Bild
Nästa artikel
Test: Kia XCeed, Skoda Scala, Toyota Corolla, Volkswagen Golf (2020)

Test: Kia XCeed, Skoda Scala, Toyota Corolla, Volkswagen Golf (2020)

Nybilstest

En helt ny generation Golf är här. Teknikspäckad med klassens första 48V-mildhybrid är den redo att föra Golf-namnet in i 2020-talet. Men först får den bekänna färg mot Toyota Corolla, Kia XCeed och Skoda Scala.

Världen är en ny plats när den åttonde generationen Golf rullar ut i den svenska trafikmiljön. Den står inför prövningar dess föregångare aldrig hört talas om.

Även bortom den globala viruspandemin, som slår hårt mot hälsa, anhöriga och hela samhällsekonomin, finns tuffa utmaningar som Golf VIII måste överkomma. 

Att ha brottsbelastade föräldrar vars dieselfusk inte bara smutsat ned familjenamnet utan även dränerat hushållskassan under utvecklingsarbetet. 

Att tillhöra en bransch som står på tröskeln till en stor elektrifieringsomställning, påhejad av politiska skattehinder och marknadsomkastande subventioner.

Att locka en generation som fått höra starka samhällsröster om flygskam, klimatförändringar och bilismens ondo. En generation som gärna reser, men som inte ser ett bilköp som en nödvändighet. Det är inget glatt festmottagande som nykomlingen möter.

Inte heller har Vi Bilägares testavdelning förberett någon pompa och ståt när segmentets anfader kommer till redaktionsgaraget. Där står en tuff trio redo att utmana Golf från var sitt håll. 

Kia XCeed representerar den växande crossovertrenden där höjd mankhöjd och kaxig design drar till sig köpare likt handsprit på apoteket.

Toyota Corolla är klassens folkliga miljöalternativ med avancerad hybridteknik som hushållar med de dyrbara bränsledropparna.

Skoda Scala slår underifrån med konkurrenskraftigt pris samtidigt som Skoda delar flera attribut med sin dyrare kusin. Visserligen bygger Scala på koncernens småbilsplattform som ger en smalare kaross och simplare bakvagn, fast släkten har en tendens att vara värst...

"Rent visuellt är det en blygsam karaktär. Som vanligt från Volkswagen är formgivningen återhållsam."

Låt oss inleda med att ge debutanten egen tid i rampljuset. Rent visuellt är det en blygsam karaktär. Som vanligt från Volkswagen är formgivningen återhållsam. 

Visst har designteamet fått något friare tyglar när lamp-arrangemangen skulle formges men det visuella avtrycket är otvivelaktigt en Golf. Inte så konstigt kanske då den åttonde Golf-upplagan bygger på samma MQB-platta i grunden som tidigare. Yttermåtten är nästan identiska och även motorbeteckningarna känns igen. 

Med hårdvaran oförändrad har VW istället fokuserat på att höja den teknisk kompetensen till vad som förväntas av en bil som ska leva långt in  på 2020-talet. Testexemplaret heter 1,5 eTSI. Ett  litet ”e” i namnet indikerar att detta är den första mildhybriden med 48V-elsystem i kompaktklassen.  

1. Klimatanläggningen i Golf har flera smarta funktioner. 2. Med adaptivt chassi får Corolla-föraren sex olika körprogram. Men vem tyckte att den miljöinriktade hybriden behöver två olika sportlägen? 3. Golf har klassens första 48V-mildhybridsystem. Besparingen mot Scala med identisk förbränningsmotor är dock väldigt liten. 4. I Kia har mobilen en egen hylla med trådlös laddning. 5. Föredömligt tydlig grafik över Skodas assistentsystem.
1. Klimatanläggningen i Golf har flera smarta funktioner. 2. Med adaptivt chassi får Corolla-föraren sex olika körprogram. Men vem tyckte att den miljöinriktade hybriden behöver två olika sportlägen? 3. Golf har klassens första 48V-mildhybridsystem. Besparingen mot Scala med identisk förbränningsmotor är dock väldigt liten. 4. I Kia har mobilen en egen hylla med trådlös laddning. 5. Föredömligt tydlig grafik över Skodas assistentsystem.

