Bild
Nästa artikel
Test: Hyundai Tucson, Volkswagen Tiguan och Volvo XC40 (2021)

Test: Hyundai Tucson, Volkswagen Tiguan och Volvo XC40 (2021)

Nybilstest

Testlaget tussade ihop tre suvar i den stadsvänliga kompaktklassen. Volvo XC40 utmanas av uppdaterade storsäljaren VW Tiguan och fjärde generationens Hyundai Tucson. Vem segrar?

Det har gått en styv vecka sedan vintern träffade Stockholm. Intensivt snöande i ett par dagar och nära 20 minusgrader. Det är vinter, vinter på riktigt. 

När storstadsborna tog biltypen ”suv” till sina hjärtan under andra halvan av 1990-talet förlöjligades bil och köpare med ord som ”Stureplanstraktor”, ”månskensbonde” och ”flanellflanör”.

För varför ska man köra en fyrhjulsdriven bil med rejäl markfrigång när största utmaningen är en trottoarkant? När jag tittar ut genom redaktionsfönstret utspelar sig en scen som förklarar varför det var i storstadsområdena biltypen fick fäste. 

Ynglingagatans körfält separeras av en knapp halvmeterhög plogvall och är täckt av isbark. En person är i färd med att skotta fram sin inplogade E-klass, en förbipasserande hjälper till.

Ett 50-tal meter längre bort har en BMW 3-serie underskattat motståndet av fryst saltslask och packad snö. Med fyra spinnande hjul har den fastnat halvvägs ur parkeringsfickan. Snövallen hindrar trafiken att väja runt den strandade. Tredje bil i kön tröttnar, blinkar vänster, korsar snövallen och rundar den strandade. Bilen som kör om är en suv.

Test: Hyundai Tucson, Volkswagen Tiguan och Volvo XC40 (2021)

I redaktionsgaraget står fjärde generationens Hyundai Tucson, nyrenoverade Volkswagen Tiguan och Volvos XC40 som 2020 var tredje mest populära bilval bland svenska privatbilsköpare. I Sverige har Volvo valt att helt slopa dieselmotor i XC40.

Testdeltagare är bensindrivna B4 AWD med 48-volts mildhybridteknik. Effekten är 197 hästkrafter med extra elmotorknuff på 40 Nm vid acceleration. Testbilen är i Inscription-utförande med ett listpris på 426 000 kronor. 

Volkswagen Tiguan kommer nysminkad till testet. VW har gått varsamt fram, men strålkastare, stötfångare och bakljus särskiljer årsmodell 2021 från 2020. Under motorhuven finns en utvecklad version av VW-koncernens fyrcylindriga tvålitersdiesel.

Effekten har höjts med tio hästkrafter till 200 jämnt, men viktigare är förfinad avgasrening med lägre utsläpp av kväveoxider. VW Tiguan 2,0 TDI 200 DSG 4Motion kostar från 374 900 kronor, med testbilens R-Line paket ytterligare 35 000 kronor.

Hyundai tar på kronan lika mycket för Tucson 1,6 GDI Hybrid 4WD Advance. För de 409 900 kronorna får man en fullhybrid med systemeffekt på 230 hästkrafter. Trion går att få med framhjulsdrift från på 269 900 kronor (Tucson). XC40 och Tiguan finns även som framhjulsdrivna laddhybrider. 

”Varför ska man köra en fyrhjulsdriven bil när största utmaningen är en trottoarkant?”
1. Inget tak. Instrumentdisplayen i Tucson är oskyddad, men trots sidoljus (högra hörnet) är läsbarheten god.
1. Inget tak. Instrumentdisplayen i Tucson är oskyddad, men trots sidoljus (högra hörnet) är läsbarheten god.
2. ”12 v batt reset”. Om Tucson når maxtid för påslagen tändning ger ett tryck på knappen en ny sejour med påslagen tändning. Möjligt tack vare högspänningsbatteriet.
2. ”12 v batt reset”. Om Tucson når maxtid för påslagen tändning ger ett tryck på knappen en ny sejour med påslagen tändning. Möjligt tack vare högspänningsbatteriet.
3. Hyundaimärket är infällt i plast, inte glas. Hur många kommer att tänka på det när vindrutan skrapas? Stor reprisk.
3. Hyundaimärket är infällt i plast, inte glas. Hur många kommer att tänka på det när vindrutan skrapas? Stor reprisk.
4. Touchknappar till Tucsons klimatanläggning. Knappen ”Diffuse” skickar luftströmmen genom ett finmaskigt nät i instrumentpanelen för jämnare luftspridning.
4. Touchknappar till Tucsons klimatanläggning. Knappen ”Diffuse” skickar luftströmmen genom ett finmaskigt nät i instrumentpanelen för jämnare luftspridning.
5. Spektakulärt DRL-ljus. Släckt halvljus.
5. Spektakulärt DRL-ljus. Släckt halvljus.

