Bild
Nästa artikel
Test: BMW 118i, Mazda 3 Skyactiv-X och Mercedes A200 (2020)

Test: BMW 118i, Mazda 3 Skyactiv-X och Mercedes A200 (2020)

Nybilstest

BMW:s kompakta 1-serie finns i ny, framhjulsdriven upplaga. Trots nya drivrutiner och kortare kaross utlovas körglädje och fina utrymmen. Vi låter BMW 118i bekänna färg mot två regerande testvinnare: Mercedes A-klass och Mazda 3.

I två generationer har BMW:s lilla ”Etta” haft ett eget revir inom kompaktsegmentet. Den köpare som sökte bakhjulsdriven körglädje gick med raka steg till sin BMW-handlare. Senaste generationen gav dessutom en skaplig portion komfort och kändes som en smidigare 3-serie. De båda delade också underställ. 

Fast få märken har varit så osentimentala till sin egen historia under senaste tiden som BMW. För många har märket varit starkt förknippat med raka, längsmonterade motorer med sex cylindrar och bakhjulsdrift. Receptet för den ljusblåa BMW-bilen som tagit plats i redaktionsgaraget lyder istället ett stycke framhjulsdrift kryddat med en trecylindrig maskin ställd på tvären under den korta huven.  

Namnet är 118i vilket betyder en trecylindrig 1,5-liters bensinturbo på 140 hk.

Bytet av plattform ska ge bättre innerutrymmen. BMW har därför passat på att göra nykomlingen en halv centimeter kortare och 30 kilo lättare. I tider av allt svulstigare bilar är det sympatiskt med en tillverkare som gör bilen kortare och lättare när de ömsar generation.

Till klassmötet med den nya BMW-modellen har vi tagit med ärkerivalen Mercedes A-klass samt nya Mazda 3, som i våras blev segrare i vårt stora test av Golfklassen.

Att jämföra en Mazda mot två premiumtyskar är inte en så apart idé som många kan tro. Mazda har en uttalad målsättning att ge mer lyxkänsla än tidigare. Dessutom kostar bilarna lika mycket. 

Japp, du läste rätt. Grundpriset är faktiskt identiskt för Mazda 3 Skyactiv-X (180 hk) och Mercedes A200 (163 hk) – 264 900 kr. En BMW 118i börjar på 257 900 kr. 

I de testade versionerna Sport Line (BMW), Cosmo (Mazda) och SE Edition (Mercedes) betingar Mazdan det allra dyrast inköpspriset. 

Å andra sidan kommer Mazdan i princip fullutrustad. För tyskarna kan priset snabbt fortsätta iväg norrut om man inte läser utrustningslistan med en stor portion besinning. De tyska testexemplaren hade tillval för flera 10 000-tals kronor ytterligare.

"Mazda har en uttalad målsättning att ge mer lyxkänsla än tidigare."
1. BMW har samlat många knappar runt växelspaken. 
2. Smidig finger-zoom på navigationskartan i Mercedes. 
3. Mazda har enklast handhavande av menyskärmen. 
4. Tittut! Mercedes backkamera hålls gömd till backen läggs i. Det gör att linsen skyddas mot stänk och alltid ger en klar bild. Ovärderligt i vinterslasket. 
5. Mazdas läderpanel har en mjuk stoppning och ger en rejäl portion lyxkänsla. Ingår i Cosmo-paket, fast oxblodsrött kostar 3 000 kr extra.
1. BMW har samlat många knappar runt växelspaken. 2. Smidig finger-zoom på navigationskartan i Mercedes. 3. Mazda har enklast handhavande av menyskärmen. 4. Tittut! Mercedes backkamera hålls gömd till backen läggs i. Det gör att linsen skyddas mot stänk och alltid ger en klar bild. Ovärderligt i vinterslasket. 5. Mazdas läderpanel har en mjuk stoppning och ger en rejäl portion lyxkänsla. Ingår i Cosmo-paket, fast oxblodsrött kostar 3 000 kr extra.

BMW är inte bara kortare än sitt forna jag. Med sina 4,32 meter är den hela elva centimeter kortare än de övriga två. Formatet med kort och skarpt sluttande motorhuv ger BMW en högre siluett. Man sitter också högre i nya 1-serien. Både jämfört med föregångaren och de två testkombattanterna. Fördelen är en ljus kupé med stora glasytor och god sikt. 

