Bild
Nästa artikel
Test: Mazda 2, Peugeot 208 och Renault Clio (2020)

Test: Mazda 2, Peugeot 208 och Renault Clio (2020)

Nybilstest

Det ska vara en småbil i år, i alla fall för den som vill köra den nykorade Årets Bil 2020. Vinnarbilen Peugeot 208 går en tuff match mot franska ärkerivalen Renault Clio och den nyligen ansiktslyfta Mazda 2. Bara en av dem har godaste godiset i påsen!

Peugeot hör till de märken som utsetts till Årets Bil i Europa flest gånger. När alldeles färska 208 nyligen erövrade titeln för 2020 blev det sjätte utmärkelsen sedan Peugeot 504 fick den 1969. 

I Frankrike är 208 den mest sålda bilen, i hård kamp med bland andra Renault Clio. Renault har kammat hem Årets Bil-titeln fem gånger, varav två med Clio (generation ett 1991 och generation tre 2006). Som av en händelse lanseras samtidigt med nya Peugeot 208 också en ny, femte generation av Clio. I Sverige har Renaults småbil sålt bättre än Peugeots, men det kanske är dags för ändring nu?

På papperet är modellerna kalkerade på varandra, med 405 centimeter långa karosser, vikt runt 1 200 kg och med trecylindriga bensinturbomotorer på en liters volym och 100 hk under huvarna.

Mazda 2 är tredje part i drabbningen, en modell som i detta utförande lanserades redan 2015 och som då tog hem segern i ett jämförelsetest i Vi Bilägare. För en tid sedan skedde en modernisering med nya strålkastare/baklampor, förbättrad ljudisolering, nya stolar med mera, samt tillkomsten av ett mildhybridsystem som servar olika elfunktioner med återvunnen ström snarare än stöttar bilens själva drivning.

I grunden är det dock samma 407 centimeter långa och knappt 1 150 kg tunga Mazda 2 som tidigare, i testet försedd med en 1,5-liters oladdad bensinfyra med 90 hk.

Från pris- och utrustningssynpunkt skiljer det i trion: Mazda är av mellanmodellen Vision och betingar 204 000 kronor i grundpris, en ganska saftig nivå men i linje med hur Mazdas program prishöjdes kraftigt för inte så länge sedan. Bland de detaljer som tillkommer utöver basmodellen Core (184 000 kronor) finns klimatanläggning, Apple CarPlay, rattvärme, DAB-radio, navigationssystem och filhållningshjälp. 

Peugeot kör ofta med kampanjpriser, vilket betyder att man när detta skrivs kan köpa den enklaste 208-versionen Active med 75 hk-motor för lockande 159 900 kronor. Ordinariepriset är dock 25 000 kronor högre, 184 900 kronor, och för testexemplaret 208 Allure 100 Automat 8 (alltså med åttaväxlad automatlåda) är grundpriset, det som vi använder för ekonomiberäkningarna,  inte mindre än 239 900 kronor.

Kampanjpriset är 214 900 kronor men hur länge det består är oklart – ytterligare ett skäl att vi inte räknar på det. Testexemplaret har en del extrautrustning (panoramatak bland annat) och därmed en prislapp på hela 254 900 kronor. Det är saftigt för en småbil!

Clio och 208 med tre cylindrar och turbo eller Mazda med fyra och utan? Vilken smakar bäst?
Clio och 208 med tre cylindrar och turbo eller Mazda med fyra och utan? Vilken smakar bäst?
Vipptangenter i modern tappning är en trevlig designdetalj i Peugeot. Stolsvärmeknapparna strax ovanför är inte lika användarvänliga.
Vipptangenter i modern tappning är en trevlig designdetalj i Peugeot. Stolsvärmeknapparna strax ovanför är inte lika användarvänliga.
Mazdas växellåda hör till de bästa manuella man kan tänka sig, med exakta, lättfunna lägen.
Mazdas växellåda hör till de bästa manuella man kan tänka sig, med exakta, lättfunna lägen.
Dörrhålet till Peugeots baksäte är väldigt smalt, 55 centimeter vid mätpunkten mot Mazdas 65 (!) och Renaults 58. Svårt att krångla barn och barnstol på plats!
Dörrhålet till Peugeots baksäte är väldigt smalt, 55 centimeter vid mätpunkten mot Mazdas 65 (!) och Renaults 58. Svårt att krångla barn och barnstol på plats!
Mazda har trumbromsar bak. Mer behövs krasst sett inte på en så liten bil.
Mazda har trumbromsar bak. Mer behövs krasst sett inte på en så liten bil.
Renaults väl utformade tangenter till vänster om ratten sköter filhållning, instrumentbelysning, strålkastarhöjden och rattvärmen.
Renaults väl utformade tangenter till vänster om ratten sköter filhållning, instrumentbelysning, strålkastarhöjden och rattvärmen.

