Bild
Nästa artikel
Test: Kia Sorento, Seat Tarraco och Toyota RAV4 (2021)

Test: Kia Sorento, Seat Tarraco och Toyota RAV4 (2021)

Nybilstest

Toyota RAV4 är en storsäljare sedan länge och laddhybriden har ökat populariteten. Kia Sorento och Seat Tarraco är nya, tuffa utmanare som vill ta över ledningen. Lyckas de?

Under årets två första månader noterades en svag minskning i tillväxttakten av andelen laddbara personbilar på marknaden, men det var just det; en svag minskning av tillväxttakten. Suget efter en laddhybrid är stort, tro inget annat. 28 procent av nyregistreringarna, eller 12 346 bilar, var laddhybrider och begreppet har snabbt blivit lika etablerat som krockkudde och antisladdsystem en gång blev. 

På plats fyra i segmentet finns Toyota RAV4 AWD-i, en bil som inför debuten 2020 förhandsbokades i över 1 000 exemplar och som man nu ser i snart sagt varje gathörn. En vanlig hybrid-RAV4 kan i enklaste utförande köpas från knappt 350 000 kronor, men påslaget för laddhybriden är saftigt.

Versionen Active är billigast för 499 900 kronor, alltså hela 150 000 mer. Man ska köra bra långt för att tjäna på den ekvationen, men det egna samvetet och (kanske framför allt) allt fler företag kräver någon form av ”miljöprofil” på tjänstebilen. 

Toyota RAV4 AWD-i har en systemeffekt på hela 306 hk för bensin- och elmotorn så fart finns det gott om. Batteriet på 18,1 kWh ska enligt WLTP-normen räcka för 74 km ren eldrift på en full laddning. Det är bland de längre i genren just nu och vid våra tester visade sig den sträckan stämma exakt. Utmärkt! Den som har tre mil eller lite mer till jobbet behöver inte ens ladda under arbetsdagen för att ta sig hem igen.

RAV4 leder bland laddarna, men hur länge till? Sorento och Tarraco skuggar.
RAV4 leder bland laddarna, men hur länge till? Sorento och Tarraco skuggar.

Toyota RAV4 utmanas nu av Seat Tarraco och Kia Sorento, till exempel. Seat får komma en aning före VW Tiguan till torget och gör det med en prislapp från 449 900 kronor, enbart framhjulsdrift, systemeffekt 245 hk och femsitsig kupé. Påslaget är minst i trion, runt 45 000 kronor extra jämfört med en hyfsat motsvarande bensinare får man räkna med.

Testbilen har bland annat 20-tumsfälgar som extra och prislappen är alldeles under halvmiljonen. Utlovad räckvidd på el är 47 km i blandad körning men på vår teststräcka lyckades vi vrida ur ytterligare fem kilometer med samma körmönster som i de båda andra bilarna.

Till Kia Sorento finns enligt importören en lång lista av förhandsbeställningar. Bilen är ett kliv upp i storlek jämfört med Seat och Toyota, man anar även Volvo XC90 och BMW X5 i skottgluggen. Den stora bilens bensinmotor är på blott 1,6 liter och 180 hk men tillsammans med elmotorn på motsvarande 91 hk blir systemeffekten 265 hk. Räckvidd på el anges till 57 km, vi nådde 59.

Priserna börjar på 569 900 kronor, men testbilen som är av dyraste sorten kostar 644 600 kronor. Det är väsentligt mycket mer än de båda konkurrenterna här, men anständigt jämfört med jämnstora modeller. Sorento finns också som 202-hästars diesel, pris från 490 000 kr.

Prispåslaget jämfört med hyfsat motsvarande icke-hybridversioner skiljer kraftigt. Seat Tarraco (bilden) är ca 45 000 kronor dyrare än bensinaren på 245 hk. Kia Sorento är ca 80 000 kr dyrare än dieseln och Toyota RAV4 är hela 135 000 kronor dyrare än den vanliga hybriden.
Prispåslaget jämfört med hyfsat motsvarande icke-hybridversioner skiljer kraftigt. Seat Tarraco (bilden) är ca 45 000 kronor dyrare än bensinaren på 245 hk. Kia Sorento är ca 80 000 kr dyrare än dieseln och Toyota RAV4 är hela 135 000 kronor dyrare än den vanliga hybriden.
Panoramasoltak till Toyota (bilden) kostar 14 000 kronor, 11 000 kr till Seat och är standard i testets Kia.
Panoramasoltak till Toyota (bilden) kostar 14 000 kronor, 11 000 kr till Seat och är standard i testets Kia.
Fiffigt usb-uttag i Kias passagerarstol. Reglage för förarens justering av samma stol skymtar.
Fiffigt usb-uttag i Kias passagerarstol. Reglage för förarens justering av samma stol skymtar.
 I Kia förvaras sladdarna i bagageutrymmet – opraktiskt.
I Kia förvaras sladdarna i bagageutrymmet – opraktiskt.
Toyotas fyrhjulsdrift fungerade högst tveksamt på våra testrullar.
Toyotas fyrhjulsdrift fungerade högst tveksamt på våra testrullar.