Mazda 3 är motsatsen. Det är bilen för den som föredrar den intima känslan av att sitta i en omfamnande koja. Framför allt är sikten snett bakåt rejält begränsad av breda karosspaneler och smala sidofönster.

Rymligast är Mercedes. A-klass ger både bäst benutrymme och bredast kupé. Dessutom fann samtliga i testpatrullen bekvämast sittställning i Mercan, både fram och bak.

Komfortförsprånget stärks ytterligare av att Mercedes är bäst på att filtrera bort vägens ojämnheter och störande däckbuller. Trots sin storlek rör den sig som en stor bil. Klippstabilt och lugnt på långfärd. Ingen annan forcerade snömoddsträngar så oberört som A-klass. Bakom ratten upplevs den som ett nummer större än Mazda och BMW. På gott och ont. 

På kurviga vägsträckor sitter vi hellre i Mazda 3 eller i 1-serien. BMW:s bakvagn är inställd på att hjälpa till i kurvtagningen och visst är 118i en riktigt underhållande krabat i städernas hetsiga trafikmiljö och på små slingrande landsvägar. 

Den babyblå pralinen byter ivrigt riktning redan vid små handledsrörelser från föraren. Men denna ungdomliga iver blir snabbt tröttsam i beskedligare landsvägskörning rakt fram. På motorvägen är 1-serien närmast irriterade kursosäker där den ständigt kräver förarens uppmärksamhet. Ett beteende som förstärks på snötäckta vintervägar. 

I sin iver att göra framhjulsdrivna 1-serien så körglad som möjligt skruvade chassiteknikerna bort körkänslan. De snabbfotade rörelserna upplevs i vissa situationer närmast artificiellt påtvingade. 

Under acceleration har BMW 118i ett uppeggande soundtrack som påminner om melodin till Bröderna Cartwright. Det passar den ivriga körkaraktären. Dessvärre fortplantar sig tydliga vibrationer in i kupén i låga varv, ovärdigt bilens prislapp. I stadstrafiken blir det ibland störande ryck i drivlinepaketet. Samspelet med den sjustegade dubbelkopplingslådan är inte lika smidigt som i Mercedes.

"Samspelet med dubbelkopplingslådan är utsökt."
Ägarna tycker

Mercedes kom på 5:e, BMW på 6:e och Mazda på 8:e plats bland 23 märken i AutoIndex 2019 där privata bilägare tycker till om sitt bilinnehav.  

I bilenkäten, kvalitet/egenskaper, rankades Mercedes som 1:a, BMW som 5:e och Mazda som 8:e märke. Lojalitetsenkäten gav Mercedes 2:a, BMW 5:e och Mazda 8:e plats. Bedömningen av återförsäljarna resulterade i 5:e plats för BMW, 6:e för Mercedes och 17:e för Mazda. I verkstadsenkäten kom Mazda på 12:e, BMW på 14:e och Mercedes på 15:e plats.

Undersökningen genomfördes januari–mars 2019 och gäller årsmodellerna 2012–2018.

Samling vid Högbo Bruks glashytta. Med blott 1,3 liter har Mercedes A200 den minsta motor-volymen – trots en cylinder mer än BMW 118i.
Samling vid Högbo Bruks glashytta. Med blott 1,3 liter har Mercedes A200 den minsta motor-volymen – trots en cylinder mer än BMW 118i.

Desto mer harmoni infinner sig bakom ratten i Mazda. Styrningen är linjär och välavvägd. Chassibalansen är mer understyrd än i BMW men istället har Mazda hittat en bättre kompromiss mellan körstabilitet på hala vintervägar och kurvglädje i torra asfaltssvängar. 

På grovt underlag lider Mazda av det högsta vägljudet i trion. Förvisso klart bättre än tidigare modeller och inte långt efter 1-serien, men ändå störande. Likaså känns tvärskarvar och smågupp tydligt i 3:an. Rullkomforten är i hårdaste laget.  

Mazdas Skyactiv-X-motor har vi kört innan men är ändå värd ett extra omnämnande. Det är världens första ”diesotto”-motor. En högkompsmotor (16,3:1) som tankas som en bensindriven ottomotor men arbetar med självtändning utan tändstift, likt en diesel.

I praktiken fyller en liten kompressor cylindern med extra luft för att ge en magrare bränsleblandning. Kompressionen gör att bränslet självantänder i cylindern, som på en diesel, men processen skyndas på av en tändgnista vars förförbränning höjer temperaturen i cylindern för att underlätta kompressionständningen.

