Bild
Nästa artikel
Test: Kia Ceed SW Plug-in Hybrid, Renault Megane E-Tech ST och Skoda Octavia Combi iV (2021)

Test: Kia Ceed SW Plug-in Hybrid, Renault Megane E-Tech ST och Skoda Octavia Combi iV (2021)

Nybilstest

Kia Ceed SW Plug-In, Renault Megane E-Tech och Skoda Octavia Combi iV är tre färska laddhybrider med kombikaross i en storlek och till ett pris som kan passa många. Vilken av dem är bäst?

Laddhybrider sprider sig som korallrev och finns i snart sagt varje bil- och storleksklass. Kia Ceed SW Plug-in Hybrid fick under ett knappt år härja ensam i sin klass och har av marknaden belönats med en förstaplats i försäljningen under årets första två månader, inte bara i sin storlek utan totalt bland alla sladdhybridbilar. Den är till och med före Volvo.

Nu kommer två utmanare som, om uttrycket ursäktas, är fulladdade inför uppgiften att kapa åt sig i det lukrativa segmentet: Renault Megane E-Tech ST och Skoda Octavia Combi iV. I testet har vi därmed tre kombibilar med på papperet likvärdig storlek och elbilsprestanda, med bensinmotor i grunden, kombikaross och gott om utrustning från start. 

Kia satsar på färdigpaketerade versioner där metalliclackering är enda tillvalet. Testbilen är av dyraste sorten Advance 2 och kostar 390 000 kronor. Det är drygt 90 000 kronor mer än dyraste helfossilversionen. 

Renault har snofsat upp laddhybriden med praktisk utrustning men framför allt med ny bakvagn av multilänktyp som ersättare för den enklare torsionsaxeln i de vanliga modellerna. Priset för testets bil börjar på 371 900 kronor utan rabatter (som ofta förekommer hos Renault) och är därmed 60 000 kronor dyrare än motsvarande fossilbil. Testexemplaret spränger dock 400-vallen med några tusenlappar. 

Renault har löstagbar, oöm extrainklädnad för bagageutrymmet/stötfångaren. Bra sak, ingår i priset.
Renault har löstagbar, oöm extrainklädnad för bagageutrymmet/stötfångaren. Bra sak, ingår i priset.
Skoda erbjuder tre ”sovpaket”, varav det för 6  600 kronor innehåller bland annat en filtväska som innehåller – en filt!
Skoda erbjuder tre ”sovpaket”, varav det för 6  600 kronor innehåller bland annat en filtväska som innehåller – en filt!
Parkeringshjälp dyker upp även på bilar i denna storleksklass. Här är Renaults visning för finessen.
Parkeringshjälp dyker upp även på bilar i denna storleksklass. Här är Renaults visning för finessen.
Solgardiner i bakdörrarna och nackskydd bak som vecklas ut till ”öronlappsmodell” kostar 2 200 kr i Skoda. Griniga barn (och föräldrar) gillar!
Solgardiner i bakdörrarna och nackskydd bak som vecklas ut till ”öronlappsmodell” kostar 2 200 kr i Skoda. Griniga barn (och föräldrar) gillar!
Så här kan det se ut i bilar ännu på 2020-talet: Belysta knappar och vred som enkelt och snabbt sköter viktiga funktioner. Tack Kia!
Så här kan det se ut i bilar ännu på 2020-talet: Belysta knappar och vred som enkelt och snabbt sköter viktiga funktioner. Tack Kia!

Skoda har matat in åtskilligt i grundmodellen av iV, beteckningen för märkets laddhybrider, och Octavia kan liksom tidigare kläs på ytterligare genom utrustningspaket som lockar med förmånligt pris.

Med den här bilen har Skoda tagit ett tydligt steg bort från lågprisstämpeln som så länge burit frukt; testbilen kostar i grundutförande 414 000 kronor, vilket är cirka 100 000 kronor mer än motsvarande fossilbil. Testexemplaret betingar hela 483 000 kronor, alltså närmare en halv miljon för en Skoda i Golfklass. Det kan bli ett beskt piller, särskilt som den tekniskt sett snarlika släktingen Seat Leon laddhybrid (en av våra långtestbilar i år) kostar från 350 000 kronor.

Det är ändå uppenbart att Skoda höjt inte bara priset utan också den allmänna nivån på bilen i denna generation. Inredningen känns och är mer påkostad än i tidigare Octavia, exempelvis genom instrumentpanelens ombonade partier klädda i tyg och omsorgsfullt ytstrukturerade plastmaterial som ger en ”dyrare” känsla än Skoda haft förut.

Det klassiska tricket med krom här och var har också använts. De feta listerna i dörrarna är väl måttligt bra från solreflexsynpunkt men ser ju flotta ut. ”Ställbart chassi” är standard, men dragkrokspaket kostar 9 900 kronor.

