Bild
Nästa artikel

Test: Audi Q3, BMW X2 och Lexus UX (2019)

Nybilstest

De bygger på enklare och billigare standardmodeller men Audi Q3, BMW X2 och Lexus UX vill locka med trendig stil och en känsla av lyx snarare än praktiska företräden. Vilken lyckas bäst?

Audi Q3, BMW X2 och Lexus UX  är bilar man unnar sig snarare än väljer av rent rationella skäl. Att teknik och konstruktion i många stycken delas med andra modeller spelar inte så stor roll, med hjälp av extra formgivning, påkostad stil och smart marknadsföring kan tillverkaren simsalabim ta ut ett kryddat pris för nöjet att få köra något mer personligt.

Testets Lexus UX 250h FSport S E-Four (puh!) kostar stolta 550 000 kronor, medan en Toyota C-HR med hybriddrift, på vilken UX delvis baseras, som mest kostar cirka 285 000 i grundpris. Då ska sägas att UX här är fullutrustad, det enda som saknas är ett ”panoramatak” – man får nöja sig med taklucka som extrautrustning. Enklaste UX med enbart framhjulsdrift finns från 339 900 kronor.

Audi Q3 40 TDI quattro Proline S tronic och BMW X2 xDrive20d är förstås inga lågprisprodukter heller, de börjar runt 400 000 kronor och kan hängas på allt möjligt för att hamna (minst) i paritet med Lexus.

Bakpartierna har inte lika utmejslad stil som fronterna och är påtagligt lika varandra.

Vi börjar testet med att ställa bilarna vid en lämplig grushög och placerar våra nollfriktionsrullar i olika konstellationer under hjulen. Bilarna utger sig nämligen för att vara fyrhjulsdrivna. Fyrhjulsdriften i BMW X2 är den samma som i Mini Countryman och BMW X1 och kommer från Borg Warner (tidigare Haldex).

En elektroniskt styrd lamellkoppling sköter överföringen mellan fram- och bakhjul, vid hjulspinn eller hård kurvtagning skickas mer kraft till bakhjulen. Fyrhjulsdriften i Audi är från samma leverantör och fungerar likartat.

Reaktionerna är också snarlika. Med rullarna under framhjulen i Audi och BMW driver bakhjulen utan problem, bilarna klättrar uppför grusbranten. Med båda rullarna på ena sidan krävs en del gaspådrag för att bilarna ska driva framåt, men det går. När rullarna placeras diagonalt blir det en del hjulspinn men med gaspådrag går både Audi och BMW framåt efter någon tvekan. Ett godkänt betyg, men inte mer.

"De ser ut som buljongtärningsversionerna av sina större syskon."

I Lexus går det sämre. Bensinmotorn driver framhjulen medan elmotorn som driver bakaxeln är för svag för att ge tillräcklig kraft att flytta bilen framåt. Med rullarna på framhjulen glider bilen åt sidan med hjulspinn, bakhjulen driver inte alls. Med rullarna på vänstersidan börjar däremot bakhjulen att driva något, men inte nog för att bilen ska ta sig uppåt, den kasar sidledes av rullarna.

Samma sak med rullarna placerade diagonalt, hjulen spinner men bilen klarar inte att driva, oavsett om antispinnsystemet är urkopplat eller ej. 4WD-systemet i Lexus ger helt enkelt ingen bra framkomlighet i hala backar, men kan möjligen ha stabiliserande funktion på hala vägar. Några sådana fanns inte under testperioden.

BMW och Lexus har lätt säregna karossprofiler, med ”höga” underdelar, låga tak och gott om karossveck. De ser ut som buljongtärningsversionerna av sina större syskon. Audi är mer konsekvent högbyggd och har i nya versionen fått lite sidoveck liknande dem på syskonmodellerna. Yttermåtten är snarlika i trion, men man sitter högre i Audi och har på alla ledder väsentligt bättre kupéutrymmen än vad som erbjuds i BMW och Lexus.

Q3-karossen har vuxit en decimeter på längden jämfört med förra modellen och har åtta centimeter större axelavstånd – det märks. Dessutom är i längsled skjutbart baksäte (15 centimeter) standard och bagageutrymmet är klart störst. Audi och BMW har tredelat bakre ryggstöd för god flexibilitet. Den som ska lasta Lexus UX får tänka till, maken till klent bagageutrymme var det länge sedan vi såg och ryggstödet är enbart tudelat. Lasttröskeln är snudd på rekordhög och ”hatthyllan” är lika solid som ett myggnät.

BMW:s kaross är åtta centimeter kortare än syskonmodellens, X1. Framför allt är den sju centimeter lägre så någon ”suv-känsla” infinner sig knappast, man sitter ungefär lika högt som i vilken vardagsbil som helst. Jämfört med den från designsynpunkt likartade Lexus NX är UX 13 centimeter kortare och hela elva cm lägre. Intrycket av fyrdörrars sportkupé i lågskaftade gummistövlar ligger nära till hands, men nog är UX en bil som folk följer med blicken!