Man kan tro att Mazdas nya motor ska upplevas som ett mellanting av en bensin- och en dieselmotor rent körmässigt. Inget kan vara mer fel. Tvålitersmaskinen briljerar med silkeslen gångkultur, fjärran från hårt dieselknatter. Tyvärr lyser även lågvarvsegenskaperna med sin frånvaro. Avsaknaden av turbo gör att den känns oväntat svag för en liten bil med 180 hk vid vardagskörning. 

Karaktären är japanskt sportig. Motorn älskar att arbeta med höga varv med en tydlig effektpuckel vid 5 500 v/min. Vridmomentstoppen sker vid 3 000 v/min. Det betyder att man får arbeta aktivt med den manuella Mazdalådan – en syssla vi gärna utför. Den korta spaken löper smidigt i sin växelkuliss, samspelet mellan gas- och kopplingspedal är utsökt.

Mazda 3 har fler motortrick i rockärmen. Skyactiv-X har ett 24-volts mildhybridsystem där en liten 6,5 hk stark elmotor tar hand om bromsenergin för att sedan ge en hjälpande hand till förbränningsmotorn vid start och efter varje växling under acceleration.

Mercedes har testets minsta motorvolym, blott 1,3 liter. Drivlinan är utvecklad ihop med Renault där tyskarna har filat på detaljerna och bland annat adderat miljöbefrämjande cylinderavstängning vid låg belastning. Allt sker helt obemärkt under körning. 

Motorn i A200 är en riktig pärla som är björnstark i mellanregistret och upplevs starkare än de 163 hästar som utlovas. Samspelet med den sjustegade dubbelkopplingslådan är utsökt. Trots frånvaro av traditionell momentomvandlare är Mercedes automatlåda föredömligt smidig vid parkeringsmanövrer.

"Framhjulsdrivna 1-serien är fortfarande klassens mest körinriktade alternativ."
Våra testbilar lämnar Högbo i den ordning de placerar sig: Mercedes, Mazda och BMW.
Våra testbilar lämnar Högbo i den ordning de placerar sig: Mercedes, Mazda och BMW.

När vi tankar upp efter vår förbrukningsrunda är det Mazdas avancerade motor som är snålast i testet. Den har också tio gram lägre deklarerat CO2, vilket ger lindrigare fordonsskatt. 

Törstigast är BMW:s 3-cylindriga 1,5-litersmaskin. Enligt den gamla körcykeln, NEDC, är 118i snålast. Vid verklig körning och den nya tuffare WLTP-cykeln får dock BMW:s tre cylindrar jobba hårt vilket drabbar bränsletörsten. 

Redan vid lanseringen har tiden sprungit ifrån BMW:s trecylindriga motor. Mercedes finfina drivlina vars fyrcylindriga maskin är påtagligt lenare och pinsamt nog snäppet snålare.

För plånboken spelar det ingen roll om det står en BMW, Mazda eller Mercedes på garageuppfarten. Ägarkalkylen är likvärdig för alla tre. Mazdas svagare varumärke – och därmed högre värdefall – vägs upp av snålare motor och humanare fordonsskatt. 

Då ska man också ha i åtanke att Mazdaägaren åker i en fullutrustad bil för 37 kronor milen. Detta medan köparen av BMW och Mercedes knappt har betat av en fjärdedel av extra(k)valen. 

Redan i grundversionen ”Sky” skickar Mazda med teknikgodis som head up-display, backkamera och adaptiv farthållare. Ett steg upp, Cosmo, ger även elstyrda skinnstolar med minne, ännu smartare säkerhetssystem och riktigt vassa strålkastare med Matrix-LED. Ljusprestandan är snudd på i nivå med A-klass, vars Multibeam-LED är ledande i storlekssegmentet. Faktiskt väl så bra som exempelvis Volvo S/V90:s dyraste tillvalsstrålkastare. Adaptiva LED-ljus är givet tillval i Mercedes omfångsrika merutrustningslista. 

BMW får finna sig att hamna på efterkälken. Inte bara i strålkastarmatchen. Framhjulsdrivna 1-serien är fortfarande klassens mest körinriktade alternativ. Den kommer att uppskattas av den som mest kör i stan. Personligheten är mer Mini än BMW, vilket i och för sig inte behöver vara något negativt. En rymligare Mini Cooper är inte så dumt.

Den ljusa kupén med god runtom-sikt ger högt välbefinnande. Fast den som förväntar sig en lyxigare aura gör bäst i att vända blicken mot Mercedes – eller Mazda!

