Bild
Nästa artikel
Test: Audi A6 Avant, Mercedes E300 de Kombi och Volvo V90 T6 Recharge (2021)

Test: Audi A6 Avant, Mercedes E300 de Kombi och Volvo V90 T6 Recharge (2021)

Nybilstest

Laddhybrider i stora kombiklassen ger utrymmen, komfort och finesser i massor, men behövs all effekt? Och hur lång blir egentligen räckvidden på el? Laddhybriderna Audi A6 Avant, Mercedes E-klass Kombi och Volvo V90 T6 möts i en kraftmätning om tätpositionen.

En laddhybridkombi utgör för många den optimala föreningen av hyfsat miljösamvete, rymlig vardagsbil och plånboksattraktion. Tacka gynnsamt förmånsvärde, skattesubventioner och – under rätt omständigheter – sparade fossilbränslenotor för det. Utbudet av modeller växer, det kommer snart att finnas hur många som helst att välja bland.

Säljstatistiken talar också sitt tydliga språk. Av förra årets totalt 292 000 nyregistrerade bilar i Sverige var inte mindre än 22 procent laddhybrider, 66 000 stycken. Sladdversionerna av Volvo S/V60 låg i topp på helåret, före Volvo XC60 och därefter VW Passat, Kia Ceed, Kia Niro och Kia Optima. 

Våra duktigt dyra testbilar denna gång återfanns också högt på listan. Volvo S/V90 hamnade på elfte plats, Mercedes E-klass på 15:e och Audi A6 på plats 26. Inte illa av bilar som kostar nästan 600 000 kronor i grundutförande, i Audis fall hela 666 000.

Testets synnerligen välgödda Volvo V90 T6 AWD Recharge Inscription Expression (puh!) når med sina 759 965 kronor antagligen en ny rekordnivå för märket, medan 694 000 för testets Audi A6 Avant 55 TFSIe quattro S tronic och 745 000 för test-Mercedes E 300 de 4Matic kombi inte är växelpengar det heller.

Notervärt är att Mercedes också finns i en laddhybridversion med bensinmotor, E 300 e, för 556 900 kronor i grundpris och att sedanversionen finns med samma utbud. Även A6 sedan finns som laddhybrid. 

Miljöbilsbonusen är marginell, knappt 21 000 kronor för Audi, drygt 22 500 för Mercedes och drygt 16 000 för Volvo.

Test: Audi A6 Avant, Mercedes E300 de Kombi och Volvo V90 T6 Recharge (2021)

I och med 2021 års nya förmånsvärden har trion åkt upp i kostnad för tjänstebilisten, mest så Audi. Vad det betyder för attraktionskraften återstår att se, själva bilarna har förstås fortfarande åtskilligt läskande att erbjuda.

Viktökningen på grund av batteripaketet är upp till ca 300 kg i respektive bil jämfört med de helt fossildrivna versionerna. I Audi och Mercedes är batterierna placerade längst bak under bagagegolvet, i Volvo i ”kardantunneln”. Audi och Mercedes har snarlik batterikapacitet, 14,1 respektive 13,5 kWh, medan Volvo får nöja sig med 11,6 kWh. Den faktiskt tillgängliga kapaciteten är störst i Audi, medan Mercedes ligger närmare Volvo i detta avseende (se tabell). 

Volvos och Audis batteriplaceringar inkräktar minst på bagageutrymmena, vars lastvolymer är något mindre än på normalversionerna. I A6 har stuvfacket under golvet offrats, själva golvet har bara behövt höjas två centimeter.

Värre är det i Mercedes vars batteri sticker upp som en sarkofag mitt i bagageutrymmet, vilket därmed blir svårare att utnyttja. Ändå rymmer bilen fler läskbackar (och har större VDA-volym) än de båda andra och tål dessutom väsentligt högre maxlast, så den faktiska skadan av placeringen är inte riktigt lika allvarlig som man först tror. 

Testet inleds en januaridag med nollgradigt, regnblask och bitvis riktigt halt underlag. Enligt normen för blandad körning ska räckvidden på enbart el vara 50 kilometer för Audi, 49 km för Mercedes och 56 km för Volvo. Bilarna laddas i varmgarage under natten och första målet är att se hur långt de kommer innan bensinmotorn (Audi och Volvo) och dieselmotorn (Mercedes) startar.

Vi kör samma blandade slinga som vi använt i flera tidigare tester, med stadskörning och mindre landsvägar. Att köra på motorväg är nästan lönlöst, batterierna töms då med rasande fart och de olika systemen för återvinning av energi får knappast ge sig till känna alls.