Alla tre räcker gott och väl för familjen med två barn, i Sorento även tre eller kanske fyra eftersom det längst bak finns två uppfällbara extraplatser. Kia har de största utrymmena överlag och känns, i alla fall i detta utförande, som en riktig lyxbil med i princip allt som standard.

Som i andra Kia finns en bra blandning mellan modern känsla i helheten och en mer traditionell stil som gör handhavandet enkelt. Knappar och vred/vipptangenter är inte bannlysta och för den oinvigde är Sorento enklast att lära sig funktionerna i.

Stora, svällande fåtöljer fram, generöst baksäte med fiffig fällningsmekanism, låg ljudnivå och avspänd åkkomfort ger färden lätt amerikanska övertoner – i positiv bemärkelse. Kameravisningen bakåt i höger eller vänster mätare vid filbyte är en omtänksam finess, medan den dolda torkaren för bakrutan är en kopia av lösningen i Range Rover. Tyvärr lämnar lösningen en massa osvept slask från spolningen kvar på rutan …

Seat är testets lättaste bil (men väger ändå nästan två ton) och den raka karossen är rationellt rumsutnyttjad. Rymligt, lite mer upprätt baksäte än i de andra två, massor av fotutrymme, generös plats för dem där framme – det finns mycket att gilla med designen. Handhavandet är inte riktigt lika enkelt som i Kia. Somligt fungerar bra, klimatanläggningens reglage till exempel, medan pekskärmens gränssnitt är rörigt.

Test: Kia Sorento, Seat Tarraco och Toyota RAV4 (2021)

Kia Sorento 1,6 T Plug-in Hybrid

Grundpris 644 600 kr
Milkostnad 65,63 kr
Körkänsla 3/5
Ekonomi 2/5
Komfort 4/5
Säkerhet 5/5
Miljö 4/5
Tydliga visare som byter utseende beroende på körläge.
Tydliga visare som byter utseende beroende på körläge.
1,6-motor precis som i förra numrets Kia Ceed laddhybrid, men den här motorn är en helt annan konstruktion och ger 180 hk mot Ceeds 105. Systemeffekten är 265 hk mot Ceeds 141. Mjuk arbetskaraktär i motor och automatlåda men det finns 2,2 ton att släpa på.
1,6-motor precis som i förra numrets Kia Ceed laddhybrid, men den här motorn är en helt annan konstruktion och ger 180 hk mot Ceeds 105. Systemeffekten är 265 hk mot Ceeds 141. Mjuk arbetskaraktär i motor och automatlåda men det finns 2,2 ton att släpa på.
Smidig fällning/framflyttning av baksätet förenklar insteget till reservplatserna längst bak.
Smidig fällning/framflyttning av baksätet förenklar insteget till reservplatserna längst bak.
Plötsligt har Kia skärpt till sig på strålkastarfronten. Sorento har verkligt bra halvljus och ett helljus långt över snittet.
Plötsligt har Kia skärpt till sig på strålkastarfronten. Sorento har verkligt bra halvljus och ett helljus långt över snittet.
Test: Kia Sorento, Seat Tarraco och Toyota RAV4 (2021)

Seat Tarraco e-Hybrid FR

Grundpris 449 900 kr
Milkostnad 54,52 kr
Körkänsla 4/5
Ekonomi 3/5
Komfort 3/5
Säkerhet 5/5
Miljö 4/5
En störtskur av uppgifter och siffror att ta ställning till – helheten i Tarraco är rätt rörig.
En störtskur av uppgifter och siffror att ta ställning till – helheten i Tarraco är rätt rörig.
Blott 1,4-liters volym i bensinmotorn, systemeffekt lägst i trion men ändå 245 hk. De märks inte så mycket, särskilt i starten är Seat segare än Kia och Toyota. Samma testförbrukning som Kia.
Blott 1,4-liters volym i bensinmotorn, systemeffekt lägst i trion men ändå 245 hk. De märks inte så mycket, särskilt i starten är Seat segare än Kia och Toyota. Samma testförbrukning som Kia.
Fotutrymmet för dem som åker i Tarracos baksäte skulle inte skämmas för sig i första klass på flyget. Väskan får plats!
Fotutrymmet för dem som åker i Tarracos baksäte skulle inte skämmas för sig i första klass på flyget. Väskan får plats!
Titta, det gick att göra koncernens nya pekinställning av kupétemperaturen enkel och snabb. Som i Tarraco borde reglagen i fler VW-bilar se ut.
Titta, det gick att göra koncernens nya pekinställning av kupétemperaturen enkel och snabb. Som i Tarraco borde reglagen i fler VW-bilar se ut.
Test: Kia Sorento, Seat Tarraco och Toyota RAV4 (2021)

