Bild
Nästa artikel
Test: BMW 3-serie, Volkswagen Passat och Volvo V60 (2019)

Test: BMW 3-serie, Volkswagen Passat och Volvo V60 (2019)

Nybilstest

Nya BMW 3-serie har kommit med kombiryggsäck. Vi ställer 320d Touring mot storsäljarna Volvo V60 och uppdaterade VW Passat – och hittar en klar vinnare både i testprotokollet och enligt testförarna.

Rymliga, rakryggade och rekorderliga. Kombibilar i mellanklassen är populära hos många köpgrupper. Barnfamiljer, sommarstugeägare, nasare och förmånstagare, alla tilltalas av konceptet. 

Speciellt kombibilar med premiumambitioner har en extra attraktionskraft. Addera snål diesel och fyrhjulsdrift och billyckan hos medelsvensson är total. 

Det är knappast en slump att Sveriges mest sålda bil i år heter Volvo V60. Över hälften av dessa var fyrhjulsdrivna. 

Volvos storsäljare har fått förnyad konkurrens från två håll. BMW:s nya 3-serie lanseras i lastvänligt Touringutförande och samtidigt har Volkswagen uppdaterat sin Passat. 

För att syna nykomlingarna kallar vi in tre herrgårdsvagnar till test, samtliga med fyrcylindriga dieselmotorer på 190 hk, automatlåda och fyrhjulsdrift. 

• Den sittande regenten Volvo V60 D4 AWD kostar från 379 900 kronor med Momentum Advanced Special Edition-paket. 

• VW Passat Sportscombi TDI 190 4Motion GT kostar från 348 900 kr, men i testex-emplarets Executive Business-utförande börjar priset på 371 600 kr.

• Dyrast är BMW 320d xDrive Touring som med utrustningslinje ”Sport” har ett listpris på 424 900 kr.

BMW:s tillskott i klassen har vuxit i alla ledder – nästan åtta centimeter längre, två cm bredare och en cm högre än sin föregångare. Grundarkitekturen delas med den större 5-serien vilket innebär ett påkostat underställ med chassidetaljer delvis i aluminium och dubbla triangellänkar i framvagnen. Den nya ”3:an” passerar precis 4,7-metersgränsen, men är fortfarande snäppet kompaktare än konkurrentbilarna här.

Eftersom nya Passat bara handlar om en uppdatering som främst gäller nya finesser är ytter- och innermått intakta. Med 4,77 meter mellan stötfångarna har den fortfarande ett sex centimeters övertag på 3-serien.  

Vi kan inte låta bli att blicka tillbaka till 70-talets förlaga som var blott 4,19 meter kort – mitt emellan dagens Polo och Golf. Den historiska jämförelsen kommer sig av att Passat nyligen passerade milstolpen med 30 miljoner tillverkade bilar. Det är 9,5 miljoner fler än ”Bubblan”. Bara Golf är en större succé med 35 miljoner bilar.

Passat har varit sitt namn trogen sedan 1973. Under tiden har det svenska bidraget i klassen haft kraftigt varierande siffer- och bokstavskombinationer – 140/240/740/850/V70/V90/V60. 

Årets förnyelse av Passat följer den försiktighetsprincip som präglar Volkswagens bilfilosofi. Förändringarna på ytan är till och med svårare att förnimma i verkligheten än på bild. Det enda säkra kännetecknet är att det nu står PASSAT utskrivet i kromade blockbokstäver på bakluckan.

För att ta sig an det annalkande 20-talet har Passat gått på teknikkurs och fått förnyade kompetensområden. Förbättrade assistanssystem, delvis självstyrande farthållare, kallad Travel Assist, samt integrerat SIM-kort som ständigt håller bilen uppkopplad utgör huvuddelen av uppdateringen.

Därmed kan Passat ta del av moderna streamingtjänster och föraren kan kommunicera med sin bil via en ny telefonapp. Funktioner som Volvo och BMW redan erbjuder.

»Den kurvvilliga BMW:n ger den bästa komfortupplevelsen.«
BMW:s öppningsbara bakruta lever vidare. Den är smidig när man bara ska komma åt kikaren i ett välpackat lastutrymme, som här på Färingsö intill Svartsjövikens fågeltorn.
BMW:s öppningsbara bakruta lever vidare. Den är smidig när man bara ska komma åt kikaren i ett välpackat lastutrymme, som här på Färingsö intill Svartsjövikens fågeltorn.

