Bild
Nästa artikel
Test: Hyundai Santa Fe, Seat Tarraco och Skoda Kodiaq

Test: Hyundai Santa Fe, Seat Tarraco och Skoda Kodiaq

Nybilstest

Rådande trend håller på att förpassa den sjusitsiga minibussen till historien. I dess ställe kommer sjusitsiga suvar. Hur står sig klassens färskingar Hyundai Santa Fe och Seat Tarraco mot klassledande Skoda Kodiaq?

Skolstart, fotbollskupper med knattarna, tonåringens regionmästerskap i E-sport, svampplockning med grabbarna och Åreresa för tjejgänget. Hösten är en aktivitetsstinn tid på året, att ha en transportlösning som kan lösa knutarna i familjens logistiska kamp är A och O för ett fun-gerande livspussel. För något decennium sedan hade en sjusitsig familjebuss i stil med Opel Zafira, Renault Scenic, Mazda 5 med flera varit ett självskrivet val, år 2019 står en livsstilsbejakande sjusitsig suv betydligt högre i kurs.

 

Man måste närma sig Hyundai Santa Fe med viss vördnad. När första generationen lanserades 2001 blev den omåttligt populär, det finns fog för att kalla den Sveriges första folksuv. I dag är modellen inne på sin fjärde levnadscykel. Redo för test står dieseldrivna  Santa Fe 2,2 CRDi i det sjusitsiga topputrustade utförandet ”Premium”. Kostnad 464 800 kronor. Mycket pengar men det kunde varit värre. När modellen presenterades hösten 2018 talade den svenska importören om priser en bit över 500 000 kronor. 2019 års instegsver-
sion kostar någon hundralapp under 350 000 kronor.

Seat Tarraco är det spanska märkets största suv. Bilen tillverkas på samma tyska produktionslina som koncerntvilling VW Tiguan Allspace. Att Seat spelar något av koncernens tredjefiol syns på prislappen. Basversionen av Tarraco börjar på 264 900 kronor, över 100 000 kronor mindre än för instegsversionen av Tiguan Allspace. Vi testar Tarraco med dieselmotor. För Tarraco Xcellence 2,0 TDI 190 DSG7 4Drive med sju sittplatser får man ge 385 300 kronor.

Skoda Kodiaq delar tekniska komponenter med Tarraco/Tiguan men produceras på en egen lina i Tjeckien. Kodiaq lämnar nybilshallen från 318 900 kronor. För den testade sjusitsiga versionen i Sportline-utförande med bensinmotorn 2,0 TSI 190 börjar priserna på 366 700 kronor.

I en värld där designidealet föreskriver glitter och prål är Tarraco och Kodiaq klädsamt återhållsamma.
I en värld där designidealet föreskriver glitter och prål är Tarraco och Kodiaq klädsamt återhållsamma.

Skoda Kodiaq delar tekniska komponenter med Tarraco/Tiguan men produceras på en egen lina i Tjeckien. Kodiaq lämnar nybilshallen från 318 900 kronor. För den testade sjusitsiga versionen i Sportline-utförande med bensinmotorn 2,0 TSI 190 börjar priserna på 366 700 kronor.

 

När man balanserar familjens minsting på armen samtidigt som ett äldre syskon ska hjälpas in på tredje sätesraden är en smidig fällning av mittradens soffa viktig. Hyundai har tänkt till. Likt konkurrenterna är soffan delad i 60/40-proportion, men den högra sidan är dedikerad för instigning och har gjorts fjäderbelastad. Ett knapptryck och soffan fälls fram. I Seat och Skoda kräver manövern tvåhandsgrepp eller armstyrka i klass med Hulken. Seat saknar bältesvakt, en klämma som håller mittradens säkerhetsbälte på plats när man stiger in. Nu riskerar bältet att fungera som snubbeltråd.