Toyoya RAV4 Laddhybrid AWD-i

Grundpris 499 900 kr
Milkostnad 56,76 kr
Körkänsla 3/5
Ekonomi 3/5
Komfort 4/5
Säkerhet 5/5
Miljö 4/5
RAV4 blandar elektronisk display med konventionella mätarnålar. Uppgifterna är utkastade som i ett ostädat rum men man lär sig. Färddatorn kan visa mer än man först anar.
RAV4 blandar elektronisk display med konventionella mätarnålar. Uppgifterna är utkastade som i ett ostädat rum men man lär sig. Färddatorn kan visa mer än man först anar.
Klart raskast karaktär i trion, hela 306 hk systemeffekt är tillgänglig. Hybridsystemet fungerar mycket smidigt, ett av bilens starkaste kort tillsammans med den låga förbrukningen.
Klart raskast karaktär i trion, hela 306 hk systemeffekt är tillgänglig. Hybridsystemet fungerar mycket smidigt, ett av bilens starkaste kort tillsammans med den låga förbrukningen.
Växelväljare av traditionell typ, omgärdad av bland annat ett vred för olika körlägen. Det skiftar färg efter inställning.
Växelväljare av traditionell typ, omgärdad av bland annat ett vred för olika körlägen. Det skiftar färg efter inställning.
Gummiräfflade ytor här och var är trevliga att beröra.
Gummiräfflade ytor här och var är trevliga att beröra.

Toyota har minst axelavstånd och karosslängd, vilket återspeglas i utrymmena – men trång är RAV4 ändå inte. Det är mest för bagaget som det är sämre sörjt, å andra sidan går det att under golvet knöla ned båda laddsladdtyperna. I stora Kia får man vackert förvara sladdarna i påsar i bagageutrymmet, endast punkteringssatsen får plats under golvet.

Testveckorna omfattade rejäla turer på alla möjliga underlag: lands- och motorväg, asfaltslingor, vårleriga grusvägar och stadstrafik. RAV4 har lagt på sig mest extravikt i förvandlingen till laddhybrid, ca 200 kg, medan Kia och Seat ökat ca 150 kg. Det märktes faktiskt inte så mycket som vi först befarade.

Ingen kan förvänta sig att bilar av det här slaget är några körupplevelser för rattvridarentusiasten, här är det ju komfort som gäller, men alla tre bestod ändå våra utmaningar utan att falla igenom. 

På landsväg rullade trion undan stadigt och bekvämt, med Toyotas något högre ljudnivå som det enda som stack ut. Alla tre hade dubbfria, mjuka vinterdäck, till fördel för ljudnivån jämfört med sommardäck. Tyvärr kunde vi på grund av detta inte köra undanmanövertester.

På sämre vägar med hål och slag gick framför allt Kia följsamt och väldämpat, både i fjädringsrörelserna och i ljudnivå. Ingen spårkänslighet alls, den ansenliga tyngden föreföll väl maskerad men styrningen förmedlade heller ingen särskild information om underlagets beskaffenhet. Amerikansk var ordet.

Terrängkörning? Nja, men Seat med framhjulsdrift tar sig fram väl så bra.
Terrängkörning? Nja, men Seat med framhjulsdrift tar sig fram väl så bra.

Seat var en betydligt mer närvarande upplevelse, på gott och ont. Körkänslan är av ungefär samma slag som i åtskilliga andra av VW-koncernens bilar, med direkta reaktioner och lätt, stadigt beteende också när det gick undan. Förhållandevis låg krängning, lite känsla av ”GTI-suv” infann sig.

Tyvärr skedde det på bekostnad av fjädringskomforten. Seat Tarraco laddhybrid var (åtminstone med 20-tumshjulen) väldigt stötig nästan jämt. I längden blev det irriterande, man saknade avspändheten hos Kia och Toyota. En mer distinkt reaktion vid gaspådrag vore också på sin plats, nu fanns en initial starttvekan som störde, även i körläget ”Sport”.