Under Audis kontaktlock på bakskärmen finns en bra finess i form av låsknappen för att lossa sladden – men varför ingen belysning?
Under Audis kontaktlock på bakskärmen finns en bra finess i form av låsknappen för att lossa sladden – men varför ingen belysning?
Volvos vindrutevisning är väl okej men som helhet hänger navigationsfinesserna inte med de tyska konkurrenterna.
Volvos vindrutevisning är väl okej men som helhet hänger navigationsfinesserna inte med de tyska konkurrenterna.
Den nya Mercedesrattens reglage i två ekrar på varje sida fungerar sämre än tidigare. Man ”slirar” på volymreglaget och risken för feltryck är stor överlag.
Den nya Mercedesrattens reglage i två ekrar på varje sida fungerar sämre än tidigare. Man ”slirar” på volymreglaget och risken för feltryck är stor överlag.
Audis batteripack omintetgjorde facket under bagagegolvet, sladden måste förvaras i en påse bland andra grejer.
Audis batteripack omintetgjorde facket under bagagegolvet, sladden måste förvaras i en påse bland andra grejer.
Mercedesnavigatorn kan visa en kamerabild med vägvisningsinstruktioner.
Mercedesnavigatorn kan visa en kamerabild med vägvisningsinstruktioner.
»Att köra på motorväg är nästan lönlöst, batterierna töms då med rasande fart«

Alla vet väl vid det här laget att nyttan med en laddhybrid är starkt förknippad med hur den används. Pendlare inom räckvidden kan undvika bensinmackar veckovis, medan den som tror att laddhybriden också löser långfärdsförbrukningen utan att ständiga laddningar krävs får vara beredd på en negativ överraskning.

Vi kollar förstås också hur mycket bilarna drar när strömmen är ”slut” (riktigt slut tar den aldrig) och det är ingen vacker läsning för Audi och Volvo, medan dieseldrivna Mercedes står sig bättre (se förbrukningstabellerna).

Audi A6 Avant 55 TFSIe quattro S tronic
Audi A6 Avant 55 TFSIe quattro S tronic

Audi A6 Avant 55 TFSIe quattro S tronic

Grundpris: 666 000 kr

Milkostnad: 64,30 kr

Körkänsla: 4/5

Ekonomi: 2/5

Komfort: 4/5

Säkerhet: 5/5

Miljö: 4/5

Audis ”virtual cockpit” är standardutrustning på laddhybriden. Det finns flera vyvariationer, exempelvis en jättekarta eller som här en tydlig räckviddsvisning.
Audis ”virtual cockpit” är standardutrustning på laddhybriden. Det finns flera vyvariationer, exempelvis en jättekarta eller som här en tydlig räckviddsvisning.
Högst effekt, rejält med riv. Audi har verkligen fått till drivkällorna. A6 går snålare än Volvo och längst på el. Fin växlingskultur utom i krypfart och vid start.
Högst effekt, rejält med riv. Audi har verkligen fått till drivkällorna. A6 går snålare än Volvo och längst på el. Fin växlingskultur utom i krypfart och vid start.
Sportstolar i alcantara/läder är standard, nackskydd som regleras i längsled kostar 1 800 kronor extra. Det är de värda.
Sportstolar i alcantara/läder är standard, nackskydd som regleras i längsled kostar 1 800 kronor extra. Det är de värda.
Utsatt sensorplacering är en rejäl plump för Audi. Flera funktioner slås ut nästan direkt av aldrig så lite regn eller snöslask.
Utsatt sensorplacering är en rejäl plump för Audi. Flera funktioner slås ut nästan direkt av aldrig så lite regn eller snöslask.
Mercedes-Benz E300 de 4Matic Kombi
Mercedes-Benz E300 de 4Matic Kombi

Mercedes-Benz E300 de 4Matic Kombi

Grundpris: 578 900 kr

Milkostnad: 59,50 kr

Körkänsla: 4/5

Ekonomi: 2/5

Komfort: 5/5

Säkerhet: 5/5

Miljö: 4/5

Tydliga mätare. Utöver denna vy kan rekordmånga andra visningsalternativ och färgkaskader frammanas. Kul, så länge det inte tar överhanden från körningen.
Tydliga mätare. Utöver denna vy kan rekordmånga andra visningsalternativ och färgkaskader frammanas. Kul, så länge det inte tar överhanden från körningen.
Diesel och el ger 306 hk och hela 700 Nm vridmoment. Det finns urkraft jämt och automatlådans nio växlar arbetar snyggt.
Diesel och el ger 306 hk och hela 700 Nm vridmoment. Det finns urkraft jämt och automatlådans nio växlar arbetar snyggt.
Skålad rygg, ganska platt sittdyna. En annorlunda Mercedesstol men alla våra testare fann den bäst i trion.
Skålad rygg, ganska platt sittdyna. En annorlunda Mercedesstol men alla våra testare fann den bäst i trion.
Ändrade knappfunktioner runt styrplattan, som i sig är närmast överkänslig för beröring. Fingra inte när det inte behövs!
Ändrade knappfunktioner runt styrplattan, som i sig är närmast överkänslig för beröring. Fingra inte när det inte behövs!
Volvo V90 T6 AWD Recharge
Volvo V90 T6 AWD Recharge