Hyundai Santa Fe 2,2 CRDi (7p). Grundpris: 464 800 kr.
Hyundai Santa Fe 2,2 CRDi (7p). Grundpris: 464 800 kr.
Digitalt möter analogt. Hastighetsmätaren och ”ljusparentesen” växlar färg beroende på körläge. Varvräknare och temperatur- och bränslemätare är analoga.
Digitalt möter analogt. Hastighetsmätaren och ”ljusparentesen” växlar färg beroende på körläge. Varvräknare och temperatur- och bränslemätare är analoga.
Hyllan framför passageraren är gummerad och håller ordning på mobiltelefon och annat småplock.
Hyllan framför passageraren är gummerad och håller ordning på mobiltelefon och annat småplock.
2,2-liters dieselmotor på tvären. Lättillgänglig spolarvätskepåfylling.
2,2-liters dieselmotor på tvären. Lättillgänglig spolarvätskepåfylling.
Seat Tarraco 2,0 TDI 190 (7p). Grundpris: 385 300 kr.
Seat Tarraco 2,0 TDI 190 (7p). Grundpris: 385 300 kr.
Mängden siffror och information kan ge det displaybaserade instrumentklustret ett lätt rörigt intryck. Det finns lugnare visningslägen.
Mängden siffror och information kan ge det displaybaserade instrumentklustret ett lätt rörigt intryck. Det finns lugnare visningslägen.
Det är serverat. När det lilla och överraskande stadiga bordet inte används viks det ned mot stolsryggen.
Det är serverat. När det lilla och överraskande stadiga bordet inte används viks det ned mot stolsryggen.
Motorhuven hålls uppe med klassisk ”pinne”. Ett kostnadsbesparande sätt att särskilja Tarraco från koncernsläktingarna.
Motorhuven hålls uppe med klassisk ”pinne”. Ett kostnadsbesparande sätt att särskilja Tarraco från koncernsläktingarna.
Skoda Kodiaq 2,0 TSI 190 (7p). Grundpris: 366 700 kr
Skoda Kodiaq 2,0 TSI 190 (7p). Grundpris: 366 700 kr
Samma typ av digitala display som i Seat. Trots en uppsjö av inställningsmöjligheter går det inte att ändra instrumenteringens färgsättning.
Samma typ av digitala display som i Seat. Trots en uppsjö av inställningsmöjligheter går det inte att ändra instrumenteringens färgsättning.
Test: Hyundai Santa Fe, Seat Tarraco och Skoda Kodiaq
Bagagerumsbelysning som dubblerar som ficklampa är lika fiffigt i dag som när vi såg den första gången 2008
Bagagerumsbelysning som dubblerar som ficklampa är lika fiffigt i dag som när vi såg den första gången 2008

koda har ett högtalarsystem som gör det möjligt att prata i normal samtalston även med dem som har haft oturen att hamna på tredjeraden. ”Oturen” därför att de två platserna ska ses som rena nödsäten. Till och med en provsittande 11-åring knorrade över sittställningen. Minst tortyrliknande tredjeradsupplevelse ger Hyundai. Bland annat har man kostat på separat klimatkontroll.

Mittenraderna har mycket generösa ben- och fotutrymmen. Fin bredd, avsaknad av utrymmeskrävande kardantunnel och bättre benvinkel gör att testlaget föredrar Santa Fe före Kodiaq och Tarraco.

När man inte fraktar sju kan baksätespassagerarnas stolar vikas ned och då bildas mer eller mindre platta golv och lastutrymmen i klass med mindre skåpbilar. Skoda är väldisponerad och lättlastad. Seat är i mångt och mycket likvärdig men testbilens glastak stjäl en förarglig  läskback när vi provlastar. 45 mot Skodas 46. Hyundai överglänser konkurrenterna med 49 backar men saknar vettiga lastsurrningsöglor och är inte förberedd för lastnät mellan bagageutrymme och kupé. Onödiga missar.

