Bild
Nästa artikel
Test: Kia XCeed, Mazda CX-30 och Volkswagen T-Roc (2019)

Test: Kia XCeed, Mazda CX-30 och Volkswagen T-Roc (2019)

Nybilstest

Det går snart tretton på dussinet av bilar som rör sig i gränslandet mellan suv och personbil. Vi beger oss norrut för att ge klassledande Volkswagen T-Roc en utmaning i form av nya Mazda CX-30 och populära Golfklassaren Kia Ceed i vandringskängor – XCeed.

Solen skiner från klarblå himmel, under skosulorna knarrar snön och kung Bore nyper kärvänligt i kinderna. Det är vinter. Jakten på snö och kyla har tagit testlaget närmare 60 mil norr om den gråslaskiga massa som är huvudstaden i november. Tänndalens frustande snökanoner har gett testtrion ett florsockertunt lager gnistrande nysnö. 

Vissa dagar ”på kontoret” är bättre än andra, i dag är en sådan dag. 

–Jag är inte säker på att jag skulle betala 6 500 kronor för att få min bil lackad i ” Quantum Yellow”. Ställd nära en riktigt stor snövall så ser det ut som om ... Fast å andra sidan syns den ju bra, konstaterar testförare Per-Julius Kronberg med ett snett leende syftande på Kia XCeeds pigga färgval.

Namnet antyder att bilen bygger på populära Golfklassaren Ceed och det stämmer i allt väsentligt men Kia har inte gjort det enkelt för sig. XCeed har begåvats med en egen kaross, bara framdörrarna lånas in från Ceed. Det blir tydligt när bilen lyfts upp för rostskyddsinspektion.

Jämfört med halvkombiversionen av Ceed finns det några försämringar men också förbättringar, framför allt vad gäller skyddet av bakluckan. Rostskyddsbetyget är oförändrat en trea, ett betyg den delar med T-Roc. Mazda CX-30 har större brister, bland annat med utsatta och otätade plåtskarvar, och får en tvåa. 

Basversionen av Kia XCeed 1,4 T-GDi Advance kostar från 236 500 kronor. För pengarna får man en manuellt växlad bil med en fyrcylindrig bensinmotor på 140 hästkrafter. Testföremålet har sjuväxlad automatlåda (15 000 kr), en förutsättning för att beställa testbilens Plus-paket (19 900 kr). Notan slutar på 271 400 kronor. En skön slant men då ingår sju års nybilsgaranti och listan över standardutrustning är längre än en tioårings önskelista till tomten. Exempelvis ingår navigation, vingelvarning med filhållningshjälp, trafikskyltsavläsning, trötthetsvarning, delläderklädsel och backkamera.

Tänndalen: T-Roc leder vägen upp för Svansjökläppsvägen. Några hundra meter upp slutar vägen vid en parkering för fjällvandrare. Årstiderna avgör när vägen är farbar. Testlaget mötte ungefär 15 centimeter snö, men bitvis var snötäcket betydligt djupare. Se bilder 1–3 på nästa sida.
Tänndalen: T-Roc leder vägen upp för Svansjökläppsvägen. Några hundra meter upp slutar vägen vid en parkering för fjällvandrare. Årstiderna avgör när vägen är farbar. Testlaget mötte ungefär 15 centimeter snö, men bitvis var snötäcket betydligt djupare. Se bilder 1–3 på nästa sida.

Mazdas nomenklatur är inte helt lättbegriplig. CX-30 är 12 centimeter längre än CX-3 och 15 centimeter kortare än CX-5. Att bilen inte döpts till CX-4 skyller Mazda på att det är en befintlig modell som saluförs på den kinesiska marknaden. Det är ingen vågad gissning att nästa generation Mazda-suvar genomgående kommer att få tvåsiffriga nummerkombinationer.

På Tänndalens parkering står CX-30 med sexväxlad automatlåda och den spännande fyrcylindriga ”disottomotorn” på 180 hästkrafter: CX-30 2,0 Skyactive-X AWD Cosmo. Mazda har varit tydliga med att de från och med senaste generationen Mazda 3 siktar en division högre än tidigare och att konkurrenterna numer stavas BMW och Lexus snarare än Opel och Toyota.

Den höjda ambitionsnivån avspeglas i priset, 347 400 kronor. Det ska tilläggas att utrustningslistan är lång som en midvinternatt. Allt från trafikskyltsavläsning, vindrutedisplay, autobroms vid backning, kamerabaserad trötthetsvarning och kökörnings-assistent till adaptiva strålkastare och läderklädsel ingår. Basversionen av CX-30 börjar på 249 900 kronor. 

