Bild
Nästa artikel
Test: Hyundai i30 Kombi, Seat Leon ST och Volkswagen Golf Sportscombi (2021)

Test: Hyundai i30 Kombi, Seat Leon ST och Volkswagen Golf Sportscombi (2021)

Nybilstest

Volkswagen Golf, Seat Leon och uppdaterade Hyundai i30 är tre rymliga kombibilar till vettigt pris, utvecklade för att frakta familjer och dess sportutrustning land och rike runt. Vilken får vinnarpokalen?

Snön faller tungt och lägger sig som en tjock heltäckningsmatta på uppfarten. Bakom bilen blir fotspåren allt tätare medan väskor, fodral och påsar stuvas in i bagaget.   

Kombins uppdrag är tydligt: frakta prylar från A till B. Pjäxor, vallaställ och pulkor – allt ska med. På sommaren byts lasten till golfklubbor, fotbollsnät och trunkar med matchställ.

Prisvärda kombibilar utgör ryggraden för hela Idrottssverige. De är de bortglömda hjältarna bakom varje OS- och VM-medalj. Troget ställer de upp under den oglamorösa tiden då familjer med tajt hushållsbudget ska skjutsa till träningar, tävlingar och matcher.

Därför är det inte så konstigt att Volkswagen kallar sin lilla herrgårdsvagn för Golf Sportcombi. Eller att Seat har döpt Leon i utsträckt format till Sportstourer. 

Hyundai skippar de atletiska referenserna i namnet, i30 med ryggsäck kallas kort och gott för i30 Kombi. 

Åttonde generationen Golf lanserades ifjol och lagom till 2021 debuterade den efterlängtade kombikarossen.

Jämfört med föregångaren har både kaross och axelavstånd vuxit med 6,6 cm. Golf SC mäter numera hela 4,63 cm mellan stötfångarna. Det är 35 cm längre än vanliga halvkombimodellen.

Samtidigt kommer också DNA-tvillingen Seat Leon i ny upplaga. De båda delar all grundläggande teknik under skalet. Även storleken är i det närmaste identisk.  

På papperet handlar olikheterna mest om design och utrustning. Vårt test ska dock visa att skillnaderna går betydligt djupare än så. 

»Prisvärda kombibilar utgör ryggraden för hela Idrottssverige.«

Vi får inte glömma bort Hyundai i30 som precis fått en uppdatering med nyfunnen fräschör, utökade säkerhetssystem samt 48V-mildhybridsystem till alla bensinalternativ. Koreanen är kortare i rocken, cirka en halv decimeter, men utlovar lika goda lastutrymmen som VW-kusinerna. 

Vi inleder med att gå på upptäcktsfärd i bilarnas bakre regioner. Här finns flera sevärdheter. Under bagagegolvet gömmer Hyundai en uppsjö av små och stora fack. 

VW och Seat har inte lika många lönnfickor men bjuder istället på justerbar bagagegolvshöjd. Även i dess nedersta läge finns det en extra lastbalja undertill, eller plats för ett reservhjul för den som önskar det (tillval från 700 kr). För 1 200 kr erbjuder Leon ST även ett 230V-uttag i bagaget.

Samtliga i trion sväljer över 600 liter bagage under insynsskyddet enligt det officiella VDA-litermåttet. Det säger dock inte så mycket om hur det fungerar när packning skall in ovanpå barnvagnschassit och tillhörande liggdel. Därför provlastar vi bagageutrymmet med drickabackar. 

Med alla sittplatser i bruk sväljer sydkoreanen maximalt 13 stycken medan Leon tar 16 och Golf 17 backar. Golf drar nytta av sin mer upprätta bakruta och sväljer mer än många kombibilar i den större mellanklassen.

Ett hopp framåt visar att VW-bilarnas storleksfördel fortsätter i kupén. Golf och Seat erbjuder bättre benutrymme samt mer plats för fötterna under framstolarna än i30. 

Hyundai har emellertid den skönaste ryggstödslutningen men sittkomfortronden går ändå till Golf vars högre placering av sittdelen ger bekvämast knävinkel.  

I framsätet är utrymmesskillnaderna mindre. Komfortmässigt plockar Hyundai extrapoäng med sin kramgoa och skålade sportstol som ingår i N-Line. Däremot hade vi gärna sett snäppet bättre justeringsmån på ratten. 

Golf fortfarande populär

Under 2020 blev Golf den fjärde mest sålda bilen. På en backande bilmarknad gick Seat Leon mot strömmen (+30%) till plats 17. I väntan på facelift kom i30 på 85:e plats.