Utrymmena är som tidigare en stark sida, ingen annan bil i klassen ger lika mycket av den varan men bagageutrymmet är trots allt inskränkt jämfört med normalversionerna, takhöjden i testbilen likaså eftersom glastaket kräver sitt.

»De feta listerna i dörrarna är väl måttligt bra från solreflexsynpunkt.«

Renault upplevs som trängst även om dess axelavstånd är störst. Hela bilen känns lägre, i- och ursteg är knepigare och bagageutrymmet är inte lika väl utformat som i Kia och Skoda. Backslukarförmågan är minst men den tillåtna maxlasten högst. Baksätet har inte så bra benutrymme men samtidigt har dyna och ryggstöd bäst utformning i trion så två inte alltför långa kan sitta skönt.

Ett nytt multimediasystem (bekant från andra Renaultmodeller) märks också och det allmänna intrycket är tillmötesgående ”mjukt” och finishen utmärkt. I Megane finns en fingertoppsvänlighet som inte är så vanlig, helheten är samtidigt tyskt stram med många mattsvarta ytor. För många år sedan var ju franska bilar undantagslöst förvirrat disponerade i reglage etc., men i det här testet är det snarare Skoda som med sina myriader av pek-, rull- och menyfunktioner kan vilseleda bra länge innan man fått kläm på hur saker och ting hänger ihop.

Kia är kortast, har minst axelavstånd och väger minst. Jämfört med motsvarande förbränningsmodeller är Kia cirka 225 kg tyngre på grund av batteri och övrig installation för hybridsystemet, medan Renault och Skoda respektive är cirka 265 kg tyngre. Viktpåslagen kommer att märkas när vi senare under testet kör rätt hårt på sämre vägar.

Kias helhetsintryck är ändå ”vältränat” och disponeringen av interiören som helhet är förnämligt enkel och självklar. Färskt multimediasystem med logisk skötsel, ”hederliga” knappar för många funktioner, gott om upplagsplatser och en allmänt åtdragen känsla i stort och smått – det är lätt att trivas. Lasermätaren säger att passagerarutrymmena är något sämre än i Renault men Kia känns rymligare på alla ledder.

Test: Kia Ceed SW Plug-in Hybrid, Renault Megane E-Tech ST och Skoda Octavia Combi iV (2021)

Kia Ceed SW Plug-in Hybrid Advance +2

Grundpris: 389 700 kr

Milkostnad: 45,35 kr

Körkänsla: 4/5

Ekonomi: 3/5

Komfort: 3/5

Säkerhet: 5/5

Miljö: 4/5

Alla tre har helt elektronisk visning i mätarhusen. Kias ger inte lika stora variationsmöjligheter i utseende som i Renault och Skoda. Utmärkt läsbarhet.
Alla tre har helt elektronisk visning i mätarhusen. Kias ger inte lika stora variationsmöjligheter i utseende som i Renault och Skoda. Utmärkt läsbarhet.
Bensinmotorn går in med ett tydligt brusande, någon känsla av förfining finns knappast och fartresurserna är måttliga. Kia var dock trions snålaste.
Bensinmotorn går in med ett tydligt brusande, någon känsla av förfining finns knappast och fartresurserna är måttliga. Kia var dock trions snålaste.
Det ordinarie batteriet är placerat vid bakre hjulhuset på höger sida och skyddas från lösa prylar av en hårdplastskiva.
Det ordinarie batteriet är placerat vid bakre hjulhuset på höger sida och skyddas från lösa prylar av en hårdplastskiva.
Fasta, ganska smala och elstyrda stolar med både kylfläkt och elvärme ger bra åkkomfort. Bra utrymmen överlag.
Fasta, ganska smala och elstyrda stolar med både kylfläkt och elvärme ger bra åkkomfort. Bra utrymmen överlag.
Test: Kia Ceed SW Plug-in Hybrid, Renault Megane E-Tech ST och Skoda Octavia Combi iV (2021)

Renault Megane E-Tech ST Intense

Grundpris: 371 900 kr

Milkostnad: 45,73 kr

Körkänsla: 3/5

Ekonomi: 3/5

Komfort: 4/5

Säkerhet: 5/5

Miljö: 4/5

Megane har fått ny och tydlig instrumentvisning som dessutom (som här) kan ge navigationskarta mellan rundlarna.
Megane har fått ny och tydlig instrumentvisning som dessutom (som här) kan ge navigationskarta mellan rundlarna.
Växlar mjukt med hjälp av elmotorer men lösningen drar inte riktigt jämnt genom fartregistren utan tappar andan ibland. Ljudet är bättre avskärmat än i Kia, bensinförbrukningen högst.
Växlar mjukt med hjälp av elmotorer men lösningen drar inte riktigt jämnt genom fartregistren utan tappar andan ibland. Ljudet är bättre avskärmat än i Kia, bensinförbrukningen högst.
Innanför en spröd tygbit finns en välljudande extrahögtalare i Meganes högra bakskärm. Frågan är väl bara hur länge?
Innanför en spröd tygbit finns en välljudande extrahögtalare i Meganes högra bakskärm. Frågan är väl bara hur länge?
Sämre utrymmen än Kia och Skoda men finishen är trevlig och baksätet är skönast att sitta i om man inte är så långbent.
Sämre utrymmen än Kia och Skoda men finishen är trevlig och baksätet är skönast att sitta i om man inte är så långbent.
Test: Kia Ceed SW Plug-in Hybrid, Renault Megane E-Tech ST och Skoda Octavia Combi iV (2021)