När passagerarna på andra raden breder ut sig blir färden på tredje raden inte munter.
När passagerarna på andra raden breder ut sig blir färden på tredje raden inte munter.
Skoda älgar igenom undanmanöverprovet. På bilden går det i cirka 72 km/tim. Högre hastighet och Kodiaq understyr ur banan.
Skoda älgar igenom undanmanöverprovet. På bilden går det i cirka 72 km/tim. Högre hastighet och Kodiaq understyr ur banan.
Lite plock och trix så försvinner insynsgardinen under lastgolvet på samtliga testobjekt. Seat (bild) har vändbart lastgolv.
Lite plock och trix så försvinner insynsgardinen under lastgolvet på samtliga testobjekt. Seat (bild) har vändbart lastgolv.

Ljudmätare och öra är överens om att Seat har vissa bekymmer med däckbuller på grov asfalt, Skoda hanterar underlaget betydligt bättre. I låga hastigheter ger bensinmotorns mjukare och tystare gång Skoda ytterligare övertag.

Hyundais dieselmotor går mjukt och sofistikerat. Under kraftigare gaspådrag kommer det ett nästan sexcylindrigt hummande från motorn. Isoler-glasrutor håller vindbruset i schack men däckljudet är ständigt närvarande, dock utan att bli påträngande.

Till avdelningen komfort hör i högsta grad körställning och stolens utformning. Jämfört med plattformskusin Tiguan är körpositionen i Seat och Skoda mer personbilslik. Man sitter mer ”i” än ”på” bilen. Seatstolen justeras manuellt och går inte att vinkla i framkant. För denna funktion behövs elstolar (tillval).

Den sportstol som kommer med Skodas Sportline-paket ger utmärkt stöd åt kroppen men två förare menade att ryggdynan trots eljusterbart svankstöd och den kraftiga skålningen kändes svårdefinierat tunn. Hyundai är ensam om  elektriskt justerbart lårstöd och ventilerade säten.

Vi utser Kodiaq till testets körgladaste bil.

Jämfört med tidigare generation Santa Fe har man höjt kvalitetskänslan. Instrumentpanelen är klädd i ett mjukt läderliknande material. Det känns och ser mer påkostat ut än konkurrenternas dystersvarta plastpaneler. Men visst, precis som Seat och Skoda blandar Hyundai vadderad och hård plast lite om vartannat.

Några riktiga ergonomiska missar ser vi inte i någon bil. Hyundai ska ha en eloge för att knapparna i förarmiljön är väl
tilltagna. Risken för feltryckningar är liten. Instrumentbelysningen justeras – till skillnad från konkurrenterna – med ett lättåtkomligt vred. Den tydliga
vindrutedisplayens ljusintensitet justeras separat.

Måttbandet säger att det bara skiljer några få centimetrar mellan bilarna men bakom ratten ger Santa Fe intrycket av att vara ett hack större. Eller som testförare Christian skrev i protokollet: ”Seat känns som om den kommer från Golfklassen medan Santa Fe skulle kunna kvala mot XC60”.

Stallbacken, en hemtam miljö för testtrion. Skoda tar 11 900 kronor för ”Velvet Röd Metallic”.
Stallbacken, en hemtam miljö för testtrion. Skoda tar 11 900 kronor för ”Velvet Röd Metallic”.

I Skoda finns märkestypiska klurigheter som paraplyer i framdörrarna, isskrapa i tank-locket, infällbara uppslagningsskydd på dörrarna, ficklampan i bagageutrymmet och förvaringslådan under passagerarstolen. Seat har inte fått åka kreativsnålskjuts på de tjeckiska fiffigheterna.

Testtrion rullar längs västmanländska grusvägar. Sensommarsolen strilar genom den daggvåta skogen, öppna panoramatak leder in naturens dofter. Det är så där idylliskt att ingen skulle bli överraskad om en inkännande Ernst Kirchsteiger skulle uppenbara sig i nästa skogsglänta.