Ute på det analoga vägnätet får våra fördomar snabbt bekänna färg. Lyxiga mellanklassbilar handlar lika mycket om närvaron av teknikfinesser som frånvaron av störande intryck. Här visar sig nya 320d från sin bästa sida och det är den kurvvilliga BMW:n som ger den bästa komfortupplevelsen.

Den rullar tystast på grov svensk asfalt och medan föregångaren var en högljudd herre med tydliga dieselharklingar under acceleration har BMW gjort ett utsökt installationsarbete av 20d-motorn i den nya 3-serien. Dieselmotorn gör sig knappt påmind, vare sig med ljud eller vibrationer. Ihop med den rappa och imponerande intuitiva automatlådan har BMW:s drivlina bäst körsmidighet i gänget. 

Istället sätter vi ett frågetecken för vad som hänt med den senaste utgåvan av Passats DSG-låda. Aldrig har vi uppfattat den så trög och långsam, nästan irriterande flegmatisk i hetsig stadstrafik, som nu. 

Hela poängen med en dubbelkopplingslåda är ju de rappa växelbytena, så när Passats sjuväxlade DSG-låda är segare än testkombattanternas åttastegade momentomvandlare undrar vi vad som är fördelen med den fördyrande dubbelkopplingstekniken? DSG-lådan ger högre servicekostnader på grund av regelbundna oljebyten, något som traditionella automatlådor slipper.

Volvo placerar sig mellan BMW och VW i fråga om smidig drivlina och kupéljud. D4-motorn låter mest i trion under acceleration, men inte så det stör. Vägljudet är mer påtagligt än i 3-serien, men stillsammare än i Passat. I Volvo sipprar det mesta av ljudet in ifrån de bakre hjulhusen. Det drabbar dock baksätespassagerarna mer än de i framsätet. Volvostolarna är för övrigt de bästa i testtrion, trots grundutförande med textilklädsel.

Likaså imponerar V60:s standardchassi. Det har perfekt avstämd karosskontroll samtidigt som Volvon har bäst fjädringskomfort i trion. Vi ser ingen anledning att betala 11 900 kr mer för de ställbara dämparna i ”Four  C”-chassit.

Den i grunden bakhjulsdrivna BMW:n har en mjukare satt bakdel med betydligt tydligare karossrörelser och en tendens till nickighet på dåliga vägar. 

Passat hanterar de 18 tum stora hjulen väl med skön rullkomfort, men fjädringen sväljer inte större gupp lika förtjänstfullt som hos Volvo och BMW.

Volvochassit fortsätter att imponera. V60 har en avslappnad och gentlemannamässig inställning till körglädje. Aldrig jäktande, men alltid villig att öka tempot genom kurvorna med föredömligt linjär styrkänsla när föraren så önskar.

Blåa detaljer i ljusinsatsen skvallrar om tillvalet laserstrålkastare. Men de tänds bara i vissa förhållanden över 80 km/tim. Reservdelspris: 34 425 kr!
Blåa detaljer i ljusinsatsen skvallrar om tillvalet laserstrålkastare. Men de tänds bara i vissa förhållanden över 80 km/tim. Reservdelspris: 34 425 kr!
Passats nya iQ-Matrix LED-ljus är bland de bästa vi uppmätt.
Passats nya iQ-Matrix LED-ljus är bland de bästa vi uppmätt.
Medan Passat har trezons klimatanläggning, kräver 3-seriens vanliga klimatanläggning ett tillval. Irriterande svåravläsa kromknappar och vi saknar en ”synk-knapp” av temperaturzonerna.
Medan Passat har trezons klimatanläggning, kräver 3-seriens vanliga klimatanläggning ett tillval. Irriterande svåravläsa kromknappar och vi saknar en ”synk-knapp” av temperaturzonerna.
Slankt utformade nackstöd i Volvo ger mer plats åt bakåtvända bilbarnstolar.
Slankt utformade nackstöd i Volvo ger mer plats åt bakåtvända bilbarnstolar.
BMW:s fyrhjulsdrift är snäppet vassare än VW/Volvos. xDrive-systemet klarar även att starta med tre hjul på nollfriktionsrullar.
BMW:s fyrhjulsdrift är snäppet vassare än VW/Volvos. xDrive-systemet klarar även att starta med tre hjul på nollfriktionsrullar.
»Vi föredrar alltid en trygg Passat före en spattig BMW.«

Det senare är den stora fördelen jämfört med den annars så körglada BMW:n. Nya 3-serien har fått en kvickare styrutväxling som inte känns riktigt naturlig, mest nervös. 