Volvo V90 T6 AWD Recharge

Grundpris: 564 000 kr

Milkostnad: 57,30 kr

Körkänsla: 4/5

Ekonomi: 2/5

Komfort: 4/5

Säkerhet: 5/5

Miljö: 3/5

Ganska små men ändå tydliga rundlar. Det är dags att kasta ut den snurriga färddatorn nere till höger till förmån för en bättre.
Ganska små men ändå tydliga rundlar. Det är dags att kasta ut den snurriga färddatorn nere till höger till förmån för en bättre.
Den saftiga törsten när bilen går på enbart bensin och bensinvärmaren som krävs för att värma kupén på vintern snor en miljöpoäng från V90.
Den saftiga törsten när bilen går på enbart bensin och bensinvärmaren som krävs för att värma kupén på vintern snor en miljöpoäng från V90.
Avancerade former och dynförlängning ger förutsättningar för hög sittkomfort. Våra förare höll ändå inte Volvo som favoritsits denna gång.
Avancerade former och dynförlängning ger förutsättningar för hög sittkomfort. Våra förare höll ändå inte Volvo som favoritsits denna gång.
Batteripaketet är placerat i ”kardantunneln”, vars utformning inkräktar på utrymmet på mittplatsen bak.
Batteripaketet är placerat i ”kardantunneln”, vars utformning inkräktar på utrymmet på mittplatsen bak.

Audi klarar sig hyfsat på enbart el jämfört med förbrukningsnormen och startar sin bensinmotor efter 49 kilometers körning. Volvo når 40 kilometer, medan Mercedes inte mäktar med mer än 38 kilometer innan dieseln startar. Det är ynkligt, trots väderleken och årstiden. Vad ska man med den extra tekniken och tyngden till för ett så magert utbyte? 

När fossilmotorerna startar får Mercedes revansch. Vi noterar drygt 0,6 liter milen under resten av testmätningen, som omfattar ca 40 mil. På samma rutt kräver Audi 0,78 liter milen på bensin och Volvo hela 0,83.  

Detta ska dock ställas i relation till bilarnas kraft- och fartresurser, ty sådana finns det i överflöd. I synnerhet Audi med totalt 367 hk systemeffekt är rena raketen i våra mätningar. Omkörningen från 70–110 km/tim går på tre sekunder blankt och kräver inte ens 80 meters sträcka. Det är snudd på Teslaklass.

Körkaraktären är av det alerta slaget, Audi rör sig distinkt på sitt standardmonterade sportchassi och är avgjort ”förarens bil” i sällskapet. Exakt styrning och snabbtänkt dubbelkopplingslåda bidrar.

Volvo har sin välkända tvåliters bensinfyra med både kompressor och turbo, här i nedtonat skick jämfört med T8-modellerna. Karaktären är inte lika topptrimmad som Audis men väl anpassad till Volvos karaktär som komfortkamrat snarare än verktyg för körupplevelse.

Någon direkt skillnad mot de T8-versioner vi kört kan inte märkas, det finns effekt så det räcker och blir över här också. Automatlådans åtta växlar gör genomgående ett snyggare jobb än Audis, där det fortfarande finns tendenser till ryckighet i låg fart och vid precisionmanövrer.

Mercedes har lägst systemeffekt, men 306 hk ska väl räcka för de flesta kan vi tro och vridmomentet är hela 700 Nm. Bilen är nästan lika kvick som Audi, framför allt förstärker den stora råstyrkan bilens karaktär av avspänt långfärdsredskap. Få andra bilar kan löpa på så länge och så långt utan att hänga ut tungan av trötthet – och det gäller även för de åkande.

Alla testförare var ense om att E-klass var testets mest komfortabla upplevelse. Kör- och vägegenskaperna är närmast oförändrade från fossilversionerna, den något högre markfrigången möts av en något styvare fjädringssättning. Svajig blir bilen aldrig, inte det minsta, ens med last. Ljudnivån är lägst, men skillnaderna mellan bilarna är försumbara.