Detta är också den första bilen i Europa med så kallad Car2X-kommunikation där den snappar upp förändringar i trafikmiljön från andra bilar eller annan infrastruktur. Den kan också dela med sig till andra bilar i närheten om potentiella trafikfaror eller halkvarningar. Vidare finns den delvis självkörande farthållaren, Travel Assist, från storebror Passat som tillval. Tillsammans med Car2X-funktionen kan farthållaren sänka farten i förväg inför en stillastående kösituation strax framför.  

Invändigt har Volkswagen osentimentalt rensat bort alla fysiska knappar på instrumentpanelen. Istället styrs allt via pekskärmen vars menysystem har en helt ny uppbyggnad mot vad vi tidigare sett från märket.  Även instrument-klustret framför föraren är helt digitalt redan som standard.

Initialt upplevs den avskalade förarmiljön som förvirrande. I takt med att man lär sig hitta bland skärmfunktionerna blir handhavandet logiskt. Fast inte allt. 

"Ett tryck på stolsvärmesymbolen startar inte rumphettan, bara en klimatmeny där man måste trycka en gång till."

Några enstaka beröringskänsliga ”touchknappar” finns kvar, bland annat till klimatkontrollen, och dessa är svåra att komma överens med och skulle behöva bättre bakgrundsbelysning. 

Ett tryck på stolsvärmesymbolen startar inte rumphettan, bara en klimatmeny där man måste trycka en gång till för att bli varm. Och varför hittar man inte rattvärmen (standard) i samma klimatmeny? Den har istället en separat knapp på ratten. Vindrutedefroster och bakruteuppvärmning återfinns något oväntat bland ljusinställningarna till vänster om ratten.
–Det är inte enkelt att köra Golf längre, konstaterade redaktionschef Tommy Wahlström med blicken försjunken i den digitala miljön.

Det heldigitala klustret ger dock en fräsch och modern touch till den avskalade interiören. Men flera simpla materialval drar ned helhetsintrycket av interiören. Framför allt dörrsidorna av hårdplast.  

Avskalad förarmiljö. Insidan i Golf är luftig, ljus och har en fräschör som ingen annan i klassen. Men vissa plastmaterial känns oväntat billiga.
Avskalad förarmiljö. Insidan i Golf är luftig, ljus och har en fräschör som ingen annan i klassen. Men vissa plastmaterial känns oväntat billiga.

– Här blir väl bra? Calle Carlquists röst hörs skrapande i komradion medan vi letar en bucklig vägsträcka för att utvärdera fjädringskomforten, då vår tidigare fjädringsväg i området visade sig vara nyasfalterad.
—Nej, det är för små ojämnheter, ropar jag i tillbaka från Golfen.  
 Till min förvåning instämmer både Tommy och Anders Helgesson med Calles förslag. 

När jag åker den första konkurrentbilen på samma vägstump förstår jag plötsligt vad de andra känt. Medan Golf rör sig mjukt och storbilslikt sker färden obekvämt i de andra bilarna. Framför allt i Kia vars höjda crossover har styvare krängningshämmare för att hålla karossen i schack. Det gör den nervös i den spåriga vägbanan och ger stramast rullkomfort. Det är först i större gupp som fjädringen börjar arbeta tillfredsställande. 

Detta är ett typiskt beteende för en högre, mer suvliknande modell. I testet mot andra suvkonkurrenter, VW T-Roc och Mazda CX30, var XCeed den bekvämaste i trion men mot traditionella personbilar halkar den efter komfortmässigt. Corolla har det adaptiva chassit som bara finns i toppnivån Executive. Karosskontrollen är hög och Corolla filtrerar också bort vägens småtjatter. Tyvärr går den hårt över större gupp och tjälskott.

Fyra frusna testchaufförer, tre heta bakdelar och en ljummen Golf. Täck för baklampan och nykomlingen är svår att ”ta”.
Fyra frusna testchaufförer, tre heta bakdelar och en ljummen Golf. Täck för baklampan och nykomlingen är svår att ”ta”.