Värre är att den ger upphov till ett svårbemästrat beteende i undanmanöverprovet. När vi hastigt vrider på ratten för att simulera en krissituation blir följden att styrgreppet vrids bort. Däcken mäktar inte med att behålla kontakten med vägen vilket ger en kraftig understyrning och bilen fortsätter rakt fram. 

Tar vi det lugnare med varsam ratthantering byter BMW:n beteende och bryter ut i sladd. Hur vi än gör är den aldrig neutral och lättkörd i konbanan. Antingen plogar den rakt fram eller så ger den oönskad överstyrning.

Vi känner igen grundproblemet från vårt test av sedanmodeller tidigare i år. Men på höstblöt asfalt i enstaka plusgrader blir 3-serien riktigt svårkörd i halkan. Frågan är om vare sig vana eller ovana chaufförer kommer förmå att bibehålla framvagnsgreppet med den överdrivet nervösa styrningen när is och snö täcker vägarna. Man kan tro att BMW-ingenjörerna bara har testat ut sin bil på torra sommarvägar. 

Passat har säkra och fördömliga köregenskaper. Både på väg och i undanmanöver har den en tydligt understyrd balans, men särskilt kul och underhållande blir det aldrig. Fast vi föredrar alltid en trygg Passat före en spattig BMW som bara fungerar så länge solen skiner. 

Allra bäst i undanmanöverprovet går emellertid V60 som vigt svänger förbi konerna med välavvägt antisladdingrepp på den blöta asfalten.

Regn och oplanerade trafikbekymmer gjorde att testtrion drack mer diesel än vanligt på vår förbrukningsrunda. Snålast i de rådande förutsättningarna var BMW:s fina 20d-motor. Högst förbrukning fick Volvos D4-motor som nesligt nog är både långsammast i prestandamätningarna och törstigast vid pumpen.  

Merförbrukningen och Volvos höga servicepriser räddas dock av det lägsta värdefallet. I totalkalkylen står Volvo V60 som knapp vinnare. Och större skillnad ska det bli. 

Vid årsskiftet började fordonsskatten beräknas på CO2-värdet enligt den nya körcykeln WLTP, istället för den snällare och utgående NEDC-normen. Bytet av skattesats drabbar Passat hårdast. CO2-värdet ökar från 132 till hela 170 g/km. Det ger en skattesmäll på 4 380 per år – extra! En Passat TDI 190 4Motion DSG som registreras efter årsskiftet får en fordonsskatt de första tre åren på hela 9 808 kr per år.

Volvo V60 D4 AWD och BMW 320d xDrive ökar ”bara” med cirka 2 600 kr. Därmed kommer Volvo att utöka sin ekonomiska fördel mot VW om bara några månader från när dessa rader skrivs. Då blir Passat och BMW ungefär lika dyra med milkostnader som är drygt 1,50 kr högre än Volvon.

Frågan är om stora rymliga fyrhjulsdrivna modeller kommer kunna behålla sin popularitet även framöver?

Invändigt känner dagens BMW-ägare snabbt igen sig. Nya 3:an har samma grundlayout med liggande menyskärm och klimatknappar på led.
Invändigt känner dagens BMW-ägare snabbt igen sig. Nya 3:an har samma grundlayout med liggande menyskärm och klimatknappar på led.
Ägarna tycker

Volvo kom på 4:e, BMW på 6:e och VW på 15:e plats bland 23 märken i AutoIndex 2019 där privata bilägare tycker till om sitt bilinnehav.  

I bilenkäten, kvalitet/egenskaper, rankades Volvo som 3:e, BMW som 5:e och VW som 11:e märke. 

Lojalitetsenkäten gav Volvo 3:e, BMW 5:e och VW 11:e plats. Bedömningen av återförsäljarna resulterade i 2:a plats för Volvo, 5:e för BMW och 19:e för VW. I verkstadsenkäten kom Volvo på 5:e, BMW på 14:e och VW 20:e plats.