Effektstinna Toyota RAV4 hade inga reaktionsproblem, bilen stack lätt och bestämt i väg precis så som föraren ville. Fjädringskomforten uppfattades som utmärkt av alla testförare och var en lyckad blandning av bestämda rörelser och fint flyt över ojämnheter. Förvånande bra och stadig på grusväg, dessutom. Där den vanliga RAV4 inte gav så många körintryck upplevde vi laddhybriden som en ovanlig kompromiss av piggt humör och blodtryckssänkande lugn. En konst i sig!

Ägarna tycker

I AutoIndex 2020 placerade sig Toyota på 3:e, Kia på 11:e och Seat på 21:a plats av 23 märken när svenska bilägare betygsätter sitt bilinnehav.

I den tyngsta kategorin ”Bilen”, där köregenskaper, kvalitet och kostnader är avgörande, slutade Toyota på 6:e, Kia på 12:e och Seat på 13:e plats. När bilägarna får ranka sina märkesverkstäder hamnar Toyota på en fin 2:a plats, Kia på 12:e och Seat på 22:a plats. Snabb hjälp vid akuta fel och ett stort kunnande hos verkstadspersonalen placerar Toyota i topp.

Bedömningen av återförsäljarna resulterade i en förstaplats för Toyota med högst rankad produktkännedom och kundbemötande i bilhallen, därefter Kia på 14:e och Seat på 21:a plats. Undersökningen genomfördes januari–mars 2020 och gäller årsmodellerna 2013–2019.

Fyrhjulsdriften i Kia och Toyota fick bekänna färg på våra krävande lågfriktionsrullar och RAV4 var först ut. Förra modellen klarade sig dåligt i detta moment, hur skulle laddhybriden fixa utmaningen?

Illa, visade det sig. Med framhjulen på rullarna och bakhjulen på marken klarar nästan alla fyrhjulsdrivna bilar att ta sig framåt – men inte RAV4. Den stod kvar med hjulspinn, oförmögen att köra vidare. Samma sak om rullarna placerades på bakhjulen, RAV4 rörde sig inte ur fläcken.

Inte heller att förflytta drivkraft mellan höger och vänster klarade bilen av, utan gled spinnande åt sidan. Fyrhjulsdriften fungerade bara klanderfritt när rullarna placerades diagonalt på höger framhjul och vänster bakhjul. Då, men bara då, drev bilen framåt. Vi testade körlägena – trail, normal och sport – utan någon större skillnad. Någon automatisk broms för nedförslut (så kallad hill descent control) finns inte heller. RAV4 har tyvärr ett av de sämre system för fyrhjulsdrift som vi testat. 

Det är inte första gången vi råkar ut för ett dåligt resultat i en bil med elmotor för drivning på bakhjulen, även Mitsubishi Outlander PHEV visade liknande beteende för ett par år sedan. Man kan tänka sig att konstruktörerna främst velat ge bättre kursstabilitet i halka och på sämre underlag, men någon duglig fyrhjulsdrivning för framkomlighet blir det inte.

Toyota RAV4 får ha 1 500 kg på dragkroken (väsentligt mer än den vanliga hybriden, 800 kg) men kommer det att finnas grepp på sämre underlag och på snö? Innan vi kunnat testa saken ställer vi oss tveksamma till det.

Kia Sorento har haft olika fyrhjulsdrivning i olika generationer och har nu fått ett som medger inställningar för olika typer av underlag, som lera, snö och sand. Till skillnad från RAV4 klarade Sorento obesvärat att ta sig fram när testrullarna placerats på båda framhjulen eller bakhjulen. Däremot skickades ingen kraft från högerhjulen till vänsterhjulen.

Inte heller med rullarna diagonalt klarade drivsystemet att portionera ut kraft till hjulen. Automatisk broms i nedförslut är ett plus, men det gäller ju att komma uppför backarna också. Sorento hade bättre fyrhjulsdrivning i förra generationen. Betyget blir underkänt, men ändå något bättre än Toyotas.

»Inte heller att förflytta drivkraft mellan höger och vänster klarade bilen av.«

Kia har ett övertag i upplevd kvalitet, i det man ser och tar i. Det berodde inte bara på det allmänt lyxiga intrycket. I RAV4 finns en blandning av billigt och ”dyrt” som skapar en spretig helhet. När man sitter i bilen finns ingen som helst känsla av att den kostar över en halv miljon. Seat är mer neutral i det avseendet, rent av en smula tråkig i sin detaljfinish även om designen vill vara läcker. Smaksaker förstås, men vad är inte det?

Kalkylen pekar på lägst milkostnad för Seat, men det är mycket tack vare inköpspriset. Andrahandsvärdet bedöms som det sämsta av vår expert, medan rostskyddet är det bästa.