Närmast att matcha åkkomforten i Golf är Scala men Skoda lyckas inte alls runda av stora gropar så fint som Volkswagen.
På bullersträckan står det klart att Golf inte bara har skönast fjädring, den är också tystast med bred marginal. På grov asfalt i 110 km/tim är den två dB tystare än Scala – och hela fyra dB tystare än XCeed. På mjuka, nordiska friktionsdäck upplevde vi XCeeds bullernivå som god. Med 18-tums sommarsulor fylls kupén snabbt med en hög bullervolym. 

Värst är Corolla vars 18- tumsdäck från Falken ger vassa frekvenser som är riktigt jobbiga för örat att lyssna på. Ljudmätaren anger en ljudvolym i nivå med Scala, men frekvenserna i Toyotan är betydligt jobbigare.

I komfortronderna rycker Golf åt sig solklar ledning. Dock var Golf den enda i kvartetten som inte var skodd med 18-tumshjul utan mer beskedliga 17-tum. Och Golf lämnar inte komfortronden helt utan fläckar. Standardstolen upplevs som simplast i gänget. Dock hade Skoda och Toyota kryddat sina testexemplar med mer påkostade sportstolar. 

"Färddatorn ger sedan diskreta körtips till föraren på tyskt manér. ’Ta foten från gaspedalen!’, lyder ordern i textmeddelandet."

Volkswagens mildhybridsystem adderar ytterligare förfining till körupplevelsen. En elmotor på 13 hk används till att tillvarata bromsenergi som sedan återanvänds som en extra knuff under acceleration. El-stöttningen bidrar till sömlösa växelbyten och tvättar bort föregångarens ryck från DSG-lådan.

Ihop med navigationssystemets kartdata vet drivlinan vad som stundar runt nästa böj. Färddatorn ger sedan diskreta körtips till föraren på tyskt manér. ”Ta foten från gaspedalen!”, lyder ordern i textmeddelandet, följt av en symbol som förklarar anledningen – rondell, tvär kurva eller hastighetsbegränsning. Detta sjätte sinne gör att man lättare kan använda mildhybridteknikens fördelar och motorbromsa i lagom utsatt tid för att slippa omvandla rörelseenergin till värme via bromsklossarna. Istället vänder elmotorn och agerar generator. 

Elmotorns ganska kraftiga motorbroms doseras efter behov och trafikrytm. Systemet växlar mellan frirullning och elektrisk motorbroms ifall man rullar ikapp fordonet framför. 

Dock är det svårt att göra mjuka stopp. Bilen kan nypa åt till stillastående tidigare än man trott. Ett fenomen vi känner igen från andra hybridbilar.  

Ute på kurviga småvägar är det Scala som tar täten. Skodan är förbluffande alert och riktigt kul när kurvhastigheten ökar. Men så är den 200 kilo lättare än de andra. Scala är också kvickast av alla i accelerationsproven.

Den 150 hk starka 1,5 TSI-maskinen skänker Scala ett vuxnare intryck jämfört med den trecylindriga 1,0 TSI-motor vi testat tidigare. DSG-lådan är emellertid inte till bilens favör. Framför allt i stadstrafik blir den ryckig och burdus i sina ingrepp. Här blir det tydligt vilken stor fördel i körbarhet Golf får av sitt mildhybridsystem och den stöttande elmotorn. 

 

Platt som en flundra rinner Corolla kvickt igenom undanmanöverprovet – bäst i gänget. Långsammast är Golf som niger djupt med kraftig understyrning. Dock med godkänt resultat.
Platt som en flundra rinner Corolla kvickt igenom undanmanöverprovet – bäst i gänget. Långsammast är Golf som niger djupt med kraftig understyrning. Dock med godkänt resultat.

Undanmanöverprovet klarar Scala i hög hastighet fast beteendet lämnar en del att önska när den studsar svårkontrollerat på ytterhjulets returfjädring. 