Att i30 är äldst märks på klimatanläggningen med tydliga knappar, en för varje funktion. Jämfört med pekskärmslösningen i Golf/Leon känns det enkla handhavandet lyxigt och påkostat.
Att i30 är äldst märks på klimatanläggningen med tydliga knappar, en för varje funktion. Jämfört med pekskärmslösningen i Golf/Leon känns det enkla handhavandet lyxigt och påkostat.
Golf har en fysisk snabbknapp till pekskärmens klimatmeny. Den saknas i Leon – bokstavligen.
Golf har en fysisk snabbknapp till pekskärmens klimatmeny. Den saknas i Leon – bokstavligen.
Seat kan informera om kultrycket när släp är påkopplat.
Seat kan informera om kultrycket när släp är påkopplat.
Låg fönsterlinje och tunna stolar ger Golf-karossen ovanligt god runt om-sikt.
Låg fönsterlinje och tunna stolar ger Golf-karossen ovanligt god runt om-sikt.
DSG-lådan i Leon ger dåligt startgrepp på halt underlag. Antispinnsystemet förmår inte att hantera den plötsliga kraftutvecklingen.
DSG-lådan i Leon ger dåligt startgrepp på halt underlag. Antispinnsystemet förmår inte att hantera den plötsliga kraftutvecklingen.

Utrymmen i all ära, för omkring 300 000 kr kan man kräva en trivsam tid bakom ratten på väg till träningar eller sportstuga. Dags att rulla ut på vägnätet.

Motormässigt är vi nyfikna hur en modern diesel står sig i det elektrifierade 20-talet. Därför kommer Golf till testet med VW-koncernens uppdaterade 2,0 TDI-motor medan Leon representeras av 1,5 eTSI där ett 48V-mildhybridsystem med en liten elmotor på 13 hk ger understöd till bensinmotorn. 

Med hjälp av navigatorns kartdata kan bensinmotorn stängas av helt inför nedförsbackar eller andra perioder av längre motorbroms. 

Färddatorn ger ständigt tips till föraren att släppa på gasen inför rondeller, skarpa kurvor eller sänkt hastighet för att kunna optimera mildhybridsystemets effektivitet.

Dessa framsynta körtips visas också i Golf trots att TDI-motorn ej är en mildhybrid. För att förbättra dieselmotorns miljöprestanda har Volkswagen valt dubbla NOx-katalysatorer. Frågan är om det är tillräckligt för att återfå köparnas förtroende för dieseltekniken efter VW:s utsläppsskandal?

Tre förlängda karosser redo för sportlov. Med sina ståtliga 4,64 cm är Leon ST längst i trion, en ynka centimeter före Golf SC. Hyundai i30 kombi är en halvdecimeter kortare, vilket märks i kupén.
Tre förlängda karosser redo för sportlov. Med sina ståtliga 4,64 cm är Leon ST längst i trion, en ynka centimeter före Golf SC. Hyundai i30 kombi är en halvdecimeter kortare, vilket märks i kupén.

En basutrustad Golfkombi med 115 dieselhästar och manuell låda blir din för 288 000 kr. Samma pengar hos Seat-handlaren ger dig en automatväxlad Leon ST med 150 hk samt ett FR-paket med sportigare inriktning.

Hos Hyundai ingår ännu mer lull-lull. Till priset av en bas-Golf kommer i30 i den nya toppversionen N-Line. Det är namnet på Hyundais sportkollektion som utöver tekniskt och visuellt godis även ger vässad styrning och ett styvare sportchassi ihop med den turboladdade 1,5-litersmotorn. Önskas ett enklare utförande börjar listpriserna för i30 kombi 1,5 T-GDI 159 från rimliga 249 900 kr.

På längre resor blir Golf snabbt en favorit. Den omarbetade TDI-motorn arbetar tyst och lent med diskreta vibrationer. Handhavandet ihop med den manuella lådan är klanderfritt.

Skillnaden i körbarhet jämfört med gamla 1,6 TDI med liknande kraftuttag är stor. Trots beskedlig effekt har 2,0 TDI oväntat god varvvillighet. Fast dieselmaskinen kan knappast beskyllas för att vara yster. 

På torra, släta vägar dansar spanjoren Leon glatt tango mellan rondeller och refuger. 1,5 eTSI är en rivig maskin med ett trivsamt morrande under acceleration. Kraften portioneras ut fint över hela varvtalsregistret. 

DSG-lådan arbetar lent med rappa växelbyten som knappt påverkar accelerationsfasen. Här märks mildhybridens komfortmässiga fördelar då elmotorn ger stöttning och ”rundar av” varje växling. Elmotorn har också botat DSG-lådans tveksamheter vid delikata parkeringsövningar.    

Hyundais nya drivlina är inte lika yster eller len som i Seat. Kraften kommer inte lika otvunget i det lägre varvtalsregistret men på rätt varvtal är i30 1,5 T-GDI björnstark. 

I kurvorna har Hyundai en syntetisk styrkänsla och saknar Leons kurvaptit. Även Golf är trevligare att ratta till vardags. 

När vägen blir sämre får koreanen revansch. Vid hård press imponerar det nya sportchassit med en framvagn som alltid bibehåller kontakten med vägen, även vid gaspådrag i tvära kurvor och stora ojämnheter. Känslan av kontroll är total. 

Förhoppningsvis klarar uppdaterade i30 kombi att göra undanmanövrar med last i bilen. I ett tidigare test sladdade Hyundai ur konbanan redan i låg hastighet, något vi ej kunnat kontrollera i vinterväglaget. 