Skoda Octavia Combi iV

Grundpris: 414 000 kr

Milkostnad: 23,90 kr

Körkänsla: 3/5

Ekonomi: 3/5

Komfort: 4/5

Säkerhet: 5/5

Miljö: 4/5

Tydligheten själv och gott om variationsmöjligheter i presentationen. Man kan frammana nästan obegripligt mycket information.
Tydligheten själv och gott om variationsmöjligheter i presentationen. Man kan frammana nästan obegripligt mycket information.
Trions rivjärn. Effektövertaget är påtagligt i varje läge, karaktären känns mer ofiltrerad och lättdoserad än i Kia och Renault.
Trions rivjärn. Effektövertaget är påtagligt i varje läge, karaktären känns mer ofiltrerad och lättdoserad än i Kia och Renault.
Växelväljarens vippreglage kommer i allt fler av koncernens bilar och fungerar utmärkt. Tydliga skillnader mellan de valbara körlägena.
Växelväljarens vippreglage kommer i allt fler av koncernens bilar och fungerar utmärkt. Tydliga skillnader mellan de valbara körlägena.
Octavia är klassens rymligaste för de åkande, laddhybriden vansläktas inte. Stora, sköna stolar med breda, höga ryggstöd.
Octavia är klassens rymligaste för de åkande, laddhybriden vansläktas inte. Stora, sköna stolar med breda, höga ryggstöd.

Vi kör förstås ett räckviddstest på el med fulladdade bilar. Resultatet blir odramatiskt. Alla tre kommer cirka fem mil eller någon kilometer till på samma slinga som vi använt åtskilliga gånger och som blandar stads-, lands- och motorvägskörning. Temperatur runt noll, mestadels snö- och isfritt, en del blåst.

Räckvidden på el är inte avgörande i valet mellan de här bilarna, knappast heller batterikapaciteten även om Skoda är bäst på den punkten. För många pendlare är elkörningsstandarden i denna trio fullt godtagbar och rimlig att leva med.

Bensinförbrukningen med ”tömt” batteri visar tydligare skillnad. Där är Kia uppenbart snålast och Renault törstigast, men det handlar ändå om bara en deciliter per mil som inte påverkar milkostnaden så värst.

Körningen avslöjar större olikheter. Skoda har ett effektövertag och känns rask och tydlig i reaktionerna när man vill öka farten. Den sexväxlade dubbelkopplingslådan gör ett gott jobb men en viss tveksamhet och ryckighet vid finlirande parkering får man räkna med. Tydlig karaktärsskillnad mellan de olika körlägena.

Avgörande skillnader i elräckvidd finns inte mellan bilarna, alla kom ca 50 km.
Avgörande skillnader i elräckvidd finns inte mellan bilarna, alla kom ca 50 km.

Renaults växellåda är en intressant konstruktion som låter elmotorer snarare än synkroniseringsringar sköta ”mjukheten” i lägesskiftena. Det blir bomullskänsla i övergångarna, något som klär bilens karaktär mycket bra. Samtidigt maskeras fartökningskänslan, men Megane rör sig kvickare än man tror. I testbilen uppfattade vi ändå att kraftpådraget inte kom helt linjärt, trots den nydanande växellådan. 

Ceed blir betydelselöst på efterkälken, men bensinmotorns brusande är markant både under fullgas och vid ingrepp i hybridkörningsläge.

Bromstester genomfördes inte. Generellt sett har laddhybrider ofta en påtagligt ”konstgjord” pedalkänsla. Kombinationen retardation och kraftåtervinning i samma pedalrörelse kan uppenbarligen kulturutvecklas. Renault tycks ha funnit sin lösning genom att göra servoverkan hysterisk, som i gamla tiders Citroën DS, GS och CX. Med aldrig så lite extratryck på pedalen tvärnitar bilen. Det tar tid att vänja sig vid. 

Viktökningen på grund av batterier etc. ligger mestadels alldeles framför bakvagnen i alla tre. När vi kör åtskilliga mil på slingriga, bitvis starkt gropiga sträckor med både asfalt och mer eller mindre fast grusunderlag avslöjas stora skillnader mellan bilarna.