Desto tryggare går Kia XCeed i älgtestet. Antisladdsystemet bromsar resolut ned hastigheten redan i första sväng, vilket gör XCeed lättlotsad genom konbanan. 

Att XCeed är höjd drygt fyra centimeter från vanliga Ceed märks mest på den stramare rullkomforten. Själva körbeteendet är intakt och XCeed utmärker sig inte nämnvärt, varken positivt eller negativt. Motorkaraktären likaså. Lagom stark utan att glänsa. Samspelet med den sjustegade dubbelkopplingslådan är emellertid riktigt bra.   Storbilskänslan i Golf gör den inte till något ungdomligt buspiller på småvägarna. Alla prövningar filtreras flegmatiskt bort. Oavsett hur dålig vägen är förblir Golf inom sin kompetenszon. Följsamheten visar sin baksida i undanmanövern där Golf presterar sämst med kraftig karosskrängning och grav understyrning.

Bäst i undanmanöverprovet är Corolla med hjälp av sin adaptiva fjädring som håller bilen platt som en flundra och låter chassit utnyttja däckfästet optimalt. Den rinner mellan konerna i finfina 78 km/tim utan märkbart ingrepp från ESP-systemet.
Vid vanlig körning utmärker sig Corolla med kvick styrning, som tyvärr saknar vägkänsla. Den riktiga kurvglädjen vill inte infinna sig. Vid acceleration bidrar den 109 hk starka elmotorn med rejäl vridstyrka från första millisekunden. 

Tvålitersmotorn arbetar med lägre varvtal än instegshybriden på 1,8 liter. Det förändrar inte intrycket med mycket motorsurr under acceleration då den steglösa automatlådan ”låser” motorn till att arbeta med samma motorvarv genom hela fartökningen. Det blir en väldigt enformig ljudupplevelse vid längre fartökningar. Corolla trivs bäst i stadsmiljö där hybriddrivlinan ger en överlägsen körsmidighet och den största miljövinsten. Ju mer stadskörning, desto snålare jämfört med konkurrenterna går Corolla. 

Tydlig och lättöverskådlig instrumentering med rejäla knappar. Väl tilltagen förarstol med skön skålning. Det kostnadsfria färgpaketet med gula detaljer gör Kia-livet soligare.
Tydlig och lättöverskådlig instrumentering med rejäla knappar. Väl tilltagen förarstol med skön skålning. Det kostnadsfria färgpaketet med gula detaljer gör Kia-livet soligare.
De digitala mätarna har sämre läsbarhet än Golfs modernare dito. Skodas sköna sportstol (5 500 kr) ger högre sitthöjd, faktiskt i nivå med XCeed.
De digitala mätarna har sämre läsbarhet än Golfs modernare dito. Skodas sköna sportstol (5 500 kr) ger högre sitthöjd, faktiskt i nivå med XCeed.
Det sportiga GR S-paketet har en bred sportstol som dock stjäl utsikt för baksätespassagerarna. Pekskärm på ett nära avstånd för föraren. Skärmen och färddatorn har röriga menyvyer  och grafik med sämre läsbarhet än de övriga.
Det sportiga GR S-paketet har en bred sportstol som dock stjäl utsikt för baksätespassagerarna. Pekskärm på ett nära avstånd för föraren. Skärmen och färddatorn har röriga menyvyer och grafik med sämre läsbarhet än de övriga.
Digitala skärmar dominerar förarmiljön, vilket kräver tillvänjning. Standardstolen gav sämst sittkomfort i testet. Flera förare gav stolen en anmärkning vid längre resor.
Digitala skärmar dominerar förarmiljön, vilket kräver tillvänjning. Standardstolen gav sämst sittkomfort i testet. Flera förare gav stolen en anmärkning vid längre resor.

På vår förbrukningsslinga med olika vägtyper över 30 mil blir dock skillnaden minimal jämfört med de övriga. Hybridtekniken ser dock till att fordonsskatten är på vettigare nivåer än för resten av gänget.