Trots uppstyvad dämpning är fjädringskomforten acceptabel. Resolut, men aldrig obekväm.

Ägarna tycker

I AutoIndex 2020 placerade sig Hyundai på 10:e, VW på 15:e och Seat på 21:a plats av 23 märken när svenska bilägare betygsätter sitt bilinnehav.

I den tyngsta kategorin ”Bilen”, där köregenskaper, kvalitet och kostnader är avgörande, slutade Hyundai på 10:e, Seat på 13:e och VW på 16:e plats.

Störst skillnad mellan Seat och VW syns i poängsättning av köregenskaper och bilens utseende där Seat får högre poäng. När bilägarna får ranka sina märkesverkstäder hamnar Hyundai på 4:e, VW på 20:e och Seat på 22:a plats.

Bedömningen av återförsäljarna resulterade i 15:e plats för Hyundai, 16:e för VW och 21:e för Seat. Undersökningen genomfördes januari–mars 2020 och gäller årsmodellerna 2013–2019.

»Känslan av kontroll är total.«

För Leon är saken den omvända. Ju sämre vägar, desto mer problem får Leon. Ändå har spanjoren ett avancerat adaptivt chassi (7 500 kr, bara till FR) vars lägen kan justera manuellt på pekskärmen.

Med 1,5 eTSI har Leon också en mer påkostad multilänkaxel bak. Men oavsett inställningar saknar vi harmoni i uppträdandet. Upplevelsen är en konstig mix mellan styvare bussningar och mjuka stötdämpare med diffus returfjädring. Dessutom slamrar hjulställen osnyggt.

Allra bäst oavsett vägtyp rullar Golf. Detta med vanlig stålfjädring utan adaptiva dämpare och med en simpel halvstel bakaxel. Multilänkaxel bak är förbehållet motoralternativ på 150 hk eller mer.

Hyundai i30 Kombi N-Line

1,5 T-GDI 48V 159 DCT

Grundpris: 284 900 kr

Milkostnad: 39,12 kr

Körkänsla: 3/5

Ekonomi: 3/5

Komfort: 2/5

Säkerhet: 5/5

Miljö: 2/5

Test: Hyundai i30 Kombi, Seat Leon ST och Volkswagen Golf Sportscombi (2021)
Digitalt mätarkluster är tillval. Lättavläst med tydlig hastighetsmätare. Färgen ändras efter körprogram.
Digitalt mätarkluster är tillval. Lättavläst med tydlig hastighetsmätare. Färgen ändras efter körprogram.
Rejäl spak till dubbelkopplingslådan med sju växlar. Den jobbar inte lika snyggt och effektivt som i Leon, men det försiktigare arbetssättet fungerar bättre i vinterväglag.
Rejäl spak till dubbelkopplingslådan med sju växlar. Den jobbar inte lika snyggt och effektivt som i Leon, men det försiktigare arbetssättet fungerar bättre i vinterväglag.
Påkostad sportstol i N-Line med bland annat skjutbart lårstöd. God sittkomfort.
Påkostad sportstol i N-Line med bland annat skjutbart lårstöd. God sittkomfort.
Den gamla 1,4T-motorn på 140 hästar är utbytt till en 1,5-litersmaskin som får stöttning av ett 48V-system med en elmotor på 17 hk.
Den gamla 1,4T-motorn på 140 hästar är utbytt till en 1,5-litersmaskin som får stöttning av ett 48V-system med en elmotor på 17 hk.

Seat Leon ST FR

1,5 e-TSI 150 DSG

Grundpris: 286 900 kr

Mulkostnad: 37,24 kr

Körkänsla: 4/5

Ekonomi: 3/5

Komfort: 3/5

Säkerhet: 5/5

Miljö: 2/5

Test: Hyundai i30 Kombi, Seat Leon ST och Volkswagen Golf Sportscombi (2021)
Seats digitala mätarkluster har flera olika vyer, nästan alla med otydlig hastighetsvisning. Filhållningssystemen kräver 3-4 rattknappstryckningar. Suck.
Seats digitala mätarkluster har flera olika vyer, nästan alla med otydlig hastighetsvisning. Filhållningssystemen kräver 3-4 rattknappstryckningar. Suck.
Smäcker och elegant växelväljare till den sjustegade dubbelkopplingslådan. Den kompakta spaken ger gott om plats över till snabbvalsknappar – en möjlighet som Seat missade.
Smäcker och elegant växelväljare till den sjustegade dubbelkopplingslådan. Den kompakta spaken ger gott om plats över till snabbvalsknappar – en möjlighet som Seat missade.
FR innebär mer skålad sportstol. Bred och rymlig där alla satt bra.
FR innebär mer skålad sportstol. Bred och rymlig där alla satt bra.
1,5 eTSI har cylinderavstängning, frihjul och ett 48V-elsystem till mildhybriden, vilket ger 13 elektriska extrahästar.
1,5 eTSI har cylinderavstängning, frihjul och ett 48V-elsystem till mildhybriden, vilket ger 13 elektriska extrahästar.