År 2021 är en suv ett självskrivet alternativ till kombi. När privatköpare väljer placerar sig XC40 och Tiguan före kombifavoriter som V60 och Passat. Kanske inte så underligt då en kompaktsuv tack vare mer upprätt kaross erbjuder utrymmen och funktion fullt i klass med en mellanklasskombi.

XC40:s kvadratiska bagageutrymme sväljer bara en drickaback mindre än den tre decimeter längre V60. Tiguans skjutbara baksäte gör det möjligt att prioritera bagageutrymme före baksätespassagerarnas benutrymme.

Det lär dock inte behövas i brådrasket då bagageutrymmet sväljer 615 liter enligt VDA-normen. Utan det dubbla lastgolvet är den inre lasttröskeln besvärande hög, i XC40 och Tucson går det att skjuta matkassarna in och ut. Med max lastvikt på 387 kilo ligger XC40 nästan 100 kilo under konkurrenterna. Tiguan har högsta max dragvikt. 2 500 kilo är 850 mer än Tucson.

Likt Tiguan fälls Tucsons baksäte i 40/20/40 proportion. Praktiskt då det gör det möjligt  transportera exempelvis skidor eller en snowboard i kupén samt upp till fyra personer. Dumt nog saknar Tucson ordentliga lastsäkringsöglor.

I XC40 är baksätet indelat i 40/60, mindre smidigt än i konkurrenterna men plan lastyta, lastsäkringsöglor som verkar kalibrerade för luftlandsättning och genomlastningslucka kompenserar. Plus i kanten för att Volvo har kostat på belysning i ovankant av bagageluckan.  

Sveriges mest besökta museum – Vasamuseet. Fartyget gick till botten 1628 och kom tillbaka till ytan 333 år senare. Kan dieselbilen göra samma comeback? Högst otroligt, men Tiguan har i alla fall testets lägsta bränslekostnad.
Sveriges mest besökta museum – Vasamuseet. Fartyget gick till botten 1628 och kom tillbaka till ytan 333 år senare. Kan dieselbilen göra samma comeback? Högst otroligt, men Tiguan har i alla fall testets lägsta bränslekostnad.

Minus 12 grader, strålande sol och gnistrande snö möter testbilarna när de rullar upp ur redaktionsgaraget.

Tiguans uppdatering innebär en ny klimatanläggning med touchknappar. Det är inget större fel på funktionen men det är svårt att se någon egentlig vinst utöver att det produktionstekniskt är billigare än mekaniska vred.  

Klimatanläggningen i Tucson värmer intensivt. När den förinställda temperaturen nås skruvas effekten ned så abrupt att man upplever att det börjar dra kallt i kupén. På samma tema; en förare anmärkte på att stolsvärmen inte når skulderbladen lika fort som i övriga stolen samt att rattvärmen bara hade ett effektläge.

XC40 och Tiguan har tre lägen. På pluskontot noterar vi att listan över standardutrustning bland annat innehåller eluppvärmt baksäte. En funktion som efter en del pekskärmstrixande kan styras från framsätet.

Utöver pekskärmar bjuder inte bilarna på några ergonomiska utmaningar. Hoppar man från Tucson kan man uppleva sittpositionerna i XC40 och Tiguan som något för upprätta.

Test: Hyundai Tucson, Volkswagen Tiguan och Volvo XC40 (2021)

Vi har tidigare berömt Tiguan för generöst och bekvämt baksäte, det har inte ändrats. Fot-, ben- och huvudutrymme är utmärkt, det går att sitta i slalompjäxor och fortfarande få plats med fötterna under framstolarna.

Tucson och XC40 är inte långt efter. I den senare har dock sittdynan placerats så lågt och flackt att lårstödet blir bristande. Tucson är en avsevärt mysigare plats. Egen klimatzon, behaglig stoppning och längd på sittdynan och där till ställbart ryggstöd.

Dörrfickor i traditionell mening saknas men förvaringspåsarna på framstolarnas ryggstöd rymmer en hel del. XC40 och Tucson har förhållandevis högt skurna midjelinjer. Kortväxta lär föredra Tiguan.

Från förarplats går det inte att klaga på sikten. Bilarna har inte uttalat breda A-stolpar, sidospeglarna är rejäla och bakåtsikten får godkänt. I Tucson anmärker dock en testförare på bakrutetorkarens lilla svepyta.

Det går att störa sig på XC40:s breda C-stolpar, det kompenseras delvis av att parkeringssensorerna registrerar högre objekt längs bilens sida (exempelvis högre trottoarkant eller snödriva). Finessen kan spara en och annan förtretlig parkeringsskada.