Senaste generationen Mazda 3 är en favorit som fortsätter att överraska – bitvis lyxigare än Mercedes, roligare att köra än BMW. 

Mazdas premiumambitioner får dock en rejäl törn när vi synar rostskyddet. Trots att den nya 3:an är tystare än tidigare saknas fortfarande komfortförbättringar för att Mazdas prestigeklättring ska kunna tas på allvar. Totalt sett är detta ändå en aptitlig bilmodell som erbjuder finfina köregenskaper, inbjudande förarmiljö, intressant miljöteknik och hög utrustningsnivå. Det räcker långt. Men inte hela vägen till testseger.

Allra mest imponerar Mercedes. Den har ett försprång till konkurrenterna i nästan alla ronder. A200 vinner enkelt på teknisk knockout.

Testbetyg
  BMW 118i Sport Line Mazda 3 Skyactiv-X Cosmo Mercedes A200 SE Edition
Grundpris 291 400 kr 299 900 kr 301 400 kr
Milkostnad 37,54 kr 37,38 kr 37,72 kr
Körkänsla 4/5 5/5 4/5
Ekonomi 3/5 3/5 3/5
Komfort 3/5 3/5 5/5
Säkerhet 5/5 5/5 5/5
Miljö 2/5 3/5 2/5
BMW:
1. Snygg och prydlig digital instrumenttavla. Men så kostar det 20 000 kr.
2. Stora och tydliga tryckknappar på BMW:s ratteker. Det smidiga scrollhjulet kan även styra funktionerna i head up-displayen (för 18 800 kr extra). 
3. Bra benutrymme, hög sittposition och luftig miljö med bra sikt. Tyvärr platt sittdyna och tydlig hjulhuskänning för armbågen.
4. Lilla 118i har en sjuväxlad dubbelkopplingslåda som inte arbetar lika smidigt som BMW:s traditionella åttastegade automatlåda.
BMW: 1. Snygg och prydlig digital instrumenttavla. Men så kostar det 20 000 kr. 2. Stora och tydliga tryckknappar på BMW:s ratteker. Det smidiga scrollhjulet kan även styra funktionerna i head up-displayen (för 18 800 kr extra). 3. Bra benutrymme, hög sittposition och luftig miljö med bra sikt. Tyvärr platt sittdyna och tydlig hjulhuskänning för armbågen. 4. Lilla 118i har en sjuväxlad dubbelkopplingslåda som inte arbetar lika smidigt som BMW:s traditionella åttastegade automatlåda.
Mazda:
1. Traditionell layout trots att hastighetsmätaren är helt digital. Bäst läsbarhet i gänget.
2. Sämre läsbarhet har de kromade rattknapparna. Tack vare belysta symboler går de att se tydligt i mörker, svårare dagtid. 
3. Trots en decimeter längre kaross än BMW, har Mazda testets trängsta baksäte. Godkänt benutrymme men låg takhöjd. Små glaspartier ger en instängd känsla.
4. En av bilvärldens smidigaste manuella växellådor. Kortslagig och fin mekanisk känsla ger nästan lite retrovibbar bland alla automatlådor på 20-talet.
Mazda: 1. Traditionell layout trots att hastighetsmätaren är helt digital. Bäst läsbarhet i gänget. 2. Sämre läsbarhet har de kromade rattknapparna. Tack vare belysta symboler går de att se tydligt i mörker, svårare dagtid. 3. Trots en decimeter längre kaross än BMW, har Mazda testets trängsta baksäte. Godkänt benutrymme men låg takhöjd. Små glaspartier ger en instängd känsla. 4. En av bilvärldens smidigaste manuella växellådor. Kortslagig och fin mekanisk känsla ger nästan lite retrovibbar bland alla automatlådor på 20-talet.
Mercedes:
1. Mercedes har två storlekar av digitalt instrumentkluster. Här är det lilla. Tydlig grafik, men plottrigt med ett överflöd av information.
2. Multitalang till ratteker. Fyr-kanten högst upp i mitten är en styrplatta för menyskärmen, vars handhavande fungerar riktigt bra.
3. Trions skönaste baksäte finns i Mercedes. Bred kupé, bra benutrymme. 
4. Äntligen är rattväxeln tillbaka! A200 har en sjustegad dubbelkopplingslåda som manövreras med en smutt växelväljare intill ratten. Smidigt!
Mercedes: 1. Mercedes har två storlekar av digitalt instrumentkluster. Här är det lilla. Tydlig grafik, men plottrigt med ett överflöd av information. 2. Multitalang till ratteker. Fyr-kanten högst upp i mitten är en styrplatta för menyskärmen, vars handhavande fungerar riktigt bra. 3. Trions skönaste baksäte finns i Mercedes. Bred kupé, bra benutrymme. 4. Äntligen är rattväxeln tillbaka! A200 har en sjustegad dubbelkopplingslåda som manövreras med en smutt växelväljare intill ratten. Smidigt!
