Bild
Nästa artikel
Test: Dacia Sandero, Kia Stonic och Seat Arona (2021)

Test: Dacia Sandero, Kia Stonic och Seat Arona (2021)

Nybilstest

Små suvlikande bilar säljer som smör i solsken, de har till och med blivit så populära att de tränger ut sina mer lågbyggda syskon. Kan Sveriges billigaste nybil Dacia Sandero och uppdaterade Kia Stonic utmana klassens storsäljare Seat Arona?

Med ett listpris på 116 900 kronor är Dacia Sandero, med några tusenlappars marginal, Sveriges billigaste nya bil. Tredje generationen Sandero bygger på Renaults CMF-B plattform, en arkitektur den delar med bland annat Renault Clio.

Med ett sådant pris och en modern grundkonstruktion säljs det väl drivor av Sandero? Nej. Faktum är att det i Sverige knappt säljs en enda Sandero för det priset. För likt Dacia Duster är det toppversionerna som lockar.

I Sanderos fall innebär det att över 80 procent av köparna väljer tillägget ”Stepway”. 10 000 kronor ger terrängplast, extra markfrigång och takreling. En överväldigande majoritet av de kunderna väljer i sin tur en Stepway ”Comfort” med alla tillval. Sandero Stepway Comfort TCe 90 är redo att lämna nybilshallen för 172 000 kronor men då finns det fortfarande möjlighet att komplettera med en steglös automatlåda (CVT) för ytterligare 13 000 kronor. Sveriges billigaste bil var plötsligt inte fullt så billig ...

Inroparversionen av Kia Stonic 1,0 T-GDI med 100 hästars bensinmotor börjar på 203 900 kronor. Testbilen kommer i den nya toppversionen GT-Line med en motor på 120 hästkrafter, automatlåda och generöst med utrustning. Prispåslaget är 47 000 kronor.

Dagen efter testets avslutande aviserade Seat en facelift av Arona, därför räknar vi med att det rikstäckande kampanjpriset 187 900 kronor för Arona 1,0 TSI 95 i Style-utförande kommer att gälla fram till det att uppdaterade Arona lanseras under senhösten.

Marinstaden i Nacka består av ”Sjöhuset” (50 lägenheter) samt tolv flytande villor av olika storlek. Priset för en ”liten” (99 kvm) fyra är cirka nio miljoner kronor, eller om man så vill 63 stycken Dacia Sandero. En 156 kvadratmeter flytande villa kostar motsvarande cirka 64 Kia Stonic.
Marinstaden i Nacka består av ”Sjöhuset” (50 lägenheter) samt tolv flytande villor av olika storlek. Priset för en ”liten” (99 kvm) fyra är cirka nio miljoner kronor, eller om man så vill 63 stycken Dacia Sandero. En 156 kvadratmeter flytande villa kostar motsvarande cirka 64 Kia Stonic.

Inköpspriset ger Dacia en ekonomisk ledning, men hur ser det ut efter tre år och 6 000 mil? Procentuellt har Sandero kvar övertaget med 56 procent bibehållet värde, följt av Kia på 54 och Seat på 52. Lågt inköpspris och högt procentuellt andrahandsvärde är en ovanlig kombination. Bra gjort Dacia!

Mindre lyckad är bränslekostnaden. Seat klarade vår testslinga på cirka 30 mil blandad körning på 0,52 l/mil vilket ger en årskostnad på runt 16 000 kronor, en dryg tusenlapp mindre än Dacia. Låg förbrukning avspeglas även i lägre malus. Kias kostnadskalkyl belastas hårt av höga servicekostnader, över tre år betalar man dubbelt så mycket som Aronaägaren.

Dacia har med marginal den lägsta försäkringskostnaden, det gäller även kostnaden för slitdelar. När Excelsnurrorna gjort sitt finns en tydlig vinnare. Dacia. Över tre års ägande och 6 000 mil blir milkostnaden 24,60 kronor. Sett över ett år är det 7 580 kronor mindre än Arona. Kör man Stonic – håll i er – betalar man 21 000 kronor mer än för Sandero.

Märkligt små sidospeglar i Arona, dödavinkelvarnare går inte att få.
Märkligt små sidospeglar i Arona, dödavinkelvarnare går inte att få.
”Lågt inköpspris och högt procentuellt andrahandsvärde är en ovanlig kombination”
Klurig krok för hämtmaten i Dacia. Kroken fälls in när den inte används.
Klurig krok för hämtmaten i Dacia. Kroken fälls in när den inte används.

Med så stora skillnader, vad är det man får och inte får för pengarna? Man får vad som i allt väsentligt är småbilar med suv-komplex. Generös markfrigång, skärmbreddare av plast och rejäla takreglingar. Sandero lånar mycket från Clio. Stonic använder samma grundplåt som Rio medan Arona har sina rötter i Ibiza.