»Svajig blir bilen aldrig, inte det minsta, ens med last.«
Mercedessladdens kontakt finns i bakre stötfångaren – ett utsatt läge.
Mercedessladdens kontakt finns i bakre stötfångaren – ett utsatt läge.
Ägarna tycker

I Autoindex 2020 placerade sig Mercedes på 4:e, Volvo på 5:e och Audi på 8:e plats av 23 märken när svenska bilägare betygsätter sitt bilinnehav.

I den tyngsta kategorin "Bilen", där köregenskaper, kvalitet och kostnader är avgörande, slutade Mercedes på 3:e, Volvo på 5:e och Audi på 7:e plats. När bilägarna får ranka sina märkesverkstäder tar Volvo ledningen med en 8:e plats, Mercedes hamnar på 15:e och Audi på 21:a plats.

Volvos modell med personlig servicetekniker får högst betyg av bilägarna. Bedömningen av återförsäljarna resulterade i 3:e plats för Volvo, 4:e för Mercedes och 13:e för Audi. Undersökningen genomfördes januari-mars 2020 och gäller årsmodellerna 2013-2019.

Mercedes har samma system för fyrhjulsdriften i laddhybriden som i de vanliga E-klassversionerna och klarade också vårt rullprov med endast ett hjul mot asfalten, dock inte riktigt lika enkelt som andra Mercedes med liknande fyrhjulsdrift. Det krävdes mer gaspådrag för att få bilen att rulla framåt.

Vid körning i halka märks ingen fördröjning och E-klass laddhybrid har en tydligt understyrd karaktär. När snösmocka och rysskyla slog till senare under testperioden uppträdde bilen mycket kursstabilt men när fästet väl släppte var det också en tung bil att hantera, precis som de båda andra.  

Audi A6 har i det här utförandet det tämligen nya Quattrosystemet Ultra som kortfattat innebär att bilen automatiskt kopplar bort drivningen från bakaxeln vid gynnsamma förhållanden – torr vägbana, raksträcka, jämn och lugn hastighet. Vid körning i halka, kurvtagning och kraftig acceleration är fyrhjulsdriften alltid påkopplad.

Audis ändrade system utvecklades för att spara bränsle men är tyvärr inte riktigt lika reaktionsnabbt som den klassiska torsendifferentialen. När vi kör med tre hjul på rullarna och endast ett hjul som har grepp klarar inte Audin provet utan glider sidledes av dem. Med torsendifferentialen klarade Audi samma manöver med bara lite hjulspinn.

Däremot reagerar den nya fyrhjulsdriften direkt vid körning i alla hastigheter och även som laddhybrid är Audi ytterst kursstabil på vanliga vägar, snö eller ej. Karaktären är lätt överstyrd, bilen är både följsamt hanterlig och trygg.

I övrigt är detta gamla bekanta. Audis kaross har väl rumsutnyttjad kupé och håller hög finish i allt. Baksätet är rymligast, kanske det bekvämaste i trion, men man sitter lågt. Tre i bredd är inget nöje i någon av bilarna men för två är Audi bäst.

»Det ska till känsliga testförarbakar för att dra några skiljelinjer mellan bilarna«

Baksätet i Mercedes lutar kraftigt och är inte fullt så rymligt som man kanske vill tro, men nog duger det. Här och var känns inredningen faktiskt lite ”tunn” i finishen och stygnen i sömmen på instrumentpanelen är inte riktigt perfekta – men kostar ändå extra. Det är irriterande när man ständigt ser dem.

Volvos mittplats bak störs av den uppstickande battertunneln, annars är själva soffan bekväm, och ingen av oss förmår i alla fall säga att bilen känns sämre hopkommen inuti än tyskarna.

Å ena sidan och å den andra, utan tvivel håller alla tre riktigt hög klass i det mesta och det ska till särdeles känsliga testförarbakar för att dra några uppenbara skiljelinjer mellan bilarnas egenskaper. Mycket bättre kombibilar än så här erbjuds knappast på marknaden, även om BMW säkert vill ha ett ord med i laget nästa gång. Tillvalsmöjlligheterna är närmast oändliga, tänk på en finess och den går med största sannolikhet att uppbringa – at a price.

Till slut är alla våra förare ense om att Mercedes känns mest komplett, mycket tätt följd av Audi. Efter en något större lucka hamnar Volvo på tredjeplats.