Ägarna tycker

I AutoIndex 2020 placerade sig Skoda på 9:e, Kia på 11:e och Renault på 12:e plats av 23 märken när svenska bilägare betygsätter sitt bilinnehav.

I den tyngsta kategorin ”Bilen”, där köregenskaper, kvalitet och kostnader är avgörande, slutade Skoda på 8:e, Kia på 12:e och Renault på 14:e plats. När bilägarna får ranka sina märkesverkstäder hamnar däremot Renault främst med en 9:e plats, Kia på 12:e och Skoda på 14:e plats. Sistaplatsen för Skoda beror bland annat på stort missnöje med höga reservdelspriser. Bedömningen av återförsäljarna resulterade i 7:e plats för Skoda, 11:e för Renault och 14:e för Kia. Undersökningen genomfördes januari–mars 2020 och gäller årsmodellerna 2013–2019.

På fina underlag är Kia mest hanterlig i trion, med överraskande alert styrning, små karossrörelser och allmänt ”tajt” känsla i böjarna. Någon märkbar skillnad jämfört med normalmodellerna hittar vi inte, snarare till bilens fördel i så fall; understyrningen är något mildrad, här är plötsligt en Kia som är kul att ratta.

Men fjädringen …  Fjädringen är nästan stenhård och föga följsam. Dessutom slamrar det friskt i hjulställen över potthål och tvärslåar. Man behöver inte köra särskilt fort för att upptäcka det. Synd på en så i övrigt välanpassad bil.

Renaults bakvagn med multilänk förstärker ett redan gott intryck vi haft av Meganes komfort och duglighet som körredskap. Bilen är nu ännu mer följsam över vägbanans besvärligheter, känns stadig, trygg och föga spårkänslig. Alla testförare höll Renault som etta i denna gren, bilen gör verkligen sitt jobb men samtidigt utan att förmedla något särskilt. Det beror på att styrningen är rätt domnad, åtminstone i normalläge bland körvalen. Med sportläge även i styrningen kvicknade intrycken till.

Kia: Svart och silver är temat i alla tre. Kias förarplats är helt logiskt disponerad och mycket enkel att använda även om man aldrig sett den förut.
Kia: Svart och silver är temat i alla tre. Kias förarplats är helt logiskt disponerad och mycket enkel att använda även om man aldrig sett den förut.
Kia har inte tappat alltför mycket i utrymme på grund av batteriet under golv/baksäte: 13/30 backar gick in, mot 14/35 i ickehybriden. Ryggstödsfällning 40/20/40. Elbaklucka är standard.
Kia har inte tappat alltför mycket i utrymme på grund av batteriet under golv/baksäte: 13/30 backar gick in, mot 14/35 i ickehybriden. Ryggstödsfällning 40/20/40. Elbaklucka är standard.
Renault: Disponeringen är snarlik Kias, det är mest inramningen som skiljer. Laddplatta för mobiltelefonen saknas, annars är utrustningen komplett.
Renault: Disponeringen är snarlik Kias, det är mest inramningen som skiljer. Laddplatta för mobiltelefonen saknas, annars är utrustningen komplett.
Trängst i trion, 12/27 backar går in, jämfört med 13/28 i ickehybriden. Ryggstödsfällning 66/33, i övrigt ganska enkelt utförande. Elbaklucka finns inte.
Trängst i trion, 12/27 backar går in, jämfört med 13/28 i ickehybriden. Ryggstödsfällning 66/33, i övrigt ganska enkelt utförande. Elbaklucka finns inte.
Snyggt, slankt utförande. Bra knapprad ovanför ventilationsgallren. Rattreglagens ändrade manövrering kräver mer inlärning än i förra modellen.
Snyggt, slankt utförande. Bra knapprad ovanför ventilationsgallren. Rattreglagens ändrade manövrering kräver mer inlärning än i förra modellen.
Rymligast i trion, men kapaciteten är inte lika bra som i ickehybriden: 14/31 backar mot 19/37. Ryggstödsfällning 66/33, många utmärkta krokar och andra finesser som underlättar. Elbaklucka ingår i olika paket.
Rymligast i trion, men kapaciteten är inte lika bra som i ickehybriden: 14/31 backar mot 19/37. Ryggstödsfällning 66/33, många utmärkta krokar och andra finesser som underlättar. Elbaklucka ingår i olika paket.

När det gäller Skoda blev vi först ytterst förbryllade. Bilen gick verkligen illa oavsett underlag och krängde som en båt i sjönöd oavsett körläge. Vid vår tidigare provkörning fanns exemplar med så kallat terrängpaket där bland annat förhöjd fjädring ingår. Detta skulle dock inte erbjudas i Sverige men vår första testbil (och bilen på våra bilder) hade ändå detta, vilket skulle kunna vara en förklaring till beteendet.

