Bild
Nästa artikel

Biltest: Volkswagen Passat, Peugeot 407

Nybilstest

Nya Volkswagen Passat lanseras som komfortbil, Peugeot 407 som sportig. Fast i verkligheten är det tvärtom. Peugeot är skönast att åka i och Passat vassast att köra. Lärdom: lita inte för mycket på marknadsförarna!

En ny VW Passat är en stor händelse i Bilsverige. Det märks tydligt när vi under testet flänger land och rike runt med den nya folkvagnen, några veckor innan den officiella lanseringen.
Överallt där vi stannar till flockas nyfikna, kikar in genom rutorna och börjar genast granska bilen ur alla upptänkliga vinklar.

Den eleganta mellanklasslimousinen, som i formspråket mer anknyter till VW:s lyxbil Phaeton än till den tidigare Passat-modellen, väcker betydligt mer uppmärksamhet än duellmotståndaren Peugeot 407.

Det är i och för sig helt naturligt; nyhetens behag är alltid lockande. Men det stora intresset förklaras också av att VW:s mellanklassbil sedan länge har ett genuint fäste på den svenska marknaden, både bland tjänstebilsförare och folk som betalar ur egen ficka.

Mindre smickrande
Vid flera tillfällen under sin långa livscykel, nästan nio år, har förra upplagans Passat varit uppe och nosat på platserna närmast efter Volvo och Saab i försäljningstoppen. Mindre smickrande är alla problem som kantade modellens första tid.

Såväl bilarna som VW:s verkstadskapacitet visade sig ha allvarliga kvalitetsbrister, något som fortfarande påverkar förtroendet för märket negativt. Det bekräftas bland annat av Vi Bilägares stora kvalitetsundersökning Autoindex där Volkswagen hamnar i bottenskiktet av 19 undersökta märken.


Den här gången hoppas självfallet den svenska VW-organisationen på en bättre start för sin, jämte Golf, viktigaste modell. Och någon större oro för tekniska haverier behöver man nog inte känna, även om vindrutespolningen behagade strejka på vår testbil.

Nya Passat bygger på beprövad teknik, som i allt väsentligt hämtats från VW Golf/Touran. Det är bilar som hunnit vara med några år vid det här laget, så de flesta eventuella barnsjukdomar bör rimligen vara botade.

Teknikskiftet jämfört med förra Passat, som baserades på Audi A4, innebär också att den nya folk-vagnen har en tvärställd motor. Det är gynnsamt för kupéutrymmet, som är mycket generöst.

Tusenlappen billigare
En annan effekt av att välja Golf istället för Audi som teknisk bas är att priset kunnat hållas nere. Nya Passat är tusenlappen billigare än den gamla modellen, trots att det handlar om en betydligt större och modernare bil.

Men till Peugeots prislapp är det fortfarande en bra bit kvar. Med 2,2-litersmotorn på 160 hk (10 mer än i VW:n) kostar 407 ST i välmatat grundutförande 215 900 kronor, drygt 7 000 kronor mindre än den snålare utrustade VW:n.

Den som kryddar upp sin Passat Trendline 2.0 FSI till Peugeots nivå får betala hela 248 000 kronor, 32 000 kronor mer än vad franska bilen kostar. Som tur är finns ett billigare sätt att utjämna skillnaderna i utrustning och det är att välja en Passat Comfortline (+ 6 900 kr) med businesspaket (à 10 600 kr). Då slutar notan på 240 800 kronor, men fortfarande skiljer det nästan 25 000 kronor till Peugeoten.

Så när det gäller inköpspriset är 407:an klar testvinnare. Även med det sportpaket à 7 900 kronor (halvläderklädsel, sportratt, invändiga krompaneler och sportfälgar) som satt på vår bil är Peugeoten nästan 20 000 kronor billigare än den nya VW:n.

Inte så konstigt att den franska bilen med raska kliv klättrar på försäljningslistorna.