Volkswagen Golf Sportscombi

2,0 TDI 115

Grundpris: 288 000 kr

Milkostnad: 38,57 kr

Körkänsla: 4/5

Ekonomi: 3/4

Komfort: 4/5

Säkerhet: 5/5

Miljö: 3/5

Test: Hyundai i30 Kombi, Seat Leon ST och Volkswagen Golf Sportscombi (2021)
Siffrorna hade gärna fått varit något tydligare i Golf, men att bläddra i funktionerna är snabbare och mer logiskt än i Leon.
Siffrorna hade gärna fått varit något tydligare i Golf, men att bläddra i funktionerna är snabbare och mer logiskt än i Leon.
Den sexväxlade manuella lådan är en av bilvärldens mest lättjobbade.
Den sexväxlade manuella lådan är en av bilvärldens mest lättjobbade.
Standardstolen saknar vissa inställningsmöjligheter. Trots det rapporterar alla förare in en härlig sittkomfort.
Standardstolen saknar vissa inställningsmöjligheter. Trots det rapporterar alla förare in en härlig sittkomfort.
Den omarbetade 2,0 TDI-motorn är lätt att köra snålt och har fått dubbla NOx-katalysatorer för att hålla nere utsläppen. Gångkulturen imponerar och dieselns nackdelar märks knappt under testkörningen.
Den omarbetade 2,0 TDI-motorn är lätt att köra snålt och har fått dubbla NOx-katalysatorer för att hålla nere utsläppen. Gångkulturen imponerar och dieselns nackdelar märks knappt under testkörningen.

När vi tar med trion på en vinterutflykt norröver står det klart att avståndet mellan Dalafjällen och Barcelona är lika stort mentalt som på kartan. Ju mer snö, desto sämre trivs Seat.

Med Leons adaptiva chassi ingår även sportstyrning med progressiv utväxling. Kanske är det sportstyrningen som gör det svårt att känna väggreppet i framvagnen genom ratten. Både i30 och framförallt Golf ger bättre feedback på vintervägar. Förtroendet för Leon naggas i kanten när vägarna är hala. 

Inte blir det bättre av DSG-lådans ovilja att slira på lamellerna. Det som på asfalt var effektivt och rappt lägger käppar i hjulen på snö. 

Medan Golf och i30 oberört kilar iväg står Seat ofta kvar med spinnande framhjul. Hyundai i30 har samma typ av vinterdäck i identisk dimension som Seat. Ändå briljerar i30 med känsligare startingrepp i sin dubbelkopplingslåda samt ett bättre antispinnsystem.

Att byta till den manuellt växlade Golfen och själv kunna dosera drivgreppet med mänsklig kopplingsfot på det lösa underlaget är dock en befrielse i sammanhanget.

Hyundai: Digitala mätare (med god läsbarhet) och större mediaskärm inför 2021. God sittkomfort, men körställningen är inte lika bra som i Golf/Leon.
Hyundai: Digitala mätare (med god läsbarhet) och större mediaskärm inför 2021. God sittkomfort, men körställningen är inte lika bra som i Golf/Leon.
Under Hyundais lastgolv döljer sig lönnfack för alla ”bra-och-ha-saker” som tenderar att alltid ligga i skuffen på landets alla kombibilar. Bredast bagage men sämre utrymme på höjden ger mindre maxlast än Golf/Leon. Baksätet delas 60/40 Irriterande liten genomlastningslucka.
Under Hyundais lastgolv döljer sig lönnfack för alla ”bra-och-ha-saker” som tenderar att alltid ligga i skuffen på landets alla kombibilar. Bredast bagage men sämre utrymme på höjden ger mindre maxlast än Golf/Leon. Baksätet delas 60/40 Irriterande liten genomlastningslucka.
Seat: Bra körställning. Elegant och avskalad interiör. Men förarergonomin lämnar en hel del att önska med krångliga menyvägar och små pekytor.
Seat: Bra körställning. Elegant och avskalad interiör. Men förarergonomin lämnar en hel del att önska med krångliga menyvägar och små pekytor.
Seat: God flexibilitet med variabelt lastgolv. Utan fysiskt reservhjul finns en stor balja under golvet även i dess nedersta läge. Baksätet delas 60/40 och genomlastningsluckan är väl tilltagen.
Seat: God flexibilitet med variabelt lastgolv. Utan fysiskt reservhjul finns en stor balja under golvet även i dess nedersta läge. Baksätet delas 60/40 och genomlastningsluckan är väl tilltagen.
Volkswagen: Klanderfri sittkomfort. Digital hastighetsmätare med små siffror. Menysystemet är mer intuitivt än i Seat och har några fysiska snabbknappar.
Volkswagen: Klanderfri sittkomfort. Digital hastighetsmätare med små siffror. Menysystemet är mer intuitivt än i Seat och har några fysiska snabbknappar.
Volkswagen: I princip identisk med Seat Leon med föredömlig flexibilitet. Rakare utformning på bakluckan bidrar till att Golf är lättare att packa full och sväljer mer.
Volkswagen: I princip identisk med Seat Leon med föredömlig flexibilitet. Rakare utformning på bakluckan bidrar till att Golf är lättare att packa full och sväljer mer.