Bekant förarmiljö för tidigare BMW-förare. Goda inställningsmöjligheter på stol och rattstång.
Bekant förarmiljö för tidigare BMW-förare. Goda inställningsmöjligheter på stol och rattstång.
Avskalad förarmiljö som är lätt att trivas i. Bra körställning, men flera förare klagade på dåligt lårstöd från den korta stolsitsen.
Avskalad förarmiljö som är lätt att trivas i. Bra körställning, men flera förare klagade på dåligt lårstöd från den korta stolsitsen.
Som att sitta och titta på två surfplattor. Trots rejäl skärmorgie är handhavandet smidigt. Samtliga satt bäst i A-klass spatiösa kupé.
Som att sitta och titta på två surfplattor. Trots rejäl skärmorgie är handhavandet smidigt. Samtliga satt bäst i A-klass spatiösa kupé.
Test: BMW 118i, Mazda 3 Skyactiv-X och Mercedes A200 (2020)
BMW: Kortast lastgolv men störst volym enligt VDA-normen (380 liter). Med drivhjulen fram ges en stor lastbalja under bagagegovlet.
BMW: Kortast lastgolv men störst volym enligt VDA-normen (380 liter). Med drivhjulen fram ges en stor lastbalja under bagagegovlet.
Mazda: Hög lasttröskel både i – och ur – bagaget i Mazda. Minst antal lastliter (358) men sväljer lika många backar som Mercedes.
Mazda: Hög lasttröskel både i – och ur – bagaget i Mazda. Minst antal lastliter (358) men sväljer lika många backar som Mercedes.
Mercedes: Lägst lasttröskel, bredast både mellan hjulhus och öppning gör A-klass till den mest lättlastade i trion.
Mercedes: Lägst lasttröskel, bredast både mellan hjulhus och öppning gör A-klass till den mest lättlastade i trion.
BMW har massor av undermenyer med allsköns typer av information. Geststyrning finns som tillval. Trådlösa uppdateringar utan att behöva vänta till service.
BMW har massor av undermenyer med allsköns typer av information. Geststyrning finns som tillval. Trådlösa uppdateringar utan att behöva vänta till service.
Mazdas menyskärm är med sina 8,8 tum minst i trion. Men avskalad layout ger bäst läsbarhet.
Mazdas menyskärm är med sina 8,8 tum minst i trion. Men avskalad layout ger bäst läsbarhet.
Mercedes erbjuder krispigast grafik och nästan ett överflöd av möjlig information. Systemet är logiskt uppbyggt men dess omfattning tar tid att lära sig.
Mercedes erbjuder krispigast grafik och nästan ett överflöd av möjlig information. Systemet är logiskt uppbyggt men dess omfattning tar tid att lära sig.
1. Mazda är stolta över världens första ”diesotto”-motor. Motorkåpan har fått en egen upphängningsflärp så alla kan ta en rejäl titt. 
2. Under BMW-huven ruvar en halv sexa vänd på tvären. 
3. Mercedes stora menyskärm ger intressant telemetri på vad den fina 1,3-litersmaskinen har för sig.
1. Mazda är stolta över världens första ”diesotto”-motor. Motorkåpan har fått en egen upphängningsflärp så alla kan ta en rejäl titt. 2. Under BMW-huven ruvar en halv sexa vänd på tvären. 3. Mercedes stora menyskärm ger intressant telemetri på vad den fina 1,3-litersmaskinen har för sig.
Test: BMW 118i, Mazda 3 Skyactiv-X och Mercedes A200 (2020)
Test: BMW 118i, Mazda 3 Skyactiv-X och Mercedes A200 (2020)
Test: BMW 118i, Mazda 3 Skyactiv-X och Mercedes A200 (2020)
Test: BMW 118i, Mazda 3 Skyactiv-X och Mercedes A200 (2020)
Test: BMW 118i, Mazda 3 Skyactiv-X och Mercedes A200 (2020)
Test: BMW 118i, Mazda 3 Skyactiv-X och Mercedes A200 (2020)
Test: BMW 118i, Mazda 3 Skyactiv-X och Mercedes A200 (2020)
Test: BMW 118i, Mazda 3 Skyactiv-X och Mercedes A200 (2020)
Test: BMW 118i, Mazda 3 Skyactiv-X och Mercedes A200 (2020)
Test: BMW 118i, Mazda 3 Skyactiv-X och Mercedes A200 (2020)
Test: BMW 118i, Mazda 3 Skyactiv-X och Mercedes A200 (2020)
Test: BMW 118i, Mazda 3 Skyactiv-X och Mercedes A200 (2020)
Test: BMW 118i, Mazda 3 Skyactiv-X och Mercedes A200 (2020)
Test: BMW 118i, Mazda 3 Skyactiv-X och Mercedes A200 (2020)