Renault Clio i testutförandet Intense med femväxlad manuell låda finns från knappt 190 000 kronor och kostar med testexemplarets utrustning knappt 217 000 kronor. Det är alltså ungefär lika mycket som Peugeots kampanjpris för den automatväxlade testbilen utan extrautrustning. Kampanjpriset för en Peugeot med testbilens motor och utrustning men med manuell låda är 194 900 kronor, det ordinarie priset 219 900 kr.

En smula snåriga prissättningar för jämförelsen alltså, men så fort bilarna körs skingras otydligheterna – det här är tre olika karaktärer.

Mazda ser mindre och nättare ut än den franska duon, utan att vara det. Den är dessutom högre, har lite av ”mini-suv” över sig. Det gör den lätt att kliva i och ur, till skillnad från den lägre Peugeot som är bökigare för den kroppsstele.

Mazda är också uppenbart smidigast att ratta så länge man håller sig till stadstrafik. Motorn arbetar där nästan ljud- och vibrationslöst och växlarna ramlar på plats i stort sett utan insats från föraren, samtidigt som känslan i spaken är exakt och ”sportig”. Det märks att roadstern MX-5 finns i huset. Liten vändcirkel, exakt styrning och bra sikt ger också pluspoäng. 

Peugeot är också smidig i stan, det borgar inte minst den mjukväxlande automatlådan och den från lågvarv starka motorn för.

Vridmomentets topp ligger cirka 1 000 varv lägre än för Renault och drygt 2 000 varv lägre än för Mazda. Det gör en väldig skillnad i kraftintryck. I startögonblicket kan man förnimma en tendens till transmissionsryck, annars är 208 rena komfortpillret att hantera och att ratta i tät trafik.

Bilen har dessutom klart bättre sikt snett framåt än Renault, där man ofta får luta sig mot ratten för att se om någon finns på övergångsstället eller på sidovägen till vänster. Men Peugeots ytterspeglar borde ha mer vidvinkeleffekt än nu och sikten snett bakåt är klart begränsad. Det är den i de andra två också.

Backningskamera fanns inte i testbilen, extrautrustning för 3 200 kronor. I Mazda är kameran standard, i Renault finns den i ett paket för 4 900 kronor.

»Liten vändcirkel, exakt styrning och bra sikt ger också pluspoäng.«
Kulörta bilars comeback! Peugeots färg heter Faro, Renaults Valencia och Mazdas Soul Red.
Kulörta bilars comeback! Peugeots färg heter Faro, Renaults Valencia och Mazdas Soul Red.

Clio är inte riktigt lika civiliserad i stan som Mazda och Peugeot. Motorn går inte lika balanserat som de båda andras och ”mikrorycker” emellanåt. Växlarna är något taggiga att få i, utan att vara tröga. Kraften kommer inte lika sömlöst direkt som i Peugeot, en vag känsla av ”av/på” dyker upp ibland.

Clio är helt enkelt inte lika smidig i stan som vare sig Peugeot eller Mazda, eller som tyska ärkefienden Volkswagen Polo för den delen. Dess trecylindriga motor är alltjämt klassens riktmärke i förfinad gång.

På landsväg växer Renault väsentligt, samtidigt som Mazda halkar efter. Clio har lugna, trygga rörelser, välvald utväxling för omkörningar, anständig ljudnivå och gott om  utrymme för två vuxna fram. Stolarna är långfärdssköna, klädseln av ett högklassigt, tättvävt tyg som påminner om när Mercedes-Benz’ textilier var som bäst på 1980-talet – inte illa.