För Kia är det tvärt om; bästa prognosen för andrahandsvärde, sämsta för rostskyddet (som faktiskt är skräp för en så dyr bil). Toyota hamnar mitt emellan men får ändå hyfsad milkostnad, dock inte i närheten av den låga kostnad vi kalkylerade med för den ordinarie hybridmodellen för två år sedan.

I jämförelse med marknadens entusiasm över laddhybrider var testlagets förtjusning över bilarna denna gång rätt måttlig. Det visade sig att ingen av förarna skulle föredra en laddhybridversion framför en mer konventionell av just de här. Så kan det gå.

»Rent av en smula tråkig i sin detaljfinish även om designen vill vara läcker.«
Kia: I princip samma utmärkta disponering och enkla handhavande som i många Kiamodeller men känslan är mer "rikhaltig", ytorna välbearbetade.
Kia: I princip samma utmärkta disponering och enkla handhavande som i många Kiamodeller men känslan är mer "rikhaltig", ytorna välbearbetade.
Kia har den mest påkostade kupén och de största utrymmena, ger lite känsla av jänkebil. Sju kan till nöds åka med, baksätet har enkel snabbfällning och delarna kan skjutas i längsled/justeras i ryggstödslutning.
Kia har den mest påkostade kupén och de största utrymmena, ger lite känsla av jänkebil. Sju kan till nöds åka med, baksätet har enkel snabbfällning och delarna kan skjutas i längsled/justeras i ryggstödslutning.
Designen är Seats men disponeringen är förstås den samma som i koncernens syskonmodeller. Bra rattreglage och lätt att hitta rätt körställning.
Designen är Seats men disponeringen är förstås den samma som i koncernens syskonmodeller. Bra rattreglage och lätt att hitta rätt körställning.
Ganska smala stolar med sportig karaktär och inbyggda nackskydd. De skymmer en del för dem där bak. Baksätet är dock mycket rymligt och karossformen ger bra sikt. Skön, lite sträv klädsel, ganska diskret inredningsdesign.
Ganska smala stolar med sportig karaktär och inbyggda nackskydd. De skymmer en del för dem där bak. Baksätet är dock mycket rymligt och karossformen ger bra sikt. Skön, lite sträv klädsel, ganska diskret inredningsdesign.
Toyota: Helheten ger ett billigare och lite mer åldrat intryck än i Kia och Seat men funktionerna är lättskötta och sikten snett framåt är den bästa i trion.
Toyota: Helheten ger ett billigare och lite mer åldrat intryck än i Kia och Seat men funktionerna är lättskötta och sikten snett framåt är den bästa i trion.
Även interiören i sin helhet känns enklare än i Kia och Seat och utrymmena är inte riktigt lika generösa, men fyra åker utmärkt. Baksätet är inte skjutbart i längsled. Både Kia och Toyota har stolar med fläktkylning i tre steg – behagligt sommartid.
Även interiören i sin helhet känns enklare än i Kia och Seat och utrymmena är inte riktigt lika generösa, men fyra åker utmärkt. Baksätet är inte skjutbart i längsled. Både Kia och Toyota har stolar med fläktkylning i tre steg – behagligt sommartid.
Test: Kia Sorento, Seat Tarraco och Toyota RAV4 (2021)
Test: Kia Sorento, Seat Tarraco och Toyota RAV4 (2021)
»Toyota behöver modernisera och städa upp.«
Test: Kia Sorento, Seat Tarraco och Toyota RAV4 (2021)
Test: Kia Sorento, Seat Tarraco och Toyota RAV4 (2021)
Kia: Samma system som i Kia Ceed. Stor pekskärm med menyval stående vid sidorna kompletteras av rattar för volym etc. Bra grafik.
Kia: Samma system som i Kia Ceed. Stor pekskärm med menyval stående vid sidorna kompletteras av rattar för volym etc. Bra grafik.
Seat: Pekskärm med små symboler som är svåra att pricka i fart. Bra grafik och många möjligheter men helheten borde vara enklare.
Seat: Pekskärm med små symboler som är svåra att pricka i fart. Bra grafik och många möjligheter men helheten borde vara enklare.
Toyota: Åldrad grafik jämfört med Kia och Seat, i synnerhet kartvisningen håller inte dagens standard. Enkel hantering uppväger delvis.
Toyota: Åldrad grafik jämfört med Kia och Seat, i synnerhet kartvisningen håller inte dagens standard. Enkel hantering uppväger delvis.
Test: Kia Sorento, Seat Tarraco och Toyota RAV4 (2021)
Test: Kia Sorento, Seat Tarraco och Toyota RAV4 (2021)
Kommentar: *Med skjutbara baksäten i bakre läge. Kia har stort bagageutrymme men tröskeln kan vara besvärande hög, dels vid ilastning, dels när man vill nå bagage längst in. Seat var ensam om att ha handdriven bagagelucka.
Kommentar: *Med skjutbara baksäten i bakre läge. Kia har stort bagageutrymme men tröskeln kan vara besvärande hög, dels vid ilastning, dels när man vill nå bagage längst in. Seat var ensam om att ha handdriven bagagelucka.
Nyckelavstängning för passagerarkrockkudden finns i Seat.
Nyckelavstängning för passagerarkrockkudden finns i Seat.
Toyota har elektronisk backspegel som "ser över" barn i baksätet.
Toyota har elektronisk backspegel som "ser över" barn i baksätet.
Test: Kia Sorento, Seat Tarraco och Toyota RAV4 (2021)
Test: Kia Sorento, Seat Tarraco och Toyota RAV4 (2021)
Test: Kia Sorento, Seat Tarraco och Toyota RAV4 (2021)
Test: Kia Sorento, Seat Tarraco och Toyota RAV4 (2021)
Test: Kia Sorento, Seat Tarraco och Toyota RAV4 (2021)
Test: Kia Sorento, Seat Tarraco och Toyota RAV4 (2021)