Någon märkbar bränslebesparing från mildhybriderna går inte att skönja. Än en gång konstaterar vi att den beskedliga elstötens förtjänster främst kommer körsmidigheten till godo med mjukare stopp/start-system och snällare växlingar i automatlådorna. 

På vår förbrukningsrunda (över 30 mil) i varierande trafikmiljöer drog de bensindrivna 48V-bilarna strax över 6,0 l/100 km. Inte illa med tanke på prestandan, men heller inget som förtjänar utropstecken. 

Desto mer imponerar Golfs TDI-motor. På samma runda klarade den låga 4,4 l/100 km. För de som kör långt har dieselmotorn mycket kvar att erbjuda. 

Skillnaden i törst ger dock ett begränsat utslag på totalekonomin. På 2 000 mil/år är den bensindrivna Seaten snäppet billigare att äga. Samtliga i trion håller sig dock inom en skillnad på två kronor/mil.

I ett mindre påkostat utförande än toppversionen hade i30 klarat kalkylen bäst. Prisfördelen är dock inte tillräckligt för att kompensera för den höga bullernivån. Vägljudet kan heller inte skyllas på N-Line-utförandet. Symptomen är bekanta sedan tidigare i30-tester. 

Uppdateringarna har dock gjort i30 gott och bortsett från bullret känns helheten välarbetad. Spänstiga N-Line kommer bäst till sin rätt i sportkupén i30 Fastback. Här – i den familjeorienterade kombin – känns sportchassit mest överarbetat. 

Leon är något av en besvikelse. Finliret saknas helt jämfört med Golf. Det känns som Seat har fått en låda med VW-delar men teamet som tog emot leveransen var ett gäng 25-åriga designers utan körkort. Möjligen har de gjort vissa körprov på en slät testbana i Spanien under en solig eftermiddag. Den digitala miljön är snygg om skärmen varit en läsplatta. I en bil under färd har Leon obegripligt usel ergonomi. 

Segern går till VW. Men det är inte dieselmotorn som ger Golf testsegern. Mest imponerar bilen. Rymlig, bekväm med riktigt trivsamma köregenskaper. 

Precis som man vill ha sin kombi på väg hem efter en tuff bortamatch i grannlänet.

»Förtroendet för Leon på hala vägar naggas i kanten.«
På de snörika småvägarna intill Dalafjällen sladdar spanjoren sist i klungan. Den trivs inte på hala vintervägar. Golf rullar oberörd i täten. Hyundai ståtar med det effektivaste antispinnsystemet.
På de snörika småvägarna intill Dalafjällen sladdar spanjoren sist i klungan. Den trivs inte på hala vintervägar. Golf rullar oberörd i täten. Hyundai ståtar med det effektivaste antispinnsystemet.
Test: Hyundai i30 Kombi, Seat Leon ST och Volkswagen Golf Sportscombi (2021)
Test: Hyundai i30 Kombi, Seat Leon ST och Volkswagen Golf Sportscombi (2021)
Test: Hyundai i30 Kombi, Seat Leon ST och Volkswagen Golf Sportscombi (2021)
Hyundai: I teknikpaketet (12 900 kr) ingår den stora 10,25-tumsskärmen. Snygg grafik med moderna uppkopplingstjänster. Dessutom är huvudmenyn föredömligt dämpad i ljusstyrka och behagligast av bilarna i mörker.
Hyundai: I teknikpaketet (12 900 kr) ingår den stora 10,25-tumsskärmen. Snygg grafik med moderna uppkopplingstjänster. Dessutom är huvudmenyn föredömligt dämpad i ljusstyrka och behagligast av bilarna i mörker.
SEAT: Snygg, men svåranvänd under körning. De stora fälten kan skräddarsys men går ej att trycka på. 
Istället ska man peka på de minimala symbolerna i överkant (klimat) eller nedtill (övriga funktioner).
SEAT: Snygg, men svåranvänd under körning. De stora fälten kan skräddarsys men går ej att trycka på. Istället ska man peka på de minimala symbolerna i överkant (klimat) eller nedtill (övriga funktioner).
VW: Elegant integrerad skärm med bättre logik i undermenyerna än hos Seat. Krispig och lättavläst upplösning. Välj färgtema efter tycke och smak. Testbilen har Discover-versionen med navigator för 9 500 kr.
VW: Elegant integrerad skärm med bättre logik i undermenyerna än hos Seat. Krispig och lättavläst upplösning. Välj färgtema efter tycke och smak. Testbilen har Discover-versionen med navigator för 9 500 kr.
Test: Hyundai i30 Kombi, Seat Leon ST och Volkswagen Golf Sportscombi (2021)
Test: Hyundai i30 Kombi, Seat Leon ST och Volkswagen Golf Sportscombi (2021)
Test: Hyundai i30 Kombi, Seat Leon ST och Volkswagen Golf Sportscombi (2021)
Kommentar: Hyundai erbjuder det bredaste bagaget och även om karossen är en halv decimeter kortare är det inget som märks tydligt på lastgolvets längd. VW-kusinernas variabla lastgolvshöjd ger mer stuvutrymme på höjden. Golfens rakt skurna akter är mest lättlastad när sportlovets aktivitetsutrustning ska knölas in. *Variabel lastgolvshöjd.
Kommentar: Hyundai erbjuder det bredaste bagaget och även om karossen är en halv decimeter kortare är det inget som märks tydligt på lastgolvets längd. VW-kusinernas variabla lastgolvshöjd ger mer stuvutrymme på höjden. Golfens rakt skurna akter är mest lättlastad när sportlovets aktivitetsutrustning ska knölas in. *Variabel lastgolvshöjd.
Tydlig information om att alla åkande i Hyundai är bältade.
Tydlig information om att alla åkande i Hyundai är bältade.
Både Seat och VW har Isofix i 
passagerarstolen som standard.
Både Seat och VW har Isofix i passagerarstolen som standard.
Test: Hyundai i30 Kombi, Seat Leon ST och Volkswagen Golf Sportscombi (2021)
Test: Hyundai i30 Kombi, Seat Leon ST och Volkswagen Golf Sportscombi (2021)
Test: Hyundai i30 Kombi, Seat Leon ST och Volkswagen Golf Sportscombi (2021)
Test: Hyundai i30 Kombi, Seat Leon ST och Volkswagen Golf Sportscombi (2021)
Test: Hyundai i30 Kombi, Seat Leon ST och Volkswagen Golf Sportscombi (2021)
Test: Hyundai i30 Kombi, Seat Leon ST och Volkswagen Golf Sportscombi (2021)

