Bild
Nästa artikel
Test: Hyundai i10, Renault Zoe, Volkswagen e-up (2020)

Test: Hyundai i10, Renault Zoe, Volkswagen e-up (2020)

Nybilstest

Resandeåret har inte gått i kollektivtrafikens tecken precis, att ta bilen är mer aktuellt än någonsin. Vi testar tre småttingar för dig som mest åker fram och tillbaka, antingen fossilt eller på el. Är det i Hyundai i10, Renault Zoe eller Volkswagen e-Up du ska pendla?

Plötsligt blev kollektivtrafiken ett högriskprojekt snarare än moraliskt rättesnöre. Den som kan bör tills vidare ta avstånd från att åka buss, tåg, spårvagn, flyg eller t-bana – för det nödvändiga avståndstagandets skull.

Men fram måste vi ju och sedan hem igen. Vad sägs om en pendlarbil?

En liten rackare som troget ställer upp på basala transportbehov och som till nöds kan kravla ut på längre turer, när (och om!) vi åter kan sticka mer än två timmars resväg hemifrån utan att skämmas.

Test: Hyundai i10, Renault Zoe, Volkswagen e-up (2020)
Test: Hyundai i10, Renault Zoe, Volkswagen e-up (2020)
Test: Hyundai i10, Renault Zoe, Volkswagen e-up (2020)

Hyundai i10, Renault Zoe och Volkswagen e-Up är tre som gör anspråk på att klara uppdraget, i10 med bensindrift, Zoe och e-Up med eldrift. Ingen av bilarna är helt ny, snarare är de nykomponerade på kända beståndsdelar.

Hyundai är till det yttre väldigt lik den i10 vi testade 2014 och då utsåg till klassfavorit, men axelavståndet har nu vuxit ett par centimeter och bakluckans skärning  går djupare ned för lättare bagagelastning.

Inredningen är omgjord, framför allt är instrumentpanelen moderniserad och har nu en integrerad, lättskött medieskärm i högerkant.

Till total pekskärmsstyrning har Hyundai tack och lov inte förfallit, fortfarande sköts bilens funktioner med en märkestroget bra blandning av konventionella spakar och tryckknappar.

En detalj som nedfällbart armstöd för föraren och beställningsbar laddplatta för mobilen förhöjer känslan av minilyx. Testexemplarets käcka färgställning i rödvitsvart fick ett sexårigt barnbarn att utbrista: – Titta, en pokemonboll!

Test: Hyundai i10, Renault Zoe, Volkswagen e-up (2020)

Hyundai i10 hamnade på plats 116 i säljstatistiken för maj 2020, Renault på plats 37 och Volkswagen up på plats 90 – e-up redovisades inte separat av branschorganisationen BilSweden.

Testutförandet heter ”First Edition” och med manuell femväxlad låda betyder det en prislapp på 153 900 kronor före introduktionsrabatt på 15 000 kronor.

Motorn är en oladdad ”trea” på en liters volym och 67 hk, en kuse mer än i förra testmodellen men fortfarande alltför lite för att få rätt fart på ekipaget, se kommentarerna i tabellerna.

En 100-hästare sägs stå i kulisserna och bör göra större lycka när den träder fram. Förbrukningen under testperioden höll sig i alla fall exakt på angiven nivå, runt en halvliter milen kan ge rimlig pendlingskostnad.

Vi körde också en halvautomatisk version, prispåslag 10 000 kronor, men den ryckiga och makligt växlande lådan rekommenderar vi inte.

Test: Hyundai i10, Renault Zoe, Volkswagen e-up (2020)
ÄGARNA TYCKER

När 11 994 privatbilsägare tyckte till i 2020 års AutoIndex slutade Hyundai på 10:e plats av 23 bilmärken. Renault knep en 12:e och Volkswagen en 15:e plats.

Sydkoreanska Hyundai bibehåller sin placering i AutoIndex från 2019. Trots en något sämre upplevelse av handlarna bedömer bilägarna att den totala bilupplevelsen uppväger.

Renault klättrar fem fina placeringar vilket till största delen beror på poängsättningen av bilen. Även handlarnas totalkoncept för bilköpets finansiering får högt betyg.

