5 3/5 4/5
Säkerhet 5/5 5/5 5/5
Miljö 3/5 3/5 2/5
Mazda CX-30 2,0 Cosmo Skyactiv-G
Mazda CX-30 2,0 Cosmo Skyactiv-G
Digitala och analoga mätare blandas framför Mazdaföraren, hastighetsmätaren i mitten.
Digitala och analoga mätare blandas framför Mazdaföraren, hastighetsmätaren i mitten.
Skyactiv-G kallar Mazda sin mildhybridversion av tvålitersfyran. Den ger 150 hk och har cylinderavstängning. Det krävs varv för att sätta fart på bilen och motorgången är inte alldeles ryckfri i skiftena mellan två- och fyrcylindrig körning.
Skyactiv-G kallar Mazda sin mildhybridversion av tvålitersfyran. Den ger 150 hk och har cylinderavstängning. Det krävs varv för att sätta fart på bilen och motorgången är inte alldeles ryckfri i skiftena mellan två- och fyrcylindrig körning.
Sköna men ganska smala stolar, klädda med trivsam skinnklädsel. Höjdjusteringen av nackskydden är fipplig.
Sköna men ganska smala stolar, klädda med trivsam skinnklädsel. Höjdjusteringen av nackskydden är fipplig.
Bagagelastare väljer inte CX-30 först och främst, utrymmet är sämst i testtrion.
Bagagelastare väljer inte CX-30 först och främst, utrymmet är sämst i testtrion.
Skoda Karoq TSI 115 Style
Skoda Karoq TSI 115 Style
Varierbar instrumentvisning finns i ett paket à 12 000 kronor där även utökad navigator, trådlös mobilladdning och eljusterbart förarsäte ingår. Utmärkt färddator mellan rundlarna.
Varierbar instrumentvisning finns i ett paket à 12 000 kronor där även utökad navigator, trådlös mobilladdning och eljusterbart förarsäte ingår. Utmärkt färddator mellan rundlarna.
Cylindervolym en liter och 115 hk låter inte mycket men Skodas maskin arbetar både tyst, jämnt och starkt. Snål på bränsle, dessutom. Ett bra val.
Cylindervolym en liter och 115 hk låter inte mycket men Skodas maskin arbetar både tyst, jämnt och starkt. Snål på bränsle, dessutom. Ett bra val.
Inbyggda nackskydd begränsar inställningsmöjligheterna men man sitter skönt och den ganska grova tygklädseln är behaglig.
Inbyggda nackskydd begränsar inställningsmöjligheterna men man sitter skönt och den ganska grova tygklädseln är behaglig.
Bäst lastutrymme, bäst flexibilitet och gott om underlättande detaljer – Karoq är bäst på last.
Bäst lastutrymme, bäst flexibilitet och gott om underlättande detaljer – Karoq är bäst på last.
Volvo XC40 T2 Momentum Core
Volvo XC40 T2 Momentum Core
Tydliga och snygga instrument och det går att få kartvisning mellan rundlarna. Färddatorn nere till höger i instrumenthuset är dock alldeles för knepig att hantera och att begripa.
Tydliga och snygga instrument och det går att få kartvisning mellan rundlarna. Färddatorn nere till höger i instrumenthuset är dock alldeles för knepig att hantera och att begripa.