Undersökningen genomfördes januari–mars 2019 och gäller årsmodellerna 2012–2018.

BMW: Lastnätet har stora stålklumpar (för fastsättning på ryggstödet vid fällt baksäte) som tar irriterande stor plats från lastutrymmet.
BMW: Lastnätet har stora stålklumpar (för fastsättning på ryggstödet vid fällt baksäte) som tar irriterande stor plats från lastutrymmet.
BMW: Hjulhuset stjäl armbågsplats och BMW är smalast för tre. Kortast benutrymme och trängst för fötterna. Sittkomforten skulle må bra av bättre lårstöd.
BMW: Hjulhuset stjäl armbågsplats och BMW är smalast för tre. Kortast benutrymme och trängst för fötterna. Sittkomforten skulle må bra av bättre lårstöd.
BMW: 12,3-tums digitalt instrumentkluster kommer med Connectedpaketet och har den elegantaste designlösningen i trion. God avläsbarhet.
BMW: 12,3-tums digitalt instrumentkluster kommer med Connectedpaketet och har den elegantaste designlösningen i trion. God avläsbarhet.
BMW: Svankstöd är tillval och kräver en extra utgift på 2 600 kr även på sportstolen.
BMW: Svankstöd är tillval och kräver en extra utgift på 2 600 kr även på sportstolen.
Volkswagen: Det digitala instrumentklustret är faktiskt lite mindre än innan facelift. Dock förbättrad upplösning. VW har flest vy-alternativ, varav ett föredömligt avskalat.
Volkswagen: Det digitala instrumentklustret är faktiskt lite mindre än innan facelift. Dock förbättrad upplösning. VW har flest vy-alternativ, varav ett föredömligt avskalat.
VW erbjuder det bästa baksätet. Hög, skön sitthöjd på dynan med bra lårstöd. Bäst benutrymme och gott om fotutrymme under framstolarna.
VW erbjuder det bästa baksätet. Hög, skön sitthöjd på dynan med bra lårstöd. Bäst benutrymme och gott om fotutrymme under framstolarna.
Volkswagen: Vettiga kasshållarkrokar som inte är av den bräckliga, utfällbara sorten.
Volkswagen: Vettiga kasshållarkrokar som inte är av den bräckliga, utfällbara sorten.
Passat kommer numera endast med den nya, mindre USB-C-standarden. De allra flesta kunderna får gå och köpa ett gäng adaptrar.
Passat kommer numera endast med den nya, mindre USB-C-standarden. De allra flesta kunderna får gå och köpa ett gäng adaptrar.
Volvo: Rejäl kasshållare inbyggd i lastgolvet ingår i lastpaketet som för 900 kr även inkluderar en nätficka på sidoväggen samt 12 V-uttag.
Volvo: Rejäl kasshållare inbyggd i lastgolvet ingår i lastpaketet som för 900 kr även inkluderar en nätficka på sidoväggen samt 12 V-uttag.
Volvo: Skön rygglutning och djupt skålad sittdyna. Låg sitthöjd med kraftig knävinkel, dock bidrar skålningen till bra lårstöd. Bättre benutrymme än i 3-serien.
Volvo: Skön rygglutning och djupt skålad sittdyna. Låg sitthöjd med kraftig knävinkel, dock bidrar skålningen till bra lårstöd. Bättre benutrymme än i 3-serien.
Volvos digitala 12,3-tums instrumentering efterliknar vanliga mätare med få inställningsmöjligheter.
Volvos digitala 12,3-tums instrumentering efterliknar vanliga mätare med få inställningsmöjligheter.
Alla nya Volvobilar är godkända för den syntetiska HVO-dieseln som sänker det fossila CO2-utsläppet med upp till 90 %.
Alla nya Volvobilar är godkända för den syntetiska HVO-dieseln som sänker det fossila CO2-utsläppet med upp till 90 %.
Volvo: Lågt insteg men väl på plats sitter man bäst i V60. Bekant vy för moderna Volvo-ägare, inget unikt för V60 att vila ögonen på.
Volvo: Lågt insteg men väl på plats sitter man bäst i V60. Bekant vy för moderna Volvo-ägare, inget unikt för V60 att vila ögonen på.
Volkswagen: Nya rattknappar, större skärm. Annars sig likt. Med facelift försvann tyvärr den analoga klockan vid luftutsläppen till förmån för texten PASSAT.