Ljustest

Kia halvljus (LED)
Kia halvljus (LED)
Kia helljus (LED)
Kia helljus (LED)

 

Kia Halvljus Helljus
Längd, m 153 229
Bredd, m 28 31
Betyg 5/5 4/5

Spolning: Nej.

Seat halvljus (LED)
Seat halvljus (LED)
Seat helljus (LED)
Seat helljus (LED)

 

Seat Halvljus Helljus
Längd, m 101 163
Bredd, m 27 13
Betyg 3/5 2/5

Spolning: Nej.

Toyota halvljus (LED)
Toyota halvljus (LED)
Toyota helljus (LED)
Toyota helljus (LED)

 

Toyota Halvljus Helljus
Längd, m 142 172
Bredd, m 27 16
Betyg 5/5 2/5

Spolning: Ja.

Kommentar: Kia har riktigt bra strålkastare. Halvljuset ger nästan samma ljusutbyte som Seats helljus. Bra längd och bredd på helljuset i Sorento. Tarracos strålkastare ger kort ljusutbyte. Utmärkt halvljus på Toyota, men helljuset är inte mycket bättre än Seats.

Medelvärde Halvljus Helljus
Längd, m 99 186
Bredd, m 25 18

 

Rostskyddstest

Bilarna är besiktigade av Rostskyddsmetoder AB.

Test: Kia Sorento, Seat Tarraco och Toyota RAV4 (2021)

Kia

Alla karossdelar, chassidelar undertill och batteripaketets inkapsling är tillverkade av stålplåt, medan bränsletanken är av plast. Tröskelskarvarna är nedåtvända, ej tätade och dessutom skarvade. Innerskärmar av plast fram, av filtmaterial bak. Stänklappar finns både fram och bak. Underredet saknar i stort sett slitskydd. Behandling inne i olika chassidetaljer saknas. Somliga skarvar i underredet är tätade, andra inte. Bakre skärmkanterna är väl utformade. Motorvaggan har invändig vaxbehandling, annars saknas sådan behandling i dörrar, motorhuv och baklucka. Här är också hörnpartierna dåligt tätade. Bakdörren är en del av skärmkanten bak.

Rostskyddsgaranti: 12 år

Betyg: 2/5

Test: Kia Sorento, Seat Tarraco och Toyota RAV4 (2021)

Seat

Kaross av stålplåt. Dörrar, baklucka och huv ej behandlade inuti. Tätningarna är dock välgjorda. Inga stänkskydd, men det finns ingen blästerrisk då dörren skyddas av plastsköldar. Dörrarnas dräneringar under plastsköld och gummilist är svåra att hålla rena, på sikt en rostrisk. Väl tätade nedåtvända tröskelskarvar. Innerskärmar av plast fram, filtplast bak. Bakom innerskärmen finns ljuddämpande kuddar som binder fukt. Underredet täcks av plastskivor som ser täta ut, men på sidan mot underredet finns åtskilliga fickor där vatten och smuts samlas, bitvis direkt mot elektroniken. Bra behandling av hålrum och balkar.

Rostskyddsgaranti: 12 år

Betyg: 4/5

Test: Kia Sorento, Seat Tarraco och Toyota RAV4 (2021)

Toyota

Motorhuv, framskärmar och baklucka av aluminium. Dålig tätning av fogar i dörrarnas och motorhuvens hörn, samt risk för blästring av framskärmarnas nederkanter. Dörrtrösklar med nedåtvända skarvar utan tätning. Underredet täcks av plastsköldar, väl tätade skarvar och bra slitskydd från bakvagnen och bakåt. Samtliga innerskärmar är av filtmaterial. Vissa av balkarna undertill har väl utförd vaxbehandling. Dörrarnas insidor har mer punktvis vaxbehandling och det finns dessutom en smutssamlande nederkant i dem. Alla komponenter i underredet är av kolstål, utom en främre krockbalk som är av aluminium.