Biltypen bör passa de flesta. Lite högre sittposition ger bättre överblick, det går lättare att kliva i och ur och man behöver inte vara orolig för att slå i underredet i första taget.

För en mindre familj kan de fungera som hushållets enda bil. Med fler än ett barn kan det bli i minsta laget. Det är trångt att trixa in barnstol, Isofixfästen fram finns inte och går inte att få. Bara Seats elhissar har klämskydd.

Barnvagn ryms förstås, men trots att Sandero rymmer flest lådliter och läskbackar gör den höga inre lasttröskeln det svårt att få in barnvagnen. Är man fumlig när vagnen ska ur finns det risk att man skär sig på den nakna och vassa plåten. Inte kul men å andra sidan – för 24,60 kronor per mil har man pengar över till ett par skyddshandskar.

Baksätena är likvärdiga med för klassen normala rymliga baksäten. I Stonic är det något trängre för benen. På en längre resa är Seat trots allt att föredra. Fin instegsvinkel, lite mer ben- och fotutrymme än i Sandero, något luftigare kupé och bättre framåtsikt. Kurvhandtagen sitter i taket på Stonic och Sandero, i Arona sitter de i dörrarna.

Att få telningen på plats i barnstolen en kväll i december kräver muskelminne i Seat och Dacia medan Kia har taklampa. Vidare har Stonic USB-uttag i baksätet, Dacia klassiskt 12-voltsuttag.

Stonics avgasromber är bara kulisser, det riktiga avgasröret gömmer sig under bilen. I Dacia slutar avgasröret i höjd med vänster bakdörr, udda.
Stonics avgasromber är bara kulisser, det riktiga avgasröret gömmer sig under bilen. I Dacia slutar avgasröret i höjd med vänster bakdörr, udda.

Sex växlar! I vår långtest-Renault Clio 2020 hade vi bara fem, utbrister Christian Ellmark. Testchauffören har rätt. Inför 2021 har Renaultkoncernen trimmat om den trecylindriga bensinmotorn från 100 till 90 hästkrafter och skruvat i en extra växel. För att maskinen ska vakna krävs överraskande mycket varv.

Seat är bara fem hästkrafter starkare men upplevs avsevärt piggare med mycket bättre bottendrag, Seat är över två sekunder snabbare från noll till 100 km/tim. Rapp sjuväxlad dubbelkopplingsautomat och 120 hästkrafter påhejade av startmotorns 48-volts mildhybridknuff gör att Stonic upplevs i en klass för sig.

– I Dacia får man en hel del mekanisk närvaro för pengarna, skrattar Christian efter ett körpass på kurvglada Sörmlandsvägar. Testchaufför Fredrik Diits Vikström håller med.

– Varje gång man går av och på gas vaggar växelspaken till och det går att fysiskt känna ett visst spel i drivlinan. Plus att det viner och ylar gammeldags. I jämförelse känns Seats drivlina som gjuten i ett stycke. Jag tycker steget mellan fyran och femman är i största laget. I några uppförslut har jag behövt växla ned trots att det går i 70 km/tim. Behövs en sjätte växel?

För de 169 000 kronor vår test-Sandero kostar får man ingen sprudlande körglädje. Bilen kränger i kurvorna, någon styrkänsla värd namnet finns inte. Stonic och Arona är kvickare i reaktionerna. Arona känns påfallande lätt och smidig i steget, GTI-mässig rent av.

Klimatanläggning med tydliga knappar, dessutom separata temperaturzoner höger/vänster, bra Seat!
Klimatanläggning med tydliga knappar, dessutom separata temperaturzoner höger/vänster, bra Seat!
”I Dacia får man en hel del mekanisk närvaro för pengarna.”

Letar man efter maximal suvkänsla får man mest valuta för pengarna i Sandero. 20 centimeter markfrigång och rejäla plastskoningar runt karossen ger en kavat uppsyn.

– Det är mycket blank hårdplast i den här trion men Sandero – vilket lyft! Modern form, bra passning och mjukstoppad dekorlist i tyg. Jag väljer den här före Kias deppiga kolfiberimitationer alla dagar i veckan, konstaterar Fredrik efter ett körpass.

Aronas ljusa inredning står i bjärt kontrast till mörka och omslutande Stonic. Stora glasytor förstärker känslan av rymd i testets luftigaste kupé. De smala A- och C-stolparna ger bra runtomsikt men varför så liten backspegel och omotiverat små sidospeglar Seat?

Det finns rimligt med förvaringsmöjligheter i samtliga. Seat saknar förvaringspåsar på framstolarna, Sanderos bakdörrar har allt för minimala dörrfickor. Kia får plus i kanten för mobilhyllan framför växelväljaren. 2020-talets tolkning av 60-talets telefonbord.