Audis ”heldigitala” miljö med instrumenthus och dubbla skärmar fungerar bättre än många liknande. Mobilladdning i armstödet, toppfinish överlag.
Audis ”heldigitala” miljö med instrumenthus och dubbla skärmar fungerar bättre än många liknande. Mobilladdning i armstödet, toppfinish överlag.
Alla tre har stort bagageutrymme men i Audi ryms minst antal backar (se tabell). Utformningen som helhet och i detaljer är dock mycket bra och rejäl. Notera att lastgolvet bara sticker upp en smula från tröskeln.
Alla tre har stort bagageutrymme men i Audi ryms minst antal backar (se tabell). Utformningen som helhet och i detaljer är dock mycket bra och rejäl. Notera att lastgolvet bara sticker upp en smula från tröskeln.
Mercedes: Blankpanelen ger en kylig känsla, men det finns andra. Informationsmöjligheterna är närmast oändliga, men detaljfinishen är inte perfekt i allt.
Mercedes: Blankpanelen ger en kylig känsla, men det finns andra. Informationsmöjligheterna är närmast oändliga, men detaljfinishen är inte perfekt i allt.
Trots den skrymmande batteripuckeln, som alldeles framför de bakre ryggstöden slutar i ett ”dike”, lastar Mercedes bäst och klarar tyngsta bördan. Höjden under insynsskyddet är delvis starkt begränsad.
Trots den skrymmande batteripuckeln, som alldeles framför de bakre ryggstöden slutar i ett ”dike”, lastar Mercedes bäst och klarar tyngsta bördan. Höjden under insynsskyddet är delvis starkt begränsad.
Volvo: Ett bekant och alltjämt mycket trivsamt rum för föraren och de åkande. Hög finish men laddplatta för mobilen går ej att få i laddhybridversionen.
Volvo: Ett bekant och alltjämt mycket trivsamt rum för föraren och de åkande. Hög finish men laddplatta för mobilen går ej att få i laddhybridversionen.
Volvos kraftigt sluttande bakparti hämmar potentialen, men vi fick i alla fall in ytterligare fem backar jämfört med Audi. Den tillåtna maxlasten är dock ynklig i Volvo, inte ens 380 kg.
Volvos kraftigt sluttande bakparti hämmar potentialen, men vi fick i alla fall in ytterligare fem backar jämfört med Audi. Den tillåtna maxlasten är dock ynklig i Volvo, inte ens 380 kg.
Test: Audi A6 Avant, Mercedes E300 de Kombi och Volvo V90 T6 Recharge (2021)
Test: Audi A6 Avant, Mercedes E300 de Kombi och Volvo V90 T6 Recharge (2021)
»Helheten sackar dock jämfört med Audi och Mercedes.«
Test: Audi A6 Avant, Mercedes E300 de Kombi och Volvo V90 T6 Recharge (2021)
Test: Audi A6 Avant, Mercedes E300 de Kombi och Volvo V90 T6 Recharge (2021)
Audi: Elegant inbyggd skärm med mycket tydlig grafik och förhållandevis lättpekade val – men det hela kräver viss övning innan kommandona ”sitter”. Klimatanläggning och skrivplatta finns i den nedre skärmen.
Audi: Elegant inbyggd skärm med mycket tydlig grafik och förhållandevis lättpekade val – men det hela kräver viss övning innan kommandona ”sitter”. Klimatanläggning och skrivplatta finns i den nedre skärmen.
Mercedes: MBUX-systemet med pekskärm är nytt för E-klass. Det finns också gott om andra möjligheter till styrning av det hela: rattreglage, styrplatta, rösten …
Mercedes: MBUX-systemet med pekskärm är nytt för E-klass. Det finns också gott om andra möjligheter till styrning av det hela: rattreglage, styrplatta, rösten …
Volvo: Sensus-systemet har hängt med länge. Det är ganska lättanvänt och funktionerna kan möbleras efter smak. Helheten sackar dock jämfört med Audi och Mercedes.
Volvo: Sensus-systemet har hängt med länge. Det är ganska lättanvänt och funktionerna kan möbleras efter smak. Helheten sackar dock jämfört med Audi och Mercedes.
Test: Audi A6 Avant, Mercedes E300 de Kombi och Volvo V90 T6 Recharge (2021)
Test: Audi A6 Avant, Mercedes E300 de Kombi och Volvo V90 T6 Recharge (2021)
Test: Audi A6 Avant, Mercedes E300 de Kombi och Volvo V90 T6 Recharge (2021)
Test: Audi A6 Avant, Mercedes E300 de Kombi och Volvo V90 T6 Recharge (2021)
Elektriska barnsäkerhetslås finns i både Audi (bilden) och Volvo.
Elektriska barnsäkerhetslås finns i både Audi (bilden) och Volvo.
Ett vred för avstängning av passagerarkrockkudden finns i Volvo.
Ett vred för avstängning av passagerarkrockkudden finns i Volvo.
Test: Audi A6 Avant, Mercedes E300 de Kombi och Volvo V90 T6 Recharge (2021)
Test: Audi A6 Avant, Mercedes E300 de Kombi och Volvo V90 T6 Recharge (2021)
Test: Audi A6 Avant, Mercedes E300 de Kombi och Volvo V90 T6 Recharge (2021)
Test: Audi A6 Avant, Mercedes E300 de Kombi och Volvo V90 T6 Recharge (2021)
Test: Audi A6 Avant, Mercedes E300 de Kombi och Volvo V90 T6 Recharge (2021)
Test: Audi A6 Avant, Mercedes E300 de Kombi och Volvo V90 T6 Recharge (2021)
Test: Audi A6 Avant, Mercedes E300 de Kombi och Volvo V90 T6 Recharge (2021)