Känsliga chaufförshänder registrerar att Kodiaq har begåvats med en något snabbare styrväxel. 2,1 rattvarv mellan fulla rattutslag mot tidigare 2,6. Skoda och Seat känns för biltypen alert körglada på kurviga vägar. Skodas i sammanhanget högvarviga bensinmotor gör att vi utser Kodiaq till testets körgladaste bil. Kan man hålla högerfoten i schack behöver förbrukningen inte skena. Under testet hade vi en snittförbrukning på 7,8 l/100 km.

 

Tarracos drivlina behöver betänketid vid ivägkörning från noll. Från det att man ger gas kan det dröja upp mot två sekunder innan motor och växellåda fattar galoppen. Enerverande. Frihjulsfunktion till trots är Seat den törstigare av de två dieslarna. Testrundan klarades på 6,9 l/100 km jämfört med 6,6 l/100 km för Hyundai.

Hyundais köregenskaper har en anstrykning åt det amerikanska. Styrningen är lite vag i känslan och fjädringen går behagligt avspänt över ”mjuka” ojämnheter. Vägskarvar och de stökigare tjälskotten filtreras inte lika obemärkt. Seat och Skoda har fastare men mer kontrollerade fjädringsrörelser över ett större register. Att Seats 20-tumshjul hanterar vägbulorna väl så bra som Skodas 19-tummare tillskriver vi testbilens elektroniskt kontrollerade stötdämpare. Samma typ av dämpare går att beställa även till Skoda.

Stenskottskänsligt placerade strålkastare på Santa Fe
Stenskottskänsligt placerade strålkastare på Santa Fe

Bilarna har snarlika system för fyrhjulsdrift. En elektrisk pump reglerar ett kopplingspaket som steglöst reglerar kraften till bakhjulen. Systemen reagerar snabbt och klarar våra lågfriktionsrullar på det sett man kan förvänta sig av den här typen av bil. Mer avancerad fyrhjulsdrift än så här torde den vanliga användaren inte ha behov av.

Sedan antisladdsystemens intåg har suvarna (med ett undantag) hållit däcken i backen genom vår konbana. I 65 km/tim går Kodiaq som tåget. Antisladdsystemet bromsar resolut men tillåter bakvagnen att glida ut något för att hjälpa föraren att komma tillbaka på rätt sida vägen. Vid drygt 70 km/tim tar fysikens lagar ut sin rätt och bilen understyr ut ur banan.

Seat uppvisar samma trygga beteende men lägre däckprofil och elektroniska stötdämpare gör manövern mindre dramatisk samtidigt som hastigheten blir någon km/tim högre.

”Det är inte många bilar som går så här bra” konstaterar kondomptör Calle Carlqvist. Även Hyundai klarar något över 70 km/tim men kräver mer av föraren för att nå dit.