Uppenbarligen har ett antal bilar med den utrustningen hittat hit. Vi kan för allt i världen inte rekommendera dem innan vi vet om det möjligen var något fel på vårt första testexemplar. Skoda undersöker den saken i skrivande stund. Inledningsvis ska importören ha varit osäker på om kombinationen dragkrok och ställbart chassi skulle vara möjlig också på normalversionen av iV-modellen, inte bara med terrängpaket. När så visade sig vara fallet ska man ha avskrivit terrängpaketet, enligt den information vi fått.  

Vi kunde senare testköra en bil utan terrängpaket och i det utförande som ska gälla för Sverige. Den gick desto bättre, med fasta, tydliga fjädringsrörelser och utmärkt kurshållning på olika underlag. Ingen uttalad spårkänslighet, bara lugn framfart på de vägar där den första bilen varit så dramatisk.

»Ingen uttalad spårkänslighet, bara lugn framfart på de vägar där den första bilen varit så dramatisk.«

Vilken ska man köpa? Tja, ingen av våra testförare föll i farstun för någon av bilarna jämfört med normalversionerna, men det behöver inte betyda att modellerna skulle vara sämre val för det.

Däremot blir kostnaderna annorlunda. Jämfört med de motsvarande ickehybrider vi kört av de här bilarna är laddhybriderna upp till drygt tio kronor milen dyrare (Kia) i vår kalkyl. Ceed hamnar på drygt 45 kronor milen, mot knappt 35 för den ickehybrid vi testade senast. Renault blir drygt fyra kronor milen dyrare som laddhybrid och Skoda ca sju kronor dyrare per mil.

Hur ens egen kalkyl ser ut kan inte ett test avgöra, den får man räkna på själv och väga in sitt körmönster, hur länge man ska behålla bilen etc. – men behålla laddhybriden länge måste man vara beredd att göra för att det hela ska gå ihop. Trots statliga rabatter och gynnsamt elpris.

Skodas höga anskaffningspris kompenseras av ett högre förväntat andrahandsvärde. Det kan minska chocken. Om det räcker för att peta ned Kia från säljtronen återstår att se men i det här testet sätter vi Octavia trots allt som etta, men Kia och Renault är starka utmanare som tvåa respektive trea.

Test: Kia Ceed SW Plug-in Hybrid, Renault Megane E-Tech ST och Skoda Octavia Combi iV (2021)
Test: Kia Ceed SW Plug-in Hybrid, Renault Megane E-Tech ST och Skoda Octavia Combi iV (2021)
Test: Kia Ceed SW Plug-in Hybrid, Renault Megane E-Tech ST och Skoda Octavia Combi iV (2021)
Test: Kia Ceed SW Plug-in Hybrid, Renault Megane E-Tech ST och Skoda Octavia Combi iV (2021)
»Kia ska förstås ha en blomma för att allting är standard.«
Kia: Systemet debuterade förra året och är genomgående mycket lättskött. Presentationen är snygg och skarp. Tyvärr har Kia flyttat in knappjusteringen av instrumentbelysningen hit så nu tar den längre tid än förr.
Kia: Systemet debuterade förra året och är genomgående mycket lättskött. Presentationen är snygg och skarp. Tyvärr har Kia flyttat in knappjusteringen av instrumentbelysningen hit så nu tar den längre tid än förr.
Renault: Skärm och funktioner är gemensamma med dem i andra Renaultmodeller. Helheten är bra om än en smula begränsad. En ”hederlig” knapprad under kompletterar.
Renault: Skärm och funktioner är gemensamma med dem i andra Renaultmodeller. Helheten är bra om än en smula begränsad. En ”hederlig” knapprad under kompletterar.
Skoda: Systemet är mycket omfattande och har utmärkt grafik. Användningen kräver mer tillvänjning än de andra, men symbolernas  möblerbarhet underlättar.
Skoda: Systemet är mycket omfattande och har utmärkt grafik. Användningen kräver mer tillvänjning än de andra, men symbolernas möblerbarhet underlättar.
Test: Kia Ceed SW Plug-in Hybrid, Renault Megane E-Tech ST och Skoda Octavia Combi iV (2021)
Test: Kia Ceed SW Plug-in Hybrid, Renault Megane E-Tech ST och Skoda Octavia Combi iV (2021)
Test: Kia Ceed SW Plug-in Hybrid, Renault Megane E-Tech ST och Skoda Octavia Combi iV (2021)
Kommentar: *Panoramatak och högre lastgolv krymper lastutrymmet väsentligt i Octavia iV jämfört med normalversionen, som lastar 19/37 backar.  Kia i normalversion rymmer 14/35 backar, Renault 13/28. I normalversionerna ryms 625/1 694 VDA-liter (Kia), 563/1 453 (Renault) och 640/1 700 (Skoda). Maxlastsiffran i normalversionerna: Kia 428 kg, Renault 465, Skoda 388 (se tabell till höger).
Kommentar: *Panoramatak och högre lastgolv krymper lastutrymmet väsentligt i Octavia iV jämfört med normalversionen, som lastar 19/37 backar. Kia i normalversion rymmer 14/35 backar, Renault 13/28. I normalversionerna ryms 625/1 694 VDA-liter (Kia), 563/1 453 (Renault) och 640/1 700 (Skoda). Maxlastsiffran i normalversionerna: Kia 428 kg, Renault 465, Skoda 388 (se tabell till höger).
Ett enkelt vred för att ställa om passagerarkrockkudden finns i Kia.
Ett enkelt vred för att ställa om passagerarkrockkudden finns i Kia.
Skoda har ISOFIX-fästen i passagerarstolen fram i Styleversionen.
Skoda har ISOFIX-fästen i passagerarstolen fram i Styleversionen.
Test: Kia Ceed SW Plug-in Hybrid, Renault Megane E-Tech ST och Skoda Octavia Combi iV (2021)
Test: Kia Ceed SW Plug-in Hybrid, Renault Megane E-Tech ST och Skoda Octavia Combi iV (2021)
Test: Kia Ceed SW Plug-in Hybrid, Renault Megane E-Tech ST och Skoda Octavia Combi iV (2021)
Test: Kia Ceed SW Plug-in Hybrid, Renault Megane E-Tech ST och Skoda Octavia Combi iV (2021)
Test: Kia Ceed SW Plug-in Hybrid, Renault Megane E-Tech ST och Skoda Octavia Combi iV (2021)
Test: Kia Ceed SW Plug-in Hybrid, Renault Megane E-Tech ST och Skoda Octavia Combi iV (2021)