T2-trean är inte ny, bara nedtrimmad jämfört med den i T3. En mjuk, behaglig karaktär med tillräcklig ork för det mesta, men rätt kraftlös i högre fart och med besvärande törst.
T2-trean är inte ny, bara nedtrimmad jämfört med den i T3. En mjuk, behaglig karaktär med tillräcklig ork för det mesta, men rätt kraftlös i högre fart och med besvärande törst.
 Testets bästa stolar. Utdragbart lårstöd, lagom mjuk stoppning och effektiv uppvärmning.
Testets bästa stolar. Utdragbart lårstöd, lagom mjuk stoppning och effektiv uppvärmning.
Inte lika rymligt som i Skoda men bra detaljer och förvaringsutrymme under golvet ger plus.
Inte lika rymligt som i Skoda men bra detaljer och förvaringsutrymme under golvet ger plus.
Mazda: Närmast identisk miljö med den i Mazda 3. Ingen känsla av högbygge, panelen är låg, känslan tight och finishen utmärkt. Bra förvaringsfack.
Mazda: Närmast identisk miljö med den i Mazda 3. Ingen känsla av högbygge, panelen är låg, känslan tight och finishen utmärkt. Bra förvaringsfack.
Mazdas kupé känns ombonad och rätt mysig, i alla fall för dem där framme. Utrymmena överlag är inte lika bra som i Skoda och Volvo, men baksätet är skönast att sitta i av de tre. Välgjord läderklädsel är standard i Cosmoversionen.
Mazdas kupé känns ombonad och rätt mysig, i alla fall för dem där framme. Utrymmena överlag är inte lika bra som i Skoda och Volvo, men baksätet är skönast att sitta i av de tre. Välgjord läderklädsel är standard i Cosmoversionen.
Skoda: Enkelt och redigt överlag, något udda körställning som man snabbt vänjer sig vid. Bra reglage, bra inställningsmöjligheter av ratten, bra sikt.
Skoda: Enkelt och redigt överlag, något udda körställning som man snabbt vänjer sig vid. Bra reglage, bra inställningsmöjligheter av ratten, bra sikt.
Skoda har bäst kupéutrymmen, dessutom med stora fönsterytor som bidrar till rumskänslan. Enkla men oömma inredningsmaterial. Ingen av bilarna har nackskydd som kan regleras i vinkel.
Skoda har bäst kupéutrymmen, dessutom med stora fönsterytor som bidrar till rumskänslan. Enkla men oömma inredningsmaterial. Ingen av bilarna har nackskydd som kan regleras i vinkel.
Volvo: Få knappar på instrumentpanelen, det mesta styrs från skärmen eller med knapparna i ratten. Pekjusteringen av värme och elstolar är omständlig. 
Volvo: Få knappar på instrumentpanelen, det mesta styrs från skärmen eller med knapparna i ratten. Pekjusteringen av värme och elstolar är omständlig. 
Volvos textilklädsel ger ett propert intryck och utrymmena räcker till utan att vara märkvärdiga. Sköna stolar, men rätt instängt i baksätet på grund av fönsterlinjen och man sitter ovanligt upprätt.
Volvos textilklädsel ger ett propert intryck och utrymmena räcker till utan att vara märkvärdiga. Sköna stolar, men rätt instängt i baksätet på grund av fönsterlinjen och man sitter ovanligt upprätt.