Audis kupé bjuder inte på några överraskningar men är välgjord och förhållandevis rymlig.
Lexuskupén har inbjudande finish och mjuka, välarbetade ytor. Alla testförare prisade stolarna. Mittkonsolens lock kan öppnas från två håll.

Sittkomforten är hög i alla tre, särskilt stolarna i Lexus fick mycket beröm av alla som körde bilen. För fler än fyra åkande passar emellertid ingen av bilarna, mittplatserna bak är straffkommendering.

Många vill väl tro att bilnamn som dessa garanterar bekväm åkning i alla avseenden men både BMW X2 och Lexus UX bullrar något hemskt, i synnerhet malandet från däcken i X2 är starkt enerverande. Audis ljudisolering är överlägset bäst i trion, varför de båda andra misslyckats så kapitalt med en så viktig faktor är en gåta.

Långresa i de här bilarna är annars inte så dumt. Kupéerna är trivsamt inredda och håller hög finish i stort och smått. Rikhaltiga multimedieanläggningar finns att fingra på och att lyssna till. Testlaget tyckte samfällt att BMW:s numera klassiska iDrive är det enklaste och mest intuitiva att sköta, medan Lexus åstadkommit ett överkomplicerat och stökigt system utan att tillföra något väsentligt.

Audi Q3 40 TDI quattro
BMW X2 xDrive20d
Lexus UX 250h FSport S

I Audi råder en starkt ”digital känsla” förmedlad av huvudinstrumentet framför föraren och den glasklara, stora multimedieskärmen. Inramningen i kupén är bekant, Q3 utstrålar en tyskteknisk precisionssträvan snarare än mysighet, hur mycket en del ytor än är klädda med fingerskön alcantara.

Audis ”virtuella cockpit” finns som extra i olika utföranden. Här är en av visningsmöjligheterna för olika mätare och färddator i testbilen.
Mycket tydligare blir det inte – BMW:s tradition med klar grafik framför föraren håller i sig i X2.
Lexus: ”Enögt” instrumenthus som döljer en gimmick: Med en knapp på ratten kan rundeln skjutas i sidled och blotta hela färddatorn.

Audi rör sig lätt och exakt på vägen, med god precision i styrningen. Dieselmaskinens 190 hk ger bra fart och är råstark men har – åtminstone i det färska testexemplaret – inte riktigt så god bränsleekonomi som förväntat. Dubbelkopplingslådans sju växlar ramlar oftast omärkligt på plats men den konstruktionstypiska ryckigheten i lågfartsmanövrer stör intrycket.

Något förvånande var Q3 klart känsligast för sidvindar. Där både BMW och Lexus gick stabilt i april månads plötsliga kastbyar på lands- och motorvägar svajade Audi betänkligt och hade svårt med kurshållningen. Alla förare satte i alla fall Audis uppträdande på sämre vägar främst. Fjädringen är distinkt utan att vara stötig, följsam utan att vara gungig. Körupplevelsen är snarlik den i exempelvis en VW Golf, inte så konstigt eftersom båda bilarna byggs på samma grund (om än med olika dimensioner).

Bortsett från ljudnivån uppfyller BMW X2 åtskilliga av de förväntningar man ska ha på märket när det gäller köregenskaperna. Bilen känns och är spänstig, helt enkelt. Föraren får en känsla av kontroll, rörelserna känns vältränade, fästet mot underlaget är mycket bra, hjulställen arbetar lätt och effektivt, bilen styr exakt dit man vridit ratten.

BMW:s tvålitersdiesel är alltjämt en av de bästa på marknaden. Råstark men med mjuk, närmast ”bensinartad” gång, snål på dropparna, perfekt matchad med den åttaväxlade automatlådan.
Lotus: En maskin som inte gör mycket väsen av sig annat än under hård acceleration. Hybriddriften känns väl intrimmad när det gäller gångkultur och bensinförbrukningen är låg.
Audi: Dieselmaskinen på 190 hk döljer sig bakom den kryptiska benämningen. En stark men inte påtagligt bränslesnål kraftkälla.

Motor och växellåda samarbetar exemplariskt. Efter ett avslöjande men inte störande tomgångsknatter arbetar dieselmaskinen som vore den en bensinare, tyst och vibrationsfritt men samtidigt med den kraftpuls som så enkelt lockas fram i moderna turbodieslar. Snål på dropparna är BMW också, faktiskt snålare än bensinhybriden i Lexus.

Kupéns utformning tilltalar i Lexus UX. Dels har formgivningen en egen, elegant stil som inte inkräktar på funktionerna (minus den hala styrplattan), dels är material och ytor påtagligt taktila, sköna att dra fingrarna över. En rest från förr låter också hälsa: cd-spelare är standard!