Volkswagen ligger kvar på en 15:e plats. Mikrobilen Up har länge varit en favorit i AutoIndex skandinaviska modellranking. En populär modell oavsett årsmodell.

Renault Zoe dök upp redan för drygt sju år sedan och banade väg för ”den folkliga elbilen”.

Efter först en och nyligen ytterligare en förbättring har batterikapaciteten (nu 52 kWh), laddningsmöjligheterna och själva bilen (inredningen inte minst!) förbättrats åtskilligt för att kunna försvara sin position när konkurrenter som Peugeot/Opel och andra lanserar elbilar i ungefär samma prisklass.

Riktigt vad Zoe kostar är benigt att reda ut, beroende på om man skaffar bilen med köpt batteri eller med hyrbatteri.

Att köpa batteriet lägger 80 000 kronor på hyrvariantens pris, vilket i sin tur är beroende på vilket avtal och vilken körsträcka man bestämmer sig för.

Det finns inte mindre än fem olika att välja mellan, kostnad från 749 kronor per månad för körsträcka upp till 750 mil per år, till obegränsad körsträcka för 1 240 kronor per månad. Zoe kan numera också snabbladdas men funktionen kostar 9 990 kronor extra.

Test: Hyundai i10, Renault Zoe, Volkswagen e-up (2020)
Test: Hyundai i10, Renault Zoe, Volkswagen e-up (2020)
Test: Hyundai i10, Renault Zoe, Volkswagen e-up (2020)

Spekulanten har ytterligare en hel rad priser att ta till sig eftersom bilen erbjuds med antingen 108 hk eller 135 hk, samt i olika utrustningsnivåer (inalles tre, olika tillval till respektive val ej inräknade).

Kvällsjobb framför konfiguratorn alltså, vår testbil är den dyraste Edition One och betingar (med ”köpebatteri” som vi räknar på i tabellerna) hela 409 990 kronor före generalagentens rabatt.

Zoe med köpt batteri finns dock från mer humana 376 990 kronor (före ev. kampanjpriser) och med hyrbatteri från 296 990 kronor, alla priser före statens bonus på 60 000 kronor för nollutsläppsbilar.

Milkostnaden för test-Zoe kan synas orimlig jämförd med de båda andra testbilarnas, men för den billigaste versionen med starka motorn (Zen, grundpris 376 990 kronor) med köpt batteri hamnar samma kalkyl på 39,80 kronor milen.

Med batterihyra för obegränsad körsträcka per år för Edition One-versionen skulle milkostnaden bli 42,50 kronor, enligt vår kalkyl. Det är 60 öre lägre per mil jämfört med batteriköp och något att ytterligare lägga i Zoe-vågskålen inför beslut.

Volkswagen e-Up har vi också testat tidigare (2014) men modellen har mot slutet av sin levnad (den läggs ned 2021 när VW:s verkliga elbredsida med ID.3 etc. ska slå igenom) fått ökad batterikapacitet samt en del utrustningsförändringar, varav en är till det sämre: autobromsen har slopats.

En mycket märklig åtgärd i en bil som är som klippt och skuren för ett liv innanför stadsgränsen där autobroms gör mest nytta. Hur tänkte Volkswagen? Inte alls! Att e-Up i sin nya version har fått kurshållningsassistent kompenserar föga.

Hyundai klarar ca 75 km/tim genom konbanan, Zoe som tittar på mäktar med 77 och e-Up bara 72.
Hyundai klarar ca 75 km/tim genom konbanan, Zoe som tittar på mäktar med 77 och e-Up bara 72.

Prislappen är i alla fall tilltalande, knappt 280 000 kronor för det enda utförande som erbjuds. Initialsteget till elpendling kanske inte blir så stort, trots allt.

Alla tre är små bilar och e-Up är minst, nästan en halvmeter kortare än den mer högbyggda Zoe som dessutom har störst axelavstånd. i10 har ordinära småbilsmått på alla ledder.