Instrumentpanelens form förstärker känslan av bredd. Sidospeglar på dörrsidan och smala A-stolpar ger bra sikt. Mittarmstödet är inte justerbart.
Instrumentpanelens form förstärker känslan av bredd. Sidospeglar på dörrsidan och smala A-stolpar ger bra sikt. Mittarmstödet är inte justerbart.
Den tredje raden är mer ombonad än konkurrenternas med bland annat separat klimatanläggning, mugghållare och läslampa. Stropparna till sätesfällningen hålls på plats med kardborreband. Smidigt men hur väl lösningen fun-gerar när tidens tand har jobbat med materialen återstår att se.
Den tredje raden är mer ombonad än konkurrenternas med bland annat separat klimatanläggning, mugghållare och läslampa. Stropparna till sätesfällningen hålls på plats med kardborreband. Smidigt men hur väl lösningen fun-gerar när tidens tand har jobbat med materialen återstår att se.
Smala A-stolpar, men sidospegeln är i minsta laget. Undantaget friskluftsutblåsen är instrumentpanelen under dekorlisten identisk med Tiguans.
Smala A-stolpar, men sidospegeln är i minsta laget. Undantaget friskluftsutblåsen är instrumentpanelen under dekorlisten identisk med Tiguans.
Den tredje radens stroppar för att fälla upp de bakre stolarna är lite kortare och med det minskar risken för att de ska ställa till bekymmer vid lastning av bagage-utrymmet. Den upphöjda bagagerumsdelen kan vändas och blir då ett ”tråg” som ger lite mer lastvolym.
Den tredje radens stroppar för att fälla upp de bakre stolarna är lite kortare och med det minskar risken för att de ska ställa till bekymmer vid lastning av bagage-utrymmet. Den upphöjda bagagerumsdelen kan vändas och blir då ett ”tråg” som ger lite mer lastvolym.
Välbekant, välordnat. Bakom dekorpanelen i ”kolfiber-look” finns ett rymligt handskfack. Rejäla sidospeglar och raka karosslinjer ger fin överblick.
Välbekant, välordnat. Bakom dekorpanelen i ”kolfiber-look” finns ett rymligt handskfack. Rejäla sidospeglar och raka karosslinjer ger fin överblick.
Likt i Hyundai saknas inre lasttröskel. Vänder man lastrumsgolvet blir det en plastinklädd yta för höstleriga stövlar och annat. Ej synligt i bild är att knappen till utfällning av dragkrok sitter på höger sida i Skoda, till vänster i Seat.
Likt i Hyundai saknas inre lasttröskel. Vänder man lastrumsgolvet blir det en plastinklädd yta för höstleriga stövlar och annat. Ej synligt i bild är att knappen till utfällning av dragkrok sitter på höger sida i Skoda, till vänster i Seat.

Santa Fe Premium är välutrustad. Bland annat ingår eluppvärmt baksäte, kylda framsäten, vindrutedisplay och navigator. Tillvalen begränsas i princip till panoramatak och metalliclack.

Tarraco Xcellence har vettig basutrustning med bland annat tre-zons klimatanläggning, nyckellöst insteg och backkamera. Ett obligatoriskt tillval är det prisvärda förarassistanspaketet. 2 300 kronor ger körningsassistent, varning för korsande trafik vid backning och skyltavläsning.

Kodiaq Sportline kommer med den utrustning man kan förvänta sig 2019, men de flesta lär komplettera med ett Businesspaket för 8 900 kronor då det ger motorvärmare, ljudligare stereo och tre-zons klimatanläggning. Den förståndige satsar även på filhållningssystem och dödavinkelvarnare för sammanlagt 7 900 kronor.

 

"För att sortera fram vinnaren får ekonomikal-kylen en avgörande roll."

Sett till egenskaper är det tre mycket kompletta och likvärdiga bilar. För att sortera fram vinnaren får ekonomikalkylen en avgörande roll.

Värdefall är ekonomikalkylens tyngsta post. Hyundai har det procentuellt sett högsta värdetappet, kryddat med trions högsta skatt och servicekostnader och Santa Fe kostar nära tio kronor mer per mil än Tarraco. Om två års extra nybilsgaranti samt känslan av bekväm lyx motiverar den högre milkostnaden är upp till var och en att avgöra men i testet blir det en tredjeplats.

Tarraco är i princip samma bil som Skoda Kodiaq men inte  lika genomtänkt på detaljnivå. Att Seat är VW-koncernens budgetmärke speglas i andrahandsvärdet. Trots att dieselmotorn i den här biltypen generellt värderas högre än bensin tappar Tarraco några procent mer än Skoda. Det ger Tarraco silverplatsen och ytterligare en testseger till Kodiaq.