BMW: Låga rutramar men eftersom de är så långa ser barn ganska bra ut ur dem i alla fall.
Audi: De inre dörrhandtagen ser ut som stiliserade örnhuvuden och är inte lika enkla att dra i som konventionellt formade – en förändring för förändringens skull.
Lexus: Fem olika, tydliga körlägen kan ställas in med ”hornet” till höger på instrumenthuset.

Hybriddrivningen är vidareutvecklad med nytt, kompakt batteri och ny kontrollenhet och är kopplad till en 2,0-liters bensinmotor som i sig ger 177 hk. Som vanligt behöver man inte tänka på hur enheterna samverkar, allt sker automatiskt, men helheten är mer lyckad än jag minns från någon annan Lexus. All kraftöverföring (växellådan har elektroniskt varierbar steglös utväxling) sker mjukt och ”rätt”, utan slack eller ryck.

Ljudnivån under maxacceleration är också minskad jämfört med andra Lexus- och Toyota-modeller. Testbilen har inalles fem olika körlägen som ger tydliga skillnader i reaktioner. I sportigaste läget färgas varvräknaren ilsket orange under fullgas … Därtill finns ställbar stötdämpning, vilket sammantaget resulterar i en Lexus som faktiskt är riktigt alert i reaktionerna och rätt kul att köra.

"Helheten serveras ändå bäst i Audi Q3 – en bil som vuxit i användningsområde."

Audi och BMW åstadkom också bra resultat men gick inte lika snabbt utan att falla ut i understyrning som ledde till urspårning bland hindren. Q3 har, som så många andra VW-produkter, ett markant ESP-ingrepp som är kalibrerat för att verkligen ta ned farten så mycket som möjligt före en eventuell olycka. Det kan kännas abrupt när det sker men är förstås alldeles rätt tänkt. BMW nådde inte riktigt 75 km/tim men visade låg krängning och har en ytterst exakt styrning – som i detta moment dock känns tung.

Ekonomironden går till BMW. Ett förväntat hyfsat andrahandsvärde parat med låg förbrukning och frihet från servicekostnader de första åren har betydelse för detta. I vår kalkyl hamnar Audi Q3 något efter och Lexus UX blir cirka en ”tia” dyrare per mil än BMW.

 

Audi: Modernt, ljust och välgjort – det är lätt att trivas i Q3-miljön, men lortiga fingrar göre sig icke besvär på dörrarnas apelsinfärgade alcantaraytor.
BMW: X2 förefaller ”tight” och nästan lite snål på grejer jämfört med Audi, men inget fattas, allt sköts smidigt och ger en skön precisionskänsla. Tjock ratt!
Lexus: Egen och rätt trivsam stil med knapparna utströdda men man lär sig efter ett tag. Analog klocka, blinkers tickar som ett gammalt väckarur.

Helheten serveras ändå bäst i Audi Q3. En bil som vuxit i användningsområde sedan förra modellen, tack vare bättre och mer flexibla utrymmen. Någon renodlad familjebil är den väl inte för det, men för ett par med två småbarn kan den duga.

Det gör knappast BMW X2, åtminstone inte om bagageutrymmet behöver utnyttjas till alla vardagligheter. Som ”bilupplevelse” är den ändå en
mer intressant bekantskap än Audi, om bara bullret begränsades.

Lexus är den mest speciella bilen här, inte bara för sin hybriddrift. Designen sticker ut, utförandet och funktionerna också – ofta till bilens fördel. Men UX är trång, snudd på en bil bara för två, och fyrhjulsdriften är inte mycket att hurra för. Till enklare versioner än testets topprustade utförande  kan fyrhjulsdriften köpas extra för 19 000 kronor. Det är den inte värd. 

BMW:X2 rymmer hyfsat mycket och har tredelat bakre ryggstöd. Testväskan gick att ställa på höjden och barnvagnen fick (precis) plats. Bra stuvfack under lastgolvet.
Audi: Klart störst lastutrymme, tredelat ryggstöd och lastgolv som kan justeras i höjdled. Q3 har den (knappt!) största maxlasten i trion men BMW får dra tyngsta släpet.
Lexus: Rent ynkligt bagageutrymme med hög tröskel, tvådelat ryggstöd och sladdrig ”hatthylla” under vilken vår testväska inte kunde ställas. Barnvagnen fick stå kvar på marken.
Testvinnaren: Ny men ändå välbekant

1. När Audi förnyade Q3 åtgärdades det som måhända låg den första generationen i fatet. Utrymmena blev just så mycket bättre som behövdes utan att inkräkta på territoriet för Q5, kör- och åkkomforten ökade påtagligt och den något bleka formgivningen fick tack vare några skenbart enkla pennstreck ett större självförtroende. Några revolutioner i upplevelse är det ändå inte, Q3 är väluppfostrad, välanpassad och välbekant som andra bilar baserade på VW-koncernens grund ”MQB”. Bra finish, stark motor, fungerande fyrhjulsdrift, rikliga tillval och många vettiga detaljer – en Audi, helt enkelt. Testbilen var emellertid överraskande vindkänslig och rätt törstig.