Att gå från XC40 till Tucson är som att kliva upp en bilstorlek. Den luftiga kupén känns avsevärt mycket bredare än vad måttbandet säger. Trevliga materialval, generös stol och utstuderad formgivning gör att Tucson både ser och känns väl så påkostad som testkonkurrenterna.

I det testade Advance-utförande ingår mängder av funktioner som brukar kosta extra, så som trådlös laddning, ventilerade framstolar, läderklädsel och nyckellöst insteg.  

”Det är svårt att se någon egentlig vinst med touchknapparna i Tiguan utöver att det är billigare än mekaniska vred”

Gatornas isbark passerar inte obemärkt i någon av bilarna. Trots rimliga däckprofiler är den ojämna ytan en utmaning för 19-tumshjulen. Störst bekymmer har Tucson. Bilen har en i grunden mjuk chassiavstämning.

Fartgupp och mjuka landsvägsbulor är inga problem men över isskorporna i Gamla stan slamrar det illa från hjulställen. Inte ens när vägen är isfri och för ögat slät som ett nymanglat lakan vill Tucson komma till ro utan plockar upp minsta ojämnhet. Testlaget ”killgissade” friskt vad det udda beteendet berodde på och kom fram till att Hyundai eventuellt använder samma typ av bussningar i hybriden som i den kommande, tyngre, laddhybridversionen. 

Volvo flyter följsamt över stora och små vägdeffekter men fjädringsrörelsen är ivrig.  Eller som det stod i Christians testprotokoll: ”XC40 är som en överentusiastisk aerobicinstruktör. Perfekt utförda rörelser, men det görs så överdrivet hurtigt att man inte känner sig bekväm. Bilen studsar liksom fram.”

Tiguan i R-line kostym innebär 19-tumsfälgar med däck i 45-profil. Vill man att broskarvar ska passera obemärkt är det ett dumt val. I övrigt arbetar fjädringen med komfortinriktad kontroll. Tillvalslistans elektroniskt reglerade stötdämpare kan lämnas därhän.

Beckholmssundet mellan Beckholmen och Djurgården. Beckholmsbron är enda kvar-varande träbro för biltrafik i centrala Stockholm. Bron är 55 meter lång och byggdes ursprungligen 1849. Dagens bro byggdes 1992.
Beckholmssundet mellan Beckholmen och Djurgården. Beckholmsbron är enda kvar-varande träbro för biltrafik i centrala Stockholm. Bron är 55 meter lång och byggdes ursprungligen 1849. Dagens bro byggdes 1992.

Längs vintriga Norduppländska vägar berömmer testförarna Tiguan. ”Trygg, förutsägbar och – när omständigheterna tillåter – riktigt kul.” ”Det märks att det är gamla MQB-plattformen, tveklöst testets bästa styrkänsla.” ”Man förstår inte hur odramatisk och lättkörd bilen är förrän man tittat på hastighetsmätaren.”

VW:s fyrcylindriga dieselmotor är bottenstark och har med åren blivit riktigt varvvillig. En pärla till maskin men lika mjukt och tyst som konkurrenternas fyrcylindriga bensinmotorer går den inte. Den sjuväxlade dubbelkopplingsautomaten tvekar/slirar en del vid start från noll. I fart fungerar lådan utmärkt med smidig frihjulsfunktion och alerta växlingar.

XC40 trivs på slingriga vintervägar men den sävliga åttaväxlade automatlådan hämmar de alerta vägegenskaperna. Volvo använder 48-volts mildhybridtekniken relativt försiktigt. Exempelvis stängs inte motorn av vid frihjulsrull.

Trots testets högsta effekt är Tucson med marginal sist i sprinten till 100 km/tim. Elmotorns 60 hästkrafter räcker däremot till för att hålla bilen rullande i motorvägstempo i ett par kilometer. Samarbetet mellan motorer och den sexväxlade dubbelkopplingsautomaten lämnar inte mycket att önska. Körupplevelsen är avspänt stadig men styrningen har ganska vag återkoppling om underlagets beskaffenhet. 

Tiguan fick en testförbrukning på 5,6 l/100 km. För samma arbete kräver Tucson 6,7 l/100 km och Volvo mindre smickrande 7,6 l/100 km. Det ger dieselmotorn en klar kol-
dioxidfördel gentemot de elektrifierade bensinmotorerna. 

”Dieselmotorn har en klar koldioxidfördel gentemot de elektrifierade bensinmotorerna”

Om det så är för att korsa en slarvigt plogad storstadsgata eller transportera familjen upp till fjällen är markfrigång och fyrhjulsdrift stående argument för att välja suv. Trion har nära identiska lösningar men väljer komponenter från olika tillverkare. En elhydrauliskt koppling reglerar kraften till bakhjulen på fraktioner av en sekund.

Programmeringen av styrelektroniken avgör bilens karaktär. Tiguan har ett litet övertag men med 21 centimeter markfrigång och möjligheten att beställa en extra skyddsplåt under motorn visar Volvo att de tar körning på dåliga vägar på lika stort allvar. 