Ljustest

LED/LED
LED/LED
Test: Audi A6 Avant, Mercedes E300 de Kombi och Volvo V90 T6 Recharge (2021)

 

Audi Halvljus Helljus
Längd, m 120 223
Bredd, m 27 27
Betyg 4/5 4/5

Spolning: Ja.

LED/LED
LED/LED
Test: Audi A6 Avant, Mercedes E300 de Kombi och Volvo V90 T6 Recharge (2021)

 

Mercedes Halvljus Helljus
Längd, m 89 326
Bredd, m 26 36
Betyg 3/5 5/5

Spolning: Nej.

LED/LED
LED/LED
Test: Audi A6 Avant, Mercedes E300 de Kombi och Volvo V90 T6 Recharge (2021)

 

Volvo Halvljus Helljus
Längd, m 108 195
Bredd, m 26 33
Betyg 4/5 4/5

Spolning: Ja.

Kommentar:

Bra matrixstrålkastare i alla tre, fattas bara annat, men Merecdes utmärker sig. Helljuset är extremt starkt, en formlig flod av ljus som når längre än i någon annan bil vi mätt under alla år. Halvljuset är brett och vilsamt men når inte särskilt långt. Audis helljus är också starkt, medan Volvos blir något efter – men bredden är bra.

Medelvärde Halvljus Helljus
Längd, m 99 186
Bredd, m 25 18

 

Rostskyddsprognos 

(Bilarna är besiktigade av Rostskyddsmetoder AB.)

Audi
Audi

Audi

Laddhybridversionen skiljer sig från rostskyddssynpunkt inte från den konventionella modellen. A6 Avant är mycket välbyggd och har motorhuv, framskärmar, dörrar, baklucka och flera detaljer i underredet av aluminium. Materialet finns också i hjulupphängningar, länkarmar, fjädertorn fram och i motor- och bakaxelvagga. Innerskärmar av filtmaterial fram och bak. Nedåtvänd skarv i sidotrösklar, dock väl tätad. Bra bakre skärmkanter med välgjord tätning. Plastsköldar täcker underredet. Alla hålrum under bilen har väl utförd behandling, nästan alla skarvar är väl tätade. Stänklappar fram saknas men skärmkanterna täcks av plast.

Rostskyddsgaranti: 12 år

Betyg: 5/5

Mercedes
Mercedes

Mercedes

Laddhybridversionen skiljer sig från rostskyddssynpunkt inte från den konventionella modellen. Denna E-klassgeneration har inte lika mycket aluminium i karossen som den tidigare. Där var huv, framskärmar, dörrar och baklucka av aluminium. Här är dörrarna av stålplåt, men de är väl limmade och har invändig behandling. Behandling i alla balkar och hålrum under. Hela underredet, även innanför plastsköldarna, täcks av skyddande vax. Alla skarvar är väl tätade, även i tröskellådor. Länkarmar, motorvagga och andra chassidetaljer är av aluminium och avgassystemet är rostfritt. Bra skärmkanter. Plast i bakre delen av underredet.

Rostskyddsgaranti: 30 år

Betyg:  5/5

Test: Audi A6 Avant, Mercedes E300 de Kombi och Volvo V90 T6 Recharge (2021)

Volvo

Laddhybridversionen av V90 har bränsletank av rostfritt stål, inte av plast som övriga versioner. Länkarmar och fjäderbensholkar fram av aluminium, liksom i framskärmar och motorhuv, medan resten av karossen är av stålplåt – förutom bakluckan av plast. Dörrarna är behandlade inuti, men bakdörrarna är bara delvis tätade. Skärmkanterna bak är bra, men de öppna skarvarna under filtinnerskärmarna i de bakre hjulhusen utgör en rostrisk på sikt. Under bilen finns otätade skarvar, bland annat i tröskellådorna. Underredets balkar och hålrum saknar nästan helt invändig behandling och slitskydd finns bara i ytterkanterna.