Ljustest

LED/LED
LED/LED
Test: Kia Ceed SW Plug-in Hybrid, Renault Megane E-Tech ST och Skoda Octavia Combi iV (2021)
Kia Halvljus Helljus
Längd, m 145 182
Bredd, m 15 15
Betyg 5/5 3/5

Spolning: Nej.

LED/LED
LED/LED
Test: Kia Ceed SW Plug-in Hybrid, Renault Megane E-Tech ST och Skoda Octavia Combi iV (2021)
Renault Halvljus Helljus
Längd, m 121 187
Bredd, m 28 16
Betyg 4/5 3/5

Spolning: Ja.

LED/LED
LED/LED
Test: Kia Ceed SW Plug-in Hybrid, Renault Megane E-Tech ST och Skoda Octavia Combi iV (2021)
Skoda Halvljus Helljus
Längd, m 100 196
Bredd, m 28 31
Betyg 3/5 4/5

Spolning: Ja.

Utmärkt halvljus på Kia är en bra vardagsfiness – man använder det betydligt mer än helljuset. Helljuset är godkänt, sydkoreanska bilar har ofta haft klent sådant hittills. Renault och Skoda får också godkänt överlag. Bländrisken är ganska hög i alla tre.

Medelvärde Halvljus Helljus
Längd, m 99 186
Bredd, m 25 18

Rostskyddsprognos 

(Bilarna är besiktigade av Rostskyddsmetoder AB.) 

Test: Kia Ceed SW Plug-in Hybrid, Renault Megane E-Tech ST och Skoda Octavia Combi iV (2021)

Kia

Ceeds rostskydd får godkänt. Karossen är av stålplåt men såväl huv, dörrar och baklucka är invändigt vaxbehandlade. Huv och dörrar har bra tätade hörn och, till skillnad från halvkombin, har SW en bra tätad baklucka. Underredet täcks av stora plastsköldar och i princip alla skarvar är tätade. Dock sparsamt med slitskydd på de delar som inte täcks av sköldarna. Invändig behandling finns i tröskellådor och i de mest utsatta balkarna under bilen. Även motor- och bakvagnsvagga är behandlade inuti. Stänklappar finns både fram och bak, men fuktsamlande isoleringskuddar framför framdörrarna kan vara en rostrisk på sikt.

Rostskyddsgaranti: 12 år

Betyg: 3/5

 

Test: Kia Ceed SW Plug-in Hybrid, Renault Megane E-Tech ST och Skoda Octavia Combi iV (2021)

Renault

Megane får ”bara” en fyra i rostskyddsbetyg. Renault brukar annars kamma hem full pott när det gäller motståndskraften mot rost. Det som drar ned betyget för Megane är att tätningarna i huv och dörrar har en del brister och att dörrarna är slarvigt monterade, i såväl höjd- som sidled. Det gör att blästringsrisken är stor, både i fram- och bakdörrarnas nederkanter. Mer positivt är att framskärmar och baklucka är av plast. En bra lösning är också att tröskellådornas skarvar är vända bort från hjulsprutet. Dessutom är den invändiga rostskyddsbehandlingen mycket väl utförd, såväl i dörrar som i huv och i balkarna under bilen.