Det är bara Hyundai som har ett baksäte där två vuxna kan sitta rimligt bra. I Renault störs rumskänslan av de höga ryggstöden i stolarna framför samtidigt som axelbredden är skral.

e-Up har det sämsta baksätet, med dels trångt om utrymme på alla ledder, dels alldeles raka och platta dynor som snabbt känns obekväma även för den som får plats. Bakrutorna kan inte vevas ned, bara öppnas i bakkant.

Skral takhöjd i baksätet i alla tre är ytterligare ett minus, men det finns i alla fall fyra dörrar i alla tre. De kan betyda väl så mycket för att underlätta vid stressiga pendlarmorgnar.

HYUNDAI i10

1. Somliga förare gillade stolarna, andra inte. Nedfällbart armstöd i testversionen förhöjer i alla fall långfärdskomforten. || 2.  Föredömligt tydliga analoga mätare, trots att de är små. En lättskött färddator mellan tavlorna ger vettig information. || 3.  Den trecylindriga motorn går tyst, snålt och vibrationsfritt men fartresurserna är plågsamt dåliga. I förra modellen var samma maskin klart piggare.
1. Somliga förare gillade stolarna, andra inte. Nedfällbart armstöd i testversionen förhöjer i alla fall långfärdskomforten. || 2. Föredömligt tydliga analoga mätare, trots att de är små. En lättskött färddator mellan tavlorna ger vettig information. || 3. Den trecylindriga motorn går tyst, snålt och vibrationsfritt men fartresurserna är plågsamt dåliga. I förra modellen var samma maskin klart piggare.

RENAULT ZOE

1. Alla förare höll Zoes ganska stora stolar som de bästa men de skymmer utsikten för dem där bak. || 2. Zoes instrument är snarlika dem i Clio, en skärm med tydlig visning av sakernas tillstånd. Den lilla bilsymbolens blinkers blinkar samtidigt med de riktiga – designers på lekhumör! || 3. Numera finns gott om kraft i Zoe – av den första versionens batteri på 22 kWh har det blivit 52 och fartresurserna är klart bäst i trion.
1. Alla förare höll Zoes ganska stora stolar som de bästa men de skymmer utsikten för dem där bak. || 2. Zoes instrument är snarlika dem i Clio, en skärm med tydlig visning av sakernas tillstånd. Den lilla bilsymbolens blinkers blinkar samtidigt med de riktiga – designers på lekhumör! || 3. Numera finns gott om kraft i Zoe – av den första versionens batteri på 22 kWh har det blivit 52 och fartresurserna är klart bäst i trion.

VOLKSWAGEN e-UP

1. Simpla stolar som ger annorlunda körställning som bara passade ett fåtal förare. Armbågsutrymmet är dock bäst i trion. || 2.  Analoga mätare som är hur tydliga som helst men det vill till att man ser dem eftersom den enbart i höjdled ställbara ratten skymmer dem nästan hur man än gör. || 3.  Inte alls lika stark motor som Zoe men e-Up känns ändå kvick. Testförbrukningen blev likvärdig med Renaults, ca 15 kWh per 100 km.
1. Simpla stolar som ger annorlunda körställning som bara passade ett fåtal förare. Armbågsutrymmet är dock bäst i trion. || 2. Analoga mätare som är hur tydliga som helst men det vill till att man ser dem eftersom den enbart i höjdled ställbara ratten skymmer dem nästan hur man än gör. || 3. Inte alls lika stark motor som Zoe men e-Up känns ändå kvick. Testförbrukningen blev likvärdig med Renaults, ca 15 kWh per 100 km.

Stolarna fram fick förstås högst blandade omdömen, vi är ju olika byggda allihop, men Zoe ansågs bekvämast av samtliga av våra förare.

Stolen är ganska stor och tjock, klädd delvis i läder och placerad högt upp och utan möjlighet till höjdjustering eftersom batterierna ligger rakt under. Det blir lite ”mini-suv” över sittpositionen, högre än i framför allt VW.

Hyundais stolar är ganska små, med korta sittdynor och stram stoppning, VW:s stolar fick kritik för ”säckig stoppning” som inte höll måttet mer än några mil. Gemensamt för alla tre är att de i alla fall ger en hel del storbilsutrymme för dem där framme.