Prispressade bilar ger okomplicerade förarmiljöer. Händerna hittar till rätt knapp och reglage med minimal ansträngning, men det finns utrymme för förbättring. Sanderos reglage för strålkastarhöjd sitter avigt (vid vänster knä), ratten till ryggstödet sitter trångt till i Arona medan spillsäkert användande av mugghållaren i Stonic kräver bläckfiskarmar.

I Dacia får man inte vara rädd för naken plåt med tydliga svetspunkter. Slitsarna i plåten är vassa och kan skada bagaget. Dubbelt lastgolv är tillval för 1 500 kronor. Välj det för att slippa den massiva lasttröskeln.
I Dacia får man inte vara rädd för naken plåt med tydliga svetspunkter. Slitsarna i plåten är vassa och kan skada bagaget. Dubbelt lastgolv är tillval för 1 500 kronor. Välj det för att slippa den massiva lasttröskeln.

Komfort är viktigt. Stolsdynan i Sandero har en flack vinkel, beroende på körställning ger dynan dåligt stöd för låren. Det blir extra tydligt på passagerarsidan då stolen inte kan justeras i höjd. Seat har en extra centimeter dynlängd till konkurrenterna men framför allt har sittdynan en mer gynnsam vinkel  för längre ben. Likt Dacia saknas höjdjusterbart säkerhetsbälte. Ett par medpassagerare fick känslan av att bältet var på väg att kasa av axeln.

Stonic har ett fastare tag om passagerarna med hårdare stoppning och mer markerad skålning än konkurrenterna. Kias verkliga tillkortakommande är bullernivån. Det lågfrekventa malandet från däcken är påfrestande i alla hastigheter.

Trion har likvärdig fjädringskomfort. Dacia fjädrar något mjukare över större ojämnheter,  Kias 17-tumshjul filtrerar inte vägskarvar lika bra som konkurrenternas 16-tummare. Seat är en vettig kompromiss utan att på något sätt nå den klassledande åkkomforten i Honda Jazz Crosstar.

”Men jag var ju i ledning alldeles nyss. Hur gick det här till?” Svaret på Dacias fråga finns under huven.
”Men jag var ju i ledning alldeles nyss. Hur gick det här till?” Svaret på Dacias fråga finns under huven.

Seat är sparsam med grundutrustning. Tillvalen är rimligt prissatta. ”Pluspaket” (14 200 kr) ger klimatanläggning, parkeringssensorer bak och digitala mätartavlor. Enda möjliga fabrikstillvalet till Sonic GT-Line är metalliclack. Rattvärme, klimatanläggning, delläderklädsel och backningskamera är standard. Dacias ”Parkeringspaket” (5 900 kr) ger parkeringssensorer, backningskamera samt dödavinkel-varnare.

Även med hela tillvalslistan förkryssad saknas friskluftskanaler till baksätespassagerarna, vilket är snålt.

Mellan regnskurarna är det säsongspremiär för undanmanöverprovet. Bakom ett välfungerande antisladdsystem ligger tusentals ingenjörs- och testtimmar och här märks det att Dacia inte har tagit sig tiden. Med en ingångsfart på 60 km/tim går Sandero problemfritt. Vid cirka 65 km/tim finns det inte tillräckligt med fäste och bilen understyr rakt fram. En låg hastighet men uppträdandet är konsekvent och förutsägbart.

Vid 65 km/h rinner Stonic oberörd genom konbanan. Greppsgränsen nås strax över 70 km/tim och bilen understyr ut till höger. Vid första svängen in i konbanan tar antisladdsystemet i Arona bestämt ned farten men tillåter bakvagnen löpa ut något för att hjälpa föraren tillbaka på rätt sida vägen. Bättre styrkänsla ger större förtroende för bilen och en något högre sluthastighet än Stonic.

– När vi ändå är inne på säkerhetsfrågor: Dödavinkelnvarning, trötthetsvarning, vingelvarning, filhållnings-assistent, adaptiv farthållare, varning för korsande trafik vid backning. Allt är standard i Stonic, det är värt en slant, konstaterar Fredrik när testbilarna rullar ut från Lunda flygfält. 

Kia Stonic tar så allvarligt på suv-ambitionerna att det finns en varningsskylt för att inte missta karossens dekorlist för fotsteg.
Kia Stonic tar så allvarligt på suv-ambitionerna att det finns en varningsskylt för att inte missta karossens dekorlist för fotsteg.
”Bättre styrkänsla ger större förtroende för bilen och en något högre sluthastighet än Stonic.”
Sandero klarar undanmanövern i knappt 65 km/tim. Det är lägre än för genomsnittet i klassen. Konsekvent uppträdande dock.
Sandero klarar undanmanövern i knappt 65 km/tim. Det är lägre än för genomsnittet i klassen. Konsekvent uppträdande dock.