Senaste upplagan har lyft Golf till nya nivåer. Även prismässigt. Grundpriset för 1,5 eTSI är mastiga 299 400 kronor! Bara en metalliclack ifrån att kliva över 300 000-strecket. Det är knappt 70 000 kronor dyrare än Skoda Scala med samma motor. Låt vara att Golf har mer som standard – rattvärme, digitala mätare, 3-zonsklimatanläggning, bland annat – men Skodas prisförsprång förblir stort även efter några kryss i tillvalslistan.

"Suv-trenden gör att XCeed också håller värdet bättre."

Den trendiga crossovern Kia XCeed, som har det mesta i utrustningsväg i topputförandet Advance Plus, är några tusenlappar billigare än Golf. Suv-trenden gör att XCeed också håller värdet bättre. 

Faktum är att andrahandsvärdet är allra lägst för Golf. Att den är en mildhybrid har minimal påverkan på restvärdet. 
–Begagnadköparen ser den som en vanlig bensinbil, hävdar vår analytiker Johan Trus på konsultfirman Autovista. Högst milkostnad får Corolla. Testexemplaret är toppversionen Executive som börjar på 329 500. Därtill hade testbilen sportkläder från Toyotas nya GR S-linje som ger ett spänstigt utseende. Totalt 351 000 kr!

Med det mer rimliga Style- utförandet och teknikpaket hade Corolla behållit värdet allra bäst i kvartetten, vilket därmed hade kapat milkostnaden med ca 3 kronor/mil jämfört med påkostade Executive.

Kia, Skoda och Toyota – tre folkliga utmanare sticker ut hakan och utmanar sin nya klasskamrat.
Kia, Skoda och Toyota – tre folkliga utmanare sticker ut hakan och utmanar sin nya klasskamrat.

När dessa fyra exemplar ska summeras ligger ekonomin – och framför allt utrymmena – i fatet för Corolla som tar jumboplatsen. Med sin körsmidiga hybridteknik är den dock en intressant kandidat för stadstrafikanten. I stadsmiljön klarar man sig lika bra med den billigare 1,8-litersmotorn.

Sedan blir det svårare att separera bilarna. Trea blir till slut Kia XCeed.
–En kanonbil i många avseenden; snygg, välutrustad, bästa förarmiljön, publikvänligt tilltal med både lyxkänsla och ägarglädje, lyder ett protokoll som åsyftar Kias sjuåriga nybilsgaranti. Därtill erbjuder XCeed en riktigt rymlig kupé.
Kampen om testsegern blir således en släktfejd. 

Pizza eller hamburgare? Testverksamheten kräver flera blixtsnabba beslut.
Pizza eller hamburgare? Testverksamheten kräver flera blixtsnabba beslut.
Vänster: Två klimatknappar är gömda i Golfs ljusmeny. Golf startar alltid med släckta baklampor även om man valt påtvingat halvljus tidigare. 
Höger: Stolsvärme bak i Kia ingår i Pluspaketet. Kostar 2 900 kr till Scala medan Golf kräver navigation för att få bakre rumpvärme à 2 500 kr.
Vänster: Två klimatknappar är gömda i Golfs ljusmeny. Golf startar alltid med släckta baklampor även om man valt påtvingat halvljus tidigare. Höger: Stolsvärme bak i Kia ingår i Pluspaketet. Kostar 2 900 kr till Scala medan Golf kräver navigation för att få bakre rumpvärme à 2 500 kr.

Volkswagen har en teknisk höjd, modern skärmupplevelse och en komfortmässig förfining som Scala saknar. Skoda erbjuder å sin sida bättre kupéutrymme och större bagage. 

Frågan är om inte Golf tar i för mycket och ger mer godis än vad de flesta köpare i det här segmentet efterfrågar? 
Visst blir vi förförda av den följsamma fjädringskomforten, uppskattar den lägre bullernivån, blir imponerade hur mildhybridsystemets elmotor slätar ut ryckigheterna i DSG-lådans arbetssätt. Men vi värderar på intet sätt fördelarna till 70 000 skattade riksdaler.

Med alla fakta och siffror på bordet framför oss är omdömet kristallklart.