Volkswagen T-Roc torde inte tarva någon vidare presentation. Den lilla suven, eller crossover om man så vill, har enligt branschorganisationen Bilsweden hittat cirka 2 000 köpare under 2019 och får ses som klassledare. Manad att försvara modellens ära är T-Roc 2,0 TSI 190 4Motion. Grundpriset är 319 900 kronor. För pengarna får man en fyrcylindrig motor på 190 hästkrafter, fyrhjulsdrift, sjuväxlad automatlåda och tämligen skral utrustningsnivå.

Värt att nämna är filhållningshjälp, trötthetsvarning och adaptiv farthållare. Basversionen med trecylindrig motor och framhjulsdrift börjar på 234 900 kronor, den 300 hästkrafter starka toppmodellen
”R” kostar från på 409 900 kronor. 

1. T-Roc stormar fram över vidderna. Eller? Yrsnö ger spektakulär fartkänsla, den verkliga hastigheten var knappt tvåsiffrig. 2. Ett infall av övermod och CX-30 passerar T-Roc. Det var ... 3.. ... inte så smart. Vinddrev och djupare snö gör att CX-30 fastnar på underredet. 4. Under två propra och väl ljudisolerande plastkåpor döljer sig Skyactive X:s hemligheter. Fyra silverormar i form av bränsleledningar säger diesel, tändspolar signalerar bensin.
1. T-Roc stormar fram över vidderna. Eller? Yrsnö ger spektakulär fartkänsla, den verkliga hastigheten var knappt tvåsiffrig. 2. Ett infall av övermod och CX-30 passerar T-Roc. Det var ... 3.. ... inte så smart. Vinddrev och djupare snö gör att CX-30 fastnar på underredet. 4. Under två propra och väl ljudisolerande plastkåpor döljer sig Skyactive X:s hemligheter. Fyra silverormar i form av bränsleledningar säger diesel, tändspolar signalerar bensin.
"Listan över standardutrustning är längre än en tioårings önskelista till tomten."

Är man ute efter rymligt baksäte finns det bättre val än testbilarna men vi vill passa på att ge T-Roc en eloge. Trots att tysken med sina 423 centimeter är nära två decimeter kortare än testkonkonkurrenterna är ben- och fotutrymmet riktigt anständigt. Kombinationen av högt placerad sittdyna och lågt skuren fönsterlinje gör att även kortare personer ser ut. I XCeed är det trångt för fötterna under framstolarna och rutans skärning begränsar sikten åt sidan, men sittdynan är bekvämt stoppad och har den dynlängd vuxna ben behöver för att trivas. Dessutom är den eluppvärmd i två steg. CX-30 har relativt kort dyna och dörröppningen kunde vara generösare för ett bekvämare in- och ursteg.  

I liter räknat är bagagerumsronden rafflande jämn, det skiljer bara 19 liter mellan bilarna. När fotograf Simon Hamelius kamerautrustning ska lastas blir det tydligt att Kia har ett praktiskt övertag. Baksätet fälls i 40/20/40-proportion, förutsatt att det dubbla lastgolvet lämnas i högläge är lastytan plan. T-Roc kan skryta med sex ordentliga lastsäkringsöglor, Mazda får skämmas för att de har missat 12-voltsuttaget. T-Roc och CX-30 har elmanövrerade bagageluckor, Kia kontrar med ett rejält grabbhandtag på insidan av luckan. 

 

–Jaha, då behöver jag en snöskyffel och en hjälpande hand, konstaterar Christians filbunkslugna stämma över radion. 

T-Roc har ett exteriört R-designpaket (12 100 kr). Det ger piffigt röda bromsok och snitsigt rödsotade bakljus men även en chassisänkning på fem millimeter, en egenskap som rimmar dåligt med Svansjökläppsvägens snödjup. Det är bara att börja skotta ...

VW och Mazda är fyrhjulsdrivna. Fyrhjulsdriftsystemen är till funktion snarlika men använder olika tekniska lösningar. Mazdas i-AWD-system använder en elektromagnetisk koppling för att aktivera drivningen till bakhjulen. VW:s fyrhjulsdrift, 4Motion, bygger på en Haldex/Borg-Warner- lamellkoppling. Ingreppet regleras med hydraultryck. För att systemet ska reagera snabbt och samtidigt vara energisnålt byggs trycket upp med hjälp av en elmotor.

Under normalkörning är bilarna i praktiken framhjulsdrivna. Börjar ett hjul spinna avläser sensorer faktorer som väggrepp, gaspådrag och styrvinkel och skickar kraften till det hjulpar som har bäst grepp. I Mazdas fall kan upp till 50 procent av kraften kan skickas till bakhjulen. Det ger trygga och förutsägbara köregenskaper med en tydligt framhjulsdriven karaktär. I VW kan mer kraft skickas till bakhjulen vilket kan göra att bilen upplevs lite oroligare på riktigt hala vägar. VW har elektroniska körprogram för mer avancerad ”terrängkörning”.  Vi upplever att 4Motion är mer kvicktänkt än i-AWD. 