Två vuxna åker dessutom utan vidare längre sträckor i Clios baksäte. Benutrymmet är godkänt och baksätet omsorgsfullt polstrat. På många sätt känns Clio som om den hörde hemma i en större klass.

Mazda lider utanför stadsgränsen av sin alldeles orimliga utväxling och av sin bullernivå. Ny ljudisolering eller ej, bilen är klart mer högljudd att åka i än de franska, särskilt på grov asfalt och dåliga underlag. Växlingsindikatorn ber om märkliga upp- eller nedväxlingar utan synbart samband med hastighet eller varvtal, samtidigt som segdragningsförmågan är närmast obefintlig på höga växlar.

Att försöka köra om på sexan, femman eller till och med fyran i vissa situationer är som att slänga ut ett släpankare. Det är typiskt Mazda, motorer som kräver ordentligt med varv för att ge sitt bästa (och då går de rätt bra!), men för den tänkta kundkretsen är utväxlingen nog alldeles fel. 

Mazda utstrålar annars både enkelhet och precision i utförandet, en knepig ekvation som ”Tvåan” lyckas väl med, och utrymmena duger absolut trots att bilen ser så liten ut. Fler än två i baksätet vill man ändå inte sitta.

I Peugeots landsvägsegenskaper finns inga frågetecken alls. Vilken komfortabel och mogen småbil! Ljudnivån är det första man lägger märke till – eller snarare inte. Maken till tyst gång finns nog inte i klassen, även i riktigt hög fart rullar 208 dämpat och ”homogent”. Grov asfalt som den på motorvägen mellan Uppsala och Stockholm orsakar inte heller nämnvärt buller – en bedrift.

MAZDA 2 1,5 VISION
MAZDA 2 1,5 VISION
Gigantisk hastighetsmätare, minimal varvräknare. Färddatorns visningar sker i fönstret motstående varvräknarens.
Gigantisk hastighetsmätare, minimal varvräknare. Färddatorns visningar sker i fönstret motstående varvräknarens.
 ”Skypassiv” hade varit ett mer passande namn. Motorn går mjukt och snålt men saknar all form av vridmoment. Omkörningar kräver nedväxlingar till trean, minst.
”Skypassiv” hade varit ett mer passande namn. Motorn går mjukt och snålt men saknar all form av vridmoment. Omkörningar kräver nedväxlingar till trean, minst.
Sober tygklädsel med behaglig struktur. Stolarna är ganska små för storvuxna, elvärmen i dem av bastutyp.
Sober tygklädsel med behaglig struktur. Stolarna är ganska små för storvuxna, elvärmen i dem av bastutyp.
Kort bakparti med futtigt bagageutrymme av billigt utförande. Golvet består av en särdeles sladdrig skiva ”wellplast”.
Kort bakparti med futtigt bagageutrymme av billigt utförande. Golvet består av en särdeles sladdrig skiva ”wellplast”.
PEUGEOUT 208 1,2 ALLURE AUTO
PEUGEOUT 208 1,2 ALLURE AUTO
Huvudinstrumentets visning sker med tredimensionell effekt men är knappast tydligare för det. Utseendet kan varieras.
Huvudinstrumentets visning sker med tredimensionell effekt men är knappast tydligare för det. Utseendet kan varieras.
Tre cylindrar och turbo i fint samspel med automatlådan – Peugeot har det klart bästa vridmomentet och den mest kultiverade gången i den här trion.
Tre cylindrar och turbo i fint samspel med automatlådan – Peugeot har det klart bästa vridmomentet och den mest kultiverade gången i den här trion.
Mycket behagliga stolar, någon känsla av att ha ha hamnat i en småbil finns inte där framme i Peugeot.
Mycket behagliga stolar, någon känsla av att ha ha hamnat i en småbil finns inte där framme i Peugeot.
Utrymme ungefär som i Renault, men med lägre lasttröskel. Under det ganska tunna bagagegolvet finns ett riktigt reservhjul – ovanligt!
Utrymme ungefär som i Renault, men med lägre lasttröskel. Under det ganska tunna bagagegolvet finns ett riktigt reservhjul – ovanligt!
RENAULT CLIO 1,5 TCe INTENSE
RENAULT CLIO 1,5 TCe INTENSE
Gigantisk varvräknare, minimal hastighetsmätare – fast i Clio kan utseendet varieras. Även de omgivande visartavlorna är digitalskärmar.
Gigantisk varvräknare, minimal hastighetsmätare – fast i Clio kan utseendet varieras. Även de omgivande visartavlorna är digitalskärmar.
Locklös installation så att snårigheten syns. Motorn är pigg och turbon sjasar på riktigt bra – men törsten är större än Mazdas.
Locklös installation så att snårigheten syns. Motorn är pigg och turbon sjasar på riktigt bra – men törsten är större än Mazdas.
Rediga stolar med trivsamt klädseltyg à la kritstrecksrandig kostym.
Rediga stolar med trivsamt klädseltyg à la kritstrecksrandig kostym.
Clios lastutrymme har, i likhet med Mazdas, en rejäl tröskel ned till själva golvet. Detta kan varieras i höjd för att ge mer rymd. Totalt sett mycket bättre volym än i Mazda.
Clios lastutrymme har, i likhet med Mazdas, en rejäl tröskel ned till själva golvet. Detta kan varieras i höjd för att ge mer rymd. Totalt sett mycket bättre volym än i Mazda.
Grundfakta och testbetyg
  Mazda Peugeot Renault
Grundpris 204 000:– 239 900:– 187 900:–
Milkostnad 27,05:– 32,15:–* 24,90:–
Körkänsla 4/5 5/5 4/5
Ekonomi 3/5 2/5 5/5
Komfort 2/5 4/5 3/5
Säkerhet 4/5 4/5 5/5
Miljö 3/5 3/5 3/5

