Bild
Nästa artikel
Årets testbil 2020: Laddhybriden kör om hajpade elbilen

Årets testbil 2020: Laddhybriden kör om hajpade elbilen

Nybilstest

Vi blickar tillbaka på trender, vinnare och förlorare teståret 2020. Ett tydligt tema är att testbilarna blir snålare – men också dyrare.

Det nya 20-talet är i gång på allvar och det första året är redan förbi. På tidningens testavdelning passerade 55 bilar från 21 olika tillverkare. Allt från Hyundai i10 till Tesla Model X.

Fjolårets biltrender kom att påverkas av två stora makrohändelser. På EU-nivå riskerar biltillverkarna miljardböter om de inte når sina individuellt satta utsläppsmål baserat på deras faktiska bilförsäljning och i Sverige har bilköparna fått höjd straffskatt för modeller med utsläpp över 95 g/km. 

Dessa två regimförändringar satte tydligt sin prägel på biltillverkarnas lanseringar. Under 2020 testade vi ovanligt många småbilar och kompakta suvar. Bara tre av alla modeller hade dieselmotor. Så få dieselbilar har vi inte testat sedan 90-talet. Samma trend råder för de provkörningar vi gjort. Bara 5 av 63 provbilar drevs av diesel.

Istället fick bensindriften ett rejält uppsving – från 41 procent under 2019 till 55 procent år 2020. Av dessa bensinbilar var nästan var fjärde en så kallad mildhybrid med ett beskedligt batteri som återvinner rörelseenergin. 

Annars var laddbilarna den största trenden, inte minst elbilar. Utbudet av elbilar sprider sig i alla segment och ned i allt lägre prisklasser. Faktum är att en av de allra billigaste bilarna under 2020 var en elbil: Volkswagen e-Up.

”Att bygga en bra bil är inte svårt – att bygga en bra bil till ett rimligt pris är en svårare nöt att knäcka”

Bilmarknadens resa mot allt mindre miljöpåverkan speglar sig också i vår testförbrukning. Den genomsnittliga testbilen (med förbränningsmotor) drog 6,0 l/100 km. För fem år sedan var testsnittet 6,5.

Ändå är bilarna snabbare då många får hjälp av en vridstark elmotor. Snittbilen klarade 0-100 km/tim på 9,3 sekunder. År 2016 var siffran 9,8 sekunder. 

Men allt blev tyvärr inte bättre. Ny teknik och fallande kronkurs har drivit upp bilpriserna. Däremot ser vi att den snålare miljötekniken hjälper till att hålla nere milkostnaden. Ägarkostnaderna har bara ökat en dryg krona trots högre inköpspriser och ökade skattesatser.  

Om vi lyfter blicken mot 2021 ser vi fram emot ett växande utbud bland laddbilarna, som ökar konkurrensen och sänker prisnivån till att bli nåbar för privatköpare.

Årets testbil 2020: Volkswagen Passat GTE

Årets testbil utses genom att rangordna bilarna plats 1–55 (antal testade bilar 2020) enligt våra egna mätvärden i åtta kategorier. Inga siffror från tillverkarna ligger bakom utmärkelsen. Bäst snittplacering utses till totalvinnare.

Kategorierna är testförbrukning, bromssträcka, ljusets räckvidd, milkostnad, antal läskbackar i bagaget, acceleration 0–100 km/tim samt rostbetyg. 

Att bygga en bra bil är egentligen inte svårt. Att bygga en bra bil till ett rimligt pris är en svårare nöt att knäcka. Därför räknas milkostnaden dubbelt för att premiera bilar som erbjuder bra egenskaper till ett vettigt pris.

Efter att ha analyserat alla mätdata står laddhybriden Volkswagen Passat GTE SportCombi som vinnare. De nya IQ Matrix-ljusen imponerar och Passat GTE är rymlig, rask och med låg förbrukning. 

I botten parkerar två designersuvar. Nissan Juke är åtminstone billig. Range Rover Evoque kostar mest i drift och är törstigast. Trots högt pris är Evoque rätt slö, bromsar uselt och har mediokert rostskydd.

Testbilarna 2020: Bäst och sämst

Snittplacering av 55 testbilar i åtta mätkategorier.

1. Volkswagen Passat Sportscombi GTE (15,6)
2. Skoda Octavia Combi 1,5 TSI 150 (17,0)
3. Mercedes EQC 400 4Matic (18,9)
4. Skoda Karoq 1,0 TSI 115 (19,0)
5. Tesla Model 3 Standard Range Plus (19,1)

51. Hyundai i10 1,0 (32,8)
52. Subaru Forester e-Boxer (34,4)
53. Toyota Corolla 2,0 HSD (34,8)
54. Nissan Juke 1,0 DIG-T 117 (37,1)
55. Range Rover Evoque D180 AWD (46,1)

 

Det nya 20-talet är i gång på allvar och det första året är redan förbi. På tidningens testavdelning passerade 55 bilar från 21 olika tillverkare. Allt från Hyundai i10 till Tesla Model X.

Fjolårets biltrender kom att påverkas av två stora makrohändelser. På EU-nivå riskerar biltillverkarna miljardböter om de inte når sina individuellt satta utsläppsmål baserat på deras faktiska bilförsäljning och i Sverige har bilköparna fått höjd straffskatt för modeller med utsläpp över 95 g/km. 

Dessa två regimförändringar satte tydligt sin prägel på biltillverkarnas lanseringar. Under 2020 testade vi ovanligt många småbilar och kompakt

Är du tidningsprenumerant? Skapa din digitala inloggning.

Registrera
Digital prenumeration
Läs allt – Bli Premium-medlem

Det här är en del av vårt premium-innehåll. För att läsa vidare behöver du starta en prenumeration eller logga in ifall du redan har ett konto.

✅ Tillgång till alla artiklar ✅ Digital tidning ingår ✅ Exklusivt nyhetsbrev

Läs mer

Kommentarer

#1
2020-12-25 17:42

Skoda Karoq, det var lite överraskande för mig.

#2
2020-12-25 20:35

Corolla 2.0 var en överraskning för mig.

#3
2020-12-27 10:51

Grattis Passat.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.