Mazda erbjuder inte många tillval, Cosmo-versionen har exempelvis skinnklädsel, adaptivt helljus och elstyrd förarstol som standard, liksom vindrutevisning av hastighet etc. Rattvärme, förstås, men den är verkligen loj, till skillnad från kringelvärmen i Skoda och Volvo. Glastak erbjuds inte.

Skoda har en uppsjö av prisvärda paket, exempelvis dragpaketet med utfällbar krok, elstyrd baklucka, backningskamera och takräcke för drygt 10 000 kronor. Dessutom finns mängder av enskilda tillbehör till attraktiva priser. Volvo har exempelvis ett klimatpaket för knappt 10 000 kronor, omfattande motorvärmare och elvärmning av spolarmunstycken, baksäte och ratt.

Totalt sett? Från rationell egenskapssynpunkt har Skoda nästan alla rätt för en vanlig bilist. Ekonomin (lägst inköpspris och klart lägsta milkostnaden i trion), den praktiska stilen, vettiga priser på tillbehör/paket – det är faktorer som kan väga upp ett bitvis enklare utförande och ett mer begränsat fjädringsregister.

Volvo är valet för den som söker komfort först och främst. En behaglig helhet, utan något som sticker i ögonen annat än det rätt törstiga sinnelaget.

Mazda är förarens och de halvlånga baksätespassagerarnas bil. En ganska snitsigt hopkommen, kul profil som känns välgjord. Milkostnaden är högst men grundutrustningen är omfattande. Bättre rostskydd står på önskelistan.

Helheten pekar bara åt ett håll: Skoda.

»Utan något som sticker i ögonen annat än det rätt törstiga sinnelaget.«
Test: Mazda CX-30, Skoda Karoq och Volvo XC40 (2020)
Mazdas mediesystem är det samma i åtskilliga modeller och är enkelt att använda med vred/knappar mellan stolarna. Där finns också reglaget för ljudvolym.
Mazdas mediesystem är det samma i åtskilliga modeller och är enkelt att använda med vred/knappar mellan stolarna. Där finns också reglaget för ljudvolym.
Skoda har överlag ett modernare och mer omfångsrikt system än testkonkurrenterna, dessutom med klarare grafik. Bra vred kombinerade med touchknappar.
Skoda har överlag ett modernare och mer omfångsrikt system än testkonkurrenterna, dessutom med klarare grafik. Bra vred kombinerade med touchknappar.
Volvo: Mediaenheten är bekant numera och blandar lättskött och krångligheter. Större kontrast och färgskillnader mellan menyerna hade underlättat handhavandet.
Volvo: Mediaenheten är bekant numera och blandar lättskött och krångligheter. Större kontrast och färgskillnader mellan menyerna hade underlättat handhavandet.
»Mediaenheten är bekant och blandar lättskött med krångligheter.«
Test: Mazda CX-30, Skoda Karoq och Volvo XC40 (2020)
Test: Mazda CX-30, Skoda Karoq och Volvo XC40 (2020)
Test: Mazda CX-30, Skoda Karoq och Volvo XC40 (2020)
Test: Mazda CX-30, Skoda Karoq och Volvo XC40 (2020)
Test: Mazda CX-30, Skoda Karoq och Volvo XC40 (2020)
Test: Mazda CX-30, Skoda Karoq och Volvo XC40 (2020)
Test: Mazda CX-30, Skoda Karoq och Volvo XC40 (2020)
Test: Mazda CX-30, Skoda Karoq och Volvo XC40 (2020)
Test: Mazda CX-30, Skoda Karoq och Volvo XC40 (2020)
Test: Mazda CX-30, Skoda Karoq och Volvo XC40 (2020)
Test: Mazda CX-30, Skoda Karoq och Volvo XC40 (2020)
Test: Mazda CX-30, Skoda Karoq och Volvo XC40 (2020)
Test: Mazda CX-30, Skoda Karoq och Volvo XC40 (2020)
Test: Mazda CX-30, Skoda Karoq och Volvo XC40 (2020)

Ljustest

LED/LED
LED/LED
Test: Mazda CX-30, Skoda Karoq och Volvo XC40 (2020)
Mazda Halvljus Helljus
Längd, m 106 228
Bredd, m 27 24
Betyg 3/5 475

 Spolning: Ja

LED/LED
LED/LED
Test: Mazda CX-30, Skoda Karoq och Volvo XC40 (2020)
Skoda Halvljus Helljus
Längd, m 117 236
Bredd, m 27 29
Betyg 3/5 4/5

Spolning: Ja

LED/LED
LED/LED
Test: Mazda CX-30, Skoda Karoq och Volvo XC40 (2020)
Volvo Halvljus Helljus
Längd, m 103 211
Bredd, m 24 22
Betyg 4/5 3/5

Kommentar: Tre bilar med bra strålkastarsken, helt enkelt. Mazda och Skoda har ovanligt bra helljus, den senare ett resultat som ligger på gränsen för en femma – men hög bländrisk tar ned betyget något.