Körningen blir helt olika på fossil- och eldrift. Hyundais motor arbetar lent men känns alltså över måttan trött. Växellådan är drömlätt att handha, fjädringen är ganska hård, styrningen är lättvevad och på asiatiskt manér närmast befriad från taktila sensationer.

Det är svårt att tänka sig en mer lätthanterad vanlig bil. Tyvärr är bullret alltför påtagligt, redan från låg fart. Det kommer främst från vägbana/hjulhus och är en tydlig försämring från föregångaren som vi berömde för sin för storleksklassen fina ljudkomfort.

Renault är klart tystast i trion oavsett underlag och betydligt kvickare än de båda andra. Bra respons, lättrullad på alla underlag, lätt styrning – men nog känns det att man sitter ovanpå ett tungt batteripaket.

På fina vägar känns Zoe följsam men i gupp och tvärslåar ger fjädringen bak intryck av att blott vara en tvärställd bräda – det både slamrar och stöter från torsionsaxel ocxh skruvfjädrar. Totalt sett ger ändå Zoe den bästa åkkomforten.

e-Up är roligast och mest stadsmässigt smidig att köra. Den mixar radiobilsreaktioner med förbluffande väl avstämd, ganska mjuk fjädring.

Någon ”stum” elbilskänsla på grund av tyngd långt ned i bilen finns inte alls, följsamheten på besvärligt underlag är tydligt bättre än i de båda andra. Fartresurserna duger dessutom gott.

1. Bra blandning av tryck, vrid och peka, dessutom snygg infattning i panelen. Appstyrning av flera funktioner – vem anade detta om en minibil för några år sedan? || 2. Samma system som i Clio och med vettiga funktioner/enkel skötsel. Fingerkladd på skärmen får man leva med, eller torka jämt. Laddplatskarta finns. || 3. Miniskärmen längst ned innehåller bland annat backningskamera. Det som ser ut som en drönare på kant är mobiltelefonhållaren, en lösning som duger gott.
1. Bra blandning av tryck, vrid och peka, dessutom snygg infattning i panelen. Appstyrning av flera funktioner – vem anade detta om en minibil för några år sedan? || 2. Samma system som i Clio och med vettiga funktioner/enkel skötsel. Fingerkladd på skärmen får man leva med, eller torka jämt. Laddplatskarta finns. || 3. Miniskärmen längst ned innehåller bland annat backningskamera. Det som ser ut som en drönare på kant är mobiltelefonhållaren, en lösning som duger gott.

På flygfältet i Lunda kör vi undanmanövertester med lastade bilar. Zoe klarar högst fart genom konraderna, 77 km/tim. Understyrd karaktär, men med högre anloppsfart kasar bakvagnen ut en aning i första konfållan och hjälper till att styra bilen rätt i de följande.

ESP-systemet griper bara in stötvis och behövs knappt heller. Ett bra resultat.

Hyundai mäktar med 75 km/tim innan understyrningen får bilen att gå rakt fram före sista hindret. Trög styrning där servoassistansen inte tycks hänga med riktigt, annars ett klart godkänt resultat.

Volkswagens smala däck ger ett ganska lågt grepp över framvagnen och den mjuka fjädringen får karossen att kränga förvånansvärt mycket. Det blir svårt att hinna styra bilen rätt i banan.

Vid inställning för medelstark motorbroms (via växelväljaren) bryter bakvagnen ut ganska rejält samtidigt som understyrningen tycks kvarstå – ett högst annorlunda beteende. Vi klarade att lotsa bilen genom hindret i 72 km/tim som bäst, inte mer.

e-Up blev, överraskande nog, den mest svårhanterliga bilen i momentet trots att den bar cirka 60 kg lägre last än de båda andra.

Tyst Renault med simpel fjädring. VW har bästa fjädringen och Hyundai bullrar mer än förr.
Tyst Renault med simpel fjädring. VW har bästa fjädringen och Hyundai bullrar mer än förr.

Elbilarnas räckvidd är kanske inte lika kritisk i enbart ett pendlarperspektiv som annars. Renault anger 380 km för test-Zoe, Volkswagen 260 km. Båda uppgifterna innebär en klar förbättring jämfört med tidigare.