Rostskyddsgaranti: 12 år

Betyg: 3/5

Modellfakta

Audi A6 Avant 55
TFSIe quattro S tronic
Audi A6 Avant 55 TFSIe quattro S tronic
Audi A6 Avant 55 TFSIe quattro S tronic

Tillverkningsland: Tyskland.

Bensinmotor: Längsmonterad 4-cylindrig rak, turbo. Två överliggande kamaxlar, fyra ventiler cylinder. Kamkedja. Kompression 9,6. Borrning/slag 82,5/92,8 mm, volym 1 984 cm3.  

Effekt/vridmoment: Max effekt bensinmotor 252 hk (185 kW) vid 5 000–6 000 v/min, max vridmoment 370 Nm vid 1 600–4 500 v/min. Elmotor 143 hk (105 kW), systemeffekt 367 hk (270 kW), vridmoment 500 Nm vid 1 250 v/min.

Kraftöverföring: Fyrhjulsdrift, sjuväxlad dubbelkopplingslåda. Varvtal vid 110 km/tim, högsta växeln: 1 600 v/min.  

Hjulupphängning: Skruvfjädring, krängningshämmare. Fram MacPherson fjäderben, dubbla triangellänkar. Multilänk bak. 

Hjul: Fälgbredd 8,5 tum. Däck 245/45 R19.

Styrning: Kuggstång, elservo. Vändcirkel 12,1 m, 2,2 rattvarv.

Bromsar: Ventilerade skivor. 

Prestanda: Toppfart 250 km/tim. Acceleration 0–100 km/tim 5,7 s. (fabriksuppgifter).

Övriga versioner: A6 sedan laddhybrid från 657 300 kronor.

»Vilken miljönyttan är kan diskuteras.«
Mercedes-Benz E300 de 4Matic Kombi
Mercedes-Benz E300 de 4Matic Kombi
Mercedes-Benz E300 de 4Matic Kombi

Tillverkningsland: Tyskland.

Dieselmotor: Längsmonterad 4-cylindrig rak, turbo. Två överliggande kamaxlar, fyra ventiler cylinder. Kamkedja. Kompression 15,5. Borrning/slag 82,0/92,3 mm, volym 1 950 cm3

Effekt/vridmoment: Max effekt 194 hk (143 kW) vid 3 600
v/min, max vridmoment 400 Nm vid 1 600–2 800 v/min. Elmotor 122 hk (90 kW), systemeffekt 306 hk (225 kW), vridmoment 700 Nm.

Kraftöverföring: Fyrhjulsdrift, nioväxlad automatlåda. Varvtal vid 110 km/tim, högsta växeln: 1 350 v/min.  

Hjulupphängning: Skruvfjädring fram, luftfjädring bak, krängningshämmare. Fram MacPherson fjäderben, dubbla triangellänkar. Multilänk bak. 

HjulL: Fälgbredd fram/bak 8/9 tum. Däck fram/bak 245/45 R18 resp. 275/40 R18.

Styrning: Kuggstång, elservo. Vändcirkel 11,6 m, 2,3 rattvarv.

Bromsar: Ventilerade skivor. 

Prestanda: Toppfart 230 km/tim. Acceleration 0–100 km/tim 5,9 s (fabriksupgifter).

Övriga versioner: Bensinversion från 556 900 kronor.

Volvo V90 T6
AWD Recharge
Volvo V90 T6 AWD Recharge
Volvo V90 T6 AWD Recharge

Tillverkningsland: Sverige.

Bensinmotor: Tvärställd 4-
cylindrig rak, turbo + kompressor. Två överliggande kamaxlar, fyra ventiler cylinder. Kamrem. Kompression 10,3. Borrning/slag 82,0/93,2 mm, volym 1 969 cm3.

Effekt/vridmoment: Max effekt 253 hk (186 kW) vid 5500
v/min, max vridmoment 350 Nm vid 1 680–4 980 v/min. Elmotor 87 hk (65 kW), systemeffekt 340 hk (251 kW), vridmoment 590 Nm.

Kraftöverföring: Fyrhjulsdrift, åttaväxlad automatlåda. Varvtal

Hjulupphängning: Skruvfjädring fram, luftfjädring bak, krängningshämmare. Fram MacPherson fjäderben, undre triangellänk. Multilänk bak. 

Hjul: Fälgbredd 8,5 tum. Däck 255/40 R19. 

Styrning: Kuggstång, elservo. Vändcirkel 11,6 m, 2,8 rattvarv.

Bromsar: Ventilerade skivor.  

Prestanda: Toppfart 180 km/tim. Acceleration 0–100 km/tim 5,9 s (fabriksupgifter).