Återhållsamt sobert. Instrumentpanelens kromlister döljer luftutblåsen till ”Diffuse-funktionen”. Dekorpanel av svart textil. Rejäl mugghållare.
Återhållsamt sobert. Instrumentpanelens kromlister döljer luftutblåsen till ”Diffuse-funktionen”. Dekorpanel av svart textil. Rejäl mugghållare.
Små förändringar. Ny dekorpanel med vävstruktur. Nya knappar i ratten och klimatanläggning med touchknappar. R-Line ger pedaler i rostfritt.
Små förändringar. Ny dekorpanel med vävstruktur. Nya knappar i ratten och klimatanläggning med touchknappar. R-Line ger pedaler i rostfritt.
En trevlig förarplats med bra förvaringsmöjligheter för stort och smått. Växelväljaren är elektronisk och kräver två tryck för att gå till ”D”.
En trevlig förarplats med bra förvaringsmöjligheter för stort och smått. Växelväljaren är elektronisk och kräver två tryck för att gå till ”D”.

Efter ett par veckor i ett osannolikt vintervackert Stockholm är det dags att runda av testverksamheten. Tredjeplatsen går till Tucson. Spännande form, bra utrymmen och trevlig drivlina är på pluskontot men körglädje och komfort når inte upp till testkonkurrenternas höga nivå. XC40 blir tvåa. Trivsam bil, men baksäte, törstig motor och det högre inköpspriset ligger XC40 B4 AWD i fatet.

Praktisk, säker, fina vägegenskaper, hög lastkapacitet och till det dessutom bränslesnål, det är svårt att tänka sig en mer komplett mellanklassuv än Tiguan. Sett över 2 000 mil blir milkostnaden cirka 3 000 kronor högre än för Tucson, det känns välmotiverat.

Test: Hyundai Tucson, Volkswagen Tiguan och Volvo XC40 (2021)

Hyundai Tucson 1,6 GDI HybriD 4wd Advanced

Grundpris: 409 900 kr
Milkostnad: 47,28 kr
Körkänsla: 3/5
Ekonomi: 3/5
Komfort: 4/5
Säkerhet: 4/5
Miljö: 3/5

1. Kraftuttagsmätare (bilden) eller klassisk varvräknare? Skärmbaserade instrument öppnar upp för variation och förarens nycker. 
1. Kraftuttagsmätare (bilden) eller klassisk varvräknare? Skärmbaserade instrument öppnar upp för variation och förarens nycker. 
2. Dubbelkommando. Passagerarstolens position kan justeras av förare/medpassagerare. Smidigt när barnstolen ska på plats. 
2. Dubbelkommando. Passagerarstolens position kan justeras av förare/medpassagerare. Smidigt när barnstolen ska på plats. 
3. Läderklädsel och kylda stolar är standard i Tucson Hybrid Advanced. Stolsvärmen kommer snabbt men är det riktigt kallt är det märkbart svalt vid skulderbladen. 
3. Läderklädsel och kylda stolar är standard i Tucson Hybrid Advanced. Stolsvärmen kommer snabbt men är det riktigt kallt är det märkbart svalt vid skulderbladen. 
4. Pass på! Vid backning saknar Hyundai autobroms för korsande trafik men föraren varnas med ljud, bild och vibrationer i ratten.   
4. Pass på! Vid backning saknar Hyundai autobroms för korsande trafik men föraren varnas med ljud, bild och vibrationer i ratten.   
Test: Hyundai Tucson, Volkswagen Tiguan och Volvo XC40 (2021)

Volkswagen Tiguan R-line 2,0 TDI 200 DSG 4Motion 

Grundpris: 409 900 kr
Milkostnad: 48,79 kr
Körkänsla: 4/5
Ekonomi: 3/5
Komfort: 5/5
Säkerhet: 5/5
Miljö: 4/5

1. Tryckknappar har blivit touchknappar med hauptisk återkoppling. Rattvärmen har fått knapp vilken har kostat handsfreefunktionens ”lägga på luren”-knapp.  
1. Tryckknappar har blivit touchknappar med hauptisk återkoppling. Rattvärmen har fått knapp vilken har kostat handsfreefunktionens ”lägga på luren”-knapp.  
2. Klimatanläggning med touchknappar. Fungerar med vantar. 
2. Klimatanläggning med touchknappar. Fungerar med vantar. 
3. ”Magnolia-Antracit” kallas klädseln i läder/textil. Förvaringsfack för baksätespassagerarnas mobiltelefoner på stolsryggarna. Stolen blev en testfavorit trots att svankstödet bara justeras manuellt och in/ut. 
3. ”Magnolia-Antracit” kallas klädseln i läder/textil. Förvaringsfack för baksätespassagerarnas mobiltelefoner på stolsryggarna. Stolen blev en testfavorit trots att svankstödet bara justeras manuellt och in/ut. 
4. VW följer Tesla. Idag går det inte att välja ”Utveckling av automatiserad körning” men mjukvaran är redo. 
4. VW följer Tesla. Idag går det inte att välja ”Utveckling av automatiserad körning” men mjukvaran är redo. 
Test: Hyundai Tucson, Volkswagen Tiguan och Volvo XC40 (2021)