Medelvärde Halvljus Helljus
Längd, m 99 186
Bredd, m 25 18
Test: Mazda CX-30, Skoda Karoq och Volvo XC40 (2020)

Rostskydd

Mazda

Tunn lackering. Vanligen är tjockleken 100 till 120 my, CX-30 har 80 my. Det riskerar att göra lacken känsligare för stenskott. Kaross helt av stålplåt, även hjulupphängningar och bränslepåfyllingsrör av stål. Skärmkanterna bak är extremt känsliga, dels för att skarven inte är limmad, dels för att den skyddas av en gummilist som binder fukt och smuts. I delar av hjulhuset skyddas inte den öppna skarven av gummilisten (bild 1). Tröskellådornas nedåtriktade skarvar är helt oskyddade. De bakre plastsköldarna fästs mot dörren på ett sätt som riskerar skava hål i lacken. Huv och dörrar är väl tätade men den inre behandlingen har brister.

Rostskyddsgaranti: 12 år

Betyg: 2/5

Test: Mazda CX-30, Skoda Karoq och Volvo XC40 (2020)

Skoda

Hela karossen och chassidetaljer av vanlig stålplåt. Väl tätade hörn i dörrar, huv och baklucka men de båda senare saknar invändig behandling. Bakom främre innerskärm (av plast) finns en fuktsugande skumkudde. Bakdörren utgör en del av skärmkanten bak och där samlas en hel del smuts samtidigt som gummilisten under har tveksam konstruktion och släpper igenom fukt och smuts till plåtytorna (bild 2). Underredet täcks till stora delar av stora plastsköldar och under dessa saknas slitskydd. I övrigt har slitskyddet tillräcklig tjocklek och vaxbehandlingen i balkarna är väl genomförd. Den nedåtvända tröskelskarven är väl tätad.

Rostskyddsgaranti: 12 år

Betyg: 3/5

Test: Mazda CX-30, Skoda Karoq och Volvo XC40 (2020)

Volvo

 XC40 har huv av aluminium, resten av karossen är av stålplåt. Även hjulupphängningarna är helt av stål. Invändig behandling finns i dörrarna, men saknas i bakluckan. Denna är dock väl tätad, medan dörrarna är otätade i hörnen (bild 3). Även de nedåtvända tröskelskarvarna är otätade och samma sak gäller många av skarvarna under bilen, speciellt på den bakre delen. Skärmkanterna bak har bra, icke smutssamlande utformning och vax finns i några av balkarna under bilen. Innerskärmarna fram är av plast och bak av filtmaterial. En smutssamlande ficka finns innanför innerskärmen vid bränslepåfyllningsrörets genomföring.

Rostskyddsgaranti: 12 år

Betyg: 3/5

»Ekonomin är ett starkt kort, redan i inköpspris har bilen ett försteg.«
Mazda CX-30 2,0 Cosmo Skyactiv-G
Mazda CX-30 2,0 Cosmo Skyactiv-G
SkodaKaroq 1,0 TSI 115 Style
SkodaKaroq 1,0 TSI 115 Style
Volvo XC40 T2 Momentum Core
Volvo XC40 T2 Momentum Core

Sammanfattning

Test: Mazda CX-30, Skoda Karoq och Volvo XC40 (2020)

Plats 1. Med Skoda Karoq valde tillverkaren en helt annan designlinje än till föregångaren Yeti, som verkligen stack ut i trafikbilden. Alla de praktiska egenskaperna behölls, tack och lov, så Karoq är en väl rumsutnyttjad skapelse som villigt ställer upp på nästan alla vardagskrav.

Flexibel och oöm interiör, bra utrymmen för folk och last, mycket bra strålkastare och välvald utrustning. Dessutom ett omfattande program med tillbehör och vettiga tillvalspaket.

Ekonomin är ett starkt kort, redan i inköpspris har bilen ett försteg och det blir knappast mindre när fasta kostnader och förbrukning räknas in. Enda egentliga bristerna finns på komfortsidan, med lägre ljudnivå och lite mer följsam fjädring som främsta punkter.

Test: Mazda CX-30, Skoda Karoq och Volvo XC40 (2020)

Plats 2. Billigaste bilen från Volvo har allt annat än lågpris stämplat i pannan. Åkkomfort och utförande är på hög nivå, finish och trygghetskänsla också. Trean under huven arbetar mjukt och vardagssnällt men vi efterlyser en betydligt lägre bränsletörst.