Övriga versioner: T8 AWD Recharge från 594 000 kronor.

4MATIC-systemet ger Mercedes bäst framkomlighet i trion. Snabb och konsekvent reaktion, ingen sneddragning. Bilens karaktär är tydligt understyrd.
4MATIC-systemet ger Mercedes bäst framkomlighet i trion. Snabb och konsekvent reaktion, ingen sneddragning. Bilens karaktär är tydligt understyrd.
Bagagerumsbelysningen ska förstås vara högt placerad i en kombi, som i Mercedes.
Bagagerumsbelysningen ska förstås vara högt placerad i en kombi, som i Mercedes.
Sladdförvaring under golv i Volvo (bilden) och Mercedes.
Sladdförvaring under golv i Volvo (bilden) och Mercedes.

Vi tycker

Mercedes
Mercedes

Plats 1

Mercedes slutade till sist som segrare i matchen men det var jämnare än någon gång tidigare då E-klass kombi funnits med i testtrion. Laddhybrider som sådana, oavsett märke och modell, lever i viss grad på att staten håller dem under armarna. Vilken miljönyttan är kan diskuteras (och det gör den!) och denna Mercedes representerar knappast toppen av var utvecklingen på området befinner sig just nu. Därtill är elräckvidden alltför låg och bagagerumsintrånget av batteriet alltför högt. Men resten av bilen håller rejäl klass i nästan alla avseenden och konkurrenterna här kommer i realiteten inte särskilt långt på sina laddningar heller. Det är alltjämt en begränsad biltyp som nog kommer att betraktas som ett kuriosum den dag vi alla sitter i elbilar som rattar sig själva …

Audi
Audi

Plats 2

För den som gillar att köra är Audi valet. Sin storlek till trots är laddhybriden av A6 Avant hanterlig och snudd på kul. Finish och fartresurser är bäst i trion, lastutrymmet sämst utan att för den skull vara dåligt. Lite tydligare fyrhjulsdrift är ett av våra önskemål.

Volvo
Volvo

Plats 3

Volvo har sin egen stil i kampen mot tyska statusmärken och står dem inte efter när det gäller köregenskaper eller komfort. Tillsatsvärmen under eldrift och en alltför hög fossilbränsletörst ställer till det i slutsummeringen och när var en Volvo så här dyr senast?

Kommentarer

Sorry Volvo, V90 ger inte lika mycket premiumkänsla som Audi och Mercedes. Vilken som är bäst av tyskarna är en smaksak, Audi är mest körglad, Mercedes kontrar med att vara bekvämast. Alla tre passar väl som långfärdskryssare. Totalt sett bäst fyrhjulsdrift och hög komfort gör att mitt val blir Mercedes. En Audi A6 med snabbare Quattro-system, alltså en torsendifferential, samt lite större bagageutrymme hade troligen ändrat på utfallet.

Christian Ellmark, testförare.

Fina bilar som inte riktigt passar mig. Mercedes är min etta. Högst komfort och lägst förbrukning, men elräckvidden är snål. Resten av bilen håller hög klass, utom rattreglagen och kistan i bagageutrymmet. Tvåa Audi. Går längst på el, få svaga punkter i övrigt. Den sänkta ”looken” gillar jag inte, bilen ser tonårstrimmad ut. Trea Volvo. Bekväm till tusen, behängd som en julgran men känns taxiartad ändå. Magstarkt pris för testexemplaret.

Calle Carlquist, testledare.

En laddhybridkombi utgör för många den optimala föreningen av hyfsat miljösamvete, rymlig vardagsbil och plånboksattraktion. Tacka gynnsamt förmånsvärde, skattesubventioner och – under rätt omständigheter – sparade fossilbränslenotor för det. Utbudet av modeller växer, det kommer snart att finnas hur många som helst att välja bland.

Säljstatistiken talar också sitt tydliga språk. Av förra årets totalt 292 000 nyregistrerade bilar i Sverige var inte mindre än 22 procent laddhybrider, 66 000 stycken. Sladdversionerna av Volvo S/V60 låg i topp på helåret, före Volvo XC60 och därefter VW Passat, Kia Ceed, Kia Niro och Kia Optima. 

Våra

Är du tidningsprenumerant? Skapa din digitala inloggning.

Registrera
Digital prenumeration
Läs allt – Bli Premium-medlem

Det här är en del av vårt premium-innehåll. För att läsa vidare behöver du starta en prenumeration eller logga in ifall du redan har ett konto.

✅ Tillgång till alla artiklar ✅ Digital tidning ingår ✅ Exklusivt nyhetsbrev

Läs mer

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.