Vi tycker:

1: Skoda, Skoda, ständigt detta Skoda! Vinnare i Golfklassen, vinnare i småbilsklassen, vinnare av mindre suvar, vinnare bland större familje-kombi och ännu en gång segrare i klassen sjustitsiga suvar. Tjatigt är bara förnamnet, men så är Kodiaq svårslaget välavvägd. Innerutrymmena är fantastiska. På några sekunder växlar bilen från superrymlig kombi för fem till rimligt rymlig minibuss för sju eller skåpbil för två. Allt i ett format som inte är bylisgare än den genomsnittliga familjekombin. Bensinmotor passar inte alla men den ger extra dimension åt körningen utan att förbrukningen behöver skena iväg. Lägg till detta att Skoda med marginal är det mest ekonomiska valet och segern är – hur tjatigt det än är – given.

2. Seat Tarraco får finna sig i en andraplats. Precis som kusin Kodiaq är det allroundkunnig bil med få svaga sidor. Körglädjen är väl i nivå med den tjeckiska kusinen men ljudkomfort, känslan för detaljer och en högre milkostnad ligger tyskspanjoren i fatet.

3. Hyundai Santa Fe skämmer bort föraren med ett lyxigt anslag med väldämpad motor och hög komfort. Planerar man att regelbundet använda den tredje sätesraden är bilen en vinnare. Men den höga milkostnaden sätter krokben för Santa Fe.

Kommentar av Christian Ellmark, testförare: Grusvägsåka i tempo tål de alla tre – och fyrhjulsdrivningen får godkänt hos samtliga. Hyundai Santa Fe är lyxig och bekväm, komfortkungen i detta sällskap. Körmässigt är den lite av en besvikelse jämfört med VW-gruppens bilar. Seat Tarraco är bra på mycket, men når inte riktigt ända fram. Skoda Kodiaq är min favorit av testbilarna, även om jag istället hade valt ”Scout”-utförandet. Bra komfort, fina köregenskaper och personlig stil.

Kommentar av Anders Helgesson, testförare: Det är lätt att tycka om Kodiaq. Genomreko med en ”alltid redo”- attityd som skulle väcka även de mest äppelkäcka av scouters avund. Klyver man inte hårstrån är Seat Tarraco mer eller mindre lika duglig och till och något spänstigare på vägen än kusin Kodiaq. Men det hjälper inte. Mängder av utrustning, fin komfort och en överraskande blygsam bränslenota gör att jag faller för den lätt amerikanska charmen i Hyundai Santa Fe. Jag är själv förvånad.

Skolstart, fotbollskupper med knattarna, tonåringens regionmästerskap i E-sport, svampplockning med grabbarna och Åreresa för tjejgänget. Hösten är en aktivitetsstinn tid på året, att ha en transportlösning som kan lösa knutarna i familjens logistiska kamp är A och O för ett fun-gerande livspussel. För något decennium sedan hade en sjusitsig familjebuss i stil med Opel Zafira, Renault Scenic, Mazda 5 med flera varit ett självskrivet val, år 2019 står en livsstilsbejakande sjusitsig suv betydligt högre i kurs.

 

Man måste närma sig Hyundai Santa Fe med viss vördnad. När första generationen lanserades 2001 blev den omåttligt populär, det fin

Är du tidningsprenumerant? Skapa din digitala inloggning.

Registrera
Digital prenumeration
Läs allt – Testa en månad för 1 krona!

Det här är en del av vårt premium-innehåll. För att läsa vidare behöver du starta en prenumeration eller logga in ifall du redan har ett konto.

Läs mer

Betyg (1-5): Hyundai Santa Fe 2,2 CRDi (7p)

Körkänsla: 3

Ekonomi: 3

Komfort: 4

Säkerhet: 5

Miljö: 3

Betyg (1-5): Seat Tarraco 2,0 TDI 190 (7p)

Körkänsla: 4

Ekonomi: 4

Komfort: 3

Säkerhet: 5

Miljö: 2

Betyg (1-5): Skoda Kodiaq 2,0 TSI 190 (7p)

Körkänsla: 4

Ekonomi: 4

Komfort: 4

Säkerhet: 5

Miljö: 2

Kommentarer

#1
2019-11-12 22:42

Inte förvånad.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.