*) Med kampanjpris 29,90 kr/mil.

Alla tre har enkelt chassi enligt formulär 1A, med halvstel bakaxel som också tjänar som krängningshämmare. Mazda har valt en ganska stram fjädringssättning som betalar sig när man kör undan på mindre, krokiga vägar.

Den där känslan av MX-5 återkommer, särskilt som man helst ligger på högt varv för att få rätt gasrespons, men som helhet är bilen onödigt stötig och rätt ”smal” i fjädringsregistret. 

Renault rör sig lugnare, ”större”, och har en kvickare styrning som i kombination med den stora ratten ger en behaglig kombination av komfort och närvarokänsla. Men tvärslåar och gropar gillar Clio inte, då kan det smälla osnyggt från hjulställen.

Peugeot är tusenkonstnären i dessa avseenden. Redan rattens form och låga placering under huvudinstrumentet låter ana en annorlunda körupplevelse. Chassit är välsträngat som i de båda andra men har en betydligt ”rundare” dämpning. Minnen från 1980-talets genomlyckade Peugeot 205 GTI dyker upp, 208 klarar av att vara riktigt smidig och rolig utan att tappa alls i komfort. Klassens klart bästa kompromiss!

När det gäller allmänna egenskaper och utrustning (både för komfort och säkerhet) har småbilarna onekligen vuxit ikapp större modeller. Man behöver i de avseendena knappast försaka någonting för att ta steget ned till någon av de här.

Det är dock bara Renault som klarat fem stjärnor i säkerhet hos Euro NCAP. Peugeots fyra måste ha varit en besvikelse, orsakad av sämre skydd för fotgängare på grund av bilens hårda vindrutestolpar. Mazda testades när den var ny och fick också fyra stjärnor – när kriterierna var något annorlunda.