Test: Mazda CX-30, Skoda Karoq och Volvo XC40 (2020)

Plats 3. Mazda är valet om du gillar att köra först och främst. CX-30 är reaktionsvillig och exakt som ingen annan i den här klassen. Tilltalande kvalitetsintryck och finish i kupén, högt pris men välutrustad och bränslesnål. Rostskyddet behöver förbättras, som på många Mazda.

Testförarnas kommentarer

Befriad från fyrhjulsdrift och slöväxlande automatlåda har XC40 fått den spänst modellen saknat. Motorstyrkan räcker gott i vardagen, men med semesterpackning kan de cirka 20 000 kronor Volvo tar för T3-motorn vara väl investerade pengar. Jämfört med Skoda känns Volvo som en mer påkostad bil, men blir i sin tur slagen av den ombonade och väldesignade CX-30. Mitt val blir dock den genompraktiska Karoq.

Anders Helgesson, testförare

Jag behöver inte så stora utrymmen och sätter Mazda främst, tack vare körkänslan. En bättre version av Mazda 3, med välvald utrustning och trevlig interiör. Praktiskt och ekonomiskt sett är Skoda överlägsen, ett klokt vardagsval för många och med förvånansvärt pigg motor kopplad till en supersmidig växellåda. XC40 är en typisk Volvo. Lugn och bekväm, komfortabel och duglig, egentligen omöjlig att beslå med större brister. Men jag vill inte ha den.

Calle Carlquist, testledare

En och annan kanske minns reklamkampanjen från generalagenten Philipsons i mitten av 1970-talet?

”Sista chansen att köpa en ny Mercedes under 100 000 kronor” lockade man med när den gamla ”Compact-modellen” som debuterade 1968 skulle läggas ned till förmån för den kommande W123-serien.

Hösten 2020 är Volvo där Mercedes var då, men billigaste modellen kostar inte under 100 000 längre utan strax under 300 000 kronor. Framhjulsdrivna Volvo XC40 T2 i det ganska avskalade men ändå inte torftiga utförandet Momentum Core kan köpas från 282 000 kronor och uppåt.

En suv-modell alltså, någon ordinär halvkombi finns ju inte hos

Är du tidningsprenumerant? Skapa din digitala inloggning.

Registrera
Digital prenumeration
Läs allt – Bli Premium-medlem

Det här är en del av vårt premium-innehåll. För att läsa vidare behöver du starta en prenumeration eller logga in ifall du redan har ett konto.

✅ Tillgång till alla artiklar ✅ Digital tidning ingår ✅ Exklusivt nyhetsbrev

Läs mer

Mazda CX-30 2,0 Cosmo Skyactiv-G

Tillverkningsland: Japan.

Motor: Tvärställd, direktinsprutad 4-cylindrig rak bensin. Cylindervolym 1 998 cm3. Borrning/slag 83,5/91,2 mm. Kompression 14,0.

Effekt/vridmoment: Max effekt 150 hk (110 kW) vid 6 000 v/min. Max vridmoment 213 Nm vid 4 000 v/min. Max effekt elmotor för mildhybridsystemet: 5,1 kW.

Kraftöverföring: Framhjulsdrift. Sexväxlad automatlåda. Varvtal vid 110 km/tim på högsta växeln: 2 400.

Hjulupphängning: Skruvfjädring, krängningshämmare. MacPherson fjäderben fram, halvstel torsionsaxel bak.

Hjul: Fälgbredd 7 tum, däck 215/55 R18.

Styrning: Kuggstång, elservo. Vändcirkel 11,4 m, 2,8 rattvarv.

Bromsar: Skivor fram (ventilerade) och bak. Elektrisk p-broms.

Prestanda: Toppfart 194 km/tim. Acceleration 0–100 km/tim 10,0 s (fabriksuppgifter).