Golf är utan tvekan den bästa bilen. Men det bästa köpet heter Skoda Scala 1,5 TSI.

Vi tycker:

Rimlighetens seger

Hur mycket bil behöver du egentligen? Hur bra måste den vara? Svaret är nog tillräckligt, och gärna med en guldkant. Med Scala 1,5 TSI erbjuder Skoda precis detta. Scala må vara utvecklad med enklare teknik än Golf, och visst ligger den steget efter komfortmässigt, men väl på plats i Skodan är det inget man tänker på. Tvärtom. I Skoda njuter man av den okonstlade körupplevelsen som bara en bil med låg tjänstevikt kan erbjuda. Dessutom är baksätet klassledande, bagage rymligast i kvartetten och allt detta till en av segmentets allra mest förmånliga prislappar. För den som söker ett miljöalternativ finns Scala med gasdrift.

Med nya Golf har Volkswagen än en gång satt ribban för vad en kompaktbil är kapabel till. Bakom ratten kan man tro att man kör en påkostad mellanklassare. Mildhybrid är mer komfortfiness än miljöbesparing. Tyvärr fäller prislappen krokben på upploppet.

Kia XCeed är en tilltalande crossover som dock får det svårt mot vanliga, lågbyggda bilar. Framför allt tappar den komfortpoäng med struttigare gång och högt vägbuller. Snart är laddhybriden här – den blir riktigt intressant med vettig prislapp.

Hybridtekniken har blivit Toyotas signum och det är Corollas enda riktiga fördel. Det ger en hög stadssmidighet till låg förbrukning och håller nere ägarkostnaderna. I övrigt är Corolla för trång och för bullrig för att kunna konkurrera med de övriga.

Kommentarer

Tommy  Wahlström, testförare: Golf har i sin åttonde generation blivit en större bil än tidigare, trots opåverkade yttermått. Kupén är rymlig och åkkomforten bäst bland bilarna i testet. Interiören känns extremt modern (om än inte alltid så lättjobbad) och nya Golf känns verkligen ny och förfinad. Trots sitt höga pris är det här bilen jag skulle välja nio dagar av tio. För nöjeskörning under den sista dagen blir det dock Skoda Scala! Vilket oväntat lyckopiller!

Calle Carlqvist, testförare: Toyota i testutförandet är dyr, trång och svårt bullrig. Då hjälper inte undanmanöveregenskaperna. Sedan är det ytterst jämnt. Den tråkiga, törstiga motorn är Kias enda egentliga minus. Bäst förarmiljö, bra växellåda. Golf har högsta nivå i nästan allt men den svarta instrumentpanelplasten ser billig ut och fungerar sämre än förr. Skoda kombinerar prisvärdhet, underhållande körning och utrymmen. Undanmanövern är en plump men Scala blir ändå mitt val.

Världen är en ny plats när den åttonde generationen Golf rullar ut i den svenska trafikmiljön. Den står inför prövningar dess föregångare aldrig hört talas om.

Även bortom den globala viruspandemin, som slår hårt mot hälsa, anhöriga och hela samhällsekonomin, finns tuffa utmaningar som Golf VIII måste överkomma. 

Att ha brottsbelastade föräldrar vars dieselfusk inte bara smutsat ned familjenamnet utan även dränerat hushållskassan under utvecklingsarbetet. 

Att tillhöra en bransch som står på tröskeln till en stor elektrifieringsomställning, påhejad av politiska skattehinder och marknadsomkastande subventioner.

Att lo

Är du tidningsprenumerant? Skapa din digitala inloggning.

Registrera
Digital prenumeration
Läs allt – Testa en månad för 1 krona!

Det här är en del av vårt premium-innehåll. För att läsa vidare behöver du starta en prenumeration eller logga in ifall du redan har ett konto.