Kia XCeed är framhjulsdriven och saknar kompenserande åtgärder så som elektroniska körprogram för körning på sliriga underlag. I kraft av testets högsta markfrigång – 18 centimeter mot Mazdas 17,5 och VW:s 15,5 – ska det till riktigt usla vägar för att underredet ska skrapa i.

Magiskt kvällsljus över Funäsfjällen. Testbilarna har distinkta ljussignaturer. Vid hård inbromsning pulserar bromsljusen varnande.
Magiskt kvällsljus över Funäsfjällen. Testbilarna har distinkta ljussignaturer. Vid hård inbromsning pulserar bromsljusen varnande.

Med T-ROc fri från snövallarna fortsätter färderna på de härjedalska vägnätet. Bakom Mazdas greppvänligt tunna ratt är det svårt att inte imponeras. Väl genomtänkt formgivning, genomgående trevliga materialval. Omsorgen om detaljerna avspeglas i  instrumentpanelens och mittarmstödets dekorsömmar. I ivern att göra en sparsmakad interiör har Mazda glömt att bakgrundsbelysa klimatanläggningens funktionsknappar. Inte helt pedagogiskt i det svenska vintermörkret. 

Testlaget enas om att T-Roc har den bästa stolen med välavvägd skålning, bra justeringsmöjligheter samt blixtsnabb och outtröttlig värme. Kia men framför allt Mazda får anmärkning på kort sittdyna, men sittpositionerna är bra. Mazda har extremt bra justermån på ratten, men att värmen begränsar sig till ”kvart i tre”-greppet är snålt. Dessutom blir den knappt ljummen innan funktionen stängs av.

 

Mazda har gått sin egen väg när det gäller förbränningsmotorutveckling. Den bensindrivna Skyactive-X motorn på 180 hästkrafter kan beskrivas som en korsning av otto- och dieselmotor, skämtsamt döpt till disottomotor. En kompressor tvingar in extra luft i förbränningsutrymmet och gör luft/bränsleblandningen mager jämfört med en konventionell bensinmotor. 

Hög kompression gör att bränsleblandningen likt i en dieselmotor antänds av den värme som alstras under kompressionen. Fraktionen innan bränslet förbränns av kompressionsvärmen antänder tändstift en liten mängd av den hårt komprimerade bränsleblandningen. Det höjer temperaturen och kompressionen ytterligare och resulterar i en snabbare och mer fullständig förbränning, något som ger lägre förbrukning och renare avgaser. 

CX-30 redovisar ett NOx-utsläpp på 15,5 mg/km, att jämföra med T-Roc 35,6 mg/km. 

Som förare tänker man inte på det mekaniska finliret annat än att motorn går påfallande tyst. Gasresponsen är rapp på ett vis som bara verkar vara förunnat sugmotorer. 

Sett till bottenstyrka och segdragningsförmåga hamnar Mazda på efterkälken jämfört med de turboladdade konkurrenterna. Att man har ett 24-volts mildhybridsystem där den kombinerade startmotorn och generatorn kan ge ett krafttillskott på 6,5 hästkrafter hjälper föga. 

1. Per-Julius provar ”aktiv livsstil”. 2. Den vinterskrudade vesslan iakttog nyfiket testverksamheten. Den gulliga lilla gynnaren var hiskeligt snabbfotad och gömmer sig på fler platser i tidningen ... 3. Klockan är 14:40, eftermiddagskaffet serveras 16.00. SPCCI står för SPark Controlled Compression.
1. Per-Julius provar ”aktiv livsstil”. 2. Den vinterskrudade vesslan iakttog nyfiket testverksamheten. Den gulliga lilla gynnaren var hiskeligt snabbfotad och gömmer sig på fler platser i tidningen ... 3. Klockan är 14:40, eftermiddagskaffet serveras 16.00. SPCCI står för SPark Controlled Compression.

Kia Xceed smiter genom kurvorna tryggt och med fin balans, eller som Nils Svärd uttrycker det i testprotokollet: ”Riktigt bra styrning. Inte ’bra för att vara en Kia’ utan för att det är en riktigt bra styrning. Fjädringen är mjukare och mer följsam än Ceed halvkombi, dessutom verkar de ha fått bukt med vägbullret. Det är bara att lyfta på hatten, bra jobbat Kia!”

Mazda hanterar långa mjuka vägskador snyggt men vid tvära vägskarvar slår det besvärande hårt i hjulställen. Körglädjen är som så ofta i topp. Styrningen är linjär och precis med välavvägd tyngd, bilen känns avgjort lättare än de styva 1 600 kilona antyder. 