2. En BMW som krasst sett är sämre än sin förlaga X1 när det gäller exempelvis utrymmen, användbarhet och ekonomi – men som ändå är ”görbar” för tillverkaren. Köparen kommer att gilla köregenskaperna men rygga för den alltför höga ljudnivån.

3. Lexus lockar med speciell formgivning, skön inredning och överraskande pigga köregen-skaper. Hybriddriften fungerar finfint utan att ekonomin vinner så mycket på den. Till nackdelarna hör den ytterst tveksamma fyrhjulsdriften och de skrala utrymmena.

Kommentar av Christian Ellmark, testförare: Lexus UX har bek-vämaste förarstolen och går oväntat bra på vägen, men fyrhjulsdrivningen har sina brister. Det blir tredjeplats. Audi Q3 upplevs i flera avseenden som en höjd Golf, en bra men inte enastående bil. Mitt val blir BMW X2. Förarmiljön passar mig bäst, BMW är roligast att köra och fyrhjulsdrivningen fungerar okej. Men jag skulle välja smalare däck för att få bättre ljudkomfort, bullernivån är en klar nackdel.

Kommenar av Calle Carlquist, testledare: Jag gillar de kvicka reaktionerna i Lexus. ”Fyrhjulsdriften”, vägbullret och de knappa utrymmena gillar jag inte så UX blir min trea. Jag offrar även BMW på ljudnivåns altare, det malande däckljudet är oacceptabelt. Bilen i övrigt är en kul, stark och hanterlig typ som känns välgjord. Audi är väl inte så kul kanske men den är rymligast, tystast och har bra fyrhjulsdrift. Det räcker till vinst för mig – men til syvende og sidst är jag nog inte i målgruppen för den heller.

Audi Q3, BMW X2 och Lexus UX  är bilar man unnar sig snarare än väljer av rent rationella skäl. Att teknik och konstruktion i många stycken delas med andra modeller spelar inte så stor roll, med hjälp av extra formgivning, påkostad stil och smart marknadsföring kan tillverkaren simsalabim ta ut ett kryddat pris för nöjet att få köra något mer personligt.

Testets Lexus UX 250h FSport S E-Four (puh!) kostar stolta 550 000 kronor, medan en Toyota C-HR med hybriddrift, på vilken UX delvis baseras, som mest kostar cirka 285 000 i grundpris. Då ska sägas att UX här är fullutrustad, det enda som saknas är ett ”panora

Är du tidningsprenumerant? Skapa din digitala inloggning.

Registrera
Digital prenumeration
Läs allt – Testa en månad för 1 krona!

Det här är en del av vårt premium-innehåll. För att läsa vidare behöver du starta en prenumeration eller logga in ifall du redan har ett konto.

Läs mer

Ägarna tycker

BMW kom totalt på 3:e och Audi på 7:e plats bland 23 märken vid AutoIndex 2018 där privata bilägare tycker till om sitt bilinnehav. Lexus fanns inte med på grund av för liten marknadsandel.

I bilenkäten, kvalitet/egenskaper, rankades BMW som 3:e och Audi som 7:e märke.

Lojalitetsenkäten gav BMW 2:a och Audi 7:e plats.

Bedömningen av återförsäljarna resulterade i 4:e plats för BMW och 10:e för Audi.

I verkstadsenkäten kom BMW på 10:e och Audi på 19:e plats.

Undersökningen genomfördes januari–mars 2018 och gäller årsmodellerna 2011–2017.

Audi Q3 40 TDI quattro

Grundpris: 383 200 kr

Milkostnad: 48,10 kr

Betyg: 1-5:

Körkänsla: 4

Ekonomi: 3

Komfort: 4

Säkerhet: 5

Miljö: 3

BMW X2 xDrive20d

Grundpris: 404 000 kr

Milkostnad: 45,40 kr

Betyg 1-5:

Körkänsla: 4

Ekonomi: 3

Komfort: 2

Säkerhet: 5

Miljö: 3

Lexus UX 250h FSport S

Grundpris: 513 600 kr

Milkostnad: 54,75 kr

Betyg 1-5:

Körkänsla: 4

Ekonomi: 2

Komfort: 3

Säkerhet: ej testad

Miljö: 3

Kommentarer

#1
2019-10-15 14:23

Hade BMWn run flat-däck? Oväsen från hjulen är det värsta jag vet eftersom jag kör så mycket på motorväg.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.