Ljustest

LED/LED
LED/LED
Test: Hyundai i30 Kombi, Seat Leon ST och Volkswagen Golf Sportscombi (2021)

 

Hyundai Halvljus Helljus
Längd, m 103 171
Bredd, m 26 17
Betyg 4/5 2/5

Spolning: Nej.

LED/LED
LED/LED
Test: Hyundai i30 Kombi, Seat Leon ST och Volkswagen Golf Sportscombi (2021)

 

Seat Halvljus Helljus
Längd, m 99 177
Bredd, m 26 18
Betyg 3/5 3/5

Spolning: Nej.

Std-LED
Std-LED
Test: Hyundai i30 Kombi, Seat Leon ST och Volkswagen Golf Sportscombi (2021)

 

VW Halvljus Helljus
Längd, m 109 188
Bredd, m 27 18
Betyg 4/5 3/5

Spolning: Nej.

Kommentar: Golf testad med standard-LED som är snäppet sämre än iQ-LED som vi mätt tidigare. Leon har tillvalet ”Full-LED”. Räckvidden är ca 210 m men helljuset går högt och lämnar vägbanan redan vid 177 m. Hyundai har bra asymmetribelysning på halvljuset men helljuset imponerar inte.

Medelvärde Halvljus Helljus
Längd, m 99 186
Bredd, m 25 18

 

Rostskyddsprognos

(Bilarna är besiktigade av Rostskyddsmetoder AB.)

Test: Hyundai i30 Kombi, Seat Leon ST och Volkswagen Golf Sportscombi (2021)

Hyundai

Hela karossen är av stålplåt och dörrar, motorhuv och baklucka är invändigt behandlade. Dörrar och huv har bra tätningar, medan bakluckan är något sämre på den punkten. Bakre skärmkanter är av bra konstruktion och bränsletank/påfyllningsrör är av plast. Stänklappar saknas till N-Line. Innerskärmarna fram är av plast och bak av filtmaterial. I stort sett alla skarvar under bilen är tätade och invändig behandling finns i balkar och hålrum, inklusive i tröskellådorna. Större delen av underredet täcks av plastsköldar och innanför dessa saknas behandling. Minus för fuktsugande ljudisoleringkuddar mellan A-stolpar och framdörrar.

Rostskyddsgaranti: 12 år

Betyg: 2/5

Test: Hyundai i30 Kombi, Seat Leon ST och Volkswagen Golf Sportscombi (2021)

Seat

Som väntat är Leon en kopia på Golf, fast med tunnare lack och sämre karosspassning med högre blästerrisk. Kaross och chassi i stålplåt där dörrar och huv saknar invändig behandling men har vältätade hörn. Stänkskydd saknas men skärmarnas utformning skyddar mot stenskott. Innerskärmar av plast fram, filt bak.

Underredet har ett bra slitskydd med vältätade skarvar, fast under de täckande plastsköldarna saknas behandling. Balkar och håligheter har riklig vaxbehandling, överflödet syns tydligt på en ny bil. Avgassystem av vanligt stål. Sämre detaljnivå än Golf. De båda ryms ändå inom samma betygssteg.

Rostskyddsgaranti: 12 år

Betyg: 3/5

Test: Hyundai i30 Kombi, Seat Leon ST och Volkswagen Golf Sportscombi (2021)

Volkswagen

 Kombins sammansättning speglar halvkombins. Kaross och chassi i stålplåt. Precis som dörrar och huv saknar kombiluckan invändig behandling. Hörnen är föredömligt tätade (bild 3). Stänkskydd saknas men innerskärmarnas utformning – plast fram, filt bak – skyddar mot stenskott. 