Trots det är det T-Roc som är vår favorit. Kort hjulbas, följsam fjädring, rapp styrning samt en kraftfull och välljudande motor gör att T-Roc smiter runt föraren på ett sätt CX-30 inte riktigt matchar. 

Efter närmare 200 mils testverksamhet på varierande vägar samlas testprotokollen in och en vinnare koras. 

Den upplevda kvalitetskänslan, rikliga utrustningsnivån och höga säkerhetsnivån räddar inte CX-30 från jumboplatsen. Mindre baksäte, bitvis tveksamt rostskydd och en ekonomikalkyl i det närmaste på par med T-Roc ligger bilen i fatet. 

Det skiljer över 4,50 kronor per mil mellan XCeed och T-Roc, det är en kostnadsskillnad som inte går att bortse ifrån. Den tidigare testvinnaren T-Roc får se sig snuvad på segern av sympatiska XCeed.

"Gasresponsen är rapp på ett vis som bara verkar vara förunnat sugmotorer."
Så tycker ägarna

Mazda kom totalt på 8:e, Kia på 9:e och Volkswagen på 15:e plats bland 23 märken vid AutoIndex 2019 där privata bilägare tycker till om sitt bilinnehav. 

I bilenkäten kvalitet/egenskaper, rankades Mazda som 8:a, Kia som 9:a och som Volkswagen som 11:a. Lojalitetsenkäten gav Mazda 8:e, Kia 9:e och Volkswagen 10:e plats. Bedömningen av återförsäljarna resulterade i 15:e plats för Kia, 17:e för Mazda och 19:e för Volkswagen. I verkstadsenkäten kom Kia på 10:e, Mazda på 12:e och Volkswagen på 20:e plats.

Undersökningen gjordes januari–mars 2019 och gäller årsmodellerna 2012–2018.

Kia XCeed 1,4 T-GDI

Grundpris: 271 400 kr
Milkostnad: 36,59 kr
Körkänsla: 3/5
Ekonomi: 4/5
Komfort: 4/5
Säkerhet: 5/5
Miljö: 3/5

Mazda CX-30 2,0 Skyactiv-X AWD

Grundpris: 347 400 kr
Milkostnad: 41,03 kr
Körkänsla: 4/5
Ekonomi: 3/5
Komfort: 4/5
Säkerhet: 5/5
Miljö: 2/5

Volkswagen T-Roc 2,0 TSI 190 4Motion

Grundpris: 319 900 kr
Milkostnad: 41,16 kr
Körkänsla: 345
Ekonomi: 3/5
Komfort: 4/5
Säkerhet: 5/5
Miljö: 2/5