Läs mer

Modellfakta

Kia XCeed 1,4 T-GDI DCT Advance Plus

Tillverkningsland: Slovakien. Motor: Fyrcylindrig direktinsprutad bensinmotor, turbo. Cylindervolym 1 353 cm3. Borrning/slag 71,6/84,0 mm. Kompression 10:1.
Effekt/vridmoment: Max effekt 140 hk (103 kW) vid 6 000 v/min. Max vridmoment 242 Nm mellan 1 500–3 200 v/min.
Kraftöverföring: Framhjulsdrift. Sjuväxlad automatlåda av dubbelkopplingstyp. 2 150 v/min vid 110 km/tim.
Hjulupphängning: Skruvfjäd-ring, krängningshämmare. MacPherson fjäderben fram. Multilänk bak.
Hjul: Fälgbredd 7,5 tum. Däck 235/45 R 18.
Styrning: Kuggstång, elservo. Vändcirkel 10,6 m. 2,6 rattvarv mellan fulla utslag.
Bromsar: Skivor fram (ventilerade) och bak. Elektrisk p-broms.
Prestanda: Toppfart 200 km/tim. Acceleration 0–100 km/tim 9,5 s (fabriksuppgifter).
Övriga versioner: Laddhybrid 141 hk 369 900 kr (335 604 kr efter miljöbonus).

Skoda Scala 1,5 TSI DSG Style

Tillverkningsland: Tjeckien. Motor: Fyrcylindrig direktinsprutad bensinturbo med cylinderavstängning. Cylindervolym 1 498 cm3. Borrning/slaglängd 74,5/85,9 mm. Kompression 10,5:1.
Effekt/vridmoment: 150 hk (110 kW) vid 5 000–6 000 v/min. Max vridmoment 250 Nm vid 1 500–3 500 v/min.
Kraftöverföring: Framhjulsdrift, Sjuväxlad dubbelkopplingsautomat. Varvtal vid 110 km/tim 2 000 v/min.
Hjulupphängning: Skruvfjäd-ring, krängningshämmare. Fram MacPherson fjäderben, bak halvstel torsionsaxel.
Hjul: Fälgbredd 7,0 tum, däck 205/45 R18. Original 205/50 R 17 på 6,5 tum bred fälg.
Styrning: Kuggstång, elservo. Vändcirkel 10,9 m. Rattvarv 2,7.
Bromsar: Ventilerade skivor fram, skivor bak. Mekanisk p-broms.
Prestanda: Toppfart 219 km/tim. Acceleration 0–100 km/tim 8,2 s (fabriksuppgifter).
Övriga versioner: Bensin 1,0 TSI 115 hk från 201 900 kr. Gas 1,0 TGI 90 hk från 230 300 kr.

Toyota Corolla 2,0 hybrid Executive

Tillverkningsland: Storbritannien.
Motor: Fyrcylindrig bensin med atkinsoncykel. Cylindervolym 1 987 cm3. Borrning/slaglängd 80,5/97,6, Kompression 14,0. Elmotor, nickelmetallhydridbatteri.
Effekt/vridmoment: Bensin: effekt 152 hk vid 6 000 v/min. Vridmoment 190 Nm mellan 4 400–5 200 v/min. El: 109 hk/202 Nm. Maximalt systemeffekt 180 hk och 286 Nm.
Kraftöverföring: Framhjulsdrift. Steglös automatlåda.Varvtal vid 110 km/tim 1 500 v/min.
Hjulupphängning: Skruvfjädring. Krängningshämmare fram och bak. Fram fjäderben med undre triangellänk, bak multilänkaxel.
Hjul: Fälgbredd 7,5 tum, däck 225/40 R18. Original 225/45 R 17 på 7,0 tum bred fälg.
Styrning: Elservo. Vändcirkel 10,2 meter. 2,6 rattvarv.
Bromsar: Skivor fram (ventilerade) och bak. Elektrisk p-broms.  
Prestanda: Toppfart 180 km/tim. Acceleration 0–100 km/tim 7,9 s (fabriksuppgifter).
Övriga versioner: 1,8 Hybrid 122 hk från 224 900 kronor.