Volkswagen: Nya rattknappar, större skärm. Annars sig likt. Med facelift försvann tyvärr den analoga klockan vid luftutsläppen till förmån för texten PASSAT.
BMW har bäst justermån på ratten som går att få föredömligt nära föraren. 3-serien har kvar menyvred och genvägar på mittkonsolen – en bra lösning.
BMW har bäst justermån på ratten som går att få föredömligt nära föraren. 3-serien har kvar menyvred och genvägar på mittkonsolen – en bra lösning.
V60 erbjuder det bredaste lastutrymmet. Trots att det sväljer ungefär lika många drickabackar som 3-serien är Volvon betydligt mer lättstuvad. Tyvärr har nya V60 bara tvådelat baksäte med 60/40-fällning, inte 40/20/40 som sin föregångare.
V60 erbjuder det bredaste lastutrymmet. Trots att det sväljer ungefär lika många drickabackar som 3-serien är Volvon betydligt mer lättstuvad. Tyvärr har nya V60 bara tvådelat baksäte med 60/40-fällning, inte 40/20/40 som sin föregångare.
Den i grunden bakhjulsdrivna konstruktionen stjäl plats och 3-serien är klart smalast mellan hjulhusen. Trots längre kaross än föregångaren är lastutrymmet sig likt. Relativt svårlastat utrymme jämfört med V60 och Passat. Plus för 40/20/40-delning.
Den i grunden bakhjulsdrivna konstruktionen stjäl plats och 3-serien är klart smalast mellan hjulhusen. Trots längre kaross än föregångaren är lastutrymmet sig likt. Relativt svårlastat utrymme jämfört med V60 och Passat. Plus för 40/20/40-delning.
Trots likvärdiga yttermått har Passat en decimeter längre lastgolv än V60 och 15 cm längre lastyta än den kortare 3-serien. Passat har också dubbelt lastgolv och sväljer en hel del prylar undertill. Baksätet har 40/ 20/40-delning. Det här är valet för storlastaren.
Trots likvärdiga yttermått har Passat en decimeter längre lastgolv än V60 och 15 cm längre lastyta än den kortare 3-serien. Passat har också dubbelt lastgolv och sväljer en hel del prylar undertill. Baksätet har 40/ 20/40-delning. Det här är valet för storlastaren.
»Alla tre har starka för-tjänster, men som så ofta annars vinner den som gör minst misstag.«
V60 finns bara med en skärm-storlek, en stående 9-tums pekdito. Istället finns två stereopaket på tillvalslistan. Vissa inställningsmenyer har väl små symboler.
V60 finns bara med en skärm-storlek, en stående 9-tums pekdito. Istället finns två stereopaket på tillvalslistan. Vissa inställningsmenyer har väl små symboler.
BMW: Traditionellt liggande format. Telefonspegling kostar extra men fungerar trådlöst. Geststyrning – vifta med händerna framför skärmen – kostar 3 100 kr.
BMW: Traditionellt liggande format. Telefonspegling kostar extra men fungerar trådlöst. Geststyrning – vifta med händerna framför skärmen – kostar 3 100 kr.
Volkswagen: Discover Pro-skärmen (tillval) saknar volym- och zoomvred, men kan bläddra i menyer och mediaspår via handgester. Krispig och klar upplösning.
Volkswagen: Discover Pro-skärmen (tillval) saknar volym- och zoomvred, men kan bläddra i menyer och mediaspår via handgester. Krispig och klar upplösning.
Test: BMW 3-serie, Volkswagen Passat och Volvo V60 (2019)
Test: BMW 3-serie, Volkswagen Passat och Volvo V60 (2019)
Test: BMW 3-serie, Volkswagen Passat och Volvo V60 (2019)
Test: BMW 3-serie, Volkswagen Passat och Volvo V60 (2019)
Test: BMW 3-serie, Volkswagen Passat och Volvo V60 (2019)
Test: BMW 3-serie, Volkswagen Passat och Volvo V60 (2019)
Test: BMW 3-serie, Volkswagen Passat och Volvo V60 (2019)
Test: BMW 3-serie, Volkswagen Passat och Volvo V60 (2019)
Test: BMW 3-serie, Volkswagen Passat och Volvo V60 (2019)
Test: BMW 3-serie, Volkswagen Passat och Volvo V60 (2019)
Test: BMW 3-serie, Volkswagen Passat och Volvo V60 (2019)
Test: BMW 3-serie, Volkswagen Passat och Volvo V60 (2019)
Test: BMW 3-serie, Volkswagen Passat och Volvo V60 (2019)

