Bild
Nästa artikel
Nybilstest

Biltest: Chevrolet Spark, Renault Twingo, Volkswagen Up (2012)

Publicerad 30 juni 2012 (uppdaterad 5 maj 2021)
Det blev en rivstart för lilla VW Up i det första riktiga testet. Med stor charm, hög säkerhetsnivå och fina köregenskaper är den nya mini-folkan överlägsen sina konkurrenter på nästan alla punkter. Chevrolet Spark och Renault Twingo får se sig rejält överkörda.

Köp hela testet här

Vill du veta allt om de testade bilarna? I det kompletta testet redovisas samtliga testmoment, all fakta och fler bilder. Där kan du läsa mer om bland annat bränsleförbrukning, bilekonomi, rostskydd, ljus, kupébuller, barnsäkerhet, prestanda, kupé- och lastmått, krocksäkerhet och utrustning. Klicka på "Köp" för att köpa testet i digital form.

Testinformation

Modeller i det här testet:

Chevrolet Spark LT 1.2 Renault Twingo 1.2 16V Volkswagen High Up 1,0

Betyg

  • 5 = Utmärkt
  • 4 = Mycket bra
  • 3 = Bra
  • 2 = Godkänt
  • 1 = Underkänt
Fakta och ekonomi:

CHEVROLET SPARK 1.2:

TILLVERKNINGSLAND: Sydkorea.
MOTOR: Fyrcylindrig bensinmotor med fyra ventiler/cylinder, två överliggande kamaxlar och kamrem. Cylindervolym 1 206 cm3. Kompression 9,8:1.
EFFEKT/VRIDMOMENT: 81 hk (60 kW) vid 6 400 v/min. Max vridmoment 111 Nm vid 4 800 v/min.
KRAFTÖVERFÖRING: Framhjulsdrivning, femväxlad manuell låda. Automatlåda finns ej.
HJULUPPHÄNGNING: Fram MacPherson fjäderben, bak halvstel torsionsaxel.   
HJUL: 165/60 R15.
STYRNING: Kuggstång med hydraulisk servo. Vändcirkel 9,9 m.
BROMSAR: Ventilerade skivbromsar fram, trumbromsar bak. Låsningsfritt system.
PRESTANDA: 0–100 km/tim på 12,7 s. Toppfart 164 km/tim (fabriksuppgifter).
ÖVRIGA VERSIONER: Motorer från 68 till 81 hk. Grundpriser från 105 900 till 121 900 kr.

Grundpris, kr: 121 900
Testbilens pris, kr: 126 050
Förmånsvärde, kr/år: 26 400
Värdeminskning, kr/% (1): 68 300/56
Skatt, kr/år: 0*
Försäkring, kr/år (2): 3 598
Servicekostnad, kr (3): 10 325
Serviceintervall, mil/år: 1 500/1
Kamremsbyte, kr: 7 068
Bytesintervall, mil/år: 24 000/--
Garantier, år (4): 3/3/6/3
Milkostnad, kr (5): 23:90

RENAULT TWINGO 1.2 16V:

TILLVERKNINGSLAND: Slovenien.
MOTOR: Fyrcylindrig bensinmotor med fyra ventiler/cylinder, två överliggande kamaxlar och kamrem. Cylinderolym 1 149 cm3. Kompression 9,8:1.
EFFEKT/VRIDMOMENT: 75 hk (56 kW) vid 5 5000 v/min. Max vridmoment 107 Nm vid 4 250 v/min.
KRAFTÖVERFÖRING: Framhjulsdrivning, femväxlad manuell låda. Automatlåda finns ej.
HJULUPPHÄNGNING: Fram MacPherson fjäderben, bak halvstel torsionsaxel.
HJUL: 175/65 R14.
STYRNING: Kuggstång med elektromekanisk servo. Vändcirkel 9,8 m.
BROMSAR: Ventilerade skivbromsar fram, trumbromsar bak. Låsningsfritt system.
PRESTANDA: 0–100 km/tim på 12,3 s. Toppfart 170 km/tim (fabriksuppgifter).
ÖVRIGA VERSIONER: Twingo finns än så länge bara i ett utförande på den svenska marknaden.