VW Golf 1,5 eTSI DSG First Edition

Tillverkningsland: Tyskland.
Motor: Fyrcylindrig direktinsprutad bensinturbo, med cylinderavstängning. Cylindervolym 1 498 cm3. Borrning/slaglängd 74,5/85,9 mm. Kompression 10,5:1. Effekt/vridmoment: 150 hk (110 kW) vid 5 000–6 000 v/min. Max vridmoment 250 Nm vid 1 500–3 500 v/min. Elmotor 13 hk (9,4 kW).
Kraftöverföring: Framhjulsdrift. Sjuväxlad dubbelkopplingsautomat. Varvtal vid 110 km/tim 2 000 v/min. Hjulupphängning: Skruvfjäd-ring, krängningshämmare. Fram MacPherson fjäderben, bak multilänk.
Hjul: Fälgbredd 7,5 tum. Däck 225/45 R 17. Original 205/55 R 16 på 7,0 tum bred fälg.
Styrning: Kuggstång med elservo. Vändcirkel 10,9 m. Rattvarv 2,7.
Bromsar:  Skivor fram (ventilerade) och bak. Elektrisk p-broms.  
Prestanda: Toppfart 224 km/tim. Acceleration 0–100 km/tim 8,5 s (fabriksuppgifter). Övriga versioner: 2,0 TDI 115 hk 274 900 kr.
Övriga versioner: 2,0 TDI 115 hk 274 900 kr.

Statistik nyregistreringar

Utgående Golf slutar som segmentsledare i Sverige. Hittills under 2020  placerar sig Golf som 8:a i registreringsstatistiken. Corolla är 11:a, Ceed 14:e och Scala på plats 65.

Ägarna tycker

Toyota kom på 1:a plats, Kia på 9:e, Skoda på 11:e och VW på 15:e plats bland 23 märken i AutoIndex 2019 där privata bilägare tycker till om sitt bilinnehav.  I bilenkäten, kvalitet/egenskaper, rankades Toyota som 4:e, Kia som 9:e, VW som 11:e och Skoda som 12:e märke. Lojalitetsenkäten gav Toyota 4:e, Kia 9:e, VW 10:e och Skoda 11:e plats. Bedömningen av återförsäljarna resulterade i 1:a plats för Toyota, 11:e för Skoda, 15:e för Kia och 19:e för VW. I verkstadsenkäten kom Toyota på 2:a, Skoda på 9:e, Kia på 10:e och VW 20:e plats.
Undersökningen genomfördes januari–mars 2019 och gäller årsmodellerna 2012–2018.

Kommentarer

#1
2020-04-22 08:58

Kan bara konstatera att då måste jag själv ha haft väldig tur med de DSG-försedda bilar jag kört för jag känner inte alls igen mig i beskrivningen att den skulle vara "ryckig och burdus" i stadstrafik... Tvärtom - de har fungerat utmärkt och mjukt.

#2
2020-04-22 09:43

Pi, det finns individuella skillnader av samma lådtyp inom modellserien, liksom att det skiljer mellan olika märken.
Sedan upplever vissa förare det olika, jag vet de som dissar DCT fullständigt oberoende av fabrikat, likaväl som det finns de som dissar momentomvandlare för att de fått för sig att de drar så extremt med bränsle, trots att lockfunktionen funnits i många år.

#3
2020-04-22 16:27

Jag kan bara uttala mig om min egen dsg7 låda som jag körde i 7000 mil och mjuka fina växlingar.
Det enda ryck jag upplevde var om man tryckte ner gasen för mycket när man exakt skulle iväg när start/stoppsystemet precis dragit igång motorn.
Skulle vilja säga att det är en vanesak det fenomenet.

#4
2020-04-23 13:54

Såg nyss för första ggn häcken på Golf 8 i trafiken, såg inte snygg ut, Golf 7 är snyggare, för att inte tala om fronten! Annars kan man konstatera att nya Audi A3 inte följer Golf 8 fotspår vad avser interiör, dvs trolla bort alla knappar med pekskärmar ... detta vansinne kommer stå VW dyrt i försäljningsvolymer! Sen kan man knappast säga att Golf 8 är prisvärd!

#5
2020-04-25 22:38

Ta bort alla knappar är att gå för långt.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.