Riktigt dit kom vi aldrig under testet, men laddkapacitet, förbrukning et cetera är ju (bland annat) väder- och temperaturberoende, för att inte tala om hur körsättet påverkar räckvidden.

Som mest lyckades vi ladda Renault till cirka 335 kilometers körning, Volkswagen till 250 kilometer. Det räcker absolut för ett par vändor fram och åter på samma laddning, men för längre turer är de här sträckorna fortfarande alltför korta.

Det kan väl vara kul att laddpausa och hitta på något broschyrmässigt på långfärden den första gången, men knappast varje gång man ska utanför stadens hank och stör.

I så måtto kommer både Renault och Volkswagen ohjälpligt till korta jämfört med Hyundai i10, fossilbilen ger alltjämt en helt överlägsen flexibilitet.

Totalt sett höll testlaget Zoe som mest allround, men oavsett version eller uppläggning av köp blir den dyrast per mil. Volkswagen e-Up kunde ha varit den ideala pendlarbilen, strax innan bilan faller.

Superkompakt men rymlig för två, rmlig för fyra. Inga lokala utsläpp, smidig som en vessla, lägst milkostnad – men tunna stolar och trots allt begränsad räckvidd ligger i fatet. Att utse en bil utan autobroms till testvinnare 2020 känns emellertid inte rimligt.

Därför blir Hyundai i10 testvinnare denna gång, trots att bilen skulle behöva högre fart, lägre ljudnivå och bättre strålkastare – och trots att vi ännu inte vet hur den klarar sig i Euro NCAP.

Rostskyddsprognos

(Bilarna är besiktigade av Rostskyddsmetoder AB.)

Test: Hyundai i10, Renault Zoe, Volkswagen e-up (2020)

HYUNDAI

Rostskyddsgaranti: 12 år

Betyg: 3/5

Alla karossdelar är tillverkade av vanlig karossplåt. I motorhuv, baklucka och dörrar finns vaxbehandling, dock ej särskilt jämnt applicerad. Tätningarna i huv och dörrar är tillräckliga, men sämre i bakluckans hörn.

Innerskärmar av plast i främre hjulhusen, inga innerskärmar i bakre hjulhusen. Innerskärmarna fram är neddragna och skyddar trösklarnas framkanter, stänklappar finns ej. Tröskellådorna har nedåtvända skarvar med bra tätning.

Underredet är fritt från smuts- och fuktsamlande kåpor/sköldar och slitskyddet är bra genomgående, utom runt bakvagnsupphängningen. Avgassystemet har inga rostfria delar.

RENAULT

Rostskyddsgaranti: 12 år

Betyg: 5/5

Kaross, huvar, dörrar och baklucka av stålplåt. Framskärmar av plast som inte kan rosta. Innerskärmarna fram och bak är också av plast, liksom trösklarnas yttre.

Genomgående har Zoe fått en mycket bra rostskyddsbehandling där så behövs, dock inte på bakluckans insida.

På motorhuvens insida, i dörrarna, i balkarna under bilen samt i alla kritiska övriga hålrum finns ett rejält lager rostskyddsmedel som dessutom har ovanligt god spridning. Alla skarvar har välgjord limning.

Underredet täcks av batteripaketets låda av aluminium (bild 2). ”Så här ser ett bra rostskydd ut”, säger Vi Bilägares expert Thomas Widström om Zoe.

VOLKSWAGEN

Rostskyddsgaranti: 12 år

Betyg: 4/5

Invändig behandling saknas i huv och baklucka som dock har bra tätningar ut i hörnen i plåtomvikningarna (bild 3). I dörrarna finns däremot ett effektivt rostskyddsvax, liksom i balkar och hålrum under bilen.

En mindre bra detalj är ljudisoleringen vid vindrutestolparna som är av ett tvättsvampliknande material vilket suger åt sig fukt och kan bli en framtida rosthärd.

Bilen är försedd med innerskärmar av plast bak och underredet täcks till stor del av batteriets förseglade låda.. I övrigt är e-Up väl rustad för att stå emot rost. Alla skarvar är mycket väl tätade, men skyddet vore ännu bättre om bilen haft stänklappar.