Dragen känns igen från andra Mazda, känslan är tajt och finishen trivsam – men ratten är hal. Till vänster om den finns en rad med knappreglage.
Dragen känns igen från andra Mazda, känslan är tajt och finishen trivsam – men ratten är hal. Till vänster om den finns en rad med knappreglage.
Karossen ser liten ut och kupén är smalare än de franska bilarnas, men tre plus föraren kan åka utan problem. Notera den ”gammaldags” parkeringsbromsen med spak.
Karossen ser liten ut och kupén är smalare än de franska bilarnas, men tre plus föraren kan åka utan problem. Notera den ”gammaldags” parkeringsbromsen med spak.
Mazda:
Spektakulära former med Peugeots typiska, högt placerade instrumenthus och en liten, flerkantig ratt. Härlig rymdkänsla trots litet format.
Mazda: Spektakulära former med Peugeots typiska, högt placerade instrumenthus och en liten, flerkantig ratt. Härlig rymdkänsla trots litet format.
Peugeot:
Peugeot har kortaste axelavståndet i trion och kupén känns som helhet inte särskilt  rationellt utnyttjad. Baksätet är delat 60/40 i alla tre bilarna, men i 208 känns utrymmet trängst.
Peugeot: Peugeot har kortaste axelavståndet i trion och kupén känns som helhet inte särskilt rationellt utnyttjad. Baksätet är delat 60/40 i alla tre bilarna, men i 208 känns utrymmet trängst.
Renault:
Snudd på storbilskänsla, rediga funktioner och ett klart lyft i både finish och stil jämfört med tidigare Clio. Högt placerad växelspak, bra rattreglage.
Renault: Snudd på storbilskänsla, rediga funktioner och ett klart lyft i både finish och stil jämfört med tidigare Clio. Högt placerad växelspak, bra rattreglage.
Bra utrymmen för fyra, men starkt begränsad sikt snett bakåt – backningskameran är helt nödvändig. Nackskydd med smäcker utformning à la gamla Volvo 700/900.
Bra utrymmen för fyra, men starkt begränsad sikt snett bakåt – backningskameran är helt nödvändig. Nackskydd med smäcker utformning à la gamla Volvo 700/900.

Rostskyddet var tidigare en paradgren för Renault. Nu får nya Clio bara en trea i vår bedömning, samma som Mazda. Peugeots skydd är darrigare för den framtida prognosen, bland annat på grund av en märklig, oskyddad skarv under innerskärmarna i bakre hjulhusen och de invändigt helt obehandlade balkarna undertill. 

Ekonomin är ofta i centrum för småbilar. Man kanske tror att klassen får ett uppsving när tiderna är bistra, att en liten bil är ett krisrecept. I själva verket är det tvärtom. Det är när det går bra som folk har råd att köpa en andrabil eller byter den småbil man redan har mot en ny. 

Andrahandsvärdet blir den stora posten, oavsett vilken modell man väljer. Vår beräkning visar att det blir likvärdigt för alla tre, de tappar runt 55 procent i värde under de tre första åren. Peugeots jämförelsevis höga milkostnad får ses i ljuset av grundpriset för den testade versionen, men det går ju att komma billigare undan. Peugeot har också högre bränsle- och servicekostnader än de andra två.

Är Mazdas smidighet i stan avgörande? Peugeots genomlyckade komfort och körkänsla? Till slut föll testlaget ändå för nya Renault Clio, inte bara för den tilltalande milkostnaden. Bilen är en kompromiss, som alla andra, men en ovanligt lyckad sådan. 