Rostskyddsgaranti: 12 år

Betyg: 3/5

Modellfakta

Test: Kia Sorento, Seat Tarraco och Toyota RAV4 (2021)

Kia Sorento 1,6 T Plug-in Hybrid

Tillverkningsland: Sydkorea.

Bensinmotor: Tvärställd 4-cylindrig rak, turbo. Två överliggande kamaxlar, fyra ventiler cylinder. Kompression 10,5. Borrning/slag 75,6/89 mm, volym 1 598 cm3.  

Effekt/vridmoment: Max effekt bensinmotor 180 hk (132 kW) vid 5 500 v/min, max vridmoment 265 Nm vid 1 500–4 500 v/min. Elmotor 91 hk (67 kW), vridmoment 304 Nm. Systemeffekt 265 hk (198 kW), vridmoment 350 Nm. 

Kraftöverföring: Fyrhjulsdrift, sexväxlad automatlåda.  

Hjulupphängning: Skruvfjädring, krängningshämmare. Fram MacPherson fjäderben, undre triangellänk. Multilänk bak. Nivåreglering i testutförandet. 

Hjul: Fälgbredd 7,5 tum. Däck 235/55 R19.

Styrning: Kuggstång, elservo. Vändcirkel 11,6 m, 2,5 rattvarv.

Bromsar: Ventilerade skivor fram och bak. 

Prestanda: Toppfart 193 km/tim. Acceleration 0–100 km/tim 8,7 s. (fabriksuppgifter).

Övriga versioner: Action 569 900 kronor, Advance 599 900, Advance Plus 629 700.

»Närmast okänslig för spårig vägbana.«
Test: Kia Sorento, Seat Tarraco och Toyota RAV4 (2021)

Seat Tarraco 1,4 e-Hybrid FR

Tillverkningsland: Spanien.

Bensinmotor: Tvärställd 4-cylindrig rak, turbo. Två överliggande kamaxlar, fyra ventiler cylinder. Kompression 10,0. Borrning/slag 74,5/80 mm, volym 1 395 cm3

Effekt/vridmoment: Max effekt bensinmotor 150 hk (110 kW) vid 5 000–6 000 v/min, max vridmoment 250 Nm vid 1 550–3 500 v/min. Elmotor 115 hk (85 kW) vridmoment 330 Nm. Systemeffekt 245 hk (180 kW), vridmoment 400 Nm.

Kraftöverföring: Framhjulsdrift, sexväxlad dubbelkopplingslåda.  

Hjulupphängning: Skruvfjädring, krängningshämmare. Fram MacPherson fjäderben, undre triangellänk. Multilänk bak. 

Hjul: Fälgbredd 8,5 tum. Däck 225/40 R20.

Styrning: Kuggstång, elservo. Vändcirkel 11,9 m, 2,3 rattvarv.

Bromsar: Ventilerade skivor fram och bak. 

Prestanda: Toppfart 205 km/tim. Acceleration 0–100 km/tim 7,5 s (fabriksupgifter).

Övriga versioner: Inga övriga laddhybridversioner.

Test: Kia Sorento, Seat Tarraco och Toyota RAV4 (2021)

Toyota RAV4 Laddhybrid AWD-i

Tillverkningsland: Japan.

Bensinmotor: Tvärställd 4-cylindrig rak bensinhybrid. Två överliggande kamaxlar, fyra ventiler cylinder. Kompression 14,0. Borrning/slag 87,5/103,5 mm, volym 2 487 cm3.

Effekt/vridmoment: Max effekt bensinmotor 185 hk (136 kW) vid 6 000 v/min, max vridmoment 227 Nm vid 3 200–3 700 v/min. Elmotor fram 182 hk (134 kW), elmotor bak 54 hk (40 kW). Systemeffekt 306 hk (225 kW).

Kraftöverföring: Fram- eller fyrhjulsdrift, steglös automatlåda.   

Hjulupphängning: Skruvfjädring, krängningshämmare. Fram MacPherson fjäderben, undre triangellänk. Multilänk bak. 

Hjul: Fälgbredd 7,5 tum. Däck 235/55 R19. 

Styrning: Kuggstång, elservo. Vändcirkel 11,8 m, 2,8 rattvarv.

Bromsar: Ventilerade skivor fram och bak.  

Prestanda: Toppfart 180 km/tim. Acceleration 0–100 km/tim 6,0 s (fabriksupgifter).