Körglädje, utrustningsnivå och generösa garantier är faktorer som talar för Stonic men komfortnivån (buller) och milkostnaden rimmar så illa att man behöver vara helt frälst på de skojiga linjerna för att kunna motivera en merkostnad på över tio kronor per mil. Sandero Stepway slår Stonic GT-Line.

Arona lockar med rappa vägegenskaper, trevlig mekanik och något bättre utrymmen än Sandero. Egenskaper som uppväger en merkostnad på 7 600 kronor per år? För en del – absolut, men alla lär inte se nyttan. Däremot borde ett tvåstjärnigt krockbetyg, avsaknaden av förarstödsystem och ett dåligt resultat vid undanmanöverprov få även den sparsamme att ta sig en extra funderare.

Test: Dacia Sandero, Kia Stonic och Seat Arona (2021)

Dacia Sandero Stepway TCe 90 Comfort

Test: Dacia Sandero, Kia Stonic och Seat Arona (2021)

Grundpris: 141 900 kr
Milkostnad: 24,60 kr
Körkänsla: 3/5
Ekonomi: 5/5
Komfort: 3/5
Säkerhet: 2/5
Miljö: 2/5

Tydlig instrumentering.
Tydlig instrumentering.
Telefonen har monterats på en arm. Armen har ett fäste på sidan av mediaskärmen. Tanken är att telefonen ska kunna laddas via USB-uttaget och samtidigt vara tillgänglig för föraren. Det går att ifrågasätta nödvändigheten av funktionen då Sandero har trådlös (!) Android Auto och Apple Car Play och telefonen delvis skymmer sikten.
Telefonen har monterats på en arm. Armen har ett fäste på sidan av mediaskärmen. Tanken är att telefonen ska kunna laddas via USB-uttaget och samtidigt vara tillgänglig för föraren. Det går att ifrågasätta nödvändigheten av funktionen då Sandero har trådlös (!) Android Auto och Apple Car Play och telefonen delvis skymmer sikten.
Stol med Stepway-text. Bättre lår- och sidostöd önskas. Mitt-armstöd med förvaringsfack.
Stol med Stepway-text. Bättre lår- och sidostöd önskas. Mitt-armstöd med förvaringsfack.
Installationen av den trecylindriga motorn påminner om en tonårings rum – kaos.
Installationen av den trecylindriga motorn påminner om en tonårings rum – kaos.

Kia Stonic GT-Line 1,0 T-GDI 120 DCT

Test: Dacia Sandero, Kia Stonic och Seat Arona (2021)

Grundpris: 250 900 kr
Milkostnad: 35,10 kr
Körkänsla: 4/5
Ekonomi: 2/5
Komfort: 3/5
Säkerhet: 5/5
Miljö: 2/5

Analoga instrument med färddatordisplay i färg. Tydligt men varför envisas Kia med att temperaturmätaren på en varmkörd motor inte ska stå i lod?
Analoga instrument med färddatordisplay i färg. Tydligt men varför envisas Kia med att temperaturmätaren på en varmkörd motor inte ska stå i lod?
Segelbåt indikerar aktiv frihjulsfunktion. Displayen kontrollerar många bilinställningar. Förkortningarna för funktionerna blir lätt obegripliga.
Segelbåt indikerar aktiv frihjulsfunktion. Displayen kontrollerar många bilinställningar. Förkortningarna för funktionerna blir lätt obegripliga.
Fasta stolar med behaglig skålning, vinner i längden. Delläderklädsel (konstläder). De silvriga detaljerna är svagt reflekterande. Udda.
Fasta stolar med behaglig skålning, vinner i längden. Delläderklädsel (konstläder). De silvriga detaljerna är svagt reflekterande. Udda.
Kia skyler de 120 hästkrafterna under en ljuddämpande kåpa. Här finns det turbo!
Kia skyler de 120 hästkrafterna under en ljuddämpande kåpa. Här finns det turbo!