Ljustest: BMW

Halvljus: Längd 109 m, bredd 28 m
Helljus: Längd 188 m, bredd 13 m
Spolning: Nej
Betyg halvljus: 4/5
Betyg helljus: 2/5

Test: BMW 118i, Mazda 3 Skyactiv-X och Mercedes A200 (2020)

Ljustest: Mazda

Halvljus: Längd 118 m, bredd 26 m
Helljus: Längd 215 m, bredd 33 m
Spolning: Ja
Betyg halvljus: 4/5
Betyg helljus: 4/5

Test: BMW 118i, Mazda 3 Skyactiv-X och Mercedes A200 (2020)

Ljustest: Mercedes

Halvljus: Längd 85 m, bredd 24 m
Helljus: Längd 235 m, bredd 36 m
Spolning: Nej
Betyg halvljus: 3/5
Betyg helljus: 4/5


Kommentar: Alla tre är utrustade med adaptiva LED-strålkastare som kan ändra ljusbilden efter vägförhållanden och möten.  I sina grundlägen har Mercedes bäst räckvidd på helljuset. Bäst i segmentet och snubblande nära en ”femma”. Glädjande nog är Mazdas Matrix-LED inte långt efter. Mazda har också bäst halvljus, följt av BMW. Endast Mazda har lyktrengöring.

Test: BMW 118i, Mazda 3 Skyactiv-X och Mercedes A200 (2020)

Rosttest: BMW

Huv och baklucka är av aluminium, resten av karossen av stålplåt. Dörrarna är ovanligt bra tätade (bild 1) och har, tillsammans med bakluckan, god invändig vaxbehandling. Även skärmkanterna har bra utformning som inte samlar smuts. Slitskyddet under innerskärmarna är mycket bra med god tätning av skarvarna. Stänklappar saknas men innerskärmarnas utformning ger blästerskydd fram. Trösklarna är inklädda med skyddande plast. 

Underredet täcks av stora plastsköldar och bra slitskydd. Skarvarna är väljgjorda och balkarna är skyddsbehandlade. Krockbalkarna fram och bak är dessutom av aluminium.

Rostskyddsgaranti: 12 år
Betyg: 4/5

Rosttest: Mazda

Mazda-karossen är helt och hållet byggd av stål, så även avgassystemet. Motorhuv, baklucka och dörrar är behandlade, men bakluckan har dåligt tätade hörn (bild 2). Innerskärmarna är gjorda av plast och bakom dem finns ett filtmaterial. Mellan innerskärmen fram och A-stolparna finns stora ljuddämpande kuddar som drar till sig fukt. 

Chassit är inklätt i stora plastsköldar men därunder är slitskyddet är bristfälligt. De flesta skarvar är tätade men de nedåtvända tröskelskarvarna är helt otätade. Vidare saknar alla balkar invändig behandling. 

Rostskyddsgaranti: 12 år
Betyg: 2/5

Rosttest: Mercedes

Nya A-klass har ett riktigt bra rostskydd och är snubblande nära att få vårt högsta betyg, fem. Motorhuv och framskärmar är av aluminium, övriga karossdelar av stålplåt. Rostskyddsbehandling i dörrarna.

Alla skarvar i de olika karossdelarna har mycket välgjord tätning. Delar av hjulupphängningarna är av aluminium men det finns en smutssamlande hylla vid nedre fjäderfästet bak. Många plastsköldar täcker underredet, skarvarna under sköldarna har mycket väl utförd tätning (bild 3). Nedåtvända tröskelkanter med bra tätning. Alla balkar under bilen har väl utförd vaxbehandling. Inga stänklappar men låg blästerrisk.