Vi tycker - seger med förbehåll

Test: Hyundai i10, Renault Zoe, Volkswagen e-up (2020)

1. Hyundai i10
Till slut faller valet alltså på Hyundai och ännu en testseger för i10, om än i helt annan konkurrens än för sex år sedan. Då hette motståndarna Seat Mii och Peugeot 108, fossilbilar båda.

Den nya versionen är ingen rakt igenom ny bil utan en bearbetning av den gamla. Rimliga utrymmen, bra utrustning till rätt pris, bra instrumentering, trygga om än oinspirerande köregenskaper, smidig att ratta och växla – mycket är riktigt bra med i10.

Tyvärr har både ljudnivå och strålkastare försämrats. I skrivande stund har bilen heller inte krocktestats inom Euro NCAP, där finns ytterligare ett memento i segerglädjen.

Test: Hyundai i10, Renault Zoe, Volkswagen e-up (2020)

2. Volkswagen e-UP
Hur Volkswagen resonerade när man tog bort autobromsen från e-Up vore intressant att veta. Beslutet gör att bilen tappar en annars gjuten testseger.

e-Up är egentligen perfekt för pendlaren, med smidigt format, bra utrymmen för två och lägst milkostnad.

3. Renault Zoe

Renault har det som behövs för friktionsfri frakt mellan fabrik och fritid – men det är inte lätt att räkna hem valet med plånboken i denna omgivning. Zoe har i senaste upplagan annars blivit bra mycket bättre på allt – räckvidd, laddning och interiörtrivsel.

Kommentarer

Christian Ellmark, testförare, kommenterar:

Jag skulle inte välja någon av dessa bilar, det finns andra småbilar med mer lockande egenskaper. Volkswagen e-up har brister i komfort och körstabilitet, dessutom är räckvidden för kort. Hyundai i10 ser modern ut och är kanske en ekonomivinnare.

Men det har prutats på egenskaperna, bilen är slö och trist att köra och jag sitter illa i den. Zoe övertygar vad det gäller förarstol och vägstabilitet, men priset är alldeles upp i det blå.

Calle Carlqvist, testledare, kommenterar:

Förra i10 var en favorit och den nya är snarlik i många avseenden. Smidig, bra blandning av modernt och beprövat, tilltalande ekonomi. e-Up är roligast och dessutom billigast att köra, kanske lite överraskande med tanke på priset jämfört med Hyundai.

Liksom i Zoe är räckvidden alltför kort och laddtiden alltför lång för just mig, trots att jag arbetspendlar inom bilarnas gränser. Jag vill kunna använda bilen fritt till annat också på samma laddning.

Test: Hyundai i10, Renault Zoe, Volkswagen e-up (2020)
Test: Hyundai i10, Renault Zoe, Volkswagen e-up (2020)
Test: Hyundai i10, Renault Zoe, Volkswagen e-up (2020)
Test: Hyundai i10, Renault Zoe, Volkswagen e-up (2020)
Test: Hyundai i10, Renault Zoe, Volkswagen e-up (2020)
Test: Hyundai i10, Renault Zoe, Volkswagen e-up (2020)
Test: Hyundai i10, Renault Zoe, Volkswagen e-up (2020)
Test: Hyundai i10, Renault Zoe, Volkswagen e-up (2020)
Test: Hyundai i10, Renault Zoe, Volkswagen e-up (2020)
Test: Hyundai i10, Renault Zoe, Volkswagen e-up (2020)
Test: Hyundai i10, Renault Zoe, Volkswagen e-up (2020)
Test: Hyundai i10, Renault Zoe, Volkswagen e-up (2020)

Plötsligt blev kollektivtrafiken ett högriskprojekt snarare än moraliskt rättesnöre. Den som kan bör tills vidare ta avstånd från att åka buss, tåg, spårvagn, flyg eller t-bana – för det nödvändiga avståndstagandets skull.

Men fram måste vi ju och sedan hem igen. Vad sägs om en pendlarbil?

En liten rackare som troget ställer upp på basala transportbehov och som till nöds kan kravla ut på längre turer, när (och om!) vi åter kan sticka mer än två timmars resväg hemifrån utan att skämmas.