Rostskyddsprognos

BMW: Motorhuv och framskärmar av aluminium. Baklucka och dörrar av stålplåt, med bra invändig vaxbehandling och vältätade skarvar. Underredet är inklätt med plastsköldar msom har god passform och genomtänkt placering. Sparklådorna är släta utan nedåtvända skarvar och med bra invändig behandling. Hjulupphängningarna fram är av aluminium liksom fjäderbensholkarna. Bakvagnen är av stål. 

De bakre hjulhusens innerskärmar är av filt, fram gäller plast. Bra slitskydd därunder. Skärmkanterna och övergången mot innerskärm är bra. Innerskärmarna har en utformning som minskar risken för blästring.

Rostskyddsgaranti: 12 år
Betyg: 5/5

Volkswagen: Passat har kaross av stålplåt med ordentligt tätade skarvar i motorhuv och dörrar. Men båda bakdörrarna har dålig inpassning och hög blästerrisk. Dock pluspoäng för stänkskydd vid framhjulen. Vid vindrutestolparna och ned mot tröskellådan finns fuktsugande isoleringsmaterial. 

Fram- och bakvagn blandar aluminium och stål med tunn skyddslack på bakvagnen. Underredet täcks till stora delar av filtskivor som drar åt sig fukt. Under filtskivorna har VW snålat in på slitskyddet efter facelift, nu täcks bara en liten del längst ut. Vidare är bara vissa skarvar tätade under filtskivan. Det förblir en fyra i betyg, dock svagare än tidigare.

Rostskyddsgaranti: 12 år
Betyg: 5/5

Volvo: V60 har motorhuv av aluminium, övriga karossdelar av stålplåt. Aluminium används i länkarmar fram, undre länkarmar bak, ”krockbalk” fram, i fjäderbensholkarna fram och delvis i avgassystemet. Bakluckan har dålig tätning av skarvar, men dörrarna desto bättre och är dessutom behandlade invändigt. Dräneringshålen i dem är extremt stora. Innerskärmar av plast fram, av filtmaterial bak. Under de senare finns illa tätade skarvar. Bra bakre skärmkanter som inte samlar smuts. Underredet täcks av stora plastsköldar, under vilka det finns slitskydd på vissa ställen. Balkarna under bilen saknar invändig behandling.

Rostskyddsgaranti: 12 år
Betyg: 3/5

När höstregnet drog in lagom till undanmanöverprovet fick BMW stora problem. Den kvicka styrningen vred bort framvagnsgreppet med kraftig understyrning som resultat.
När höstregnet drog in lagom till undanmanöverprovet fick BMW stora problem. Den kvicka styrningen vred bort framvagnsgreppet med kraftig understyrning som resultat.
Trådlös mobilladdning i BMW och VW, men inte till Volvo.
Trådlös mobilladdning i BMW och VW, men inte till Volvo.
Rattvärme nu i tre steg i Passat, dessutom till R-lineratten.
Rattvärme nu i tre steg i Passat, dessutom till R-lineratten.
Test: BMW 3-serie, Volkswagen Passat och Volvo V60 (2019)

Ljustest

BMW

Halvljus: Längd 122 m, bredd 27 m
Helljus: Längd 196 m, bredd 41 m
Betyg halvljus: 5/5
Betyg: helljus: 4/5
Spolning: Nej

Volkswagen

Halvljus: Längd 127 m, bredd 28 m
Helljus: Längd 237 m, 48 m
Betyg halvljus: 5/5
Betyg helljus: 5/5
Spolning: Nej

Volvo

Halvljus: Längd 95 m, bredd 28 m
Helljus: Längd 278 m, bredd 34 m
Betyg halvljus: 4/5
Betyg helljus: 5/5
Spolning: Ja

Kommentar: VW:s nya IQ-Matrix imponerar och är med bred marginal det bästa ljus vi sett från märket. Brett, mustigt ljusflöde ger toppbetyg för både hel- och halvljus. Volvos dynamiska LED-strålkastare når dock allra längst. BMW:s laserljus fungerar endast över 80 km/tim, varför vi bara kunnat mäta LED-ljuset. Bra bredd, men medelmåttig räckvidd.