Rostskyddsgaranti: 30 år
Betyg: 4/5

Test: BMW 118i, Mazda 3 Skyactiv-X och Mercedes A200 (2020)

Testvinnare: Klassens stora A

Plats 1. Den senaste A-klassen är inte gammal, debuten skedde i mitten på 2018, ändå är den äldst i gänget. Något den maskerar väl. Mercedes har haft en hög ambitionsnivå på sin framhjulsdrivna arkitektur och A-klass stoltserar med bäst kupéutrymme, bekvämast fjädring, väldämpat vägbuller och ger därtill trions mest kraftfulla motor utan att prislappen avskräcker (nåja, relativt sett). Köregenskaperna är fina med fokus på långfärdskomfort. Den har inte alls samma kurvaptit som de andra två. Istället ges storbilskänsla i ett litet parkeringsvänligt format. Segern var aldrig hotad. A200 är nosen före i det mesta. A-klass har vuxit upp och blivit mer än en ”lill-Merca”. Den är en fullfjädrad Mercedes. Punkt.

Plats 2. Trots motstånd från de tyska ”premiumbilarna” håller Mazda fanan högt. Inte snabbast, men sällsynt smidig och underhållande körupplevelse. Generös och genomtänkt utrustning med hög säkerhetsnivå ger en silverpeng med mersmak.

Plats 3. Jodå, minsta BMW:n trivs när det svänger och har mer plats för åkande än sin föregångare. Rå motorgång, spårkänslig och dyra tillval drar ned betyget. Nya 1:an är ingen dålig bil, men det finns två andra som ger mer för pengarna.


Vår kommentar

A-klass är mitt solklara val. Förutom att jag gillar designen har bilen massor av de egenskaper man ska förvänta sig av en Mercedes, i hanterligt format. Härlig motor och låda! Mazda 3 är kalas som körupplevelse och har en behaglig förarmiljö men jag tycker att den puckelryggiga designen är idiotisk – varför bygga en bil utan sikt? 1-seriens egenskaper är i topp nästan allihop, körkänsla och kvalitetsintryck också. Men vad har hänt med BMW:s formgivare?

Calle Carlquist, testförare

Den som lämnar det största avtrycken efter sig är Mazda 3. Maken till sympatisk körupplevelse var det länge sedan man hade. Med sugmotorns fina gasrespons och den lättarbetade manuella lådan ger Mazda en historielektion hur bilkörning brukade vara. Men det går inte att blunda för Mercedes genomarbetade A-klassmodell. Jämfört med övriga två känns den riktigt prisvärd. BMW lämnar mig påfallande oberörd. Bra bil, men ändå oväntat sval.

Nils Svärd, testledare


Ljustest: BMW 1-serie, Mazda 3 och Mercedes A-klass

Rosttest: BMW 1-serie
Rosttest: Mazda 3
Rosttest: Mercedes A-klass

I två generationer har BMW:s lilla ”Etta” haft ett eget revir inom kompaktsegmentet. Den köpare som sökte bakhjulsdriven körglädje gick med raka steg till sin BMW-handlare. Senaste generationen gav dessutom en skaplig portion komfort och kändes som en smidigare 3-serie. De båda delade också underställ. 

Fast få märken har varit så osentimentala till sin egen historia under senaste tiden som BMW. För många har märket varit starkt förknippat med raka, längsmonterade motorer med sex cylindrar och bakhjulsdrift. Receptet för den ljusblåa BMW-bilen som tagit plats i redaktionsgaraget lyder istället ett stycke framhjulsdrift kryddat med en trecylindrig

Är du tidningsprenumerant? Skapa din digitala inloggning.

Registrera
Digital prenumeration
Läs allt – Testa en månad för 1 krona!

Det här är en del av vårt premium-innehåll. För att läsa vidare behöver du starta en prenumeration eller logga in ifall du redan har ett konto.

Läs mer

BMW 118i Sport Line

Tillverkningsland: Tyskland.

Motor: Tvärställd 3-cylindrig rak bensin. Kompression 11,0:1. Borr/slag 82,0/94,6 mm, cylindervolym 1 499 cm3.

Effekt/vridmoment: Max effekt 140 hk (103 kW) vid 4 200–6 500 v/min. Max vridmoment 220 Nm vid 1 480–4 2 00 v/min.

Kraftöverföring: Framhjulsdrift, sjuväxlad dubbelkopplingslåda (sexväxlad manuell standard). Varvtal vid 110 km/tim på högsta växeln: 1 900 v/min.