Volvo XC40 B4 AWD Inscription 

Grundpris: 426 000 kr
Milkostnad: 48,16 kr
Körkänsla: 4/5
Ekonomi: 4/5
Komfort: 4/5
Säkerhet: 5/5
Miljö: 3/5

1. Infästningspunkterna till lastgallret täcks av rejäla krokar när de inte är i bruk. Läslampan är dimbar, bra om man inte vill blända sin omgivning. 
1. Infästningspunkterna till lastgallret täcks av rejäla krokar när de inte är i bruk. Läslampan är dimbar, bra om man inte vill blända sin omgivning. 
2. En krok ursprungligen till för att hämtmat ska kunna dingla fritt under hemfärden. Fungerar bra för munskydd också.
2. En krok ursprungligen till för att hämtmat ska kunna dingla fritt under hemfärden. Fungerar bra för munskydd också.
3. Elsvankstödets position lagras märkligt nog inte i stolsminnet. men stolen uppskattas ändå av testförarna.
3. Elsvankstödets position lagras märkligt nog inte i stolsminnet. men stolen uppskattas ändå av testförarna.
4. ”Jag är en hybrid!” Nej Volvo, ni lurar ingen med symbolen ”batteriet laddas” vid inbromsning. 48-voltsbatteriet rymmer cirka 400 wattimmar.
4. ”Jag är en hybrid!” Nej Volvo, ni lurar ingen med symbolen ”batteriet laddas” vid inbromsning. 48-voltsbatteriet rymmer cirka 400 wattimmar.
Ägarna tycker

I AutoIndex 2020 placerade sig Volvo och Hyundai över medel när svenska bilägare betygsätter sitt bilinnehav. 

Volvos femteplats är en nedgång från 2019, Hyundai slutar på 10:e plats, samma som 2019. VW ligger oförändrat på 15:e plats av totalt 23. I den tyngst vägande kategorin ”Bilen” där köregenskaper, kvalitet och kostnader är avgörande går VW kräftgång. Från 12:e plats 2019 till 14:e 2020. Även Volvo backar två platser från 3:e till 5:e plats. Hyundai har förbättrat sig ordentligt. Från 17:e till 10:e plats. I kategorin ”Verkstad” slutar märket på 4:e plats, Volvo 5:e. VW är långt under medel; 20:e plats. 

Undersökningen genomfördes januari–mars 2020 och gäller årsmodellerna 2013–2019.

Test: Hyundai Tucson, Volkswagen Tiguan och Volvo XC40 (2021)
Hyundai: Rejäl skärm med ett vilsamt ”hemläge”. På bilden syns menyn för inställningar och funktioner. Upplägget är identiskt med Hyundai i10 och är omfattande men överblickbart. Blank och troligen repkänslig plast. 
Hyundai: Rejäl skärm med ett vilsamt ”hemläge”. På bilden syns menyn för inställningar och funktioner. Upplägget är identiskt med Hyundai i10 och är omfattande men överblickbart. Blank och troligen repkänslig plast. 
Volkswagen: Fysiska vred för volym och radiofrekvens/bläddring är alltid uppskattat. Menystrukturen blir snabbt textintensiv, men läsbarheten är bra. Numera nås ljusintensitetsjusteringen med en genväg. 
Volkswagen: Fysiska vred för volym och radiofrekvens/bläddring är alltid uppskattat. Menystrukturen blir snabbt textintensiv, men läsbarheten är bra. Numera nås ljusintensitetsjusteringen med en genväg. 
Volvo: Sensus-systemet har hängt med länge och har med åren blivit hyggligt lättanvänt. Det går delvis att möblera om efter de funktioner som används mest. En större skärm hade inte skadat. 
Volvo: Sensus-systemet har hängt med länge och har med åren blivit hyggligt lättanvänt. Det går delvis att möblera om efter de funktioner som används mest. En större skärm hade inte skadat. 
Test: Hyundai Tucson, Volkswagen Tiguan och Volvo XC40 (2021)
Test: Hyundai Tucson, Volkswagen Tiguan och Volvo XC40 (2021)
Test: Hyundai Tucson, Volkswagen Tiguan och Volvo XC40 (2021)
Test: Hyundai Tucson, Volkswagen Tiguan och Volvo XC40 (2021)
Test: Hyundai Tucson, Volkswagen Tiguan och Volvo XC40 (2021)
Test: Hyundai Tucson, Volkswagen Tiguan och Volvo XC40 (2021)
Nöjda barn höjer trafiksäkerheten, solgardiner i HYUNDAI.
Nöjda barn höjer trafiksäkerheten, solgardiner i HYUNDAI.
Elektriska barnlås finns i Volvo. Låser även elhissarna bak.
Elektriska barnlås finns i Volvo. Låser även elhissarna bak.
Test: Hyundai Tucson, Volkswagen Tiguan och Volvo XC40 (2021)
Test: Hyundai Tucson, Volkswagen Tiguan och Volvo XC40 (2021)
Test: Hyundai Tucson, Volkswagen Tiguan och Volvo XC40 (2021)
Test: Hyundai Tucson, Volkswagen Tiguan och Volvo XC40 (2021)
Test: Hyundai Tucson, Volkswagen Tiguan och Volvo XC40 (2021)