Är du tidningsprenumerant? Skapa din digitala inloggning.

Registrera
Digital prenumeration
Läs allt – Testa för endast 19 kr!

Det här är en del av vårt premium-innehåll. För att läsa vidare behöver du starta en prenumeration eller logga in ifall du redan har ett konto.

Läs mer

Hyundai i10 First Edition

TILLVERKNINGSLAND: Turkiet.

MOTOR: Tvärställd 3-cylindrig rak bensinturbo. Två överliggande kamaxlar, fyra ventiler per cylinder. Kompression 10,5. Borrning/slag 71/84 mm. Volym 998 cm3.

EFFEKT/VRIDMOMENT: Max effekt 67 hk (49 kW) vid 6 000 v/min. Max vridmoment 96 Nm vid 3 750 v/min.

KRAFTÖVERFÖRING: Motorn fram, framhjulsdrift. Femväxlad manuell låda. Varvtal vid 110 km/tim högsta växeln: 3 250.

HJULUPPHÄNGNING: Skruvfjäd-ring, krängningshämmare. Fram fjäderben med undre triangellänk, bak halvstel torsionsaxel.

HJUL: Fälgbredd 6,5 tum, däck 195/45 R16.

STYRNING: Kuggstång, elservo. Vändcirkel 9,6 m. 2,64 rattvarv.

BROMSAR: Skivor fram (ventilerade) och bak. Mekanisk p-broms.

PRESTANDA: Toppfart 156 km/tim. Acceleration 0–100 km/tim
14,8 s (fabriksuppgifter).

ÖVRIGA VERSIONER: Från 1,0 Pure, 119 900 kronor, till 1st Edition automat, 163 900 kronor. Tillägg för femväxlad halvautomatisk växellåda är 10 000 kronor för alla versioner.

Renault Zoe Edition One

TILLVERKNINGSLAND: Frankrike.

MOTOR: Tvärställd elmotor.

BATTERI: 52 kWh litiumjon.

EFFEKT/VRIDMOMENT: Max effekt 135 hk (100 kW). Vridmoment 245 Nm.

KRAFTÖVERFÖRING: Motorn fram, framhjulsdrift. Steglös automatlåda.

HJULUPPHÄNGNING: Skruvfjäd-ring, krängningshämmare. Fram fjäderben med undre triangellänk, bak halvstel torsionsaxel.

HJUL: Fälgbredd 7 tum, däck 195/55 R16.

STYRNING: Kuggstång, elmekanisk servo. Vändcirkel 10,6 m. 2,6 rattvarv.

BROMSAR: Skivor fram (ventilerade) och bak. Elektrisk p-broms.

PRESTANDA: Toppfart 140 km/tim. Acceleration 0–100 km/tim
9,5 s (fabriksuppgifter).

ÖVRIGA VERSIONER: Med batteriköp/batterhyra: Zen 108 hk, 376 990/296 990 kronor, Intens 135 hk 396 990/316 990 kronor, Edition One 135 hk 409 990/329 990 kronor.

Volkswagen e-Up

TILLVERKNINGSLAND: Slovakien.

MOTOR: Tvärställd elmotor.

BATTERI: 32,3 kWh litiumjon.

EFFEKT/VRIDMOMENT: Max effekt 83 hk (61 kW). Vridmoment 212 Nm.

KRAFTÖVERFÖRING: Motorn fram, framhjulsdrift. Steglös automatlåda.

HJULUPPHÄNGNING: Skruvfjäd-ring, krängningshämmare. Fram fjäderben med undre triangellänk, bak halvstel torsionsaxel.

HJUL: Fälgbredd 5 tum, däck 165/65 R15.

STYRNING: Kuggstång, elservo. Vändcirkel 9,8 m. 2,6 rattvarv.

BROMSAR: Skivor fram (ventilerade), trummor bak. Mekanisk p-broms.

PRESTANDA: Toppfart 130 km/tim. Acceleration 0–100 km/tim 11,9 s (fabriksuppgifter).

ÖVRIGA VERSIONER: Inga övriga versioner.

Kommentarer

#1
2020-06-21 13:15

Bensin är smartare. Och billigare i inköp.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.