Rostskyddsgaranti: 12 år

Betyg: 4/5

Test: Kia Ceed SW Plug-in Hybrid, Renault Megane E-Tech ST och Skoda Octavia Combi iV (2021)

Skoda

Octavias alla kaross- och chassidelar är av stålplåt, inga som helst aluminiumdelar. Hörn och skarvar i motorhuv, baklucka och dörrar är väl tätade och i samtliga dörrar finns skyddande vaxskikt. Innerskärmar av plast fram och av filtmaterial bak. Bra tätning även av skarvar under bilen, dock ej under de stora täckskivor som ska skydda delar av underredet. Bra vaxbehandling av balkar under bilen. Trösklarnas skarvar är nedåtvända men har väl utförd tätning. Stänklappar saknas men innerskärmarna fram skyddar mot blästring av hjulhusets kanter. Skoda har slopat den fuktsugande isoleringen bakom främre innerskärmen – bra.

Rostskyddsgaranti: 12 år

Betyg: 3/5

Kia är ensam om att inte ha strålkastarspolning – å andra sidan är den också ensam om att kamma hem full pott på halvljuset.
Kia är ensam om att inte ha strålkastarspolning – å andra sidan är den också ensam om att kamma hem full pott på halvljuset.
Renaults lyckade, mjukväxlande låda arbetar i kombination med en elmotor.
Renaults lyckade, mjukväxlande låda arbetar i kombination med en elmotor.
Stolar som heter ”Ergo” någonting blir allt vanligare. Skodas elstyrda pjäser är sköna.
Stolar som heter ”Ergo” någonting blir allt vanligare. Skodas elstyrda pjäser är sköna.

Vi tycker

Test: Kia Ceed SW Plug-in Hybrid, Renault Megane E-Tech ST och Skoda Octavia Combi iV (2021)

Plats 1: Skoda hade inte segrat om ”terrängchassit” vore Sverigestandard som i det första av våra testbilexemplar. Ett andra, normalt och korrekt utrustat exemplar vi körde korrigerade bilden av väg- och köregenskaperna till det klart bättre. Laddhybridens prislapp kan avskräcka, 100 000 kronor upp jämfört med en hyfsat jämförbar fossilversion är bra saftigt. Skoda räddas i det avseendet av ett förväntat starkt andrahandsvärde, så milkostnaden är inte avskräckande om än klart högre än för en normalversion. Bilen i sig ger det klart modernaste intrycket här, med en fräsch stil i det mesta och många avancerade funktioner för exempelvis navigering i kombination med bränsleutnyttjande. Utrymmena är i topp, men under bagageluckan är det trots allt sämre i denna version än i andra Octavia.

Test: Kia Ceed SW Plug-in Hybrid, Renault Megane E-Tech ST och Skoda Octavia Combi iV (2021)

Plats 2: Pigg körkänsla och ”mycket bil för pengarna” kan Kia ståta med i prästbetyget. Det är inte konstigt att detta är landets mest sålda laddhybrid, utrustningsnivån, garantierna och enkelheten till vardags är exemplariska. Fjädring och ljudkomfort hör till baksidorna.

Test: Kia Ceed SW Plug-in Hybrid, Renault Megane E-Tech ST och Skoda Octavia Combi iV (2021)

Plats 3: Renault sticker inte ut alls men är en bil man gillar allt mer ju mer milen rinner på. Fin komfort, trygga köregenskaper, välgjord i det mesta. Har man inte behov av så stort baksäte kan den absolut vara värd ett övervägande, men andrahandsvärdet är en risk.


Testförarnas kommentarer

Kia Ceed har för hård fjädring för dåliga vägar, där fungerar Renault Megane betydligt bättre. Men jag trivs inte med körställning eller förarplatsen som helhet i Renault. Många argument talar för Skoda, inte minst komfortmässigt. Den är tystast, rymligast, har skönast stolar och trivs bra på motorvägen. Men priset på testbilen får mig att hicka till – nästan en halv ”mille” för en Skoda Octavia. Det är på tok för dyrt för sin storlek.

Christian Ellmark

Laddhybridegenskaperna skiljer inte i avgörande mån men det gör bilarna. Jag värdesätter kör- och åkkomfort högt eftersom den märks på varje resa. Om Kia haft Renaults nivå där vore den vinnare. Vettig, konsekvent att ratta men värmepump saknas och fjädringen är alltför tuff. E-Tech är bästa Meganemodellen. Trivsam och bekväm men kommer ändå till korta mot Skoda som är helt allround och har lägst milkostnad, trots högt pris. Jag tar den.

Calle Carlquist

Laddhybrider sprider sig som korallrev och finns i snart sagt varje bil- och storleksklass. Kia Ceed SW Plug-in Hybrid fick under ett knappt år härja ensam i sin klass och har av marknaden belönats med en förstaplats i försäljningen under årets första två månader, inte bara i sin storlek utan totalt bland alla sladdhybridbilar. Den är till och med före Volvo.