Kia: 1. Kia Ceeds analoga mätartavlor har ersatts av en skärm i XCeed. Kia använder inte displayens möjligheter att visa kartbild och så vidare, men skärmen är skarp och mätarna föredömligt tydliga.  
2. Likt Mazda finns ingen rengöring av backkameran vilket snabbt gör den överflödig på våra breddgrader. I T-Roc skyddas kameran när den inte används.
3. Gulrutig klädsel livar upp. Dörröppningarna har klarlackats, men bagageluckans karmar är inte klarlackade och lackskicktet är synbart tunt. Svagt.
4. Lurifax. Det riktiga avgasröret mynnar ut under bilen.
Kia: 1. Kia Ceeds analoga mätartavlor har ersatts av en skärm i XCeed. Kia använder inte displayens möjligheter att visa kartbild och så vidare, men skärmen är skarp och mätarna föredömligt tydliga. 2. Likt Mazda finns ingen rengöring av backkameran vilket snabbt gör den överflödig på våra breddgrader. I T-Roc skyddas kameran när den inte används. 3. Gulrutig klädsel livar upp. Dörröppningarna har klarlackats, men bagageluckans karmar är inte klarlackade och lackskicktet är synbart tunt. Svagt. 4. Lurifax. Det riktiga avgasröret mynnar ut under bilen.
Mazda: 1. Digital hastighetsmätare flankeras av analoga mätare för varvtal, temperatur och bränslemängd. Likt Kia används inte displayen till att visa kartbild eller liknande, bara för att ändra utseende på mätaren.
2. Äkta vara. CX-30 skäms inte för sig, båda avgasrören har den funktion de utger sig för att ha. 
3. Knappen för att sänka nackstödet sitter inklämd mellan nackstöd och stol, svårt att sänka nackstödet under körning.
4. Dubbla bogseröglor bak och en längre ögla fram. Ovanligt och praktiskt när bilen kör fast och behöver hjälpas loss.
Mazda: 1. Digital hastighetsmätare flankeras av analoga mätare för varvtal, temperatur och bränslemängd. Likt Kia används inte displayen till att visa kartbild eller liknande, bara för att ändra utseende på mätaren. 2. Äkta vara. CX-30 skäms inte för sig, båda avgasrören har den funktion de utger sig för att ha. 3. Knappen för att sänka nackstödet sitter inklämd mellan nackstöd och stol, svårt att sänka nackstödet under körning. 4. Dubbla bogseröglor bak och en längre ögla fram. Ovanligt och praktiskt när bilen kör fast och behöver hjälpas loss.
Volkswagen: 1. En bekant syn, samma instrumentdisplay används i bland annat VW Polo och Passat. De ”analoga” mätarna har något små siffror. Det går att ändra till en annan vy med tydligare, digitala, siffror.
2. Det ska mycket till för att man ska missa en blinkande T-Roc, hela DRL-ljuset förvandlas till blinkers.
3. Bekväm sportstol i R-Lineutförande. Svankstöd justeras ”på pinne” och då bara in/ut.
4. Körlägen för mer terrängkompetens. Bergskedjan markerar ”offroad” vilket bland annat innebär urkopplat antispinnsystem.
Volkswagen: 1. En bekant syn, samma instrumentdisplay används i bland annat VW Polo och Passat. De ”analoga” mätarna har något små siffror. Det går att ändra till en annan vy med tydligare, digitala, siffror. 2. Det ska mycket till för att man ska missa en blinkande T-Roc, hela DRL-ljuset förvandlas till blinkers. 3. Bekväm sportstol i R-Lineutförande. Svankstöd justeras ”på pinne” och då bara in/ut. 4. Körlägen för mer terrängkompetens. Bergskedjan markerar ”offroad” vilket bland annat innebär urkopplat antispinnsystem.
Kia: ”Yellow pack” är ett kostnadsfritt tillval. Utan paketet blir kupén en mindre munter plats. Växelväljarkuliss i aluminium känns påkostat.
Kia: ”Yellow pack” är ett kostnadsfritt tillval. Utan paketet blir kupén en mindre munter plats. Växelväljarkuliss i aluminium känns påkostat.
Mazda: Avskalat sobert. Mjuka material runt förarmiljön, men i baksätet gäller hårdplast på dörrsidorna. Förvaringsfack för telefon framför växelväljaren.
Mazda: Avskalat sobert. Mjuka material runt förarmiljön, men i baksätet gäller hårdplast på dörrsidorna. Förvaringsfack för telefon framför växelväljaren.
Volkswagen: Hårdplasten härskar högt och lågt. ”Plastkvalité från långteststallets Dacia” stod det i ett testprotokoll. Det är inget positivt omdöme.
Volkswagen: Hårdplasten härskar högt och lågt. ”Plastkvalité från långteststallets Dacia” stod det i ett testprotokoll. Det är inget positivt omdöme.
Kia: Mittarmstödet fram är justerbart i längdled. Under armstödet finns ett större förvaringsutrymme. Baksätets generösa dyna, behagliga stoppning och bekväma ryggvinkel gör att testlaget föredrar XCeed på längre resor trots att det är lite trångt att kila in fötterna under stolarna.
Kia: Mittarmstödet fram är justerbart i längdled. Under armstödet finns ett större förvaringsutrymme. Baksätets generösa dyna, behagliga stoppning och bekväma ryggvinkel gör att testlaget föredrar XCeed på längre resor trots att det är lite trångt att kila in fötterna under stolarna.
Mazda: Ljus takhimmel och vit klädsel gör mycket för trivselfaktorn, men det lär går åt en hel del mikrofibertrasor och läderrengöring för att bibehålla fräschören. Behagligt mjukt stoppade mitt- och armstöd. Likt konkurrenterna rymmer baksätets mittarmstöd mugghållare. Notera kardantunnelns sömmar.
Mazda: Ljus takhimmel och vit klädsel gör mycket för trivselfaktorn, men det lär går åt en hel del mikrofibertrasor och läderrengöring för att bibehålla fräschören. Behagligt mjukt stoppade mitt- och armstöd. Likt konkurrenterna rymmer baksätets mittarmstöd mugghållare. Notera kardantunnelns sömmar.
Volkswagen: Passagerarsolen går att vika fram, det gör det lätt att lasta långa föremål. Likt konkurrenterna ställbara bältesfästen fram. Mittarmstödet fram går trögt, men kan justeras i både längd och höjd. Under armstödet finns ett litet förvaringsutrymme lämpligt för en större tablettask eller två.
Volkswagen: Passagerarsolen går att vika fram, det gör det lätt att lasta långa föremål. Likt konkurrenterna ställbara bältesfästen fram. Mittarmstödet fram går trögt, men kan justeras i både längd och höjd. Under armstödet finns ett litet förvaringsutrymme lämpligt för en större tablettask eller två.
Test: Kia XCeed, Mazda CX-30 och Volkswagen T-Roc (2019)
Test: Kia XCeed, Mazda CX-30 och Volkswagen T-Roc (2019)
Test: Kia XCeed, Mazda CX-30 och Volkswagen T-Roc (2019)
Test: Kia XCeed, Mazda CX-30 och Volkswagen T-Roc (2019)
Test: Kia XCeed, Mazda CX-30 och Volkswagen T-Roc (2019)
Kia: I grunden samma gränssnitt som i syskonet Ceed, men med större skärm kommer bättre överblickbarhet och utökade möjligheter till individuella inställningar.
Kia: I grunden samma gränssnitt som i syskonet Ceed, men med större skärm kommer bättre överblickbarhet och utökade möjligheter till individuella inställningar.
Mazdas påfallande smala skärm har avskalad och tydlig grafik. Pekskärmsfunktionen har övergetts till förmån för ett styrhjul. Volymkontroll finns vid växelväljaren.
Mazdas påfallande smala skärm har avskalad och tydlig grafik. Pekskärmsfunktionen har övergetts till förmån för ett styrhjul. Volymkontroll finns vid växelväljaren.
Volkswagen: Tydligt och lättbegripligt. Testlaget uppskattar fysiskt volymvred och möjligheten att använda det högra vredet till manuell radiofrekvens och liknande funktioner. Bra.
Volkswagen: Tydligt och lättbegripligt. Testlaget uppskattar fysiskt volymvred och möjligheten att använda det högra vredet till manuell radiofrekvens och liknande funktioner. Bra.