Seat Arona Style 1,0 TSI 95

Test: Dacia Sandero, Kia Stonic och Seat Arona (2021)

Grundpris: 187 900 kr
Milkostnad: 28,39 kr
Körkänsla: 4/5
Ekonomi: 4/5
Komfort: 4/5
Säkerhet: 4/5
Miljö: 3/5

Tillvalet skärmbaserad instrumentering ger ett påkostat intryck, dessutom är den riktigt tydlig. Med knappar i ratten kan utseendet justeras, exempelvis till mindre ljusintensiv grafik.
Tillvalet skärmbaserad instrumentering ger ett påkostat intryck, dessutom är den riktigt tydlig. Med knappar i ratten kan utseendet justeras, exempelvis till mindre ljusintensiv grafik.
Seat har en tydlig triangel-formad ljussignatur och har gjort den till en detalj i ljus-insatsen bak så väl som fram.
Seat har en tydlig triangel-formad ljussignatur och har gjort den till en detalj i ljus-insatsen bak så väl som fram.
En stol som vinner i längden. Generös inställningsmån på alla ledder. Relativt mjuk stoppning. Ratten till ryggstödsvinkeln sitter trångt till.
En stol som vinner i längden. Generös inställningsmån på alla ledder. Relativt mjuk stoppning. Ratten till ryggstödsvinkeln sitter trångt till.
Kontrollerat kaos. Samma motor finns med effektuttag på 110 hästkrafter.
Kontrollerat kaos. Samma motor finns med effektuttag på 110 hästkrafter.
Dacia: Instrumentpanelen är delvis textilklädd, det känns påkostat. Orange accenter på dörrhandtag och friskluftsutblås särskiljer Stepway. Hal ratt.
Dacia: Instrumentpanelen är delvis textilklädd, det känns påkostat. Orange accenter på dörrhandtag och friskluftsutblås särskiljer Stepway. Hal ratt.
Stort bagageutrymme. Fälls sätet ryms här fler läskbackar än i många Golfklassare. Lastytan blir inte slät som i Arona. Kantig lastöppning gör det möjligt att lasta skrymmande föremål, de bör dock inte vara allt för tunga då den inre lasttröskeln är enorm.
Stort bagageutrymme. Fälls sätet ryms här fler läskbackar än i många Golfklassare. Lastytan blir inte slät som i Arona. Kantig lastöppning gör det möjligt att lasta skrymmande föremål, de bör dock inte vara allt för tunga då den inre lasttröskeln är enorm.
Kia: Rejäla knappar och reglage. Knapparna i ratten är många och i pillrigaste laget. ”Tillplattad” sportratt är en del av GT-Lineutrustningen.
Kia: Rejäla knappar och reglage. Knapparna i ratten är många och i pillrigaste laget. ”Tillplattad” sportratt är en del av GT-Lineutrustningen.
En inte oväsentlig inre lasttröskel även i Stonic. Bra förvaringsfack till vänster och det finns krokar till matkassar om än i klenaste laget. En krok under hatthylla kan användas till lätta kassar. Golvet skyddas av en formanpassad men slinkig plastmatta.
En inte oväsentlig inre lasttröskel även i Stonic. Bra förvaringsfack till vänster och det finns krokar till matkassar om än i klenaste laget. En krok under hatthylla kan användas till lätta kassar. Golvet skyddas av en formanpassad men slinkig plastmatta.
Seat: Hårdplast, hårdplast och åter hårdplast, men den ljusa dekorlisten lättar upp stämningen. Sidospegel på ”fot” och smal A-stolpe ger bra sikt.
Seat: Hårdplast, hårdplast och åter hårdplast, men den ljusa dekorlisten lättar upp stämningen. Sidospegel på ”fot” och smal A-stolpe ger bra sikt.
Baksätet delas som i konkurrenterna i 40/60. I Kia är bältesvakten svåranvänd, i Seat finns ett enkelt clips så att säkerhetsbältet inte skadas när sätet fälls tillbaka. Trots dubbelt lastgolv sluttar lastgolvet kraftigt vid fällning, men då fri från tröskel som i Kia och Dacia.
Baksätet delas som i konkurrenterna i 40/60. I Kia är bältesvakten svåranvänd, i Seat finns ett enkelt clips så att säkerhetsbältet inte skadas när sätet fälls tillbaka. Trots dubbelt lastgolv sluttar lastgolvet kraftigt vid fällning, men då fri från tröskel som i Kia och Dacia.
Test: Dacia Sandero, Kia Stonic och Seat Arona (2021)
Test: Dacia Sandero, Kia Stonic och Seat Arona (2021)
Dacia: De funktioner man kan kräva 2021 finns. Det ger tydligt handhavande trots felstavade menyalternativ. Touchreglage för volym uppskattas inte av alla. Fysiska knappar i ratten.
Dacia: De funktioner man kan kräva 2021 finns. Det ger tydligt handhavande trots felstavade menyalternativ. Touchreglage för volym uppskattas inte av alla. Fysiska knappar i ratten.
Kia: Små förändringar på ytan, men bakom skärmen är det ett nytt och mycket omfattande gränssnitt. Men varför inte en dedikerad fysisk knapp för ”Telefon”?
Kia: Små förändringar på ytan, men bakom skärmen är det ett nytt och mycket omfattande gränssnitt. Men varför inte en dedikerad fysisk knapp för ”Telefon”?
Seat: Med dagens mått mätt en blygsam skärm, men menyknappar och vred för volym och radiofrekvens går aldrig ur tiden. Snart kommer en uppdatering ...
Seat: Med dagens mått mätt en blygsam skärm, men menyknappar och vred för volym och radiofrekvens går aldrig ur tiden. Snart kommer en uppdatering ...
Test: Dacia Sandero, Kia Stonic och Seat Arona (2021)
Test: Dacia Sandero, Kia Stonic och Seat Arona (2021)
Test: Dacia Sandero, Kia Stonic och Seat Arona (2021)
Test: Dacia Sandero, Kia Stonic och Seat Arona (2021)
Magen i kläm? Ingen fara Nalle, Seat har klämskydd på alla rutor.
Magen i kläm? Ingen fara Nalle, Seat har klämskydd på alla rutor.
Vred för avaktivering av passagerarkrockkudden i Dacia.
Vred för avaktivering av passagerarkrockkudden i Dacia.
Test: Dacia Sandero, Kia Stonic och Seat Arona (2021)
Test: Dacia Sandero, Kia Stonic och Seat Arona (2021)
Test: Dacia Sandero, Kia Stonic och Seat Arona (2021)