Nu kommer två utmanare som, om uttrycket ursäktas, är fulladdade inför uppgiften att kapa åt sig i det lukrativa segmentet: Renault Megane E-Tech ST och Skoda Octavia Combi iV. I testet har vi därmed tre kombibilar med på papperet likvärdig storlek och elbilsprestanda, med be

Är du tidningsprenumerant? Skapa din digitala inloggning.

Registrera
Digital prenumeration
Läs allt – Bli Premium-medlem

Det här är en del av vårt premium-innehåll. För att läsa vidare behöver du starta en prenumeration eller logga in ifall du redan har ett konto.

✅ Tillgång till alla artiklar ✅ Digital tidning ingår ✅ Exklusivt nyhetsbrev

Läs mer

Kia Ceed SW Plug-in Hybrid Advance +2

Tillverkningsland: Sydkorea.

Bensinmotor: Tvärställd 4-cylindrig rak, turbo. Två överliggande kamaxlar, fyra ventiler cylinder. Kompression 13,0. Borrning/slag 72/97 mm, volym 1 580 cm3.  

Effekt/vridmoment: Max effekt bensinmotor 105 hk (77 kW) vid 5 700 v/min, max vridmoment 147 Nm vid 4 000 v/min. Elmotor 60 hk (44 kW), vridmoment 170 Nm. Systemeffekt 141 hk (104 kW), vridmoment 265 Nm vid 1 250 v/min. 

Kraftöverföring: Framhjulsdrift, sexväxlad dubbelkopplingslåda.  

Hjulupphängning: Skruvfjädring, krängningshämmare. Fram MacPherson fjäderben, undre triangellänk. Multilänk bak. 

Hjul: Fälgbredd 6,5 tum. Däck 225/45 R17.

Styrning: Kuggstång, elservo. Vändcirkel 10,6 m, 2,7 rattvarv.

Bromsar: Skivor fram (ventilerade) och bak. 

Prestanda: Toppfart 171 km/tim. Acceleration 0–100 km/tim 10,8 s. (fabriksuppgifter).

Övriga versioner: Advance 341 900 kronor och Advance Plus 359 800 kr.

Renault Megane E-Tech ST Intense

Tillverkningsland: Spanien.

Bensinmotor: Tvärställd 4-cylindrig rak, turbo. Två överliggande kamaxlar, fyra ventiler cylinder. Kompression ej uppgift. Borrning/slag 78/83,6 mm, volym 1 598 cm3

Effekt/vridmoment: Max effekt bensinmotor 91 hk (67 kW) vid 5 600 v/min, max vridmoment 144 Nm vid 3 200 v/min. Elmotor 67 hk (49 kW) vridmoment 205 Nm + 34 hk (25 kW) vridmoment 50 Nm. Systemeffekt 160 hk (118 kW).

Kraftöverföring: Framhjulsdrift, sexväxlad automatlåda.  

Hjulupphängning: Skruvfjädring, krängningshämmare. Fram MacPherson fjäderben, undre triangellänk. Multilänk bak. 

Hjul: Fälgbredd 5 tum. Däck 205/55 R16.

Styrning: Kuggstång, elservo. Vändcirkel 11,3 m, 2,9 rattvarv.

Bromsar: Skivor fram (ventilerade) och bak. 

Prestanda: Toppfart 183 km/tim. Acceleration 0–100 km/tim 9,8 s (fabriksupgifter).

Övriga versioner: E-Tech Zen 358 900 kronor, E-Tech R.S. Line 381 900 kr.

Skoda Octavia Combi iV

Tillverkningsland: Tjeckien.

Bensinmotor: Tvärställd 4-cylindrig rak, turbo. Två överliggande kamaxlar, fyra ventiler cylinder. Kompression 10,0. Borrning/slag 74,5/80 mm, volym 1 395 cm3.

Effekt/vridmoment: Max effekt bensinmotor 156 hk (115 kW) vid 5 000 v/min, max vridmoment 250 Nm vid 1 500–3 000 v/min. Elmotor 115 hk (85 kW). Systemeffekt 204 hk (150 kW).

Kraftöverföring: Framhjulsdrift, sexväxlad dubbelkopplingslåda.   

Hjulupphängning: Skruvfjäd-ring, krängningshämmare. Fram MacPherson fjäderben, undre triangellänk. Multilänk bak. 

Hjul: Fälgbredd 8,5 tum. Däck 255/45 R18. 

Styrning: Kuggstång, elservo. Vändcirkel 10,6 m, 2,7 rattvarv.

Bromsar: Skivor fram (ventilerade) och bak.  

Prestanda: Toppfart 220 km/tim. Acceleration 0–100 km/tim 7,8 s (fabriksupgifter).

Övriga versioner: iV RS 434 900 kronor. Motsvarande sedanversion till Style och RS kostar 5 000 kronor mindre.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.