Grundpris, kr: 104 900
Testbilens pris, kr: 126 600
Förmånsvärde, kr/år: 24 600
Värdeminskning, kr/% (1): 57 700/55
Skatt, kr/år: 0*
Försäkring, kr/år (2): 3 405
Servicekostnad, kr (3): 5 445
Serviceintervall, mil/år: 3 000/1
Kamremsbyte, kr: 6 190
Bytesintervall, mil/år: 12 000/6
Garantier, år (4): 5/3/12/5
Milkostnad, kr (5): 21:40

VOLKSWAGEN HIGH UP:

TILLVERKNINGSLAND: Slovakien.
MOTOR: Trecylindrig bensinmotor med fyra ventiler/cylinder, sekventiell inpstrutning och kamrem. Cylindervolym 999 cm3. Kompression 10,5:1.
EFFEKT/VRIDMOMENT: 75 hk
(56 kW) vid 6 200 v/min. Max vridmoment 95 Nm vid 3 000–
4 300 v/min.
KRAFTÖVERFÖRING: Framhjulsdrivning, femväxlad manuell låda. Automatlåda finns ej.
HJULUPPHÄNGNING: Fram MacPherson fjäderben, bak halvstel torsionsaxel.
HJUL: 185/55 R15.
STYRNING: Kuggstång med elektromekanisk fartberoende servo. Vändcirkel 10,6 m.
BROMSAR: Ventilerade skivbromsar fram, trumbromsar bak. Låsningsfritt system.
PRESTANDA: 0–100 km/tim på 13,2 s. Toppfart 171 km/tim (fabriksuppgifter).
ÖVRIGA VERSIONER: Motorer från 60 till 75 hk. Grundpriser från 106 900 till 126 900 kr. Fler versioner väntas senare. 

Grundpris, kr: 126 900
Testbilens pris, kr: 130 800
Förmånsvärde, kr/år: 26 900
Värdeminskning, kr/% (1): 67 300/53
Skatt, kr/år: 0*
Försäkring, kr/år (2): uppg. sakn.
Servicekostnad, kr (3): 9 682
Serviceintervall, mil/år: 1 500/1
Kamremsbyte, kr: 5 116
Bytesintervall, mil/år: 24 000/–
Garantier, år (4): 2/3/12/**
Milkostnad, kr (5): 22:40

KOMMENTAR: 1 = efter 3 år/6 000 mil enligt oberoende värderingsinstitutet Inter-Global ETG AB:s prognos. 2 = vid 2 000 mil/år i stad typ Västerås.
3 = t o m 3 år/6 000 mil. 4 = nybilsgaranti/vagnskada/rostskydd/vägassistans. 5 = vid 2 000 mil/år under tre år. * Miljöbil. ** Mobilitet.

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • 2012-06-30 07:28
Peugo

Köp en klass större bil och glöm dom där för dom är för små i alla fall och inte blir det mycket dyrare heller. Förstår mej inte på vad som nu är så himla speciellt med just Up!. Har provkört och skulle hellre köpa en Polo eller klarar än en Polo, en Peugeot 208.

#2 • 2012-06-30 12:27
Mattse

Tack för ett riktigt bra test. Ni fokuserar på helt rätt saker som buller, byggkvalitet och krocksäkerhet. Även fast det handlar om små bilar är dessa faktorer viktiga. Speciellt bullret ska inte behöva vara högre bara för att det är en liten bil. Bra att ni trycker på det.

Extra plus för att ni vågar skriva att en liten bil är förlorare i krock med större bilar. Andra media skriver oftast bara 5 stjärnor i EuroNCAP och så tror läsaren att det är en säker bil. Vilket det inte är alla gånger.

Fast milkostnaden baserat på 2000 mil/år känns lite konstigt. 1500 mil/år borde vara mer rimligt för dessa "stadsbilar". Och då lär milkostnaden bli betydligt högre.