Rostskyddsprognos

Kia

Karossen är av stålplåt men dörrar och baklucka har fått invändiga vaxbehandlingar, men inte huven.  Huv och dörrar har bra tätade hörn, tätningen av bakluckan är numera riktigt bra. Underredet täcks till stora delar av plastsköldar men sparklådans skarv är inte tätad. Slitskyddet på delar som inte täcks av plastsköldarna är sparsamt. 

Invändig vaxbehandling finns i de mest utsatta balkarna. Motor- och bakvagnsvagga är behandlade. Bilen saknade stänkskydd, men plastskoningen av dörrtröskeln hindrar blästring. 

Fuktsamlande ljudisoleringsmaterial i utrymmet framför dörrarna. 

Rostskyddsgaranti: 12 år
Betyg: 3/5

Mazda

Tunn lack. Vanligen är lacktjockleken 100 till 120 my, CX-30 har 80 my. Det riskerar att göra lacken känsligare för stenskott. Kaross helt av stålplåt, även hjulupphängningar och bränslepåfyllingsrör av stål. Skärmkanterna bak är extremt känsliga. Dels för att skarven inte är limmad, dels för att den skyddas av en gummilist som binder fukt och smuts. 

I delar av hjulhuset skyddas inte den öppna skarven av gummilisten. Tröskellådornas nedåtriktade skarvar är helt oskyddade. De bakre plastsköldarna fästs mot dörren på ett sätt som riskerar skava hål i lacken. Huv och dörrar är väl tätade men den inre behandlingen har brister.

Rostskyddsgaranti: 12 år
Betyg: 2,5

Volkswagen

Karossen är uteslutande av stålplåt. Alla skarvar i motorhuv, baklucka och dörrar har välgjorda tätningar med PVC-fog. Invändig skyddsbehandling finns i dörrarna men inte i motorhuv eller baklucka. Innerskärmar av plast fram och bak. Underredet täcks av stora plastsköldar. Under dem och bakom innerskärmarna saknas all form av slitskydd. 

I övrigt ett bra slitskydd med väl tätade skarvar. Trösklarna har en nedåtvänd skarv som är väl tätad. Balkarna under bilen har invändig behandling, de bakre hjulhuskanterna är utformade för att inte samla fukt och smuts. Hjulupphängningar av stål.

Rostskyddsgaranti: 12 år
Betyg: 3,5

Test: Kia XCeed, Mazda CX-30 och Volkswagen T-Roc (2019)

Ljustest: Kia

Halvljus: Längd 137 m, bredd 27 m
Helljus: Längd 177 m, bredd 15 m
Spolning: Nej
Betyg halvljus: 5/5
Betyg helljus: 2/5

Test: Kia XCeed, Mazda CX-30 och Volkswagen T-Roc (2019)

Ljustest: Mazda

Halvljus: Längd 106 m, bredd 27 m
Helljus: Längd 228 m, bredd 24 m
Spolning: Ja
Betyg halvljus: 3/5
Betyg helljus: 4/5

Test: Kia XCeed, Mazda CX-30 och Volkswagen T-Roc (2019)

Ljustest: Volkswagen

Halvljus: Längd 95 m, bredd 25 m
Helljus: Längd 177 m, bredd 7 m
Spolning: Nej
Betyg halvljus: 3/5
Betyg helljus: 2/5


Kommentar: Kia följer märkestraditionen med riktigt bra halvljus och ett dåligt helljus. Mazdas ljus upplevs välbalanserat med väl fungerande adaptiv ljusbild. Kia och VW saknar strålkastarspolning, något båda bilarna hade varit i behov av på slaskiga vägar. För att få helljusautomatik får VW-föraren skjuta till 1 900 kronor, till övriga är det standard.