"Bilen är en kompromiss som alla andra, men en ovanligt lyckad sådan."
Test: Mazda 2, Peugeot 208 och Renault Clio (2020)
Test: Mazda 2, Peugeot 208 och Renault Clio (2020)
Test: Mazda 2, Peugeot 208 och Renault Clio (2020)
MAZDA:
Mazdas multimedieskärm är väldigt enkel att använda med funktionsvred och -tangenter i bakkant på konsolen mellan stolarna. Måttligt modern grafik, dock.
MAZDA: Mazdas multimedieskärm är väldigt enkel att använda med funktionsvred och -tangenter i bakkant på konsolen mellan stolarna. Måttligt modern grafik, dock.
PEUGEOT:
Peugeots skärm har använts i åtskilliga modeller. Den är inte särskilt logisk att använda och många funktioner kräver onödigt många steg för att aktiveras.
PEUGEOT: Peugeots skärm har använts i åtskilliga modeller. Den är inte särskilt logisk att använda och många funktioner kräver onödigt många steg för att aktiveras.
RENAULT:
Tydlig, stor skärm i Renault med enbart pekfunktioner. Rikliga möjligheter att komponera egen startsida och hyfsad grafik. Helheten är bättre än Peugeots.
RENAULT: Tydlig, stor skärm i Renault med enbart pekfunktioner. Rikliga möjligheter att komponera egen startsida och hyfsad grafik. Helheten är bättre än Peugeots.
Test: Mazda 2, Peugeot 208 och Renault Clio (2020)
Test: Mazda 2, Peugeot 208 och Renault Clio (2020)
Test: Mazda 2, Peugeot 208 och Renault Clio (2020)
Test: Mazda 2, Peugeot 208 och Renault Clio (2020)
I Mazda stängs passagerarkrockkudden enkelt av med nyckel.
I Mazda stängs passagerarkrockkudden enkelt av med nyckel.
I Renault är Isofix-fästen i främre passagerarstolen standard.
I Renault är Isofix-fästen i främre passagerarstolen standard.
Test: Mazda 2, Peugeot 208 och Renault Clio (2020)
Test: Mazda 2, Peugeot 208 och Renault Clio (2020)
Test: Mazda 2, Peugeot 208 och Renault Clio (2020)
Mazda
Mazda
Mazda
Mazda

 

Mazda Halvljus Helljus
Längd, m 83 183
Bredd, m 27 21
Betyg 3/5 3/5

Spolning: Ja.

Peugeot
Peugeot
Peugeot
Peugeot

 

Peugeot Halvljus Helljus
Längd, m 102 176
Bredd, m 26 10
Betyg 4/5 2/5

Spolning: Nej

Renault
Renault
Renault
Renault

 

Renault Halvljus Helljus
Längd, m 95 211
Bredd, m 23 25
Betyg, m 4/5 3/5

Spolning: Ja.

Kommentar

Renaults strålkastarsken övertygade mest totalt sett, men bländrisken var något högre än för Mazda och Peugeot. Peugeots helljus är vare sig långt eller brett.

Mazda
Mazda
Peugeot
Peugeot
Renault
Renault
Rostskyddsprognos

Mazda

Alla karossdelar är tillverkade av stålplåt. Motorhuven, bakluckan och dörrarna är behandlade i fram- respektive nederkant. Behandlingen är dock ojämn och tätningen av plåtskarvarna i hörnen är mindre bra. Innerskärmarna är tillverkade av mjukt filtmaterial som drar åt sig fukt, dessutom finns smutssamlande skärmkant bak.

Stänklappar fram saknas (bild 1) men innerskärmen sluter väl an mot skärmkanten. Bra PVC-skydd av underredet. Balkar är generöst sprutade men med mindre bra spridning (två av balkarna saknar behandling). Omsorgsfullt monterade dörrar minskar blästringsrisken. Bensintanken är av plast.

Rostskyddsgaranti: 12 år

Betyg: 3/5

Peugeot

Motorhuv av aluminium, övriga karossdelar av stålplåt. Bakluckan är tätad bara i nederkant medan dörrarna är ordentligt tätade. Motorhuven har dålig inpassning och det finns blästringsrisk i framskärmarnas nederkanter. Stänklappar saknas. Innerskärmar av plast fram och bak.

Bakre skärmkant av ovanlig konstruktion med inflyttad skarv som dock har mycket dålig tätning (bild 2). De flesta skarvar undertill har tätning, dock ej under de plastskivor som delvis täcker underredet. Balkarna under bilen saknar helt invändig behandling. Tröskelskarvarna är nedåtvända och har bra tätning. Tunn utvändig lackering, 60–80 mikro.

Rostskyddsgaranti: 12 år

Betyg: 2/5

Renault

 Motorhuv av aluminium, som dessutom har välgjorda tätningar och bra invändig behandling. Övriga karossdelar tillverkade av stålplåt. Vaxbehandling och bra tätning även av dörrar och baklucka.