Rostskyddsprognos

Bilarna är besiktigade av Rostskyddsmetoder AB.

Test: Dacia Sandero, Kia Stonic och Seat Arona (2021)

Dacia

Alla karossdetaljer, avgassystem och hjulupphängningar är av stålplåt. Spindelleder är helt obehandlade och rostar, men är inget som påverkar rostskyddsbetyget. Plasttank med påfyllnadsrör i plast. Underredet har ett bra slitskydd. Under plastkåporna är skarvarna väl tätade, ett arbete som sannolikt har gjorts för hand (jämför bild 1 och 2). Nedåtvänd tröskelskarv med mycket väl utförd tätning. Vaxbehandling i balkar och motorvagga. Innerskärmar av plast fram, inga innerskärmar bak. Väl tätad baklucka, dörrar och huv. Huven har fått delvis vaxbehandling, men de viktigaste skarvarna är skyddade. Plastskoningar ger blästerskydd.

Rostskyddsgaranti:12 år
Betyg: 4/5

Test: Dacia Sandero, Kia Stonic och Seat Arona (2021)

Kia

Alla karossdetaljer, avgassystem och hjulupphängningar är av stålplåt. Det är även bränsletanken som har fått slitskydd. Underredet täcks av plastsköldar. Innerskärmar fram och bak av plast, skärmkanter bak av ej smutsamlande konstruktion. Tätning i dörrar och motorhuv är bra, sämre i baklucka och i de nedåtvända trösklarna. De flesta av underredets skarvar är tätade (bild 2, en tätad skarv och en otätad) och slitskyddet godkänt. Några enstaka balkar och hålrum har rostskyddsbehandlats men behandlingen är ojämn. Det gäller även baklucka, dörrar och motorhuv. Plastskoningen runt karossen gör att risken för blästring är låg. Små stänklappar.

Rostskyddsgaranti:12 år
Betyg: 2/5

Test: Dacia Sandero, Kia Stonic och Seat Arona (2021)

Seat

Alla karossdetaljer, avgassystemet och komponenter i hjulupphängningarna är av stålplåt. Underredet täcks av plastsköldar. Under sköldarna är slitskyddet bristfälligt, men utformningen är bra, rosten har svårt att få fäste. Underredets balkar och hålrum har mycket bra invändig behandling och i stort sett samtliga skarvar undertill har tätats. Innerskärmar fram och bak är av plast. Skärmkanterna bak är välkonstruerade och samlar inte smuts. Hörnpartierna i dörrar (bild 3) och motorhuv har bra tätning, liksom de nedåtvända tröskelskarvarna. Bakluckans tätning är inte fullt lika bra. Motorhuv och baklucka saknar invändig behandling.

Rostskyddsgaranti:12 år
Betyg: 4/5


Ljustest

Dacia Halvljus (LED)
Dacia Halvljus (LED)
Dacia Helljus (H15)
Dacia Helljus (H15)
Dacia Halvljus Helljus
Längd, m 116 163
Bredd, m 26 9,6
Betyg 4/5 2/5

Spolning: Nej.
Typ: Standard

Kia Halvljus (LED)
Kia Halvljus (LED)
Kia Helljus (LED)
Kia Helljus (LED)
Kia Halvljus Helljus
Längd, m 106 187
Bredd, m 24 18
Betyg 4/5 3/5

Spolning: Nej.
Typ: Standard

Seat Halvljus (LED)
Seat Halvljus (LED)
Seat Helljus (LED)
Seat Helljus (LED)
Seat Halvljus Helljus
Längd, m 142 225
Bredd, m 28 32
Betyg 5/5 4/5

Spolning: Nej.
Typ: Seat Full LED, 5 900 kr.