Men bilekonomi är inte bara nybilspris och totala ägandekostnaderna är lägre för Passat, främst beroende på ett bättre andrahandsvärde. Det skiljer enligt våra beräkningar nästan två kronor milen till den tyska bilens förmån, räknat på Trendline-versionen. Men se upp så den inte går sönder; reservdelarna är i vissa stycken förskräckande dyra! 
  
Hör hemma i övre skiktet
Båda bilarna hör hemma i mellanklassens övre skikt och Passats yttermått (längden är hela 477 cm) tangerar numera de riktigt stora bilarna, typ Volvo S80 och Saab 9-5. Även innermåtten imponerar i den nya VW:n, här får  fullvuxna plats i baksätet. Men särskilt bekvämt är inte det hårda sätet med sitt brant vinklade ryggstöd. Kardantunneln, som finns där för de fyrhjulsdrivna versionerna, stjäl också en hel del plats på golvet. 

Sittkomforten bak är avgjort bättre i Peugeot, om man nu får plats vill säga. 407:ans kupé är betydligt kortare än Passats, vilket främst drabbat benutrymmet bak. Även takhöjden i baksätet är begränsad i den franska bilen, som överhuvudtaget är ganska dåligt utrymmesutnyttjad. Uppenbart har kupérymd och praktisk funktion fått stå tillbaka för designen, med sina djärvt svepande karosslinjer.

Om Passat erbjuder näst intill limousinekänsla när det gäller utrymmen, så är det Peugeot som gör det när det handlar om åkkomfort. 407:ans fjädring/dämpning är suveränt avstämd och ger en mjuk och behaglig gång, utan att väghållningen påverkas negativt. Inte ens de standardmonterade 17-tumsfälgarna med lågprofildäck gör Peugeoten stötig.

Även i ämnet ljudkomfort tar den franska bilen hem spelet, knappt men klart. Den uppfattas som tystare än Passat i alla avseenden; såväl däck-, vind- som motorljud är bättre dämpade. Så, ursäkta Peugeot, testlaget hade lite svårt att känna den där sportigheten som era marknadsförare så ivrigt hävdar att 407:an har. Vi skulle hellre beteckna den som en elegant designad komfortbil, på känt franskt manér. 

Även nya Passat rullar acceptabelt bekvämt över vägens ojämnheter. Men den är mer bestämd i fjädringen än sin franska konkurrent och tar tillbaka en del av det den förlorar i komfort på en vassare väghållning.

Passat tar kommandot
När det går undan i testfart på krokiga vägar är det Passat som tar kommandot, men 407:an finns hela tiden tätt i hasorna. VW:n är dock följsammare, kränger mindre och tål något högre kurvhastigheter än Peugeot innan den med en lätt kasning över framhjulen signalerar att det börjar gå väl fort. 
 
Både Passat och 407 har styrinrättningar av hög klass, med fin precision och bra respons. VW har valt en helt mekanisk elservo, som sparar dyrbara bränsledroppar, medan Peugeots servo regleras av elstyrd hydraulpump. Någon körmässig skillnad mellan systemen går inte att känna.  
 
Även antisladdsystemen, ESP, fungerar olika på bilarna. Passats är mer tillåtande och mindre brutalt i ingreppet än 407:ans. En annan skillnad är att VW:s system förblir urkopplat när föraren slagit av det, medan Peugeots även i urkopplat läge aktiveras så fort bilen kommer i obalans. I det fallet gillar testlaget den franska lösningen bättre. Det finns ingen anledning att helt kunna koppla bort den extra säkerhet som ett antisladdsystem ger.  
        
Passats tröga och knöliga växellåda blev heller ingen favorit och hämmar körsmidigheten ganska rejält. Testbilen hade också lätt för att tjuvstanna och samspelet koppling/gas/växellåda lämnar en del övrigt att önska.