Underredet har ett bra slitskydd med vältätade skarvar, men under de täckande plastsköldarna saknas behandling. Balkar och håligheter är vaxbehandlade. Avgassystem i vanligt stål, bara ljuddämparen är rostfri.

Välbyggd bil, men standardutförande med vissa genvägar och enkla materialval ger ett medelbetyg.

Rostskyddsgaranti: 12 år

Betyg: 3/5

Modellfakta

Hyundai i30 Kombi
1,5 T-GDI 48V 159 DCT
N-Line
Hyundai i30 Kombi 1,5 T-GDI 48V 159 DCT N-Line
Hyundai i30 Kombi 1,5 T-GDI 48V 159 DCT N-Line

Tillverkningsland: Tjeckien.

Motor: Tvärställd 4-cylindrig rak bensinturbo. Cylindervolym 1 482 cm3. Kompression 10,5:1. Borrning/slag 71,6/92,0 mm. 

Effekt/vridmoment: Max effekt 159 hk (117 kW) vid 5 500 v/min. Max vridmoment 253 Nm vid 1 500–3 500 v/min. Elmotor 17 hk (12,2 kW). 

Kraftöverföring: Framhjulsdrift, sjuväxlad automat (dubbelkoppling). Varvtal vid 110 km/tim på högsta växeln: 2 200 v/min.  

Hjulupphängning: Skruvfjädring, krängningshämmare. Fram MacPherson fjäderben med undre triangellänk. Bak multilänk.  

Hjul:  Fälgbredd 7,5 tum. Däck 225/40 R18. (Ej N-Line: 205/55 R16 på 6,0 tum bred fälg.)

Styrning: Kuggstång, elservo. Vändcirkel 11,2 m. 2,4 rattvarv.

BROMSAR: Skivor fram (ventilerade) och bak. Elektrisk p-broms. 

Prestanda: Toppfart 210 km/tim. Acceleration 0–100 km/tim 8,6 sek (fabriksuppgifter).

Övriga versioner: Bensin: 1,0 T-GDI 48V 120 hk från 234 900 kr. Diesel: 1,6 CRDI 48V 136 hk från 274 000 kr.

»Här finns en milätare av högsta rang!«
Seat Leon ST
1,5 eTSI 150 DSG7 FR
Seat Leon ST 1,5 eTSI 150 DSG7 FR
Seat Leon ST1,5 eTSI 150 DSG7 FR

Tillverkningsland: Spanien.

Motor: Tvärställd 4-cylindrig rak bensinturbo. Cylindervolym 1 498 cm3. Kompression 10,5:1. Borrning/slag 74,5/85,9 mm. 

Effekt/vridmoment: Max effekt 150 hk (110 kW) vid 5 000–6 000 v/min. Max vridmoment 250 Nm vid 1 500–3 500 v/min. Elmotor 13 hk (9,4 kW).

Kraftöverföring: Framhjulsdrift, sjuväxlad automat (dubbelkoppling). Varvtal vid 110 km/tim på högsta växeln: 2 100 v/min.  

Hjulupphängning: Skruvfjäd-ring, krängningshämmare. Fram MacPherson fjäderben med undre triangellänk. Bak multilänk.

Hjul: Fälgbredd 7,5 tum. Däck 225/40 R18. (Original 205/55 R 16 på 6,0-tum bred fälg).

Styrning: Kuggstång, elservo. Vändcirkel 11,2 m, 2,1 rattvarv.

Bromsar: Skivor fram (ventilerade) och bak. Elektrisk p-broms. 

Prestanda: Toppfart 221 km/tim. Acceleration 0–100 km/tim 8,7 s (fabriksupgifter).

Övriga versioner: Bensin: 1,5 TSI 130 hk, från 237 900 kr. Diesel: 2,0 TDI 150 hk, från 284 900 kr. Laddhybrid: från 349 900 kr.

Volkswagen Golf SC
2,0 TDI 115
Volkswagen Golf SC 2,0 TDI 115
Volkswagen Golf SC 2,0 TDI 115

Tillverkningsland: Tyskland.

Motor: Tvärställd 4-cylindrig rak dieselturbo. Cylindervolym 1 968 cm3. Kompression 16,0:1. Borrning/slag 81,0/95,5,0 mm. 

Effekt/vridmoment: Max effekt 115 hk (85 kW) vid 3 250–4 000 v/min. Max vridmoment 300 Nm vid 1 600–2 500 v/min.

Kraftöverföring: Framhjulsdrift, sjuväxlad automatlåda av dubbelkopplingstyp. Varvtal vid 110 km/tim på högsta växeln: 1 750 v/min.  

Hjulupphängning: Skruvfjäd-ring, krängningshämmare. Fram MacPherson fjäderben med undre triangellänk, halvstel torsionsaxel bak. 