Dörrarna har dräneringshål under utsidans list (bild 3). Innerskärmar av plast fram och bak, bra bakre skärmkanter som inte samlar smuts eller fukt. Plastsköldar undertill, under dem finns bra skarvtätningar. Trösklar med nedåtvända kanter som har bra tätning.

Vaxbehandling inne i trösklar. Främre stänklappar saknas. Väl inpassade dörrar, ingen blästringsrisk. Karosslackering utförd i tjockare skikt än Peugeots, utvändigt cirka 130 mikro.

Rostskyddsgaranti: 12 år

Betyg: 3/5

»En mogen och nonsensfri småbil med bra ekonomi.«
Renault
Renault
Vi tycker

Plats 1

Att Renault besegrar Årets Bil 2020 kanske överraskar någon, men Clios helhet övertygar. Några direkta missar är svåra att hitta, men ett par testförare tyckte att Clio borde ha smidigare kombination motor/växellåda. Ekonomin är ett starkt kort, en milkostnad på 25 kronor är svår att snacka bort.

Jämförd med förra Clio har utrymmen, åkkomfort, finish och kvalitetsintryck fått ett lyft i den nya. Jämförd med Peugeot 208 är Renault något efter i ljudkomfort, körkänsla och vridmoment.

Jämförd med Mazda 2 är det främst körsmidigheten som talar för japanen. Clio har dock bättre rostskydd än Peugeot och Mazda och genomgående bättre krocksäkerhetsresultat. Efter alla testronder blev valet av testvinnare lätt.

Plats 2

En Peugeot förväntas vara pigg att ratta och skön att åka i. Det är nya 208, samtidigt som helheten ger lite lyxkänsla. Stark motor, nästan perfekt automatlåda, men utrymmena är måttliga och rostskyddet har klara brister. Helheten når inte Renaults nivå.

Plats 3

Fem år gamla Mazda borde kanske vara chanslös här, men lockar med utmärkt finish, suverän lättkördhet och trivsamt högbyggd känsla i kompakt format. Minus för usel segdragningsförmåga, buller (trots ny ljudisolering) och priset. För runt 175 000 kronor så …

Testförarnas kommentarer

En förstaplats i Car of the Year 2020 förpliktigar och Peugeot 208 blir snabbt min favorit bakom den lilla ratten. Bilen upplevs som rymlig och behagligt tyst från förarplats. Åttastegad automatlåda tillsammans med en bottenstark motor ger trivsamma köregenskaper och trions bästa åkkomfort. En jämförelse med 80-talets körglada 205 GTI är inte helt otänkbar. Men visst borde en ny bil 2020 ha fem stjärnor i Euro NCAP och ett bätrre rostskydd.

Klas Skarin, testförare

Om Mazda haft mer ork i motorn, lägre ljudnivå och ett lägre pris vore den ett alternativ, nu är den min trea. Åkkomfort är viktigt för mig så Peugeot vore mitt val om inte för priset, det trånga baksätet och den vimsiga, åldrade medieanläggningen. Årets Bil? Inte för mig. Renault kunda ha lite smidigare motor och växellåda men helheten är ändå bäst. En mogen och nonsensfri småbil med bra ekonomi och utrymmen, trevlig klädsel (!) och tillräcklig åkkomfort.

Calle Carlquist, testledare

Peugeot hör till de märken som utsetts till Årets Bil i Europa flest gånger. När alldeles färska 208 nyligen erövrade titeln för 2020 blev det sjätte utmärkelsen sedan Peugeot 504 fick den 1969. 

I Frankrike är 208 den mest sålda bilen, i hård kamp med bland andra Renault Clio. Renault har kammat hem Årets Bil-titeln fem gånger, varav två med Clio (generation ett 1991 och generation tre 2006). Som av en händelse lanseras samtidigt med nya Peugeot 208 också en ny, femte generation av Clio. I Sverige har Renaults småbil sålt bättre än Peugeots, men det kanske är dags för ändring nu?

På papperet är modellerna kalkerade på vara

Är du tidningsprenumerant? Skapa din digitala inloggning.

Registrera
Digital prenumeration
Läs allt – Testa en månad för 1 krona!