Övriga versioner: Från 2,0 150 hk Sky 2WD, 269 900 kronor, till 2,0 180 hk Cosmo 4WD, 374 800 kr.

Skoda Karoq 1,0 TSI 115 Style

Tillverkningsland: Tjeckien.

Motor: Tvärställd, direktinsprutad 3-cylindrig rak bensinturbo. Cylindervolym 999 cm3. Borrning/slag 74,5/76,4 mm. Kompression 10,5.

Effekt/vridmoment: Max effekt 115 hk (85 kW) vid 5 000–5 500 v/min. Max vridmoment 200 Nm vid 2 000–3 500 v/min.

Kraftöverföring: Framhjulsdrift. Sexväxlad manuell låda. Varvtal vid 110 km/tim på högsta växeln: 2 300.

Hjulupphängning: Skruvfjäd-ring, krängningshämmare. MacPherson fjäderben fram, halvstel torsionsaxel bak.

Hjul: Fälgbredd 7 tum, däck 215/55 R17.

Styrning: Kuggstång, elservo. Vändcirkel 10,8 m, 2,6 rattvarv.

Bromsar: Skivor fram (ventilerade) och bak. Elektrisk p-broms.

Prestanda: Toppfart 187 km/tim. Acceleration 0–100 km/tim 10,6 s (fabriksuppgifter).

Övriga versioner: Från TSI 115 Ambition, 244 400 kronor, till TDI 4x4 DSG Scout, 387 700 kr.

Volvo XC40 T2 Momentum Core

Tillverkningsland: Belgien.

Motor: Tvärställd, direktinsprutad 3-cylindrig rak bensinturbo. Cylindervolym 1 477 cm3. Borrning/slag 82/93,2 mm. Kompression 10,5.

Effekt/vridmoment: Max effekt 129 hk (95 kW) vid 5 000 v/min. Max vridmoment 245 Nm vid 1 600–3 000 v/min.

Kraftöverföring: Framhjulsdrift. Sexväxlad manuell låda. Varvtal vid 110 km/tim på högsta växeln: 2 300.

Hjulupphängning: Skruvfjädring, krängningshämmare. MacPherson fjäderben fram, multilänk bak.

Hjul: Fälgbredd 7,5 tum, däck 235/55 R18.

Styrning: Kuggstång, elservo. Vändcirkel 11,4 m, 2,7 rattvarv.

Bromsar: Skivor fram (ventilerade) och bak. Elektrisk p-broms.

Prestanda: Toppfart 180 km/tim. Acceleration 0–100 km/tim 10,9 s (fabriksuppgifter).

Övriga versioner: T2 Inscription, 336 000 kronor, R-Design 346 000 kr, automat +20 000 kr. Momentum, 295 000 kr, Momentum Advanced 308 000 kr, Momentum advanced Special Edition 349 900 kr.

Kommentarer

#1
2020-12-08 13:47

Trots Skoda är ganska hög (1,6 meter) så räddas den av låg vikt. Volvon är 10 cm för hög (1,65 m), och ca 250-300 kg för tung.. förbrukningen blir därefter. Mazda kan jag jag nog inte säga så mycket negativt om, den är 1,54 meter hög och väger hyfsat lite. Blir bilarna över 1,55 meter höga och tungre än 1600-1700 kg så drar förbrukningen iväg direkt. Om man nu skall bygga "SUV" så låt inte den bli för hög (max 1,55 meter), och inte för tung, men å andra sidan är det en SUV då?

#2
2020-12-08 16:11

Marginalerna på kvalité och komfort mellan låg och hög prislapp har minskat sista åren.

#3
2020-12-08 16:37

Är ju lite svag för Mazda så bland dessa 3 modeller skulle den nog ligga bra till..:) Även om det som vanligt är dåligt utrymmesutnyttjande i deras modeller.

#4
2020-12-08 16:52

"En del bilköpare kan inte tänka sig en suv – andra drömmer om en...", då frågar man sig vad finns det för alternativ om man vill ha en femdörrars?

#5
2020-12-08 17:47

Och Skoda är bäst.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.