Hjulupphängning: Skruvfjädring. Krängningshämmare fram och bak. Fram MacPherson fjäderben, bak multilänkaxel. 

Hjul: Fälgbredd 7,5 tum, däck 225/45 R 16. Testbilen: 225/40 R18.

Styrning: Elservo. Vändcirkel 11,4 meter. 2,6 rattvarv. 

Bromsar: Skivor fram (ventilerade) och bak.  

Prestanda: Toppfart 211 km/tim. Acceleration 0–100 km/tim 8,5 s (fabriksuppgifter). 

Övriga versioner: Bensin: M135i xDrive (306 hk) 450 000 kr. Diesel: 118d (150 hk) 284 000 kr, 120d xDrive (190 hk) 348 000 kr. 

Mazda 3 Skyactiv-X Cosmo

Tillverkningsland: Japan.

Motor: Tvärställd 4-cylindrig rak bensin. 24 V-mildhybridsystem. Kompression 16,3:1. Borr/slag 83,5/91,2. Cylindervolym 1 998 cm3

Effekt/vridmoment: Max effekt 180 hk (132 kW) vid 6 000 v/min. Max vridmoment 224 Nm vid 3 000 v/min. 

Kraftöverföring: Framhjulsdrift. Sexväxlad manuell låda (sexväxlad automat tillval). Varvtal vid 110 km/tim på högsta växeln: 2 500 v/min.

Hjulupphängning: Skruvfjädring. Krängningshämmare fram och bak. Fram MacPherson fjäderben med undre triangellänk, bak halvstel axel. 

Hjul: Fälgbredd 6,5 tum, däck 205/60 R 16. Testbil 215/45 R18.

Styrning: Elservo. Vändcirkel 11,4 meter. 2,9 rattvarv. 

Bromsar: Skivor fram (ventilerade) och bak.  

Prestanda: Toppfart 216 km/tim. Acceleration 0–100 km/tim 8,2 s (fabriksuppgifter). 

Övriga versioner: 2,0 Skyactiv-G (122 hk) från 229 900 kr.

Mercedes A200 SE Edition

Tillverkningsland: Tyskland.

Motor: Tvärställd 4-cylindrig rak bensinturbo. Direktinsprutning. Cylinderavstängning. Kompression 10,6:1. Borrning/slag 72,2/82,2 mm.Cylindervolym 1 332 cm3

Effekt/vridmoment: Max effekt 163 hk (120 kW) vid 5 500 v/min. Max vridmoment 250 Nm vid 1 620 v/min. 

Kraftöverföring: Framhjulsdrift, sjuväxlad dubbelkopplingslåda (sexväxlad manuell standard). Varvtal vid 110 km/tim på högsta växeln: 2 000 v/min. 

Hjulupphängning: Skruvfjäd-ring, krängningshämmare. Fram MacPherson fjäderben med undre triangellänk, bak halvstel axel.

Hjul: Fälgbredd 6,5 tum, däck 205/60 R16. Testbil: 205/55 R17.

Styrning: Kuggstång, elservo. Vändcirkel 11,0 m, 2,5 rattvarv. 

Bromsar: Skivor fram (ventilerade) och bak. Elektrisk p-broms. 

Prestanda: Toppfart 225 km/tim. Acceleration 0–100 km/tim 8,0 s (fabriksuppgifter).

Övriga versioner: Bensin: A 180 136 hk, A 220 4Matic 190 hk, A 250, 224 hk. Diesel: 180d 116 hk , 200d 150 hk, 220d 190 hk. Laddhybrid: 250e. 

Kommentarer

#1
2020-01-28 14:52

Japansk äkta premium, mot tysk låtsaspremium på många områden, det är så det ofta är när åren/milen rullar på visar det sig, många lever ff i denna illusion om överlägsen tyskkvalitet.

#2
2020-01-28 17:45

Mercedes har en motor från Renault ? Men håller den "Mercedes kvalitet" Nja, tror inte det...Eller det är nog så att alla vanliga bilar håller samma kvalitet när det gäller driftsäkerhet och livslängd, det är utrustning och lyxkänsla och märke som skiljer. Troligen är det bara Toyota som fortfarande håller bättre kvalitet än de andra

#3
2020-01-29 09:30

De borde testat en BMW utan de hemska rft-däcken. Deras bilar blir så mycket trevligare med vanliga däck. Mindre buller, bättre fjädringskomfort och styrkänsla. Spårkänsligheten försvinner också.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.