Test: BMW 3-serie, Volkswagen Passat och Volvo V60 (2019)

Sammanfattning: Bästa Volvon

Trots nyvässade konkurrenter är det Volvo som avgår med testsegern. V60 är förmodligen Volvos bästa modell för närvarande. Här har SPA-plattformen mognat och fått blomma ut i sin fulla prakt. V60 har ett smidigt format och erbjuder gott om plats för både passagerare och bagage med en rakare och mer lättlastad kombibakdel än för stora V90. Det här är en bil som har trivsam körkänsla, sköna stolar, välavstämd fjädring och rejäl räckvidd på de dynamiska LED-strålkastarna. Dessutom kommer Volvos nyfunna lyxkänsla till ett konkurrenskraftigt pris. Minusposterna är få, men vi hade gärna sett bättre ljudisolering, snålare drivlina, lägre driftkostnader och bättre rostskydd.

Plats 2: Bara sett till utrymmen skulle Volkswagens storkombi ta en överlägsen seger. Men trots uppdateringen saknar Passat förfining och känns lite gammal. Utöver invändig rymd är det suveräna IQ-Matrix-ljuset Passats starkaste köpargument.

Plats 3: Nya BMW 3-serie imponerar på många vis. Inte minst komfortupplevelsen och den smidiga och snåla drivlinan. Men trots större format övertygar inte Touringen som kombi och de lynniga köregenskaperna på halka kan inte ge annat än en sistaplats totalt.


Testförarnas val

Anders Helgesson, testförare: ”Vilken bil vill du ta hem?” En fråga som går utanför testmallar, pris och egenskaper. En fråga för hjärteroten. Allt talar egentligen för Passat. Trevlig att köra, bekväm, komplett och förutsägbar. Men med hem? Nej, någon emotionell frivolt blir det inte. BMW:n i härligt röd färg och ljus inredning är precis så jag skulle beställa den men inte heller där finns pirret. Det blir V60 och ingen är mer överraskad än jag.

Nils Svärd, testledare: Jag trodde att den nya Passaten skulle kännas fräschare än vad den gjorde. Det verkar som pengarna bara räckte till nya skärmar och mer uppkoppling. Resten fick vara som förut. V60 och nya 3-serien upplevs desto mer förfinade, men varför blir jag inte mer tilltalad av 3:an? Den lämnar ett oväntat svalt intryck. Istället är det Volvo som är den starkaste personligheten och ger mest habegär. Kan man få en V60 med motor och växellåda från 320d, tack?

Rymliga, rakryggade och rekorderliga. Kombibilar i mellanklassen är populära hos många köpgrupper. Barnfamiljer, sommarstugeägare, nasare och förmånstagare, alla tilltalas av konceptet. 

Speciellt kombibilar med premiumambitioner har en extra attraktionskraft. Addera snål diesel och fyrhjulsdrift och billyckan hos medelsvensson är total. 

Det är knappast en slump att Sveriges mest sålda bil i år heter Volvo V60. Över hälften av dessa var fyrhjulsdrivna. 

Volvos storsäljare har fått förnyad konkurrens från två håll. BMW:s nya 3-serie lanseras i lastvänligt Touringutförande och samtidigt har Volkswagen uppdaterat sin P

Är du tidningsprenumerant? Skapa din digitala inloggning.

Registrera
Digital prenumeration
Läs allt – Testa för endast 19 kr!

Det här är en del av vårt premium-innehåll. För att läsa vidare behöver du starta en prenumeration eller logga in ifall du redan har ett konto.

Läs mer

BMW 320d xDrive Touring Sport

TILLVERKNINGSLAND: Tyskland.

MOTOR: Längsmonterad 4-cylindrig turbodiesel. Cylindervolym 1 995 cm3. Kompression 16,5:1. Borrning/slag 84,0/90,0 mm.

EFFEKT/VRIDMOMENT: Max effekt 190 hk (140 kW) vid 4 000 v/min. Max vridmoment 400 Nm vid 1 750–2 500 v/min.