#3 • 2012-06-30 15:20
mcregor (ej verifierad)

Vill minnas att jag läst att snittkörsträckan/år ligger mellan 1400--1500 mil så att då räkna med 2000 mil på en utpräglad 2:a-bil/stadsbil känns nog som du säger Mattse lite fel. Tror mera på 1000 mil på dessa mindre bilar. Men f ö verkar väl denna test fokusera på rätt saker.

#4 • 2012-06-30 21:44
saabnisse

Det är kul om man tänker tillbaka 50 år, då var bilar i den här storleken ganska vanliga.
De drog mer bränsle, de gick inte lika fort och de var inte lika komfortabla och absolut inte lika säkra, men de klarade nuvarande hastighetsbestämmelser med råge, även om det sällan gick att åka så fort på den tidens vägar fast det var fri fart.
Men de var accepterade som bra bilval.
I dag är det avsevärt större fordon som vi vant oss vid, bilar som ofta går mångdubbelt fortare än vi får köra.
Märkligt!.

#5 • 2012-07-01 08:38
Hackenbush

Har också provat en UP och jag säger aldrig i livet att jag skulle köpa en sådan. Den känns och är en liten tråkig slö småbil med känsla av 70-tal invändigt med sina rena lackade plåtytor.

#6 • 2012-07-01 16:07
Hello Uno (ej verifierad)

Ta med originalet, oslagbare Aygo i testet som jämförelsebil . Ett litet glatt premiumsmycke!

#7 • 2012-07-02 21:11
mcregor (ej verifierad)

Vad som är original kan nog diskuteras men talar vi om små bilar med framhjulsdrift så ligger nog den klassiska Hundkojan/BMC Mini bra till. Men den kan ju av naturliga orsaker inte vara med nu även om det finns en annan Mini men den är nog lite för stor för att passa in här.
Däremot skall det bli intressant att se hur Seat och Skoda tänker "konfigurera" sina trillingar. Hoppas inte att t ex autobromsen försvinner som standardutrustning för då har man nog "skitigt i det blå skåpet" för att citera en känd svensk aktör.

#8 • 2012-07-03 22:17
Boten Uno (ej verifierad)

Min faster hade en spark, ett tydligt barndomsminne från 60-talets vintrar!
Vart lägger man denna bil? I Sparklådorna? Eller vänta! Där ligger ju redan Sparkdräkten. Aj som fan vilken Spark!

#9 • 2012-07-03 22:19
Boten Uno (ej verifierad)

mcregor: Nu snackar vi skapligt moderna småbilar och Aygo var banbrytande på flera pukter. Men jämför du en Fiat 500 från 1950-talet med en VW Up! Löjligt med !) De är nog rätt lika kassa förutom att Upen lär få motorslitage bra mkt fortare och sliten inredning fortare...

Ska den byggas i UP!sala tro? Jahja, månen över uppland som Lasse-Stefanz sjunger om går nog Up! ändå. Nej, nu ska jag säga godnatt till frugan, hon ska Up! tidigt i morgon, hon har fått städjobb på dagis. Up! och hoppa för nu skall vår ekonomi lyftas up!

#a • 2013-03-21 22:22
Pender

Provade en Up med 15" friktionsdäck på medelgrov asfalt. 66,6 dB blev snittet, med 100 km/t på mätaren. Men om man drar på stereon ordentligt kan man nog nå up till 85 dB. Up:en var något bullrigare än min Scenic -11. Men förvånansvärt tyst för sin storlek. Och betydligt behagligare ljudnivå än i t.ex. Lexus CT200. Dåligt svankstöd i framsäten. Och motorn (75 hk) lät och gick lite trist, jämfört med vad jag är van med från VW. Ska man välja en Polo istället? Ja, det beror ju dels på ens personliga behov, och på prisskillnaden. Kan man få en likvärdig Polo för 20.000 kr till, så är det väl hugget som stucket.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.