Hjul: Fälgbredd 7,5 tum. Däck 225/45 R17. (Original 205/55 R 16 på 6,0-tum bred fälg)

Styrning: Kuggstång, elservo. Vändcirkel 11,1 m, 2,6 rattvarv.

Bromsar: Skivor fram (ventilerade) och bak. Elektrisk p-broms. 

Prestanda: Toppfart 202 km/tim. Acceleration 0–100 km/tim 10,5 s (fabriksupgifter).

Övriga versioner: Bensin: 1,5 eTSI 130–150 hk från 284 900 kr, Gas: 1,5 TGI 130 från 303 500 kr.

En smal ljusbåge löper från dörr till dörr under vindrutan i Leon (tillval). Färgen kan ändras efter smak eller stängas av. Den huserar döda vinkel-varnare och lyser starkt rött när dörren öppnas.
En smal ljusbåge löper från dörr till dörr under vindrutan i Leon (tillval). Färgen kan ändras efter smak eller stängas av. Den huserar döda vinkel-varnare och lyser starkt rött när dörren öppnas.
 Leon saknar justerbar höjd på bältet.
Leon saknar justerbar höjd på bältet.
Praktiska mobilfickor på framstolarnas baksida i Golf.
Praktiska mobilfickor på framstolarnas baksida i Golf.

Vi tycker

VW Golf
VW Golf

Bästa Golfen vinner

Plats 1: Nya VW Golf har blivit dyr, men är värd pengarna. Allra mest imponerar komfortnivån som håller högsta premiumklass och slår många dyrare mellanklassare på fingrarna. Det gör även det stora och flexibla bagageutrymmet. Den uppdaterade TDI-motorn är inte bara snål. Dubbla NOx-katalysatorer håller nere utsläppen även vid verklig körning. Golf TDI är det självklara valet för den som ofta åker långa sträckor utanför stadsmiljön. Dieselkaraktären är ytterligare förfinad. Här finns är en milätare av högsta rang! Det enda frågetecknet är digitalt – många små men irriterande buggar drar tyvärr ned intrycket en del. Fler år av nybilsgaranti finns som tillval. Se till att pruta in något extra garantiår och bättre strålkastare innan köp.

Seat Leon
Seat Leon

Plats 2: Seat Leon är billigare än Golf, men också sämre med högre vägljud, dåligt drivgrepp på snö, okultiverad fjädring och irriterande dålig förarergonomi. Leon besitter alla beståndsdelar till en riktigt bra bil men når inte fram. Vi längtar redan efter ett facelift.

Hyundai i30
Hyundai i30

Plats 3: Uppiggande och genomarbetad ansiktslyftning. Med N-Line har Hyundai i30 blivit riktigt aptitlig att titta på. Sportchassits kompetens imponerar, men är onödig i familjekarossen. Bullrig, stötig, sämre barnsäkerhet och trängre kupé ger sista plats.


Testförarnas kommentarer

Hyundai i30 har blivit riktigt kompetent i vissa aspekter men är för trång och bullrig för att konkurrera på allvar. Jag vill tycka om Leon. Rapp i steget, behaglig för ögat och fina utrymmen för pengarna. Bullernivån är snäppet högre än i Golf men blir aldrig störande. Men varför har de inte provat klart bilen? Nu är den en sämre Golf i nästan alla aspekter. VW bygger den bästa ”Golfen” och dieseln visar att den är ett riktigt bra alternativ för den som inte vill ladda!

Nils Svärd, testledare

Leon är trevlig med snitsig formgivning på in- och utsida och ett spektakulära bakljus. Personligen upplever jag bilen som smal. Skillnaden till Golf upplevs påtaglig trots att måttbandet säger att den ska vara försumbar. Att Leon har så dåligt startgrepp på hala vintervägar är frustrerande. Hyundai är riktigt mysig. Trevlig form och funktion och utmärkta stolar, men tvingas jag välja blir det ändå Golf för det solida uppträdandet och den fina komforten.

Anders Helgesson, testförare

Snön faller tungt och lägger sig som en tjock heltäckningsmatta på uppfarten. Bakom bilen blir fotspåren allt tätare medan väskor, fodral och påsar stuvas in i bagaget.   

Kombins uppdrag är tydligt: frakta prylar från A till B. Pjäxor, vallaställ och pulkor – allt ska med. På sommaren byts lasten till golfklubbor, fotbollsnät och trunkar med matchställ.

Prisvärda kombibilar utgör ryggraden för hela Idrottssverige. De är de bortglömda hjältarna bakom varje OS- och VM-medalj. Troget ställer de upp under den oglamorösa tiden då familjer med tajt hushållsbudget ska skjutsa till träningar, tävlingar och matcher.

Därför ä

Är du tidningsprenumerant? Skapa din digitala inloggning.

Registrera
Digital prenumeration
Läs allt – Bli Premium-medlem

Det här är en del av vårt premium-innehåll. För att läsa vidare behöver du starta en prenumeration eller logga in ifall du redan har ett konto.

✅ Tillgång till alla artiklar ✅ Digital tidning ingår ✅ Exklusivt nyhetsbrev

Läs mer

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.