Test: Kia XCeed, Mazda CX-30 och Volkswagen T-Roc (2019)

Testvinnare: Kia XCeed överträffar Ceed

Kia XCeed har brister. Att bilen trots en enklare konstruktion har en servcekostnad som är 63 procent högre än för CX-30 förbluffar. Att det inte finns möjlighet att komponera tillval mer fritt förvånar. Att C-stolparna stjäl en hel del sikt snett bakåt är lite irriterande.

Men sen är det idel lovord. Ny kaross med trendriktig terrängplast har gjort underverk för det som i allt väsentligt är en Kia Ceed. Fjädringskomforten är bättre, bullernivån upplevs lägre och till det kommer fördelarna som har med högre markfrigång att göra: bättre överblick, enklare i- och ursteg samt förbättrad framkomlighet.

Enligt testlagets förmenande är XCeed det bästa Kia har att erbjuda i dagsläget, men under vintern 2020 kommer laddhybriden ...

Plats 2: Det blev inte en ytterligare testseger för Volkswagen T-Roc. Genomgående goda köregenskaper, god komfortnivån och för sin storlek bra utrymmen. Men den upplevda kvalitetskänslan står inte i paritet med priset och den höga milkostnaden.

Plats 3: Mazda tar bra betalt för CX-30, sett till utrustningsnivå och den upplevda kvalitetskänslan känns priset inte omotiverat. Bilen har vettiga utrymmen och prestandan är tillräckliga. Liksom den höga bränsleförbrukningen var det svaga rostskyddet en besvikelse. 


Kommentar av Christian Ellmark, testförare: Kia XCeed är en rätt duglig crossover i det mesta, men brister i förarkomforten och avsaknaden av fyrhjulsdrivning gör att jag placerar den sist. Mazda CX-30 upplevs precis som vad den är, ett mellanting av märkessyskonen CX-3 och CX-5. Helt klart ett vettigt val i klassen, men utan vill ha-känsla. Den finns istället i Volkswagen T-Roc. Det är en körglad, bekväm crossover med fyrhjulsdrivning och stark motor – rena snövesslan i fjällen.

Kommentar av Anders Helgesson, testledare: Körglädjenerven skriker T-Roc, få bilar i klassen är lika spänstigt allerta och ”på” när det kommer till kurviga vintervägar. Men nej, hårdplastinredningen är för mycket Caddy för att vara acceptabelt. CX-30 är i andra skalan av lyxsskalan. Påkostad fin känsla i materialvalen, dessutom välutrustad och bekväm. Motorn är ett tekniskt underverk, men jag saknar de andras bottenvrid. Det blir XCeed för mig. Tillräcklig på så många vis och med trevlig fason på linjerna.


Ljustest: Kia XCeed, Mazda CX-30 och Volkswagen T-Roc

Rosttest: Kia XCeed
Rosttest: Mazda CX-30
Rosttest: Volkswagen T-Roc

Solen skiner från klarblå himmel, under skosulorna knarrar snön och kung Bore nyper kärvänligt i kinderna. Det är vinter. Jakten på snö och kyla har tagit testlaget närmare 60 mil norr om den gråslaskiga massa som är huvudstaden i november. Tänndalens frustande snökanoner har gett testtrion ett florsockertunt lager gnistrande nysnö. 

Vissa dagar ”på kontoret” är bättre än andra, i dag är en sådan dag. 

–Jag är inte säker på att jag skulle betala 6 500 kronor för att få min bil lackad i ” Quantum Yellow”. Ställd nära en riktigt stor snövall så ser det ut som om ... Fast å andra sidan syns den ju bra, konstaterar testförare P

Är du tidningsprenumerant? Skapa din digitala inloggning.

Registrera
Digital prenumeration
Läs allt – Testa en månad för 1 krona!

Det här är en del av vårt premium-innehåll. För att läsa vidare behöver du starta en prenumeration eller logga in ifall du redan har ett konto.

Läs mer

Kia XCeed 1,4 T-GDI Advance Plus

TILLVERKNINGSLAND: Slovakien.

MOTOR: Fyrcylindrig direktinsprutad bensinmotor, turbo. Cylindervolym 1 353 cm3. Borrning/slag 71,6/84,0 mm. Kompression 10:1. 

EFFEKT/VRIDMOMENT: Max effekt 140 hk (103 kW) vid 6 000 v/min. Max vridmoment 242 Nm mellan 1 500–3 200 v/min. 