Övriga versioner: Active 499 900 kronor, Launch Edition 509 900, Style 534 900.

Kia har största utrymmet men lasttröskeln är hög och de bakre hjulhusen tränger in ganska mycket.
Kia har största utrymmet men lasttröskeln är hög och de bakre hjulhusen tränger in ganska mycket.
Seat har fällning 40/20/40 och bra bredd i utrymmet. Under golvet får bara punkteringslagningen plats.
Seat har fällning 40/20/40 och bra bredd i utrymmet. Under golvet får bara punkteringslagningen plats.
Toyotas bagagegolv är 35 millimeter högre i laddhybriden än i den vanliga versionen.
Toyotas bagagegolv är 35 millimeter högre i laddhybriden än i den vanliga versionen.

Vi tycker

Test: Kia Sorento, Seat Tarraco och Toyota RAV4 (2021)

Stor, dyr och rätt duktig

Plats 1: Kia är en storlek större och bra mycket dyrare än Seat och Toyota men upplevs också som en mer påkostad bil. Det gäller framför allt åkkomforten. Sorento är tyst, inbjudande att vistas i, har mycket sköna stolar och flyter stadigt fram utan att pocka på förarens uppmärksamhet. Närmast okänslig för spårig vägbana. På kurviga vägar märks ändå bilens tyngd, men orolig blir Sorento aldrig. Fyrhjulsdriften fungerar bättre än i Toyota men det är knappast någon bedrift – det finns bättre än Kias också. Möjligheten att åka sju personer kan vara avgörande för somliga. Utmärkta strålkastare är ytterligare ett plus, medan rostskyddet borde vara mycket bättre på en så här dyr bil.

Test: Kia Sorento, Seat Tarraco och Toyota RAV4 (2021)

Plats 2: Seat är en suv för den som gillar att köra. Förhållandevis direkta reaktioner, allmänt spänstig känsla. Bra baksäte, rostskydd och lägst milkostnad, men klena strålkastare och enbart framhjulsdrift. Stötig gång drar ned helhetsintrycket, välj 19-tummarna.

Test: Kia Sorento, Seat Tarraco och Toyota RAV4 (2021)

Plats 3: Toyota hade kunnat vara idealisk med sin långa elräckvidd och låga bensinförbrukning, dessutom låga reservdelspriser och förväntat hög driftsäkerhet. Påslaget för laddhybriden är dock högt och en del egenskaper är av sämre klass, särskilt fyrhjulsdriften.

Testförarnas kommentarer

En riktig suv har självklart fyrhjulsdrift. Seat Tarraco har många goda egenskaper, men saknar just drivning på alla i det här utförandet. Därmed går den bort för mig. Toyota RAV4 är snabb, men har stora brister i 4WD-systemet. Kia Sorento är en bekväm milslukare, mitt val i testtrion. På önskelistan står förbättrad fyrhjulsdrift, här räcker den inte riktigt till, trots terrängreglage. Förra Kia Sorento hade en mer effektiv drivlina.

Christian Ellmark, testförare

Toyota är bussig och trygg men känns inte riktigt up-to-date. Den generösa elräckvidden kan nog kompensera för många men inte för mig. Seat har pigga köregenskaper och lägst milkostnad men stötigheten är påträngande och kursstabiliteten halvdan. Kia är ingen nyskapande modell men har bästa åkkomforten, bästa strålkastarna och största utrymmena. Mitt val, men egentligen är ingen i trion någon av mina direkta favoriter.

Calle Carlquist, testledare

Under årets två första månader noterades en svag minskning i tillväxttakten av andelen laddbara personbilar på marknaden, men det var just det; en svag minskning av tillväxttakten. Suget efter en laddhybrid är stort, tro inget annat. 28 procent av nyregistreringarna, eller 12 346 bilar, var laddhybrider och begreppet har snabbt blivit lika etablerat som krockkudde och antisladdsystem en gång blev. 

På plats fyra i segmentet finns Toyota RAV4 AWD-i, en bil som inför debuten 2020 förhandsbokades i över 1 000 exemplar och som man nu ser i snart sagt varje gathörn. En vanlig hybrid-RAV4 kan i enklaste utförande köpas från knappt 350 0

Är du tidningsprenumerant? Skapa din digitala inloggning.

Registrera
Digital prenumeration
Läs allt – Bli Premium-medlem

Det här är en del av vårt premium-innehåll. För att läsa vidare behöver du starta en prenumeration eller logga in ifall du redan har ett konto.

✅ Tillgång till alla artiklar ✅ Digital tidning ingår ✅ Exklusivt nyhetsbrev

Läs mer

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.