Kommentar: Dacia har ett utmärkt halvljus, men helljusets halogenstrålkastare står sig slätt mot konkurrenternas ljusintensiva LED-helljus. Seat levererar ett för klassen exceptionellt ljus, aldrig har 5 900 kronor varit så välinvesterade. Koreanska biltillverkare brukar satsa på bra halvljus, så även Stonic. Helljuset får godkänt, så har det inte alltid varit för Kia.

Test: Dacia Sandero, Kia Stonic och Seat Arona (2021)

Modellfakta

Test: Dacia Sandero, Kia Stonic och Seat Arona (2021)

Dacia Sandero Stepway TCe 90 Comfort

Tillverkningsland: Marocko.
Motor: Tvärställd 3-cylindrig rak bensinturbo. Två överliggande kamaxlar, fyra ventiler cylinder. Kompression 9,5:1. Borrning/slag 72,2/81,3 mm. Cylindervolym 999 cm3.
Effekt/vridmoment: Max effekt 90 hk (67 kW) vid 5 000 v/min. Max vridmoment 160 Nm vid 2 100 v/min.
Kraftöverföring: Framhjulsdrift, sexväxlad manuell växellåda.  Varvtal vid 110 km/tim på högsta växeln: 2 200 v/min.  
Hjulupphängning: Skruvfjäd-ring, krängningshämmare. Fram MacPherson fjäderben med undre triangellänk, torsionsaxel bak.
Hjul: Fälgbredd 6,5 tum. Däck 205/60 R16.
Styrning: Kuggstång, elservo. Vändcirkel 10,4 m, 3,2 rattvarv.
Bromsar: Skivor fram (ventilerade), trummor bak. Elektrisk p-broms.
Prestanda: Toppfart 178 km/tim. Acceleration 0–100 km/tim 12,0 s (fabriksupgifter).
Övriga versioner: Sandero TCe90 Essential, 116 900 kr, Sandero Stepway Essential 126 900 kr.

Test: Dacia Sandero, Kia Stonic och Seat Arona (2021)

Kia Stonic 1,0 T-GDI GT-Line

Tillverkningsland: Sydkorea.
Motor: Tvärställd 3-cylindrig rak bensinturbo. Två överliggande kamaxlar, fyra ventiler cylinder. Kompression 10:1. Borrning/slag 72,2/81,3 mm. Cylindervolym 999 cm3.
Effekt/vridmoment: Max effekt 120 hk (88 kW) vid 6 000 v/min. Max vridmoment 204 Nm vid 2 000 v/min.
Kraftöverföring: Framhjulsdrift, sjuväxlad dubbelkopplingsautomat. Varvtal vid 110 km/tim på högsta växeln: 2 300 v/min.
Hjulupphängning: Skruvfjädring, krängningshämmare. Fram MacPherson fjäderben med undre triangellänk, torsionsaxel bak.
Hjul: Fälgbredd 6,5 tum, däck 205/55 R17.
Styrning: Kuggstång, elservo. Vändcirkel 10,4 m. 2,7 rattvarv.
Bromsar: Skivor fram (ventilerade) och bak. Mekanisk p-broms.  
Prestanda: Toppfart 185 km/tim. Acceleration 0–100 km/tim 10,4 s (fabriksuppgifter).  
Övriga versioner: 1,0 T-GDI 100 Advance, 203 900 kr, 1,0 T-GDI 120 Advance, 227 900 kr.

Test: Dacia Sandero, Kia Stonic och Seat Arona (2021)

Seat Arona 1,0 TSI 95 Style

Tillverkningsland: Spanien.
Motor: Tvärställd 3-cylindrig rak bensinturbo. Två överliggande kamaxlar, fyra ventiler cylinder. Kompression 10,5:1. Borrning/slag 74,5/76,4 mm. Cylindervolym 999 cm3.
Effekt/vridmoment: Max effekt 95 hk (70 kW) vid 5 000 v/min. Max vridmoment 175 Nm vid 1 500 v/min.
Kraftöverföring: Framhjulsdrift, femväxlad manuell växellåda. Varvtal vid 110 km/tim på högsta växeln: 2 400 v/min.
Hjulupphängning: Skruvfjädring, krängningshämmare. Fram MacPherson fjäderben med undre triangellänk, torsionsaxel bak.
Hjul: Fälgbredd 6,0 tum, däck 205/60 R16.
Styrning: Kuggstång, elservo. Vändcirkel 10,6. Rattvarv 2,6.
Bromsar: Skivor fram (ventilerade), trummor bak. Mekanisk p-broms.  
Prestanda: Toppfart 182 km/tim. Acceleration 0–100 km/tim 11,5 s.
Övriga versioner: 1,0 TSI 110 Style, 196 900 kr. 1,0 TGI 90, 211 900 kr. 1,0 TSI 110 DSG FR, 215 900 kr.