KRAFTÖVERFÖRING: Framhjulsdrift. Sjuväxlad automatlåda av dubbelkopplingstyp. 2 200 v/min vid 110 km/tim. 

HJULUPPHÄNGNING: Skruvfjädring, krängningshämmare. MacPherson fjäderben fram. Multilänk bak. 

HJUL: Fälgbredd 7,5 tum. Däck 235/45 R18. 

STYRNING: Kuggstång, elservo. Vändcirkel 10,6 m. 2,6 rattvarv mellan fulla utslag. 

BROMSAR: Skivor fram (ventilerade) och bak. Elektrisk p-broms. 

PRESTANDA: Toppfart 200 km/tim. Acceleration 0–100 km/tim 9,5 s (fabriksuppgifter).

ÖVRIGA VERSIONER: Inga andra motoralternativ. 

Mazda CX-30 Skyactive-X AWD Cosmo

TILLVERKNINGSLAND: Japan.

MOTOR: Fyrcylindrig direktinsprutad bensinmotor. Cylindervolym 1 998 cm3. Borrning/slag 83,5/91,2 mm. Kompression 16,3:1. 

EFFEKT/VRIDMOMENT: Max effekt 180 hk (132kW) vid 6 000 v/min. Max vridmoment 224 Nm vid 3 000 v/min. 

KRAFTÖVERFÖRING: Fyrhjulsdrift. Sexväxlad automatlåda. 2 400 v/min vid 110 km/tim. 

HJULUPPHÄNGNING: Skruvfjädring, krängningshämmare. MacPherson fjäderben fram. Halvstel axel bak. 

HJUL: Fälgbredd 7 tum. Däck 215/55 R18. 

STYRNING: Kuggstång, elservo. Vändcirkel 11,4 m. 2,8 rattvarv mellan fulla utslag.

BROMSAR: Skivor fram (ventilerade) och bak. Elektrisk p-broms. 

PRESTANDA: Toppfart 204 km/tim. Acceleration 0–100 km/tim
8,9 s (fabriksuppgifter).

ÖVRIGA VERSIONER: CX-30 Skyactive–G 122 hk (bensin), 249 900 kr. CX-30 Skyactive-D, 116 hk (diesel), 293 400 kr. 

Volkswagen T-Roc TSI 190 4Motion

TILLVERKNINGSLAND: Portugal.

MOTOR: Fyrcylindrig direktinsprutad bensinmotor, turbo. Cylindervolym 1 984 cm3. Borrning/slag 82,5/92,8 mm. Kompression 11,6:1. 

EFFEKT/VRIDMOMENT: Max effekt 190 hk (140 kW) mellan 4 180 v/min–6 000 v/min. Max vridmoment 320 Nm mellan 1 500–4 100 v/min. 

KRAFTÖVERFÖRING: Fyrhjulsdrift. Sjuväxlad automatlåda av dubbelkopplingstyp. 1 900 v/min vid 110 km/tim. 

HJULUPPHÄNGNING: Skruvfjädring, krängningshämmare. MacPherson fjäderben fram. Multilänk bak. 

HJUL: Fälgbredd 8 tum. Däck 225/45 R19. 

STYRNING: Kuggstång, elservo. Vändcirkel 11,1 m. 2,1 rattvarv mellan fulla utslag.

BROMSAR: Skivor fram (ventilerade) och bak. Elektrisk p-broms. 

PRESTANDA: Toppfart 216 km/tim. Acceleration 0–100 km/tim
7,2 s (fabriksuppgifter).

ÖVRIGA VERSIONER: Ett flertal varianter från 1,0 TSI 115 hk 234 900 kr till T-Roc 2,0 TSI 300 4Motion, 409 900 kr. 

Kommentarer

#1
2020-01-30 16:24

Säger det än en gång.
Sanslöst dåligt att jämföra och testa en 2wd mot två 4wd bilar.
Jämföra 130hk 2wd mot 190hk 4wd och redovisa utsläpp och milkostnad.
Sådana tester kan man vara utan och bara vilseledande.
Jag fattar ingenting.

#2
2020-01-30 18:41

De flesta klarar sig nog med tvåhjulsdrift.

#3
2020-01-30 20:38

Kia Xceed är ju mest tilltalande, riktigt snygg!

#4
2020-01-31 07:05

ViB jämför några bilar man råkar komma över ... och korar en vinnare, helt värdelöst!

#5
2020-01-31 13:15

Hemsk instrumentbräda på VW, såg billigt ut jämfört med de andra, Mazdas reservdelspriser var ju inte att leka med... Hua

#6
2020-01-31 19:51

Simon. Asiatiska reservdelspriser kan ruinera en begbils ägare.

#7
2020-02-01 21:28

mso1000.

Snarare att koreanska reservdelspriser kan ruinera ägarna. Lyckligtvis behövs reservdelar sällan till japanska är min erfarenhet.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.