Ljustest

Hyundai (LED)

Test: Hyundai Tucson, Volkswagen Tiguan och Volvo XC40 (2021)
Test: Hyundai Tucson, Volkswagen Tiguan och Volvo XC40 (2021)
Hyundai Halvljus Helljus
Längd, m 101 223
Bredd, m 26 27
Betyg 4/5 2/5

Strålkastare: Standard. 
Spolning: Nej


Volkswagen (LED)

Test: Hyundai Tucson, Volkswagen Tiguan och Volvo XC40 (2021)
Test: Hyundai Tucson, Volkswagen Tiguan och Volvo XC40 (2021)
VW Halvljus Helljus
Längd, m 157 273
Bredd, m 28 34
Betyg 5/5 5/5

Strålkastare: IQ Matrix, 6 800 kr. 
Spolning: Nej


Volvo (LED)

 
Test: Hyundai Tucson, Volkswagen Tiguan och Volvo XC40 (2021)
Test: Hyundai Tucson, Volkswagen Tiguan och Volvo XC40 (2021)
Volvo Halvljus Helljus
Längd, m 103 211
Bredd, m 24 22
Betyg 5/5 5/5

Strålkastare: Standard. 
Spolning: Ja

Tiguan har förlorat strålkastarspolningen. Strålkastaren har inte adaptiv ljusbild men kurvljusfunktionen använder samma teknik för att tända/släcka enskilda dioder. Extremt bra resultat. XC40:s automatiska helljus hade tveksam funktion. Adaptiva strålkastare är tillval för 3 900 kronor. Svagt helljus i Tucson.

Medelvärde Halvljus Helljus
Längd, m 99 186
Bredd, m 25 18

Rostskyddsprognos

Bilarna är besiktigade av Rostskyddsmetoder AB.

Test: Hyundai Tucson, Volkswagen Tiguan och Volvo XC40 (2021)

Hyundai

Kaross av stålplåt. Motorhuv, baklucka och dörrar har dåligt tätade hörn (bild 1) men den invändiga behandlingen är bra. Tröskellådans nedåtvinklade skarv saknar tätning. Underredet har dåligt slitskydd, endast en del av skarvarna har tätats med PVC-lim (bild 1, ej tätad). Chassit använder inga aluminiumkomponenter och balkarna är endast sporadiskt behandlade. Lackskicket på chassikomponenterna är normala 20 my. I framskärmarna (i A-stolpens förlängning) används ljuddämpande material vilket binder fukt. Innerskärmar av plast fram, filt bak. Plast runt skärmkanter och tröskellåda ger obefintlig blästringsrisk. Bränsletank av plast.

Rostskyddsgaranti: 12 år
Betyg: 3/5

Test: Hyundai Tucson, Volkswagen Tiguan och Volvo XC40 (2021)

Volkswagen

Karossen är av stålplåt. Dörrar, baklucka och huv har inte fått någon invändig behandling. Tätningarna är däremot väl utförda. Dörrarnas dräneringar under gummilisten är svåra att inspektera och rensa, förhoppningsvis är det en del av verkstadens servicerutin. Tröskellådan har en nedåtvänd och väl tätad skarv. Innerskärmar av plast fram och filtplast bak. Ljuddämpande kuddar under innerskärmen binder fukt (bild 3). Bra slitskydd men inte under plastsköldarna, där heller inte alla skarvar har tätats. Det gäller även bakom innerskärmarna. Mycket väl utförd behandling i hålrum och balkar. Hjulspindlar av aluminium. Bränsletank av plast. 