Det här är en del av vårt premium-innehåll. För att läsa vidare behöver du starta en prenumeration eller logga in ifall du redan har ett konto.

Läs mer

Mazda 2 1,5 Vision

Tillverkningsland: Japan.

Motor: Tvärställd 4-cylindrig rak bensin, 2 överliggande kamaxlar, 4 ventiler per cylinder. Direktinsprutning. Kompression 14:1. Borrn./slag 74,5/85,8 mm. Volym 1 496 cm3

Effekt/vridmoment: Max effekt 90 hk (66 kW) vid 6 000 v/min. Max vridmoment 148 Nm vid 4 000 v/min. 

Kraftöverföring: Framhjulsdrift. Sexväxlad manuell låda. Varvtal vid 110 km/tim på högsta växeln: 1 950 v/min.

Hjulupphängning: Skruvfjäd-ring, krängningshämmare fram. Fram MacPherson fjäderben med undre triangellänk, bak halvstel axel. 

Hjul: Fälgbredd 5,5 tum, däck 185/65 R15.

Styrning: Kuggstång, elservo. Vändcirkel 9,4 meter. 2,7 rattvarv. 

Bromsar: Skivor fram (ventilerade), trummor bak.  

Prestanda: Toppfart 183 km/tim. Acceleration 0–100 km/tim
9,7 s (fabriksuppgifter). 

Övriga versioner: Core från 184 000 kronor, Optimum från 235 000 kr.

Peugeot 208 1,2 Allure 100 Automat

Tillverkningsland: Frankrike.

Motor: Tvärställd 3-cylindrig rak bensinturbo, 2 överliggande kamaxlar, 4 ventiler per cylinder. Direktinsprutning. Kompression 11:1. Borrn./slag 75/90,5 mm. Volym 1 199 cm3

Effekt/vridmoment: Max effekt 100 hk (74 kW) vid 5 500 v/min. Max vridmoment 205 Nm vid 1 750 v/min. 

Kraftöverföring: Framhjulsdrift. Åttaväxlad automatlåda. Varvtal vid 110 km/tim på högsta växeln: 2 000 v/min.

Hjulupphängning: Skruvfjäd-ring, krängningshämmare fram. Fram MacPherson fjäderben med undre triangellänk, bak halvstel axel. 

Hjul: Fälgbredd 7 tum, däck 195/55 R16. 

Styrning: Kuggstång, elservo. Vändcirkel 10,4 meter. 2,5 rattvarv. 

Bromsar: Skivor fram (ventilerade) och bak. 

Prestanda: Toppfart 188 km/tim. Acceleration 0–100 km/tim
10,8 s (fabriksuppgifter). 

Övriga versioner: PureTech 75 hk, från 184 900, till BlueHDi 100 (diesel), från 214 900 kr.

Renault Clio TCe 100 Intense

Tillverkningsland: Frankrike.

Motor: Tvärställd 3-cylindrig rak bensinturbo, 2 överliggande kamaxlar, 4 ventiler per cylinder. Direktinsprutning. Kompression 9,5:1. Borrn./slag 72,2/81,3 mm. Volym 999 cm3

Effekt/vridmoment: Max effekt 100 hk (74 kW) vid 5 000 v/min. Max vridmoment 160 Nm vid 2 750 v/min. 

Kraftöverföring: Framhjulsdrift. Sexväxlad manuell låda. Varvtal vid 110 km/tim på högsta växeln: 2 500 v/min.

Hjulupphängning: Skruvfjäd-ring, krängningshämmare fram. Fram MacPherson fjäderben med undre triangellänk, bak halvstel axel. 

Hjul: Fälgbredd 6,5 tum, däck 195/55 R16. 

Styrning: Kuggstång, elservo. Vändcirkel 10,4 meter. 2,5 rattvarv. 

Bromsar: Skivor fram (ventilerade) och bak. 

Prestanda: Toppfart 187 km/tim. Acceleration 0–100 km/tim
11,8 s (fabriksuppgifter). 

Övriga versioner: Zen från 172 900 kronor, till R.S. Line från 197 900 kr.

Kommentarer

#1
2020-04-03 16:58

Renault Clio är bäst!

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.