KRAFTÖVERFÖRING: Fyrhjulsdrift. Åttaväxlad automatlåda.

HJULUPPHÄNGNING: Skruvfjäd-ring, krängningshämmare. Fram fjäderben med dubbla triangellänkar, bak multilänk.

HJUL: Original 225/50 R 17 på 7,5 tum bred fälg. Testbil 225/45 R18 på 7,5 tum bred fälg.

STYRNING: Kuggstång, elservo. Variabel styrutväxling (”Sport”), tillval. Vändcirkel 12,0 m, 2,6 rattvarv.

BROMSAR: Ventilerade skivor fram och bak. Elektrisk p-broms.

PRESTANDA: Toppfart 225 km/tim. Acceleration 0–100 km/tim
7,4 s (fabriksuppgifter). 

ÖVRIGA VERSIONER: Bensin: 320i (184 hk), 330i/330i xDrive (258 hk), M340i xDrive (374 hk). Diesel: 318d (150 hk), 320d (190 hk), 330d xDrive (265 hk). Laddhybrid: 330e (292 hk) kommer våren 2020.

Volkswagen Passat Sportscombi TDI 190 4Motion GT Executive Business

TILLVERKNINGSLAND: Tyskland.

MOTOR: Tvärställd 4-cylindrig turbodiesel. Cylindervolym 1 968 cm3. Kompression 16,5:1. Borrning/slag 81,0/95,5 mm.

EFFEKT/VRIDMOMENT: Max effekt 190 hk (140 kW) vid 3 500–4 000 v/min. Max vridmoment 400 Nm vid 1 900–3 300 v/min.

KRAFTÖVERFÖRING: Fyrhjulsdrift. Sjuväxlad dubbelkopplingslåda.

HJULUPPHÄNGNING: Skruvfjädring, krängningshämmare. Fram MacPherson fjäderben, bak multilänk.

HJUL: Original 215/55 R 17 på 7 tum bred fälg. Testbil 235/45 R 18 på 8 tum bred fälg

STYRNING: Kuggstång, elservo. Vändcirkel 11,7 m, 2,6 rattvarv.

BROMSAR: Skivor fram (ventilerade) och bak. Elektrisk p-broms.

PRESTANDA: Toppfart 225 km/tim. Acceleration 0–100 km/tim
7,9 s (fabriksuppgifter). 

ÖVRIGA VERSIONER: Bensin: 1,5 TSI 150 hk, GT 2,0 TSI 190 hk. Diesel: 2,0 TDI 150 hk, GT 2,0 TDI 190 hk, GTS 2,0 TDI 240 hk. Laddhybrid:  GTE 1,4 TSI (218 hk).

Volvo V60 D4 AWD Momentum

TILLVERKNINGSLAND: Sverige.

MOTOR: Tvärställd 4-cylindrig turbodiesel. Cylindervolym 1 969 cm3. Kompression 15,8:1. Borrning/slag 82,0/93,2 mm. 

EFFEKT/VRIDMOMENT: Max effekt 190 hk (140 kW) vid 4 250 v/min. Max vridmoment 400 Nm vid 1 750–2 500 v/min.

KRAFTÖVERFÖRING: Fyrhjulsdrift. Åttaväxlad automatlåda. 

HJULUPPHÄNGNING: Skruvfjäd-ring, krängningshämmare. Fram fjäderben med dubbla triangellänkar, bak multilänk och bladfjädring i komposit.

HJUL: Original 225/50 R 17 på 7,5 tum bred fälg. Testbil 235/45 R18 på 8 tum bred fälg.

STYRNING: Kuggstång, elservo. Vändcirkel 11,3 m, 2,8 rattvarv.

BROMSAR: Skivor fram (ventilerade) och bak. Elektrisk p-broms.

PRESTANDA: Toppfart 220 km/tim. Acceleration 0–100 km/tim
7,6 s (fabriksuppgifter).

ÖVRIGA VERSIONER: Bensin: T4 (190hk), T5/T5 AWD (250 hk), T6 AWD (310 hk). Diesel: D3/D3 AWD (150 hk), D4 (190 hk). Laddhybrid: T6 T.E. (340 hk), T8 T.E. (390 hk). Polestar (405 hk).

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.