Rostskyddsgaranti: 12 år
Betyg: 4/5

Test: Hyundai Tucson, Volkswagen Tiguan och Volvo XC40 (2021)

Volvo

Motorhuv av aluminium, resterande kaross är av stålplåt. Även hjulupphängningarna är av stål. Invändig behandling finns i dörrarna, bakluckan är obehandlad men är väl tätad med pvclim. Dörrarnas hörn saknar den extra tätningen (bild 3). De nedåtvända tröskelskarvarna är otätade och samma sak gäller flertalet av skarvarna under bilen, speciellt den bakre halvan. Skärmkanterna bak har en bra, icke smutssamlande form. Balkarna under bilen är delvis vaxbehandlade. Bakom höger innerskärm (av filt) finns en smutssamlande ficka vid bränslepåfyllningsröret. Testbilen har ovanligt rejäla stänklappar. Ett tillval för 590 kr + 575 kr (fram+bak).

Rostskyddsgaranti: 12 år
Betyg: 3/5

40/20/40-fällning av baksätet är en funktion Tucson delar med Tiguan. Volvo nöjer sig med genomlastningslucka.
40/20/40-fällning av baksätet är en funktion Tucson delar med Tiguan. Volvo nöjer sig med genomlastningslucka.
Strålkastarspolning är på utdöende, XC40 har kvar finessen. Tack!
Strålkastarspolning är på utdöende, XC40 har kvar finessen. Tack!
Tiguan tar fyra backar på höjden – olympisk guldnivå i backlastning. Totalt 40 backar.
Tiguan tar fyra backar på höjden – olympisk guldnivå i backlastning. Totalt 40 backar.

Vi tycker

Test: Hyundai Tucson, Volkswagen Tiguan och Volvo XC40 (2021)

Plats 1: Volkswagen Tiguan lägger ytterligare en testseger till handlingarna. Helheten är magiskt bra. Klassledande utrymmen, spänstiga och trygga vägegenskaper, bra rostskydd, allt i ett lättparkerat format. Uppdateringarna inför 2021 är måttliga. Strålkastare, mer begåvade förarstödssystem och vassare avgasrening kan dock inte ifrågasättas. Mer tveksamt är att tidigare lättanvända fysiska knappar har ersatts av med touch-dito helt utan någon praktisk förbättring eller nytta. Dieselmotorn är snål och kraftfull och påverkar inte andrahandsvärdet negativt, snarare tvärtom men vägskatten under de tre första åren påverkar milkostnaden negativt. Tiguan sitter säkert ytterligare en tid.

Test: Hyundai Tucson, Volkswagen Tiguan och Volvo XC40 (2021)

Plats 2: Det är inte lätt att vara minst i familjen, men Volvo XC40 förvaltar familjearvet av praktiskt familjebil väl, låt vara att baksätet inte tillhör klassens bättre. Milkostnaden ligger mellan testkonkurrenterna, den höga bränslenotan avskräcker.

Test: Hyundai Tucson, Volkswagen Tiguan och Volvo XC40 (2021)

Plats 3: Hyundai Tucson har tagit ett stadigt kliv fram i kompaktsuvklassen. Trevlig drivlina, fina utrymmen och ett utseende som får folk att vända sig om. Sett till utrustningsnivå är inte inköpspriset avskräckande. Bristande körkänsla och fjädringskomfort ligger i fatet. 

Testförarnas kommentarer

 
Test: Hyundai Tucson, Volkswagen Tiguan och Volvo XC40 (2021)

Nya Hyundai Tuscon ser spännande ut och är ingen dum bil. En del småmissar stör helhetsintrycket och till samma höga nivå som VW och Volvo når inte Hyundai. Volvo XC40 är trygg att köra och har sköna stolar, men min favorit blir VW Tiguan. En svårslagen bil i den här klassen. Bra komfort, skapliga utrymmen, fin att köra. Med fyrhjulsdriften i offroad-läge klarar den det mesta som en modern familjesuv av 2021 bör göra. Sehr gut!

Christian Ellmark

Test: Hyundai Tucson, Volkswagen Tiguan och Volvo XC40 (2021)

Volvo XC40 börjar bli till åren, efter snart fyra års tjänst lär en ansiktsputsning inte vara långt bort. Nu står sig XC40 bra i konkurrensen men bränsleförbrukningen är trots allt ganska hög. Tucson har ordning på förbrukningssiffrorna och en riktigt avspänd körupplevelse. Extra plus för ett storbilsbekvämt baksäte. För att bli mitt val behöver fjädringskomforten bli bättre. Mitt val faller ännu en gång på genomkompletta men kanske emotionellt något svala Tiguan.

Anders Helgesson

Hyundai Tucson Hybrid

Tillverklingsland: Tjeckien.

Bensinmotor: Tvärmonterad 4-cylindrig rak, turbo. Två överliggande kamaxlar, fyra ventiler cylinder. Kamkedja. Kompression 10,5. Borrning/slag 75,6/89,0 mm, volym 1 598 cm3.  

Effekt/Vridmoment: Max systemeffekt 230 hk (169 kW). Max vridmoment förbränningsmotor 265 Nm vid 1 500–4 500 v/min. Elmotor 60 hk (44 kW), max vridmoment 264 Nm vid 1 600 v/min.