Några sådana problem hade vi inte med 407;an, som också är betydligt smidigare att växla än VW:n. Däremot är Peugeot-lådan långslagigt osportig och saknar den precision i lägena som finns i Passat. Kanske löper VW-spaken lättare när bilen fått några mil på nacken; vår testbil kom nästan direkt från bandet när den hämtades ut.  

Passats direktinsprutade två-liters FSI-motor, som ersätter den tidigare 1,8-litersturbon, arbetar nästan  ljudlöst på tomgång. Men under belastning är den ganska hård i tonen och kräver 98-oktanig bensin för att arbeta optimalt.

Skönt mustig
Spontant saknar man turbomotorns fina respons på lägre varvtal, men FSI:n kontrar med att vara betydligt snålare vid verklig körning. Och det är värt mycket med ett bensinpris som bara stiger och stiger. 
    
Peugeots 2,2-litersmotor med dubbla balansaxlar är tystare än FSI:n och känns skönt mustig på låg- och mellanvarv. Man behöver nästan bara nudda gaspedalen så sticker bilen i väg. I  alla fall känns det så…

Men att Peugeoten skulle vara kvickare än VW:n visar sig vara en illusion. När vi kopplar testutrustningen till bilarna för prestandaprov är folkvagnen  piggare i alla discipliner, även segdragningen.

Den tyska bilen har också överlägsna bromsar, både när det gäller känsla och stoppsträckor. Peugeots pedal är otrevligt svampig och bromskraften kan inte doseras med samma precision som i VW:n.

Även på förarplats trivdes testlaget bäst i den välordnade Passaten. Främsta orsaken är de mycket fina inställningsmöjligheterna. Alla, kort som lång, hittade snabbt en perfekt körställning och satt dessutom utmärkt i den precis lagom hårt stoppade förarstolen.

Till specialfinesserna i den nya folkvagnen hör en elektrisk handbroms som kräver viss tillvänjning och aktiveras med en knapp till vänster om föraren. Good bye handbromsvändningar och privat övningskörning!

Bilen startas heller inte med traditionell nyckel, utan genom att fjärrkontrollen stoppas in i en hållare på instrumentpanelen. Ett tryck på kontrollen så slås tändningen på, ytterligare ett så puttrar motorn igång.

VW:s djupt liggande och eleganta instrumentuppsättning för tankarna till betydligt dyrare bilar och även reglagen för klimatanläggningen ger lyxkänsla. Annars ser inredningen ganska alldaglig ut, Passat får ju inte komma för nära koncernkusinen Audi.

Elegantare
Då är Peugeots interiör som helhet elegantare och mer konsekvent genomdesignad. Men funktionellt och ergonomiskt föredrar testlaget den tyska bilen. Även kvalitetskänslan är högre i Passat, något som inte minst märks när man ska städa bilen. Golvmattorna i 407:an är av undermålig kvalitet och nästan omöjliga att få rena.

På minuskontot noteras de besvärande solreflexerna i Peugeots enorma vindruta. Det är också svårt att avgöra var det långa nospartiet slutar. Man tror att man står på betryggande avstånd från garageväggen, men i själva verket handlar det om några millimeter. Fast man vänjer sig förstås ganska snabbt, om inte annat så efter första gången som man oförhappandes stöter emot något.  
      
Säkerhetsmässigt har Peugeot redan bevisat vad den går för i Euro NCAP:s krockprov, där det blev högsta betyg. Bilen har det mesta man kan begära av både aktiva och passiva  skyddsdetaljer och är bättre utrustad än Passat, bland annat har 407:an en krockkudde som skyddar förarens ben. 

Den nya folkvagnen har ännu inte hunnit köras i krocktesterna, där allt annat än ett femstjärnigt resultat skulle vara ett stort misslyckande.

Men för säkerhets skull, bokstavligt talat, avvakta med ett eventuellt köp tills Euro NCAP har sagt sitt!

Testad i Vi Bilägare nummer: 7/2005

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.