1. Lätta på fyra torxskruvar och vips blir Dacias takreling till lastbågar.
1. Lätta på fyra torxskruvar och vips blir Dacias takreling till lastbågar.
2. Kias 48-voltssystem gömmer sig i reservhjulsbaljan men inkräktar inte i övrigt på bilens utrymmen.
2. Kias 48-voltssystem gömmer sig i reservhjulsbaljan men inkräktar inte i övrigt på bilens utrymmen.
3. Kul piprökande (?) filur i Seats motorutrymme.
3. Kul piprökande (?) filur i Seats motorutrymme.

Vi tycker

Test: Dacia Sandero, Kia Stonic och Seat Arona (2021)

1. För en förhållandevis liten extra peng får man en i känslan avsevärt modernare bil i Seat Arona jämfört med Dacia. Kupéutrymmena överglänser inte konkurrenterna men i den här kompakta klassen gör någon centimeter stor skillnad. Arona känns betydligt luftigare än testkonkurrenterna. Bagageutrymme med variabelt lastgolv minskar tunga lyft i vardagen samtidigt som det möjliggör större semesterpackning. I stadstrafik känns bilen smidig och nätt, mycket tack vare bättre runtomsikt, vändcirkeldiametern är faktiskt något sämre än konkurrenternas. Köregenskaperna är underhållande och säkra. Till hösten kommer en uppdaterad version av Arona. Med tanke på hur nuvarande modell presterar känns det nästan som en överloppsgärning.

Test: Dacia Sandero, Kia Stonic och Seat Arona (2021)

2. Ett stort kliv fram för Dacia. Börjar man skrapa på ytan ser man var man har sparat pengar. Antisladdsystemet behöver några extra utvecklingstimmar, detsamma gäller drivlinan. Men det går inte att komma ifrån att 24,60 kronor per mil är svårslaget prisvärt.

Test: Dacia Sandero, Kia Stonic och Seat Arona (2021)

3. Generellt brukar Kia vara den förnuftiges val, så inte den här gången. Ljudkomforten är under all kritik, motorn är visserligen stark men törstig och till det en milkostnad som skruvas upp av ohemult höga servicekostnader. Sonic GT-Line är ett emotionellt val.


Testförarnas kommentarer

Valet står mellan Dacia och Seat. Dacia ger mycket bil för pengarna men känns lite primitiv med den sladdriga manuella växellådan. Jag skulle välja till automatlådan som gör bilen mycket mer harmonisk. Men då börjar priset så smått att närma sig Seat som är mer förfinad i det mesta och överlägset trevligast att köra. Kia går däremot bort, för dyr i det här utförandet och på tok för bullrig. Efter ett körpass i Stonic är man helt slut i huvudet.

Fredrik Diits

Dacia har tagit ett stort kliv framåt med nya Sandero. Avsevärt bekvämare och mer påkostad formgivning än föregående generationer. Men det finns inga genvägar i bilindustrin. Trots att många delar är samma som i Renault Clio har Dacia inte fått till finliret. Att kalibrera antisladdsystem, justera in fjädring och filtrera bort transmissionsljud tar flera tusentals utvecklingstimmar och det kostar. Därför är valet enkelt – Arona.

Anders Helgesson

Med ett listpris på 116 900 kronor är Dacia Sandero, med några tusenlappars marginal, Sveriges billigaste nya bil. Tredje generationen Sandero bygger på Renaults CMF-B plattform, en arkitektur den delar med bland annat Renault Clio.

Med ett sådant pris och en modern grundkonstruktion säljs det väl drivor av Sandero? Nej. Faktum är att det i Sverige knappt säljs en enda Sandero för det priset. För likt Dacia Duster är det toppversionerna som lockar.

I Sanderos fall innebär det att över 80 procent av köparna väljer tillägget ”Stepway”. 10 000 kronor ger terrängplast, extra markfrigång och takreling. En överväldigande majorite

Är du tidningsprenumerant? Skapa din digitala inloggning.

Registrera
Digital prenumeration
Läs allt – Bli Premium-medlem

Det här är en del av vårt premium-innehåll. För att läsa vidare behöver du starta en prenumeration eller logga in ifall du redan har ett konto.

✅ Tillgång till alla artiklar ✅ Digital tidning ingår ✅ Exklusivt nyhetsbrev

Läs mer

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.