Kraftöverföring: Fyrhjulsdrift (Magna), sexväxlad dubbelkopplingsautomat. Varvtal vid 110 km/tim, högsta växeln: 2 100 v/min.  

Hjulupphängning: Skruvfjäd-ring, krängningshämmare. Fram MacPherson fjäderben. Multilänk bak. 

Hjul: Fälgbredd 7,5 tum. Däck 235/50 R19.

Styrning: Kuggstång, elservo. Vändcirkel 12,1 m, 2,4 rattvarv.

Bromsar: Skivor fram (ventilerade) och bak.  

Prestanda: Toppfart 193 km/tim. Acceleration 0–100 km/tim 8,3 s. (fabriksuppgifter).

Övriga versioner: Från 269 900 (1,6 T-GDi) till 409 900 (Hybrid).

Volkswagen Tiguan 2,0 TDI 200 4Motion

Tillverklingsland: Tyskland.

Dieselmotor: Tvärmonterad 4-cylindrig rak, turbo. Två överliggande kamaxlar, fyra ventiler cylinder. Kamrem. Kompression 15,5. Borrning/slag 81,0/95,5 mm, volym 1 968 cm3

Effekt/Vridmoment: Max effekt 200 hk (147 kW) vid 3 600–4 100 v/min, max vridmoment 400 Nm vid 1 750–3 500 v/min.

Kraftöverföring: Fyrhjulsdrift (BorgWarner), sjuväxlad dubbelkopplingsautomat. Varvtal vid 110 km/tim, högsta växeln: 1 600 v/min.  

Hjulupphängning: Skruvfjäd-ring, krängningshämmare. Fram MacPherson fjäderben. Multilänk bak.

Hjul: Fälgbredd 8,5 tum. Däck 255/45 R19.

Styrning: Kuggstång, elservo. Vändcirkel 11,5 m, 2,7 rattvarv.

Bromsar: Skivor fram (ventilerade) och bak.  

Prestanda: Toppfart 216 km/tim. Acceleration 0–100 km/tim 7,5 s (fabriksuppgifter).

Övriga versioner: Från 289 900 kr (1,5 TSI) till 519 900 (2,0 TSI R). 

Volvo XC40 B4 AWD

Tillverklingsland: Belgien.

Bensinmotor: Tvärställd 4-cylindrig rak, turbo. Två överliggande kamaxlar, fyra ventiler cylinder. Kamrem. Kompression 10,5. Borrning/slag 82,0/93,2 mm, volym 1 969 cm3.

Effekt/Vridmoment: Max effekt 197 hk (145 kW) vid 4800–5 400 v/min, max vridmoment 300 Nm vid 1 680–4 980 v/min. Elmotor 13,6 hk (10 kW) max vridmoment 40 Nm.

Systemeffekt 197 hk (145 kW), vridmoment 300 Nm.

Kraftöverföring: Fyrhjulsdrift (BorgWarner), åttaväxlad automatlåda. Varvtal vid 110 km/tim, högsta växeln: 1 800 v/min.  

Hjulupphöjning: Skruvfjäd-ring, krängningshämmare. Fram MacPherson fjäderben. Multilänk bak. 

Hjul: Fälgbredd 7,5 tum. Däck 235/50 R19. 

Styrning: Kuggstång, elservo. Vändcirkel 11,4 m, 2,7 rattvarv.

Bromsar: Skivor fram (ventilerade) och bak.  

Prestanda: Toppfart 180 km/tim. Acceleration 0–100 km/tim 8,5 s (fabriksuppgifter).

Övriga versioner: Från 282 000 (T2) till 699 000 kr (P8).  

Det har gått en styv vecka sedan vintern träffade Stockholm. Intensivt snöande i ett par dagar och nära 20 minusgrader. Det är vinter, vinter på riktigt. 

När storstadsborna tog biltypen ”suv” till sina hjärtan under andra halvan av 1990-talet förlöjligades bil och köpare med ord som ”Stureplanstraktor”, ”månskensbonde” och ”flanellflanör”.

För varför ska man köra en fyrhjulsdriven bil med rejäl markfrigång när största utmaningen är en trottoarkant? När jag tittar ut genom redaktionsfönstret utspelar sig en scen som förklarar varför det var i storstadsområdena biltypen fick fäste. 

Ynglingagatans körfält separeras av

Är du tidningsprenumerant? Skapa din digitala inloggning.

Registrera
Digital prenumeration
Läs allt – Bli Premium-medlem

Det här är en del av vårt premium-innehåll. För att läsa vidare behöver du starta en prenumeration eller logga in ifall du redan har ett konto.

✅ Tillgång till alla artiklar ✅ Digital tidning ingår ✅ Exklusivt nyhetsbrev

Läs mer

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.